يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۵ - Jan 8, 2006
هيأت هسته اي مسكو در تهران
فصل تازه در مذاكرات هسته اي
000117.jpg
گروه سياسي: در حالي كه پس از واكنش هايي كه به تصميم ايران مبني بر لغو تعليق نشان داده شده چنين اعلام شده بود كه هيات اعزامي از سوي انرژي اتمي روسيه نيز در تاريخ ديگري به ايران مي آيد چنين نشد و روز گذشته هياتي از مقامات انرژي اتمي روسيه وارد ايران شده و بدون تلف كردن زمان وارد ساختمان شوراي عالي امنيت ملي شدند تا مذاكرات هسته اي پشت درهاي بسته انجام شود.
ميهمانان روسي عبارتند از: والنتين سوبولوف معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه و مرد مورد اطمينان ايوانف، همتاي لاريجاني كه به همراه سرگئي كيسليكا معاون وزير خارجه روسيه و معاون اصلي سرگئي لاوروف به ايران آمده است.
پس از ديدار هيات روسي با مقامات شوراي عالي امنيت ملي ايران، قرار بود هيات مزبور به ديدار وزير خارجه ايران نيز بروند ولي چند ساعت مانده به وقت مقرر، اعلام شد كه ملاقات روز گذشته منوچهر متكي با هيات روسي لغو شده است.
هر چند علت لغو اين ديدار اعلام نشد اما ممكن است طولاني شدن مدت مذاكرات در ساختمان شوراي عالي امنيت ملي دليل اين وقفه بوده است.
اين مذاكرات در حالي آغاز شد كه مجلس شوراي اسلامي پيش از اين از روند مذاكرات هسته اي اعلام نارضايتي كرد. يكي از نمايندگان چنين ابراز كرد كه از روند مذاكرات مطلع نيستيم.
از همين رو روز گذشته علي لاريجاني اعلام كرد كه سه شنبه اين هفته در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس حاضر شده و به نمايندگان گزارش مي دهد.
اين در حالي است كه بيشتر كارهاي هسته اي ايران به موازات هم پيش مي رود.
شوراي عالي امنيت ملي با روسها مشغول مذاكره است و روسها اعلام مي كنند كه پيشنهاد روسيه بهترين راه حل براي برون رفت مذاكرات ايران و اروپا از بن بست است.
به گزارش ايرنا، يك  كارشناس  روس ، چنين اعلام كرد كه پيشنهاد جديد اتمي روسيه  مي تواند به  خروج مذاكرات  هسته اي  ايران  با گروه  تروئيكاي اروپا از بن  بست  فعلي  كمك  كند.
يك  كارشناس  مسايل  ايران  در روسيه  روز شنبه  در ميزگردي  گفت : اگر طرح جديد شامل  انجام  مراحلي  از غني سازي  اورانيوم  در خاك  ايران  و قسمتي  نيزدرخاك  روسيه  باشد در آن صورت ، ايران  آنرا مورد بررسي  قرار مي دهد.
رجب  صفراف  در ميزگرد اتمي راديواكومسكو كه روز گذشته برگزار شد، افزود: روند مذاكرات  اتمي ايران  و اروپا مدتي  است  با بحران  مواجه  شده  چون  منافع  ايران  در اين مذاكرات  مورد توجه  قرار نمي گيرد.
وي  گفت  تصميم  ايران  براي  غني سازي  در خاك  خود، طبق  محاسبات  دقيق  و اوضاع  سياسي  در آينده  اتخاذ شده  و اگر ايران  خود به  فناوري  صلح  آميز اتمي دسترسي  نداشته  باشد، همواره  به  ديگر كشورها براي  تامين  سوخت  و برنامه هاي  اتمي وابسته  خواهد بود.
ايوان  سافرانچوك  يك  كارشناس  سياسي  روسيه  در اين  ميزگرد گفت : چرا بايد روسيه  با ايران  در اين  مورد مشاركت  نمايد و مسئوليت  بپذيرد ؟آيا ايران  قابل  پيش بيني  است  و يا روسيه  نفوذ قابل  توجه  روي  اين  كشور دارد؟ صفراف  نيز گفت  ايران  هم  نمي داند چرا بايد براي  نيروگاههاي  خود در خاك  يك  كشور ديگر اورانيوم  غني سازي  نمايد.
وي  گفت : ممكن  است  الان  بتوان هر قراردادي  را امضا كرد و روسيه  نيز تحويل سوخت  اتمي به  ايران  را تضمين  نمايد اما براي  آينده  نمي توان  پيش بيني كرد.
سافرانچوك  ادامه  داد: در آمريكا طرفداران  صلح  زياد هستند و تلاش مي كنند كه  بوش  جنگ  ديگري  را در منطقه  آغاز نكند و بايد اين  گروه  را تقويت  كرد.
الكساندر كاناوالوف  كارشناس  مسايل  سياسي  روسيه  نيز گفت : در شرايط فعلي  دو راه  حل  نظامي و سياسي  براي  حل  مساله  اتمي ايران  وجود دارد كه با توجه  به  آمادگي  ايران  راحل  نظامي بي فايده  است .
وي  افزود: بايد راههاي  سياسي  و همكاري  ايران  با آژانس  انرژي  اتمي را تقويت  كرد.
سافرانچوك  نيز گفت : بايد شرايطي  فراهم  ساخت  كه  نظارت  و كنترل  آژانس  بر مراكز اتمي ايران  فراهم  شود و به  ايران  اجازه  داد تا در خاك  خود غني سازي  اورانيوم  داشته  باشد مشروط به  آنكه  در صورت  تخطي ، تحريمهاي  شديدي عليه  اين  كشور وضع  شود.صفراف  گفت : ايران  دو سال  است  كه  اين  پيشنهاد را داده  و با آژانس همكاري  كامل  دارد و همه  اطلاعات  لازم  درمورد سانتريفوژها را در اختيارآژانس  قرار داده  است .
از طرف ديگر در حال مذاكره با نمايندگان آژانس درباره فك پلمپ از تاسيسات هسته اي است. روسها مي دانند كه پيشنهاد آنها چه در صورت قبول ايران و چه در صورت رد ايران ارتباطي با عقب نشيني جمهوري اسلامي ندارد و تصميم اعلام شده درباره لغو تعليق به زودي عملي خواهد شد. از اين رو روسيه نمي تواند اميدي داشته باشد كه ايران به خواست اروپا عمل كرده و عقب نشيني تعليق را ادامه دهد و يا حداقل به آن پايبند بماند. از همين رو قائم مقام وزير خارجه در گفت و گو با مهر تصريح كرد كه آژانس نمي تواند با ازسرگيري تحقيقات هسته اي مخالفت كند و تحقيقات هسته اي نيز ارتباطي با مذاكرات اروپا ندارد.
مصطفوي قائم مقام وزير خارجه با اعلام اينكه ازسرگيري مطالعات و تحقيقات هسته اي را به آژانس اعلام كرده ايم، گفت: هيچ مشكل حقوقي و قانوني در اين زمينه وجود ندارد و كمافي السابق ارتباط نزديك خود را با آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه خواهيم داد.مهدي مصطفوي در خصوص تصميم ايران براي ازسرگيري تحقيقات هسته اي گفت: ما اعلام كرده ايم كه مي خواهيم تحقيقات و مطالعات هسته اي را براساس حقوقمان در ان پي تي و تحت نظارت كامل آژانس بين المللي انرژي اتمي ازسر بگيريم و آژانس نيز وظيفه دارد در اين مسير ما را ياري كند.
وي با ابراز تاسف از بيش از دو سال تعليق فعاليتهاي تحقيقاتي هسته اي ايران توضيح داد: ما براي اعتمادسازي و نشان دادن پايبندي، همراهي و همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي، فعاليتهاي تحقيقاتي خود را به طور داوطلبانه تعليق كرديم، اما اين بدان معنا نيست كه خود را از حقوق هسته اي مبتني بر توافقات و معاهدات بين المللي محروم كنيم.
مصطفوي با اشاره به روند مذاكرات ايران و اروپا در راستاي رسيدن به تضمين هايي براي خودداري ايران از حقوق مسلم و قانوني خود در غني سازي و شفافيت بين المللي گفت: با توجه به اينكه از آغاز اعلام كرده  بوديم موضوع تحقيقات هسته اي در دستور مذاكرات نيست و از حقوق ابتدايي و مسلم هر كشور عضو ان پي تي به شمار مي رود، قاعدتا تصميم ايران براي رفع تعليق از آن نبايد تاثيري در روند مذاكرات داشته باشد.
قائم مقام وزير خارجه در خصوص تهديدات رژيم صهيونيستي عليه فعاليتهاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: ما از ابتداي انقلاب، شاهد اين گونه تهديدات بوده ايم و تهديدات چيز تازه اي نيست، اما همواره تمام تلاش ما اين بوده است كه با نشان دادن رفتاري مبتني بر احترام به قوانين بين المللي، مانع هرگونه تجاوز و تشنج باشيم.مصطفوي در پايان اين گفت و گو تاكيد كرد: اگر كشوري بخواهد فعاليتهاي هسته اي ايران را تهديد كند، توان كافي و متناسب براي پاسخگويي به آن را داريم.
در همين حال سخنگوي شورايعالي امنيت ملي نيز اعلام كرد كه ايران تحقيقات هسته اي را دنبال مي كند و از آن جايي كه هيات روسي در ايران بسر مي برند، پس از پايان مذاكرات، موضع ايران در خصوص طرح روسيه اعلام مي شود.
در اين ميان خبرگزاري رويترز در پي اين است كه ايران را برهم زننده اعتماد بين المللي جلوه دهد و آنها از سوي يك كارشناس از موسسه بين المللي مطالعات لندن مدعي شدند كه رفتار ايران ممكن است به اين معنا باشد كه آنها تصميم دارند واكنش بين المللي را ناديده بگيرند و از خير هرگونه توضيح بگذرند.اين خبرگزاري اضافه مي كند:قرار است هيات روسي براي مذاكرات كوتاه مدتي در ايران حضور داشته باشد. هنوز از مذاكرات و نتيجه آن خبر قطعي گزارش نشده است. اين روزها ايران هم تعليق را كنار مي گذارد هم پيشنهاد روسيه را بررسي مي كند كه نشانه يك شروع تازه در پرونده هسته اي ايران است.

احمد خاتمي:
انتخابات مجلس خبرگان در موعد قانوني برگزار مي شود
فارس : عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: انتخابات مجلس خبرگان در صورت عدم تغيير و تحول، در موعد مقرر قانوني برگزار مي شود.سيد احمد خاتمي  در پاسخ به اين سؤال كه شنيده شده انتخابات آينده مجلس خبرگان رهبري در موعد قانوني برگزار مي شود، اظهار كرد: اگر تغيير و تحولي پيش نيايد و روال همين باشد، طبيعي است كه انتخابات مجلس خبرگان رهبري در زمان مقرر برگزار مي شود.وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا درخصوص تعيين زمان برگزاري انتخابات مجلس خبرگان رهبري تصميمي گرفته شده است، گفت: هر گونه تصميم درخصوص تعيين زمان انتخابات مجلس خبرگان رهبري در اجلاس رسمي  مجلس خبرگان كه در اسفند امسال برگزار مي شود، اتخاذ خواهد شد.

اژه اي و متكي امروز به مجلس مي روند
مهر: وزيران خارجه و اطلاعات عصر امروز براي بررسي آخرين وضعيت پيگيري سرنوشت چهار ديپلمات ايراني دربند رژيم صهيونيستي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي حاضر مي شوند.
نخستين جلسه اين كميسيون براي پيگيري سرنوشت چهار ديپلمات ۲۲ آذر ماه با حضور خانواده هاي اين ۴ نفر و مديركل خاورميانه وزارت امور خارجه برگزار شده بود. درخصوص پيگيري وضعيت ديپلمات هاي ربوده شده ايراني همچنين نمايندگاني از گروه هاي مقاومت لبنان و فلسطين از آخرين اخبار موجود به موسوي معاون و نماينده ويژه رئيس جمهور براي پيگيري سرنوشت چهار ديپلمات گزارش دادند.
نمايندگان اين گروهها طي جلسات مشتركي با كميته پيگيري سرنوشت چهار ديپلمات به رياست سيد احمد موسوي معاون پارلماني رئيس جمهور، راهكارهاي پيگيري منسجم و درست سرنوشت احمد متوسليان، سيد محسن موسوي، تقي رستگار مقدم و كاظم اخوان را مورد بررسي قرار دادند.

آيين نامه لزوم اقامت مديران
در محل مأموريت خود ابلاغ شد
ايسنا: معاون اول رئيس جمهوري آيين نامه «لزوم اقامت مديران در محل ماموريت خود» را ابلاغ كرد. براساس اين آيين نامه كليه وزارتخانه ها، موسسات و شركت هاي دولتي و ساير شركت هايي كه بيش از ۵۰ درصد سرمايه و سهام آنها به دولت تعلق داشته باشد و همچنين شركت ها و موسسات دولتي كه شمول قوانين و مقررات عمومي به آنها مستلزم ذكر نام يا تصريح نام است از جمله شركت ملي نفت و شركت هاي تابعه وابسته به وزارت نفت و شركت هاي تابعه آن ها،  سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و شركت هاي تابعه، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران و شركت هاي تابعه موظفند در انتخاب و انتصاب رؤسا و مديران واحد هاي اجرايي در سطوح استان، شهر و شهرستان با در نظر گرفتن ضوابط انتخاب، انتصاب و تغيير مديران مصوب شوراي عالي اداري از افراد واجد شرايط ساكن در محل خدمت استفاده كنند.

مجمع تشخيص مصلحت نظام۳بنداز سياستهاي
وحدت و همبستگي ملي را تصويب كرد
ايرنا: مجمع تشخيص مصلحت نظام در نشست روز گذشته بررسي و تدوين سياستهاي كلي نظام درخصوص وحدت و همبستگي ملي را ادامه داد و سه بند ديگر از اين سياستها به تصويب رسيد. در اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضاء، رؤساي كميسيونهاي امنيت ملي، سياست خارجي، اجتماعي و نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند، پس از بحث و بررسي مبسوط اعضا پيرامون بندهاي باقيمانده، چند مورد به تصويب رسيد.
بر پايه اين گزارش، تأكيد بر اصل وحدت وهمبستگي ملي در طرحهاي آمايش سرزمين، برنامه ريزي و تقسيمات كشوري از جمله مصوبات اين نشست بود.
همچنين مجمع تشخيص مصلحت نظام در بند ديگري تحكيم وحدت ملي و ثبات و اقتدار سياسي از طريق پايبندي نهادهاي حكومتي و مديران با مسئوليت هاي قانوني و التزام به چارچوب هاي وحدت ملي و پرهيز از تخريب و تضعيف ساير مراجع قانوني و دستاوردها و افتخارات نظام را تصويب كرد.

تأكيد هاشمي رفسنجاني بر حضور زنان
در صحنه هاي سياسي و اجتماعي
ايرنا: آيت الله اكبر  هاشمي  رفسنجاني، حضور زنان در صحنه هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي در قالب سازمانهاي غير دولتي و ارائه خدمات به جامعه را عاملي مهم در رشد و ارتقاء جايگاه زنان عنوان كرد.به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام،  هاشمي  رفسنجاني در ديدار مديران و اعضاي شبكه سازمانهاي غيردولتي زنان در جمهوري اسلامي ايران، تصريح كرد: تجربه حضور زنان در عرصه هاي مختلف در كشور، تجربه اي موفق بوده است و آنان علي رغم مسئوليت هايي كه در حوزه خانواده بر عهده آنهاست در عرصه اجتماع نيز حضوري سازنده دارند.
وي جايگاه زنان در اسلام را جايگاهي شايان توجه عنوان كرد و گفت: مطالعه اسلام به دور از تحجر و جمود و بيان نظرات واقعي دين در مورد زنان مي تواند جايگاه و نقش آنان در حوزه هاي اجتماعي را تقويت كند.هاشمي  رفسنجاني سازمانهاي غيردولتي را تجربه اي موفق در جهان امروز عنوان كرد و افزود: دنيا به سمت تقويت هر چه بيشتر نقش مردم در اداره حوزه هاي مختلف در حركت است و دولتها نقش تنظيم كننده برعهده دارند.وي افزود: مخالفت با رشد تشكلهاي غير دولتي محروم كردن انسانها از حقوق حقه آنها است و راه تكامل جامعه در حمايت از حضور هرچه بيشتر مردم در اداره امور است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جمهوري اسلامي  ايران با تقويت مشاركت زنان در اداره جامعه براساس اسلام، مي تواند الگويي مناسب براي ديگر كشورهاي دنيا به ويژه كشورهاي اسلامي باشد.

در جلسات اين هفته مجلس طرح استفساريه موادي
از قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق بررسي مي شود
فارس: نمايندگان مجلس در جلسات علني اين هفته خود طرح استفساريه موادي از قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت را بررسي مي كنند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه  علني اين هفته خود گزارش كميسيون آموزش و تحقيقات درباره لايحه ممنوعيت قلع وقمع واحدهاي آموزشي و پرورشي تابع وزارت آموزش و پرورش، گزارش شور دوم كميسيون عمران در مورد لايحه حمايت از طرح  بهسازي و نوسازي بافت پيرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)، گزارش شور اول كميسيون قضايي و حقوقي درباره طرح اصلاح موادي از قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور را در دستور كار خود دارد.
بنابراين گزارش، رسيدگي به تقاضاي عده اي از نمايندگان مجلس در مورد ارجاع طرح اصلاح موادي از آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسي به كميسيون تدوين آئين نامه داخلي از ديگر مواد دستور جلسات علني اين هفته مجلس است.
نمايندگان مجلس اين هفته ضمن بررسي گزارش شور دوم كميسيون عمران درباره لايحه حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري، گزارش شور اول كميسيون قضايي و حقوقي درباره طرح اصلاح تبصره (۳) ماده واحده قانون اختصاصي تعدادي از دادگاه هاي موجود به دادگاه هاي موضوع اصل (۲۱) قانون اساسي، گزارش شور دوم كميسيون برنامه و بودجه درباره لايحه اصلاح قانون افزايش مستمري والدين شهدا مصوب ۱۳۷۵را بررسي خواهند كرد.
رسيدگي به گزارش شور اول كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مورد لايحه الحاق موادي به قانون تأسيس وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران از ديگر دستور جلسات هفتگي اين هفته مجلس است.

وزير كشور: دولت دفاع از ارزش هاي ديني
را در صدر توجهات خود قرارداده است
وزير كشور گفت : لازمه  رفع  مشكلات  جامعه  كاهش  جدي  هزينه ها و صرفه جويي  در همه  زمينه هاست .حجت الاسلام  مصطفي  پورمحمدي  ديروز  در آيين  معارفه  استاندار جديد همدان  افزود: اگر هزينه ها متعادل  نشود و بر منابع  مديريت  نداشته  باشيم  با كسري  بودجه  و تورم  مواجه  مي شويم .وي  بيان  كرد: بخش  زيادي  از منابع  كشور در رديف هاي  جاري ، مصرفي  و تمام  شونده  هزينه  مي شود.وي  با اشاره  به  اينكه  طرح هايي  كه  داراي  اولويت  نيستند بايد متوقف  شوند، اضافه  كرد: در دولت  نهم  هيچ  طرح  جديدي  تا اتمام  طرح هاي  نيمه  تمام  ارايه  نمي شود.وي  اظهار داشت : اجراي  طرح هاي  جديد بر بودجه  كشور و ملت  ايران  خسارت هاي  زيادي  را تحميل  مي كند.
وي  با بيان  اينكه  امسال  ۴۰ ميليارد دلار از بودجه  نفت  هزينه  مي شود، افزود: مديران  موظف  هستند گام هاي  اوليه  را براي  توسعه  كشور با ارايه  برنامه هاي  منسجم  بردارند.
پور محمدي  گفت : مديران  بايد با رعايت  عدالت  و جسارت  قدرت  نه  گفتن  داشته  باشند و صادقانه  و به  صورت  شفاف  با مردم  مسايل  و مشكلات  را مطرح  كنند.
وي  بيان  كرد: دولت  دفاع  از ارزش هاي  ديني  را بدون  هيچ  وسوسه ، تزلزل  و ابهام  در صدر توجهات  خود قرار داده  است .وي  گفت : اسلام ، ايران  و مردم  سه  عامل  تعيين كننده  شكل گيري  انقلاب  اسلامي  هستند و اين  سه  ركن  اساس  تمامي  تحولات ، پيشرفت ها و قوت  جامعه  ما بوده  است .وي  خاطرنشان  كرد: بايد با تمامي  ظرفيت ها تلاش  كنيم  اين  سه  ركن  از هيچ  جهتي  آسيب  نبيند.وزير كشور با اشاره  به  اينكه  در دولت  نهم  انتظارات  بيشتري  از مديران  وجود دارد افزود: آهنگ  حركت  هر چند خوب  است  اما جوابگوي  نيازهاي  جامعه  نيست .

وزارت اطلاعات نسبت به سوء استفاده
از عنوان اين وزارتخانه هشدار داد
فارس: وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعيه اي نسبت به سوءاستفاده از عنوان اين وزارتخانه هشدار داد.در اين اطلاعيه آمده است: با توجه به اين كه مشاهده شده برخي افراد با سوءاستفاده از نام ارگان ها و يا جعل و غصب عنوان وزارت اطلاعات اقدام به اخاذي و كلاهبرداري و تخلف مي نمايند، از مردم شريف درخواست مي شود درصورت مشاهده اينگونه موارد مراتب را در تهران از طريق شماره تلفن ۴- ۲۲۸۴۳۰۳۱و در استان ها با شماره تلفن ۱۱۳ اعلام فرمايند.

سخنگوي شوراي نگهبان:
قالب نظام ، جمهوري است
در حاشيه
* كدخدايي از تشكيل هيات ويژه اي از ميان مجلس براي تعامل و همكاري با شوراي نگهبان خبر داد و گفت: از ميان حقوقدانان شوراي نگهبان افرادي تعيين شده اند كه با اين هيات تماس دارند و نظرهاي اصلاحي شوراي نگهبان را مطرح مي كنند.
* وي درباره استعفاي آيت الله جنتي از امامت موقت جمعه تهران گفت: سالهاست كه به دليل كثرت مشاغلي كه ايشان دارند تقاضايي داشته و در قالب درخواست بوده است و مصر هستند به دليل مشغله كاري كناره گيري كنند.
* كدخدايي اعلام كرد مصوبه ممنوعيت دوشغله بودن اعضاي شوراي شهر، را براي اصلاحات به مجلس فرستاديم اما هنوز طرح يا اصلاحات جديد براي ما فرستاده نشده است.

گروه سياسي: مباحث داغ تئوريك پيرامون بحث جمهوريت و اسلاميت كه در چند روز اخير به صورت جدي مطرح شده به جلسه اين هفته سخنگوي شوراي نگهبان هم كشيده شد.
كدخدايي با تأكيد بر اينكه قانون اساسي در بخش جمهوريت و اسلاميت پاسخ روشني دارد تأكيد كرد كه قالب نظام اسلامي در ايران، قالب جمهوري است و از نظر شوراي نگهبان در اين زمينه ابهامي وجود ندارد.
كدخدايي، درباره بحث جمهوريت و اسلاميت كه اخيراً مطرح شده است، تصريح كرد: قانون اساسي به عنوان ميثاق مورد اعتبار مردم است، بحث جمهوريت و اسلاميت نيز بحثي قديمي است و از اوايل انقلاب مطرح بوده است. قانون اساسي در اين بخش پاسخ روشني داشته است.
وي با بيان اينكه نظام ما نظام جمهوري اسلامي است، تأكيد كرد: هميشه از سوي بزرگان بر اين مساله تأكيد شده كه جمهوري قالب و ظرف و اسلامي بودن محتواي نظام است. اصول اول، دوم و چهارم قانون اساسي نيز ناظر بر محتواي اسلامي قانون اساسي است.مخصوصاً اصل دوم كه نظام ايران را برپايه  ايمان به خدا، عدل، امامت و معاد مي داند و اصل چهار كه تأكيد كرده كليه  قوانين و مقررات در ايران بايد مطابق موازين شرع باشد. اصل ۵۷ قانون اساسي نيز اصل تفكيك قوا و نظارت ولي فقيه را مطرح كرده كه ناظر بر اسلامي بودن نظام است.
سخنگوي شوراي نگهبان، با اشاره به اصل ۶ و ۵۶ قانون اساسي در باب جمهوريت نظام، خاطرنشان كرد: اصل ۶ قانون اساسي آورده كه بايد مسائل به اتكاء آراي عمومي باشد و نظر اكثريت مردم در اداره  كشور لحاظ شود و اصل ۵۶ هم حق تعيين سرنوشت را موهبتي مي داند كه به مردم واگذار شده و هيچ گروهي حق ندارد اين حق تعيين سرنوشت را به نفع خود مصادره كند.
نظارت بر دارايي مسئولين
بحث پيرامون اصل ۱۴۲ قانون اساسي كه به اعلام دارايي مسئولان نظام اشاره دارد از ديگر موارد داغ طرح شده در جلسه روز گذشته كدخدايي بود.
خبرنگاري از سخنگوي شوراي نگهبان درباره اجراي اصل ۱۴۲ قانون اساسي (اعلام دارايي مسئولان) و گسترش دامنه اين طرح براي ديگر مسئولان سئوال كرد.
كدخدايي پاسخ داد: اين طرح رهبر، رئيس جمهوري، معاونان رئيس جمهوري، وزيران و خانواده آنان را قبل و بعد از خدمت شامل مي شود.
وي در همين زمينه توضيح داد: هنوز قانون مشخصي مبني بر گسترش دامنه اين اصل براي ديگر مسئولان نداريم. سالها قبل طرحي در قوه قضائيه مورد بحث قرار گرفت كه تا سطح مديران كل را دربرمي گرفت اما آن طرح هنوز به صورت قانون در نيامده و در آينده در طرح جديد كه در قوه قضائيه در دست بررسي است، دامنه شمول اين طرح مشخص خواهد شد.
شوراي نگهبان و بودجه ۸۴
بحث تنظيم لايحه بودجه سال ۸۵ و رايزني سازمانها و نهادها براي افزايش بودجه خود در سال آينده موجب شد تا خبرنگاران از ميزان بودجه شوراي نگهبان سئوال كنند.
كدخدايي گفت: البته سازمان مديريت مكلف است كه نقطه نظر سازمانها و نهادهاي مختلف را در مورد بودجه اخذ و براساس آنها برنامه ريزي كند و به طور طبيعي كارشناسان ما نيز با سازمان مديريت جلسات مختلفي داشته اند و اگر لازم باشد كارشناسان ما در مجلس هم نظر خود را اعلام مي كنند.
سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: بودجه شوراي نگهبان در سال آينده تفاوت زيادي با سال گذشته ندارد و حدود ۳۰ درصد افزايش كه براي ديگران در نظر گرفته شد، براي شورا نيز منظور شده است.
وي درباره بررسي همزمان لايحه بودجه با مجلس در شوراي نگهبان خاطر نشان كرد: امسال منتظر هستيم كه پس از تصويب اين لايحه  هاي دولت از ابتدا آن را مورد بررسي قرار دهيم اما هنوز لايحه به نتيجه نهايي نرسيده است.
آخرين مصوبات شوراي نگهبان
كدخدايي در بخش ديگري از سخنان خود، مصوبات هفته گذشته شوراي نگهبان را تشريح كرد و گفت: شوراي نگهبان در جلسه گذشته خود طرح دوفوريتي اصلاح ماده (۱۴۳)قانون برنامه چهارم توسعه كشور و اصلاح ماده ي (۶۴)قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت لغو قانون استخدام ادواري را تأييد كرد.
سخنگوي شوراي نگهبان افزود: بر اساس اعلام طراحان اين مصوبه، قانون استخدام ادواري، مشكلات عديده اي داشت و بجاي تسهيل روند استخدام و جلوگيري از تبعيض، بعنوان يك معضل مطرح بوده است.
سخنگوي شوراي نگهبان درخصوص لايحه ديوان عدالت اداري با تأكيد بر اينكه هنوز نظر رسمي شوراي نگهبان درمورد اين لايحه اعلام نشده است و احتمالا تا پايان امروز (شنبه)، نظر نهايي شورا به مجلس اعلام خواهد شد، اضافه كرد: متاسفانه در لايحه ديوان عدالت اداري، براي صلاحيت اين ديوان، توسعه زيادي در نظر گرفته شده كه مغاير اصول ۱۷۰و ۱۷۳قانون اساسي است.
كدخدايي افزود: در بررسيهاي انجام شده در شورا در خصوص اين لايحه در برخي موارد، مانند اينكه ديوان عدالت اداري بعنوان مرجع پاياني رسيدگي به آيين نامه ها و تصميمات در نظر گرفته شده، از سوي فقهاي شوراي نگهبان ايرادات شرعي وارد شده است.
سخنگوي شوراي نگهبان همچنين لايحه كنوانسيون حراست از ميراث فرهنگي ناملموس، طرح تسهيل ازدواج جوانان و اساسنامه صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع كوچك را از ديگر مواردي عنوان كرد كه در جلسات گذشته شورا رسيدگي شد و مغاير شرع و قانون اساسي شناخته نشده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |