شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۸
نگاهي به جشنواره پيش رو
روزهاي پرخبر از راه مي رسند
مينو زنده رود
007998.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
جشنواره فيلم فجر بي ترديد يكي از برجسته ترين و شناخته شده  ترين وقايع فرهنگي و هنري كشور است كه
هر ساله در بهمن ماه و همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي  يك ماهي تيتر اول رسانه ها و دلمشغولي اهالي اين حوزه مي شود. اين روزها هم صحبت درباره بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر آغاز شده است، به خصوص كه جشنواره به دليل همزماني با ايام عزاداري زودتر برپا مي شود.نگاهي به خبرهاي رسيده از جشنواره پيش رو، تصويري دور از اين جشنواره در ذهن مي سازد تا زمان رسيدن به روزهاي جشنواره كه كمي تب و تاب ها آرام گيرد:
امسال دراصلي ترين بخش جشنواره
- بخش سينماي ايران- تعداد 459 فيلم بلند، كوتاه و مستند متقاضي شركت شده اند. از ميان 459 فيلم متقاضي، تعداد 101 فيلم بلند سينمايي۱۵۴، فيلم كوتاه و 204فيلم مستند برگه تقاضاي شركت خود را، به دبيرخانه جشنواره ارسال كرده اند. هيات انتخاب هر دو بخش فيلم هاي داستاني و مستند، كار انتخاب آثار را از اواخر آذرماه آغاز كرده اند و انتظار مي رود تا تاريخ پنجم دي ماه كار انتخاب آثار به پايان رسيده و نتايج انتخاب فيلم ها دهم دي ماه از سوي روابط عمومي  جشنواره اعلام شود. در بخش سينماي ايران بين 20 تا 22 فيلم براي بخش مسابقه و تعدادي ديگر براي بخش ميهمان انتخاب مي شوند.
در بخش مسابقه فيلم هاي اول و دوم استقبال فيلمسازان به نحو چشمگيري افزايش يافته است به گونه اي كه 40 فيلم متقاضي مسابقه فيلم هاي اول و دوم در ميان آثار ارسال شده به اين رويداد حضور دارند. امسال تعداد فيلم هاي بلند رسيده به دبيرخانه جشنواره چه در زمينه سينماي ايران و چه در زمينه سينماي جهان افزايش قابل ملاحظه اي داشته است.
به نظر مي رسد كه با پايان كار هيات انتخاب سينماي ايران از ميان 101 فيلم بلند متقاضي جشنواره، 30 تا 35 فيلم ايراني در بخش هاي مختلف اين رويداد به نمايش در  آيد.
امسال در مقررات جشنواره توجه ويژه اي به اقتباس ادبي شده و اين موضوع از محورهاي جديد مقررات جشنواره است و امسال يك سيمرغ بلورين تحت عنوان بهترين فيلمنامه اقتباسي به فهرست جوايز اين رويداد اضافه شده است. هيات انتخاب مسابقه سينماي ايران كار خود را آغاز كرده اند.
هيات انتخاب بخش بين الملل جشنواره نيز از 18آبان ماه كار خود را آغاز كردند كه كار اين هيات در هفته جاري به پايان مي رسد. در بخش بين الملل از ميان 187فيلم متقاضي شركت در جشنواره، 105 فيلم بلند به دبيرخانه اين رويداد ارسال شده است، ضمن اينكه در راستاي شناسايي فيلم هاي جهان براي اين رويداد 160 فيلم بلند ديگر نيز بررسي شده اند. در مجموع در بخش بين الملل از ميان 265 فيلم بلند، 42 فيلم بلند براي بخش هاي مسابقه و تعدادي براي بخش هاي غير رقابتي انتخاب خواهند شد.
از ميان 82 اثر ارسالي كوتاه و مستند خارجي حدود 20 اثر براي بخش مسابقه بين المللي انتخاب خواهند شد. 42كشور خارجي متقاضي شركت در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر هستند كه از ميان آنها 22 كشور از قاره اروپا، 13 كشور از قاره آسيا۴، كشور از قاره آمريكا۲،كشور از قاره آفريقا و يك كشور از قاره اقيانوسيه خواستار حضور در اين رويداد هستند. در اين بين 13فيلم  خارجي بخش مسابقه سينماي آسيا معرفي شدند.
فيلم هاي بعد از شب... سپيده دم ساخته سانديپ راي از كشور هند، برادري جنگ از جي گيو يانگ، بابا لنگ دراز از گونگ جانگ شيك و راه طولاني پر پيچ و خم از كو سانگ جو از كشور كره جنوبي، آواي رودخانه ساخته كسار مونتانا از فيليپين، لالايي اثر نانا جان ليدز از گرجستان، از عشق و تخم مرغ اثر گرين ناگروهو از اندونزي و چشمه زير بوننگون از كشور چين از جمله آثار اين بخش به شمار مي روند. همچنين هينر سالم با فيلم كيلومتر صفر محصول مشترك عراق، فرانسه و فنلاند، نوباهيكو هوساكا با فيلم شايد اوست و ميتسوهيرو ميهارا با فيلم آلبوم دهكده از كشور ژاپن، و رشيد مشاراوي با فيلم انتظار محصول مشترك فلسطين و فرانسه و زيائو شاي وانگ با فيلم روياهاي شانگ هاي از كشور چين در اين بخش حضور دارند.
در بخش مسابقه سينماي آسيا سه سيمرغ بلورين به بهترين فيلم، بهترين كارگردان و بهترين فيلمنامه تعلق مي گيرد. فيلم هاي اين بخش توسط يك هيات داوري حداقل پنج نفره كه توسط دبير جشنواره انتخاب شده اند، مورد ارزيابي قرار گرفته است. يادآوري مي شود 3 فيلم ايراني نيز به اين بخش افزوده مي شود. در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر بخش هاي غيررقابتي زير هم برقرار هستند: سينماي امروز چين (به مناسب يكصدمين سال سينماي چين)، مروري بر آثار يوجي يامادا (بازمانده نسلي فاخر)،سينماي انيميشن ، پنجره اي به آسيا،جشنواره جشنواره ها، نمايش هاي ويژه مستند ، نمايش فيلم هاي سينمايي روز جهان ،چشم انداز سينماي آمريكاي لاتين، مروري بر آثار سيدني لومت. در هر يك از اين بخش ها مجموعه اي از چند فيلم به نمايش در مي آيد كه اسامي  آنها تا قبل از آغاز كار جشنواره مشخص مي شود.
مراسم افتتاحيه بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر شامگاه پنج شنبه بيست و نهم دي ماه سال جاري همزمان با عيد سعيد غدير خم در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار مي شود. همچنين در اين مراسم از سه هنرمند سينماي كشور؛ گلاب آدينه، خسرو سينايي و مجيد انتظامي  تجليل به عمل مي آيد. با توجه به تعدد جوايز بخش هاي بين الملل جشنواره ،آيين اهداي جوايز اين بخش نيز چون سال گذشته به صورت مستقل روز هشتم بهمن ماه برگزار مي شود.
همچنين مراسم اختتاميه بخش سينماي ايران روز نهم بهمن ماه و مراسم اهداي جوايز جنبي جشنواره، روز دهم بهمن ماه سال جاري برگزار مي شود. اما براي شما كه علاقه مند به استفاده از برنامه هاي جشنواره هستيد امسال از روز بيستم دي ماه بليت هاي جشنواره مانند سال هاي گذشته پيش فروش مي شود پس براي اطلاع از زمان و نحوه پيش فروش گوش به زنگ باشيد. امسال قيمت بليت هاي جشنواره به صورت شناور خواهد بود و در سينما ها و سانس هاي مختلف، قيمت بليت ها بين هزار تا دو هزار تومان بر اساس سانس هاي پرمخاطب و سينماهاي داراي امكانات تغيير خواهد كرد.
همچنين در اين دوره از جشنواره مثل سال هاي قبل سانس هاي صبح سينماها با مشاركت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران به برنامه زنگ سينما و نمايش براي كودكان اختصاص يافته است.
دانشجويان مي توانند در روز مخصوص پيش فروش، با تخفيف 20 درصد بليت برنامه هاي بيست و چهارمين فيلم فجر را خريداري كنند.بازار فيلم، تجربه اي براي ورود سينماي كشور به عرصه تجاري است و با توجه به توفيقات فرهنگي سينماي كشور تلفيق اين وجه سينما با وجوه اقتصادي و تجاري، امكان شكوفايي هنر و صنعت سينماي كشور را فراهم مي كند.
نهمين بازار فيلم ايران امسال از روز چهارم تا هشتم بهمن ماه در تهران برگزار مي شود و تاكنون حضور بيش از 25 كمپاني خارجي در اين بازار قطعي شده است.در اين بازار علاوه بر شركت هاي خارجي شركت هاي توليد و پخش داخلي نيز حضور خواهند داشت.

ما... خدا و اهل بيت-5
شأن آدم ها
سيدمحمد سادات اخوي
پيرمرد، از پشت چراغ قرمز شروع كرد و خودرو به خودرو جلو آمد. اغلب پنجره هاي خودروها بسته بودند و آدم ها، حتي نگاهش هم نمي كردند. كسي از رديف عقب گفت:
- خوبه ها ... مردم ديگه دارن متوجه مي شن كه اين آدما شيادن.
كسي كه كنارش نشسته بود، عصبي گفت:
- خاك بر سرشون!... به جاي كار كردن...
نفر كنار راننده گفت:
- اينا يه مشت معتادن كه بايد...
پيرمرد با سر انگشتانش به شيشه زد. مرد خندان، دكمه خودكار شيشه را زد و يك 50توماني داد و رو به آدم هاي توي خودرو گفت:
- سن اين آدم، سن استراحته نه كار... سن نصيحت هم نيست؛ اگه مي تونين يه كار مناسب بهش بدين... نمي تونين، احترام بذارين تا خرد نشه.
اول
گدايي شروع خوبي براي بحث درباره شأن آدم ها نيست. مي دانم، اما بدترين حالت خرد شدن آدم ها، گدايي است. هم ما روزهاي فراواني را به ياد مي آوريم كه پنهان و پيدا، اسير گدايي شده ايم. با آدم هاي بزرگ و هنرمندي برخورد داشته ام كه در طول زندگي شان، دست كم يك بار تا مرز گدايي رسيده اند. گاهي دچارش شده اند و گاهي از آن گريخته اند اما اين تجربه- گريخته يا نگريخته- يكي از بدترين خاطره هاي دفتر عمر همه شان است.
گدايي، گاهي به روشي است كه همه مي شناسيمش: گشتن در خيابان، نشستن كنار گذر، زدن زنگ خانه هاي مردم و در تمام اينها، دراز كردن دست مقابل مردم.
اين شكل گدايي، براي همه ما آشناست. حس چندشي كه از اين حالت داريم، در ميان همه مان مشترك است. براي همين هم، شايد تا پايان عمرمان، حتي اگر دچارش شويم، اسيرش نشويم.
گرچه فقيريم و پريشان دليم
سنگ قناعت به شكم بسته ايم
دوم
اهل بيت تاكيد كرده اند كه فقر ، ايمان را نابود مي كند؛ راست گفته اند. آدم وقتي جيبش خالي باشد، مدام احساس مي كند زندگيش ناامن است. كافي است در همان حال و روز، مريض شود و نيازمند پولي اضافه براي دارو و درمان؛ حسابي به هم مي ريزد.
شايد به خاطر همين حس است كه هر وقت خيلي حس مي كنيم با ايمان هستيم، خدا فقيرمان مي كند و يكريز سرمان فلاكت مي بارد تا حواسمان جمع شود كه با تمام پيشينه ديني، وقتي دست و بالمان تنگ شود و فلاكت برسد، مثل آدم هاي از خدا جدا شده، نق مي زنيم و پته مان روي آب مي ريزد. چه فرقي مي كند؛ يك كم ديرتر از ديگران صدايمان درمي آيد، اما بالاخره ما هم نق مي زنيم.
آدم هاي از خدا جدا شده هم فقير مي شوند؛ منتها اگر خدا بخواهد؛ دستشان را به گرمي مي فشارد و برشان  مي گرداند، چون وقتي فقير شوند، به خاطر جدا بودن از خدا، اول سراغ اين و آني مي روند كه در دوستي ، پيشينه داشته اند و چون مرسوم آدم ها اين است كه هم را در وقت نداري، تنها مي گذارند، يا مي گويند: نداريم يا را ه هايي نشان مي دهند كه آدم، بدبخت تر مي شود.
هنگام نياز آمد با زلف پريشانش
از چاله برون  آورد، در چاه رهايم كرد!
سوم
وقتي يكي از عزيزانمان را در بيمارستان بستري مي كنند ومي فهميم كه فوري و ناگهاني، نيازمند عملي جراحي است، به هر ريسماني چنگ مي زنيم تا شايد پول عمل جراحي را فراهم كنيم، اما ريسمان هاي ما محدودند؛ بستگان و دوستان. ولي هيچ گاه رو به خيابان و تقاضا از آدم هاي غريبه نمي آوريم، چون خوي گدايي نداريم. خوي گدايي، بدجوري آدم را ذليل مي كند؛ ذليل مي شوي و عادت مي كني، عادت مي كني و لذت مي بري و در نهايت ذليل مي شوي و لذت مي بري؛ به همين آساني!
به وقت هايي كه ميهمان با تشخص محفلي مي شويم و هنگام پذيرايي براي گرفتن تكه اي از غذاي ويژه ميزبان، هجوم مي بريم فكر كنيد! يا به وقتي كه براي كمي تخفيف، خدا و دين و اخلاق و شخصيتمان را خاك مال مي كنيم دقت كنيد! يا وقتي كه براي به دست آوردن محبت كسي، هزاران نامه و پيام و پيام كوتاه مي فرستيم و طرف مقابل، نيم نگاهي از سر بي نيازي مي كند، توجه كنيد!
وقتي از بيرون به رفتارمان نگاه مي كنيم، چندش مان مي شود، اما وقتي مشغول آن رفتاريم، انگار مسخ مان كرده اند.
آبرو مي رود و مي رود و مي خنديم
قدر سرمايه ندانيم كه ثروتمنديم
تا بعد
مي توانيم اصل شخصيت آدم ها را هنگام خوردن و وقت سفر بشناسيم. آدم هاي فرهنگي بسياري هستند كه هنگام خوردن، سر و صداي دهان يا حركت هاي جويدنشان، خوردن را زهرتان مي كند و آدم هاي ساده و كم فهمي را هم مي شناسيم كه هم سفر گي شان، لذت مطلق است. در سفر هم آدم هاي گدا را مي شود شناخت.
پيامبر اكرم (ص) معتقد است: نفرين شده است مسافري كه خوراكي اش را تنها و پنهان از ديگران بخورد !
دوشنبه، همين را ادامه مي دهيم. يا علي!

طهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |