دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۴ - Dec 26, 2005
رايزني ائتلاف شيعيان عراق براي تشكيل دولت آينده
آيت الله سيستاني: تجديد انتخابات ناممكن است
011184.jpg
گروه سياسي خارجي: ائتلاف شيعيان عراق با توجه به احتمال پيروزي اش در انتخابات اين كشور و درپي اظهارات اخير آيت الله سيستاني مبني بر ضرورت تشكيل دولت متحد ملي، مذاكره با ديگر ائتلافها را براي ايجاد هماهنگي و تفاهم آغاز كرد.
رضا جوادنقي از اعضاي مجمع ملي عراق با بيان اين خبر گفت: ائتلاف شيعيان عراق گفت وگو و هماهنگي بين گروه هاي جامعه عراق را ضروري مي داند و بر اين باور است كه فهرست پيروز در انتخابات نمي تواند قدرت را به انحصار خود درآورد و براي مشاركت گروه هاي ديگر در دولت آينده تلاش مي كند.
در همين حال، آيت الله سيستاني پس از ديدار موفق الربيعي مشاور امنيت ملي عراق با وي به فهرست پيروز در انتخابات پارلماني عراق توصيه كرد كه ضمن اتخاذ درايت و تدبير، از روي آوردن به خشونت در برخورد با امور مختلف در عراق خودداري كنند.
آيت الله سيستاني همچنين درخصوص برگزاري مجدد انتخابات گفت: چنين امري ممكن نيست و ما درصدد هستيم تا يك دولت متحد ملي تشكيل دهيم.
در همين حال، وزير صنايع عراق و از اعضاي فهرست العراقيه وابسته به اياد علاوي ديروز بدون نام بردن از حزب خاصي مدعي شد احزابي كه نيروي شبه نظامي دارند از آن براي تغيير در نتايج انتخابات سوء استفاده كردند.
وي اقدامات كميسارياي عالي انتخابات عراق براي رسيدگي به ۶۵۰ شكايت انتخاباتي را نااميدانه توصيف كرد. محمد المشهداني يكي از اعضاي فهرست عرب هاي سني جبهه توافق عراق نيز در گفت  و گو با العالم گفت: حل بحران جاري نه به دست فهرست ائتلاف واحد و نه به دست قدرت جبهه توافق عراق است، بلكه تنها به دست اشغالگران است.
وي مدعي شد: اشغالگران اجازه نمي دهند بين جناح هاي مخالف اشغالگري اتحاد يا ائتلافي صورت گيرد.
در همين حال، ديروز فصال الگعود رئيس عشيره آل بوالنمر يكي از شاخه هاي عشيره بزرگ وليم در عراق و از عشاير بزرگ عربهاي سني نامزدي خود را براي احراز پست رياست  جمهوري  اعلام كرد.
وي در دهه ۷۰ ميلادي هنگامي كه دانشجوي هوانيروز بود در يك مورد كودتا عليه صدام شركت داشت. الگعود در دوران جديد براي مدتي استاندار استان الانبار عراق بود.
در همين حال صدها تن از مردم فلوجه نيز در اعتراض به نتايج انتخابات پارلماني اخير كه براساس نتايج اوليه، شيعيان در آن پيروز شدند، تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از فلوجه، مردم فلوجه در اين تظاهرات كه به  درخواست رهبران مذهبي سني برگزار شد، همچنين خواستار آزادي زندانيان و جبران خسارت هايي شدند كه توسط حمله آمريكا در ماه نوامبر ۲۰۰۴ به بار آمد.
تظاهركنندگان با نوشتن طوماري خواستار برگزاري دوباره انتخابات شدند.
از سوي ديگر، صدها عراقي شيعه ديروز در محكوميت به درخواست برخي احزاب و فهرستهاي عراقي براي برگزاري مجدد پارلماني در شهرك شيعه نشين صدر تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، تظاهركنندگان در حالي كه تصاوير مقتدا صدر، ابراهيم جعفري نخست وزير و آيت الله سيستاني مرجع بزرگ شيعه عراق را در دست داشتند، دربرابر يكي از دفاتر مقتدا صدر در شهرك صدر واقع در شرق بغداد اجتماع كردند.
تظاهركنندگان همچنين پلاكارد هايي در حمايت از دولت ابراهيم جعفري، مخالفت با برگزاري دوباره انتخابات، مخالفت با اياد علاوي نخست وزير سابق عراق و اعدام صدام حسين در دست داشتند. تظاهركنندگان ادعاها و اتهامهاي فهرست ملي عراق به رهبري اياد علاوي درباره تقلب در انتخابات را باطل و بي اساس دانستند.
۲۶ كشته و زخمي
در حوادث ديروز عراق
ديروز بر اثر انفجار دو بمب در مركز و شرق بغداد ۷ نفر از جمله ۴ نيروي پليس زخمي شدند. همچنين در جنوب شرقي اين كشور براثر اصابت گلوله خمپاره به يك پايگاه نظامي ۲ سرباز عراقي كشته و ۹ نفر ديگر زخمي شدند.
در كركوك نيز انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در مسير حركت مسئول برنامه جيره غذايي در اين استان منجر به كشته شدن ۲ غيرنظامي و جراحت ۳ نفر شد.
وزارت كشور عراق نيز از كشته شدن يكي از كارمندان اين وزارتخانه به ضرب گلوله مستقيم خبر داد. در اين حادثه يك پليس نيز مجروح شد.
ارتش آمريكا ديروز با صدور بيانيه اي از كشته شدن يك مأمور اطلاعات نظامي اين كشور در شهر الحويجه واقع در شرق عراق خبر داد.
ساير خبرها
* مطبوعات عراق نوشتند كه دولت اين كشور قصد دارد، مجدداً دو زن كارشناس در امور تسليحاتي زمان صدام را كه چندي پيش نيروهاي آمريكايي از زندان آزاد كردند، دستگير كنند.
* خليل الدليمي يكي از وكلاي صدام گفت: صدام از هيأت وكلاي اردن خواسته است تا صالح العرموطي وكيل اردني به هيأت دفاع از وي بپيوندد.
الدليمي همچنين به نقل از صدام گفت: من اگر آمريكايي ها آنچه را كه پيش از جنگ گفته بودند مي پذيرفتم، اوضاع اينك بسيار متفاوت بود.

اولين مراسم كريسمس پاپ جديد
011187.jpg
پاپ بنديكت شانزدهم مراسم نيايش و دعا براي برقراري صلح و آرامش در جهان را با حضور گسترده مردم در واتيكان برگزار كرد. اين اولين مراسم عشاي رباني در شب كريسمس بود كه پاپ جديد در آن شركت داشت و وي در اين مراسم درباره موضوع كودكان خصوصاً نوزاداني كه هنوز متولد نشده اند، سخناني بيان داشت.
به گزارش آسوشيتدپرس، اشاره پاپ بنديكت شانزدهم، رهبر كاتوليك هاي جهان در خطبه اش به موضوع نوزادان متولد نشده، آشكارا دلالت بر موضع كليساي كاتوليك در مخالفتش با سقط جنين دارد.
پاپ بنديكت شانزدهم در اين مراسم گفت: خداوند بسيار تواناست كه مي تواند او را (نوزاد درون رحم مادر) آسيب پذير خلق كند و آن را به عنوان مولودي بي دفاع به ما بدهد، تا ما بتوانيم به او عشق بورزيم.
وي افزود: شكوه و نورانيت كريسمس، هر كودكي حتي آنهايي را كه هنوز متولد نشده اند، در بر مي گيرد.
امشب، آن زمان كه ما به سوي بيت لحم ايستاده ايم، بياييد با حالتي خاص و ويژه براي محل تولد منجي مان (بيت لحم) و براي مردان و زناني كه در آنجا زندگي مي كنند و تحت شرايط سختي به سر مي برند، عبادت كنيم.
اين مراسم عشاي رباني اولين مراسمي بود كه با حضور خيل عظيمي از مردم به رهبري پاپ بنديكت شانزدهم كه در ۱۹ آوريل ۲۰۰۵ به مقام پاپي رسيد، برگزار شد.
بر اساس سنتي كهن پاپ در ظهر روز كريسمس پيام خود را به مردمان كاتوليك سراسر جهان خواهد داد. وي اين پيام را در ميدان سنت پيترز شهر واتيكان در حضور نمازگزاران و گردشگران ايراد خواهد كرد.
سلف وي پاپ ژان پل دوم عادت داشت كه در روز كريسمس با بيان آرزوهاي تعطيلات كريسمس به دهها زبان، مخاطبان خود را شاد كند. ژان پل دوم هم چنين پيام خود را اختصاص به بيان اوضاع حال حاضر جهان نظير درگيري هاي اسفناك، فقر و مصرف گرايي فزاينده مي داد.
پاپ بنديكت شانزدهم در مراسم عشاي رباني، خطبه خود را با اين دعا به درگاه خداوند به پايان رساند: خداوندا، صلح را در هر آنجا كه جنگ و درگيري حاكم است، عشق را در هر آنجا كه نفرت حاكم است و نور را در هر آنجا كه تاريكي متولي است، برقرار دار.
در بيت لحم نيز هزاران نفر از گردشگران و نمازگزاران گرد آمده بودند تا مراسم كريسمس را به جاي آورند. انتظار مي رود كه ۳۰ هزار نفر از بيت لحم در كريسمس امسال حضور پيدا كنند؛ اما اين آمار با حضور ۱۵۰ هزار نفري در دهه ۱۹۹۰ بسيار متفاوت است و حكايت از اوضاع نامطلوب حاكم بر سرزمين هاي اشغالي دارد.
محمود عباس، رهبر تشكيلات خودگردان نيز اواخر روز شنبه به بيت لحم وارد شد تا در مراسم عشاي رباني شركت كند. عباس در سخناني گفت: فلسطيني ها درپي ايجاد پل صلح به جاي ديوارهاي اسرائيل هستند.
وي افزود: متأسفانه اسرائيل به سياست مخرب خود ادامه مي دهد و سرزمين ما را به زنداني بزرگ تبديل مي كند.
آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز خطاب به رهبران مسيحي محلي ابراز اميدواري كرد كه سال جديد براي اسرائيلي ها و فلسطيني ها، سال صلح و امنيت باشد.
وي افزود: ما همه نياز به آن داريم و من از هيچ تلاشي براي نيل به اين هدف فروگذار نخواهيم كرد.

محمود عباس: انتخابات مجلس فلسطين
در زمان تعيين شده برگزار مي شود
011190.jpg
ايرنا: محمود عباس  رئيس  حكومت  خودگردان  ديروز تأكيد كرد كه  انتخابات  مجلس  قانونگذاري  فلسطين  در زمان  مقرر بدون  تاخير و ترديد، برگزار خواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري  ملي  فلسطين  وفا، عباس  در ديدار برخي  از رهبران  جنبش  ملي  آزاديبخش  فلسطين  فتح  و نامزدهاي  انتخابات  مجلس  قانونگذاري  با وي گفت : مشاركت  ساكنان  بخش  شرقي  قدس  در اين  انتخابات  ضروري  است  و جاي  هيچ  گونه  چشم  پوشي  يا معامله  وجود ندارد.
وي  از آمريكا خواست  تا موضوع  مشاركت  فلسطيني هاي  قدس  شرقي  را حل  كند و بافشار بر اسرائيل  مانع  عمليات  نظامي  اين  رژيم  هنگام  برگزاري  انتخابات  شود.

پوتين آموزش جودو مي دهد
ولاديمير پوتين با برگزاري كلاس تعليم جودو براي دانش آموزان يكي از مدارس روسيه، كه از تلويزيون دولتي اين كشور نيز پخش شد، مهارت هاي خود را در ورزش رزمي جودو به رخ مردم كشورش كشيد.
به گزارش آسوشيتدپرس، ايستگاه هاي تلويزيوني مختلف روسيه تصاوير ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه را در حالي نشان مي داد كه وي با پاي برهنه در لباس سفيد كيمونو ي مخصوص جودوكاران مدتي كسوت رياست جمهوري خود را فراموش كرده و به عنوان مربي جودو مهارت هاي خود را در معرض ديد علاقمندان به فراگيري اين ورزش رزمي قرار داد.
در اين جلسه  تمريني، ياسوهيرو ياماشيتا، قهرمان افسانه اي ژاپن در رشته ي جودو، پوتين را همراهي مي كرد. پوتين ماه گذشته در سفر خود به ژاپن با وي آشنا شده و از وي براي بازديد از روسيه دعوت به عمل آورده بود.
رئيس جمهور روسيه، ياماشيتا را به ضيافت شامي در رستوران مجللي در سنت پترزبورگ دعوت كرد.
پوتين كه داراي كمربند مشكي در رشته ي جودو است، سال هاي گذشته مجموعه اي از فنون و مهارت هاي اين رشته را در كتابي جمع آوري و منتشر كرد.
فعاليت هاي پوتين در رشته هاي جودو و اسكي در افزايش محبوبيت وي به عنوان رهبري پرانرژي و خوش استيل از لحاظ فيزيكي، كمك شاياني كرده است.
درست بر خلاف بوريس يلتسين، رئيس جمهور سابق روسيه كه همواره بي رمق و افسرده به نظر مي آمد، پوتين علاوه بر فعاليت هاي ورزشي قبل از انتخابات سال ۲۰۰۰ به عنوان كمك خلبان يك هواپيماي جنگنده به ديدار سربازان روس در چچن رفت.
رئيس جمهور ۵۳ ساله  روسيه در راندن انواع و اقسام وسايل نقليه تبحر دارد. وي زير دريايي هسته  اي، لوكوموتيو و كاميون هاي عظيم الجثه را نيز به تنهايي هدايت كرده است. پوتين اخيرا در يك رزمايش نظامي يك موشك استراتژيك را تا هدف نهايي هدايت كرد.

فروش بي سابقه خودرو در چين
به  گفته  مسئولان  شهر پكن  شمار خودروهاي  جديد كه  در روزهاي  پاياني  سال  در پايتخت  چين  شماره  گذاري  مي شوند نسبت  به  مواقع  عادي  دو برابر شده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا، اداره  راهنمايي  و رانندگي  پكن  اعلام  كرد در حالت  عادي  روزانه  دويست  خودرو شماره  گذاري  مي شود اما در اين  روزهاي  آخر سال  اين  رقم  به  چهارصد دستگاه  رسيده  است .
بنا بر اعلام  اين  اداره  شمار خودروهايي  كه  آخرين  ماه  سال  ميلادي ، تاكنون  شماره  گذاري  شده اند دو هزار و دويست  خودرو در روز افزايش  يافته  است .
كل  خودروهايي  كه  در سال  جاري  در پكن  شماره  گذاري  مي شوند سيصدو پنجاه  هزار دستگاه  اعلام  شد.
سه  ميليون  و نهصد و بيست  هزار نفر از ساكنان  پايتخت  چين  داراي  گواهينامه  رانندگي  هستند. شمار خودروها در چين  دو ميليون  و پانصد و پنجاه  هزار دستگاه  است .

اعتراف تل آويو به قدرت موشكي
جنبش جهاد اسلامي فلسطين
واحد مركزي خبر: روزنامه  هاارتص  به نقل  از يك  نظامي  بلندپايه  رژيم  صهيونيستي  نوشت:  توانايي  جنبش  جهاد اسلامي  فلسطين  در شليك  موشك  به  مواضع  اسرائيل  بيشتر شده  است.
به نوشته  اين  روزنامه، جنبش  جهاد اسلامي  در چند هفته  گذشته  موشك هاي  قسام  را با دقت  بيشتري  به  اهداف  خود شليك  كرده  اما هنوز نتوانسته  است  برد اين  موشك  ها را بيشتر كند.

الظواهري:
هنوز بخش هايي از افغانستان در اختيار طالبان است
ايسنا: در يك نوار صوتي كه توسط شبكه تلويزيوني العربيه پخش شد، ايمن الظواهري فرد شماره دو القاعده، با ستايش طالبان مدعي شد كه هنوز بخش هاي زيادي از افغانستان توسط طالبان كنترل مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويترز، گوينده اين نوار صوتي كه همانند نوارهاي پيشين به الظواهري نسبت داده شد، گفت: طالبان هنوز بخش هاي زيادي از شرق و جنوب افغانستان را در كنترل خود دارند و به طور قاطعانه در حال مبارزه عليه كفار و مستكبرين هستند.شبكه تلويزيوني العربيه تنها بخش مختصري از اين نوار را پخش كرد. به نظر مي رسيد كه اين نوار نسبت به نوارهاي پيشين كه به الظواهري نسبت داده مي شد، كيفيت صوتي پايين تري دارد.

رهبران ليبي و موريتاني در طرابلس ديدار كردند
ايرنا: رهبر ليبي در طرابلس با رئيس شوراي نظامي عدالت و دموكراسي موريتاني ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش منابع خبري عرب زبان، معمر قذافي رهبر ليبي در ديدار با «علي ولد محمد فال» درباره تلاش در جهت عادي سازي روابط دو كشور گفتگو كرد.
درپي چندين مورد تلاش براي كودتا در موريتاني در سال هاي گذشته، دولت «نواكشوت»، ليبي را به دخالت در اين كودتاهاي نافرجام متهم كرده بود.
در زمان حكومت «معاويه وليد الطايع» نيز روابط ليبي و موريتاني در آستانه قطع روابط قرار گرفتند.
در اين ميان، احمد ولي سيداحمد وزير خارجه موريتاني نيز گفته است، روابط كشورش با اسرائيل در سطح كنوني باقي خواهد ماند و اين روابط بر عليه هيچ كشور ديگري نيست.

عربستان از انحلال سپر شبه  جزيره خبر داد
سلطان  بن  عبدالعزيز، وليعهد عربستان  و وزير دفاع  اين  كشور، در مصاحبه اي  كه  ديروز در مطبوعات  اين  كشور منتشر شد اعلام  كرد نيروي  مشترك  شش  كشور امير نشين  عضو شوراي  همكاري  خليج  فارس  موسوم  به  سپر شبه جزيره  كه  بيست  سال  پيش  تشكيل  شد كارايي  لازم  را ندارد و به  همين  علت  منحل  خواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از رياض ، سلطان  بن  عبدالعزيز در اين  مصاحبه  افزود كشورهاي  شوراي  همكاري  خليج  فارس  از اين  پس  مسئوليت  نگهداري  و اداره  نيروهايي  كه  براي  تشكيل  سپر شبه  جزيره  تعيين  كرده  بودند در كشورهاي  خود بر عهده  خواهند گرفت  و دبيرخانه  عمومي شوراي  همكاري خليج  فارس  يك  فرماندهي  مركزي  ايجاد خواهد كرد تا تمرينات  و رزمايش هاي  مشترك  ميان  نيروهاي  نظامي شش  كشور عضو را سازماندهي  و برگزار كند.
وزير دفاع  عربستان  در گفتگو با خبرگزاري  رسمي  اين  كشور نيز اعلام  كرد بدين  ترتيب  هر يك  از كشورهاي  عضو شوراي  همكاري  خليج  فارس  مسئوليت  نيروهاي  نظامي  را بر عهده  خواهد داشت  و در صورت  نياز اين  نيروها تحت  اداره  فرماندهي  مركزي  سپر شبه  جزيره  كه  در آينده  ايجاد خواهد شد قرار خواهند گرفت .
وزير دفاع  عربستان  خاطر نشان  كرد تغيير در ساختار نيروهاي  سپرشبه  جزيره  كه  در سال  ۱۹۸۶ تشكيل  و در منطقه  حفرالباطن  در شمال  شرقي  عربستان  سعودي  مستقر شدند به  درخواست  وپيشنهاد ملك  عبدالله ، پادشاه  عربستان ، صورت  گرفته  است .

عمليات مشترك نيروهاي سازمان ملل و كنگو
ايرنا: ارتش  جمهوري  دموكراتيك  كنگو با حمايت  نظاميان  سازمان  ملل  به  شورشيان  در شهر مهم «نيوكا» واقع  در شمال  شرق  منطقه «ايتوري» حمله  كردند.
شبكه  تلويزيوني  بي بي سي  ديروز با اعلام  اين  خبر افزود: در جريان  عمليات  مشترك  صدها تن  از نيروهاي  سازمان  ملل  و ارتش  كنگو با استفاده  از بالگردهاي  جنگنده ، توانستند كنترل  نيوكا كه  شورشيان  از آن  به  عنوان  پايگاهي  براي  حمله  به  غيرنظاميان  استفاده  مي كردند را به دست  گيرند.
اين  درحاليست  كه  اولين  همه پرسي  قانون  اساسي  در جمهوري  دموكراتيك  كنگو پس  از چهل  سال  انجام  شد و رأي دهندگان  به  قانون  اساسي  جديد دوران  پس  از جنگ  رأي  مثبت  دادند.

سازمان ملل:
صلح بوسني در گرو دستگيري جنايتكاران جنگي است
نماينده  سازمان  ملل  در امور بوسني ، دستگير نشدن  رادوان  كارادزيچ  و راتكو ملاديچ  دو متهم  به  ارتكاب  جنايت  جنگي  و مسئول  كشتار در شهرصربرنيتسا را مانع  اصلي  آغاز مذاكرات  صلح  در بوسني  دانست .
به گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي بي سي ، پدي  اشداون  در مصاحبه با كانال  چهار اين  شبكه  خبري  تأكيد كرد كه  دستگيري  اين  دو جنايتكار جنگي ، براي  پيشرفت  آينده  بوسني  امري  حياتي  است .
وي  مقام هاي  صرب  را در فراري  بودن  و دستگير نشدن  كارادزيچ  رهبر صرب هاي بوسني  در زمان  جنگ  و ژنرال  كارادزيچ  مقصر معرفي  كرد.
اين  مقام  سازمان  ملل  در همين  حال  يادآوري  كرد كه  صرب ها همكاري  براي يافتن  اين  دو جنايتكار جنگي  را با دادگاه  جنايتكاران  جنگي  در لاهه  آغاز كرده اند.
اشداون ، دستگيري  اين  دو جنايتكار را وظيفه اي  انجام  نشده  ذكر كرد و گفت تا هنگامي كه  در اين  منصب  قرار دارد همه  تلاش  خود را براي  دستگيري  آنان انجام  خواهد داد.
وي  اظهار داشت : بدون  عدالت  نمي توان  به  صلح  و ثبات  پايدار دست  يافت .
اين  مقام  سازمان  ملل  همچنين  افزود: بوسني  مي تواند در آينده  به  نامزدشدن  براي  پيوستن  به  اتحاديه  اروپا خوش  بين  باشد.
در جنگ هاي  سه  ساله  داخلي  بوسني  كه  سال  ۱۹۹۲ آغاز شد هزاران  نفر كشته شدند.
فجيع ترين  كشتار قتل  عام  هزاران  مرد و پسر جوان  مسلمان  در سال  ۱۹۹۵بدست  صرب ها در صربرنيتسا بود.
اين  جنگ  پس  از جنگ  جهاني  دوم  خونين ترين  منازعه  در اروپا به  شمارمي رود. كنترل  صربرنيتسا هم اكنون  در دست  سازمان  ملل  است .
اشداون ، طبق  پيمان ديتون ، به نمايندگي  از جامعه  بين الملل  قدرت  تام الاختيار در اموربوسني  را دارد. اين  پيمان  ۱۰ سال  پيش  براي  پايان  بخشيدن  به  درگيري هادر بوسني  امضا شد.

يادداشت
عراق جديد و فرهنگ مدارا
علي كدخدازاده
در كشورهاي باسابقه طولاني دمكراسي، بخش اعظم قدرت احزاب و گروهها مبتني بر ميزان آراي آنها در انتخابات است. اين آرا ضمن نشان دادن قدرت يا وزن عددي آنها، تا حدود بسيار زيادي معرف اقتدار آنان نيز هست.
اما در بسياري از كشورهايي كه دمكراسي به عنوان يك شيوه جديد حكومت سياسي در آنها شكل گرفته و يا كشورهاي شبه دمكراتيك نظير عراق، اگر چه آراي مردمي مي تواند معرف استقبال عمومي از احزاب باشد اما الزاما به معناي اقتدار سياسي آنها نيست؛ چرا كه به عنوان مثال در اين كشور تنها كمتر از چهار سال پيش حدود ۹۹ درصد مردم به حكومت صدام رأي دادند.
در كشورهايي نظير عراق رأي مردم بيش از آنكه مبتني بر دانش سياسي و باور به مانيفست اقتصادي _ سياسي احزاب باشد، منبعث از گرايش هاي ديني، قبيله اي و ميزان ارادت به شخصيت هاي كاريزماتيك است. از اين روي احزاب نمي توانند به استمرار و رأي آنان و هماهنگي اين آرا با مانيفست خويش براي درازمدت اعتماد كنند.
اين موضوع باعث شده تا پس از انتخابات ۲۵ آذر در عراق و قبل از شكل گيري دولت جديد، گروههاي موثر سياسي در عراق از شيوه هاي ديگري - به غير از ميزان آراي كسب كرده - جهت تحميل خويش در قدرت استفاده كنند.
اهل تسنن عراق اين بار از چنبره قهر و طرد درآمده و با حضور در انتخابات، تجربه بروكراتيك خويش و قدرتشان در بر هم زدن آرامش اجتماعي _ سياسي را به رخ مي كشند و خواهان حضوري مؤثر مبتني بر اقتدار تاريخي خود در حكومت هستند.
غيرمذهبي هاي عراق كه بخش تحصيل كرده شهرهاي بزرگ اين كشور را با خود همراه دارند، با اين ادعا كه قدرت فرماندهي و برنامه ريزي با آنهاست _ و گواه آنها چهره هاي موثرشان در دولت انتقالي است- خواهان كسب اقتداري افزون بر قدرت عددي خويش در حكومت آينده اند.
كردهاي عراق كه بسيار بهتر از ديگران زبان جهاني را مي فهمند، چنان بازيگران ماهري هستند كه عليرغم ابراز نگراني كشورهاي همسايه و حتي بخشي از سياستمداران داخلي عراق، توانستند پست رياست جمهوري را به دست آورند. آنان امروز نيز با آنكه مي دانند در اقليت هستند اما با ترويج فرهنگ عراق واحد و دوري از قوم مداري و مخالفت با مجازات هاي خشن سعي دارند به عنوان يك نيروي دمكرات و اهل مذاكره خود را به حكومت تحميل كنند.
در اين ميان شيعيان عراق نيز به ويژه آيت الله سيستاني راهي هوشمندانه برگزيده اند.
شيعيان از فرداي انتخابات كه مشخص شد بيشترين سهم عددي در پارلمان را بر عهده خواهند داشت، زبان خويش را به سمت مدارا و تفاهم بيشتر چرخانده و مدام اعلام مي دارند كه حكومت آينده عراق ملك طلق هيچ گروه و جريان سياسي يا مذهبي نخواهد بود و بايد همه نيروهاي موثر در آن شركت داشته و حكومت وحدت ملي تشكيل دهند.
به اين ترتيب، همه گروه هاي موثر در عراق با درك واقعيت امروز جهان و شرايط شبه دمكراتيك كشورشان، جهت كسب اقتدار لازم براي حكومت داري به سمت مفاهيمي همچون مدارا، وحدت، يكپارچگي ملي و سهيم شدن رقبا در حكومت حركت مي كنند.

آمريكا ۵۰ ميليارد دلار براي مصارف نظامي
در افغانستان و عراق اختصاص داد
ايسنا:۵۰ ميليارد دلار از بودجه نظامي آمريكا در سال ۲۰۰۶ صرف افغانستان و عراق خواهد شد.به گزارش روزنامه انگليسي زبان اوت لوك افغانستان، چاپ كابل، آمريكا براي فعاليت نظامي خود ۴۵۳ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۶ ميلادي هزينه خواهد كرد كه ۵۰ ميليارد دلار آن براي جنگ در افغانستان و عراق به مصرف خواهد رسيد. اين بودجه در چند روز گذشته توسط مجلس سناي آمريكا تصويب شد و انتظار مي رود كه در روزهاي آينده توسط جورج بوش رئيس جمهور آمريكا نيز امضا شود. اين بودجه براي نگهداري سربازان آمريكايي و همچنين مصارف نظامي در اين دو كشور هزينه خواهد شد.
همچنين چندي پيش نيز ميان وزارت ماليه (دارايي) افغانستان و سفارت آمريكا در كابل قراردادي امضا شد كه براساس آن واشنگتن تا پنج سال، سالانه يك ميليارد دلار براي بازسازي امور زيربنايي به افغانستان كمك مي كند.

يك زن بحريني نامزد پست دوره اي
مجمع عمومي سازمان ملل شد
ايسنا: هيأت آسيايي سازمان ملل متحد به اجماع با نامزدي يك نماينده  زن بحريني براي احراز پست رياست دوره يي مجمع عمومي  سازمان ملل متحد موافقت كردند.به گزارش روزنامه  الاهرام -چاپ مصر - دولت بحرين اعلام كرد كه هيات آسيايي در سازمان ملل متحد به اجماع تصميم گرفتند كه هيا بنت راشد آل خليفه، نماينده بحرين نامزد احراز پست شصت و يكمين سال رياست دوره  اي مجمع عمومي سازمان ملل متحد شود.
هيا اولين زن عرب و مسلماني است كه اين پست را در اختيار خواهد گرفت.

تل آويو: مصر از بمب هسته اي خطرناك تر است
ايسنا: اسرائيل مصر را تهديدي خطرناك براي آينده اين رژيم دانست و آن را با لفظ دشمن پشيمان توصيف كرد.
به گزارش روزنامه  دارالخليج -چاپ امارات عربي، راديو رژيم صهيونيستي به نقل از يك مقام امنيتي اين رژيم نسبت به افزايش قدرت مصر و تهديدهاي خطرناك آن نسبت به آينده  اسرائيل هشدار داد. اين مقام امنيتي اسرائيل همچنين تأكيد كرد: افزايش جمعيت مصر، وسعت فقر در اين كشور به همراه دستاوردهاي اخير حزب  اخوان المسلمين در انتخابات اين كشور موجب شده كه مصر به يك خطر استراتژيك بزرگ تبديل شود كه اين امر موجب نگراني است.
از سوي ديگر رئيس كميته امنيتي كنست اسرائيل نيز تغيير مفهوم امنيتي استراتژيكي در اسرائيل را خواستار شد. وي مصر را از بمب هسته اي خطرناك تر دانست و تأكيد كرد كه توسعه توانمندي هاي نظامي  اين كشور درجهت رويارويي با ليبي و سودان نيست، بلكه براي جنگ با اسرائيل است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |