يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۵ - Jan 8, 2006
هزينه ثبت نام عمره مفرده افزايش نيافته است
معاون سازمان حج و زيارت ضمن تكذيب افزايش قيمت ثبت نام عمره مفرده، گفت: مبلغي كه بايد متقاضيان براي ثبت نام عمره در بانك ملي واريز كنند هيچ تغييري با سال گذشته نكرده است.
سيد ابوالحسن رضوي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: مشتاقان زيارت خانه خدا هر زمان كه بخواهند مي توانند براي ثبت نام عمره مفرده به بانك ملي مراجعه و با واريز ۴۰۰ هزار تومان نسبت به ثبت نام خود اقدام نمايند.
وي خاطر نشان كرد: البته اعزام زائران به عمره مفرده چند ماه به طول مي انجامد و با توجه به ظرفيتي كه هر سال براي زائران در نظر گرفته مي شود، اعزام ها صورت مي گيرد.
معاون سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: هنوز ظرفيت اعزام هاي امسال عمره مفرده مشخص نشده اما اعزام زائران زودتر از سال گذشته و از اواسط اسفند آغاز مي شود و تا اوايل ماه مبارك رمضان سال ۸۵ ادامه خواهد داشت.
رضوي گفت: افرادي كه تا اوايل آبان امسال در بانك ملي ثبت نام كرده اند مي توانند از روز دوشنبه ۱۰ بهمن براي ثبت نام به كاروانها مراجعه كنند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد:
۱۰ ميليون نفر در كشور روي گسل اعتياد قرار دارند
آمار رسمي معتادان كشور تا آخر امسال اعلام مي شود
000009.jpg
ايسنا: دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: يكي از دستگاههاي عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر مامور بررسي و به دست آوردن  آمار دقيق معتادان كشور شده است و نتايج بررسي هاي آن به عنوان آمار رسمي معتادان كشور تا آخر امسال اعلام مي شود.
فداحسين مالكي افزود: فعلا نمي توانيم نام دستگاهي را كه متولي بررسي آمار واقعي معتادان در كشور شده است اعلام كنيم، اما همه امكانات را در اختيار اين دستگاه قرار داده ايم تا با نمونه گيري در همه شهرها، روستاها و بخشها از سوي اين دستگاه، بتوانيم به آمار نزديك به واقعيت از معتادان كشور برسيم.
وي ادامه داد: متأسفانه تا به حال آمارهايي كه از معتادان كشور از سوي دستگاههاي مختلف اعلام شده با هم متناقض بوده و اين امر چهره كشور را خدشه دار كرده است به همين علت اين آمارگيري مستقيما از سوي خود ستاد مبارزه با مواد مخدر نظارت مي شود و فقط جمع بندي يك دستگاه خاص نيست. مالكي گفت: از همه دستگاههاي عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر خواسته ايم فعلا در مورد آمار معتادان كشور مصاحبه نكنند و خوشبختانه همه آنها تا به حال قبول كرده اند.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور ادامه داد: براي جلوگيري از اطلاع رساني متفاوت و متناقض در مورد معتادان كشور شوراي اطلاع رساني اعتياد در كشور به زودي راه اندازي مي شود، آيين نامه اين شورا تدوين شده و به زودي به تصويب نهايي ستاد مبارزه با مواد مخدر مي رسد و پس از آن به صورت رسمي كار خود را آغاز مي كند. از سوي ديگر حميد صرامي مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر از وجود ۱۰ ميليون زن و فرزند در كشور بر روي گسل اعتياد خبر داد و گفت: ميانگين مرگ و مير سالانه معتادان طي سالهاي ۷۳ تا مهر ۸۴ ، ۱۸۸۴نفر بوده است و بر اساس آخرين آمار، روزانه ۱۰۰۰ نيروي مولد به علت دستگيري هاي مرتبط با مواد مخدر در سال ۸۳ از چرخه اقتصادي خارج شده و به آن لطمه زده اند كه اين تحليل نيروهاي انساني مولد، افزايش بيكاري و ... را به دنبال داشته است. وي با اشاره به اختلالات اقتصادي مواد مخدر در كشور گفت: اقتصاد زيرزميني مواد مخدر، درگيرشدن سرمايه هاي داخلي كشور با معاملات غير قانوني اعم از خريد، فروش يا قاچاق مواد مخدر و هزينه مستقيم معتادان وابسته و تفنني از جمله اين اختلالات به شمار مي رود.
صرامي با اشاره به اين كه ۷۰ درصد مجرمان مواد مخدر ورودي به زندانها متأهل هستند، اظهار كرد: حدود ۱۰ ميليون نفر از همسران و فرزندان اين عده در سطح كشور روي گسل اعتياد قرار دارند.
وي گفت: هم اكنون به طور ميانگين ۴۵ درصد موجودي زندانهاي كشور را زندانيان مواد مخدر به خود اختصاص داده است.
مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اظهار تاسف نسبت به كاهش ۵/۲۷ درصدي بودجه فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر تاكيد كرد: اگر در سال دوم برنامه چهارم توسعه نيز همين اتفاق براي بودجه پيشگيري روي دهد ضربه جدي به پيكره افراد سالم جامعه وارد شده و خسارات اقتصادي مواد مخدر بيشتر مي شود.
به گفته وي سرانه روزانه بودجه كمكي ستاد به دستگاههاي فرهنگي ۱۱ ريال است كه با اين ميزان ،اقدامات پيشگيرانه فلج خواهد شد، لذا اگر توجه عميقي به اين مهم نداشته باشيم، لطمه جدي خواهيم ديد.
صرامي با اشاره به اين كه ايران در دوره گذار قرار گرفته است، با تأكيد بر انجام مطالعات آينده شناسي در كشور براي آماده سازي نسل جديد گفت: نبود اين مطالعات كشور را با دو اتفاق «آينده اعتياد در كشور چه خواهد بود؟» و «اعتياد آينده در كشور چيست؟» روبه رو خواهد كرد؟
وي معتقد است «آژير فرهنگي» در كشور بايد به صدا در بيايد؛ چرا كه مواد مخدر در كنار فقر و بيكاري تهديد سوم محسوب مي شود.
مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر تأكيد كرد: با نگاه جامع، همدلي و همگرايي كه در كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر در بين دستگاههاي فرهنگي ايجاد شده است، موضوع اقدامات پيشگيرانه رونق خواهد يافت، البته در اين خصوص همكاري مجلس شوراي اسلامي جهت توجه به اختصاص بودجه از اهميت خاصي برخوردار است.
محل مشخصي براي نگهداري
معتادان پرخطر
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر، جمع  آوري معتادان پرخطر در دستور كار قرار گرفته و محل مشخصي نيز براي نگهداري آنان در نظر گرفته شده است.
فداحسين مالكي، گفت: معتادان پرخطر و ولگرد خياباني بر اساس تصميم جمعي اتخاذ شده در ستاد توسط نيروي انتظامي، دستگير و به محل خاصي فرستاده مي  شوند. وي افزود: مراكزي در تهران، پذيرش معتادان پرخطر را آغاز كرده  اند و در اين اقدام، بخشي از كار به عهده نيروي انتظامي و بخشي به عهده بهزيستي است.
مالكي تصريح كرد: پيش از اين، نيروي انتظامي معتادان دستگيرشده را به زندان  ها تحويل مي  داد؛ اما اكنون معتادان پرخطر به مراكز درماني فرستاده مي  شوند.وي يادآور شد: مراكز درماني تحت نظارت سازمان زندان  ها، بهزيستي و برخي ارگان  هاي ديگر است و ناجا در بحث درمان معتادان، دخالتي ندارد.دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزود: نمي  توان مركز درمان ويژه اي براي نيروي انتظامي ايجاد كرد؛ زيرا ناجا مسئول جمع  آوري معتادان است و نمي  تواند مسئوليت اداره يك مركز درماني را داشته باشد.

همكاري شهرداري تهران و آموزش و پرورش در پرسش مهر
گروه علمي فرهنگي : در ششمين دوره از فراخوان ملي پرسش مهر۶ رئيس جمهور براي اولين بار شهرداري تهران با وزارت آموزش و پرورش همكاري مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به منظور ايجاد شور و نشاط مضاعف در اجراي فراخوان پرسش مهر(۶) فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ و واحدهاي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با فرهنگ سازي و بسترسازي مناسب در بين قشر جوان و نوجوانان و حمايت و پشتيباني مادي و معنوي از برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش در برگزاري هر چه بهتر اين طرح مشاركت خواهند كرد.

انجمن هاي علمي در همه رشته هادردانشگاه ها ايجاد مي شود
ايسنا:وزير علوم ، تحقيقات و فناوري تصريح كرد: معاونت فرهنگي وزارت علوم،  تحقيقات و فناوري در نظر دارد با تقويت مادي در تمام دانشگاه ها، دانشكده ها و رشته ها، انجمن هاي علمي راه اندازي كند.
دكتر زاهدي افزود: همان طور كه به مسائل فرهنگي توجه بيشتري داريم به بعد توليد علم در مسايل دانشجويي نيز توجه ويژه اي خواهيم داشت و از اين رو معاونت فرهنگي در نظر دارد در تمام دانشگاه ها انجمن هاي علمي راه اندازي كند و با حمايت هاي مالي و معنوي كه از آنان خواهد شد،زمينه سازي توليد علم و نهضت نرم افزاري كه خود دانشگاه ها آغاز گر آن بودند با شدت بيشتري پيگيري و تقويت مي شود.
وي با اشاره به حماسه  آفريني هاي شهداي دانشجو خاطرنشان كرد: اميدوارم بتوانيم با برنامه ريزي و با كمك جوانان، مسائل فرهنگي دانشگاه ها را اعتلا بخشيم.

سياست هاي جديد دانشگاه آزاد اسلامي
ايسنا:معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي از تغيير شيوه صدور دانشنامه، واگذاري مسئوليت صدور گواهينامه موقت فارغ التحصيلي به واحدهاي دانشگاهي و صدور دانشنامه به دو زبان فارسي و انگليسي غير قابل جعل خبر داد.
دكتر رهنما ، حذف موافقت سازمان مركزي و انتقال دانشجويان واجد شرايط در چهارچوب جدول همترازي را برخي از موارد اصلاحي آيين نامه نقل و انتقال دانشجو بيان كرد.
معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي در عين حال با اشاره به فعاليت كميته هاي انضباطي دانشگاه، تقلب را بيشترين و بدحجابي را كمترين تخلف دانشجويي بيان كرد و در عين حال گفت: اگر دانشجويي خطايي كند و پس از آن متعهد شود، بايد آن تخلف از سوابق دانشجو حذف شود و دانشجو نبايد تاوان يك خطا را تا آخر عمر بدهد.
وي با اشاره به ضرورت بازنگري در آيين نامه انضباطي دانشگاه، اظهار كرد كه پرونده هاي كميته انضباطي بايد در واحدهاي دانشگاهي بررسي شود.
دكتر رهنما همچنين به كاهش شهريه دانشجويان ورودي ۸۴ دانشگاه اشاره كرد كه ميزان آن در مناطق محروم بيشتر است.
معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه با اشاره به پوشش ۲۵ تا ۳۰ درصدي دانشجويان متقاضي خوابگاه ها، ابراز اميدواري كرد پوشش خوابگاهي دانشگاه آزاد اسلامي در برنامه پنج ساله به ۵۰ درصد افزايش يابد.
وي همچنين با اشاره به سياست دانشگاه در توسعه كمي و كيفي خدمات دانشجويي از توسعه خوابگاه ها، سالن هاي ورزشي، سلف سرويس  و ايجاد پايگاه هاي اورژانسي خبر داد.
دكتر فريدون رهنماي رودپشتي، معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به سياستهاي جديد دانشگاه در صدور مدارك، اظهار كرد: صدور گواهينامه موقت فارغ التحصيلي  از نيمسال دوم به واحدهاي دانشگاهي واگذار مي شود. وي گفت: گواهينامه موقت فارغ التحصيلان در اسرع وقت پس از درخواست صادر مي شود و به مدت شش ماه نيز اعتبار دارد.
وي همچنين گفت: دانشنامه نهايي فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي پس از شش ماه و با امضاي معاون دانشجويي سازمان مركزي دانشگاه صادر مي شود.
معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به اقدامات دانشگاه براي افزايش اعتبار مدرك دانشگاه و جلوگيري از جعل مدرك، گفت: صدور دانشنامه فارغ التحصيلان از امسال و براي نخستين بار در كشور از طريق سيستم مكانيزه الصاق به هلوگرام انجام مي شود تا علاوه بر برخورداري از مزاياي علمي و افزايش ضريب امنيتي بيشتر، از جعل و دخل و تصرف نيز جلوگيري شود.
معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه از امكان صدور دانشنامه به زبان انگليسي از مهرماه سال آينده براي سهولت كار فارغ التحصيلان در ترجمه مدارك خبرداد و افزود: فارغ التحصيلان سالهاي گذشته نيز مي توانند با ارايه درخواست، از اين مزيت بهره مند شوند.

ترويج فرهنگ ايثار مهمترين كار خيرين مدرسه ساز
گروه علمي فرهنگي: كار خيرين مدرسه ساز از آن جهت اهميت دارد كه مهمتر از مدرسه سازي، فرهنگ ايثار و گذشت را در جامعه رواج مي دهند.به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش اين مطلب را مهندس محمود فرشيدي، وزير آموزش و پرورش در جمع خيرين مدرسه ساز قزوين عنوان كرد و گفت: واقعيت اين است كه خيرين مدرسه ساز فضاي جامعه را عطرآگين مي كنند و پيام اين عمل نيك آن است كه انسانهاي ديگر هم به شوق مي آيند كه در حد توان خود به اين امر كمك كنند.وي با اشاره به فرهنگ ايثاري كه بويژه در زمان جنگ رواج داشت گفت: در زمان دفاع مقدس و جنگ تحميلي كمتر كسي به فكر امور دنيوي بود و فضا متأثر از حضور معنوي شهدا و ايثارگران شده بود.

طراحي نرم افزار ثبت تصادفات جاده اي
در دانشگاه صنعتي اميركبير
گروه علمي فرهنگي: نرم افزار ثبت تصادفات جاده اي در دانشكده رياضي و علوم كامپيوتر دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي شد.به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير،دكتر سيد مهدي تشكري هاشمي، طراح نرم افزار ثبت تصادفات جاده اي گفت: اين نرم افزار از سه بخش اصلي اطلاعات عمومي تصادفات، بخش دوم شامل مشخصات جاده اي است كه وضعيت جوي، شرايط روشنايي و... را بررسي مي كند و بخش سوم علت تامه تصادف، وضعيت راننده، توانايي هاي شخصي و مهارتهاي وي را بررسي مي كند و در مجموعه طرح تصادفات كشور آناليز شده و علت هاي اصلي بررسي مي شود.عضو هيأت علمي دانشكده رياضي و علوم كامپيوتر افزود: تعيين نقاط حادثه اي يا Black در اين سيستم بسيار مهم است در گذشته نقاط حادثه خيز براساس مسائل طرح هندسي راه بررسي مي شد در حالي كه تصادفات مي تواند به عوامل ديگري از جمله عدم نصب تابلوهاي راهنمايي ارتباط داشته باشد.مجري طرح اضافه كرد: اين سيستم براي هر تصادف يك پرونده الكترونيكي تشكيل مي دهد و اعلانات پرونده هاي مربوط پرونده ثبت مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اين سيستم مي تواند مورد استفاده سازمانهاي دست اندركار بيمه به منظور ارزيابي تصادفات باشد.

اعلام نظر بنياد شهيد و امور ايثارگران در مورد
جان باختگان سانحه سقوط هواپيماي ۱۳
اعلام نظر بنياد شهيد و امور ايثارگران در مورد جان باختگان سانحه سقوط هواپيماي ۱۳۰-Cگروه اجتماعي: مدير كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: با اعلام اسامي گروهي از جان باختگان سانحه سقوط هواپيماي ۱۳۰-C از سوي كميسيون بدوي ارتش، كار بررسي پرونده اين عزيزان از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران آغاز گرديده و به زودي نظريه نهايي توسط بنياد اعلام خواهد شد.
مسعود توانا كه در آستانه چهلمين روز درگذشت جمعي از اصحاب رسانه ها و كاركنان ارتش جمهوري اسلامي ايران در سانحه سقوط هواپيما ۱۳۰-C در جمع خبرنگاران سخن مي گفت با عرض تسليت مجدد اين ضايعه به خانواده هاي داغدار اظهار داشت: با توجه به ابهامي كه در مورد سطح برگزاري رزمايش عاشقان ولايت و برداشت هاي كارشناسي در مورد مصداق اين رزمايش با آيين نامه هاي مربوطه وجود داشت، اظهار نظر در مورد تطبيق وضعيت جان باختگان با آئين نامه تعيين مصاديق شهيد و خانواده هاي شاهد نيازمند رفع ابهامات موجود بود.
توانا با اشاره به پيگيري هاي انجام شده از سوي بنياد جهت رفع ابهامات ذكرشده اظهار داشت: در طول يك ماه گذشته بنياد شهيد و امور ايثارگران با برگزاري جلسات كارشناسي و همچنين استفاده از اختيارات قانوني دستگاه هاي ذي ربط تلاش نمود تا از طريق شفاف نمودن شرايط موجود راهكارهاي قانوني را براي تعيين تكليف نهايي جان باختگان احصاء نمايد.وي افزود: به دنبال درخواست بنياد شهيد و امور ايثارگران از ارتش جمهوري اسلامي ايران در خصوص تسريع در تشكيل كميسيون بدوي و اعلام نظر در مورد وضعيت جان باختگان، كميسيون مربوطه تشكيل و اسامي گروهي از جان باختگان به بنياد اعلام شد.
توانا اضافه كرد: با توجه به كامل نبودن ليست ارسالي از سوي ارتش جمهوري اسلامي ايران، طي درخواست مجدد خواستار اعلام وضعيت كليه سرنشينان هواپيماي ۱۳۰-C از سوي ارتش شده ايم تا براساس آن بررسي هاي لازم انجام شود.
وي با اشاره به توجه ويژه معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران به موضوع تعيين تكليف جان باختگان سانحه هواپيماي ۱۳۰- C افزود: دكتر دهقان طي دستوري به حوزه مربوطه در بنياد مقرر كردند كه موضوع تطبيق وضعيت جان باختگان اين سانحه با تفسير كاملاً موسع از آئين نامه تعيين مصاديق شهيد و خانواده هاي شاهد صورت پذيرد.

مشاور رئيس جمهور در امور زنان:
ارتقاي توانمندي هاي زنان و خانواده با
محوريت مباحث فرهنگي و اقتصادي
گروه اجتماعي: دكتر نسرين سلطان خواه مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور زنان و خانواده گفت: محروميت زدايي و ارتقاي توانمندي هاي زنان و خانواده با محوريت مباحث فرهنگي و اقتصادي با تأكيد بر مناطق توسعه نيافته، كمتر توسعه يافته و محروم از اولويت هاي طرح هاي مورد حمايت مركز امور زنان و خانواده از سازمان هاي غيردولتي زناني در سال جاري است.
دكتر سلطان خواه اضافه كرد: در راستاي اجراي سند فرابخشي برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده كه از سوي مركز و به استناد سياست هاي كلان دولت نهم مبني بر چهار اصل مهرورزي، عدالت گستري، رشد و تعالي مادي و معنوي و خدمت به بندگان خدا و نيز به استناد قانون برنامه چهارم توسعه تدوين شده است، برنامه ملي توسعه و توانمندسازي سازمان هاي غيردولتي زنان پيش بيني شده است كه تهيه و عملياتي كردن آن برنامه در دست اقدام است. سلطان خواه همچنين گفت: به استناد بند «د» ماده ۱۱۱ برنامه چهارم و بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۴ هم اكنون مركز سياست هاي كلان خود را در خصوص سازمان هاي غيردولتي زنان بر ۵ محور اصلي فرهنگ سازي و تمهيد زمينه هاي مناسب جهت ترغيب بانوان به سازماندهي فعاليت ها و مشاركت در قالب سازمان هاي غيردولتي زنان، توانمندسازي و ارتقاء ظرفيت هاي تخصصي سازمان هاي غيردولتي فعال در امور زنان و خانواده، بررسي و شناسايي قابليت ها، توانمندي ها و بهره گيري از ظرفيت هاي موجود سازمان هاي غيردولتي و جلب و جذب همكاري آنها در پرداختن به مسائل رفع مشكلات مبتلا به امور زنان و خانواده است.

«زنان مسن» فقيرتر از «مردان مسن»
ايسنا: گزارش تحولات وضعيت زنان نشان مي دهد كه احتمال بيشتري وجود دارد كه زنان مسن در مقايسه با مردان مسن فقيرتر باشند. آمارها نشان مي دهد كه ميزان افزايش سالهاي اميد به زندگي پيشرفت قابل توجهي داشته كه اين ميزان در ميان زنان بيش از مردان بوده است. زنان از نرخهاي بالاتر معلوليت در سنين پيري رنج مي برند كه منعكس كننده بار بيشتري است كه در طول دوره زندگي بر دوش آنها انباشته شده است؛ لذا احتمال بيشتري وجود دارد كه زنان مسن نسبت به مردان مسن فقيرتر باشند. از اين رو همزمان با تلاش در جهت افزايش سلامت به نظر مي رسد تلاش مضاعف در جهت رفع معضلاتي كه پيرشدن جمعيت به دنبال خواهد داشت ضرورت دارد.

سردرد ناشي از دندان عقل
ايسنا: دندان هاي عقل بعد از پوسيدگي موجب پوسيدگي دندان هاي مجاور و عفونت در اطراف مي شود و گاهي نيز با بستري  شدن در بيمارستان و جراحي همراه است. اين دندان ها باعث بروز دردهايي در ناحيه مفصل فك، گوش، چشم و سر مي شود و براي مقابله با پيدايش چنين دردهايي بهتر است كه دندان هاي عقل توسط پزشك متخصص كشيده شوند.با رشد انسان و كوچك شدن فك، فضا براي رشد دندان عقل محدود شده و در نتيجه دندان عقل خود را به شكل نهفته و نيمه نهفته نشان مي دهد.

زنان مبتلا به ام.اس مي توانند باردار شوند
ايسنا: يك متخصص بيماريهاي مغز و اعصاب گفت: زنان مبتلا به MS ممكن است در اثر بارداري بيشتر دچار حملات بيماري شوند يا پس از بچه دارشدن برايشان مشكلاتي به وجود آيد ولي آنها منعي براي بارداري ندارند. دكتر كتايون عليخاني گفت: اين بيماري در بسياري موارد به صورت حمله خود را نشان مي دهد ولي گاهي با علايم مربوط به سيستم عصبي مانند اختلالات حسي و حركتي و اختلالات ادراري بروز مي كند. وي با تأكيد بر اين كه تشخيص زودرس تأثير بسيار زيادي در درمان بهتر بيماري دارد، تصريح كرد: البته به طور كلي درمان قطعي براي MS وجود ندارد و با آزمايشات معمولي مانند آزمايش خون قابل تشخيص نيست اما MRI يكي از بهترين راههاي تشخيص اين بيماري است. اين بيماري تقريباً بين ۲۰ تا ۴۰ سالگي بروز مي كند كه از ميان آنها زنان دو تا سه برابر بيشتر به اين بيماري مبتلا مي شوند كه هنوز دليل آن مشخص نيست.

ايجاد شهرك صنعتي توانمندسازي معتادين و ترك اعتياد
ايسنا: طرح اوليه ايجاد شهرك صنعتي توانمندسازي معتادين و ترك اعتياد آنها در كميسيون بهداشت و درمان در حال بررسي است.
اميدوار رضايي افزود: ماده ۸۶ قانون برنامه چهارم يكي از برنامه هاي جدي مبارزه با اعتياد را پيش بيني كرده است؛ به موجب اين طرح شهرك صنعتي توانمندسازي معتادين در جهت سالم سازي، ترك اعتياد و ايجاد شغل و كاريابي براي آنها ايجاد خواهد شد؛ اين طرح در كميسيون در حال بررسي است.

افراد وابسته بيشتر افسرده مي شوند
مهر: افرادي كه نمي توانند به تنهايي تصميم بگيرند و قادر به پذيرش مسئوليت امور شخصي خود نيستند ، شخصيتي وابسته دارند و بيشتر دچار يأس و افسردگي مي شوند. بسياري از اين قبيل افراد با وجود اينكه در دوران بلوغ و بزرگسالي به سر مي برند اما هنوز مانند يك بچه نيازمند توجه و تأييد هستند و اگر اين توجه و تأييد را دريافت نكنند دچار اضطراب و در مواردي حتي افسرده مي شوند.افراد وابسته وقتي به مهماني مي روند دوست دارند همه به آنها توجه كرده و آنها را تحسين نمايند. هر گونه رفتار و حركت و كلامي را بارها تجزيه و تحليل مي كنند مبادا نكته اي منفي در آن وجود داشته باشد. گاهي اوقات حتي از اينكه ديگران مورد توجه بيشتر باشند ناراحت شده و دچار افسردگي مي شوند.

۱۰ تخت اورژانسي بيماران رواني براي ۸ ميليوني تهراني
مهر: امكانات قديمي ترين مركز آموزشي - درماني بيماران رواني كشور با توجه به افزايش بيماران رواني محتاج درمان طي ۱۰ سال گذشته تغيير چنداني نداشته و به هيچ وجه نمي تواند پاسخگوي مراجعات فراوان باشد.
بيماران رواني اكثراً افرادي هستند كه به نوعي از خانواده طرد شده و جزء اقشار كم درآمد جامعه محسوب مي شوند. تنها اورژانس بيماران رواني در تهران متعلق به بيمارستان روزبه است كه امكانات محدودي دارد و با وجود تنها ۱۰ تخت ، به هيچ وجه پاسخگوي نيازهاي بيماران نيست.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |