يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۵ - Jan 8, 2006
بعضي داروهاي زمان حاملگي مي توانند خطرناك باشند
عوارض دارو، ارثيه اي براي نسل هاي بعد
يافته هاي جديد پارادوكس مشكلي را در مقابل پزشكان قرار داده است، زيرا داروها بدون شك جان جنين را نجات مي دهند، اما عوارض جانبي آن مي تواند چندين نسل باقي بماند.
000006.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفراقدمي: روش درمان پزشكان در مورد زن هايي كه خطر تولد نوزادان زودرس را دارند، ممكن است ناخواسته بر روي فرزندان و نوه هاي آنها تاثير بگذارد. تحقيقي بر روي خوكچه هاي هندي نشان مي دهد داروهايي كه معمولا براي زنان باردار تجويز مي شود تا جنين آنها به قدر كافي كامل شود كه بتواند زنده بماند، مي تواند بر مغز و رفتار نوه هاي آنها هم تاثير بگذارد. اين يافته ها پارادوكس سختي را در برابر پزشكان قرار داده است، با اينكه داروها بدون شك زندگي جنين را نجات مي دهند، از طرف ديگر عوارض جانبي آن بر نسل هاي بعدي هم تاثير مي گذارد.
جنين به طور معمول ۴۰ هفته در رحم مي ماند، اما بعضي از آنها هم با وجود تولد در ۱۵ يا ۱۶ هفته زودتر مي توانند زنده بمانند. اگرچه، ريه هاي آنها ماده اي به نام سورفكتانت براي تنفس بدون كمك دستگاه را كم دارند. براي همين از دهه ۷۰ ميلادي، پزشكان دارو هايي با تركيبات گلكوكرتيكويد را به زناني كه خطر زايمان زودرس دارند تزريق مي كنند. داروهايي مانند بتامتازون كه تكامل ريه هاي جنين را سرعت مي دهد.
يك بار مصرف اين داروها مي تواند نرخ مرگ نوزادان زودرس را تا ۴۰ درصد كاهش دهد. پزشكان فكر مي كنند مصرف دارو درست در هفته زايمان بيشترين اثر را دارد، به همين دليل جنيني كه به قدر انتظار نارس نبوده است ممكن است در معرض دفعات بيشتر تزريق دارو قرار گيرد. براي همين استفن ماتيوز، متخصص فيزيولوژي جنين از دانشگاه تورنتو كانادا، مي گويد حتي يازده بار تزريق گلكوكرتيكويد هم دور از انتظار نيست. در حال حاضر ماتيوز و همكارانش عوارض جانبي نگران كننده اي از اين دارو را در خوكچه هاي هندي كشف كرده اند، كه مشابه آن در بچه انسان هم وجود دارد. آنها به خوكچه هاي هندي سه بار مقدار مساوي بتامتازون تزريق كردند، و آنها را با خوكچه هايي كه سه بار سرم نمكي به آنها تزريق شده بود مقايسه كردند. درتوله هاي خوكچه هايي كه دارو به آنها تزريق شده بود ناهنجاري هايي مانند بيش فعالي ديده شد. در بچه هاي انسان نيز كه مادران آنها مقادير متعدد بتامتازون دريافت كرده بودند، علائم بيش فعالي و همين طور رشد كندتر ديده شده است.
اما دارو در نسل بعدي خوكچه هاي هندي نيز تاثير داشته است. وقتي بچه هاي ماده متاثر از دارو با نرهاي معمولي جفت گيري كردند، در بچه هاي آنها هم ناهنجاري هاي فيزيولوژيك و رفتاري مشاهده شد. توله هاي نر ۲۵ روزه كه نوه هاي خوكچه هاي آزمايش شده با دارو بودند علاقه كمي به جستجوي محيط اطراف داشتند، در حالي كه ماده ها بيش فعال بودند و صداهاي عجيبي توليد مي كردند.
جان نيونهام، متخصص درمان نوزادان نارس از دانشگاه استراليا، مي گويد اين يافته ها خيلي وحشتناك هستند. او فكر مي كند خبر خوب آن است كه عوارض جانبي ممكن است با يك بار مصرف دارو بوجود نيايد. تحقيق بر روي چند آدم ۳۰ساله كه مادرشان تنها يك بار از اين نوع دارو مصرف كرده بوده، عارضه  مهمي را نشان نمي دهد. ماتيوز فكر مي كند، مصرف دارو به خصوص به دفعات زياد ممكن است باعث تغييرات زيستي نامحسوسي در جنين شود، كه در تغييرات دي ان آ خودش را نشان بدهد. چنين تغييراتي است كه براي نسل هاي بعد به ارث مي ماند.
منبع: NewScientist, 3Dec 2005

ژيروسكوپ ها و تشخيص سرطان
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: ژيروسكوپ هاي كوچكي كه معمولاً در سيستم هاي هدايت موشكي مورد استفاده قرار مي گيرند، مي توانند در نقش حسگرهاي زيستي حساس ظاهر شوند كه بيماري هايي چون سرطان را خيلي سريع تشخيص دهند.
يك ريز ژيروسكوپ، از يك تراشه تشكيل شده كه قرص مرتعش كوچكي به اندازه يك دانه شن در مركز آن قرار گرفته است. ارتعاش اين قرص نسبت به تغييرات شتاب بسيار حساس است و از اين رو مي توان از آن براي تشخيص چگونگي حركت در موشك ها، هواپيماها و سيستم هاي ترمز ضد قفل در خودروها استفاده كرد. اما پژوهشگران دانشگاه نيوكاسل در انگلستان موفق شده اند ژيروسكوپي بسازند كه قطر قرص مرتعش آن كمتر از ۱/۰ ميلي متر است. با اين ابعاد ريز، اين دستگاه مي تواند پروتئين ها را وزن كند و اگر از آن براي تشخيص پروتئين هاي سنگين غيرمعمول استفاده شود، مي تواند خيلي سريع سلول هاي سرطاني را شناسايي كند.
سطح اين قرص با پوششي از دي ان اي اندود شده است. در حالت عادي، اين قرص به كمك انرژي الكتريكي به ارتعاش درمي آيد و در جهت هاي عمودي واقعي، نوسان هاي هماهنگ و هم فركانس انجام مي دهد. اما هنگامي كه يك پروتئين با پوشش از دي ان اي پيوند مي خورد، تعادل قرص به هم مي خورد و نوسان قرص مرتعش در جهت هاي عمودي و افقي اندكي تغيير مي كند. با اندازه گيري اين تغييرات مي توان وزن پروتئين مورد نظر را اندازه گيري كرد.
از آنجا كه پروتئين هاي توليد شده توسط سلول هاي سالم و سلول هاي سرطاني با هم تفاوت دارند، اين ژيروسكوپ به سادگي مي تواند وجود سلول هاي سرطاني را تشخيص دهد. اين روش بسيار سريع تر از روش هاي تشخيص شيميايي امروزي است و ابداع كنندگان آن اميدوارند تا چهار سال آينده، آزمايش هاي انساني اين دستگاه را آغاز كنند. آنها از كميسيون اروپا دوازده ميليون دلار بودجه گرفته اند و اميدوارند اين حسگرهاي زيستي به زودي راهي بازار شوند.
منبع: NewScientist.com

رشد نانو بيوتكنولوژي در گروي حمايت از بيوتكنولوژي
دكتر فريدون مهبودي*
رشد صنايع بيوتكنولوژي سنتي يا كاربرد ميكرو ارگانيزم ها بدون دستكاري ژنتيكي در صنعت از اوايل سده نوزدهم آغاز و در دهه ۱۹۵۰ ميلادي به اوج خود رسيد و با بلوغ اين صنعت، پس از مدت زمان نسبتاً كوتاهي صنعت بيوتكنولوژي نوين با تغيير ژنتيكي و دستكاري ژنومي ميكرو ارگانيزم ها پا به عرصه وجود گذاشت و در كمتر از دو دهه توانست محصولات خود را به بازار عرضه كند. بدون شك هزينه هاي انجام شده در تحقيقات بيوتكنولوژي و رشد اين صنعت در بعد سنتي منجر به ايجاد بستر مناسب و توليد علم مهندسي ژنتيك شده و يافته هاي اين بخش مسببي براي دستيابي به دانش نوين بيوتكنولوژي قلمداد مي شوند.
اين واقعيتي انكارناپذير است كه توسعه هر تكنولوژي منوط به رشد و بلوغ دانش و فرايندهاي مرتبط با آن است. به عنوان مثال پس از بهينه سازي فرايند تخمير در عرصه توليد آنتي بيوتيك ها و واكسن ها بود كه امكان توليد سريع و مناسب باكتري ها و مخمرهاي نوتركيب با استفاده از اين صنعت ميسر شد. بنابراين شرط توسعه تكنولوژي مانند هر پديده ديگر، بلوغ عوامل و فراهم بودن بستر مناسب است.
در اين گذار از صنايع ماكرو (Macro) يا همان بيوتكنولوژي سنتي به صنعت ميكرو (Micro) يا بيوتكنولوژي نوين، كشورهايي به موفقيت دست يافته اند كه داراي توانمندي هاي مناسبي در صنعت ماكرو بوده اند و اين امر قابل تعميم به صنايع «نانو» است.
در دو دهه گذشته شاهد خلق تكنولوژي نانو بوده ايم و با كمي دقت نظر مي توان دريافت كه باز هم پيشگامان اين حركت كشورهايي بوده اند كه سرمايه گذاري و بسترسازي دوره هاي قبل را به خوبي به انجام رسانده اند. به عبارت ديگر رشد و توسعه صنايع نانو نيز در گرو بلوغ فازهاي قبلي يعني صنايع ماكرو و ميكرو است.
حال اگر به وضعيت كشور خود نظري بيفكنيم، مي توان گفت كه ايران در صنايع «ماكرو» از جمله معدود كشورهايي بود كه به دانش و فناوري توليد واكسن هاي دامي و انساني در دو مركز توليدي تحقيقاتي رازي و پاستور دست يافته بود كه در زمان خود بسيار پر ارزش محسوب مي شد و پيشينه مناسبي را براي كشور در اين زمينه فراهم كرد. با ظهور مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي نوين حركت هاي پراكنده اي در كشور صورت گرفت و شوراها، كميته ها، مراكز تحقيقاتي و بخش هاي بيوتكنولوژي در كشور داير گشت اما حمايت كافي از اين صنعت تحقق نيافت. در اين برهه نيز پيشرفت هاي خوبي در كشور به دست آمد كه به دليل وجود پيشينه قوي و انگيزه هاي شخصي محققين و دست اندركاران اين صنعت بود و جاي خالي يك برنامه استراتژيك مدون كاملاً مشهود بود.
اما بر خلاف صنعت بيوتكنولوژي، حركت هاي جهت دار، سياست هاي مدون و حمايت هاي مناسبي در بخش نانو انجام شده است و ساختار مناسب سياست گذاري به همراه حمايت مالي و تسهيلات لازم مي تواند ما را به تقويت اين صنعت اميدوار كند. اما نكته مهم اين است كه تا زماني كه در بخش ميكرو به بلوغ كافي نرسيم، شالوده مناسب براي صنعت نانو فراهم نخواهد بود و به جاست كه مسئولين و سياستگذاران كشور براي تقويت بخش «نانو بيوتكنولوژي» توجه كافي و وافي به اين مهم را در دستور كار خود قرار دهند.
* عضو هيأت علمي انستيتو پاستور ايران

تعطيلي ۵۹۸ سايت غيراخلاقي در چين
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: پليس چين دستور تعطيلي ۵۹۸ سايت غيراخلاقي را صادر نمود. اين در حالي است كه آمار سايت هاي قمار و سايت هايي كه كلاهبرداري مي نمايند روزبه روز در اين كشور افزايش مي يابد.
پيش از اين در مارس ۲۰۰۵ نيز با پيگيري وزارت اطلاعات و امنيت چين يك مورد سايت كلاهبرداري تعطيل و ۲۵ نفر دستگير شدند. در يكي از بزرگترين اقدامات پليس چين نيز سال گذشته مجموعه اي از سايت هاي مرتبط به هم در سراسر چين تعطيل و ۵۰۰ نفر بازداشت شدند. چين با ۱۰۰ ميليون كاربر اينترنت پس از آمريكا داراي رتبه دوم تعداد كاربر اينترنت در جهان است.
دولت كمونيست چين مردم را تشويق به استفاده از اينترنت در امور آموزش و تجارت نموده است ولي هر گونه استفاده از اينترنت در موارد مستهجن و يا مواردي كه باعث تقلب و كلاهبرداري مي باشد را ممنوع اعلام كرده است. در يكي از سخت گيرانه ترين مجازات هاي دولت چين، يك اپراتور ۲۰ ساله وب سايتي در شرق چين به دليل فروش اينترنتي(دانلود) فيلم هاي مستهجن به ۱۵ سال حبس محكوم گرديد.
منبع: Ap.org

گزارش گيري كاخ سفيد از سايت هاي اينترنتي
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد كه گزارش گيري آنها از سايتهاي اينترنتي برطبق قوانين بوده و تنها تعداد كاربران هر سايت را مورد ارزيابي قرار مي دهند و اطلاعات شخصي افراد را بررسي و ثبت نمي كنند. سايت كاخ سفيد داراي سيستمي به نام «حشره اينترنتي» است كه در حالت عادي قابل رؤيت نيست و به صورت ناشناس تعداد تماس ها و زمان اتصال با سايت مورد نظر را گزارش مي نمايد.
اين سيستم نرم افزاري توسط يك شركت پيمانكار كاخ سفيد به نام wed Trend ايجاد و به سايت هاي مختلف وصل و اطلاعات مورد نظر را دريافت مي نمايد. حشره هاي اينترنتي (wed Bugs) كه به صورت مخفي عمل مي نمايند به طور كلي ممنوع نيستند. ولي دفتر برنامه و بودجه كاخ سفيد رسماً هرگونه گزارش گيري از سايت هاي دولتي را ممنوع اعلام كرده است. گزارش گيري از سايت ها معمولاً با استفاده از كوكي ها بوده است. البته دسترسي به كوكي ها به همين سادگي نيست ولي از زماني كه wed Trend شروع به كار نموده بعضي از كوكي هاي آن در بعضي از شرايط خاص قابل استفاده كاربران ديگر بوده است. به همين دليل مورد اعتراض بسياري از مجامع مختلف آمريكايي قرار گرفته است.
ولي سخنگوي كاخ سفيد در جواب اين منتقدان اعلام كرد كه اطلاعات كوكي ها مورد هيچ گونه سوءاستفاده اي قرار نگرفته است. با اين وجود بسياري از مجامع آن را خلاف قانون دانسته اند.
منبع: Computer world. Com

تولد ۲۱ پاندا در سال ۲۰۰۵
000003.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: مقامات چيني در انتهاي سال ۲۰۰۵ ميلادي اعلام نمودند كه در اين سال ۲۱ پانداي ناياب در چين متولد شده اند. ۱۶ عدد از اين پانداها در مركز ولونگ در استان سيچوان به دنيا آمده اند كه از بزرگترين انواع پانداها هستند. مابقي پانداها در مركز چنگدو در شمال چين و در باغ وحش پكن به دنيا آمده اند. معمولاً بسياري از پانداهاي كوچك در سنين نوجواني از بين مي روند. با اين وجود سال ۲۰۰۵ با ۲۱ عدد پانداي زنده مانده، يكي از بهترين سالهاست. در سال ۲۰۰۳ نيز كه يكي از سالهاي موفق بوده است، ۱۵ عدد پاندا زنده ماندند. چين ۱۸۳ پانداي سالم دارد كه در محيط هاي محافظت شده نگهداري مي شوند. در مابقي كشورها تنها ۲۴ عدد پاندا در ۹ باغ وحش در كشورهاي آمريكا، ژاپن، آلمان، استراليا و تايلند نگهداري مي شوند.
منبع: AP.org

حمله هكرها به سوراخ هاي ويندوز
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: تعدادي از شركت هاي فعال در زمينه امنيت شبكه هاي كامپيوتري طي بيانيه مشتركي اعلام نمودند احتمال هك شدن نسخه هاي نهايي و update شده و ويندوزهاي XP و سرور ۲۰۰۳ بسيار زياد است. هكرها با سوءاستفاده از سوراخ هاي موجود در ويندوز و با استفاده از فايل هاي با پسوند .wmf (فايل هاي گرافيكي) اقدام به ورود به كامپيوتر كاربران مي نمايد. كارشناسان با بررسي اين آسيب پذيري ويندوز آن را «روز صفر» ناميده اند كه منظورشان بازگشت مايكروسافت به نقطه صفر از نظر امنيتي است. سوراخ هاي موجود در سيستم عامل ها معمولاً باعث مي گردد كه هكرها كدهاي مورد نظرشان را بر روي كامپيوتر كاربران اجرا و به هدفشان برسند. كارشناسان پس از هشدار به كاربران اعلام كردند كه با انجام ندادن امور زير كمتر در معرض خطر هك شدن خواهند بود:
- بازديد از سايت هاي غيرمطمئن و ناشناس
- بازكردن فايل هاي گرافيكي با پسوند ۰wmf كه از طريق اينترنت دريافت كرده اند.
- مشاهده فايل هاي wmf بر روي سايت ها با استفاده از IE. لازم به ذكر است كه اين خطر تمام نسخه هاي ويندوز XP و سرور ۲۰۰۳ را تهديد مي نمايد حتي اگر تمام Update ها و Serviceها بر روي آنها نصب شده باشد. اسامي سيستم عامل هايي كه در خطر حمله هكرها قرار دارند به شرح زير اعلام شده است:
۱- windows 2003 Data Center Edition
۲- Windows 2003 Enterprise Edition
۳- windows 2003 standard Edition
۴- windows 2003 web Edition
۵- windows xp home Edition
۶- windows xp professional
در حالي كه در بيشتر جوامع بشري از سيستم هاي مايكروسافت به صورت يك ركن غيرقابل حذف استفاده مي گردد، وجود انواع آسيب پذيري ها و سوراخ هاي امنيتي در حال تبديل شدن به يك تراژدي غمناك براي كاربران و شركت ها است. افزايش اين نوع اشكالات باعث گرديده كه بسياري از كاربران حرفه اي در حال تغيير سيستم عامل خود از سيستم عامل هاي مايكروسافت به سيستم عامل هايي نظير لينوكس هستند.
منبع: IDg.org

اخطار جديد براي دارندگان موبايل
موبايلستان- كامبيز نويدي: ۱- در صورتي كه با تلفن همراه شما تماسي برقرار شد و آن شخص يا اشخاصي ادعا كردند كه از مهندسين شركت مخابرات يا (شبكه) هستند و قصد چك نمودن خط شما را دارند و از شما تقاضا كردند دكمه #۹۰ يا #۰۹يا هر عدد ديگر را شماره گيري نماييد. بدون هيچ گونه شماره گيري فوراً تماس را قطع كنيد. شركت جعلي بدين وسيله به سيم كارت شما دسترسي و از طريق خط شما و با هزينه شما تماس تلفني برقرار مي كنند.
۲- تمام كساني كه از تلفن همراه استفاده مي كنند توجه كنند كه اگر كسي با شما تماسي برقرار كرد و در نمايشگر شما اين پيغام ظاهر شد(XALAM) از پاسخ دادن به آن خودداري كنيد و تماس را به سرعت قطع كنيد. در صورت پاسخ دادن گوشي شما ويروسي خواهد شد. اين ويروس اطلاعات IMEI و IMSI را از گوشي شما و سيم كارتتان پاك خواهد كرد كه اين امر باعث قطع ارتباط شما با شبكه تلفن همراه خواهد شد و شما مجبوريد گوشي ديگري خريداري كنيد. اين اطلاعات به تأييد شركتهاي موتورولا و نوكيا رسيده است. در حال حاضر هم ميليونها گوشي موبايل در سراسر دنيا از اين طريق ويروسي شده اند .همچنين در صورت تمايل مي توانيد اين خبر را از طريق وب سايت سي ان ان چك كنيد.

ويتامين D عليه سرطان
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: بر اساس يك تحقيق جديد مصرف روزانه ويتامينD با دوز بالا مي تواند احتمال ابتلا به بسياري از سرطان هاي متداول را تا نصف كاهش دهد. محققان دريافتند افرادي كه دچار كمبود فرم طبيعي اين ويتامين كه به صورت D3 شناخته شده است هستند بيشتر احتمال ابتلا به سرطان سينه ، تخمدان و روده بزرگ و بيماري هايي از اين نوع را دارند. آنها محاسبه كردند كه مصرف روزانه ۱۰۰۰UI ( واحد بين المللي از اين ويتامين) مي تواند براي كاهش احتمال ابتلا به بعضي از سرطان ها تا ۵۰ درصد، كافي باشد. اگر چه محققان هشدار مي دهند كه دوزهاي بالاي ويتامين D خطراتي هم دارد. مصرف بيش از ۲۰۰۰UI از اين ويتامين در روز كه به عنوان بالاترين حد مشخص شده است موجب مي شود كه بدن كلسيم بسيار زيادي جذب كند و به كبد، كليه و استخوان ها آسيب برساند.
پروفسور گارلند و همكارانش گزارشات پزشكي كه در مجلات سراسر جهان از ژانويه ۱۹۶۶ تا دسامبر ۲۰۰۴ منتشر شده بود را براي يافتن گزارشاتي در مورد ارتباط ميزان اين ويتامين و احتمال سرطان را بررسي كردند.دانشمندان ۶۳ تحقيق را كه تأثيرات ويتامين Dرا بر ميزان ابتلا به سرطان نشان مي دادند پيدا كردند. هر كدام از تحقيقات نشان مي داد افرادي كه كمبود ويتامين D داشتند خطر ابتلا به سرطان در آنها بيشتر از كساني بود كه ويتامين D بيشتر مصرف مي كردند. همچنين تحقيقات بسياري نشان مي داد خطر ابتلا به سرطان در افرادي كه رنگيزه پوست تيره تري دارند بيشتر است.
پروفسور گارلند مي گويد: «پيشگيري از اين سرطان ها عمدتاً ناديده گرفته شده است. اما اكنون ثابت كرده ايم كه با افزايش ميزان مصرف ويتامين D به طور همگاني ميزان شيوع سرطان سينه، تخمدان و روده بزرگ را تا حد چشمگيري كاهش دهيم. شناسايي به موقع با استفاده از ماموگرافي ميزان مرگ را نزديك به ۲۰ درصد كاهش مي دهد. اما در وهله اول مصرف ويتامين مي تواند از اين سرطان جلوگيري كند.» ۹۰ درصد ويتامينD وقتي در معرض آفتاب قرار مي گيريم توليد مي شود اما بيشتر در معرض آفتاب بودن فقط براي مدتي ويتامين اضافي توليد مي شود. پوست تيره در توليد ويتامين كارايي كمتري دارد و چون به طور معمول ميزان ويتامين D در بيشتر مواد خوراكي كم است محققان توصيه مي كنند از غذاهاي غني شده يا مكمل هاي روزانه استفاده شود.
بيشتر مردم دچار كمبود ويتامين هستند. براي مثال يك ليوان شير فقط ۱۰۰ UI ويتامين دارد به تازگي غذاهاي ديگر مثل شربت پرتقال، ماست و پنير غني مي شوند. اما بايد خيلي تلاش كنيد تا در روز ۱۰۰۰ UI جذب كنيد.
منبع :, 28Dec 2005 Guardian

قدرت ويرانگر ويروس هاي تلفن همراه
موبايلستان- كامبيز نويدي: تلفن هاي همراه روز به روز از نرم افزارهاي بيشتري استفاده مي كنند و پيوسته نيز به اينترنت متصل هستند و سريع تر نيز برنامه ها را دانلود مي كنند و روز به روز از آسيب پذيري كامپيوترها كاسته مي شود زيرا تلفن همراه براي هكرها جذاب تر شده است.
دستگاه هاي موبايل استعداد آلودگي ده ها هزار محصولي را دارند كه هم اكنون از چيپ هاي كامپيوتري استفاده مي كنند كه اين كار استعداد ويرانگر ويروس ها را افزايش مي دهد. هكرها تا به حال اقدام به توليد برنامه هايي كرده اند تا امنيت دستگاه هاي همراه را امتحان كنند اما تعداد نرم افزارهاي مخرب از ۱۰ تا در سال ۲۰۰۴ به ۸۷ تا در سال ۲۰۰۵ رسيده است و احتمالاً در آينده نيز افزايش مي يابد. از بين ۸۷ ويروس سال ۲۰۰۵ حدود ۸۲ تاي آنها ويروس هايي هستند كه براي حمله به سيستم  عامل سيمبين سري ۶۰ طراحي شده اند. اين سيستم عامل پراستفاده ترين سيستم عامل تلفن همراه است. تعداد زياد حملات ويروسي به اين سيستم عامل به معناي امنيت كمتر آن نيست بلكه نشان دهنده مشهور بودن دستگاه هاي سيمبين است. بنابراين هدف مورد علاقه ويروس نويسان است. شركت ضدويروس F-Secure براي محافظت از تلفن هاي همراه نرم افزار جديدي ارائه داده است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |