شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۸
مثل آن لحظه كه باران مي زند
ليلي نيكونظر
008013.jpg
عكس: آرش عاشوري نيا
شايد اين خبر در كنار اين عكس معناي واقعي پيدا كند؛ هم يك معناي واقعي و هم يك معني شاعرانه. امروز صبح دوباره كوه هاي دوروبر تهران محو بود. انگار كه تا پيش از اين هرگز وجود نداشته اند. اين محو شدن و آشكار شدن براي تهراني ها يك نشانه است؛ نشانه اينكه مي شود نفس كشيد يا نه. تا يك باران مفصل مي آيد، كوه هاي اطراف رخ نشان مي دهند و به محض قطع باران، تنها در فاصله يكي -دو روز، از شهر آلوده بي جان بي هوا قهر مي كنند و پنهان مي شوند. شايد به همين خاطر اين خبر، ارزش پيدا مي كند. ارزشش هم به اندازه اي است كه هواي خوب تنفس كني و حالت خوب باشد.
كمبود بارندگي پاييز 84، ارديبهشت 85 جبران مي شود . اين پيش بيني فصلي سازمان هواشناسي است. رئيس اداره كنترل كيفيت داده هاي هواشناسي كشور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي مهر گفته است: از دي ماه 84 به مرور ميزان بارندگي تا ارديبهشت 85 افزايش خواهد يافت و بارش كم پاييز 84 جبران خواهد شد. در خبر خبرگزاري همچنين آمده: ميزان بارندگي پاييز امسال 58/46 ميلي متر بود كه كاهش بسياري نسبت به شاخص نرمال بلندمدت (69/75 ميلي متر) داشته است و اين در حالي است كه در زمان مشابه سال پيش 13/78 ميلي متر بارندگي ثبت شده است. رئيس اداره كنترل كيفيت داده هاي هواشناسي كشور با اشاره به ميزان كم بارندگي پاييز و نگراني كشاورزان اظهار داشته پيش بيني كارشناسان هواشناسي نشانگر افزايش بارندگي در زمستان امسال و دو ماهه بهار آينده است. او همچنين يادآور شده است كه زمستان سال گذشته 10/154 ميلي متر بارندگي در كشور داشتيم كه نسبت به ميانگين سال گذشته 14 درصد افزايش داشته است. اين بارش در استان تهران 89/190 ميلي متر بود كه نسبت به چند سال گذشته 33 درصد افزايش داشته است. پيش بيني سازمان هواشناسي از افزايش ميزان بارش در كشور حكايت دارد وحتي در برخي شهرها مانند سمنان، خراسان شمالي و قم با 10 درصد بيشتر از حد معمول، بارندگي خواهيم داشت. خلاصه اينكه اين خبر هم خوشحال كننده است وهم احتمالا اين ميزان خوشحالي ما از يك خبر اينچنيني كه در مواقع عادي اساسا ارزش خبري چنداني ندارد، غم انگيز است. ما براي هوايي كه تنفس مي كنيم نگرانيم. اين احساس بيماري مداوم را مي فهميم و مي دانيم چيزي نيست جز استنشاق سرب و دوده. كسليم، خسته ايم، خواب آلوديم و سردرد داريم و ديگر فهميده ايم كه با اين تنفس در عين اينكه زندگي مي كنيم به مرگ و بيماري و كسالت نزديك مي شويم. دوستي مي گفت: هيچ چيز خنده دارتر از اين نيست كه روزهايي كه هوا خوب است خوشحاليم و نشاط داريم و از اينكه مي بينيم كوه هاي اطراف تهران قابل رؤيتند ذوق مي كنيم. دوستمان مي گفت: خب، استنشاق هوا حقمان است. هوا بايد خوب باشد. ما از چه چيزهايي خوشحال مي شويم و سر شوق مي آييم! چقدر خنده دار است.
به هر حال كوه هاي اطراف تهران مي روند كه موقر و محترم در چند ماه آينده تهران خودشان را نشانمان بدهند و خوشحالمان كنند. باران كه بيايد از حجم خستگي و بيماري مان كم مي شود و سرمان كمتر درد مي گيرد. فصل باران، فصل خوبي است؛ هواي تميز خوب است، درست مثل آن لحظه اي كه باران مي زند.
ضمنا اين روزها تعداد آد م هايي كه ماسك به چهره دارند، در سطح شهر زياد است. واكسي ميدان هفت تير، امروز صبح ماسك به صورت، رويت شد. اگر بيمار ريوي نباشد و تجويز پزشك نباشد، تماشاي خوبي بود. شايد سطح آگاهي ها كم كم بالا مي رود. چرا ماسك نمي زنيم وقتي هوا اين همه آلوده است؟ خجالت مي كشيم يا جانمان برايمان نمي ارزد و ارزش ندارد؟ يكي از همسايگان ما هم از ديروز تصميم گرفته ديگر از اتوبوس شركت واحد استفاده كند و وسايل حمل ونقل عمومي. اين يكي هم اتفاق خوبي است و اتفاق بهتر زماني است كه شاهد تكثير خوشحال كننده همسايه هاي متمدن شهر باشيم. پس باران مي بارد.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
خبر مهمي كه در اين چند روز در عرصه تلويزيون و سينما منتشر شده، اين است كه رئيس سازمان صدا و سيما اعلام كرده، ديگر سازمان تحت مديريتش قصد ندارد در تهيه و توليد فيلم هاي سينمايي دخالت كند و ترجيح مي دهد به جاي وارد شدن در عرصه به توليد مجموعه هاي تلويزيوني بپردازد. فكر مي كنم اين خبر، خبري مبارك ا ست، هم از اين جهت كه تلويزيون به كار اصلي خودش مي پردازد و درگير پروژه هاي سينمايي نمي شود و هم از اين نظر كه ديگر تلويزيون به تهيه كننده هاي سينما به چشم رقيب نگاه نمي كند و شايد بتواند در رونق دادن به سينماهاي خالي از تماشاگر كمكي بكند. از طرفي هم منطقي به نظر مي رسد وقتي كه اخبار متعددي درباره نبود بودجه براي اتمام سريال هاي نيمه كاره صدا و سيما منتشر مي شود، اين مجموعه دست به توليد فيلم هاي سينمايي بزند كه در شرايط فعلي سينماي ايران معمولا زيان ده و بدون برگشت سرمايه هستند.حالا كه بحث به اينجا كشيد و حرف از رابطه فيلمسازي و تلويزيون به ميان آمد، بهتر است بگويم كه سري جديد برنامه جذاب آموزش فيلمسازي هم براي پخش آماده شده و مي توانيد اين برنامه را هرشب در حوالي ساعت 21:30 از شبكه آموزش ببينيد. در سري جديد اين برنامه، تئوري هاي تدوين، نورپردازي، عكاسي و تصويربرداري تدريس مي شود كه براي هركدام از اين مباحث 10 قسمت درنظر گرفته شده است .
اما در كنار اين برنامه، امروز مي توانيد در ساعت 13:40 به تماشاي تكرار جنايت هاي غيرحرفه اي بنشينيد و در ساعت 15:10 از شبكه اول به نمايش درمي آيد. اولتيمو هم گويا مانند هفته هاي گذشته در ساعت 19 پخش مي شود البته به شرطي كه اين مجموعه ايتاليايي به پايان نرسيده باشد، چون قرار بود بيشتر از چهار قسمت نباشد. شبكه دو هم گويا از هفته پيش پخش سريال تازه اي را آغاز كرده است با عنوان آواي وحش كه در حوالي ساعت 21:30 از اين شبكه پخش مي شود. شبكه يك هم كه پس از پايان مجموعه مزرعه كوچك هنوز سريال تازه اي را آغاز نكرده بود از هفته گذشته مجموعه نقش بر آب را شروع كرده كه عبدالله باكيده كارگردانش است و افسون افشار، جمشيد شامحمدي و ايرج نوذري از بازيگران اصلي آن هستند. طرفداران مجموعه هشدار براي كبرا۱۱ هم مي دانند كه قسمت ديگري از اين مجموعه را مي توانند در ساعت 23 از شبكه تهران تماشا كنند. درضمن اگر از طرفداران كتاب و كتابخواني هم هستيد، پيشنهاد مي كنم امشب در ساعت 20:45 برنامه كتاب چهار را از شبكه 4 حتما تماشا كنيد كه اختصاص دارد به معرفي چند كتاب و گفت وگو با فعالان و كارشناسان اين حوزه. درضمن طرفداران فوتبال هم امروز احتمالا مي توانند يكي - دو بازي از ليگ انگليس را تماشا كنند، اما ترجيح مي دهم در اين باره چيزي ننويسم و ارجاعتان بدهم به زيرنويس هاي شبكه 3.

مائده هاي زميني
سينه مرغ با سس بشامل
چون مايراني ها به خوردن مرغ و گوشت عادت كرده ايم طبيعتا بخش عمده اي از سبد غذايي ما با اين ماده خوراكي تامين مي شود.
ساراي قشقايي سينه مرغ با سس بشامل غذاي تقريبا آسان پز و خوشمزه اي است. معمولا همه اين غذا را دوست دارند، به ويژه اينكه از قسمت فيله مرغ در پخت اين غذا استفاده مي شود.
موادلازم براي يك غذاي 4نفره عبارتست از سينه مرغ بدون استخوان يا فيله مرغ۶۰۰ گرم، فلفل دلمه دو تا سه عدد، كره 50گرم، سس بشامل يك ليوان، سيب زميني درشت يك و نيم كيلوگرم، نمك و فلفل به قدر كافي، روغن فراوان براي سرخ كردن سيب زميني. براي تهيه بايد ابتدا فيله مرغ يا سينه مرغ را تهيه كنيم.
سينه مرغ را به اندازه يك انگشت كوچك خلال مي كنيم. فلفل دلمه را ظريف خلال كرده، كره را در تابه كه بهتر است چدني باشد آب مي كنيم. فلفل و خلال سينه مرغ را در كره در حدي كه خشك نشود سرخ مي كنيم. به اندازه كافي به آن نمك و فلفل مي زنيم، بعد آن را در ديس مناسبي كشيده، سس بشامل را روي آن مي دهيم و با خلال سيب زميني روي آن را مي پوشانيم . ممكن است 500گرم قارچ را خرد كرده با فلفل سرخ كنيم و داخل سينه مرغ بريزيم.
طرز تهيه سس بشامل
يك عدد پياز درشت را با رنده درشت، رنده  كرده و با۲۵ گرم كره در حدي كه كمي طلايي شود سرخ مي كنيم. يك قاشق آرد گندم سفيد را با پياز، تفت مي دهيم.
حرارت را كاملا ملايم مي كنيم. يك ليوان شير را كم كم روي پياز و آرد مي ريزيم و هم مي زنيم؛ دقت مي كنيم مايه گلوله نشود. مي گذاريم سس آهسته چند جوش بزند و كمي غليظ شود. كمي به آن نمك مي زنيم. سس را از روي آتش برمي داريم و 75 گرم خامه را با آن مخلوط كرده و بعد روي مرغ مي ريزيم.

آب و هوا
هوا بد نيست
008001.jpg
سرماي هوا ماندگار است و فعلا پديده قابل ذكري وجود ندارد.
ميثم فقيهي- البته نكته قابل ذكر از نظر هواشناسي وجود دارد، اما يك نكته قابل ذكر براي شهروندان تهراني اين است كه اگر نگاهي به رشته كوه هاي البرز در شمال تهران بيندازيد،اگر ديده شوند! حتما هوس مي كنيد كفش و كوله هايتان را برداشته و راهي ارتفاعات شويد. هوا در ارتفاعات ناپايدار است.

از مدينه تا غدير خم
۲۰ روزتا عيد غدير
دكتر عدنان درخشان
سه شنبه 28 ذي القعده سال 10 هجري قمري،
۱۰ اسفند
سال 10 هجري شمسي، 26 فوريه سال 632 ميلادي
كاروان حاجيان صبح روز سه شنبه نماز را در اثايه   برپا داشت و سپس به سوي عرج حركت كرد. اين قافله هنوز اميرمومنان(ع) را به همراه ندارد. آن حضرت به امر پيامبر(ص) براي تعليم احكام الهي اسلام و نيز حل اختلافي كه بين اهل يمن پيش آمده است با گروهي از مسلمانان، راهي آن ديار شده اند و اينك با رسيدن نامه رسول خدا(ص) و دستور جديد، به همراه تعدادي سرباز به سوي مكه عازمند.شانزده ماه پيش نيز كه پيامبر خدا(ص) به قصد غزوه تبوك مدينه را ترك كردند، (1) اميرمومنان(ع) ايشان را همراهي نمي كردند. آن روز، خطر فتنه منافقان و كارشكنان، آنچنان در مدينه احساس مي شد كه رسول خدا(ص) سنگر مدينه را به داماد خويش سپردند و با به جا گذاشتن شير خدا(ع) راهي نبرد شدند. منافقان كه نقشه هاي شوم خود را نقش بر آب مي ديدند چنين شايع كردند كه فرزند ابوطالب براي پرهيز از گرما و سختي سفر، لشكر را همراهي نمي كند! اين فتنه سبب شد تا قهرمان اسلام به پيشگاه پيامر خدا(ص) بشتابد و ايشان را از آنچه پيش آمده بود باخبر سازد. آنجا بودكه پيامبر(ص) فرمودند: أنت مني بمنزله هارون من موسي الا لا نبي بعدي (2) منزلت وجايگاه تو نسبت به من در امر رسالت- همچون هارون است براي موسي؛ جز آنكه پس از من پيامبري نيست .
علي جان...! در مدينه بمان كه مدينه بي تو، همانند كشتي بي ناخداست و توفان حوادث آن را واژگون خواهد ساخت و منافقان و يهوديان هم داستان خواهند شد تا اسلام نوپا را از ريشه بخشكانند.اين حديث كه به حديث منزلت مشهور است، بار ديگر در خطبه غدير بر زبان پيامبر (ص) جاري مي شود تا همگان به مقام شاه ولايت(ع) آگاه گردند و حجت بر خلايق كامل شود.

۱ - حركت به سمت منطقه تبوك در ماه رجب سال نهم هجري بوده است.
۲ - بحارالانوار /ج 37/ صص 254- 289، الغدير‎/ ج 3/ ص 198 و برخي مدارك مربوط به اهل تسنن: مسند احمد حنبل‎/ ج۱‎/ صص 170، 173، 175 و 177؛ مسند ابوداود‎/ ج 1/ ص 28؛ صحيح ترمذي‎/ ج 2/ ص 301؛ صحيح ابن ماجه / ص 12

امروز
كلاس زبان فارسي
اگر اتباع كشورهاي خارجي روزنامه همشهري را مطالعه مي كنند لازم است اطلاع دهيم كه كلاس هاي زبان فارسي براي اتباع كشورهاي خارجي برگزار مي شود. اين كلاس ها از سطح مبتدي  تا پيشرفته  طراحي شده و 14ژانويه سال 2006 دوره جديد خود را آغاز خواهد كرد.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |