در گفت وگوي سردار رويانيان با همشهري
برنامه هاي پليس براي كاهش تلفات جاده اي اعلام شد
* حوادث جاده اي در ۱۵ روز گذشته ۲۰ درصد افزايش يافته است
* ۵۸ نفر در تصادفات جاده اي هفته گذشته جان باختند
|
|
گروه اجتماعي- عباس اسدي: با افزايش شمار تلفات جاده اي و تشديد تصادفات رانندگي در طي دو هفته گذشته در كشور تيم كارشناسي و مطالعاتي متشكل از نخبگان، استادان دانشگاه و آگاهان روزآمد حمل و نقل كشوري با مديريت معاونت حمل و نقل ناجا آغاز به كار كرد.
سردار محمد رويانيان معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در گفت وگو با همشهري همچنين از احتمال محدوديت هاي تردد در برخي از معابر و جاده هاي حادثه خيز كشور خبر داد و گفت: گرچه طي چند سال گذشته تيم هاي كارشناسي نقاط حادثه خيز جاده هاي كشور را شناسايي و براي ترميم آن فرياد زده اند اما متأسفانه روند بهسازي و ترميم به كندي پيش رفته تا جايي كه متأسفانه طي ۱۵ روز گذشته، ۲۰ درصد حوادث جاده اي و شمار تصادفات رانندگي افزايش يافته است.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي به واسطه ريزش هاي جوّي طي فصل زمستان و آسيب پذيري جاده ها روند تصادفات را رو به رشد اعلام كرد و گفت: اگر تدبير جدي و فوريتي براي از ميان برداشتن عوامل بروز سوانح جاده اي انديشيده نشود و يك اراده و حميّت ملي پشت ماجرا قرار نگيرد، بايد همچنان شاهد روند روزافزون حوادث جاده اي باشيم.
وي از انديشمندان، نخبگان، دلسوزان و صاحبان تجربه خواست پيش از آن كه شمار قربانيان جاده اي، خانواده ها و شهروندان اين مرز و بوم را به گرفتاري و اندوه دچار سازد چاره اي بينديشند و فارغ از اين كه به حوزه عملياتي آن ها ارتباط دارد يا ندارد وارد ميدان شوند كه گستره حوادث جاده اي فقير و غني و مدير و كارمند و دارا و ندار نمي شناسد و به تدريج و در صورت ماندگاري، دامن همه را خواهد گرفت.سردار رويانيان با اشاره به اين كه متأسفانه ۷۰ درصد سهم حوادث جاده اي متعلق به عوامل انساني است، تقويت فرهنگ ترافيك، آموزش رانندگان و اتخاذ قوانين و تدابير سخت گيرانه را از مواردي دانست كه مي تواند نقش عامل اصلي را به حداقل برساند.
وي با اشاره به اين كه به رغم دستور رئيس جمهور مبني بر اختصاص ۲۰ ميليارد تومان به راهنمايي و رانندگي براي كنترل حوادث جاده اي تنها پنج ميليارد تومان از اين مبلغ به راهنمايي و رانندگي پرداخت شده است گفت: اين ميزان اعتبار پرداخت شده تنها مي تواند تيم هاي گشتي پليس راه، دوربين هاي كنترل سرعت، خريد كانكس و كنترل ناوگان مسافربري را پوشش دهد.وي همچنين افزود: صرف نظر از نقش و كاركرد عوامل انساني در كاهش تصادفات جاده اي و به ميدان آمدن همكاري هاي بين بخشي ميان سازمان هاي درگير در تصادفات جاده اي براي تحقق آنچه رئيس جمهور براي سال ۸۵ پيش بيني كرده است به ۱۵۷ ميليارد تومان اعتبار نياز داريم.سردار رويانيان بار ديگر با تأكيد بر اين كه متهم نخست حوادث رانندگي متأسفانه شهروندان هستند خاطرنشان كرد: افزايش سفر با خودرو شخصي بروز حوادث را به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهد و رانندگان بايد بپذيرند كه رانندگي در جاده تفاوت ماهوي با رانندگي در معابر شهري دارد اما در اين زمينه متأسفانه آموزش كافي به رانندگان داده نشده است.
سردار رويانيان شكل گيري يك نهضت براي كاهش دادن قربانيان حوادث جاده اي را يك ضرورت دانست و گفت: تعامل و همكاري دستگاه ها، آشنايي مردم به قوانين راهنمايي و رانندگي، مسئوليت شناسي رانندگاني در پايبندي به قوانين، مرمت و بهسازي جاده ها و نوسازي حمل و نقل جاده اي هركدام به سهم خود مي تواند از شمار ۲۶ هزار نفري كشته ها در جاده ها و شهرها كم كند.
وي درباره طرح زمستاني معاونت حمل و نقل ناجا گفت: طرح زمستاني در استان هاي برف گير كشور از چندي پيش آغاز شده، پايگاه ها و پاسگاه هاي موقت طرح زمستاني در استان هاي برف گير استقرار يافته اند، تيم هاي نظارتي در گردنه هاي برف گير حضور دارند و تعامل با راهداري ها نيز افزايش يافته است اما آنچه مي تواند همه اين تلاش ها را به سرانجام برساند همكاري، همراهي و همفكري شهروندان در تعامل با پليس است.
معاون حمل و نقل نيروي انتظامي با اشاره به شمار نقاط حادثه خيز جاده هاي كشور گفت: در كشور حدود دوهزار نقطه حادثه خيز شناسايي شده است، اما اين كه چه قدر بيش از اين تعداد است بايد شناسايي و براي رفع و از ميان برداشتن آن اقدام شود. برخي از اين نقاط حادثه خيز در دستور كار وزارت راه قرار دارد تا به تدريج حذف و يا تعديل شود. اما اين كار زمان زيادي مي برد چرا كه در موارد زيادي نياز به ايجاد راه ها و معبرهاي جديد، گذرهاي مختلف، آسفالت، زيرسازي و در مواردي غيرهم سطح كردن برخي از تقاطع ها دارد. اين نقاط حادثه خيز زماني به حداقل مي رسد كه هزينه و اعتبار آن به سرعت در اختيار مجري قرار گيرد. مجريان رفع اين نقاط از كمبود بودجه مي نالند، آن ها تا دست به كار مي شوند تا از يك نقطه رفع خطر كنند، زمستان مي رسد و تا بهار مي آيد و فصل كار، دوباره بايد منتظر بنشينند تا بودجه و اعتبار سال جاري برسد كه بسيار با تأخير به دست آن ها مي رسد. به همين خاطر سرعت لازم در رفع نقاط حادثه خيز در كشور وجود ندارد. البته اميدواريم با دستور صريح و تأكيد رئيس جمهور، رفع اين نقاط با سرعت به انجام رسد.
|