يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۵ - Jan 8, 2006
وزير رفاه اعلام كرد
نرخ تعرفه هاي پزشكي و سرانه درماني
000114.jpg
نرخ تعرفه هاي پزشكي و سرانه درماني سرانجام اعلام شد.
پس از اختلاف نظرهاي فراوان درخصوص تعرفه و سرانه درمان، وزير رفاه از تعيين نرخ آن براي دو ماه پايان سال جاري در جلسه شوراي عالي بيمه خبر داد.
مهندس پوركاظمي  در گفت وگو با ايسنا افزود: به دستور رئيس جمهور كميته اي متشكل از نمايندگان وزارت رفاه و بهداشت، سازمان نظام پزشكي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي براي اعلام تعرفه درمان واحد تشكيل و مقرر شد پس از تصويب در شوراي عالي بيمه به هيأت دولت ارائه شود.
وي تصريح كرد: در جلسه امروز شوراي عالي بيمه، تعرفه هاي پيشنهادي كميته و نظر كارشناسي در رابطه با سرانه درمان به اتفاق آرا تصويب و مقرر شد براي اختصاص اعتبار لازم در فصل اصلاحيه بودجه و بودجه ۸۵ به هيأت دولت ارائه شود.
وزير رفاه اين مصوبه را موجب كاهش هزينه هاي پرداختي مردم از جيب دانست و گفت: براي اولين بار نظام سياستگذاري درمان كشور بر سر يك رقم درخصوص تعرفه سرانه به تفاهم كامل رسيدند.
وي با بيان اين كه اين اقدام در تأمين منابع مالي حوزه سلامت در ۱۰ سال اخير بي نظير بوده است،گفت: بر اين اساس تعرفه مربوط به ويزيت پزشكان عمومي ۲۷۰۰ تومان و پزشك تخصصي ۴۰۰۰ هزار تومان در شوراي عالي بيمه به تصويب رسيد.
وزير رفاه همچنين اعلام كرد: سرانه مصوب درمان، ۶ هزار و ۱۴۰ تومان براي هر نفر به تصويب رسيد كه بر اين اساس سرانه درمان در دو ماه پايان سال نسبت به ۱۰ ماهه اول سال بيش از ۹۰ درصد افزايش يافت.
به گفته وي سرانه درمان سال ۸۵ نيز معادل ۷ هزار تومان براي هر فرد تعيين شد.
وزير رفاه گفت: از آنجا كه نظام پزشكي نسبت به نظارت بر اجراي اين تعرفه ها متعهد شده است، دريافت هر گونه زيرميزي و روميزي از بيماران حذف و در صورت اصرار پزشكان بر عدم رعايت تعرفه هاي مصوب، تا لغو پروانه پزشكي با تخلفات برخورد خواهد شد.
كاظمي در پايان تصريح كرد: با هويت يافتن دفترچه هاي بيمه و درمان و متعادل شدن تعرفه  و سرانه درمان همه مراكز درماني موظف به عقد قرارداد با سازمان بيمه خدمات درماني و رعايت تعرفه هاي مصوب پزشك شدند.
سيد مؤيد علويان معاون سلامت وزارت بهداشت نيز در گفت وگو با فارس اعلام كرد: سرانه درمان هر ايراني براي سال آينده حدود دو برابر نسبت به امسال افزايش يافت و از ۳۵۰۵ تومان در سال جاري به ۷ هزار تومان براي سال ۸۵ افزايش يافت .اين سرانه به تصويب شوراي عالي بيمه رسيده است و اعضايي از همه دستگاههاي مرتبط از جمله وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان مديريت آن را امضا كرده اند.وي ادامه داد: سرانه درمان سال ۸۵ بر اساس ميزان تعرفه هاي پزشكي توافقي كميته ۵ نفره تعيين شده و به نظر مي رسد اجراي اين سرانه در كشور تنها راه اجرايي شدن تعرفه هاي توافقي است.
علويان گفت: سرانه درمان تصويب شده همچنين با توجه به ماده ۹۰ برنامه توسعه چهارم كه بر اساس آن سهم پرداختي مردم از هزينه هاي بهداشت و درمان بايد از ۶۰ درصد فعلي به حدود ۳۰ درصد كاهش يابد، تعيين شده است و گنجاندن آن در لايحه بودجه سال آينده الزام قانوني است و اميدواريم به تصويب مجلس برسد.
تعرفه هاي جديد و كسري بودجه تأمين اجتماعي
از سوي ديگر مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي گفت: در صورت اجراي تعرفه جديد پزشكي مورد توافق كميته ۵ نفره ،سرانه درمان در سال ۸۵ به ۵ هزار تومان افزايش خواهد يافت كه اين امر كسري بودجه ۳۶۳ ميليارد توماني را در بخش درمان براي سازمان تأمين اجتماعي به همراه دارد.
به گزارش ايسنا، دكتر حسن زاده افزود: تعرفه هاي جديد مورد توافق كميته ۵ نفره شامل نمايندگان وزارتخانه هاي رفاه و تأمين اجتماعي، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، بازرگاني، سازمان مديريت و برنامه ريزي و كميسيون بهداشت و درمان در مجلس بايد به تصويب شوراي عالي بيمه و هيأت وزيران برسد و پس از آن اين مصوبه محمل قانوني براي اجراي سازمان هاي بيمه گر خواهد داشت.
وي با تأكيد بر اين كه تعرفه تعيين شده از سوي كميته ۵ نفره تنها يك نظر مشورتي است، گفت: در تعرفه پيشنهادي كميته ۵نفره سرانه درمان پنج هزار تومان در نظر گرفته شده، اين در حاليست كه سرانه درمان در سال ۸۴ معادل ۳ هزار و ۵۰۵ تومان بوده است كه دولت اين رقم را در لايحه بودجه سال ۸۵ با ۱۱ درصد افزايش معادل ۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسانده است.
حسن زاده با بيان اين كه سرانه عملكردي سازمان تأمين اجتماعي براي سال ۸۵ معادل ۳ هزار و ۹۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، گفت: در صورت تصويب تعرفه پيشنهادي كميته ۵ نفره اختلاف بين تعرفه هاي سازمان نظام پزشكي و دولت معادل يكهزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود كه اين امر بالغ بر ۳۶۳ ميليارد تومان كسري در سال ۸۵ براي سازمان تأمين اجتماعي به دنبال دارد.
مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي با استناد به تبصره ذيل ماده ۹ قانون بيمه همگاني گفت: براساس تبصره مذكور چنانچه سرانه تصويب شده كشور بالاتر از نه بيست و هفتم سازمان تأمين اجتماعي باشد دولت مكلف است اين كسري را در قالب بودجه دولت پيش بيني و به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت كند.
وي تأكيد كرد: سازمان تأمين اجتماعي به عنوان يك سازمان بيمه گر با واقعي تر شدن تعرفه ها مخالفتي ندارد تنها دغدغه اين سازمان تأمين منابع است كه چنانچه اين منابع در اختيار سازمان قرار نگيرد، بار پرداخت هزينه در سال بردوش بيمه شدگان، بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي كه در زمره محروم ترين اقشار جامعه هستند، وارد خواهد شد.
مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي همچنين درخصوص تبعات ناشي از تصويب تعرفه هاي پزشكي پيشنهادي كميته ۵ نفر در كل كشور گفت: با توجه به سرانه ۵ هزار توماني درنظر گرفته شده در تعرفه هاي پيشنهادي، چنانچه جمعيت كل كشور را معادل ۷۰ ميليون نفر در نظر بگيريم، دولت براي پوشش درماني آحاد مردم در سال ۸۵ با ۹۲۴ ميليارد تومان كسري مواجه خواهد بود و اين افزايش ناگهاني و عدم پيش بيني آن در بودجه سال آينده دولت، تأثير نامطلوبي بر فعاليت سازمان هاي بيمه گر خواهد داشت.

رئيس مركز بيماري هاي وزارت بهداشت:
احتمال ورود آنفلوانزاي مرغي
به كشور از طريق انسان بعيد است
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: احتمال ورود آنفلوانزاي مرغي به كشور از طريق انسان هنوز هم بعيد است.
به گزارش ايسنا، محمد مهدي گويا در چهارمين جلسه پيشگيري و كنترل آنفلوانزاي طيور در آذربايجان غربي با بيان اين مطلب اظهار كرد:   اگر اين بيماري بخواهد وارد كشور شود قطعاً در درجه اول از طريق پرندگان خواهد بود،  بنابراين اقدامات كنترلي براي جلوگيري از ورود پرندگان، اقدامات كنترلي براي كشف موارد بيماري در پرنده ها در داخل مرز و از طرف ديگر تلف شدن آنها،  گزارش به موقع و نحوه صحيح معدوم كردن پرنده هاي آلوده و پرنده هاي تلف شده ازجمله مهمترين اقداماتي است كه در رابطه با پيشگيري از بيماري در كشور مي توان انجام داد.
وي با اشاره به پيشگيري بيماري در انسان اظهار كرد: خوشبختانه امكانات اين امر فراهم است و در وضعيت آماده باش به سر مي بريم و بيمارستان هاي مناطق مرزي خصوصا بيمارستان ماكو آماده پذيرايي از بيماران احتمالي است كه اميدواريم هيچ موردي مشاهده نشود.وي خاطرنشان كرد: واكسني كه براي پيشگيري از آنفلوانزاي انساني تهيه شده به پرسنل خط اول (پرسنل دامپزشكي، افرادي كه در تماس مستقيم با پرندگان هستند) تزريق شده و از اين نظر جاي نگراني وجود ندارد.
او تصريح كرد: داروي مخصوص درمان اين بيماري كه فوق العاده گران قيمت است و در دنيا تنها كشورهاي معدودي اين دارو را در اختيار دارند،  تهيه گرديد و در كشور موجود است و در نتيجه هر لحظه كه با موارد مشكوك به اين بيماري مواجه شويم كمبود وجود ندارد.
رئيس مركز بيماريهاي وزارت بهداشت با اشاره به همكاري بين دامپزشكي، حفاظت محيط زيست، سطوح مختلف وزارت كشور و همچنين دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي اظهار اميدواري كرد كه اطلاع رساني به موقع به كشف صحيح موارد احتمالي اين بيماري در پرنده و انسان بيانجامد تا با اقدامات كنترلي آن را به نحو مناسبي كنترل نماييم.دكتر گويا در خاتمه سخنان خود دو مرز بازرگان و سرو در آذربايجان غربي را بهترين مكان براي استقرار اقدامات كنترلي ذكر كرد.

وزير بهداشت اعلام كرد:
تغذيه ايرانيان با روغن  هاي اسيد چرب ترانس، ممنوع شد
000111.jpg
وزير بهداشت اعلام كرد: در اولين جلسه شوراي تغذيه سالم با حضور رئيس  جمهور مقرر شد تا تغذيه ايرانيان با روغن  هايي با اسيد چرب ترانس انجام نشود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در بازديد از پروژه اصلاح شيوه زندگي به منظور پيشگيري از بيماري  هاي غيرواگير، گفت: متاسفانه در ايران تغذيه خوبي وجود ندارد و مصرف روغن  هايي با اسيد چرب ترانس بالا براي سلامتي مردم نامناسب است.
وي افزود: شيوه تغذيه مردم بايد اصلاح شود و برخي مواد غيرضروري و ناسالم از سبد تغذيه آنان حذف شود.
به گفته لنكراني، اصلاح شيوه زندگي مردم بايد در قالب پروژه  هاي عملي مطرح شود نه اين  كه فقط در حد پروژه و مقاله بماند.
وي تصريح كرد: اجراي چنين پروژه  هايي در كشور بسيار ضروري است؛ زيرا شيوه زندگي ايرانيان از نظر تغذيه و سلامتي مناسب نيست و مشكلات زيادي براي آنان وجود دارد.
وي يادآور شد: ايران نيازمند اجراي پروژه  هاي اين چنيني است و بايد تحقيقات خود را از حالت تئوري خارج كرده و آن  ها را به مرحله عمل برسانيم.
وزير بهداشت معتقد است؛ مسئولان و صاحب  نظران بايد براي سلامتي مردم فكري كنند و پروژه  هاي اجرايي براي ارتقاي سلامت مردم داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر چاقي در كشور تبديل به يك معضل شده و مي  تواند مشكلات زيادي را براي سلامتي ايرانيان به وجود آورد.
به گفته لنكراني، وضعيت تغذيه در ايران بسيار نامطلوب است و بحث چاقي كه زماني تنها متعلق به اقشار مرفه جامعه بود، به تمام اقشار سرايت كرده است.
وي گفت: در حال حاضر بيماري چاقي در بين اقشار آسيب  پذير نيز رشد كرده كه اين موضوع به دليل عدم مديريت بخش تغذيه كشور است.
لنكراني، با اشاره به عدم وجود تغذيه سالم در كشور، افزود: متاسفانه بخشي از جامعه در اثر سوء تغذيه دچار بيماري شده  اند و بخش ديگر به دليل عدم مصرف درست غذاهاي چرب و غيره، سلامتي خود را از دست داده  اند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر ديابت، چاقي، بيماري  هاي قلبي و عروقي، بيماري  هاي قند و غيره، عامل اصلي مرگ و ميرها و بستري  هاي بيمارستاني است كه بيشتر اين بيماري  ها با يك برنامه درست تغذيه  اي قابل برطرف كردن هستند.

رايانه هاي شركت هاي خدمات حفاظتي و
مراقبتي به كلانتري ها متصل خواهد شد
گروه اجتماعي: رئيس مركز انتظام گفت: به دنبال اجراي طرح مكانيزه كردن سيستم هاي كامپيوتري اين شركت ها، تمام رايانه هاي شركت هاي خدمات حفاظتي و مراقبتي به كلانتري ها و درنهايت به مركز انتظام متصل مي شود.
سرهنگ سيدمحمود تقي زاده كه به مناسبت برپايي «دومين همايش علمي _ تخصصي مشاركت مردمي و امنيت عمومي» (بهمن ۸۲) سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: از آنجايي كه شركت هاي خدمات حفاظتي، به عنوان يك كلانتري كوچك تلقي مي شوند و كار برقراري امنيت را در جامعه عهده دارند، با وظيفه حساس و خطيري روبه رو هستند. وي با اشاره به اين كه ضروري است، اين شركت ها عوامل خود را آموزش داده و تحت نظارت قرار دهند، يادآور شد: كلانتري ها موظف هستند، درباره كار شركت ها در مطبوعات و صدا و سيما تبليغات كرده و براي شركت ها در زمينه وظيفه و حوزه فعاليت نگهبان محله جلسات توجيهي بگذارند.

گفته مي شود...
* بي.بي.سي: رسانه هاي اسرائيل از بازداشت شهردار سابق شهرك فسوطه در شمال اين كشور به اتهام جاسوسي براي ايران خبر داده اند.
بنابر گزارش ها، شمار زيادي از مأموران سرويس امنيتي اسراييل (شين بت) و پليس در ۲۷ دسامبر (ششم دي) گذشته به شهرك فسوطه ريخته و يكي از مسلمانان اسرائيلي به نام جريس جريس را كه عضو حزب چپگراي مرتض ياهاد است و پيشتر شهردار فسوطه بوده است به اتهام جاسوسي براي ايران بازداشت كرده اند.آقاي جريس ۵۸ سال سن دارد و در تلاش براي راه يافتن به مجلس اسرائيل (كنست) در انتخابات آينده بوده است.
* انصار: از ملاقات ۲۲ آذر شوراي مركزي جمعيت ايثارگران با رئيس جمهور و اظهارات آقاي احمدي نژاد مطالبي به رسانه ها راه يافت.شنيده ها حاكي است علاوه بر مطالبي كه از جلسه مذكور نقل شده، رئيس جمهور از نفوذ عناصر جاسوس در برخي مراكز خبر داده بود.دكتر احمدي نژاد همچنين از هماهنگي بعضي از اپوزيسيون داخل با خارج كشور سخن گفته بود و از ريخت وپاش ها و اسراف ها در دستگاه هاي اجرايي سخن گفته بود.رئيس جمهور افزوده بود ما پول و منابع كم نداريم، اما نفله كاري و اتلاف منابع تا دلتان بخواهد زياد است، كه بايد برطرف شود.
*فردا: ۳۸۰ هكتار از اراضي جزيره آشوراده واقع در پناهگاه حيات وحش منحصر به فرد و جهاني ميانكاله در استان گلستان به يك شركت خصوصي كه با حمايت هاي موثر و گسترده مسئولان استان و سازمان هاي «حفاظت  محيط زيست» و «ميراث فرهنگي و گردشگري» با توجيه توسعه گردشگري صورت گرفته، اين منطقه  راكه به عنوان يكي از ذخيره گاه هاي زيست كره زمين مطرح است ،در معرض تخريب قرار داده است.
* فردا: تاكنون بيش از ۴۵ نفر از مديران آموزش و پرورش تغيير كردند.
با آنكه فرشيدي وزير آموزش و پرورش ديرتر از اكثر وزرا، راي اعتماد گرفت اما سرعت تحولات در اين وزارتخانه بيشتر از همه وزارتخانه هاي ديگر است. اين تغييرات در مواقعي آنقدر سريع و ناگهان صورت مي گيرد كه مديران قبلي حتي فرصت تهيه تداركات براي برگزاري يك جلسه كوچك معارفه را نيز ندارند.
* خدمت: AIPAC كميته روابط عمومي آمريكا و اسرائيل كه در آمريكا فعاليت دارد و تاثير گزارترين گروه بر روابط آمريكا و اسرائيل محسوب مي شود با اختصاص سايتي به برنامه هسته اي ايران به انعكاس اخبار، تحليل ها و گزارشات در اين زمينه مي پردازد.
اين سايت كه با عنوان «ده سال فريب ايران، در پي تسليحاتي هسته اي» و با آدرس www.aipac.org/iran/index راه اندازي شده است با طرح پرسش ها، سعي در القاء پاسخ ها و نقل قول هايي گزينشي از البرادعي، گزارشات آژانس، يكي از اعضا تيم مذاكره كننده هسته اي نموده و ايران را تهديدي واقعي براي اسرائيل و جامعه بين المللي نشان داده است.
* تازه: حجت الاسلام والمسلمين رحيميان كه اخيراً به وي پيشنهاد نشستن بر صندلي موحدي كرماني در نمايندگي ولي فقيه در سپاه شده بود با عدم پذيرش اين سمت همچنان در بنياد شهيد باقي ماند.
*عارف: حزب مشاركت يك شوراي هماهنگي را با عنوان اصلاح طلبان كرد تشكيل داد.در اين شورا كه تاكنون شش جلسه داشته است، فعلاً با حضور عبدالله رمضان زاده، مرادويسي، سيدمسعود حسيني، مرتضي دارايي، محمد دره وزي، محمد يزدان پناه و جلال جلالي زاده برگزار مي شود.
*بازتاب: با لغو مجوز دانشگاه هاوايي، از پيامدهاي خطرناك تحصيل يك وزير سابق در اين دانشگاه، جلوگيري شد.بنا بر اين گزارش، وزير مذكور كه براي گرفتن مدرك فوق ليسانس از دانشگاه هاوايي تلاش مي كرد، با لغو مجوز دانشگاه هاوايي براي گرفتن اين مدرك، ناكام ماند.

سازمان ملل اعلام كرد
افزايش نرخ رشد جرايم در جهان
گروه اجتماعي: آمارهاي جهاني حاكيست ميزان رشد سالانه جرمهاي گزارش شده در كشورها، بالغ بر ۵ درصد است كه اين رقم بيشتر از رشد جمعيت و رشد اقتصادي است.
طبق گزارش دبيرخانه سازمان ملل متحد، بر اساس بررسي انجام شده از ۱۲ كشور جهان، رشد جرايم بويژه مصرف مواد مخدر، جرم عليه اموال و جرم هاي خشونت آميز جوانان بخصوص در مناطقي كه با درصد بالايي از بيكاري مواجه هستند، در حال افزايش است.
اما آخرين آمارها در كشور ايران ضمن اشاره به رخداد حدود دو سوم جرايم در۱۰ كلانشهر، از رشد نزولي جرايم خبر مي دهند.
سردار احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي، اين كاهش رشد را طي ۹ ماه گذشته امسال ، حدود ۴ درصد اعلام كرده و معتقد است تشكيل پليس ،۱۱۰ استفاده از فناوريهاي پيشرفته و توسعه سخت افزاري و نرم افزاري صورت گرفته در سيستم ناجا از جمله مهمترين اقداماتي است كه ضمن تقويت توان پليس، رشد جرايم در كشور را كاهش داده است. سردار طلايي ، فرمانده پليس تهران بزرگ نيز از كاهش ۱۰ درصدي جرايم در پايتخت به دنبال اجراي طرح افزايش امنيت اجتماعي خبر مي دهد.
به گزارش ايسنا، به گفته سردار مؤمني ، رييس پليس ۱۱۰ نيز، در نيمه نخست امسال، شاهد كاهش ۲درصدي جرايم بوده ايم. بدين ترتيب سرقت از منزل با ۲۰درصد، مغازه ۲۲درصد، اماكن ۱۳درصد، احشام ۱۲درصد، راهزني ۲۲درصد، جيب بري ۱۹درصد، جعل اسناد و مدارك ۱۵درصد، كيف قاپي ۴درصد و آدم ربايي يك درصد نسبت به مدت مشابه سال ۸۳ كاهش داشته است.
اما در اين ميان افزايش ۱۲درصدي سرقت خودرو، ۱۵درصدي موتورسيكلت، ۱۰درصدي لوازم خودرو، ۷درصدي سرقت مسلحانه، ۱۲درصدي سرقت به عنف را نيز داشته ايم.
به گفته سردار احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي همزمان با كاهش رشد جرايم در كشور، نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد كه بيش از ۷۰درصد مردم خواهان ادامه يافتن طرح افزايش امنيت اجتماعي هستند؛ چراكه ۱۵ تا ۲۰درصد مجموع جرايم در تهران با اجراي اين طرح كاهش يافته است كه اين يك ركورد بسيار مناسب است و مردم بدين ترتيب احساس امنيت بيشتري مي كنند.
اگرچه طرح افزايش امنيت اجتماعي همواره در اظهار نظر پليس، يكي از عوامل اصلي كاهش رشد جرايم در كشورمان و بويژه در پايتخت به عنوان نخستين شهر در رتبه بندي جرايم بوده است، اما به نظر مي رسد عوامل ديگري در كاهش رشد جرايم مي توانند موثر باشند.
به گزارش ايسنا رشد ۵درصدي سالانه جرايم در جهان كه نرخ آن در اين گزارش بيشتر از رشد جمعيت اعلام شد، بسياري از كشورهاي جهان را به برنامه ريزيهاي گسترده و اختصاص بودجه هاي كلان براي پيشگيري از جرم واداشته است.
ضمن توجه به اجراي طرحهاي مختلف و اختصاص بودجه هاي مناسب پيشگيري از جرم، انديشمندان اجتماعي بر اين باورند كه اين مهم به نسبت كيفردهي، درمان و بازپروري، از نتايج بسيار خوبي در كشورهاي گوناگون برخوردار بوده و موجب كاهش مادي و معنوي خسارات جرم شده است.
محمود رجبي ، عضو هيات علمي دانشگاه و جرم شناس، پيشگيري از جرم را مقوله اي ملي و فرابخشي دانسته كه تمام بخشهاي حاكميت از جمله پليس در آن نقش دارند.
وي تصريح مي كند: وقوع يك جرم، تمام بخشهاي رسمي و غير رسمي كشور را به طور مستقيم و غيرمستقيم درگير مي كند.

معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهور:
انتقادي از صدا و سيما نداشته ام
ايسنا: معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهور با اشاره به تعامل مجلس و دولت تصريح كرد كه در عين حال، هرچه خروجي مجلس باشد، دولت خود را به عمل به آن، موظف مي داند.سيداحمد موسوي در حاشيه  تشكيل جلسه هيأت دولت در شهر قم در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبني بر انتقادش از صدا و سيما گفت: بنده انتقادي از صدا و سيما نداشته ام، بلكه راجع به صحبت هاي همسر دكتر الهام از من پرسيدند كه گفتم من مطالعه نكردم، ولي به عنوان يك شهروند حق دارند اظهارنظر كنند.

دولت لايحه بودجه ۸۵ را هفته جاري به مجلس تقديم مي كند
ايسنا: به اعتقاد يك عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، اگر دولت لايحه بودجه ۸۵ را تا بيستم دي ماه به مجلس بياورد كمك بهتري براي دولت و مجلس خواهد بود.
حميدرضا حاجي بابايي به نقل از دولت از ارائه لايحه بودجه ۸۵ در هفته جاري و يا قبل از ۲۵ دي ماه خبر داد  وگفت: طبق آيين نامه داخلي براي زمانبندي رسيدگي به لايحه بودجه حدود ۵۵ روز مجلس زمان نياز دارد تا بتواند لايحه بودجه را مصوب كند. در عين اين كه پنج روز هم تعطيلات پيوسته عاشورا تاسوعا و ۲۲ بهمن وجود دارد و لذا به ۶۰ روز زمان نياز است.

وزير كشور: ربايندگان ۹ مرزبان ايراني
از گروه هاي طرفدار «طالبان» هستند
ايرنا: مصطفي پورمحمدي وزير كشور اعلام كرد: ربايندگان ۹ مرزبان ايراني در شرق كشور از گروه هاي تحت تاثير تفكر طالبان هستند.وي در پايان جلسه هيات دولت در استان قم در جمع خبرنگاران، اين مطلب را درپاسخ به اين سئوال كه آيا اين ربايندگان از يك گروه سياسي منتسب به القاعده هستند، اظهار داشت.وي گفت: آمريكايي ها كه نمي توانند مستقيما با جمهوري اسلامي ايران برخورد كنند، از اين گروه ها عليه ايران استفاده مي كنند.
وزير كشور با بيان اينكه موضوع ربودن اين ۹مرزبان ايراني هم اكنون به صورت جدي پيگيري مي شود، افزود: اين ربايندگان شناسايي شده اند، آنها تقاضاي دريافت پول، معاوضه و آزادي اعضاي گروه خود را كرده اند.

آخرين تحولات هسته اي در كميسيون
امنيت ملي بررسي مي شود
ايرنا: «آخرين تحولات و اخبار هسته اي جمهوري اسلامي ايران» با حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بررسي خواهد شد.
كميسيون امنيت ملي همچنين با حضور وزراي اطلاعات، امور خارجه و فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامي به بررسي و پيگيري موضوع اسارت ديپلماتهاي جمهوري  اسلامي ايران در كشور لبنان خواهد پرداخت.

معاون اجرايي رئيس جمهور:
استانداران مسئول پيگيري كارها هستند
ايسنا: معاون اجرايي رئيس جمهور درباره اجراي مصوبات دولت در استان ها گفت: ما در استان ها تصميم گيري مي كنيم و استاندار مسئول كار و پيگيري است؛ اين تصميم ها بار مالي بر بودجه ندارد، زيرا سهم دستگاه هاست و بر اساس مصوبات قانوني در بودجه سال آينده ديده شده است.علي سعيدلو در حاشيه  تشكيل جلسه  هيات دولت در قم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه مصوبات گذشته استان ها تاكنون چه اندازه حالت اجرايي به خود گرفته است، خاطرنشان كرد كه اين مساله بايد از خود استان ها پرسيده شود و دولت نيز هر روز در اين زمينه گزارش مي گيرد. آنها كه فوريت دارند، عملياتشان شروع شده و آنها كه نياز به زمان دارد نيز مشخص است. در اين زمينه بايد از استاندار هر استان سوال شود و آنها نيز به صورت كامل گزارش خواهند داد.وي تأكيد كرد كه دولت مسائل را به مرور پيگيري مي كند و آمدن ها و رفتن ها براي اين است كه كار انجام شود.
سعيدلو همچنين خاطرنشان كرد كه نسبت به انتقاد برخي از نمايندگان نسبت به سفرهاي استاني هيات دولت و مصوبات آنان نيز توضيحاتي را ارائه خواهند كرد.

نماينده ولي فقيه در سپاه: پيوند «اسلاميت »
و«جمهوريت »ناگسستني است
ايسنا: نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تصريح كرد:«تا زماني كه مردم رهبري و قانون اساسي را نپذيرند، قانون و رهبري فعليت پيدا نمي كنند.»
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي از« جمهوريت »به عنوان اصلي كه از سابقه اي ديرينه در اعتقادات ديني ما بهره مند است نام برد و افزود:« نظام ما نظامي سه بعدي است، رهبري و دين ضلع اول و دوم اين مثلث را تشكيل مي دهند و مردم در راس اين مثلث هستند. » وي ادامه داد:« درحكومت ديني آن چه مهم است ارتباط بين رهبري و دين با مردم است و منشاء مشروعيت مديريت و قانون الهي است و مقبوليت دين و رهبري براساس نظر مردم است.» نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با تأكيد بر اين كه اسلاميت و جمهوريت در نظام جمهوري اسلامي از هم تفكيك ناپذير هستند افزود:«پيوند بين اسلاميت و جمهوريت از هم ناگسستني است و مردم بايد نمايندگاني را انتخاب كنند تا اين نمايندگان قوانين اسلام را تنظيم كنند. »

باهنر: ديپلماسي فعال ،روش ما براي
دفاع از حقوق هسته اي است
فارس: دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ ساله گفت: بايد با ديپلماسي فعال و پيشرو از حق ملت ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي در سطح جهاني دفاع و موارد نقض حقوق بشر توسط غرب را افشا كنيم. محمدرضا باهنر كه پس از نشست واحد سياسي جامعه اسلامي مهندسين با جام هفته گفتگو مي كرد با تشكر از رويكرد ديپلماسي فعال دولت اظهار داشت: لازم است در وزارت امور خارجه تحرك تازه اي ايجاد شود و سفراي ايران در ديگر كشورها با رويكرد جديد از حقوق ملت ايران و ساير ملل در همه ابعاد به ويژه در فناوري صلح آميز هسته اي و حق آزادي انتخاب سرنوشت مردم فلسطين دفاع كنند و موارد نقض حقوق بشر توسط غربي ها را افشا كنند. وي همچنين با اشاره به تصميم مسئولان كشور براي آغاز تحقيقات هسته اي گفت:از آغاز تحقيقات هسته اي كه بدون تأثيرپذيري از فشارهاي تبليغاتي و در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام مي شود استقبال مي كنيم.دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در خصوص حقوق بشر اظهار داشت: حقوق بشر واژه  زيبا و ريشه دار است و پيامبران الهي هم همواره از حقوق انسانها در مقابل زورمداران، مستكبران و طاغوتها دفاع كردند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |