شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۸
هجوم براي گازسوز كردن خودروها پس از الزام به دريافت كارت هوشمند
برنده تر از يك كارت
رضا ولي زاده
008022.jpg
عكس: گلناز بهشتي
كسي فكر نمي كرد كارت هوشمند بنزين بتواند 70هزار نفر را براي دوگانه سوز كردن خودروهايشان راهي كارگاه هاي تبديل كند. پس از مطرح شدن پياده سازي طرح كارت هوشمند و آغاز ثبت نام براي دريافت اين كارت، بسياري از دارندگان خودرو براي آنكه در مصرف سوخت، صرفا به سهميه كارت هوشمند بنزين محدود نشوند، به گاز سوز كردن خودروهاي خود پناه آورده اند؛ اما انتخاب اين راه ميانبر كه در نگاه نخست نوعي قانون گريزي تعبير مي شود، به نتايجي مثبت منجر شده است كه ما را در برابر علت و معلول هاي تصادفي و قابل مطالعه اي قرار مي دهد.
دوگانه سوز شدن خودرو و انتخاب گاز به عنوان سوخت اصلي، در نخستين گام بين 60 تا 70 درصد از ميزان آلايندگي هر خودرو را كاهش مي دهد. مزاياي ديگري نظير افزايش ضريب امنيت، كاهش هزينه ها و افزايش كارايي وسايل نقليه نيز جزو ساير محاسن استفاده از گاز به عنوان سوخت خودرو است. آيا مي توان پذيرفت كساني كه يكباره با مطرح شدن بحث كارت هوشمند بنزين به كارگاه هاي تبديل هجوم آورده اند جزو دوستداران محيط زيست به شمار مي آيند يا با اشراف به ضرورت هاي توسعه كيفي وسايل نقليه به اين كار اقدام كرده اند؟ در هر صورت آنچه رخ داده اتفاقي مثبت است كه بايد چشم اندازهاي آتي آن را نيز از منظرهاي مختلف مطالعه و تحليل كرد.
باك هاي جديد
اكنون ماموريت كارت هوشمند، ديگر براي كسي مبهم نيست،اما كمتر كسي پيامدهاي پياده سازي اين طرح را باوجود سامانه هاي شهري بيمار، مثبت ارزيابي مي كند. ضعف ناوگان حمل ونقل عمومي و سوء مديريت هاي نظارتي و كنترلي در اين ناوگان ابتدا به نگراني شهروندان از افزايش نرخ كرايه ها دامن زده و پس از آن رانندگان خودروها را در وحشت ناخودآگاه از عبارت هاي سهميه بندي و دونرخي شدن به فكر فرو برده است.
بخش عمده اي از خودروهايي كه نقش تاكسي را در كلانشهرهاي كشورمان ايفا مي كنند خودروهاي شخصي هستند كه خارج از هرگونه نظارت سازمان تاكسيراني فعاليت مي كنند. با پياده سازي طرح كارت هوشمند بنزين اين دسته از خودروها كه در رديف خودروهاي شخصي دسته بندي مي شوند، مازاد بر مصرف سوخت تعيين شده خود را بايد با نرخ واقعي (هرليتر 400 تومان) خريداري  كنند. طبعا اين خودروها پيش از هر اقدام ديگري به افزايش كرايه ها اقدام خواهند كرد. جالب تر اينكه اين افزايش نرخ، صرفا به ميزان بنزين غير سهميه اي مورد مصرف راننده خودرو نخواهد بود و حتي در صورت استفاده از بنزين سهميه و يارانه اي، بازهم نرخ افزايش يافته را از مسافران مطالبه خواهند كرد. در اين شرايط بعيد به نظر مي رسد تاكسي ها نيز نرخ هاي خود را در سايه فقدان سيستم نظارتي و كنترلي موجود از خودروهاي شخصي اقتباس نكنند.
با ترسيم موقعيتي كه در چند پلان فشرده از مسئله بنزين و چرخه هاي مرتبط با آن ارائه شد، طبيعي است كه يكباره درصد مراجعه كنندگان براي دوگانه سوز كردن سامانه سوخت خودروهايشان بيش از پنج برابر افزايش مي يابد. نكته جالب اينكه عموم اين مراجعه كنندگان چنان كه مهندس ناصر نصيري - كارشناس بخش معاونت توليد سازمان بهينه سازي مصرف سوخت - مي گويد، خودروهاي پيكان هستند كه قاعدتا به مسافركشي در سطح شهر مي پردازند.
تعداد ثبت نام كنندگان براي گازسوز كردن خودروهايشان اكنون به 70هزار نفر رسيده و از آنجا كه سير ثبت نام كنندگان همچنان رو به فزوني است، اين روند با وقفه اي كوتاه مواجه شده است. مهندس نصيري در اين باره مي گويد: ظرفيت كارگاه هاي ما براي تبديل تا پايان سال جاري روزانه 500 خودرو است كه در مجموع به تبديل 100هزار خودرو مي انجامد. از اين رو سازمان بهينه سازي سوخت باتوجه به افزايش بيش از حد تقاضا در حال طراحي پروژه هاي تازه تري است تا با ايجاد زيرساخت هاي لازم، امكان پاسخگويي به تقاضاهاي جديد را فراهم كند و مانع از طولاني شدن زمان انتظار مردم شود .
او ميزان زماني را كه براي رسيدن هر خودرو به نوبت تبديل بايد سپري شود نسبت به كارگاه هاي مختلف غيرقابل پيش بيني مي داند، اما زمان لازم براي تبديل سامانه سوخت هر خودرو را پس از ورود به كارگاه يك روز اعلام مي كند.
هزينه گازسوز شدن هر خودرو نسبت به نوع وسيله نقليه بين 400 تا 500 هزار تومان برآورد مي شود كه 90درصد از اين مبلغ را سازمان بهينه سازي مصرف سوخت مي پردازد و 10 درصد باقيمانده كه چيزي حدود 50 تا 100 هزار تومان است توسط متقاضي پرداخت مي شود.
باك گاز يك خودرو دوگانه سوز حدود 14 تا 15مترمكعب گاز را در خود جاي مي دهد كه هزينه آن فقط 300 تومان است. هر مترمكعب گاز كه 20 تومان قيمت گذاري شده با يك دهم ليتر بنزين برابر است. با يك باك پر ازگاز كه ميزان آن 14 تا 15 مترمكعب است مي توان 130 كيلومتر مسافت طي كرد.
از سويي استفاده از گاز به عنوان سوخت خودرو باعث مي شود تا ميزان آلايندگي ها تا حد قابل توجهي كاهش پيدا كند. در اين شرايط، ذرات معلق CO به صفر مي رسند. CO2۰۸، درصد كاهش مي يابد و فقط اكسيدهاي نيتروژن ( OX) باقي مي مانند.
افزايش ضريب امنيت تا حد غيرقابل تصوري در خودروهاي گازسوز امتحان شده است و در نمايشگاه هاي تجهيزات خودرو براي نشان دادن ضريب امنيت باك هاي گاز به آنها شليك مي كنند و كوچك ترين حادثه اي نيز رخ نمي دهد. باك گاز به گونه اي طراحي شده كه بلافاصله در شرايط خطرناك در يك چشم به هم زدن به تخليه گاز مي پردازد. دو دستگاه خودرو گازسوز در قلب حادثه سقوط هواپيماي سي-130 قرار داشتند كه كوچك ترين انفجاري در آنها رخ نداد و باك هايشان بلافاصله گاز را تخليه كردند. يك دستگاه از اين خودروها پيكان و ديگري پيكان آردي بوده است.
با اين اوصاف مي توان كاهش هزينه ها، كاهش قابل توجه آلايندگي، افزايش كارايي وسيله نقليه و ضريب امنيت را در شمار محاسن سوخت گاز نام برد. تلاش براي گازسوز كردن وسايل نقليه در اغلب كشورهاي توسعه يافته، سال هاست كه به صورت سازمان يافته پيگيري مي شود و كشورهايي نظير آرژانتين، روسيه، آمريكا، استراليا و بسياري ديگر با آنكه نسبت به ايران از ذخاير گاز چنداني برخوردار نيستند، موفقيت هاي قابل توجهي در اين زمينه به دست آورده اند. در روسيه 75هزار، در آرژانتين 80 هزار و در آمريكا 100 هزار خودرو گازسوز وجود دارند. بنابه مصوبه مجلس سناي آمريكا نيز از حدود 15 ميليارد دلار تشويق هاي مالياتي در بخش انرژي، 2/2 ميليارد دلار به سوخت هاي جايگزين نظير C G و L G تعلق مي گيرد. همين نگرش مالياتي نيز در كانادا به اختلاف قيمتي در حدود 50 درصد ميان قيمت بنزين و گاز طبيعي منجر شده است.
در ايران سازمان بهينه سازي مصرف سوخت قصد دارد با فراهم كردن تسهيلات و شرايط مناسب، مصرف كنندگان را از انتخاب سوخت هاي فسيلي نظير بنزين و گازوئيل به سوخت هاي استانداردتري نظير گاز طبيعي هدايت كند. پرداخت 90 درصد از هزينه هاي دوگانه سوز شدن خودروها نيز جزو سياست هاي تشويقي و حمايتي اين سازمان است، اما نخستين ايراد و ضعفي كه عموم دارندگان خودرو به زيرساخت هاي لازم براي استفاده از سوخت C G وارد مي دانند كمبود جايگاه هاي سوخت C G است.
مهندس نصيري درباره اين كمبود مي گويد: متاسفانه آنچه شما تحت عنوان كمبود از آن نام مي بريد صرفا حاصل پراكندگي جغرافيايي نامناسب ايستگاه هاي سوخت رساني است وگرنه در حال حاضر توان عرضه سوخت در ايستگاه هاي C G بيشتر از ميزان تقاضاي موجود است، منتها از آنجا كه سازمان بهينه سازي نتوانسته زمين هايي را خريداري كند كه پراكندگي جغرافيايي حساب شده تري را در قرار گرفتن جايگاه هاي توزيع C G رعايت كند، با اين مشكل مواجه شده است .به گفته وي در حال حاضر 123 ايستگاه C G در كشور قابل بهره برداري هستند كه از ميان آنها 45 يا 46 ايستگاه در تهران مستقر شده اند. قرار است تا پايان سال جاري نيز بيش از 60 واحد به مجموع ايستگاه ها اضافه شود.
كارگاه هاي تبديل سامانه سوخت خودروها نيز در 23شهر عمده كشور وجود دارند.
حال از آنچه با ترسيم موقعيت آماري هر يك از چرخه هاي انرژي در كشور به دست مي آيد مي توان به اين نتيجه رسيد كه چنان ارتباط تنگاتنگ و تعيين كننده اي ميان هر يك از چرخه هاي ياد شده و چرخه هاي مرتبط وجود دارد كه در صورت بروز كوچك ترين ضعفي در مديريت ناظر بر هر يك از چرخه ها، كاركرد بقيه دچار اختلال هاي جدي و گسترده اي خواهد شد.
سياستگذارهاي حوزه انرژي، ناوگان حمل و نقل عمومي، شهرداري، اداره راهنمايي و رانندگي، شركت هاي خودروسازي و بسياري ديگر از نهادهاي ريز و درشت جزو همان چرخه هايي هستند كه ضعف مديريتي هر يك از آنها مي تواند فاجعه هاي ملي بيافريند؛ فاجعه هايي شبيه به ترافيك فعلي تهران و آلودگي هوا كه ملموس ترين پيامدهاي آن به شمار مي آيند. كارت هوشمند بنزين نيز در چنين شرايطي قرار است به ميدان بيايد و مانع از قاچاق بنزين و نابودي سرمايه هاي ملي شود.
هجوم خودروها براي دوگانه سوز شدن، ناشي از فرهنگسازي نهادهاي فرهنگساز نيست، بلكه حاصل وحشت از كارت هوشمند سوخت است. وقتي با كوچك ترين تغييري در قيمت بنزين وضعيت معيشتي مردم به واسطه نبود نهادهاي نظارتي به هم مي ريزد چگونه مي توان از افكار عمومي انتظار داشت از ورود كارت هوشمند بنزين به عنوان نجات دهنده سرمايه هاي ملي استقبال گرمي داشته باشند؟

از شهر
حضور جهاني ايران
براي ارتقاي شهر

يك ايراني براي نخستين بار به عضويت شوراي عالي هدايت فني مسابقه بهترين تجربيات از سوي برنامه اسكان بشر ملل متحد انتخاب شد. اين مسابقه از جمله مسابقات معتبري است كه هر دو سال يك بار با هدف ارتقاي كيفيت فضاهاي شهري برگزار مي شود.
رضاپور وزيري - رئيس مركز بين المللي پژوهش هنر ومعماري- همان كسي است كه از سوي برنامه اسكان بشر ملل متحد U -HABITAT به عنوان نماينده ايران انتخاب شده است تا در صف ديگر داوران به انتخاب بهترين پروژه هاي اجرا شده بپردازد.
عضويت ايران در اين شورا راه هاي تازه تري در برابر كارشناسان ايراني خواهد گشود تا در مسير ارتقاي كيفيت فضاهاي شهري تجربه هاي نوين و بكرتري را مشاهده كنند.
اين عضويت نه تنها امكان استفاده از تجربه هاي برترين معماران شهري جهان را براي ما ايرانيان و مديران شهري فراهم خواهد كرد، بلكه شرايط بروز و ظهور استعدادها و تجربه هاي ايرانيان را نيز در عرصه هاي جهاني ميسر مي سازد.
شوراي عالي هدايت فني ملل متحد، داراي 9 نفر عضو است و تمامي سياستگذاري ها، برنامه ريزي و قضاوت در مورد پروژه ها، از طرف كشورهاي عضو سازمان ملل به دبيرخانه مسابقه در كشور كنيا در مقر سازمان ملل متحد ارسال مي شود.
طرح هاي مختلف در زمينه مسائل معماري و شهرسازي و نيز طرح هايي در زمينه ارتقاي كيفيت محيط زيست از قبيل كاهش آلودگي هوا، رفاه عمومي و تمامي طرح ها و پروژه هاي موفق كه براي ارزيابي به سازمان ملل ارسال خواهد شد، به اين شورا ارجاع مي شود.
سازمان هاي مجازي
و بلاياي طبيعي

سازمان هاي مجازي براي نخستين بار در كشور با هدف كاهش آثار بلاياي طبيعي وارد عمل مي شود.
مهندس احمد مجيدي معتقداست با راه اندازي ساختار مجازي كه درون هر سازمان پيش بيني مي شود مقابله با هر حادثه اي به شيوه صحيح، مديريت خواهد شد و در صورت به كارگيري اين سازمان مجازي، 90 درصد نيروهاي انساني، امكانات و تجهيزات هر سازمان، آموزش هاي لازم را به منظور آمادگي قبلي براي مواجهه با حوادث مي بينند.
به گفته مجيدي براساس اين طرح براي هر يك از مديران تا سطح روساي ادارات، 4 جانشين كه دونفر آنها بايد خارج از منطقه باشند و براي بقيه پرسنل يك نفر جانشين تعيين مي شود كه بايد شرح وظايف اين افراد از قبل تعريف شده باشد.
او يكي از عمده ترين مشكلات موجود در مقابله با حوادث غيرمترقبه را نبود اعتقاد و باور در بسياري از سازمان هاي مرتبط با مديريت بحران دانسته و گفت: ضروري است سازمان هاي ذي ربط با رويكردهاي پيشگيرانه، برنامه ريزي هاي مبتني بر تجربيات و درس هاي آموخته از بحران هاي گذشته را در ديدگاه هاي فراسازماني مدنظر قرار داده و به تعيين شاخص هاي عملكرد سازمان خود بپردازند .
امداد از بخش خصوصي
طي برنامه زمان بندي 5 ساله، 500 هزار خودرو بنزين سوز در كارگاه هاي تبديل، به سوخت گاز C Gمجهز مي شوند.
افزايش چشمگير تقاضا براي گازسوزكردن خودروهاي عمومي و شخصي، امكان پاسخگويي به همه متقاضيان را براي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت دشوار كرده است؛ چنانكه ابوالفضل مبيني رئيس بخش تبديل كارگاهي اين سازمان از برگزاري مناقصه اي براي تامين كيت، سيلندر و نصب تجهيزات گاز روي خودروها خبر داد كه يك شركت ايراني در آن برنده شد و اين شركت بايد براي تبديل 125 هزار خودرو بنزيني به سوخت گاز طبيعي اقدام كند.
همچنين تامين كيت، سيلندر و نصب تجهيزات براي 375 هزار خودرو ديگر نيز به شركت ديگري واگذار مي شود.
اين شركت ها بايد طي زمان  بندي 5ساله، 500 هزار خودرو بنزيني را به گازسوز تبديل كنند.

ترديد در رياضيات پايه
008004.jpg
پويا مهرآيين- حالا ديگر به سواد خودم هم شك كرده ام. سال ها پيش در كلاس هاي رياضي به ما گفته بودند كه اعداد فرد عبارتند از يك، سه، پنج، هفت، نه و هر عدد ديگري كه رقم سمت راست آن يكي از اين عددها باشد و اعداد زوج هم شامل دو، چهار، شش، هشت مي شود و هر عدد ديگري كه رقم سمت راست آن، يكي از اين اعداد يا صفر باشد. كمربندم را بسته ام كه خدا نكرده راننده يا به قولي من را جريمه نكنند، چون راننده روي شيشه نوشته: مسافر گرامي، لطفا كمربند ايمني را ببنديد تا جريمه نشويد و من به اين نتيجه رسيده ام كه احتمالا منظور او اين است كه اگر به خاطر كمربند مسافر جلو جريمه اش كردند، به هر ضرب و زور و مكافاتي كه شده مبلغ جريمه را از خود مسافر جلو خواهد گرفت، حالا اين پول زور هم به شيوه مدني مي تواند گرفته شود و هم به شيوه زدني، البته ناگفته نماند كه خيلي از راننده ها از استهلاك كمربند ايمني سرنشين جلو مي ترسند و چون مدام بايد اين كمربند باز و بسته شود، به محض اينكه مسافر مي خواهد آن را ببندد، مي گويند: آقا لازم نيست قفلش كني، همين طور روي سينه ات باشه، بسه .
القصه؛ ببين اين حواس ما چقدر پرت است. داشتم در مورد كلاس رياضي و اعداد زوج و فرد مي گفتم كه رسيدم به كمربند و اين همه جمله نامربوط. بله، خلاصه اينكه كمربندم را كه بستم و با خيال راحت نشستم (البته گفتم كه منظور از بستن كمربند، انداختن آن روي سينه و نگه داشتن آن با دست چپ است. ظاهرا راننده ها به اين ترتيب، وظيفه قفل كمربند را به دست چپ مسافر محول مي كنند تا استهلاك و هزينه كمتري براي خودروشان داشته باشد). راديو دارد از اجراي طرح زوج و فرد مي گويد. راننده مي خندد و مي گويد: آره، ديديم... . مي پرسم: آقا، مگه موثر نبوده؟ و جواب مي دهد: البته كه موثره، ولي اگه عملي بشه. يه نيگا به دور و برت بنداز و به من بگو كه امروز خودروهاي زوج بيرون هستن يا فرد و گفتم كه؛ حالا ديگر به معلومات خودم هم شك كرده ام؛ البته براي اينكه ديگران را متهم نكرده باشم، اول از همه با خودم به اين نتيجه رسيدم كه امروز جمعه نيست، ولي انگار بايد به اين نتيجه برسم كه تعريف عددهاي زوج و فرد عوض شده است. مثلا شايد تازگي ها، چهار هم جزو اعداد فرد شده باشد. راننده ميان سردرگمي هاي من مي گويد: آقا، اولا كه به اين راحتي ها كسي كاري به كارشون نداره. اگر گير بيفتن هم خيالي شون نيس. جريمه ميدن و والسلام. مثل ما بدبخت بيچاره نيستن كه؛ آقا حاضره درآمد يكي - دو روز من رو بده تا بتونه با ماشين شخصي خودش بياد بيرون و كارش يا بي  كاريش رو انجام بده و بره و من به اين فكر مي كنم كه راستي چكار بايد كرد؟ آيا بهترين راه اين نيست كه همان طور كه راهنمايي و رانندگي در بسياري اوقات موتورسيلكت ها را به پاركينگ منتقل مي كند، براي خودروهاي متخلفي كه قانون زوج و فرد را ناديده مي گيرند هم، چنين جريمه هايي پيش بيني شود؟ شايد پرداخت يك رقم 30-20 هزار توماني و حتي بالاتر براي خيلي از آقايان و خانم هايي كه اين پول ها را در قلك بچه هايشان مي ريزند، پولي نباشد، ولي اگر خودرو آنها متوقف و به پاركينگ هدايت شود و سپس آنها ملزم شوند كه در كلاس هاي توجيهي شركت كنند و بعد از طي مراحلي با پرداخت جريمه و هزينه پاركينگ، خودرو خود را پس بگيرند، ماجرا خيلي فرق مي كند. ضبط گواهينامه يا تمهيداتي از اين قبيل نيز خيلي بيشتر از يك جريمه خشك و خالي مي تواند موثر باشد.
يكي از محسنات طرح زوج و فرد خودروها هم مي تواند اين باشد كه تعدادي از مسافربرهاي شخصي كه فارغ از هر گونه تعريف و قانوني اقدام به جابه جايي مسافر مي كنند به فكر وضعيت خود بيفتند. مدت ها پيش سازمان تاكسيراني تهران از اين افراد درخواست كرد كه براي روشن شدن وضعيت شان به اين سازمان مراجعه كنند و در زيرمجموعه راهي قرار بگيرند كه تعدادي از آنها نيز به همين ترتيب عمل كردند، ولي هنوز تعداد زيادي هم بدون هيچ گونه توجيهي در خيابان ها به جابه جايي مسافر مشغول هستند و جالب اينكه همين عده، وظيفه تعيين نرخ خطوط متفاوت را هم برعهده دارند، به طوري كه به علت عدم وجود نظارت بر عملكرد آنها، هر كرايه اي كه دوست داشته باشند را وضع كرده و از مسافر دريافت مي كنند و هيچ كس هم نمي توند حرفي بزند يا كاري بكند. جالب اينكه ميزان اين كرايه در بعضي موارد تا 30 درصد از كرايه مصوب بيشتر است و باعث مي شود كه بعضي تاكسي ها يا خودروهاي راهي نيز گاهگاه با اين توجيه نه چندان قانوني، كرايه هاي بيشتري از مسافران طلب كنند.
اين روزها هوا خيلي بهتر شده و آلودگي چند هفته پيش كمتر به چشم مي آيد، ولي يادمان باشد كه ظرف سال هاي پيش هم آلودگي هوا به همين شكل، خودش را به رخ كشيد و دوباره فراموش شد و پاييز يا زمستان بعد، بازهم به ما يادآوري كرد كه آدم هاي فراموشكاري هستيم. تا زمستان آينده راه زيادي در پيش نداريم، اما در همين مدت هم مي توانيم با رفع كمبودهاي قانوني طرح زوج و فرد خودروها و عملي كردن آن، باعث شويم كه زمستان آينده با مشكلي به نام وارونگي هوا مواجه نباشيم، ضمن اينكه مشكلات ترافيك را نيز به حداقل برسانيم. البته اگر يادمان باشد كه براي تشويق مردم به پذيرش اين طرح ها لازم است خدمات ناوگان حمل ونقل عمومي هم تا حد متعادلي افزايش و بهبود پيدا كند.
طرح هايي از قبيل راه اندازي خطوط ويژه اتوبوس در مسيرهاي اصلي و پرتردد مي تواند پشتوانه محكمي براي عملي شدن برنامه هاي شهري باشد. باور كنيم كه برنامه ريزي و عملكرد درست مي تواند باعث باورپذيري و پايبندي مردم نسبت به قوانين و طرح هاي جديد باشد.

اعداد اساسي
۱۵۱
عدد 151 را مي توانيد بين 50 شهر خوشبخت توزيع كنيد؛ به اين دليل كه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، همزمان با افزايش تعداد خودروهاي گازسوز (C G) در 50 شهر، 151 جايگاه سوخت رساني احداث كرده است. از اين تعداد، 120 جايگاه در حال سوخت رساني به خودروها هستند و 31 جايگاه ديگر نيز آماده بهره برداري است.
از طرفي قرار است علاوه بر اين 151 جايگاه، 208 جايگاه تك منظوره C G و 188 جايگاه دومنظوره بنزين و C G احداث شود.
ظرفيت سوخت رساني جايگاه هاي مورد بهره برداري بالغ بر 210 هزار دستگاه خودرو در شبانه روز است. در حال حاضر روزانه 45 هزار دستگاه خودرو C G به اين ايستگاه ها مراجعه مي كنند كه به اين ترتيب 75 درصد ظرفيت جايگاه ها بدون استفاده باقي مانده است.
در حال حاضر 79 هزار دستگاه خودرو گازسوز در سراسر كشور وجود دارد و روزانه 500 دستگاه خودرو با روش كارگاهي و كارخانه اي به گازسوز تبديل مي شوند. فقط در ماه گذشته با گازسوز شدن خودروها،علاوه بر فوايد زيست محيطي حدود 8 ميليون دلار صرفه جويي شده است.
2/ 5
تاخير هر خودرو پشت چراغ قرمز باعث مي شود تا 2 / 5 ليتر در ساعت مصرف سوخت افزايش پيدا كند. بررسي هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور نشان داده كه كاهش ميزان تاخير در پشت چراغ تقاطع ها باعث كاهش مستقيم مصرف سوخت خودروها مي شود. آمار ترافيكي در سراسر جهان نشان داده كه استفاده از سيستم هوشمند در تقاطع ها مي تواند ميزان تاخير خودروها را تا 40درصد كاهش داده و در نتيجه آن، مصرف سوخت تا 13درصد كاهش پيدا كند.
باتوجه به حجم گسترده خودروها در ترافيك صبح و عصر تهران، استفاده از سيستم هاي كنترل هوشمند تقاطع ها مي تواند مصرف سوخت 13ميليون ليتري خودروها را كاهش دهد.
باتوجه به اينكه ميزان مصرف بنزين تهران به مرز 13 ميليون و۴۰۰هزار ليتر در روز رسيده است به نظر مي رسد بهتر است به نحوه كاهش مصرف سوخت توجه بيشتري داشته باشيم.
در روز سه شنبه 3 دي 212ميليون و 600 هزار ليتر انواع فرآورده هاي نفتي در سراسر كشور مصرف شده كه شامل 66 ميليون و 600 هزار ليتر بنزين، 26 ميليون و 600 هزار ليتر نفت سفيد، 82 ميليون و۲۰۰ هزار ليتر نفت گاز و 37ميليون و 200هزار ليتر نفت كوره بوده است.
در اين ميان استان تهران در اين روز 13 ميليون و 400هزار ليتر بنزين، يك ميليون و 500 هزار ليتر نفت سفيد، 6 ميليون و 200 هزار ليتر نفت گاز و يك ميليون و 600 هزار ليتر نفت كوره مصرف كرده است.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
علمي
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |