دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۴ - Dec 26, 2005
تا دو ماه ديگر در ادارات پرشكايت اجرايي مي شود
تشكيل شوراهاي تخصصي حل اختلاف در ادارات
گروه اجتماعي - زهرا رفيعي: شوراهاي تخصصي حل اختلاف در وزارتخانه ها و سازمانها تأسيس خواهد شد.
حجت الاسلام علي رازيني رئيس ديوان عدالت اداري با اعلام اين خبر گفت: همه مسائلي كه به دستگاه قضايي ارجاع داده مي شود مسائل پيچيده اي نيست و مي تواند خارج از دستگاه قضايي توسط نهادهاي شبه قضايي رسيدگي و حل و فصل شود.پس از مطالعات وسيعي كه در زمينه موارد قابل حل در شوراي حل اختلاف صورت گرفت، برنامه ريزي شده است كه شوراهايي با سه عضو اصلي و دو عضو علي البدل در ادارات شروع به كار كنند. يكي از اعضاي شورا از كارمندان همان اداره و دو نفر نيز از حقوقدانان و كارشناسان همان حوزه است. با هماهنگي مديران اداراتي كه براساس آمار بيشترين شكايات مردمي از آنهاست، به زودي شوراهاي حل اختلاف در آن ادارات تأسيس خواهد شد.
وي بيشترين شكايات مردمي را از ادارات كار، تأمين اجتماعي، آموزش و پرورش، كميسيون ماده ۱۰۰ شهرداري عنوان كرد و گفت: اين شوراها به صورت موقت تا زمان تصويب لايحه شوراهاي حل اختلاف كه هم اكنون در مجلس است به كار خود ادامه خواهند داد . در آن لايحه بخشي نيز به شوراهاي تخصصي ديوان عدالت اداري در وزارتخانه ها و سازمانها اختصاص يافته است.
حجت الاسلام علي رازيني در مورد عملكرد ديوان عدالت اداري گفت: طي سالهاي اخير سعي شده است كه كارايي و بازده قضات افزايش يابد به طوريكه كليه شعب ديوان عدالت اداري هم اكنون ماهانه ۸ تا ۱۰ هزار پرونده را رسيدگي مي كنند. اين امر باعث شده است كه پرونده هاي سالهاي ۷۹ تا ۸۱ به كلي مختومه شود و فقط تعدادي از پرونده هاي سال ۸۲ و ۸۳ در شعب بدوي و تجديدنظر باقي بماند. تلاش ديوان براين است كه تا پايان سال جاري پرونده هاي سال ۸۳ نيز به مرحله نهايي برسد. به جز موارد جزئي و استثنايي همه پرونده هاي سالهاي قبل مختومه شده است.
رئيس ديوان عدالت اداري در مورد لايحه اصلاح قوانين ديوان عدالت اداري كه بخشهايي از آن در مجلس به تصويب رسيده است گفت: در اين لايحه مرحله تجديد نظر حذف شده است و اين مرحله محدود به موارد خاص و استثنايي شده است. ديوان عدالت اداري به مانند ديوان عالي كشور پرونده ها را رسيدگي مي كند .از نظر قانون جديد پرونده ها در ادارات مرحله بدوي و تجديدنظر خود را طي مي كنند و در صورت وجود مشكل به ديوان ارجاع داده مي شوند. به عبارت ديگر تصميمات ادارات جزو مراحل دادرسي است و مرحله ديوان عدالت اداري مرحله ۳ و يا ۴ است. ما رسيدگي ادارات را تصحيح مي كنيم.
حجت الاسلام علي رازيني در ادامه گفت: با حضور ۳ قاضي تحصيلكرده و با سابقه ۱۰ تا ۱۵ سال احتمال خطاي قضات در صدور رأي پايين آورده مي شود و اين سه قاضي رأي نهايي را صادر مي كنند. با اين روش اميدواريم مدت زمان رسيدگي به پرونده ها به كمتر از يك سال كاهش يابد.
بعد از تصويب قانون مكانيزم اداري اتخاذ مي شود كه در آن اطاله دادرسي به حداقل برسد. به طوريكه مرحله ثبت پرونده و ارجاع آن به شعبه كه حدود يك ماه به طول مي انجاميد يك روزه انجام شود.
وي همچنين در مورد پستي بودن ارائه دادخواست در ديوان گفت: در صورت اصلاح قانون كساني كه از طريق پست لايحه خود را ارائه مي دهند ۲۴ ساعت پس از ثبت در سيستم ،رسيد پستي دريافت خواهند كرد كه در آن زمان رسيدگي و شعبه مورد نظر درج شده است.
وي در مورد ضمانت اجرايي قوانين جديد گفت، در قانون قبلي اگر كسي از رأي ديوان استنكاف مي كرد براساس ماده ۲۱ قانون ديوان از شغل خود منفصل مي شد كه در ۱۰ سال گذشته حتي يك مورد هم از اين قانون استفاده نشده است. اما در قانون جديد بر موضوع انفصال از خدمت به تفصيل توضيح داده شده است. همچنين در صورت محكوميت مالي ادارات و خودداري كردن رئيس اداره از پرداخت آن تا يك سال به حكم قاضي از حساب بانكي آن اداره برداشت شده و به شاكي پرداخت خواهد شد.

معاون وزيرعلوم خبرداد:
تمركز سنجش دانشجو و طرح ادغام آزمون دانشگاه ها
011229.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم جزييات نتايج نهايي دو طرح ساماندهي كنكور و شهريه دانشگاه ها را تشريح كرد كه درصورت تصويب آن سنجش علمي از پذيرش دانشجو تفكيك، «شوراي برنامه ريزي سنجش و پذيرش دانشجو» تشكيل و آزمون دانشگاه آزاد نيز با كنكور و آزمون معيار كشوري سنجش ،ادغام مي شود.
به گفته دكتر خالقي در طرح ساماندهي شهريه دانشگاه هاي دولتي و آزاد نيز شهريه اكثر دوره هاي شهريه هاي دانشگاههاي كشور كاهش مي يابد و در عين حال از اين پس شهريه دانشگاه آزاد اسلامي نيز براساس امكانات و تسهيلات واحدها تعيين مي شود.
دكتر حسن خالقي، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگوي تفصيلي با خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: طرح ساماندهي كنكور و نظام پذيرش دانشجو در وزارت علوم به صورت نهايي تنظيم شد و نتيجه جمع بندي كميته ساماندهي كنكور نيز بايد براي تصويب به هيات دولت و مجلس ارسال شود.
برگزاري آزمون معيار كشوري سنجش
وي با اشاره به لايحه سنجش و پذيرش دانشجو به عنوان نتيجه نهايي كار كميته ساماندهي كنكور، تصريح كرد: طي اين لايحه فرآيند سنجش علمي از پذيرش دانشجو كاملا تفكيك شده است و سنجش علمي به گونه اي تنظيم مي شود كه توانايي هاي ويژه داوطلبان در ورود به دانشگاه سنجيده شود.
همچنين سوابق تحصيلي استاندارد و معيار دانش آموزان مبتني بر امتحانات نهايي كشوري نيز براي ورود به دانشگاه، به عنوان يك ملاك اصلي لحاظ مي شود.
وي با اشاره به برگزاري آزمون معيار كشوري براي سنجش علمي كلان متقاضيان به عنوان مرحله ديگري از سنجش علمي، اظهار كرد:  اين آزمون توسط سازمان سنجش و حداقل دو بار در سال برگزار مي شود و طي آن كارنامه علمي براي شركت كنندگان صادر مي شود.
وي با بيان اينكه در اين مرحله به توانايي ها و استعدادهاي ويژه داوطلبان براي ورود به رشته هاي خاص و مورد نياز كشور توجه ويژه مي شود، گفت: در اصل بحث هدايت تحصيلي داوطلب يكي از جهت گيريهاي مرحله سنجش داوطلب است. همچنين بحث ارتقاي سطح بهداشت رواني و كاهش اضطراب و تنش داوطلبان از ديگر محورهاي اصلي اين طرح است.
به گفته وي، سوابق دبيرستاني داوطلب بر اساس نمرات استاندارد و نهايي كشوري، نمرات آزمونهاي معيار كشوري و استعدادهاي ويژه و خاص داوطلبان به عنوان شاخص هاي اصلي سنجش علمي مدنظر قرار مي گيرد.
ادغام آزمون دانشگاه آزاد
با آزمون معيار كشوري
دكتر خالقي با اشاره به مرحله پذيرش دانشجو، اظهار كرد:  در اين مرحله طبيعتا متقاضيان انتخاب كننده خواهند بود و از طرف ديگر دانشگاه ها براي رشته هاي مختلف خود ضوابط علمي مختلف مشخص كرده و اين معيارها را به سازمان سنجش اعلام مي كند.
وي با بيان اينكه در اين مرحله يك سري از ضوابط كلي و كلان در وزارت علوم تعيين مي شود، گفت: در اين راستا تشكيل شورايي با عنوان «شوراي برنامه ريزي سنجش و پذيرش دانشجو» در وزارت علوم پيش بيني شده است كه ضوابط كلي و كلان پذيرش دانشجو را تعيين مي كند و ضوابط جزئي تر علمي نيز توسط دانشگاه هاي پذيرنده تعيين مي شود و سپس اين ضوابط به سازمان سنجش اعلام مي شود تا اين سازمان نيز براساس اين ضوابط و معيارهاي علمي مشخص شده پذيرش دانشجو را در دانشگاه ها انجام مي دهد.
وي با بيان اينكه براساس اين طرح دانشگاه آزاد اسلامي نيز دانشجويان خود را از اين طريق پذيرش مي كند، گفت: به عبارت ديگر دانشگاه آزاد نيز از همين ضوابط علمي مشخص شده، سوابق علمي داوطلب و آزمونهاي معيار كشوري استفاده خواهد كرد ولي مي تواند مرحله پذيرش دانشجو را به صورت مستقل اجرا كند.
وي با بيان اينكه بر اساس اين طرح ضوابط مختلف بوده ولي پذيرش به صورت متمركز انجام مي شود، گفت: دانشگاه آزاد مي تواند از نتايج مرحله سنجش علمي استفاده كند، ولي پذيرش دانشجو را به صورت جداگانه و مستقل انجام دهد و يا حتي مي تواند از سازمان سنجش بخواهد تا پذيرش دانشجو را از طريق اين سازمان انجام دهد.
وي افزود: اين طرح به گونه اي طراحي شده است كه حتي وزارت بهداشت نيز مي تواند در بخش پذيرش دانشجو دخالت كند. به گفته وي، جهت گيري اين طرح به گونه اي است كه در بلندمدت دانشگاه ها نيز مي توانند ضمن اخذ مجوز از شوراي برنامه ريزي سنجش و پذيرش دانشجو مرحله پذيرش دانشجو را مستقلا اجرا كنند.
پذيرش دانشجو به دو نوع
مقيد و آزاد
دكتر خالقي با بيان اينكه سياست وزارت علوم پذيرش بومي دانشجو است، گفت:  در روند جديد اين سياست استمرار يافته و تقويت مي شود.
وي با بيان اينكه در طرح جديد دو نوع پذيرش مقيد و آزاد وجود دارد، گفت: پذيرش مقيد در مورد رشته هايي است كه دولت در آنها سرمايه گذاري مي كند، تمامي ضوابط علمي سنجش دانشجو در اين نوع پذيرش رعايت مي شود و افراد در رقابت با يكديگر مورد پذيرش قرار مي گيرند.
وي افزود: جهت گيري در رشته هاي داراي پذيرش آزاد به سمت بومي گزيني و در رشته هاي روزانه دانشگاه هاي دولتي معيار گزينش غيربومي است كه اين مساله با هدف رعايت عدالت در پذيرش دانشجو اعمال مي شود.
معاون آموزشي وزارت علوم با بيان اينكه كنكور سال ۸۵ به هيچ وجه متاثر از تاثيرات جديد حاصل شده در اين طرح نيست، گفت: كنكور سال ۸۵ دقيقا بر اساس ضوابط و اطلاعيه هاي سازمان سنجش برگزار مي شود.
وي افزود: اين سند و تغييرات حاصل در كنكور و نظام پذيرش دانشجو در صورت طي مراحل قانوني از سال ۸۶ عملياتي مي شود و عملياتي شدن آن نيز به صورت تدريجي خواهد بود.
وي با بيان اينكه احتساب سوابق علمي دانش آموزان در كنكور به تدريج اعمال مي شود، گفت: اعمال تاثير سوابق تحصيلي داوطلبان احتمالا از ۱۰درصد شروع مي شود و در يك فرايند پنج ساله به صورت كلي اجرا مي شود، به عبارت ديگر در طول اين فرآيند وزن سوابق تحصيلي دانش آموزان به تدريج افزايش و وزن آزمونهاي معيار كشوري كاهش مي يابد.

تجمع گروهي از رانندگان و كاركنان شركت واحد در تهران
مسئولان خدمات شهري هم چاره انديشي كرده اند كه اگر اعتصاب رانندگان شركت واحد در ساعات بعدازظهر و بازگشت مردم به خانه ادامه يابد تدابير مناسبي را اعمال كنند و حتي سازمان ها و نهادهاي دولتي نيز اعلام كردند در صورت نياز، اتوبوس هاي خود را براي تأمين نيازهاي حمل و نقل به سطح شهر اعزام خواهند كرد.
خبرنگار ما مي نويسد: در شهريورماه امسال نيز عده اي از رانندگان شركت واحد اتوبوسراني تهران با روشن كردن چراغ اتوبوس هاي خود و جابه جايي مسافران در سطح شهر خواستار توجه به مشكلات صنفي و معيشتي خودش بودند.
بنابراين گزارش همچنين در هفته گذشته مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ما درباره برنامه هاي اين شركت درجهت توسعه خدمات رساني و تسهيلات كاركنان اعلام كرده بود ظرف يكي دو ماه آينده طرح طبقه بندي مشاغل كاركنان شركت واحد به اتمام مي رسد؛ ضمن اينكه به منظور جبران كسري حقوق اين قشر زحمتكش، سالانه حدود ۷ ميليارد تومان كمك هاي غيرنقدي در قالب بن و سبد كالا در مناسبت هاي مختلف به پرسنل اين شركت پرداخت مي شود كه با احتساب ۱۷ هزار نفر كارمند شركت واحد ماهانه رقمي حدود ۲۵ هزار تومان مي شود.
نوريان گفت:حقوق پرداختي رانندگان اتوبوس، تعريف و طبقه بندي اين شغل برعهده وزارت كار به عنوان متصدي و مسئول سيستم كارگري كشور است و شركت واحد نه تنها در اين مورد هيچ نقشي ندارد بلكه تاكنون حتي يك ريال پرداخت مكتسبه قانوني رانندگان را به تعويق نينداخته است.

«اصلاح قانون فرزند خواندگي» در بهزيستي نهايي شد
واگذاري حضانت كودكان داراي والدين فاقد
صلاحيت تسهيل مي شود
گروه اجتماعي: مديركل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: با توافق سازمان بهزيستي و قوه قضاييه «اصلاح قانون فرزند خواندگي» نهايي شده و براي تصويب به مجلس ارايه مي شود.
دكتر نبي الله عشقي ثاني افزود: براساس قانون فعلي فرزند خواندگي، امكان واگذاري حضانت به غير براي كودكان داراي والدين فاقد صلاحيت لازم، وجود ندارد و اين كودكان مجبور به زندگي دايم در مراكز شبانه روزي بهزيستي هستند كه در قانون پيشنهادي فرزند خواندگي ،اين امكان فراهم شده است.
وي تصريح كرد: همچنين در شرايط كنوني كودكان با داشتن جد پدري حتي اگر وي توانايي و يا تمايل نگهداري نوه خود را نداشته باشد نمي توانند به فرزندخواندگي سپرده شوند كه پيشنهاد اصلاح اين مورد نيز ارايه شده است.
به گفته عشقي ثاني همچنين اين امكان براي كودكاني كه پدر رهايشان كرده است نيز فراهم شده است.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به حجم زياد خانواده هاي متقاضي پذيرفتن فرزند خواندگي خاطرنشان كرد: هم اكنون حدود ۳ برابر كودكان داراي شرايط واگذاري، خانواده هاي متقاضي پذيرش فرزند خواندگي داريم. البته نگراني ما از بابت كودكاني است كه به دليل محدوديت هاي قانوني، از كانون گرم خانواده محروم مي شوند.
مديركل دفتر امور شبه خانواده بهزيستي با اشاره به اين كه در اغلب كشورها شرايط سلب صلاحيت نگهداري فرزند از خانواده و به تبع آن واگذاري حضانت به خانواده متقاضي بسيار سهل تر از كشور ماست، به ايسنا گفت: در قانون جديد پيشنهاد شده كه امكان واگذاري حضانت به زنان مجرد نيز فراهم شود.
عشقي ثاني با اشاره به اين كه از ۱۵ هزار كودك تحت پوشش سازمان بهزيستي، ۷ هزار و ۵۰۰ كودك و نوجوان در مراكز خانه كودك و نوجوانان (شبه خانواده) در سراسر كشور نگهداري مي شوند، به ايسنا گفت: اين تعداد از كودكان كه ۲۰ درصد آنان زير ۶ سال، ۳۳ درصد بين ۶ تا ۱۲ ، ۳۶ درصد بين ۱۲ تا ۱۸ سال و مابقي بالاي ۱۸ سال سن دارند، در ۳۸۰ مركز سراسر كشور نگهداري مي شوند كه از اين تعداد ۲۱۹ مركز غيردولتي و ۱۶۱ مركز دولتي است.
وي به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: والدين ۲۰ درصد كودكان اين مراكز صلاحيت نگهداري آنان را نداشته اند، ۱۵ درصد كودكان فاقد پدر و مادر، ۱۵ درصد كودكان رهاشده و همين ميزان نيز فرزندان طلاق هستند و مابقي به دلايل ديگر از قبيل بيماري صعب العلاج والدين در اين مراكز نگهداري مي شوند.
عشقي ثاني تاكيد كرد: هزينه نگهداري ماهيانه كودكان و نوجوانان در مراكز شبه خانواده حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال است كه صرف حقوق كارمندان، اجاره ساختمان، تعميرات، هزينه غذا و پوشاك و دانشگاه آنان شده و پيش بيني مي شود كه اين مبلغ در سال آينده به ۳ ميليون ريال افزايش يابد.

رئيس فرهنگستان علوم پزشكي خواستار پيشگيري از
بيماري هاي حاصل از آلاينده هاي هوا شد
گروه اجتماعي: رييس فرهنگستان علوم پزشكي كشور در نامه اي به دكتر كامران باقري لنكراني وزير بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي خواستار اولويت بخشي به مهم بهينه سازي هواي پايتخت و پيشگيري از امراض و بيماري هاي حاصل از آلاينده هاي هوا شد.
دكتر ايرج فاضل در اين نامه تصريح كرد: با استناد به ضرورت پايداري توسعه متوازن كشور كه تحقق آن در گرو تثبيت سلامت محيط زيست است و با عنايت به مخاطراتي كه طي ساليان اخير مبتلا به شرايط زيست محيطي كشور شده و نيز با توجه به شرايط ويژه و اضطراري كه اخيرا در وضعيت هواي كلان شهر تهران پديد آمده است، مجمع انجمن هاي علمي گروه پزشكي ايران در نشستي كه در تاريخ ۲۳ آذرماه جاري با حضور مسئولان انجمن هاي علمي _ تخصصي پزشكي برگزار كرد، ضمن هشدار به آحاد مردم و مسئولان مملكت مبني بر وارد آمدن آسيب هاي جدي ناشي از آلودگي هوا به تندرستي شهروندان، آمادگي خود را براي ياري به مراجع ذيربط دولتي جهت كاستن ميزان آلاينده هاي هواي شهر تهران و سالم سازي هواي اين ابرشهر اعلام مي نمايد.
در ادامه اين نامه آمده است: همانگونه كه مستحضر هستيد فقدان مديريت جامع و هماهنگي بين بخشي ميان نهادهاي مختلف سياستگذاري، برنامه ريزي، اجرايي و نظارتي بالاخص در حوزه هاي صنعت، حمل و نقل و ... موجب پديد آمدن تبعات و پيامدهاي سويي همچون آلودگي هوا شده و با وارد ساختن لطمات و زيان هاي غير قابل جبران و برگشت ناپذير به سلامت مردم،  توان منابع انساني را كه سنگ زير بناي توسعه و پيشرفت كشور محسوب مي شود، تحليل مي برد. لذا، بدين وسيله مجمع انجمن هاي علمي گروه پزشكي ايران به نمايندگي از انجمن هاي تخصصي پزشكي، با ابراز نگراني از روند خسران زاي آلودگي هواي شهر تهران، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي انتظار دارد كه دغدغه جامعه پزشكي كشور را به متوليان و دست اندركاران امر در دولت ابلاغ نموده و خواستار اولويت بخشي به مهم بهينه سازي هواي پايتخت و پيشگيري از امراض و بيماريهاي حاصل از آلاينده هاي هوا شوند.

آموزش و پرورش با بي عدالتي
در تخصيص بودجه روبه روست
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش هر ساله با بي عدالتي در تخصيص بودجه روبه رو است.
محمود فرشيدي ديروز در آيين معارفه رئيس جديد سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران افزود: آموزش و پرورش طي۱۰سال گذشته۳۷درصد كسري بودجه داشته است. وي خاطرنشان كرد: چنانچه برنامه اي در مجلس در خصوص آموزش و پرورش به تصويب مي رسد، بايد اجرا شود، اگر بودجه لازم موجود نيست، برنامه پيشنهادي بايد حذف شود.
به گزارش ايرنا، فرشيدي با طرح اين پرسش كه چرا بايد هر سال براي پرداخت حقوق معلمان دچار مشكل شويم؟، گفت: عدالت در آموزش و پرورش شامل دو نوع عدالت درون سازماني و برون سازماني است.

بازگشايي كتابخانه حقوق دانشگاه تهران
گروه علمي فرهنگي: كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران امروز بازگشايي مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين مراسم در تالار مركزي كتابخانه دانشگاه تهران با حضور جمعي از مسئولان دانشگاه و دانشكده حقوق و دانشجويان برگزار مي شود.
كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران روز ۲۵ آبان ماه به علت اتصال سيمهاي برق دچار آتش سوزي شد و به گفته مدير روابط عمومي دانشگاه حدود يك ششم كتابهاي كتابخانه دچار حريق شد و در آتش سوخت.
بازسازي كتابخانه حقوق يك روز بعد از آتش سوزي آغاز شد و در اين بازسازي كتابخانه به سيستم اعلام حريق مجهز شد.

تسهيلات جديد سازمان تأمين اجتماعي براي مستمري بگيران
گروه اجتماعي: سازمان تأمين اجتماعي در راستاي اجراي طرح تكريم ارباب رجوع و به منظور كاهش ازدحام مستمري بگيران در شعب بانك رفاه در ابتداي هر ماه توافقنامه اي با بانك رفاه امضاء كرد.
معيني مدير كل امور فني مستمري هاي سازمان تأمين اجتماعي با بيان اين مطلب گفت: با توجه به اين كه تعداد مستمري بگيران تأمين اجتماعي با روند روبه رشد چشمگيري در سال هاي اخير مواجه شده و اين موضوع موجب تراكم و ازدحام بيش از حد آنها در روزهاي نخستين هر ماه در مقابل شعب بانك رفاه براي دريافت مستمري شان شده است، سازمان تأمين اجتماعي به منظور جلوگيري از اتلاف وقت و تشديد ازدحام با توافق با بانك رفاه كارگران تسهيلات جديدي را در نظر گرفته است.
وي با تأكيد براين كه اين تسهيلات در راستاي اجراي طرح تكريم ارباب رجوع انجام گرفته است، گفت: براساس اين توافق مستمري بگيراني كه مستمري آنها از اول دي ماه سال ۸۴ برقرار مي شود براي دريافت مستمري خود بايد از نيمه دوم هر ماه به بعد به شعب بانك رفاه مراجعه كنند و مستمري بگيراني كه پيش از اين تاريخ بازنشسته و مستمري بگير شده اند مي توانند از پنجم هر ماه مراجعه نمايند.
مدير كل امور فني مستمري هاي سازمان تأمين اجتماعي تصريح كرد: بانك رفاه نيز براساس اين توافق مكلف گرديده براي شناسايي اين قبيل افراد زمان برقراري مستمري را در دفترچه حساب بانكي ذكر نمايد.

از سوي سازمان ملي جوانان:
نخستين كارگاه هم انديشي خلاق مراكز
مشاوره و روان شناسي برگزار شد
گروه اجتماعي: نخستين كارگاه هم انديشي خلاق مراكز مشاوره و روان شناسي با هدف استفاده از روش تحليلي و خلاق در تبيين و چاره انديشي براي مشكلات عمده عملياتي و ارتباطي مراكز خدمات مشاوره وابسته به سازمان ملي جوانان برگزارشد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان روش كار در اين نشست مبتني بر مشاركت و هم انديشي بوده كه با استفاده مناسب از بسيج انديشه گروهي، قابليت هاي فردي افزايش يافته و توان مشكل گشايي گروه را به سطحي به مراتب بالاتر از جمع ساده كوشش هاي فردي ارتقاء مي دهد.
براساس اين گزارش ذكريا يازرلو معاون توسعه امور جوانان سازمان ملي جوانان در اين نشست گفت: در جامعه، جوانان با مسائل و مشكلات متعددي مواجه هستند كه وظيفه ما ارائه راهنمايي هاي عيني به جوانان براي حركت در مسير صحيح است و يكي از بخش هايي كه مي تواند مسائل و موانع عمده جوانان را مرتفع نمايد مراكز خدمات مشاوره و روان شناسي است به طوري كه هر اندازه اين مراكز كارآمدتر باشند مي توانند در انجام وظايف محوله موفق تر باشند.
يازرلو افزود: در اين نشست سعي بر اين است كه مهندسي مراكز خدمات مشاوره و روان  شناسي را جستجو نماييم، گزينه هايي كه مدنظر است شناسايي گردد و براساس توزيع نقشي كه سازمان ملي جوانان دارا است براي مراكز مشاوره و خدمات روان شناسي برنامه ريزي نماييم.
معاون توسعه امور جوانان همچنين با اشاره به سياست هاي جديد سازمان گفت: رويكرد جديدي كه مورد توجه قرار گرفته است بسط و توسعه سرمايه اجتماعي در بين نسل جوان انقلاب اسلامي است كه طيفي از جوانان ۱۴ الي ۲۹ ساله را به خود اختصاص مي دهد و مقصود ما از توسعه سرمايه اجتماعي دستيابي به اعتماد، همبستگي و همكاري جوانان در كاركردهاي اجتماعي مهم در تحقق اهداف موردنظر مي باشد.
همچنين از جمله اهداف سازمان ملي جوانان در توسعه سرمايه اجتماعي، خودانگيختگي گروهي جوانان در آفرينش مأموريتهايي خواهد بود كه دامان فرهنگ ملي و ساحت هنري فرهنگي و اجتماعي را به نهادهاي ناب تزيين مي كند.

اشتغالزايي در گرو فرهنگ سازي ،
سرمايه گذاري و برنامه  ريزي است
گروه اجتماعي: يك استاد مديريت دانشگاه ، در واكنش به مصوبه اخير شوراي عالي اشتغال ، گفت   : كاهش هزينه  هاي تامين  اجتماعي به بهانه ايجاد اشتغال ، بازي با ارقام است و مشكل بيكاري را حل نمي  كند.
به گزارش ايلنا ، دكتر كريم خسرويان، گفت   : ايجاد اشتغال ، با كاهش حق كارگر يا افزايش مزايا براي كارفرما صورت نمي  گيرد ،   بلكه تحقق اين مهم نيازمند فرهنگ سازي ، سرمايه  گذاري و برنامه  ريزي اصولي است. اين استاد دانشگاه ، حل معضل بيكاري را در گرو برنامه ريزي اصولي دانست و گفت   : بايد افراد خلاق ، مبتكر و كارآفرين جامعه را شناسايي و از توان فكري و خلاقيت آنان بهره برداري كرد كه اين مهم ، نيازمند تعريف و تامين سرمايه و تهيه امكانات لازم براي تحقق ايده  هاي اين افراد است.

ميزان تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي قطعي شد
گروه اجتماعي: معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: پس از گذشت ۹ ماه از بلاتكليفي وضع تعرفه پزشكي بخش خصوصي در كشور سرانجام با امضاي رئيس سازمان نظام پزشكي، وزير بهداشت، وزير رفاه، رئيس سازمان مديريت و رئيس كميسيون بهداشت مجلس تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي تعيين شد و از اين پس به شدت با متخلفان برخورد مي شود.
سيد مؤيد علويان به خبرگزاري فارس گفت: اين تعرفه ها توافقي است و هنوز با تعرفه واقعي فاصله دارد و بر اساس توافق كميته ۵ نفره قرار است، تعرفه هاي پزشكي به صورت پلكاني طي يك برنامه ۵ ساله به ميزان واقعي برسد زيرا واقعي شدن ناگهاني تعرفه ها فعلا امكانپذير نيست و از توان دولت و مردم خارج است.
وي ادامه داد: بر اساس توافق اعضاي كميته ۵ نفره تعيين تعرفه هاي پزشكي، ويزيت پزشكان عمومي ۲۷۰۰ تومان، ويزيت پزشكان متخصص ۴ هزار تومان، ويزيت پزشكان فوق تخصص ۵ هزار تومان تعيين شد و از اين پس هرگونه افزايش دريافت از مردم بيش از اين ميزان تخلف است و به شدت با متخلفان برخورد مي شود.

۱۱ درصد كودكان خياباني تهران دخترند
فارس: مدير كل سياستگذاري حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي گفت: حدود ۱۱ درصد كودكان خياباني تهران دختر و حدود ۸۸ درصد آنها پسر هستند.
فرهاد صدر افزود: در ۶ ماهه اول سال جاري ۹۸۲ نفر دختر و ۲ هزار و ۶۷۲ نفر پسر در سطح شهر تهران جمع آوري شده اند كه اين رقم در سال گذشته ۹۹۱ دختر و ۱۲ هزار و ۶۵۳ نفر پسر بوده است. وي در ادامه گفت: طبق آمارها در ۶ ماهه آغاز سال جاري ۲۳۳ نفر كودك خياباني داراي اصليت افغاني بوده اند و در سال گذشته نيز تعداد اين افراد يك هزار و ۴۶ نفر بوده است كه معمولاً نيز تحويل اداره كل اتباع بيگانه ناجا داده مي شوند تا اقدامات لازم براي انتقال آنان صورت گيرد.
مدير كل سياستگذاري حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در خصوص وضعيت سني كودكان خياباني جمع آوري شده گفت: بيشترين تعداد آنان در رده سني ۱۵ تا ۱۹ سال هستند.

۹ عامل مؤثر در مرگ افراد مبتلا به سرطان
ايلنا: محققان سازمان بهداشت جهاني، ۹ عامل قابل اجتناب مؤثر در مرگ يك  سوم افراد بر اثر ابتلا به انواع سرطان  ها را منتشر ساختند.
اضافه وزن، چاقي، كاهش فعاليت   فيزيكي، كاهش مصرف ميوه  جات و سبزيجات، روابط جنسي پرخطر، آلودگي هوا در سطح شهرها، كشيدن سيگار، نوشيدن مشروبات الكلي و بودن در معرض اشعه راديواكتيويته، ۹ عامل مؤثر و قابل اجتناب در مرگ يك  سوم افراد مبتلا به ۱۲ نوع سرطان در اقصي   نقاط جهان هستند.
گزارشها حاكي است؛ از ۷ ميليون مرگ و مير افراد بر اثر ابتلا به انواع سرطان  ها در سال ،۲۰۰۱ اين ۹ عامل دليل اصلي مرگ و مير ۴۳/۲ نفر از اين تعداد شناخته شده است.
۱۱درصد كودكان خياباني تهران دخترند

نخ هاي معمولي را جايگزين نخ دندان نكنيد
ايسنا: يك دندانپزشك گفت: نخ دندان براي خروج خرده هاي غذا از لابه لاي دندانهايي كه نقاط تماس زيادي دارند به عنوان يكي از مكمل هاي مسواك توصيه مي شود.
اين نخها از رشته هاي پلاستيكي كه معمولاً تحت شرايط خاص همراه با ژل فلورايد تهيه شده اند تشكيل مي شوند كه در عرض هم قرار گرفته و تحت فشار با دست به صورت يك رشته نخ در مي آيند. نخ هاي معمولي به دليل ضخامت زياد و استحكام كم نمي توانند در تميزكردن دندان ها مؤثر باشند.

مبارزه با سرطان با خوردن ۵ نوع سبزي
011226.jpg
ايسنا: مصرف برخي سبزيجات خاص در رژيم  غذايي مي تواند به كاهش خطر ابتلا به سرطان هاي وابسته به لوزالمعده منجر شود.
خوردن روزانه سبزيجاتي همچون پياز، سير، حبوبات، هويج، ذرت و سبزيجات برگ دار تيره به همراه ميوه جات به خصوص مركبات نقش قابل توجهي در كاهش ابتلا به سرطان دارند.

۹۵ درصد استفاده غير علمي از اينترنت در خوابگاه ها
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ديروز اعلام كرد: ۹۵ درصد موارد استفاده از اينترنت در خوابگاه ها غيرعلمي است.
دكتر كامران باقري لنكراني در «اولين همايش معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در دولت نهم» ، اينترنت و امكان دسترسي به منابع الكترونيك را از ضروريات علمي دانشجويان بيان كرد و گفت: البته اتصال كليه خوابگاه هاي دانشجويي به اينترنت جزو افتخارات نيست، زيرا متاسفانه تنها ۵ درصد دسترسي دانشجويان در خوابگاه ها درسي و علمي است و ۹۵ درصد مابقي به كارهاي غيرعلمي اختصاص دارد. وزير بهداشت در ادامه ضمن تبيين سياستهاي كلان فرهنگي و رفاهي اين وزارتخانه، تصريح كرد: امور دانشجويي از بخشهاي مهم دانشگاه است و هزينه كردن در آن، سرمايه گذاري و تضمين كننده آينده انقلاب و كشور است. دكتر لنكراني با اشاره به آسيب شناسي وضعيت فعلي دانشگاه ها، تصريح كرد: غافل شدن از اين مسايل آثار سويي به دنبال خواهد داشت. فرصتها و نقاط قوي زيادي در محيط هاي دانشجويي وجود دارد كه مي توان با استفاده از آنها در برابر تهديدهاي موجود استوار و با برنامه ريزي پيش رفت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |