دوشنبه ۱۹ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۶ - Jan 9, 2006
براساس مصوبه ديروز مجلس
تخريب ساختمان هاي آموزش و پرورش ممنوع است
حاشيه
* نمايندگان عضو فراكسيون مجلس شوراي اسلامي در نامه اي سرگشاده به رئيس جمهوري خواستار برطرف شدن نقايص لايحه مديريت خدمات دولتي توسط دولت شدند. اين فراكسيون همچنين خواستار افزايش بودجه وزارت آموزش و پرورش و بهبود وضعيت معلمان شد.
* مجلس شوراي اسلامي ديروز به مدت يك ساعت و بيست دقيقه به دليل بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي مجلس جلسه غيرعلني غيررسمي برگزار كرد. همچنين در اين جلسه تعدادي از نمايندگان نيز در اين جلسه نسبت به محدودشدن اختيارات آنها در آيين نامه جديد اعتراض كردند.
* تعدادي از نمايندگان در جلسه غيرعلني ديروز نسبت به غيبتها و تأخيرهاي مداوم برخي همكاران خود تذكراتي را به هيات رئيسه مجلس دادند و هيات رئيسه نيز ضمن قرائت اسامي اين دسته از نمايندگان به آنها اخطار داد كه اين مساله در حقوق و مزاياي آنها تاثير خواهد گذاشت.
* تعدادي از كاركنان اخراجي شركت شيلات شمال صبح ديروز نسبت به اخراج خود از اين شركت در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
* سيد جلال يحيي زاده و سيد عباس پاك نژاد نمايندگان تفت و يزد، به رئيس جمهوري تذكر دادند دستور مراقبت و حفاظت از جان دانشمندان ايراني را صادر كند. آنها همچنين از احمدي نژاد خواستند كميته اي براي بررسي علل درگذشت ناگهاني چند تن از دانشمندان برجسته كشورمان طي يك سال اخير تشكيل دهد.
گروه سياسي _ در جلسه علني ديروز مجلس، همچنين لايحه ممنوعيت تخريب ساختمان هاي آموزشي و پرورشي تابع وزارت آموزش و پرورش پس از آنكه دوبار از سوي شوراي نگهبان بازگردانده شده بود براي سومين بار در صحن علني مورد بررسي قرار گرفت.
مجلس از سه مورد ايراد شوراي نگهبان بر دو مورد عيناً بر مصوبه قبلي خود اصرار كرد اما در بخشي از مورد سوم اصلاحاتي انجام داد. براين اساس شوراي نگهبان قانون اساسي پس از اظهارنظر درباره مورد اصلاحي اين لايحه آن را بررسي و در تصميم گيري نهايي در موارد اختلافي به مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهد فرستاد. با اصرار نمايندگان بر يكي از مصوبات قبلي خود مراجع قضايي تا دو سال و شش ماه از تاريخ صدور حكم نمي توانند احكام قلع ساختمان هاي آموزشي و پرورشي تابع وزارت آموزش و پرورش را اجرا كنند. همچنين اصرار بر يكي ديگر از موارد اين لايحه آموزش و پرورش را موظف كرد ظرف دو سال و شش ماه از تاريخ قطعيت احكام قلع ساختمانهاي آموزشي و پرورشي طبق مقررات به توافق با مالكان از طريق دولت يا شهرداري اقدام كند.با اصلاح بخشي از ماده ۳ اين لايحه نيز صدور اجراي احكام قلع در مورد ساختمان هايي كه آموزش و پرورش در زمين هاي موات احداث كرده است و سپس مراجع قضايي حكم به غير موات بودن آنها داده اند و درعين حال بررسي آن، سند مالكيت هم ارائه شده است ممنوع خواهد بود.
در جلسه غيرعلني غيررسمي ديروز مجلس نيز مقرر شد طرح اصلاح آيين نامه داخلي مجلس كه مطابق اصل ۸۵ قانوني بايد در صحن علني مجلس بررسي شود به دليل كمبود وقت به يك هيات بررسي متشكل از تعدادي از نمايندگان سپرده شود.
در اين جلسه مقرر شد، با توجه به حجم زياد اين طرح، نزديكي موعد بررسي لايحه بودجه در مجلس، كمبود وقت و فشار كاري زياد مجلس آيين نامه تدوين شده در كميسيون  آيين نامه به جاي اينكه مستقيم به صحن علني بيايد، اول در جلسات اين هيات بررسي و مورد رسيدگي قرار گرفته و ماحصل مذاكرات و بررسي هاي اين هيات در صحن علني مطرح شود تا نمايندگان به جاي بحث و بررسي زياد و صرف وقت فقط يك بار به طرح بررسي شده و هيات بررسي راي موافق يا مخالف بدهند.همچنين، به تقاضاي عده اي از نمايندگان درمورد ارجاع طرح اصلاح موادي از آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي طبق اصل ۸۵ قانون اساسي به كميسيون تدوين آيين نامه داخلي بررسي شد و با توجه به اينكه نتوانست حد نصاب راي نمايندگان را كسب كند تصويب نشد.
براساس ماده ۱۶۹ آيين نامه هرگاه دولت يا ۱۵ نفر از نمايندگان تقاضاي ارجاع طرح يا لايحه اي را طبق اصل ۸۵ به كميسيون يا كميسيون هاي مجلس و يا دولت بكنند، اين تقاضا در جلسه علني اعلام و به ترتيب در دستور كار مجلس قرار مي گيرد و تقاضاي مذكور در همين راستا مطرح شد ولي به دليل عدم كسب دو سوم آراء نتوانست مورد توافق نمايندگان قرار گيرد.

امروز يا فردا
ايران تحقيقات هسته اي را از سر مي گيرد
گروه سياسي: مي توان از جمع وقايع هسته اي چند روز گذشته و باتوجه به فضاي فعلي اين نتيجه را گرفت: «ايران هم اكنون محور كار خود را بر آژانس بين المللي انرژي اتمي متمركز كرده است.»
پس از افت و خيزهايي كه برسر طرح روسيه و مذاكرات با اروپا پيش آمد، هنوز نتيجه مشخص نيست كه نظر ايران درباره مشاركت روسيه در غني سازي چگونه خواهد بود. تنها دليلي كه ايران درحال حاضر براي خود قائل است تا پيشنهاد روسيه را بررسي كند، پتانسيل بالايي است كه براي همكاري هاي استراتژيك ايران و روسيه در آينده قابل تصور است.
هر دو طرف هم تلاش مي كنند كه به بهترين شكل ممكن از اهرم استراتژيك يكديگر استفاده كنند. ايران پس از بررسي پيشنهاد روسيه اعلام كرد كه درحال حاضر با بازرسان آژانس درحال رايزني است.
از همين رو جواد وعيدي اعلام كرد كه بازرسان باتوجه به همكاري ايران و آژانس در ايران حاضر شده اند تا بر فعاليت هاي تحقيقاتي ايران نظارت كنند. معناي ديگر اين حركت اين است كه فشار قطعنامه پاياني آژانس بر بازگشتن ايران بر سر مذاكرات با اروپا درصورتي محقق مي شود كه سه كشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه با پيشنهاد همكاري جدي برسر ميز مذاكرات حاضر شوند.
جواد وعيدي، معاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي ايران كه درحال حاضر رياست گروه مذاكرات هسته اي را نيز عهده دار است، در برنامه تلويزيوني شبكه يك سيما حاضر شد و گفت كه تمامي تعليقات انجام شده از سوي ايران همواره قيد داوطلبانه بودن و غيردائمي بودن به همراه خود داشته است. وي در همين حال اعلام كرد كه با همين قيد ايران فعاليت يو سي اف اصفهان را آغاز كرد و با همين قيد در هفته جاري، فعاليت هاي تحقيقاتي خود را نيز شروع مي كند.
وي درهمين حال تاكيد كرد كه تحقيقات هسته اي حق رسمي هر عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي است. اين درحالي است كه طبق معاهده ان پي تي، غني سازي نيز حق مجاز كشورهاي متعهد است اما هنوز غرب به آن رضايت نداده است. وعيدي از همين رو يادآور شد كه «با نظارت آژانس جلوي بهانه گيري ها را مي گيريم و آژانس بين المللي انرژي اتمي محلي براي جلوگيري از بهانه جويي ها است.»
وي همچنين در ادامه نكاتي را برشمرد كه نشان داد شايد پيشنهاد روسيه حتي به مرحله عمل نيز برسد.
سرپرست تيم مذاكره كننده هسته اي ايران درخصوص حضور تيم روسي به سرپرستي معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي اين كشور، توضيح داد: اين هيات براي طرح ايده روسيه مبني بر غني سازي مشترك در كنار ساير همكاري هاي دو كشور در زمينه هسته اي مثل نيروگاه بوشهر و قرارداد تامين سوخت اين نيروگاه به تهران آمده است.وي با بيان اينكه ايده روسيه رسماً در ۱۰ روز گذشته به ايران تسليم شده است، گفت: ما به خاطر ابهامات موجود اعلام كرديم كه طرح نياز به بررسي دارد و بايد جزئيات اقتصادي، علمي و فني آن روشن شود.
وعيدي همچنين تاكيد كرد: بايد ببينيم غني سازي در خاك روسيه به عنوان يك طرح مكمل مطرح است يا يك طرح جايگزين؟
وي درخصوص طرح مكمل توضيح داد: بايد ببينيم آيا اين طرح به معناي اين است كه همزمان با كاري كه در كشور انجام مي دهيم در روسيه هم غني سازي داشته باشيم و طي يك زمان بندي بخشي از غني سازي را در كنار آنچه در كشور انجام مي شود در روسيه انجام دهيم.وي با بيان اينكه طرفين در مذاكرات با روسيه هنوز به جزئيات طرح نرسيده اند، رسيدن به توافق نهايي را زمان بر و نيازمند جلسات متعدد دانست و درخصوص انعطاف پذيري دو طرف براي رسيدن به توافق گفت: انعطاف طرف ايراني اين است كه آماده شنيدن و بررسي و مطالعه طرح هستيم و انعطاف طرف روس اين است كه قبول دارند، اين ايده به عنوان يك ايده دوطرفه دنبال شود و نهايتاً به عنوان طرحي مشترك مورد قبول دو طرف درآيد.
درهمين حال از سوي شوراي عالي امنيت ملي ايران تاييد شد كه در همين هفته تعليق تحقيقات سوخت هسته اي پايان مي يابد. به گزارش مهر حسين انتظامي در گفت وگويي با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه بازرسان آژانس براي فك پلمپ در ايران به سر مي برند و به زودي تحقيقات سوخت هسته اي آغاز مي شود.اين روزها اروپا هنوز واكنشي نشان نداده و كماكان اين آمريكاست كه سعي مي كند موضع خود را خصمانه نگهدارد. به همين خاطر هم ويليام برنز، معاون وزير خارجه آمريكا اعلام كرد كه در مذاكرات ميان صدراعظم آلمان و رئيس جمهور آمريكا كه به زودي برگزار مي شود، موضوع ايران و مذاكرات آتي اروپا نيز محور اين مذاكرات خواهد بود.

آصفي:
ايران آماده ازسرگيري تحقيقات هسته اي است
مهر: سخنگوي وزارت امور خارجه مذاكرات مقامات ايراني و روسيه در خصوص طرح هسته اي مسكو را مثبت خواند و گفت: بحث ها، ايده ها و فرمولهاي مختلفي در مذاكرات مطرح است. حميدرضا آصفي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در خصوص مذاكرات ايران و روسيه گفت: مذاكرات با روسيه هنوز ادامه دارد و لذا بايد صبر كرد و در پايان مذاكرات آن را ارزيابي كرد. وي افزود: در اين مذاكرات بحث ها و ايده هاي مختلفي مطرح شده است. ما و روسها نگاه مثبتي به مذاكرات داريم و فرمولهاي مختلفي در طرح است اما اصل پذيرفتن حقوق ايران و احترام به آن است.
آصفي مسير مذاكرات را مثبت خواند و گفت: اميدواريم به راه حل برسيم و اين مذاكرات ظرفيت را دارد كه قابليت هاي مختلف از خود نشان دهد. سخنگوي وزارت خارجه در خصوص احتمال صدور بيانيه اي از سوي پنج قدرت هسته اي عليه تصميم ايران براي ازسرگيري تحقيقات گفت: ما هم شنيده ايم آمريكايي ها به دنبال تحريك كشورها هستند ولي هنوز چنين بيانيه اي صادر نشده است. وي در خصوص مذاكرات ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي براي فك پلمب از مراكز هسته اي گفت: ما با آژانس هميشه در ارتباط نزديك و گفت وگوهاي تنگاتنگ هستيم. مأموران آژانس هم از قبل آمده اند و هم در ايران حضور داشتند و مي دانيد كه در جمهوري اسلامي ايران مأموران آژانس مستمراً حضور دارند.
از زبان تهديد بايد اجتناب كرد
خبرنگاري پرسيد: اروپا اعلام كرده است ازسرگيري تحقيقات روند مذاكرات را با مخاطره مواجه خواهد كرد. نظر شما چيست؟ آصفي پاسخ داد: از زبان تهديد بايد اجتناب كرد و اصل كار را بر اساس گفت وگوي محترمانه با احترام به حقوق همه انجام داد.
وي افزود: بحث تحقيقات چيز تازه اي نيست .جزء حقوق جمهوري اسلامي ايران و ساير كشورهاي عضو NPT است و تحت نظارت آژانس خواهد بود. سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: تحقيقات هسته اي هيچ ارتباطي با توليد سوخت هسته اي ندارد. اين تحقيقات تحت نظارت آژانس صورت مي گيرد و در جاهاي ديگر دنيا هم متداول است. غرب نبايد با انجام تحقيقات در ايران دوگانه برخورد كند. وي با اشاره به نقش تحقيقات در توسعه علوم و پيشرفت كشور گفت: دانشمندان ما پيشرفت كرده اند و نمي توان آنها را از تحقيقات هسته اي بازداشت . وي توضيح در خصوص دامنه تحقيقات را ضروري ندانست و گفت: تحقيقات دامنه خود را دارد و آژانس و اروپا آن را مي دانند؛ لزومي ندارد شما هم بدانيد. وي در خصوص لغو ملاقات محمد سعيدي به عنوان نماينده ايران با البرادعي را در روز پنج شنبه وين توضيح داد: آقاي البرادعي ديدگاههايش را صبح همان روز گفته بود، ما با آژانس مي خواهيم ارتباط داشته باشيم ولي معتقديم آژانس بايد از مباحث سياسي جداً خودداري كند چون اثر جدي بر كار حرفه اي آژانس مي گذارد.
سخن ياوه ارزيابي نمي خواهد
خبرنگاري پرسيد: شنيده شده است كه بعد از گفت  وگوهاي رژيم صهيونيستي با مقامات تركيه، اين كشور سفر آقاي احمدي نژاد به آنكارا را لغو كرده است. ارزيابي شما از اظهارات مقامات اسرائيلي در تركيه چيست؟ آصفي پاسخ داد: سخن ياوه ارزيابي نمي خواهد. آقاي متكي با همتاي تركيه اي خود شب گذشته گفت وگوي تلفني داشت، در اين گفت وگو مطرح شد تركها علاقه مند به گسترش رابطه در موضوعات مختلف هستند و اين تماس يك تماس دوستانه و صميمانه  بود و اصلاً از آن چنين برداشتي نمي شد كه تحت تأثير اين حرفها باشد. وي همچنين تأكيد كرد: هيچ تاريخي براي سفر رئيس جمهور به تركيه تنظيم نشده بود كه لغو شود.
همسايگان بايد براي مقابله با اشرار همكاري كنند
وي در خصوص گروگان گيراني كه ۹ مأمور ايراني را در مرز پاكستان به گروگان گرفته اند نيز گفت: ديدگاههاي مختلف مطرح است. آنچه مهم است اين است كه كشورهاي همسايه ايران و پاكستان بايد براي مقابله با اشرارهمكاري كنند. ما از طريق سفارت و كنسولگري مان با مسئولان پاكستاني در ارتباط و تماس هستيم تا اين مسأله رفع شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه مصوبه اجلاس مكه به پيشنهاد رئيس جمهور مبني بر اين كه حمله به يكي از كشورهاي مسلمان حمله به همه كشورهاي اسلامي تلقي مي شود چگونه پيگيري مي شود گفت: موضوعات مختلفي مطرح شد.

ديدار وزير خارجه با هيأت روسيه
فارس: بعد از ظهر روز گذشته كي سيليف معاون وزير خارجه روسيه با منوچهر متكي وزير خارجه ايران ديدار و پيرامون آخرين وضعيت برنامه صلح آميز اتمي جمهوري اسلامي ايران بحث و تبادل نظر كرد. وزير خارجه با ارائه ارزيابي نسبت به مواضع روسيه در ارتباط با برنامه صلح آميز اتمي ايران اظهار داشت: موضع روسيه همواره بر اين نكته استوار بوده كه مسائل اتمي ايران مي بايست در چارچوب مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي حل و فصل شود.
متكي با تشريح عمق راهبردهاي مشترك ايران و روسيه در چارچوب مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه اي تصريح كرد: نگرش آمريكا در ارتباط با روند رو به پيشرفت جايگاه مناسبات ايران و روسيه در عرصه هاي مختلف همواره مبتني بر مقابله و تضعيف نفوذ و منافع ايران و روسيه بوده است. معاون وزير خارجه روسيه نيز در اين ديدار درخصوص فرايند مذاكرات اتمي ايران و روسيه اظهار داشت: فرايند مذاكرات درخصوص برنامه صلح آميز اتمي ايران مي تواند بر اساس يك روند تدريجي و اصولي و با شكل گيري تمامي اجزاي پروسه اتمي ايران توأم باشد.

وزير كشور: سير ناامني در سيستان و بلوچستان
طي چهار سال گذشته صعودي بوده است
فارس: وزير كشور درباره انتخابات مجلس خبرگان گفت: اين انتخابات بدون هيچ تأخيري در موعد مقرر برگزار خواهد شد.وزير كشور در مصاحبه مطبوعاتي شنبه شب خود با خبرنگاران استان همدان تحليل هايي را كه مبني بر تأخير در انتخابات صورت مي گيرد را غير صحيح دانست و گفت: قانون مرجع و نقطه اتكا ماست و هر كسي كه شرايط كانديداتوري داشته باشد از حقوقش دفاع مي كنيم.وي درباره آخرين خبر از گروگانها گفت: آنها در ۵۰ كيلومتري مرزها نگهداري مي شوند و با گروگان گيرها رايزني شده تا افراد گروگان گرفته شده به سلامت بازگردند.پورمحمدي اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم گروگانها را برگردانيم و امنيت سيستان و بلوچستان و كشور را به حد مطلوب برسانيم.وي ادامه داد: سير ناامني در سيستان و بلوچستان طي ۴ سال گذشته صعودي بود و شاخص هاي ضد امنيتي ۳ برابر ۴ سال پيش شده كه براي اينكه ضريب امنيتي را در مرزها افزايش دهيم بايد برنامه ريزي و تدابير جدي انديشيده بشود.پورمحمدي درباره افزايش حوزه اختيارات استانداران اظهار داشت: بودجه هاي استاني را با اختيارات امكانات و منابع بيشتري در اختيار آنها قرار مي دهيم و تصميماتي كه در استانها قابل اتخاذ است به استانداران مي دهيم كه از آن جمله انتخاب بخشداران است كه به استانداران داده شده است.

سخنگوي شوراي نگهبان:
برگزاري هر انتخابات براي كشور
۴۴ ميليارد تومان هزينه دارد
ايسنا: دكتر عباسعلي كدخدايي درباره  لايحه  تجميع انتخابات، اظهار داشت: گزارشي از سوي معاون سياسي وزارت كشور براي شوراي نگهبان ارسال شده و هزينه هاي مالي برگزاري انتخابات را براي ما اعلام كردند. هر انتخابات براي كشور حدود ۴۴ ميليارد تومان هزينه مالي دارد. ما بايد ببينيم در قبال اين هزينه ي مالي چه دريافتي داريم. ما انتخابات را به جاي هر سال، هر دو سال يك بار برگزار مي كنيم و اين هزينه را نصف خواهيم كرد. وي تصريح كرد: در خصوص انتخابات مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري هزينه هاي سياسي و اقتصادي پنهان هم داريم كه اين هزينه هاي سياسي و اقتصادي پنهان در اين گزارش ها اعلام نمي شود مثلا از چند ماه قبل از انتخابات رياست جمهوري و تا چندين ماه بعد از انتخابات، بازار و دستگاه هاي اقتصادي نمي توانند فعاليت كنند يا فعاليت شان مختل مي شود يا بحث هاي سياسي كه در عرصه هاي بين المللي داريم عموماً تصميم گيري ها و اتخاذ راهكارها به دليل تغييراتي كه احتمال دارد اتفاق افتد، وضعيتي خاص را ايجاد مي كند.

رئيس جمهور به هرمزگان سفر مي كند
ايسنا: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور به هرمزگان سفر مي كند.
اين سفر سه روز پاياني هفته جاري (چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه) انجام مي شود و هيأت دولت در اين استان تشكيل جلسه خواهد داد. طبق برنامه ريزي هايي كه اعلام شده تا پايان سال جاري هيأت دولت به ۹ استان سفر خواهند كرد. سخنگوي دولت هدف از سفرهاي استاني را آشنايي با مشكلات مردم و حل اين مشكلات عنوان كرده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |