يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۵ - Jan 8, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
كاش مي دانستم كسي كه از علم بي نصيب مانده چه چيز به دست آورده است و آن كس كه از علم بهره مند شده چه چيز به دست نياورده است.
شرح ابن ابي الحديد جلد ،۲۰ ص ۲۸۹
امروز با حافظ
جانم بسوختي و به دل دوست دارمت
اي غايب از نظر به خدا مي سپارمت
باور مكن كه دست ز دامن بدارمت
تا دامن كفن نكشم زير پاي خاك
طاهره صفارزاده «معاني قرآني در حديث»
را به زبان انگليسي منتشر كرد
فارس : طاهره صفارزاده گفت: كتاب «معاني قرآني در حديث» را به زبان انگليسي و براي مخاطبان غربي آيات و روايت اسلامي تاليف و منتشر كرده ام.
طاهره صفارزاده با اشاره به اين كه در اين كتاب به احاديث نبوي پرداخته ام، گفت: من معيارهاي اصالت احاديث و روايات را در اين كتاب بررسي كرده ام و به اين تحليل پرداخته ام كه چگونه بعضي از احاديث جعلي مي شوند و برخي ديگر صحت و سقم دارند.
وي در ادامه افزود: در اين تحقيق بر روي حدود ۳۰۰ حديث نبوي كار كرده ام و آن ها را با قرآن مطابقت داده و درستي و نادرستي آنها را مشخص كرده ام.
وي كه در گذشته ترجمه اي از قرآن كريم را به زبان انگليسي منتشر كرده بود، به چاپ و نشر كتاب «معاني قرآني در حديث» به وسيله انتشارات «پارس كتاب» اشاره كرد و گفت: دليل چاپ اين كتاب به زبان انگليسي اين بود كه در سال هاي اخير خيلي در مطبوعات و رسانه هاي جهان ديده و شنيده ام كه قرآن كريم را به اشتباه كتاب حضرت «محمد» (ص) معرفي مي كنند.
صفارزاده يادآور شد: من در اين كتاب قصدم بر اين بود كه بگويم اگر نمونه هايي مي بينيد از احاديث و روايت كه با قرآن تطابق ندارد، آن يك انحراف و يك ضعف است. اما اگر بخواهيم دقيقا بدانيم حديث چيست؛ رسول الله فرموده اند كه هر چه را از من نقل مي شود با قرآن مقايسه كنيد، اگر منطبق نبود، من نگفته ام.

حضور سينماي دفاع مقدس با دو فيلم
در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر
000072.jpg
سينماي دفاع مقدس با دو فيلم در بخش مسابقه بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر شركت مي كند.
به گزارش ايسنا، «به نام پدر» و «شب بخير فرمانده» دو فيلمي خواهند بود كه در اين بخش، با ساير فيلم ها به رقابت خواهند پرداخت ضمن آنكه فيلم «پروانه اي در مه» نيز با محوريت دفاع مقدس در بخش مسابقه فيلم هاي اول و دوم و بخش ميهمان جشنواره به نمايش درخواهد آمد.
بنام پدر، آخرين ساخته ابراهيم حاتمي كيا مانند چند فيلمش به صورت غير مستقيم به موضوع دفاع مقدس مي پردازد و نگاه ويژه اي به افراد حاضر در جنگ دارد.
«شب بخير فرمانده» ، نيز به كارگرداني انسيه شاه حسيني رويكردي به دوران دفاع مقدس و حضور زنان در عرصه جنگ دارد و روايتگر داستان زن خبرنگاري است كه در شب عمليات طريق القدس مسيرش را گم مي كند و درگير حوادث متعددي مي شود.
قسمت هاي جنگي اين فيلم با شيوه دوربين روي دست و مثل مجموعه روايت فتح به صورت مستند توسط حبيب اللهياري فيلمبرداري شده است و بنا به اظهار شاه حسيني يكي از بزرگ ترين ويژگي هاي اين فيلم به شمار مي آيد. لادن مستوفي نقش زن خبرنگار را در اين فيلم بازي مي كند.

نگاه
بر مدار گذشته
سيدابوالحسن مختاباد
بخش بين الملل جشنواره موسيقي فجر چند سالي است كه با انتقادات برخي از دلسوزان موسيقي روبرو است. در اين بخش قرار است موسيقي روز اروپا به سمع و نظر علاقه مندان اين گونه موسيقايي برسد و شنوندگان و بينندگان دريابند كه چه تحولاتي در اين عرصه رخ داده است. همچنين قرار است در اين بخش از گروههاي نه چندان معروف، اما استخوان خرد كرده موسيقي روز دعوت به عمل آيد تا در جشنواره موسيقي فجر به اجراي برنامه بپردازند، اما آنچه در چند سال گذشته در مرحله عمل اتفاق افتاده است، دعوت از گروههاي بي نام و نشان براي اجراي موسيقي در اين بخش است. بخشي از اين پس افتادگي و افت كيفيت به بي توجهي مسئولان اين بخش به كارشناسان و نهادهاي مدني بر مي گردد كه در اين حوزه هم تجربه دارند و هم شناخت.
يادم نمي رود يكي از اين انجمن ها در چند سال گذشته با دعوت از گروههاي صاحب اعتبار برخي از جدي ترين اجراهاي موسيقي روز را در تهران و چند شهر بزرگ به صحنه برد.
اجرا هاي يادشده كه از سوي كانالهاي غيررسمي و غير دولتي ترتيب داده شده بود، سبب شد كه مقايسه اي در ذهن علاقه مندان و پيگيران اين گونه موسيقايي شكل بگيرد؛ مقايسه اي كه به نازل بودن اجراهاي اين بخش در جشنواره موسيقي فجر مهر تاييد مي زد.
دوم: سال قبل، هنگام ميزگرد مطبوعاتي مسئولان جشنواره موسيقي فجر، پرسشي را با مديربخش بين  الملل جشنواره طرح كردم بدين مضمون كه: «با توجه به اينكه يكي از هدفهاي برنامه هاي كلان دولت كم كردن تصدي گري دولتي و مدد خواستن از نهادهاي مدني و كار پس داده هر حوزه براي مشاركت در امور است، چرا در بخش بين الملل جشنواره اين اتفاق رخ نمي دهد؟» اين پرسش البته پاسخي درخور نيافت و تنها به برخي تعارفات معمول گذشت. امسال كه چند روزي هم به آغاز جشنواره موسيقي فجر باقي نمانده است، همان پرسش را طرح مي كنيم و انتظار داريم كه مسئولان پاسخي درخور ارائه كنند.

بهارستان
آتش خانه
گويند به روزگار هارون الرشيد، مردي بيامد و دستوري خواست كه پانصد من عود دارد؛ مي خواهد كه در كعبه بسوزاند. هارون خرم گشت و بر وي ثنا كرد. محمدبن ادريس شافعي حاضر بود. گفت لاكرامةله .گفت: چرا؟ امسال پانصد من عود بسوزد، سال ديگر چهارصد من، ديگر سال سيصد من، تا با يك من آيد. روزگاري برآيد دراز، گويند كعبه آتشخانه بود. هارون را اين سخن عجب آمد و آن شخص را بگرفت و تفحص كرد؛ مجوسي بود آتش پرست وي را هلاك كرد.
حكايات تاريخي - محمدبن محمودبن احمد طوسي

پنجاه شركت داخلي و خارجي در نهمين بازار
فيلم ايران شركت مي كنند
ايسنا: بازار فيلم جشنواره بين المللي فيلم فجر براي نخستين بار سال ۷۴ و در چهاردهمين دوره اين رويداد سينمايي كشورمان تاسيس شد و پس از گذشت ۱۰ سال آزمون و خطا به نظر مي آيد صرف نظر از ضعف هايي در زمينه اجرا و سياست هاي كلي كه طبيعت كار هر رويداد نوپايي است، در كل به تجارب مثبتي در اين زمينه دست يافته است.
بنابر گزارش  نهمين بازار فيلم جشنواره بين المللي فيلم فجر، امسال از ۴ تا ۸ بهمن ماه در سالن حجاب با شركت حداقل ۲۵ شركت خارجي و حضور شركت هاي فيلمسازي ايراني تقريبا به همين تعداد تشكيل خواهد شد.
بازاري كه با نگاه دقيق و كارشناسانه مي تواند به شكوفايي هنر و صنعت سينماي كشور و گذر از مرزها كمك شاياني نمايد و البته در اين زمينه نگاهي به چگونگي شكل گيري اين بازار فيلم و تحولات آن خواهد توانست به درك بهتري از شرايط پيش روي در اين خصوص كمك نمايد.

جلال ذوالفنون:
انتظار اتفاق تازه اي در جشنواره موسيقي فجر ندارم
هر ساله يك سري گروه هاي هميشگي كه شايد در طول يك سال كنسرتي ندهند، در جشنواره موسيقي فجر حضور دارند كه در چنين شرايطي نمي توان انتظار اتفاق تازه و حركت نويي را شاهد بود.
جلال ذوالفنون نوازنده صاحب نام در گفت و گويي با روابط عمومي دفتر امور موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ضمن اعلام اين مطلب گفت: جشنواره بين المللي موسيقي فجر نبايد محل معركه گيري گروه هاي خاص باشد، بلكه بايد محفلي براي همه گروه هاي پيشكسوت، جوان، حرفه اي و حتي آماتور باشد.
وي ادامه داد: علاقه و شور مردم به هنرمند انگيره مي دهد و علاقه مردم در صورت ارائه آثار خوب و شنيدن آن به صورت اجراهاي زنده حاصل مي شود.
اين هنرمند بيان كرد: جشنواره بين المللي موسيقي فجر در حد خودش است و به نوعي هنر مهجور موسيقي را يادآوري مي كند. اما اين يادآوري در ۱۰ روز و يا ۶۰ اجرا حاصل نمي شود.
جلال ذوالفنون بر حضور گروه ها و نوازنده هاي جوان در جشنواره اشاره كرد و در پايان گفت: بايد در كنار جشنواره فجر يك فضاي امن و با انگيزه را فراهم آورد چرا كه با اجراي ۶۵ روز در طول يك هفته به هيچ هدف متعالي در عرصه موسيقي نخواهيم رسيد.

روايت «ارواح» در روايت شب
فارس: رمان «ارواح» نوشته «پل استر» با ترجمه «خجسته كيهان» در برنامه «روايت شب» در راديو فرهنگ بازخواني مي شود و جمعه ۲۳ دي ماه نيز نقد و بررسي اين اثر از همين برنامه پخش خواهد شد.
«پل استر» به گمان بسياري از منتقدان ادبي در آمريكا، فصل نويني را در ادبيات اين كشور و حتي جهان به خود اختصاص داده است.
وي در كتاب «ارواح» خود از زاويه اي كاملاً متفاوت، انسان را به تحليل مي پردازد. شخصيت ها، تنها با اسم يك رنگ شناخته شده اند. آبي، قهوه اي، سفيد. شايد استر در اين اثر مي خواهد گوشه اي از روحيه انسان را، نمايش دهد كه دنياي امروز آن را با رنگ مي شناسد.
اين برنامه به تهيه كنندگي «حميدرضا مقدمي» و سردبيري «محسن حيكم معاني» و گويندگي فاطمه ركني در شبكه راديويي فرهنگ تهيه شده است.

كوتاه از هفت هنر
* خانه سينما _ نقد و بررسي فيلم مستند عروس ايل تركمن ساخته كيومرث درم بخش ۲۰ دي با حضور فيلمساز در خانه سينما برگزار مي شود.
*اتاق وحشت _ فيلم اتاق وحشت ساخته ديويد فينچر ۱۸ دي در فرهنگسراي نياوران به نمايش درمي آيد و فيلمنامه آن مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
*شهر بهشت _ كيارنگ علايي، رضا خسروزاده و حسين صفرلي فيلم هاي كوتاه جشنواره شهر بهشت را داوري مي كنند. اين جشنواره از ۲۱ تا ۲۹ دي در مشهد برگزار مي شود.
*دو نمايش خارجي _ دو نمايش نان و بازي ها از صربستان و بادبزن جواني از كرواسي به جمع نمايش هاي بين الملل جشنواره فجر اضافه شد و تعداد نمايش هاي خارجي جشنواره به ۱۴ گروه افزايش يافت.
*شب شعر _ شب شعر ژكي در دانشگاه آزاد اسلامي زنجان برگزار شد و شاعران برجسته ترك زبان به قرائت اشعار خود و گروه هاي موسيقي به اجراي برنامه پرداختند.
*دو فيلم مستند _ دو فيلم كوتاه مستند زندگي و ديگر هيچ ساخته پژمان فخاريان و زندگي سگي ساخته عسل فراهاني فردا دوشنبه ساعت ۳۰/۱۷ در مجتمع فرهنگي تهران به نمايش درمي آيد و سپس نقد و بررسي مي شود.
*بررسي آثار نقاشان _ به مناسبت برگزاري نمايشگاه جنبش هنر مدرن استاد محمود جوادي پور آثار نقاشان گالري آپادانا را نقد و بررسي خواهد كرد. اين برنامه ساعت ۱۶ فردا دوشنبه در موزه هنرهاي معاصر برگزار مي شود.
*نمايشگاه عكس _ چهارمين نمايشگاه سالانه عكس ايران ۲ تا ۷ اسفند در رشت برگزار مي شود. موضوع عكس ها آزاد است اما به مناسبت همزماني با ايام محرم عكاساني كه به آيين هاي ديني پرداخته باشند از توجه بيشتري برخوردار خواهند بود.
*كنگره شعر دفاع مقدس _ عليرضا قزوه دبير علمي چهاردهمين كنگره شعر دفاع مقدس در جمع خبرنگاران چگونگي برگزاري كنگره را اعلام كرد. او در آغاز گفت اين كنگره دقيقا متعلق به شهداست و آن را ائتلاف ادبي شهدا مي دانيم.
*جايزه اول مسابقه تصويرگري براي دو ايراني: فيروزه گل محمدي تصويرگر كتاب «راز آن دانست» به همراه «راستين» خيريه كه مشتركا برنده جايزه نخست مسابقه كاتا چيترا كالاي هند شده اند، براي دريافت اين جايزه به اين كشور سفر كرده اند
*تداوم انتشار كتاب ماه ادبيات و فلسفه: با انتصاب امين صديقي به عنوان سردبير جديد كتاب ماه ادبيات و فلسفه، روند انتشار اين ماهنامه استمرار مي يابد. گفته مي شود، نشست هاي سه شنبه اين نشريه نيز از دو هفته ديگر در محل خانه كتاب برقرار خواهد شد.
*مهر: داستان «تو ميگي من اونو كشتم؟» به قلم احمد غلامي، روزنامه نگار و نويسنده، در يكصد و چهل ودومين نشست كانون ادبيات با حضور عنايت سميعي و محمدرضا گودرزي نقد و بررسي مي شود.
*نقد: ششمين جلسه نقد و بررسي كتاب دفاع مقدس با نقد كتاب «ققنوس» (قصه هاي واقعي از دفتر زرين زندگي سردار شهيد سيدمحمود سبيليان) اثر قاسم رفيعا در تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان مشهد برگزار شد. در اين نشست چند تن از نويسندگان و منتقدان ادبي سخنراني كردند.

مراسم دعاي عرفه در مصلا
مراسم دعاي عرفه روز سه شنبه ۲۰ دي در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي شود.
اين مراسم ساعت ۱۴ با سخنراني آيت الله موحدي كرماني آغاز و با قرائت دعاي عرفه توسط حاج سيدقاسم موسوي قهار به پايان مي رسد.
براي حضور در مراسم از مردم دعوت شده است از درهاي شرقي مصلا يا از ايستگاه هاي شمالي و جنوبي مترو وارد مصلا شوند.

كنسرت گيتار و پاپ فلامينگو در فرهنگسراي قانون
گروه ادب و هنر: كنسرت گيتار و پاپ فلامينگو گروه باران در ساعت ۱۹ روزهاي ۲۰ تا ۲۳ دي در فرهنگسراي قانون برگزار مي شود.سرپرستي اين گروه ۸ نفره را منصور اعتمادي برعهده دارد و در آن قطعاتي از شاخص ترين چهره هاي موسيقي فلامينگو اجرا خواهد شد.

برگي از تاريخ
قتل اميركبير
ميرزاتقي خان اميركبير در حدود سال ۱۱۸۷ ش در روستاي هزاوه در اراك به دنيا آمد. وي پس از طي مراحل پيشرفت و ترقي علمي و سياسي به صدراعظمي حكومت ناصرالدين شاه قاجار برگزيده شد و در طول چهار سال صدراعظمي خويش خدمات شايسته و فراواني به ملت و حكومت نمود. اصلاح امور مالي، سر و سامان دادن به وضع ارتش، تلاش در رواج خودكفايي ملي، گسترش فعاليت هاي علمي و تأسيس مؤسسات آموزشي (مانند دارالفنون تهران) مبارزه با عقايد و انحرافات مذهبي، بي اعتنايي به خواسته ها و تهديدات قدرت هاي خارجي و قطع ايادي و جاسوسان استعماري، از جمله فعاليت ها و تلاش هاي پيگير او در اين ايام بود. در اين حال، درباريان به ويژه مادر ناصرالدين شاه كه منافع خود را در خطر مي ديدند شاه را تحريك كرده كه اميركبير را از صدراعظمي خلع نمايد. سرانجام با جوسازي و شايعه پراكني دولت هاي استعماري و ايادي داخلي آنان عليه اميركبير، ناصرالدين شاه وي را از صدارت خلع كرده و فقط عنوان فرمانده كل قشون را براي او باقي گذاشت. چند روز بعد او را به حكومت كاشان منصوب كرد و اميركبير را به طرف كاشان حركت دادند كه در حقيقت او را تبعيد نمودند. آنگاه تمام عناصر مخالف داخلي و خارجي كه در زمان صدارت اميركبير در كمين نشسته بودند، از ترس تغيير نظرشاه و عفو اميركبير، دست به دست هم دادند و حكم قتل او را از شاه گرفتند. سرانجام اين صدراعظم لايق و باكفايت، در روز جمعه ۱۸ دي ماه ۱۲۳۰ ش برابر با ۱۸ ربيع الاول ۱۲۶۸ ق در ۴۳ سالگي به قتل رسيد و بدنش را در كربلا به خاك سپردند.
درگذشت مظفرالدين شاه
مظفرالدين شاه، پنجمين پادشاه سلسله قاجاريه بود كه پس از چهل سال وليعهدي در ۴۴ سالگي به سلطنت رسيد. دوران حكومت او برابر با آغاز قيام مشروطه به رهبري روحانيت در اثر ظلم و فساد دربار و فقر و فساد در جامعه بود كه در نهايت به پيروزي اين نهضت منجر شد و شاه قاجار، فرمان مشروطيت را صادر كرد. از آن پس مقدمات تشكيل مجلس شوراي ملي و تدوين قانون اساسي انجام گرفت. ولي اجل به شاه مهلت نداد و وي ده روز پس از امضاي قانون اساسي مشروطه، در ۱۸ دي ۱۲۸۵ ش برابر با ۲۴ ذيقعده ۱۳۲۴ ق در ۵۴ سالگي درگذشت.

ستون آخر--- سردبير
* رحلت امام پنجم حضرت محمدباقر عليه السلام را به شما تسليت عرض مي كنم و از خداي بزرگ مي خواهم با عنايت ويژه آن حضرت بركت و رحمت خود را در روز عرفه براي شما و خانواده گرامي تان مقدر كند.
* روزهاي بسيار شاد و خوشي هم در پيش داريم. عيد سعيد قربان و عيد بزرگ غدير كه عيد بزرگ الهي است. روزهاي مبارك بر همه شما خوش.
* همين روزها هم چهلم شهداي سقوط هواپيماست. نمي دانم مي شود ويژه نامه اي كه در نظر گرفته بوديم منتشر كنيم يا نه؟ خبرش را خواهم داد.
* مي خواستم درباره بحث تيراژ مطبوعات و ميزان سرانه كتابخواني هم حرف بزنم و همين طور بحث محرم دانستن مخاطبان كه درباره هر دو تلفن و يادداشت داشتيم ولي حالا وقت نيست فردا مفصل خواهم نوشت.
* عجالتا همين را عرض كنم كه موضوع ايثارگران و جانبازان و غفلت ما از وضع برخي از اين عزيزان چيزي نيست كه به سادگي بشود از كنارش گذشت. موضوع يك مساله ملي و اجتماعي بزرگ است كه مثل خيلي امور ديگر با ناشيگري بعضي در طول همه سالهاي گذشته قدري از مسير صحيح خود دور افتاده و حالا رساندن موضوع به جايي كه دغدغه و مطالبه عمومي مردم از حاكميت باشد كمي سخت تر از تصور ماست. كار به ايران و انقلاب و اسلام و جنگ تحميلي ندارم. با چنين سرمايه هايي در همه جاي دنيا چگونه برخورد مي كنند؟ بعضي نمونه ها را از ساير كشورها ،شما هم سراغ داريد... قدري به دور و بر خودمان هم مي توانيم نگاه كنيم. يادم نرفته قرار بود يك توضيح مختصر بدهم ولي... بگذريم... شما نديده بگيريد... سخت ترين كار در روزنامه نگاري نوشتن اين سطرهاي سپيد است. سطرهايي كه گرچه من نمي نويسم اما شما مي خوانيد.
كاش روزي برسد كه فارغ از افراط و تفريط، فارغ از شعار و هياهو فارغ از دروغ و تزوير و ... با انصاف و عقل و منطق و دور از رفتارهاي احساسي و تبليغاتي به كارهاي بر زمين مانده توجه كنيم و خدمت هاي انجام شده را هم قدرشناسانه ببينيم و منكر نشويم و ...

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
برگ آخر
آخرين برگ از شاخه در آب نهر افتاد. دستي براي درخت تكان داد. رفت و رفت، ديد همه دوستانش جايي جمع هستند. يكي از برگها به او خوش آمد گفت. ازش پرسيد: «از درخت چه خبر؟» گفت: «خيلي تنها شد، هر كاري كردم كه تنهايش نذارم نشد. دلم واسه ش مي سوزه، اين نهر جاي او نيست، حالا اگر درخت بيفته نمي دونم چه جوري مي خواد به ما ملحق بشه؟»
عادل جهان آراي

گشتي در دنياي خبرها
مشتري عصباني
ونكوور: يك مشتري عصباني در كانادا به دليل اينكه بانك وي برخي از اطلاعات مربوط به كارت اعتباري اش را در اختيار مقامات امنيتي آمريكا قرار داده بود انتقام سختي از آن بانك گرفت. وي كه در حدود هزار دلار كانادا بدهي به بانك داشت تصميم گرفت اين مبلغ را به صورت پني به پني به بانك پرداخت بكند. به همين دليل وي هر بار يك پني به حساب بانك واريز مي كند و بانك مورد نظر مجبور است براي هر يك از اين پرداخت ها سند جداگانه صادر نمايد. همين موضوع باعث شده تا سيستم كامپيوتري بانك دچار اختلال شود.
غرامت چشم انداز زيبا
ونكوور: يك پيرزن ۷۲ ساله براي اينكه چشم انداز خانه اش را زيبا كند اقدام به خشك كردن چند درخت مقابل منزل خود كرد كه در نهايت محكوم به پرداخت ۵۰۰ هزار دلار كانادا غرامت شد. چشم انداز طبقه بالاي خانه اين پيرزن (كه اقيانوس بود ) را ۵ درخت تقريبا كور كرده بود به همين دليل وي تصميم گرفت از شر اين درختان مزاحم خلاص بشود، به همين دليل اقدام به خريد  سم هاي بسيار قوي كرد و از سال ۲۰۰۴ اين سم ها را هر روز پاي درختان مي ريخت. سرانجام پس از گذشت حدود ۵/۱ سال هر پنج درخت خشك شد و او مي تواند هر روز به راحتي اقيانوس را تماشا بكند. البته شهرداري از اين موضوع مطلع شد و به همين دليل پيرزن بايد ۵۰۰ هزار دلار غرامت به شهرداري بپردازد.

گل و گياه
سيكلامن
000069.jpg
نام علمي: Cyclamen hederifolium
خانواده:Primulaceae
ريشه اين گياه به شكل غده بوده و گلهاي صورتي رنگ آن در فصل پاييز پيش از برگها و يا همراه با ظهور برگها ظاهر مي شوند، برگها اغلب شبيه برگ گياه پاپيتال بوده و سطح آنها داراي طرحهايي به رنگ سبز _ نقره اي است. حداكثر بلندي ۱۰ و گستردگي آن به ۱۵-۱۰ سانتيمتر مي رسد. برگهاي آن در فصل زمستان تا اواسط بهار باقيمانده و مانند يك گياه پوششي عمل مي كنند و در فصل تابستان از بين رفته و غده ها دوره استراحت خود را طي مي كنند.
نيازها: مكان سايه آفتاب، خاك غني از هوموس كه داراي زهكش خوب باشد. براي كاشت زير سايه درختان و درختچه ها مناسب است. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر تابستان يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |