يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۵ - Jan 8, 2006
انتقاد خزانه دار شوراي شهر از بحث انحلال شركت هاي زيانده شهرداري تهران
عجله نكنيد؛ بايد كارشناسي شود
000030.jpg
گروه شهري - امير موسي كاظمي: در حالي كه معاون مالي و اداري شهرداري تهران از انحلال يا واگذاري كامل شركت هاي زيانده شهرداري خبر مي دهد، خزانه  دار شوراي اسلامي شهر تهران بر اين باور است انحلال، بهترين تصميم براي سرنوشت اين شركتها نيست و نبايد نسبت به شركت هاي وابسته به شهرداري تهران احساسي و هيجاني برخورد كرد.
مهندس رضا واعظ آشتياني در گفتگو با همشهري با اشاره به ضرورت رسيدگي به وضعيت شركتهاي وابسته به شهرداري تهران، گفت: در انحلال اين شركتها نبايد شتاب كرد بلكه بايد با يك نگاه كارشناسي آنها را مورد ارزيابي دقيق قرار داد تا دلايل زياندهي شركتهاي وابسته به شهرداري مشخص شود.
خزانه دار شوراي شهر سوءمديريت را يكي از دلايل احتمالي زياندهي اين شركتها عنوان كرد و افزود: در مواردي كه سوءمديريت باعث زياندهي شركتها شده است مي توان با يك مديريت صحيح و اصولي اين شركتها را به سوددهي رساند. در برخي موارد هم اصلا ضرورتي براي تشكيل تعدادي از شركتها نبوده و همين عاملي براي زياندهي آنها شده كه در اينگونه موارد نيز مي توان با راكد گذاشتن فعاليت هاي اين شركتها، در مواقع لزوم از آنها بهره برداري كرد.
وي شركت داري معاونت هاي شهردار را كاري اشتباه و غير اصولي خواند و گفت: كار معاونت هاي شهرداري شركت داري نيست بلكه آنها بايد با فراغ بال به وظايف اصلي و تخصصي خود برسند. وقتي يك معاونت شهرداري، همزمان رئيس يا عضو هيأت مديره چند شركت وابسته باشد طبيعي است كه از وظيفه اصلي خود باز مي ماند.
اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران بهترين راه براي رسيدگي به وضعيت شركتهاي زيانده شهرداري را اداره آنها از طريق هولدينگ (نگهدارنده) ذكر كرد و افزود: اصولا معاونتهاي شهرداري نبايد شركت داري كنند بلكه يك نهاد نگهدارنده جدا از معاونتها مي تواند بر اين شركتها نظارت داشته باشد. در اين صورت معاونت مربوطه به وظيفه تخصصي خود مي پردازد و شركتها هم از طريق هولدينگ اداره مي شوند.
واعظ آشتياني در عين حال اذعان داشت: اينكه بخشي از شركت هاي وابسته به شهرداري تهران زيانده هستند و بودجه شهرداري را مي بلعند واقعيتي گريزناپذير است كه بايد با واگذاري يا راكد كردن فعاليت اين دسته، بودجه آنها را براي ساير امور هزينه كرد.
وي همچنين به شركت هاي زياندهي كه اكنون به سوددهي رسيده اند اشاره كرد و گفت: بايد عوامل سودده شدن اين شركتها بررسي و به ساير شركتها تعميم داده شود. ضمن اينكه درست هزينه كردن منابع قطعا يكي از اين عوامل بوده است.
واعظ آشتياني ادامه داد: برخي شركتها هم هستند كه ماهيت خدمات رساني دارند و دليلي براي سوددهي آنها وجود ندارد. اين قبيل شركتها ذاتا زيانده هستند و شهرداري بايد براي ادامه فعاليت آنها سوبسيد نيز بدهد.
اين گفته هاي خزانه دار شوراي شهر در شرايطي صورت مي گيرد كه معاون مالي و اداري شهرداري تهران پيش از اين انحلال يا واگذاري شركت هاي زيانده شهرداري خبر داده بود. حسين پورزندي گفت وضعيت اين شركت ها را تيمي از شهرداري تهران در حال بررسي دارد كه يا به سوددهي برسند يا منحل و يا واگذار شوند.آخرين گزارش شهرداري به شوراي اسلامي شهر تهران در زمان مديريت دكتر احمدي نژاد از فعاليت ۷۵ شركت با عناوين مختلف در شهرداري حكايت داشت كه براساس آن ۱۳ شركت در حال تسويه حساب و ۶ شركت در حال توقف فعاليت عمراني بودند.

ذبح روزانه ۲۷۰۰ دام در تهران
نخستين جايگاه استاندارد عرضه دام در تهران افتتاح شد
000039.jpg
گروه شهري: ديروز با حضور دكتر مسعود كرباسيان معاون خدمات شهري شهرداري تهران نخستين جايگاه استاندارد عرضه بهداشتي دام در منطقه ۱۸ شهر تهران افتتاح شد.
دكتر كرباسيان در اين مراسم به همشهري گفت: جلوگيري از عرضه نامناسب دام، اطمينان سازي در ميان مردم نسبت به توليد مناسب پروتئين مورد نيازشان، توجه به اقتصاد شهري و فراهم كردن تعامل بين درآمد و هزينه هاي خانوار، كاهش هزينه هاي زيست محيطي، جلوگيري از اشاعه بيماريهاي مشترك بين دام و انسان و ساماندهي امور شهري از ضرورتهايي است كه در احداث جايگاه عرضه بهداشتي دام از سوي شهرداري تهران به آن توجه جدي شده است.
كرباسيان با تاكيد بر اين كه پروتئين عمده مورد نياز مردم از طريق گوشت تامين مي شود و عرضه مناسب و سالم آن در سلامت خانوار شهري تاثير جدي دارد ، اضافه كرد بايد از طريق مراجع قانوني و صاحب صلاحيت نسبت به ساماندهي چوبدارها و كساني كه اقدام به تهيه و توليد و فروش غيرقانوني و غيربهداشتي دام مي كنند اقدام شود.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران از گستردگي شهر تهران و لزوم در دسترس بودن اين مراكز براي عموم شهروندان سخن گفت و افزود: شهرداري تهران تاكنون مبلغ يك ميليارد تومان براي احداث چهار مركز عرضه بهداشتي دام در نظر گرفته است، ضمن اين كه درصدد طراحي سيستم حمل ونقل دام سفارشي شهروندان هستيم، به طوري كه با دريافت سفارشها از طريق تلفن، اينترنت و... از مردم بعد از طي مراحل توزين، ذبح و معاينه پزشكي براي اطمينان از سلامت دام و... در يك شرايط بهداشتي مناسب نسبت به ارسال سفارشات به محل مورد نظر اقدام خواهد شد.
مهندس حسن طاهري مديرعامل سازمان كشتارگاه و سردخانه شهرداري تهران نيز طي سخناني گفت: متاسفانه در روند توليد، فرآوري كشتار، حمل و عرضه و ذبح و توزين دام هيچگونه نظارتي صورت نمي گيرد، اين در حالي است كه به گفته مهندس طاهري روزانه ۲۷۰۰ راس دام و در ايام عيد قربان تا ۳هزار خريد و فروش دام در شهر تهران به همين روش غيراستاندارد و غيربهداشتي صورت مي گيرد.

وام ۲۵۰ ميليون دلاري براي آب و فاضلاب تهران
000042.jpg
مهر: مدير عامل شركت آب و فاضلاب تهران گفت: بانك جهاني موافقت اوليه خود را براي اختصاص ۲۵۰ ميليون دلار تسهيلات جديد به طرح هاي آب و فاضلاب شهر تهران اعلام كرده است. ستار محمودي گفت: بانك جهاني براي اجراي فاز اول اين طرح ۱۴۵ ميليون دلار تسهيلات ارائه مي كند كه تا كنون بيش از۸۰ ميليون دلار آن تخصيص يافته است. وي خاطرنشان كرد: براساس برآوردها در پنج سال پيش، اجراي اين طرح ۱۵۰۰ ميليارد تومان هزينه داشت، اما با توجه به نرخ تورم و افزايش قيمت ها در حال حاضر براي اجراي طرح فوق بايد حدود هشت هزار ميليارد تومان هزينه شود.

انصراف از احداث جايگاه سوخت
000033.jpg
قلم سبز ايران: تعداد متقاضيان خصوصي ساخت جايگاه هاي CNG به دليل مواجه شدن با مبالغ هنگفت سرمايه گذاري از هزار و صد نفر به ۱۰۷نفر رسيده است. سعيد توكلي رئيس احداث جايگاه هاي CNG بخش خصوصي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در گفت و گو با قلم سبز ايران با بيان مطلب فوق افزود: تعداد متقاضيان احداث جايگاه CNG در ابتدا بيش از يكهزار و صد نفر در شهرهاي مختلف كشور بوده است كه تعداد زيادي از اين افراد پس از مراجعه به شهرداري يا اداره برق و گاز با مواجه شدن با مبالغ هنگفت تعرفه هاي تغيير كاربري زمين و انشعابات گاز و برق از ادامه فعاليت براي ساخت جايگاه منصرف شده اند.

كاهش اعتبارات جاري مترو
000045.jpg
مديرعامل مترو با انتقاد از كاهش اعتبارات جاري مترو از سوي شوراي اقتصاد گفت:رئيس و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران بايد پيگير اين مساله باشند و آن را لاپوشاني نكنند. مهندس محسن  هاشمي  با اشاره به اين كه تخصيص اعتبارات جاري مترو حتي از سال گذشته نيز ۲ميليارد تومان كمتر شده است، افزود: اين امر منجر به بروز بحران در ارائه خدمات به شهروندان مي شود. وي با بيان اين كه ۵۰ درصد هزينه هاي جاري مترو بايد از سوي دولت و مابقي را شهرداري تأمين كند، افزود:۲۰ميليارد تومان در بودجه شهرداري لحاظ شد و براي تامين مابقي نيز ازسوي شهردار سابق تهران موظف شديم تا از دولت دريافت كنيم، لذا اين درخواست اوايل امسال به وزارت كشور ارائه كه با پرداخت ۱۷ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان آن موافقت شد.

با آغاز عمليات نفت و گاز در نخستين پارك ملي دريايي ايران
ناي بند از فهرست پارك هاي ملي ايران حذف مي شود
000075.jpg
000048.jpg
گروه شهري- مژگان جمشيدي: به دنبال درخواست وزارت نفت مبني بر انجام فعاليت صنايع نفت  و گاز منطقه ويژه اقتصادي پارس جنوبي در پارك ملي ناي بند در استان بوشهر، احتمال حذف اين منطقه از فهرست پارك هاي ملي ايران بيش از پيش قوت گرفت.
يك مقام  آگاه در سازمان محيط زيست در گفت وگو با همشهري با اعلام اين مطلب گفت: وزارت نفت در نامه اي به رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در تاريخ ۱۹/۹/۸۴ اعلام كرده است: بخش هايي از منطقه حفاظت شده ناي بند در داخل محدوده ۱۰ هزار هكتاري عسلويه كه جهت طرح توسعه منطقه پارس در نظر گرفته شده است قرار دارد كه اين منطقه در حال حاضر طبق مصوبه شوراي عالي محيط زيست در سال ۸۲ كه رياست آن را سيدمحمد خاتمي بر عهده داشت، به عنوان نخستين پارك ملي دريايي ايران به تصويب رسيده كه هرگونه فعاليت هاي اقتصادي و عمراني طبق قانون در داخل پارك هاي ملي ممنوع است.
وي افزود: لذا رياست سازمان محيط زيست از واحدهاي ذيربط در سازمان موضوع لغو احتمالي مصوبه شوراي عالي مبني بر اعلام منطقه ناي بند به عنوان پارك ملي را درخواست كرده كه مورد بررسي قرار گيرد!
به گزارش همشهري، پارك ملي ناي بند بعد از اعلام مصوبه شوراي عالي محيط زيست در سال ،۸۲ به عنوان نخستين پارك ملي دريايي ايران معرفي شد.اين منطقه ۲۰۰ كيلومتر مربع از سواحل مرجاني خليج ناي بند و ۲۲هزار و ۵۰۰ هكتار از زيستگاه هاي خشكي  ساحل جنوبي ناي بند را شامل مي شود كه پيش از اين در سال ،۵۷ شوراي عالي محيط زيست ۲۲ هزار و ۵۰۰ هكتار از اين منطقه را به عنوان منطقه حفاظت شده تصويب كرده بود، اما در سال ،۱۳۶۵ به دليل جنگ تحميلي بيش از ۱۴هزار هكتار از اراضي منطقه به مدت ۱۰ سال، توسط اداره منابع طبيعي در اختيار اين ارگان قرار گرفت.
اما بعد از ۱۰ سال علي رغم شكايت مديركل دفتر حقوقي سازمان محيط زيست از ارگان مذكور به دليل تصرف منطقه اين اراضي كماكان در اختيار آن باقي ماند.
با اين وجود، سازمان محيط زيست منطقه اي را كه بيش از دوسوم آن در اختيار اين ارگان بود قبل از خلع يد، در شوراي عالي محيط زيست به عنوان پارك ملي معرفي كرد. پارك ملي ناي بند، به دليل وجود جنگل هاي طر و آبسنگ هاي مرجاني و سواحل ماسه اي و صخره اي و دشت هاي مشجر انجير معابد يكي از كانون هاي مهم تنوع زيستي خليج فارس محسوب مي شود و علي رغم فعاليت هاي مجتمع پارس جنوبي و انجام مانور نظامي كه خسارات زيادي به حيات وحش و اكوسيستم منطقه وارد ساخته، كماكان مهمترين محل تخم ريزي آبزيان خليج فارس است كه از نظر حفظ ذخاير شيلات نيز بسيار حائز اهميت است.
چنانچه مصوبه پارك ملي ناي بند لغو و مجدداً اين منطقه به «حفاظت شده» تنزل درجه پيدا كند، استخراج نفت و گاز در اين منطقه آغاز مي شود.

نگاه
000027.jpg
فريد مرتضوي

جراحي بيماري هاي شايع در ايران
با كمبود پزشك متخصص مواجه است
مهر: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: به علت كمبود پزشك متخصص جراحي برخي بيماري هاي شايع ، بيماران نيازمند بايد مدت زيادي براي انجام عمل جراحي منتظر بمانند.
دكتر جهانبخش اميني افزود: كمبود متخصص و تعداد كم اتاق عمل در مورد برخي بيماري هاي شايع در كشور نظير بيماري هاي قلب و عروق كه معمولا نيازمند عمل هاي جراحي سنگين و طولاني مدت هستند موجب ايجاد مشكلي با عنوان نوبت عمل براي بيماران شده است.
وي اظهار داشت: براي حل مشكل مربوط به نوبت عمل جراحي ضمن افزايش تعداد اتاق هاي عمل بايد اين اتاق ها را فعالتر كرد به گونه اي كه نوبت جراحي در روزهاي تعطيل در نظر گرفته شود تا استفاده بهينه از امكانات موجود شود.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس تصريح كرد: در بيمارستان هاي خصوصي از حداقل امكانات حداكثر استفاده مي شود اما در بيمارستان هاي دولتي اين امر اتفاق نمي افتد، به گونه اي كه فقدان مديريت قاطع در بيمارستان هاي دولتي موجب شده از حداكثر امكانات حداقل استفاده صورت گيرد.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد:
لايروبي ۶۰۰ نقطه از شهر تهران براي پيشگيري از سيلاب
000036.jpg
گروه شهري: سال گذشته شهرداري تهران با شناسايي ۶۰۰ نقطه از شهر كه با معضل آبگرفتگي مواجه بود با صرف هزينه هاي معادل ۱۵ ميليارد تومان نسبت به لايروبي و رسوب زدايي هاي كانال ها و مسيل ها و نهرها اقدام كرد.
به گزارش همشهري دكتر كرباسيان معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: در ۱۶۰ نقطه شهر تهران كه احتمال آبگرفتگي بيشتر است، اكيپ هاي خدمات شهري مستقر شده تا در هنگام بارندگي و بروز اشكالات احتمالي به وسيله پمپ و ساير تجهيزات نسبت به رفع عدم كشش جوي ها و مسيل ها اقدام شود.
وي از دلايل عدم كشش نهرها و كانال ها را تند بودن شيب برخي از معابر به خصوص در شمال شهر، عدم اجراي طرح جمع آوري آب هاي سطحي، كوچك بودن ابعاد برخي از كانال هاي آب به ويژه در جنوب شهر، ريختن زباله در درون معابر آب، سرپوشيده بودن بعضي از جوي ها و نبود آيين نامه اي براي برخورد با تخلفاتي كه با ريختن زباله به درون كانال ها موجب مسدود شدن آن مي شوند دانست و گفت: ما تنها كشوري در دنيا هستيم كه سه بار در شبانه روز اقدام به جمع آوري زباله هاي سطح شهر مي كنيم درحالي كه اين اقدام در كشورهاي ديگر دنيا يك روز در هفته است.كرباسيان حل اين معضل را در سايه مشاركت شهروندان و رعايت يكسري از نكات در نظافت شهر و فرهنگ نحوه صحيح دفع زباله اعلام كرد.
وي در پاسخ به پرسش همشهري درمورد آخرين اقدامات صورت گرفته از سوي شهرداري تهران نسبت به جانمايي گورستان هاي جديد گفت: به لحاظ گسترش شهر تهران قطعا دو نقطه جديد در شرق و غرب تهران به اين منظور اختصاص خواهد يافت كه تا پايان امسال كار خريد املاك آن به پايان خواهد رسيد. كرباسيان عمده ترين مشكل شهرداري در احداث گورستان هاي جديد را علي رغم آماده بودن نقشه ها، موضوع تملك اراضي دانست و افزود كه در اين باره با افراد حقيقي و حقوقي مشغول مذاكره هستند و به محض جلب رضايت صاحبان اين املاك ،جزئيات طرح ها و استراتژي هاي جديد در ساخت اين گورستان ها به اطلاع عموم خواهد رسيد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |