دوشنبه ۱۹ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۶ - Jan 9, 2006
كارآگاهان در جستجوي قاتل شيك پوش سه زن
گروه حوادث - آزاده مختاري: كارآگاهان اداره دهم آگاهي زير نظر بازپرس هنرمند جستجوي خود براي دستگيري قاتلان سه زن كه زوجي آراسته با چهره متشخص هستند را ادامه مي دهند.
فخرالدين جعفر زاده رئيس دادسراي امور جنايي تهران درباره پيگيري هاي پليسي، قضايي در مورد قتل اين سه زن به خبرنگار همشهري گفت: با يك قاتل حرفه اي روبرو هستيم. او به طور اتفاقي مرتكب اين جنايات نشده است. تحقيقات پليس جنايي مشخص كرده است او ابتدا با يك ضربه كشنده مقتولان را غافلگير كرده و سپس ضربات ديگر را بر بدن قربانيان وارد كرده است.جعفرزاده افزود: بررسي جسد قربانيان نشان مي دهد قاتل دچار بيماري رواني است اما حد جنون وي بايد پس از دستگيري مورد بررسي قرار گيرد.
جعفرزاده در مورد تصوير چهره نگاري از متهمان توضيح داد : قاتل مردي است كه عينك به چشم دارد. او بسيار خوش لباس است و همواره مرتب و آراسته به همراه همدست جوان خود كه زني است با پوشش مانتو و روسري به محل جنايات مراجعه مي كند.وي تاكيد كرد: هنوز گزارشي در مورد تردد آنها توسط خودرو شخصي و يا نوع خودرو به دست ما نرسيده است.
بنابراين گزارش هر چند در تحقيقات پليسي ثابت شده كه قاتلان در دو مرحله وارد منزل قربانيان خود شده اند اما اين سوال كه آيا در زمان وقوع جنايت نيز زن جوان به عنوان همدست قاتل حضور داشته، هنوز بي جواب مانده است.همسر مهناز، زني كه در منزل مسكونيش در شهرك غرب به قتل رسيده است، به خبرنگار همشهري گفت: دخترم، قاتل را چهره نگاري كرده است. اين دو جنايتكار ۴۸ ساعت قبل از وقوع قتل، به قصد بازديد منزلي كه قصد فروش آن را داشتيم، به منزل ما مراجعه كرده بودند. آن روز دخترم در خانه حضور داشت. آنان پس از بررسي تمام زواياي منزل، تحت اين عنوان كه مساحت خانه شما بيشتر از حد مورد نياز است، خانه را ترك كردند.
وي در ادامه افزود: قاتلان پس از ارتكاب جنايت كيف سامسونت مرا كه حاوي مقداري اسناد و مدارك و مبلغ يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان چك مسافرتي بود، به سرقت بردند. پول سرقت شده قرار بود براي جراحي قلب من صرف شود.بنابراين گزارش پليس در ادامه تحقيقات خود رديابي تراول چك هاي مسروقه را دستور كار خود قرار داد. بعد از گذشت چند روز اولين فقره از تراول چك به مبلغ ۵۰ هزار تومان در يك سوپر ماركت حوالي تهرانپارس خرج شد. مالك سوپرماركت وقتي براي نقد كردن تراول چك مذكور به بانك مراجعه كرد، مسئولين بانك، پليس را در جريان قرار داد. بدين ترتيب مالك سوپر ماركت توسط كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز تحت بازجويي قرار گرفت.وي در پاسخ به سؤالات پليس گفت:تراول چك را از يك مرد جوان گرفتم ولي متأسفانه از او درخواست مشخصات نكردم! بنابراين گزارش رد يكي ديگر از تراول چك هاي مسروقه در يكي از شعبه هاي بانك تجارت در شمال شهر تهران كشف شد. مرد جواني با مشخصات يكي از تاجران بزرگ كشور يك فقره چك ۵۰ هزار توماني را نقد كرده بود و جالب اين كه  كارمند بانك كارت و مشخصات وي را درخواست نكرده است.پليس كارمند بانك را براي ارائه توضيحات به اداره دهم آگاهي تهران فرا خواند، او در توضيح عدم درخواست مدارك شناسايي از مرد جوان گفت:« در زمان مراجعه اين مرد به بانك،برق ساختمان رفته بود و من به اشتباه و تنها براي راه انداختن سريع تر مراجعه كننده تراول چك او را نقد كردم.» بازجويي از اين كارمند ادامه خواهد يافت.در مرحله بعدي پليس تاجر مذكور را به آگاهي فرا خواند. وي در مراحل تحقيق به افسران پروند ه گفت:«تراول چك مذكور توسط بنده نقد نشده است و هيچ اطلاعي نيز از چگونگي نقد شدن اين تراول چك ندارم.» بازجويي از اين تاجر نيز توسط پليس ادامه خواهد يافت.از ديگرافرادي كه توسط پليس تحت بازجويي قرار گرفتند پرسنل يك شركت اتصال به اينترنت در شهرك غرب تهران بود زيرا يك ساعت قبل از وقوع جنايت دوم از سوي آن شركت با منزل مهناز تماس گرفته شده بود و بعد از پرسيدن اين كه در خانه حضور داريد يا خير بيان داشته بودند كه براي اخذ آبونمان به منزل شما مراجعه خواهيم كرد. زمان مراجعه آنان طبق گفته پيك آن شركت ساعت ۱۲ ظهر بود ولي كسي در را به روي وي باز نكرد. زمان قتل مهناز در تحقيقات پزشكي قانون ساعت ۱۱ و نيم صبح اعلام شده است.تحقيقات لازم از مديران اين شركت و پيك مراجعه كننده توسط افسران اداره دهم آگاهي انجام گرفته است.
بررسي از صحنه هاي جنايت سه زن مذكور نشانه اين مطلب بود كه قاتل يا قاتلان به طور بسيار حرفه اي عمل كرده و هيچ اثري از خود به جا نگذاشته اند.بررسي هاي پليس از پرينت تلفن منازل مقتولان معلوم ساخت كه اين قاتلان دوگانه قبل از مراجعه به قتلگاه خود با استفاده از تلفن عمومي با منازل قربانيان تماس گرفته و قرار ملاقات گذاشته اند.تحقيقات شبانه روزي پليس آگاهي زير نظر بازپرس هنرمند در دادسراي امور جنايي تهران و اداره دهم آگاهي تهران ادامه خواهد يافت.

متهم به قتل براي دومين بار محاكمه شد
000141.jpg
گروه حوادث: مردي كه متهم به قتل پسر خاله همسرش در يك شيريني فروشي در تهران بود، پس از نقض حكم، صبح ديروز براي دومين بار مقابل پنج قاضي دادگستري ايستاد و به دفاع از خود پرداخت.
به گزارش همشهري، اين مرد كه محمد نام دارد متهم است كه اواخر سال گذشته، در پي انتقامجويي از پسر خاله همسرش او را به قتل رسانده است. متهم پرونده، كه بلافاصله پس از وقوع حادثه دستگير شده بود در تمام مراحل تحقيق و بازجويي به قتل اعتراف كرد و مدعي شد عبدالله (مقتول) با همسرش رابطه نامشروع برقرار كرده است.
با صدور كيفرخواست، اين مرد يكبار در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد و از سوي پنج قاضي دادگاه به اتهام قتل به پرداخت ديه محكوم شد اما حكم صادره از سوي قضات ديوان عالي كشور نقض شد و محمد صبح ديروز براي آخرين بار مقابل قاضي كوه كمره اي و چهار قاضي مستشارش محاكمه شد.متهم ضمن قبول اتهام قتل عمدي در خصوص انگيزه قتل خطاب به قضات گفت: ۶ ماه همسرم با اين مرد رابطه نامشروع برقرار كرده بود. وقتي از اين ماجرا مطمئن شدم، تصميم به قتل آنها گرفتم. اما فرصت و بهانه خوبي پيدا نكرده بودم تا اينكه يك هفته قبل از حادثه، همسرم گفت مي خواهد به ديدن مادرش به روستا برود. وقتي او رفت. انگار كسي به من الهام كرده بود كه بايد به روستا بروم. دو روز بعد از رفتن همسرم به روستا رفتم وقتي به آن جا رسيدم، متوجه شدم همسرم به همراه عبدالله به باغ رفته اند. هوا كاملاً تاريك شده بود كه برگشتند. وقتي همسرم مرا ديد عصباني شد و گفت: چرا به اين زودي براي بردن وي آمده ام. چند روز از برگشتمان از روستا نگذشته بود كه همسرم گفت عبدالله به همراه خانواده اش براي ديدنمان از تهران مي آيند. اما عبدالله خود به تنهايي آمد .يك روز بعد از طريق دخترم متوجه روابط شان شدم. صبح روز حادثه، از خواب بيدار شدم. ديدم عبدالله هنوز خواب است. از خانه بيرون رفتم و ۲۰ دقيقه بعد برگشتم. در آن لحظه خودم متوجه رابطه همسرم با مقتول شدم. متهم در ادامه گفت: هر دو گريه كردند و از من خواستند با آنها كاري نداشته باشم. به عبدالله اجازه فرار دادم و به همسرم گفتم بيا با بچه ها خودكشي دسته جمعي كنيم اما همسرم قبول نكرد.هر دو به تهران آمديم و پس از پيدا كردن محل كار عبدالله با او شروع به صحبت كردم. در آن موقع وي حاضر به قبول كارش نشد. من هم عصباني شدم و با چاقويي كه در بين راه خريداري كرده بودم او را كشتم.برپايه اين گزارش، پس از دفاع وكيل مدافع تسخيري متهم، ختم جلسه اعلام شد و قرار است حكم پرونده ظرف مدت قانوني صادر شود.

آن سوي حادثه
زنان حق تحصيل دارند-۲
محمد كشاورزي وكيل پايه يك دادگستري
قانونگذار در وضع مقررات در باب حقوق خانواده و تكاليف زوجين اموري را منع يا محدود كرده است كه آن امور و انجام آنها با مصالح خانوادگي و زندگي مشترك منافات دارد و پايه هاي زندگي مشترك را سست مي كند و يا با احساسات جامعه تعارض دارد. تحصيل علم از جانب زوجه نه با مصالح زندگي مشترك زوجين مي تواند تعارض داشته باشد و نه احساسات جامعه را جريحه دار مي كند. براي روشن شدن فكر مقنن در تعيين تكليف زوجين و ايجاد قيد بر آنها مي توان مثال هاي متعددي را از قانون ذكر كرد كه در آنها قانونگذار براي جلوگيري از جريحه دار شدن احساسات ممنوعيت هايي را وضع نموده است.
به طور مثال در قانون مدني زوج از ازدواج با بعضي افراد كه حتي جزء محارم نيستند منع شده است. مرد نمي تواند با خواهر زنش يا دختر برادر زنش ازدواج كند. اين ممنوعيت جز براي جلوگيري از جريحه دار شدن احساسات علت ديگري ندارد.
همچنين قانون اين حق را از زن سلب كرده است كه بدون موافقت شوهرش بتواند قيم شخصي شود. در عين حال كه قانونگذار قيموميت زن را بدون هيچ قيد و محدوديتي در مخالفت شوهر، منوط به موافقت او كرده است. در باب شغل زوجه با مهارت خاصي در تفكيك ماهيت قيوميت زن با حرفه او گفته است كه مرد مي تواند مانع از اشتغال زوجه در مشاغل منافي مصالح خانوادگي شود. به عبارت ديگر زوجه (برخلاف قبول قيوميت) تكليفي ندارد براي انتخاب شغل ابتدا موافقت همسرش را اخذ كند، بلكه او مختار است هر شغلي را كه تمايل داشت اختيار كند. زوج فقط مي تواند با اثبات خلاف  شأن بودن آن شغل او را منع كند، در حالي كه براي قيم شدن زوجه اخذ موافقت قبلي لازم است.
تفاوت بيان قانونگذار در باب انتخاب شغل و قيوميت كه ذاتاً به صورت مجاني و بدون دستمزد صورت مي گيرد، دقت او را در توجه به تفاوت ماهيتي اين دو موضوع دارد. قيوميت امري است كه قيم را گرفتار كاري مي كند كه هيچ مزد مادي ندارد. به همين جهت قانونگذار رضايت شوهر را لازم ديده يعني در اينجا قانونگذار سياستي متضاد با سياست انتخاب شغل از جانب زوجه اتخاذ نموده است.
با اين اوصاف براي درك بهتر و بيشتر نظر قانونگذار نسبت به تحصيل زوجه سعي مي كنيم به ديگر قوانين موجود يا ادله ديگر متوسل شويم و با مطالعه آنها نظر مقنن را استنباط كنيم. علاوه بر آنچه كه فوقاً بيان شد قانونگذار در قانون سال ۱۳۴۷ قانون خدمات اجتماعي زنان را تصويب نموده است. به موجب اين قانون، كليه خدمات فرهنگي، آموزشي، بهداشتي، درماني و اجتماعي وظيفه زنان هم شناخته شده است. قانونگذار توسعه جامعه را فقط به عهده مردان جامعه نگذاشته و زنان را هم در اين زمينه موظف شناخته است.
انجام اين وظيفه و نه حق ايجاب مي كند كه قانونگذار اين حق را به زنان بدهد كه آنها بتوانند به اين وظيفه عمل كنند. آنها زماني مي توانند به اين وظيفه عمل كنند كه علم مربوطه را كسب كنند. بنابر اين توسل به قاعده اذن در شيء اذن در لوازم آن است، بايد بگوييم زنان به طور مطلق اعم از مجرد و متأهل حق تحصيل علم در تمام رشته هاي علمي مورد نياز جامعه دارند. بنابر اين منع زنان از تحصيل علم با توجه به مطلق بودن قانون ياد شده و عدم تفكيك زنان مجرد از متأهل نياز به دليل دارد.با اوصاف يادشده نمي توانيم بگوييم زوجه زماني مي تواند تحصيل كند كه اين حق را ضمن عقد نكاح به صورت شرط براي خود ايجاد كرده باشد. بلكه بايد بگوييم زوج زماني مي تواند زوجه را از تحصيل منع كند كه اين حق را يعني حق تحصيل را ضمن عقد نكاح از زوجه سلب كرده باشد.دليل ديگري كه مؤيد ادله فوق است دليل فقهي است. همان طور كه مي دانيم جهاد از فروع دين است. حديثي داريم كه مي گويد قلم العلماء  افضل من دماء الشهدا. مطابق اين حديث علم برتر و اولي بر جهاد است. از طرف ديگر حج نيز از فروع دين است. در انجام حج تمتع زن نياز به اخذ رضايت از شوهر ندارد. وقتي كه زن براي انجام فروع دين يعني حج نياز به رضايت شوهر نداشته باشد، آيا زن براي انجام امري بالاتر از فروع دين يعني آنچه كه افضل از جهاد است نياز به رضايت و موافقت شوهر دارد؟

دستگيري سارقان به عنف در اصفهان
گروه حوادث: در پي شكايت مردمي، اعضاي يك شبكه سرقت و زورگيري در اصفهان شناسايي و متلاشي شد.
به گزارش روابط عمومي دادگستري استان اصفهان، دو ماه قبل طي شكايت هاي متعدد و مشابهي كه از سوي چند نفر از اهالي محله رهنان به پليس انتظامي اين منطقه اعلام شده بود، تحقيقات مقدماتي در خصوص شناسايي اعضاي يك شبكه سرقت و زورگيري به عنف آغاز شد. در بررسي ها مشخص شد كه سارقان با سوار كردن افراد به عنوان مسافر در ساعات پاياني روز، تغيير مسير داده و با تهديد چاقو، اقدام به سرقت وجوه نقد و طلاجات مسافران كرده اند.
به اين ترتيب پليس انتظامي اصفهان پس از انجام چهره نگاري يك نفر از سارقان به نام عبدالله (۲۲ ساله) را مورد شناسايي قرار داد و در يك عمليات تعقيب و گريز دستگير كرد.
در بازجويي مقدماتي از وي آشكار شد كه اموال مسروقه در مخفيگاه آنها توسط مادر متهم به هويت شهناز (۵۳ ساله) نگهداري شده كه پس از دستگيري وي مقداري از اموال كشف شد. طي پيگيري هاي بعدي كه صورت گرفت دو نفر ديگر از همدستان متهم به نام هاي امير(۲۵ ساله) و ناصر (۲۷ ساله) شناسايي و دستگير شدند.
بر پايه اين گزارش، تاكنون نامبردگان، به ۶ فقره سرقت اعتراف كرده اند.

حادثه در جهان
مرگ كودك سه ساله به دنبال تنبيه بدني
آسوشيتدپرس: پسر سه ساله اي كه توسط مادرش در وان آب داغ حمام گذاشته شده بود سرانجام پس از گذشت يك هفته از اين حادثه و در حالي كه از سوختگي درجه سه رنج مي برد در بيمارستان فدرال فلوريدا درگذشت. پليس مادر اين كودك را پيش از اين نيز به اتهام آزار و اذيت جنسي فرزندش بازداشت و مجبور به گذراندن كلاس هاي آموزشي كرده بود. به گزارش بازپرس پرونده، پليس بدن نحيف و نيمه جان ميسون ۳ ساله را در منزلش و در حالي كه يك هفته از سوختگي وي مي گذشت پيدا كرده اما وي دقايقي پس از رسيدن به بيمارستان به دليل شدت جراحات وارده و دير رساندن وي به بيمارستان درگذشت. مادر بزرگ وي به مسئولان بيمارستان گفته بود كه مادر ميسون براي تنبيه وي او را در وان حمام كه حاوي آب داغ بوده گذاشته است البته هنوز مشخص نيست كه والريا كندي ۳۰ ساله به چه دليل فرزند سه ساله خود را تنبيه كرده است.والريا در حال حاضر با اتهام قتل عمد و سهل انگاري در نگهداري از فرزندش در بازداشتگاه به سر مي برد. دادستان پرونده مادربزرگ ۵۳ ساله ميسون را نيز با اتهام سكوت در برابر جرم و سهل انگاري در رساندن نوه اش به بيمارستان روبه رو كرده است. به گزارش بازپرس تحقيق پرونده، سازمان بهزيستي از چند ماه پيش و به دليل آزار و اذيت ميسون از جانب مادرش سرپرستي وي را به مادربزرگش سپرده بود. اين در حالي است كه مادربزرگ ميسون بر خلاف دستور قانوني به دخترش اجازه داده بود تا ميسون را در طول تعطيلات كريسمس نزد خود ببرد.

قصاص براي مرد همسركش
گروه حوادث: مرد جواني كه متهم به قتل همسر ۲۰ ساله اش بود، با نظر اكثريت قضات دادگاه كيفري استان به قصاص نفس محكوم شد.
به گزارش همشهري، اول آبان ماه سال ۸۲ به بازپرس ويژه قتل دادسراي امور جنايي تهران وقوع يك فقره قتل اطلاع داده شد. بازپرس هنرمند در محل حادثه حضور يافت و با جسد پرستو كه آثار كبودي بر روي بدن و بريدگي در گلويش مشهود بود، روبه رو شد. بررسي هاي اوليه نشان مي داد از ابتداي واحد آپارتماني تا محل جنايت اشيايي به ترتيب افتاده و درگيري بين مقتول و عامل جنايت مشهود بود و با توجه به شدت درگيري اين اشياء بيشتر شده است.
با توجه به مدارك موجود اعلام مظنونيت اولياي دم نسبت به دامادشان، صادق به اتهام قتل همسرش بازداشت شد. وي در نخستين بازجويي ها مدعي شد، ساعت۱۵/۸ صبح به همراه فرزند ۴۵ روزه و همسرم براي زدن واكسن بيرون رفتيم. حين برگشتن آنها را روانه خانه كردم و براي تهيه برنج و قطره استامينوفن از آنها جدا شدم. در حين خريد چندمرتبه با خانه تماس گرفتم، اما كسي جواب نداد. وقتي وارد خانه شدم با جسد خونين همسرم مواجه شدم. اما وي سه روز بعد از جنايت به قتل اعتراف كرد و گفت: به خانه آمدم با زنم درگير شدم و او فحاشي كرد. من هم با مشت و لگد او را زدم. تلويزيون را به طرفش پرت كردم و با سنگ به سرش كوبيدم. چند لحظه مكث كردم و بعد گلويش را بريدم. در مرحله بعدي بازجويي نزد بازپرس، متهم مجدداً منكر قتل شد. پزشكي قانوني نيز اعلام كرد عامل جنايت ابتدا مقتول را خفه كرده بعد گردنش را بريده است.
دراولين جلسه محاكمه با توجه به شكايت اولياي دم مبني بر قصاص نفس (اعدام) متهم در جايگاه قرار گرفت و ضمن انكار قتل عمدي همسرش گفت: زنم بسيار زن خوبي بود. روز حادثه براي واكسن زدن فرزندم از خانه خارج شديم. بعد از ساعتي آنها را تا سر كوچه رساندم و چون قرار بود شب مهمان داشته باشيم .براي خريد بيرون رفتم. اما وقتي وارد خانه شدم ديدم پرستو غرق در خون افتاده و يك چاقو روي گلويش است. چاقو را با دو انگشت گرفتم و بعد رهايش كردم. خودم به تمام همسايه ها مظنون هستم. وي در مقام آخرين دفاع مجدداً منكر قتل شد و از دادگاه خواست تا از تمام همسايگانش بازجويي صورت گيرد.برپايه اين گزارش پنج قاضي دادگاه كيفري استان حكم قصاص نفس متهم را صادر كردند. اين حكم در مدت ۲۰ روز قابل تجديدنظر خواهي است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |