دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۴ - Dec 26, 2005
پرسپوليس از درون و بيرون
مشكلات پرسپوليس با آمدن گونش حل نمي شود
011166.jpg
011172.jpg
خبرنگار همشهري: باشگاه پرسپوليس يكي از قديمي ترين و پرطرفدارترين تيمهاي كشور است كه به دليل پشتوانه مردمي در اكثر استانهاي كشور سهم و نقش مهمي در فوتبال كشور دارد. زندگي طبيعي پرسپوليس طي اين سي سال دستخوش تغييرات و تحولات بسياري شده است. اين ارث برجا مانده در فوتبال صاحبان و مالكان متعددي داشته است و بنابه موقعيتي كه اين تيم در بين مردم دارد، در نهايت به سازمان تربيت بدني رسيد. البته در قانون فوتبال حرفه اي سازمان تربيت بدني نمي تواند مالك و يا صاحب يك باشگاه حرفه اي باشد. مالكيت فوق هزاران سئوال منطقي و دقيق دارد كه نهايت با معيارها و اصول فوتبال حرفه اي همخواني ندارد. اگر قرار است پرسپوليس مورد حمايت سازمان تربيت بدني قرار گيرد، تيمهاي بي بضاعت زيادي وجود دارند كه براي وسايل و امكانات اوليه خود درمانده اند. آنها را چه مي شود؟
جدا از بحث قانوني و حرفه اي فوتبال كه بيشتر منظور ماست، هيأت مديره منصوب شده براي اداره تيم حرفه اي فوتبال پرسپوليس در همان ابتداي راه با مشكلات و موانع زيادي روبه رو شد. كنار كشيدن مايلي كهن حركت كوچكي نبود. با وجود اين كه مهره هاي كارآمد و مديري در هيأت مديره گنجانده شده است، اما در زمينه برنامه ريزي و طراحي يك تيم حرفه اي هيأت مديره قبل از اينكه چارت سازمان تيم خود را ترسيم كند به سراغ يك مربي خارجي رفته است. پس روشن است كه در پس ذهن هيأت مديره در درجه اول تعيين يك كادر فني بوده است و ساقط كردن پروين از رهبري تيم. پروين كه كار خود را انجام مي داد و روند رو به رشد و مثبتي نيز داشت و اين هدف (تغيير مربي) مي توانست در برنامه هاي بعدي گنجانده شود. هيأت مديره با درايت و مديرعامل باشگاه كه خود از جنس دروني تيم است بايد بدانند كه نمي توان نقش بافته شده روي قالي پرسپوليس را جداگانه برداشت و دور ريخت پروين در واقع در بافت قالي پرسپوليس در هم پيچيده شده است. از منظر جامعه شناسي اگر اين برداشت وجود نداشته باشد، پرسپوليس و هيأت مديره شكست خواهند خورد. دقيقاً همان گونه كه غمخوار قصد داشت با علي دايي اين نقش قالي را پاك كند. بنا به دلايل اجتماعي نمي توان پرسپوليس را بدون پروين ديد. او و تيم با هم قابل ارزيابي اند. اين يك واقعيت ملموس است كه انصاري فر نبايد روي آن ريسك كند. به نظر مي رسد گونش و امثال اين مربيان نتوانند عامل اجراي نقشه هاي هيأت مديره يا مديرعامل پرسپوليس باشند. منطق حكم مي كند كه با درايت و نگاه جامعه شناسانه به مسئله بنگريم، وگرنه تلاطم آرام گرفته تا قبل از ديدار با سپاهان دوباره شديد تر خواهد شد و گونش نيز با تمام دانش و تجربه اش در چالش موجود لوث خواهد شد.رئيس سازمان تربيت بدني نيز مي تواند با اين اشاره كل مسئله را در شرايط فعلي زير نظر بگيرد تا اين شيوه درمان تكراري مشكل ديگري براي پرسپوليس به وجود نياورد.

فرجام خواهي كايزرسلاترن پذيرفته نشد
در جريان شكست لاترن، پنالتي گل شده  زندي، از سوي ميشائيل واينر داور بازي پذيرفته نشد. در حالي كه توپ به طور كامل از خط دروازه گذشته بود. به همين دليل پنجشنبه  گذشته، كايزرسلاترن طي مهلت قانوني فرجام خواهي كرد.
بر اساس قوانين اتحاديه  فوتبال آلمان اعتراض لاترني ها همان طور كه انتظار مي رفت، پذيرفته نشد.
داينر كخ قاضي دادگاه ورزشي اتحاديه  فوتبال آلمان با رد اعتراض لاترني ها، دليل آن را اين گونه بيان كرد: «اعتراض در صورتي جايز است كه موردي واضح نباشد.»
بر اساس قانون پنج از قوانين فوتبال، داور وظيفه  تصميم گيري پيرامون مسايل مربوط به بازي را به عهده دارد. تصميم هاي داور بر اساس نص صريح قانون شماره پنج؛ نهايي، منطقي و غير قابل اعتراض است.
از نظر قاضي كخ، براي جلوگيري از موارد مشكوك در بند ۳ قانون پنج، به طور اكيد مشخص شده است كه شوراي قانون گذاري فيفا، داور را مسئول نهايي مواردي كه به طور مستقيم به بازي مربوط است، مي داند. نتيجه ي بازي و تصميم اين كه توپي گل شده يا نشده است، از همين موارد است.
رئيس دادگاه ورزشي اتحاديه فوتبال آلمان تأكيد كرد: «ضربه هاي پنالتي هم جزء بازي هستند و از اين رو اعتراض كايزرسلاترن پذيرفتني نيست.»
در مقابل اين تصميم، لاترني ها مي توانند تا ۲۴ ساعت (و در مورد فوق به دليل تعطيلات سال نو تا ۲۷ دسامبر) اعتراض شفاهي خود را تقديم دادگاه ورزشي اتحاديه فوتبال آلمان كنند.
اين كه لاترني ها از اين قانون بهره مند خواهند شد يا خير، موضوعي است كه تا عصر امروز مشخص مي شود.

هشتمين دوره رقابتهاي گلف ادواري
گروه ورزشي : هشتمين دوره مسابقات ادواري هيات گلف در روزهاي هشتم و نهم دي ماه جاري در زمين گلف مجموعه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.
هشتمين دوره مسابقات ادواري گلف بصورت آزاد و با حضور كليه گلف بازان پايتخت ايران در دو بخش مردان و زنان برگزار مي شود.
با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده در راستاي جذب علاقه مندان به اين رشته هدايايي در پايان اين مسابقات به شركت كنندگان اهدا خواهد شد.

اردوي تيم ملي جودو امروز آغاز مي شود
گروه ورزشي: اردوي آمادگي تيم ملي جودو از صبح امروز در سالن شهيد كبكانيان تهران آغاز مي شود.
نفرات اول تا سوم مشترك و منتخبين كميته فني مسابقات قهرماني كشور كه آذرماه در قم برگزار شد به همراه نفرات اول و دوم تيم ملي در اين اردو شركت خواهند داشت.
صبح فردا يك دوره مسابقه انتخابي بين نفرات دوم، سوم مشترك منتخبين كميته فني برگزار مي شود تا در هر وزن يك نفر در اردو باقي بماند، ضمن اين كه پس از يك هفته با انجام يك دوره مسابقه انتخابي بين حاضرين در اردو، تيم ملي اعزامي به مسابقات بين المللي تفليس در گرجستان معرفي خواهند شد. وحيد سرلك به دليل حضور در تورنمنت بين المللي كانوكاپ از رقابتهاي انتخابي معاف خواهد بود.

تيراندازان در اردوي بازي هاي آسيايي
خبرنگار همشهري: ۳۲ تيرانداز برتر مرد و زن از استان هاي مختلف كشور از اول دي ماه راهي اردوي بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه شدند. محل اردو در باشگاه هاي برق و كبكانيان است و اردونشينان تمرينات تكنيكي و تاكتيكي را زيرنظر مربيان ايراني و خارجي انجام مي دهند.در پايان اردو از نفرات حاضر ركوردگيري خواهد شد تا نفرات برگزيده آماده حضور در بازي هاي آسيايي شوند.

شنا در مسير ضد دوپينگ
011163.jpg
سيامك قليچ خاني: دوپينگ نتيجه رويكرد مسئولين ورزش به كسب مدال و سياست نتيجه گرايي است. اين اولين واكنش وحيد مرادي رئيس فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو به دوپينگ اشكان شرف زاده عضو تيم ملي شنا در بازيهاي غرب آسياست. رشته اي كه در دوره حضور مرادي تحولي چشمگير داشته اما با حضور دكتر احمدي نژاد در پست رياست جمهوري مورد لطف همه مردان رئيس جمهوري نيز مي باشد. دكتر احمدي نژاد از زمان حضور در نهاد رياست جمهوري دو بار به طور مستقيم وارد حيطه ورزش شده كه هر دو بار شنا، شيرجه و واترپلو در اولويت، قرار داشته است. در ارتباط با دوپينگ شرف زاده با اينكه در قوانين سازمان تربيت بدني آمده است كه اساسا كنترل دوپينگ هيچ ارتباطي به فدراسيونهاي ورزشي ندارد و ستاد مبارزه با دوپينگ تنها مرجع است اما باز روز گذشته سعي بسيار كرد كه دوپينگ ۲۲ مدال و ۱۷ ركورد جديد شنا و شيرجه در بازيهاي غرب آسيا را تحت الشعاع قرار ندهد. حضور در بازيهاي آسيايي دوحه و مسابقات جهاني مسافت كوتاه از برنامه هاي اصلي فدراسيوني است كه از مديران شركت تجهيز و از دست دادن تنها كانون قهرماني اين رشته ضررهاي بسياري متحمل شد، در اين بين ستاد فدراسيونهاي پايه نيز در دوره گذشته ورزش در حد شعار باقي مانده و اجرايي نشد اما بايد به آينده شنا، شيرجه و واترپلو بسيار اميدوار بود.

مديرعامل و هيأت مديره شركت توسعه
و نگهداري اماكن ورزشي منصوب شدند
خبرنگار همشهري: مهندس سيدحسين هاديان از طرف رئيس سازمان تربيت بدني به عنوان مديرعامل شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي منصوب شد. در حكم ابلاغي مهندس علي آبادي آمده است. نظر به مصوبه مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده، شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي كشور به سمت مديرعامل و عضو هيأت مديره شركت مذكور منصوب مي شويد.
در ضمن مهندس ميرمهدي نجفي به سمت رئيس هيأت مديره و مهندس محمدسعيد نفريه، محمدتقي خزائي كمجاني و سعيد شاكر در احكام جداگانه اي به عنوان اعضاي اصلي هيأت مديره منصوب شدند.

چلسي و ادامه راه قهرماني
011175.jpg
حسن حيدري: ليگ برتر انگليس عليرغم تعطيلي ساير ليگ هاي معتبر اروپا به زندگي خود ادامه مي دهد.
به عقيده كارشناسان انگليسي هر تيم مدعي كه بتواند در ۱۵ روز آينده ۳ بازي حساس خود را پشت سر بگذارد شانس قهرماني با آن تيم خواهد بود.چلسي در حال حاضر با اختلاف ۹ امتياز نسبت به ساير رقبا در صدر جدول قرار دارد و بزرگترين بخت براي كسب عنوان قهرماني است.چلسي امروز در استامفورد بريج ميزبان فولام است. اين تيم در ۹ بازي خانگي خود در اين فصل تاكنون شكست نخورده و براي كسب دهمين پيروزي پا به ميدان مي گذارد.ديه دروگبا مهاجم تيم چلسي كه در بازي امروز در تركيب اصلي قرار دارد در اين باره مي گويد: فكر مي كنم چلسي يك تيم بسيار خوب و موفق در سال گذشته بود. شرايط ما بسيار مطلوب است و اميدوارم براي دومين سال متوالي قهرمان شويم.
چلسي در اين بازي اكثر ستارگان خود را در اختيار دارد و بازيكن مصدوم ندارد. سال گذشته چلسي در همين ورزشگاه سه بر يك فولام را مغلوب كرده بود. در مجموع بازي هاي دو تيم تاكنون چلسي ۳۱ بار به پيروزي رسيده و فولام ۶ بار، ۱۵ بازي نيز با تساوي خاتمه يافته است. در ساير بازي هاي مهم امروز مايكل اوون اين بار با نيوكاسل به آنفليد بازمي گردد تا مقابل تيم رويايي دوران گذشته اش ليورپول مقابله كند.ليورپول در حال حاضر با ۱۵ بازي و دو بازي كمتر و مجموع ۳۱ امتياز در مكان سوم ايستاده است. در اين بازي تقابل اوون با آلن شيرر با مدافعان پرقدرت ليورپول كه تاكنون ۸ گل دريافت كرده بسيار ديدني خواهد بود.در اين بازي ديترهامان هافبك ليورپول كه در رقابتهاي ليگ قهرمانان مصدوم شده بود در تركيب اصلي تيمش قرار مي گيرد.ليورپولي ها در آخرين بازي در چارچوب ليگ برتر در خانه سه بر يك نيوكاسل را شكست داده بود.در ساير بازي هاي امروز منچستر يونايتد در غياب كريستين دونالدو به مصاف وست برومويچ مي رود و آرسنال نيز كه شايد اميدهاي خود را براي قهرماني از دست داده به ديدار چارلتون خواهد رفت.

قرارداد سنول گونش با پرسپوليس در استانبول نهايي مي شود
پيشنهاد گونش ، يك ميليون و سيصد هزار دلار
گروه ورزشي: سنول گونش به تركيه بازگشت، اما اين به معناي عدم همكاري وي با پرسپوليس نيست. برخلاف نوشته نشريات مبلغ پيشنهادي سنول گونش به پرسپوليس براي يك فصل و نيم يك ميليون دلار بوده و دو دستيار ترك وي نيز مجموعاً سيصد هزار دلار دريافت مي كنند. در مقابل پرسپوليسي ها به تيم سه نفره گونش در مجموع هشتصد هزار دلار پيشنهاد داده اند، مضاف بر اين كه حميد استيلي، افشين پيرواني و محمود خوراكچي به عنوان دستياران ايراني، وي را همراهي مي كنند. در اين ارتباط يكي از نزديكان باشگاه پرسپوليس گفت، بودجه پرسپوليس با كمكهاي مالكي و سعيدلو در سال ۱۳۸۵ سه ميليارد تومان مصوب شده و پرسپوليسي ها مجبورند از اين بودجه، مبلغ قرارداد مربيان ترك را بپردازند.
شنيديم كه قرارداد پرسپوليس با سنول گونش اوايل هفته آينده _ بعد از تعطيلات كريسمس- در استانبول نهايي مي شود.

هشدار فدراسيون واليبال به ملي پوشان مصدوم
علي شاكري: فدراسيون واليبال با صدور بيانيه اي به بازيكنان مطرح و مصدوم نامزد پوشيدن پيراهن تيم ملي ايران اولتيماتوم داد تا در زمان باقيمانده به برپايي اردوي تيم ملي در راه بازيهاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه و مسابقات قهرماني جهان خود را مداوا كنند. اين اخطار در شرايطي چند ماه زودتر از شكل گيري هسته اوليه تيم ملي به بازيكنان نخبه حاضر در مسابقات باشگاهي داده شد كه در اردوهاي گذشته همواره اين مشكل باعث دردسر و بي نظمي در اردوهاي تداركاتي مي شد. اردوي تيم ملي براي بازيهاي آسيايي و مسابقات جهاني از اواسط فروردين ماه سال جديد در تهران آغاز خواهد شد.

درخواست مدير عامل پيكان
پيكان صدرنشين چندين هفته اي ليگ برتر با تحمل دو شكست پياپي شرايط خوبي ندارد. قبل از آغاز دور برگشت پيكاني ها به فكر ترميم و بازسازي روحي اعضاي تيم افتاده اند. در جلسه اي كه با حضور مديرعامل باشگاه و كادر فني و بازيكنان برگزار شد، حسين كفعمي از بازيكنان بزرگتر درخواست كرد تا با حمايت از جوانترها اعتبارشان را زير سؤال نبرند. مدير عامل پيكان اين مجموعه را همچنان مدعي قهرماني خواند و گفت براي ما بازيهاي خانگي و خارج از خانه فرقي ندارد. پيكان در پايان نيم فصل ليگ برتر تنها در سايه معدل امتياز بهتر بالاتر از آذرپيام و سايپا ايستاد.

خاتمي، مهرعليزاده و علي آبادي و رؤساي فدراسيونها
اولين نشست معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني با حضور روساي فدراسيون هاي ورزشي و نايب رئيسان زن برگزار شد.در اين نشست كه با دعوت مهندس علي آبادي و با حضور حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي و مهندس محسن مهرعليزاده رئيس پيشين سازمان تربيت بدني برگزار شد، سيد محمد خاتمي در اين نشست به موفقيت هاي ورزش طي سال هاي حضور مهندس مهرعليزاده در سازمان تربيت بدني و طي ماه هاي اخير با حضور مهندس علي آبادي اشاره كرد و گفت: ورزش هميشه زنده است.
وي حضور تيم ملي فوتبال در مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ را افتخاري بزرگ براي ورزش كشورمان ارزيابي كرد و در ادامه گفت: اميدوارم تيم ملي كشورمان بتواند با حضور در جام جهاني درخشش خوبي داشته باشد و بتواند مردم را خوشحال كند.مهندس علي آبادي در اين جلسه كه با محوريت بند ب ماده ۱۱۷ قانون چهارم توسعه برگزار شد، پيرامون چگونگي جذب اعتبارات لازم از اين بند براي ورزش كشور بحث و تبادل نظر شد كه رئيس سازمان تربيت بدني از آخرين مذاكرات موفقيت آميز خود با دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور، داودي معاون اول رئيس جمهور و دكتر رهبر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي خبر داد و خطاب به روساي فدراسيون ها گفت:ما قول هايي از آنها گرفته ايم كه تقريبا مشكلات ورزش حل خواهد شد اما مشكلات موجود آنقدر زياد است كه نمي تواند شكاف هاي موجود را حل كند. وي افزود:اگر من و يزداني خرم براي جذب اعتبارات بند ب ماده ۱۱۷ هر برنامه اي داشته باشيم فايده اي ندارد، ما بايد با شما كه متوليان ورزش هستيد جداگانه تبادل نظر داشته باشيم تا روند جذب اعتبارات در ورزش ساماندهي شود.

منصور برزگر:
حضورم در كادر فني تيم ملي كشتي آزاد منتفي است
011169.jpg
محمدرضا منصوريان: منصور برزگر همان شخصيتي كه در كشتي كشورمان به او لقب شاهمرادوف كشتي ايران لقب داده اند، در تازه ترين اظهاراتش در رابطه با بازگشت دوباره به كشتي مي گويد: در طول چند جلسه اي كه با محمدرضا طالقاني داشتم، فقط گله مي كرديم و حرفي از شرط نبود. ما براي همكاري با هم در اصل موضوع به توافق نرسيديم كه درمورد فرع آن حرف بزنيم.
او اضافه كرد: همه حرف طالقاني برسر اين بود كه تو بپذير، هرچه مي خواهي من در اختيارت قرار مي دهم، اما من گفتم كه ديگر حاضر به همكاري با فدراسيون نيستم.
برزگر درمورد احتمال حضور مجدد خود در كادر فني تيم ملي درصورت تغيير مديريت فدراسيون كشتي اين موضوع را منتفي دانست و اعلام كرد كه ديگر حاضر به كاركردن با هيچ فدراسيوني نيست.

اعتماد مقدم: در كشتي بايد آناليزور داشته باشيم
كيانوش اعتماد مقدم يكي از اعضاي كميته بدنسازي فدراسيون كشتي ايران مي گويد: تا كادر فني تيم ملي كشتي آزاد ايران مشخص نشود نمي توان كار جدي را آغاز كرد، ما درحال حاضر درحال مشخص كردن «نرم» كشتي گيران به صورت ويژه هستيم. ما براي رسيدن به موفقيت هاي بيشتر در مسابقه هاي جهاني و المپيك بايد آناليزور داشته باشيم. كشورهاي صاحب نام با ۲۰ نفر آناليزور در مسابقات جهاني حاضر مي شوند و تمامي نقاط ضعف و قوت حريفان را مشخص مي كنند. كشتي ايران نيز بايد به دنبال تحليل گراني نظير دكتر صادق محبوبي و رسول خادم باشد.
برنامه هاي كوتاه مدت ما مربوط به بازي هاي آسيايي قطر و ميان مدت به المپيك پكن مربوط مي شود. برنامه هاي درازمدتي كه از حالا بايد در دستور كار فدراسيون قرار گيرد، مربوط به المپيك هاي بعدي مي شود.

تلاش براي برگزاري مسابقات جهاني ژيمناستيك در تهران
گهرخاني امروز به ديدار علي آبادي مي رود
گروه ورزشي: سرپرست  فدراسيون  ژيمناستيك  گفت : اين  فدراسيون  تمام  تلاش  خود را براي  برگزاري  مسابقات  جام  جهاني  رده  جوانان  به  كار خواهد بست .
اكبر گهرخاني  افزود:با آنكه  كمتر از دو ماه  به  زمان  برگزاري  اين  رقابتها در تهران  باقي  مانده است ، مسئولان  سازمان  تربيت  بدني  و فدراسيون  ژيمناستيك  در تلاش  براي  تامين  اعتبارات  لازم  جهت  خريد وسايل  استاندارد اين  رشته  براي  برگزاري  هر چه  مطلوبتر رقابت هاي  فوق  هستند.وي  در ادامه  اظهار داشت : براي  نهايي  كردن  برگزاري  اين  مسابقات ، امروز با مهندس  محمد علي آبادي  معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  تربيت  بدني  ديدار و گفت وگو مي كند.
به  گفته  وي  با توجه  به  هماهنگي  به عمل  آمده  با مسئولان  سازمان  تربيت بدني  مقرر شد اعتبارات  خريد اين  وسايل  از محل  بودجه  اين  فدراسيون  تامين  شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |