دوشنبه ۱۹ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۶ - Jan 9, 2006
كاربرد منطقي دارو و شيوه صحيح نسخه نويسي بررسي مي شود
بودجه دارو، ۳۰درصد سرانه بهداشتي را مي بلعد
000138.jpg
گروه اجتماعي _ مريم غفاري: بودجه اختصاص يافته به دارو، ۳۰ درصد سرانه بهداشت و درمان را مي بلعد و ايران از جمله كشورهايي است كه پزشكان آن براي طي پروسه يك بيماري تعداد زيادي دارو تجويز مي كنند، لذا آموزش كاربرد منطقي دارو و شيوه صحيح نسخه نويسي براي جامعه پزشكي بسيار ضروري است.
دكتر نوروزي، معاون آموزشي و پرورشي سازمان نظام پزشكي در يك نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران گفت: يكي از اهداف اصلي سازمان، كاهش فاصله و تبعيض در مباحث مالي و علمي همكاران پزشك در گروه هاي پايه يا متخصصين است كه در بخش علمي در قالب همايش هاي مدون، اطلاعات خودشان را به روز كنند و توجه خود را از سمت بيماري هاي خاص به سمت تحليل و ريشه يابي بيماري هاي غيرواگير كه منشاء بسياري از بيماري هاي فعلي هستند هدايت كنند. وي افزود: همايش علمي پزشكان عمومي با بيش از ۱۳۰ برنامه آموزشي طراحي شده كه ۵۰ امتياز مدون براي پزشكان دارد كه تجديد صدور مجوز پروانه هاي پزشكان در خرداد ماه آينده مستلزم برخورداري از آموزش هاي مداوم است.
دكترنوروزي درخصوص اصولي كه يك پزشك در طرح پزشك خانواده بايد بداند، گفت: در اين همايش نكاتي كه پزشك خانواده چگونه مي تواند در يك منطقه سلامت افراد را بررسي كند آموزش داده مي شود كه پزشكان بايد به لحاظ منطقه اي، بيماري هاي رايج آن نقطه نظير بيماري هاي عفوني، بيماري هاي اطفال و گوارشي و... را بدانند.
اين نشست در قالب كارگاه هاي مختلف مباحثي چون مسموميت، پوست و آلرژي هاي آن، بيماري هاي عفوني، جراحي هاي كوچك، بيماري هاي غدد(تيروئيد،  ديابت)، بيماري هاي اعصاب، بحث ناتواني جنسي، بيماري هاي شغلي، اورژانس ها، تصويربرداري و راديولوژي، بيماري هاي اطفال، شيوه صحيح نسخه نويسي، جمعيت شناسي و تنظيم خانواده، آشنايي با جمعيت، كه در هر منطقه اي روش هاي تنظيم خانواده متفاوت است، اخلاق پزشكي (كه به عنوان يك علم بايد آموزش داده شود)، بحث انتقال جنين، تغذيه(به عنوان عوامل بيماري ساز يا كاهش بيماري  مد نظر است)، طب گياهي، طب سالمندي، بيماري هاي مقاربتي مثل: ايدز، سوزاك، بيماري هاي گوارشي، بيماري هاي غدد مثل: ديابت، تيروئيد، كليوي و ...، طب ورزشي، غربالگري بيماران، آموزش ارزيابي سلامت فردي، شايع ترين بيماري هاي كشور يعني قلب و عروق مورد بحث قرار خواهند گرفت.
وي در خاتمه گفت: هدف ما اطلاع و آگاهي بيمار از حقوق خويش است كه بدين طريق بتوانيم بار شكايت بيماري ها را كاهش دهيم و بيمار و پزشك آن قدر مسائل را با هم خوب حل و فصل كنند كه كار به شكايت از هم نرسد.
در كنار اطلاع رساني، چالش هاي جامعه پزشكي نظير، مباحث علمي، بحث تعرفه ها، اشتغال پزشكان و ... در قالب نشست هاي صنفي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
شايان ذكر است، همايش علمي پزشكان عمومي سراسر كشور از ۲۹ بهمن لغايت ۱۴ اسفند ماه جاري در مركز همايش هاي بين المللي (سالن اجلاس سران) برگزار مي شود.

پذيرش ۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه پيام نور
گروه علمي و فرهنگي: معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور از پذيرش ۵۰ هزار دانشجو در ۱۱۰۰ رشته محل براي نيمسال دوم، افزايش فرصت تحصيلي دانشجويان، اعطاي تسهيلات به دانشجويان جانباز و ايثارگر و پذيرش بدون آزمون نخبگان، دانشجويان ممتاز و قهرمانان ورزشي در اين دانشگاه خبر داد.
وي همچنين در ادامه اين گفت وگوي با ايسنا با اعلام زمان ثبت نام دوره هاي فراگير در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد، چگونگي انتقال و مهماني دانشجويان در دانشگاه پيام نور را نيز تشريح كرد.
دكتر ابوالفضل فراهاني در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران اعلام كرد: ۵۰ هزار دانشجو امسال و براي نيمسال دوم در ۱۱۰۰ رشته محل پذيرفته مي شوند.
وي گفت: اين پذيرش از بين داوطلبان مجاز به انتخاب رشته كنكور سراسري سال ۱۳۸۴ انجام مي شود و دانشگاه پيام نور به اين دسته از داوطلبان كه به هر دليلي موفق به راهيابي به دانشگاه نشده اند، فرصت مجددي مي دهد.
وي افزود: فرم انتخاب رشته اين دوره از پذيرش دانشگاه پيام نور اين هفته منتشر مي شود و داوطلبان مي توانند با انتخاب رشته مجدد و در صورت پذيرفته شدن در نيمسال دوم، تحصيل خود را در دانشگاه آغاز كنند.
معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور در ادامه با اشاره به تسهيلات دانشگاه براي جذب نخبگان، جانبازان و ايثارگران و قهرمانان ورزشي، اظهار كرد: دانشگاه پيام نور علاوه بر پذيرش دانشجو از طريق آزمون سراسري و فراگير، تسهيلاتي را جهت پذيرش بدون كنكور براي نخبگان، جانبازان و ايثارگران و قهرمانان ورزشي نيز اختصاص داده است.
دكتر فراهاني درباره جذب نخبگان ، دانشجويان ممتاز و برگزيدگان علمي، افزود: افرادي كه رتبه اول را در رشته خود در دانشگاه كسب كرده اند مي توانند بدون كنكور وارد مقاطع بالاتر شوند و در رشته همنام خود ادامه تحصيل بدهند.
همچنين المپيادي ها، برگزيده هاي جشنواره جوان خوارزمي و مشمولين آيين نامه تسهيلات استعدادهاي درخشان نيز مي توانند بدون آزمون وارد دانشگاه شوند.
وي با اشاره به افزايش فرصت تحصيلي دانشجويان در دانشگاه پيام نور گفت: در گذشته دانشجو در ۲۲ نيمسال مي توانست در اين سيستم تحصيل كند و ادامه تحصيل در يك نيمسال ديگر هم با تاييد كميسيون موارد خاص ممكن بود اما اخيرا با تصويب شوراي دانشگاه، دو نيمسال ديگر به فرصت تحصيلي دانشجويان اضافه شد و دانشجويان تا ۲۳ نيمسال فرصت تحصيلي دارند.
وي اظهار كرد: در صورت عدم فارغ التحصيلي در فرصت تحصيلي اعلام شده، به دانشجو در صورت گذراندن ۷۰ واحد درسي با نمره متعارف، مدرك دوره كارداني اعطا مي شود.
وي با اشاره به اينكه ظرفيت پذيرش دانشگاه در دوره هاي فراگير بر اساس حدنصاب هاي علمي است، اظهار داشت:  ثبت نام دوره هاي فراگير كارشناسي ارشد در اواخر بهمن و مقطع كارشناسي در دهه دوم اسفند ماه شروع مي شود و دليل تاخير اين بود كه دانشگاه يك دوره ثبت نام كارشناسي نداشت و به جاي آن از طريق آزمون سراسري ظرفيت اعلام كرد.
دكتر فراهاني در ادامه گفت: نتايج دوره دكتري تا پايان ماه جاري اعلام مي شود.
وي در ادامه با اشاره به تصويب راهكارهاي تسهيل انتقال و مهماني دانشجويان دانشگاه پيام نور در مقاطع كارداني و كارشناسي، گفت: انتقال  بين شهرهاي نواحي ۵ ، ۴ و۳ و شهرهاي ۲ و۱ آيين نامه فعاليت علمي ( به  جز استان  تهران )  به  صورت  جداگانه  ميسر است.
وي همچنين با اشاره به ميسر بودن مهماني بين مراكز و واحدهاي استان تهران ( به جز شهر تهران )، اظهار كرد: مهماني دانشجويان از شهرهاي ناحيه هاي ۵ ، ۴ و ۳ به ۲ و ۱ ( به جز استان تهران) ميسر است، همچنين مهماني در مراكز هم سطح در نواحي ۱ و ۲ هر كدام به صورت مستقل امكان پذير است.

سد   كنگاور ۱۲ محوطه  باستاني را زير آب مي برد
گروه علمي فرهنگي: معاون پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه گفت: در بسياري از سدهاي استان كه در يكي از مراحل مطالعه، اجرا و آبگيري هستند، آثار تاريخي وجود دارد.
يوسف مرادي در گفت وگو با ايسنا در كرمانشاه، با بيان مطلب بالا تصريح كرد: در يكي از محدوده هاي سدسازي در حال مطالعه در كنگاور ۱۲ محوطه باستاني وجود دارد. وي ادامه داد: امروز خطر بزرگي كه بسياري از محوطه هاي باستاني ما را متوجه خود مي كند، توجه نكردن سدسازان كشور به وجود آثار تاريخي است. مرادي در ادامه با اشاره به اين كه بر اساس قانون پيش از انجام هر فعاليت عمراني بايد از سازمان ميراث فرهنگي استعلام گرفته شود، گفت: متأسفانه اين قانون ضمانت اجرايي ندارد و گاهي هم كه استعلامي گرفته مي شود، باز دستگاه هاي اجرايي به كار خود ادامه مي دهند.
وي ادامه داد: امسال هم چندين بار مكاتبات و مذاكراتي با آب غرب و امور آب استان درباره وضعيت سدهاي استان كرمانشاه و محوطه هاي باستاني انجام داده ايم؛ اما هنوز هيچ پاسخ اطمينان بخشي به ما نداده اند.
مرادي در ادامه با بيان اين كه از سال ۱۳۷۷ مكاتبات بسياري درباره وضعيت آثار قرار گرفته در پروژه هاي عمراني انجام داده ايم، گفت: بعضي از اين آثار مانند شيان و سد گيلان غرب با حفاري هاي صورت گرفته مشكلاتشان حل شد؛ اما در مورد بسياري از سدهاي ديگر هيچ جواب قانع كننده اي دريافت نكرده ايم.

توزيع داروي بيماران خاص از اول بهمن فقط با كارت هوشمند
گروه اجتماعي :داروي بيماران خاص سراسر كشور تنها با كارت هوشمند ارائه مي شود.
سازمان بيمه خدمات درماني در اطلاعيه اي تاكيد كرد كه با توجه به ارائه كارت هوشمند به بيماران خاص (هموفيلي، تالاسمي، و دياليزي) و همچنين اتمام عمليات ثبت نام، صدور و توزيع كارت مذكور، از تاريخ اول بهمن ماه سال جاري، هر گونه توزيع داروي تحت پوشش اين طرح، صرفا با ارائه كارت هوشمند انجام مي پذيرد.

رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي ايران:
بخش خصوصي در سازمان گردشگري هيچ جايگاهي ندارد
گروه علمي فرهنگي : رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي ايران گفت:بخش خصوصي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هيچ جايگاهي ندارد و دولت براي ارتقاي صنعت گردشگري اختيارات بخش خصوصي را افزايش دهد.
محمد حسن كرماني در گفت وگو با خبرگزاري فارس رشد و شكوفايي اقتصاد در صنعت گردشگري را به توجه دولت به بخش خصوصي وابسته دانست و افزود: ضرورت دارد دولت امور اجرايي صنعت گردشگري و هوايي را به بخش خصوصي واگذار كند.
وي با بيان اينكه رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكنون هيچ جلسه اي با بخش خصوصي نداشته است، تصريح كرد: اميدواريم تمايل بخش خصوصي براي برپايي نشست مشترك به نتيجه برسد.

از امسال ايجاد مي شود
رشته مديريت تشكل هاي غيردولتي در دانشگاه آزاد
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: رشته «مديريت تشكل هاي غيردولتي» در مقطع كارشناسي ارشد از امسال در دانشگاه آزاد ايجاد مي شود.
شهلا حبيبي رئيس شبكه ارتباطي تشكل هاي غيردولتي زنان با اعلام اين خبر گفت: تجربه نشان داده است كه بسياري از زناني كه تشكل غيردولتي را اداره مي كنند براي مديريت آن دچار مشكلاتي هستند. زمينه اجرايي برگزاري دوره مديريت تشكل هاي غيردولتي فراهم شده است و از سال آينده اين رشته به صورت آزمايشي در دانشگاه آزاد به اجرا در خواهد آمد. وي با اشاره به اينكه اين رشته نيز به مانند رشته هاي ديگر دوره هاي پيش نياز خواهد داشت گفت: دانشجويان با الويت عضويت در تشكل هاي غيردولتي انتخاب خواهند شد. سر فصل دروس و پيش نيازها تدوين شده است.
شهلا حبيبي با اشاره به اينكه در پذيرش دانشجويان نگرش جنسيتي حاكم نيست گفت: اين رشته جزء يكي از گرايش هاي رشته مديريت است.
جلسه مطبوعاتي كه براي اطلاع رساني اجلاس مجمع عمومي شبكه  ارتباطي سازمانهاي غيردولتي زنان تشكيل شده بود با ارائه گزارش عملكرد از سوي شكوه نوابي نژاد ادامه يافت. وي كه معاون آموزشي پژوهشي شبكه و رئيس مؤسسه مشاوره زنان است گفت: ارتقاء موقعيت زنان از طريق آموزش و توانمندسازي آنها از اولويت هاي شبكه تشكل هاي غيردولتي زنان است و به همين منظور پيشنهاد راه اندازي رشته تحصيلي مديريت تشكل هاي غيردولتي ارائه شده واز ديگر اقدامات اين شبكه برگزاري كلاسهاي آموزش حقوق بشر با همكاري كرسي حقوق بشر دانشگاه بهشتي، برگزاري كارگاه هاي توانمندسازي تشكلهاي زنان براي حضور در اجلاس هاي بين المللي و ايجاد سايت اطلاع رساني و مجله سبا است.
شهلا حبيبي مشاور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره تشريح اهداف و برنامه هاي مجمع عمومي شبكه تشكلهاي غيردولتي زنان گفت: تدوين برنامه توسعه NGO هاي كشور از جمله مباحثي است كه در اجلاس كيش مطرح خواهد شد همچنين كسب مقام مشورتي در دولت و سازمان ملل مسائل ديگري است كه پيگيري خواهد شد. وي در ادامه گفت: طرح تهيه دكترين امام در مورد زنان از فعاليت هاي اين شبكه است كه با همكاري انجمن زنان دوستار صلح تدوين شده و در اجلاس كيش مطرح خواهد شد. در اين اجلاس ۱۰ كميسيون كه كميسيونهاي تعامل با مركز دولتي زنان، آموزش و پژوهش، طرح و برنامه، تعامل با دانشگاهها و مراكز حوزوي، تعامل با احزاب مجلس و ... از جمله آن ها هستند. در اين اجلاس همچنين از همه مسئولان دولتي و غيردولتي زنان آژانسهاي تخصصي سازمان ملل دعوت به عمل آمده است.
وي در مورد دليل انتخاب كيش گفت: شبكه  تشكلهاي غيردولتي هم اكنون ۳۰۰ عضو دارد. اين تشكل ها از بين گزينه هاي تهران ،مشهد و كيش اين جزيره را انتخاب كرده اند. براساس برآورد ما هزينه برگزاري اين برنامه در كيش بسيار ارزانتر از كيش است. تمام اين هزينه را تشكل هاي غيردولتي عضو پرداخته اند.
صديقه علافر در مورد عملكرد معاونت طرح و برنامه شبكه تشكلهاي غيردولتي گفت: تدوين و كسب مقام مشورتي از مراكز تصميم گير و تصميم ساز ارائه طرح و انجام شاخص سازي براساس سند پكن (پكن + ۱۰) براي تهيه گزارش ملي، ارائه طرح و تلاش براي تصويب سرشماري سال ۸۵ براساس جنسيت، تلاش براي تدوين برنامه چهارم توسعه و چشم انداز ۲۰ ساله كشور ماجراي طرح توانمندسازي زنان در بحرانهاي طبيعي از جمله عملكردهاي اين معاونت است.

كنكور آزمايشي آينده سازان ۲۳ دي ماه برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي : مرحله اول كنكور آزمايشي آينده سازان صبح جمعه ۲۳ دي ماه ۸۴ به صورت همزمان در تهران و سراسر كشور برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل دفتر مركزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، مرحله اول كنكور آزمايشي آينده سازان جمعه ۲۳ دي ماه، اولين مرحله از كنكوري هاي ۶ مرحله اي آينده سازان به شمار مي رود كه در آن قريب به ۲۵ هزار دانش آموز پسر و دختر مقطع متوسطه و پيش دانشگاهي در رشته هاي رياضي، تجربي، انساني، كامپيوتر ، الكترونيك ، حسابداري و بازرگاني در ۷۰۰ حوزه امتحاني برگزار مي شود. براساس اين گزارش، كنكورهاي آزمايشي آينده سازان با هدف آشنايي بيشتر دانش آموزان با سئوالات چند گزينه اي، آمادگي بيشتر براي شركت در امتحانات پايان سال، آشنايي با سئوالات آزمون هاي سراسري دانشگاه ها و نيز محك دانش آموزان برگزار خواهد شد. بنابراين گزارش، براي رشته رياضي ۲۳۵ سئوال، تجربي ،۲۴۵ سئوال، انساني ۲۸۰ سئوال و كامپيوتر ، برق و حسابداراي هر كدام ۲۷۰ سوال طراحي شده است كه دانش آموزان بايد در مدت ۳ ساعت به سئوالات پاسخ دهند و پاسخ تشريحي اين آزمون بلافاصله بعد از برگزاري آزمون در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد.
يادآور مي شود: نتايج اين كنكور تا نيمه بهمن ماه ۸۴ از طريق صدور ۲ نوع كارنامه مشاوره و سنجش تحصيلي به اطلاع دانش آموزان خواهد رسيد كه از محل ثبت نام و يا آموزشگاه خود دريافت مي كنند. در اين آزمون، زمينه حضور افراد كم بضاعت نيز با تحقيقات ويژه فراهم شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |