دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۴ - Dec 26, 2005
انباشت زيان در ۱۲۰ پروژه بزرگ شهري
تكميل پروژه هاي نيمه تمام تهران
۲ هزار ميليارد تومان اعتبار مي خواهد
011208.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: مديريت شهري تهران براي بهره برداري از پروژه هاي نيمه تمام و دردست اجرا، اعتباري بالغ بر ۲۰ هزار ميليارد ريال نياز دارد.
هم اينك حدود ۱۲۰ پروژه عمراني با كاركرد فرامنطقه اي در گستره ۲۲ منطقه تهران دردست اجراست كه تعدادي از آنها به دلايل سه گانه مالي، تملكي و بين دستگاهي معطل مانده و از اين رو شاهد هدررفت سرمايه هاي ملي و شهر هستيم.
نيمه تمام ماندن پروژه ها كه به تعبيري موجب هدررفت ثروت ملي مي شود، از سوي ديگر زمينه ساز بي اعتمادي شهروندان به توان مديريت شهري و نيز بروز مشكلات عديده اي برسر راه زندگي روزمره شهروندان و ازدست دادن توجيه فني و كاركردي آنها مي شود. به تجربه ثابت شده كه برخي پروژه ها به دليل عدم بهره برداري بهنگام، نه تنها سودمند نبوده بلكه معضلاتي را به وجود آورده است.
دكتر محمدباقر قاليباف _ شهردار تهران با آگاهي به آثار منفي معطل ماندن پروژه هاي نيمه تمام، در بيست و دوم آبانماه با معاونان و مشاوران خود به محل اجراي برخي پروژه ها مي رود و پس از مشاهده وضعيت و دريافت گزارش، بر بازنگري پروژه ها و شناسايي معضلات فراروي آنها تاكيد مي كند. اين موضوع در منظر قاليباف از چنان اهميتي برخوردار است كه مجددا در سيزدهم آذرماه از پروژه ها بازديد مي كند و در آنجا بر فعاليت شبانه روزي براي بهره برداري سريع تر از پروژه هاي عمراني تاكيد مي كند.
وي متوقف ماندن پروژه ها را زمينه ساز هدررفتن سرمايه هاي ملي عنوان كرده و مي افزايد: بر اثر نيمه تمام يا مسكوت ماندن پروژه ها، زندگي بخشي از شهروندان دچار سرگرداني و مشكل شده است.
درپي دستور صريح شهردار تهران، بالغ بر ۱۲۰ پروژه مورد بازنگري قرار مي گيرد و مهندس احمد دنيامالي _ معاون فني و عمراني شهرداري از فعال شدن حداقل ۴۰ پروژه تا پايان سال جاري خبر مي دهد.
معاون شهردار تهران با بيان اينكه براي فعال  سازي اين طرح ها، دو هزار ميليارد ريال اعتبار در سال جاري پيش بيني شده است، گفت: يك هزار و ۳۰۰ ميليارد ريال از اين اعتبار، هنوز محقق نشده  است و در تلاش براي جذب منابع مالي در اين خصوص هستيم.
دنيامالي، تكميل طرح هاي نيمه تمام را از اولويت هاي كار شهردار جديد تهران دانست و افزود: متاسفانه، پروژه هاي بسياري در شهر وجود دارد كه به دلايل مختلف نيمه كاره رها شده و بيشترين زيان آن، متوجه شهروندان است.
وي، ارزش پروژه هاي نيمه تمام تهران را ۲۰ هزار ميليارد ريال دانست و گفت: تلاش داريم با همكاري سرمايه  گذاران داخلي و خارجي، بخشي از اين طرح ها را فعال كنيم.
دنيامالي، با بيان اينكه منابع مالي شهرداري هم  اكنون با محدوديت هاي بسياري مواجه است، تاكيد كرد: درصورت تحقق منابع جديد، تكميل طرح هاي نيمه تمام سرعت بيشتري مي گيرد.
واقعيت امر اين است كه مديريت شهري تهران هم اينك نقدينگي و اعتبارات لازم براي اجرا و بهره برداري كامل اين ميزان پروژه به طور همزمان را ندارد و ناگزير به روي آوري به سرمايه گذاري بخش خصوصي داخلي و جذب سرمايه هاي خارجي و نيز تلاش براي دريافت مطالبات هنگفت خود از افراد حقيقي و حقوقي است.
حسين محمد پورزرندي _ معاون مالي و اداري شهرداري تهران مي گويد شهرداري تا پايان سال گذشته بيش از ۵ هزار ميليارد ريال عوارض از دستگاه هاي دولتي و اشخاص حقيقي طلبكار است و درحالي كه مهمترين و پايدارترين منبع درآمد شهرداري ها كسب عوارض نوسازي است، اما به دليل عدم پرداخت قانوني اين حقوق از سوي دستگاه هاي دولتي و غيردولتي و اشخاص، شهرداري تهران با بحران عدم تحقق درآمدها روبه رو است.
بادرنظرگرفتن حجم مطالبات شهرداري كه بالغ بر ۵ هزار ميليارد ريال است ، به نظر مي رسد درصورت دريافت آن بتوان درصد قابل توجهي از اعتبارات موردنياز پروژه ها را تامين و شاهد رونق و آ باداني تهران بود.

قاليباف: بودجه توسعه حمل و نقل را نمي توان با گرفتن عوارض تأمين كرد
درخواست شهردار از قواي سه گانه
براي حل مسئله ملي ترافيك تهران
011211.jpg
گروه شهري: دكتر قاليباف، شهردار تهران گفت: همه كارهايي كه اين روزها براي ترافيك انجام مي شود پسنديده و مورد قبول است و ما هم مدافع اين طرح ها هستيم ولي هيچ كدام از آنها مشكلات ترافيك تهران را حل نمي كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران وي مديريت واحد ترافيك، انتظامات، فرهنگسازي و آموزش، اصلاح هندسي و بهبود زيرساخت ها را چهار عامل تاثيرگذار در زمينه رفع معضل ترافيك عنوان كرد و افزود: در بين اين عوامل مهمترين عامل، مديريت ترافيك است؛ در حال حاضر ترافيك تهران يك مسئول مشخص كه تصميم گيري نهايي را انجام دهد ندارد. هر چند از منظر قانوني وزير كشور مسئول ترافيك تهران است ولي ابزار لازم براي حل ترافيك در اختيار ايشان نيست.
دكتر قاليباف كه در برنامه تلويزيوني امروز تهران حضور يافته بود اضافه كرد: اگر ۴ يا ۵ سال قبل براي اين موضوع تصميم گيري مي شد و اختيارات لازم را واگذار مي كرديم به طور قطع امروز شاهد خيلي از نابساماني ها نبوديم.
وي ادامه داد: در شرايطي كه روزانه ۱۳۰۰ خودرو و سالانه ۴۰۰ هزار خودرو وارد شهر تهران مي شود با اجراي طرح زوج و فرد مشكل ترافيك حل نمي شود، هر چند به صورت مقطعي تاثيرگذار است لذا امروز بحث ترافيك تهران به دليل عدم تصميم گيري در سالهاي گذشته به نقطه اي رسيده كه هماهنگي سه قوا را در زمينه قانونگذاري، قضاييه و اجرايي مي طلبد.
شهردار تهران درخصوص سرمايه گذاري در زمينه حمل و نقل عمومي گفت: تداوم اجراي طرح زوج و فرد موجب دو خودروشدن پول دارها و دستكاري پلاك توسط بعضي افراد مي شود؛ از سوي ديگر آيا حمل و نقل عمومي مي تواند افراد را به موقع به مقصدشان برساند.
وي در ادامه تاكيد كرد: تا زماني كه در كشور قدرت و جرات لازم براي گفت و گوي صادقانه با مردم وجود نداشته باشد مشكلات حل نمي شود. در حال حاضر سالانه حدود ۵ ميليارد دلار از پول بيت المال براي خريد بنزين به قيمت گزاف پرداخت مي شود در حالي كه اين بودجه حداكثر صرف ۲۰ ميليون نفر از جمعيت مي شود و ۵۰ ميليون نفر ديگر از پول بيت المال بهره مند نمي شوند و در مقابل آلودگي، ترافيك و نابساماني سهم آنها خواهد بود. در مقابل جرات اين را هم نداشتيم كه سالي دو ميليارد دلار به حمل و نقل عمومي بدهيم تا مشكل ۷۰ ميليون نفر را حل كنيم، مردم بايد علت آن را از دولت، مجلس و غيره جويا شوند.وي تصريح كرد: بودجه چندين ميليارد دلاري توسعه حمل و نقل عمومي را نمي توان از محل پول عوارض مردم فراهم كرد و در تمام دنيا دولت هاي مركزي مسئوليت سرمايه گذاري در اين بخش را برعهده مي گيرند.
دكتر قاليباف در ادامه اين برنامه به بحث تشكيل مديريت جامع شهري در كلان شهرها پرداخت و گفت:در شهري مانند تهران بخش هايي مانند آب، برق، گاز، تلفن، خدمات جانبي آموزش و پرورش، اورژانس و غيره بايد در اختيار مديريت واحد شهري قرار گيرد. برخلاف تمام دنيا در كشور ما اين اتفاق صورت نگرفت لذا دولت بايد در اين زمينه لايحه اي تهيه و در اختيار مجلس شوراي اسلامي قرار دهد البته در حال حاضر شوراي عالي استانها و شوراي شهر پيگير آن هستند.
وي همچنين با اشاره به برنامه هاي شهرداري تهران در زمينه مقاوم سازي ساختمان هاي فرسوده در برابر زلزله اظهار داشت: بعد از زلزله بم اين موضوع در ذهن مردم و مسئولان باقي مانده و به فراموشي سپرده نشده است و مديريت شهري نيز با برگزاري مانورهاي زلزله درصدد ايجاد آمادگي در بخش هاي مختلف نهادينه سازي موضوع مهم مديريت زلزله در زمان بحران است تا از يك پست فرماندهي تمام اين كارها به درستي انجام شود و در حال حاضر به اين نقطه رسيده ايم.
شهردار تهران بعد مهم كار را احيا، بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده تهران عنوان كرد و افزود: اقدامات مهمي در اين زمينه به ويژه در بخش جنوب شهر تهران در دستور كار شهرداري قرار گرفته است و اعتبارات خوبي از طريق بانك جهاني و حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي لحاظ شده و در آينده نزديك شاهد تحولات جدي در اين بخش خواهيم بود. به طور مثال در منطقه ۱۵ كه بر روي گسل واقع شده در سه ماه آينده عملا كار اجرايي ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده آغاز مي شود. وي با تاكيد بر اينكه در اجراي پروژه هاي شهري رفاه حال شهروندان در اولويت قرار دارد، اضافه كرد: در تهيه طرح هاي تفصيلي و برنامه ها نگاه اقتصادي نداريم به گونه اي عمل مي كنيم كه با احياي بافت هاي فرسوده مجموعه ارزش افزوده مناطق جنوبي، به نفع محرومان منطقه احتساب شود وفاصله شمال و جنوب كاهش يابد. دكتر قاليباف درخصوص مناسب سازي فضاهاي عمومي و ساختمان ها براي معلولان كه سئوال يكي از بينندگان برنامه امروز تهران بوده است گفت:در اين رابطه شوراي شهر تهران مصوبه اي داشت و شهرداري نيز موظف شد آن را دنبال كند لذا در مترو، پاركها، پياده روها (افراد سالم و غير معلول هم مشكل تردد دارند)اقداماتي در دست انجام است و در زمينه آيين نامه و نظام مهندسي و نظارت بر ساخت و سازها نيز مشكلاتي وجود دارد كه نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد. وي درخصوص رعايت مسايل ايمني و امكان تردد معلولان در ساختمان ها گفت: اشكالاتي در قانون، افراد مجري و همچنين زد و بندهايي در اين زمينه وجود دارد. برخي از مهندسان ناظر كه نقشه را امضاء كرده اند حتي آدرس محل ساختمان را نمي دانند .اين مشكل مربوط به سازمانها و دستگاهها است. يكي از وظايف بنده اين است كه با هماهنگي مردم محكم در مقابل اين گونه اقدامات بايستيم و مشكلات را حل كنيم. شهردار تهران در ادامه اين گفت و گو به فعاليت هاي مديريت شهري در حوزه ساماندهي آسيب هاي اجتماعي و كارتن خواب ها پرداخت و تصريح كرد: تاكنون ۵ دستگاه از بهترين مراكز شهرداري با تجهيزات كامل براي اين كار اختصاص يافت اين در حالي است كه در گذشته افراد بي خانمان و آسيب ديده در داخل چادر و به صورت اردوگاهي نگهداري مي شدند.

سازمان هواشناسي پيش بيني كرد:
كاهش ۱۵ درجه اي دماي هوا در كشور
بارش برف و باران و نزديك شدن سرماي پايتخت به صفر درجه سانتيگراد
سازمان هواشناسي كشور با صدور اخطاريه ويژه اي نسبت به كاهش ۱۵ درجه اي دما در كشور هشدار داد.
به گزارش ايسنا، پيامد عبور سامانه باران زا از روي ايران، كاهش شديد دما و نيز وزش باد نسبتاً شديد است.
اين كاهش دما در استانهاي واقع در نيمه غربي و شمال شرقي طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه به ميزان ۷ تا ۱۵ درجه سانتيگراد و در ساير استانهاي كشور در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۴ تا ۱۰ درجه سانتيگراد خواهد بود.
گفتني است كه در روزهاي دوشنبه (امروز) و سه شنبه درياي خزر مواج و توفاني خواهد بود.
سازمان هواشناسي كشور همچنين اعلام كرد: در نقشه سطح زمين توده هواي كم فشار در اغلب مناطق كشور مستقر است.
بنا بر اين گزارش، تصاوير دريافتي از ماهواره هاي هواشناسي پوشش ابر را در آسمان بيشتر شهرهاي ايران نشان مي دهند.
نقشه هاي پيش يابي در تراز مياني جو بيانگر حاكم بودن ناوه اي بر كشور است كه با حركت كند و شرق سو بتدريج اكثر مناطق ايران را در برگرفته و از اواسط هفته جاري از نيمه غربي كشور خواهد گذشت و با ريزش هواي سرد از فردا اين سامانه تقويت شده و تا اواخر هفته جاري در سواحل شمالي كشور و شمال شرق فعال خواهد بود كه پيامد آن افت قابل توجه دما، وزش باد در سطح كشور و بارش برف و باران در سواحل درياي خزر و شمال شرق ايران است.
بر اين اساس طي ۲۴ ساعت آينده آسمان استانهاي كرمانشاه، ايلام، كردستان، آذربايجان شرقي و غربي ،قسمتي تا نيمه ابري همراه با وزش باد و در پاره اي از نقاط تمام ابري همراه با بارش پراكنده برف و باران يا مه آلود كه بتدريج از تراكم ابرها كاسته مي شود، آسمان استانهاي اردبيل، گيلان، مازندران و گلستان ابري در بعضي از ساعات همراه با بارندگي و در پاره اي از نقاط مه آلود، آسمان استان هرمزگان و جزاير تنب بزرگ و كوچك، قشم، كيش، سيري، لاوان و ابوموسي قسمتي تا نيمه ابري و در پاره اي از نقاط با مه صبحگاهي و در ارتفاعات گاهي با رگبار پراكنده خواهد بود. طي مدت يادشده آسمان استانهاي لرستان، چهار محال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، فارس،  اصفهان، قم، مركزي و يزد نيمه ابري و در پاره اي از نقاط تمام ابري همراه با بارش برف و باران و وزش باد يا مه آلود از اواخر روز از تراكم ابرها كاسته مي شود و آسمان استانهاي خراسان شمالي، خراسان رضوي و سمنان ابري در بعضي از ساعات همراه با بارش برف و باران و وزش باد و در پاره اي از نقاط مه آلود خواهد بود.
در اين مدت، آسمان استانهاي همدان، زنجان و قزوين ابري در بعضي از ساعات همراه با بارش برف و باران و وزش باد و در پاره اي از نقاط مه صبحگاهي، آسمان استان سيستان و بلوچستان صاف تا قسمتي ابري و در پاره اي از نقاط نيمه ابري همراه با وزش باد و در برخي از شهرهاي ساحلي و جزاير مه صبحگاهي و آسمان استانهاي خوزستان و بوشهر نيمه ابري تا ابري در بعضي از ساعات همراه با بارندگي و وزش باد يا مه صبحگاهي و آسمان استانهاي كرمان و خراسان جنوبي قسمتي تا نيمه ابري و در پاره اي از نقاط تمام ابري همراه با بارش پراكنده باران كه بارش در مناطق سردسير كوهستاني برف خواهد بود.
به گزارش ايسنا، سازمان هواشناسي كشور آسمان استان تهران را امروز ابري همراه با بارش برف و باران، وزش باد و در پاره اي از نقاط مه آلود پيش بيني كرد كه حداكثر و حداقل دماي تهران در اين روز به ۹ و يك درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.

انباشت زيان در ۱۲۰ پروژه بزرگ شهري
تكميل پروژه هاي نيمه تمام تهران
نيازمند ۲ هزار ميليارد تومان اعتبار است
تجمع گروهي از رانندگان و كاركنان شركت واحد در تهران
011133.jpg
گروه شهري: جمعي از رانندگان و كاركنان فني شركت واحد اتوبوسراني در اعتراض به مشكلات معيشتي و عدم افزايش حقوق و مزايا و شرايط سخت كاري خود صبح ديروز در سه نقطه شهر تهران (مناطق ،۶ ۵ و ۴ اتوبوسراني) دست به تجمع زدند.
به گزارش خبرنگار ما كاركنان و رانندگان معترض مي گويند: از سه سال پيش هيچ تجديدنظري در طرح طبقه بندي مشاغل آنها رخ نداده و همچون ديگر كاركنان دستگاه هاي دولتي حقوق آنان با نرخ تورم ساليانه ترميم نشده است.
بنابراين گزارش تعداد اعتصاب كنندگان كه از حدود ۵۰۰ تا يك هزار نفر در تغيير است سرگرداني مسافران در خيابان هاي پر رفت و آمد شهر همچون ميدان راه آهن، ابتداي كارگر جنوبي و مناطق غربي تهران نظير صادقيه، جنت آباد، آزادي و شمشيري را به دنبال داشته است. به طوري كه موجب شد شماري از شهروندان تهراني در ساعت هاي نخستين روز نتوانند به موقع بر سر كار يا محل تحصيل خود حاضر شوند.
خبرنگار ما مي نويسد: نبود وسايل حمل و نقل عمومي به تعداد كافي موجب شد مأموران راهنمايي و رانندگي در راستاي تعامل هرچه بيشتر با شهروندان و تسهيل رفت و آمدها از خودروهاي شخصي طرح دار بخواهند تا نسبت به جابه جايي شهروندان سرگردان همكاري كنند.

نگاه
011193.jpg
جمال رحمتي

ديروز در شوراي شهر اعلام شد:
واگذاري ۱۷ مورد خدمات شهري به شهرداري هاي نواحي
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از طرح جديد واگذاري اختيارات و امكانات كافي به شهرداري هاي نواحي براي انجام سريع و بموقع ۱۷ مورد خدمات اولويت دار شهري در پايتخت خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان يكصدونودوهشتمين جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي شهر گفت: در اين جلسه دكتر قاليباف شهردار تهران راجع به برنامه و طرح جديد شهرداري براي ارائه سريع تر و روان تر خدمات شهري از طريق نواحي شهرداري توضيحاتي داد و خاطرنشان كرد كه به همين منظور اختيارات تام و امكانات كافي در اختيار نواحي قرار گرفته و مسئولان مربوطه به محض اطلاع، نسبت به ارائه خدمات و رفع مشكل اقدام خواهند كرد.
وي با بيان اين كه مردم از طريق شماره تلفن ۱۳۷ مي توانند مشكلات را به نواحي شهرداري اطلاع داده و رفع آن را از مسئولان بخواهند گفت: اين طرح ۱۷ مورد از خدمات شهري اولويت دار را شامل مي شود كه لكه گيري معابر، مرمت دريچه ها، جمع آوري زباله و سرشاخه درختان، حفاظ ايمني مسيرهاي حفاري، جمع آوري نخاله ها و رفع خطر درختان شكسته شده از آن جمله مي باشد كه هم اكنون در دستور كار شهرداري هاي نواحي قرار گرفته است و براي رفع سريع مشكلات مربوط به آنها مهلت تعيين شده است.
چمران افزود: براي نمونه در اين طرح براي لكه گيري چاله هاي كوچك معابر از زمان اطلاع تا انجام آن، ۶ ساعت وقت تعيين شده است.
رئيس شوراي شهر همچنين با اشاره به ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري در جلسه روز يكشنبه گفت: در اين جلسه طرح هاي اين معاونت براي حل مشكلات ترافيكي مطرح شد كه توسعه حمل و نقل عمومي و تأمين اعتبارات لازم براي توسعه مترو از مهم ترين اولويت هاي معاونت حمل و نقل شهرداري به شمار مي رود.
وي با بيان اين كه با راه حل هاي مقطعي ترافيك تهران حل نمي شود گفت: دولت بايد در زمينه زيرساخت هاي ترافيكي امكانات مناسب را در اختيار شهرداري قرار دهد.
چمران افزود: منابع مالي شهرداري پاسخگوي هزينه هاي كلان و اجراي طرح هاي زيربنايي ترافيكي نيست.
مشكلات شركت واحد
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر در پاسخ به سئوالي درباره اعتصاب برخي رانندگان شركت واحد گفت: اعتصاب كاركنان و رانندگان شركت واحد اتوبوسراني صرفا مسائل صنفي نيست بلكه مسائل سياسي نيز به آن اضافه شده است.وي افزود: شركت واحد تاكنون به خواسته هاي قانوني كاركنان رسيدگي و در حد توان مطالبات عقب مانده آنها را پرداخت كرده و كمك هايي نظير بن را به آنان اختصاص داده است.
چمران گفت: براساس اعلام مقامات امنيتي تشكيل سنديكا غيرقانوني است و متأسفانه اين مسئله از ۶ ، ۷ سال گذشته مطرح بوده است ولي از همان ابتدا برخورد منطقي با اين موضوع صورت نگرفته و به جاي چاره جويي به راحتي از كنار مسائل گذشته اند.
به گفته وي از آنجا كه كارگران شركت واحد داراي تشكيلات صنفي هستند، تأسيس سنديكا از سوي وزارت كار نيز غيرقانوني اعلام شده است.
رئيس شوراي شهر با اشاره به اعتصاب برخي كاركنان شركت و تمهيدات اتوبوسراني براي جابه جايي شهروندان گفت: از روز گذشته اتوبوسراني اقداماتي را در اين زمينه انجام داده و با به كارگيري راننده كمكي درصدد رفع مشكل برآمد ولي صددرصد موفق نبود و امروز مشكلات زيادي براي مردم ايجاد شد.
وي افزود: امروز صبح در برخي خطوط ازجمله صادقيه و جنت آباد تجمع مسافر زياد بود و مشكلاتي در اين رابطه وجود داشت.
چمران گفت: درصورت نياز براي جابه جايي شهروندان از وسايط نقليه سازمان ها، ادارات و نيروهاي مسلح استفاده خواهد شد.
وي گفت: هم اكنون شوراي تأمين استان در اين رابطه تصميم گير است و شهرداري و شوراي شهر درخصوص نحوه برخورد با اعتصاب كنندگان مسئوليتي ندارد.
چمران در عين حال با بيان اين كه از جزئيات مربوط به مشكلات رانندگان شركت واحد آگاه است گفت: خواسته هاي رانندگان شركت واحد بايد با تلاش و جديت اين شركت پيگيري و نسبت به رفع مشكلات آنها اقدام شود.
رئيس شوراي شهر در عين حال با اشاره به مشكلات مالي شركت واحد گفت: از مدت ها قبل بدهي هاي زيادي براي شركت واحد باقي مانده است كه فشارهاي ناشي از اين مسئله طي ۲ سال گذشته نمايان تر شده است.
وي در پاسخ به سئوالي درباره خصوصي سازي شركت واحد نيز گفت: در حال حاضر خصوصي سازي شركت واحد با مشكلات فراوان فني و تخصصي روبه روست كه بايد برطرف شود.
از سوي ديگر حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر در حاشيه جلسه شوراي شهر در اين باره گفت: بهترين راه حل مشكلات اتوبوسراني واگذاري حداقل ۵۰ درصد اين شركت به بخش خصوصي است.
وي افزود: در حال حاضر ساختار مديريتي شركت واحد داراي اشكالات زيادي است به گونه اي كه مسئولان اين شركت علاقه مند و موافق ورود بخش خصوصي به اين عرصه نيستند.
بيادي با تأكيد بر سرويس دهي مناسب به شهروندان گفت: مردم حاضرند پول هزينه خدمات را بپردازند ولي سريع و راحت به محل كار و مقصد برسند ولي متأسفانه رويكرد مديران اين نيست و هميشه منتظر اختصاص سوبسيد مي باشند.

پروژه فاضلاب شهر تهران در تعليق
گروه شهري: بي توجهي مسئولان و عدم تخصيص اعتبارات كافي براي توسعه شبكه فاضلاب تهران، باعث تاخير در اجراي اين پروژه حياتي شده است.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس قرباني _ مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهر تهران، ضمن انتقاد از بي توجهي دولت و مسئولان به شبكه آب و فاضلاب پايتخت افزود: بي برنامگي و عدم توجه به اولويت كار سبب ركود در پروژه فاضلاب تهران شده به طوري كه تاكنون از ۸ هزار ميليارد تومان اعتباري كه براي اجراي اين پروژه در ۵ فاز مورد نياز است فقط ۳۵۰ ميليارد تومان آن تامين شده كه بخشي از آن ۱۴۵ ميليون دلار وامي است كه در فاز اول از طريق فاينانس بانك جهاني تامين گرديده و درنتيجه شبكه توسعه فاضلاب تنها ۷ درصد پيشرفت داشته كه اين ميزان از ميانگين توسعه كشور ۲۲ درصد كمتر است.
خبرنگار ما مي نويسد: درحالي كه چندي پيش رسول خادم _ عضو شوراي شهر تهران از كاهش اعتبار ۵۰ ميليارد توماني شبكه فاضلاب تهران به يك ميليارد تومان انتقاد كرده و گفته بود با اين روند تكميل اين شبكه ۵۰ سال به طول مي انجامد، قرباني نيز در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اينكه ۳۰ درصد از آب تهران از طريق منابع زيرزميني تامين مي شود بي توجهي به شبكه فاضلاب در آينده آلودگي آب هاي زيرزميني را در پي خواهد داشت.
وي كل اعتبارات تخصيص يافته به شركت آب و فاضلاب شهر تهران را در سال جاري ۷۰ ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: از اين ميزان تنها ۳۰ ميليارد تومان تامين شده، در نتيجه برخي از پروژه هاي در دست اجراي اين شركت ازجمله ساخت مخازن، ايستگاه هاي پمپاژ و خطوط انتقال با مشكل مواجه گرديده است.
قرباني با بيان اين نكته كه ما با سياست هاي مجلس و دولت در عدم افزايش تعرفه ها موافقيم مشروط به آنكه دولت زيان هاي ناشي از اين سياست ها را پرداخت نمايد، خاطرنشان ساخت: اجراي اين سياست ها در سال جاري ۲۰ ميليارد تومان زيان براي شركت آب و فاضلاب درپي داشته كه نتيجه آن كاهش كيفيت خدمات به مردم و توقف فعاليت هاي اجرايي بوده است.
وي از طرح انتقال آب از سد ماملو به تهران خبر داد و گفت: از آنجايي كه كيفيت آب هاي زيرزميني درحال تنزل است طرح انتقال آب به ميزان ۹۰ ميليون مترمكعب از سد ماملو به تهران در دستور كار قرار گرفته كه اين آب جايگزين آب هاي زيرزميني در شهرري و جنوب تهران خواهد شد.

آب اسماعيل  آباد هنوز هم آغشته به نفت است
سايت خبري تهروني: وقتي اهالي ۲ روستاي درسون و اسماعيل آباد كه درحاشيه پالايشگاه نفت تهران قرار دارند، اعلام كردند آب شربشان ديگر آب نيست بلكه نفت است و با يك كبريت آتش مي گيرد كسي باور نداشت. شركت ژاپني كه مسئول مطالعات اين منطقه شده بود، پس از بررسي ها خبرداد يك ميليون و ۴۴۰ هزار متر مكعب مواد نفتي به ارتفاع متوسط ۵/۱ تا ۷ متر روي سفره هاي آب زيرزميني اين منطقه نفوذ كرده است.
محمدحسن پيراسته، مدير كل محيط زيست استان تهران همزمان با اين خبر اعلام كرد: آلودگي نفتي در محصولات كشاورزي توليدي اطراف پالايشگاه تهران نيز رديابي مي شود.وي در گفتگو با ايسنا افزود: بر اساس آخرين جلسه اي كه با مسئولان پالايشگاه تهران برگزار شد، مقرر شد آلودگي نفتي حواشي پالايشگاه تهران در مراكز اطراف همانند شركت لوله هاي نفت، نفت بهران، كارخانه سولفور سديم و... بررسي شود.
وي ادامه داد: همچنين پالايشگاه تهران تعهد كرده است تا با حفر چاه جداگانه اي، آب كشاورزي سالم براي مردم منطقه تامين كند.
پيراسته گفت: براي سنجش پراكندگي آلودگي نفتي در منطقه پالايشگاه تهران مقرر شده يكهزار چاه گمانه حفر شود كه تاكنون حدود ۵۰۰ چاه حفر شده است.
پيراسته درخصوص گزينه هاي خروج مواد نفتي و زدودن آلودگي ها از سفره هاي آب زيرزميني منطقه پالايشگاه تهران يادآور شد: قرار است با برنامه ريزي منسجم از سوي مسئولان پالايشگاه، آب قسمت فوقاني سفره آب زيرزميني منطقه كه حاوي مواد نفتي است، به بيرون پمپاژ شود و پس از جداسازي، آب فاقد مواد نفتي مجددا به سفره تزريق شود.
از سوي ديگر سيد خلاق ميرنيا، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفت: به دنبال عقد قرارداد با دانشگاه هاي معتبر داخلي براي اندازه گيري ميزان تجمع مواد سمي و فلزات سنگين در محصولات جنوب تهران هستيم كه پس از آن درخصوص اين محصولات تصميم گيري خواهد شد.
وي تصريح كرد: متاسفانه بررسي ها نشان مي دهد نشت نفت به آبهاي زيرزميني منطقه همچنان ادامه دارد و دستگاه هاي ذي ربط بايد هرچه سريعتر در زمينه رفع اين مشكل اقدام كنند.معاون سازمان محيط زيست با تاكيد بر آلودگي آب كشاورزي منطقه اسماعيل آباد خاطرنشان كرد:بايد ميزان اين آلودگي اندازه گيري و مشخص شود كه چه ميزان بر محصولات كشاورزي تاثير گذاشته تا وزارتخانه هاي بهداشت و جهاد كشاورزي در اين زمينه پاسخگو باشند.

با تحقق دو وعده مديريت شهري ظرف يك ماه؛
۳۴۰ هزار نفر به ظرفيت حمل و نقل عمومي
تهران اضافه شد
گروه شهري: با تحقق دو وعده مديريت شهري در حوزه حمل و نقل شهري، ظرف مدت زماني كمتر از يكماه ۳۴۰ هزار نفر به ظرفيت جابجايي مسافر در سيستم حمل و نقل عمومي تهران اضافه شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس مهرداد تقي زاده معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از افزايش ظرفيت جابجايي از طريق كاهش متوسط سر فاصله زماني قطارهاي مترو از ۵ دقيقه به ۴ دقيقه و افزايش تعداد اتوبوسهاي ناوگان اتوبوسراني در مدت يك ماه خبرداده بود.
به فاصله كمتر از يك ماه از نشست مذكور از طريق كاهش متوسط يك دقيقه در سر فاصله زماني قطارهاي مترو و در نتيجه افزايش ۱۱ درصدي تعداد حركت قطارها به ميزان ۱۰۰ هزار نفر و از طريق افزايش تعداد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان اتوبوسراني به ميزان ۲۴۰ هزار نفر و در مجموع ۳۴۰هزار نفر به ظرفيت سيستم حمل و نقل عمومي تهران اضافه شده است.
معاون شهردار تهران با تاكيد بر ضرورت اختصاص بودجه كافي به منظور تقويت حمل و نقل عمومي به ويژه مترو به عنوان پاكترين و سالمترين وسيله حمل و نقل شهري اظهار داشت: متاسفانه تاكنون مشكل اعتبار براي خريد ۷۰ واگن مترو كه موجب افزايش روزانه يك و نيم ميليون نفر به ظرفيت متروي تهران مي شود، حل نشده و در اين زمينه به توجه ويژه دولت در تخصيص بودجه لازم نيازمنديم.

كاهش نصب برچسب هاي تبليغاتي
011199.jpg
مديرعامل  سازمان  زيباسازي  شهرداري  تهران  از كاهش  محسوس  الصاق  برچسب هاي  تبليغاتي  روي در خانه ها و موسسات از سوي  شركت هاي  خدمات  رسان  و مراكز آموزشي  خبرداد.ابوالقاسم  وحدتي  گفت : از ابتداي  آبان  ماه  امسال ، شهرداري  تهران  برخورد با الصاق  برچسب هاي  تبليغاتي  ازسوي  شركت هاي  خدمات  رسان  و مراكز آموزشي  را جدي تر كرد كه  با پيگيري  دستگاه قضايي  استان  تهران ، منتج  به  كاهش  نصب  برچسب  شد.وي  افزود: طي  يكي  دو ماه  گذشته  ميزان  نصب برچسب هاي  تبليغاتي  بر در  منازل  و ديوارهاي  شهر افزايش  يافته  بود كه  شهرداري  تهران  اسامي  و شماره هاي  تماس  متخلفان  را به  دستگاه  قضايي  براي  برخورد قانوني  با آنها اعلام  كرد.

رواج بي رويه نماهاي شيشه اي در تهران
011196.jpg
خبرگزاري فارس:عضو كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران با اشاره به افزايش استقبال عمومي براي استفاده از نماهاي شيشه اي در ساختمان گفت: با اين وجود هنوز قانون مدون و لازم الاجرايي براي كنترل و ساماندهي نماهاي شيشه اي در ساختمانها وجود ندارد. خسرو دانشجو با تأكيد بر اين كه متولي تدوين و نظارت بر اجراي قانون در اين بخش وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي است، تصريح كرد: در ساختمانهايي كه بخش اعظم نماي آنها را شيشه تشكيل مي دهد در صورتي كه ضوابط مهندسي بطور دقيق رعايت نشده باشد اتلاف انرژي در آنها بالا است.

برف روبي فرضي در محله هاي شمال تهران
011202.jpg
مانور فرضي برف روبي شب گذشته با حضور شهردار تهران در مناطق شمالي تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف، در اين مانور با تاكيد بر آمادگي شهرداريهاي مناطق به خصوص در نواحي مستعد بارش برف، پاكسازي معابر و آماده نمودن خيابانها در هنگام بارش نزولات جوي براي تردد ايمن شهروندان را ارزشمند و بزرگترين خدمت به مردم توصيف نمود.وي اقدام به موقع و مناسب شهرداري، در هنگام بارش برف را موجب پيشگيري از تصادفات و حوادث و در نتيجه روان شدن ترافيك دانست.

مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران اعلام كرد:
ساخت ۲۰۰ بوستان محله اي و فرامنطقه اي
011214.jpg
گروه شهري: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران اعلام كرد: ۲۰۰ بوستان محله اي و فرامنطقه اي در مناطق بيست و دوگانه تهران دردست طراحي و درحال ساخت مي باشد.مهندس علي محمدمختاري با بيان اين مطلب كه افزايش سرانه فضاي سبز با ساخت بوستان ها در اولويت برنامه هاي اين سازمان قراردارد، افزود: اصولا مساحت هر بوستان محله اي از ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار مترمربع، بوستان هاي منطقه اي از ۱۰ هزار مترمربع تا ۳۰ هزار مترمربع و بوستان هاي منطقه اي بيش از ۳۰ هزار مترمربع مي باشند.
وي تصريح كرد: بوستان مادر يافت آباد به مساحت ۱۷ هكتار، فاز ۱ و ۲ بوستان جانباز غدير به مساحت ۱۴ هكتار، بوستان مادر آزادگان به مساحت ۲۷هكتار و بوستان موزه معماري (مينياتوري) به مساحت ۳۰ هكتار از بوستان هاي فرامنطقه اي به شمار مي آيند.به گفته وي موزه معماري شامل بوستان پرندگان، پارك مادر چيتگر و باغ موزه معماري است.مختاري خاطرنشان كرد: بوستان هاي يادشده به منظور كاهش سفرهاي درون شهري و تامين فضاي سبز موردنياز شهروندان تهراني ساخته مي شوند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |