دوشنبه ۱۹ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۶ - Jan 9, 2006
براساس مصوبه ديروز شوراي شهر
شركت واحد  رسماً به شهرداري واگذار شد
000195.jpg
گروه شهري : شوراي اسلامي شهر تهران كليه اختيارات خود در مجمع عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه به جز انحلال، انتخاب بازرس و حسابرس را به شهردار تهران واگذار كرد.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان دويست و دومين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر در جمع خبرنگاران گفت: اين جلسه به مجمع عمومي شركت واحد كه اعضاي آن را شوراي شهر تشكيل مي دهد اختصاص يافت و بازرس قانوني، گزارشي از روند فعاليت هاي شركت واحد در سال ۸۳ ارايه داد.
رئيس شوراي شهر افزود: در جلسه ديروز همچنين ترازنامه مالي شركت واحد، تغييرات و برنامه هاي اتوبوسراني ارايه شد.
چمران با اشاره به گزارش ارايه شده از سوي حسابرس شركت گفت: حسابرس در اين گزارش روند فعاليت شركت واحد را قابل قبول دانست ولي به برخي بدهي ها و مشكلات مالي نيز اشاراتي داشت.
وي همچنين گفت در جلسه ديروز قرار شد كميته اي ۵ نفره متشكل از رؤساي كميسيون هاي «عمران» ، «برنامه و بودجه» شوراي شهر، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني، معاون اداري مالي شهرداري و معاون حقوقي شهرداري تهران تكاليف و برنامه هاي اجرا نشده و باقيمانده از سال ها قبل شركت واحد را بررسي كند.
رئيس شوراي شهر افزود: اين كميته هفته آينده در ادامه جلسه مجمع عمومي شركت واحد، گزارش خود را ارايه خواهد كرد.
چمران همچنين با اشاره به مطرح شدن موضوع هيأت مديره جديد اتوبوسراني گفت: در اين جلسه آقاي قاليباف شهردار تهران اعضاي ۵ نفره هيات مديره را پيشنهاد كرد كه شامل ۲ يا سه نفر از معاونان شهردار و بقيه نيز از افرادي بودند كه در اين زمينه آگاهي دارند و در هيأت مديره قبلي نيز حضور داشته اند و مي توانند مسايل و مشكلات شركت واحد را به مديريت انتقال دهند.
رئيس شوراي شهر در عين حال گفت:  تصميم نهايي براي انتخاب هيات مديره شركت واحد بر عهده شهردار است كه قرار شد در اولين فرصت اعضاي هيأت مديره تعيين شوند.وي با بيان اينكه افراد پيشنهادي شهردار براي هيأت مديره شركت واحد با افراد پيشنهادي اعضاي شوراي شهر نيز بسيار نزديك هستند ابراز اميدواري كرد كه هيات مديره جديد بتواند با اختيارات بيشتري برنامه هاي شركت واحد را پيش ببرد.
چمران همچنين گفت: هيات مديره شركت واحد مطابق اساسنامه مي تواند از بين خود يا از بيرون فردي را به عنوان مديرعامل انتخاب كند.
وي گفت : در جلسه ديروز تعامل خوبي ميان شورا و شهرداري صورت گرفت و اميدواريم هيات مديره شركت واحد در اولين فرصت تعيين شود و كار خود را شروع كند.

اعتراض به تخريب پارك ملي خبر
000162.jpg
گروه شهري: گروهي از اعضاي تشكل هاي زيست محيطي و كوهنوردي استان كرمان در اعتراض به احداث تله كابين در پارك ملي خبر در كرمان صبح ديروز مقابل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان تجمع كردند.پارك ملي خبر با ۱۷۰ هزار هكتار وسعت در نزديكي شهر بافت يكي از بي نظيرترين و باقيمانده هاي جنگل هاي باستاني ارس و پسته كوهي در كشور است كه از تنوع زيستي بالايي برخوردار است اما رئيس پيشين سازمان محيط زيست در يك اقدام بحث انگيز در آخرين روزهاي حضور خود در سازمان محيط زيست با احداث اين تله كابين كه منجر به تخريب كوهستان و پوشش گياهي منطقه مي شود موافقت كرد. اين درحالي است كه طبق قوانين موجود هرگونه فعاليت عمراني و اقتصادي در پارك هاي ملي ممنوع است.

۴ بوستان اختصاصي بانوان
000159.jpg
مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران از احداث ۴ بوستان ويژه بانوان تهراني خبرداد و گفت: نخستين بوستان اختصاصي بانوان با نام آزادگان با امكانات متعدد ورزشي، تفريحي، فرهنگي و... اوايل سال آينده به بهره برداري خواهدرسيد. مهندس محمد مختاري افزود: بوستان آزادگان با مساحت ۲۷ هكتار در مجاورت بزرگراه آزادگان در حال حاضر مراحل احداث خود را طي مي كند.
وي اظهار داشت: همچنين بوستان قائم در زميني به مساحت ۱۷ هكتار و بوستان چيتگر شامل ۵/۷ هكتار در دست احداث است و بوستان همت واقع در ضلع شرقي اتوبان شهيد حقاني در محدوده اراضي عباس آباد و در زميني به مساحت ۵/۱۳ هكتار مراحل طراحي خود را طي مي كند.

پناه دهي بي خانمان هاي فصلي
000156.jpg
برحسب اعلام سازمان هواشناسي كشور مبني بر كاهش شديد دماي هوا در روزهاي آتي ، معاونت اجتماعي شهرداري تهران همكاري بيشتر شهروندان با مديريت شهري در امر جمع آوري افراد بي خانمان را خواستار شد.
بدنبال سرد شدن ناگهاني هوا اين معاونت طي نشست فوق العاده اي با مديران حوزه آسيبهاي اجتماعي، ضمن تاكيد بر تقويت و افزايش تعداد گشت هاي سيار شبانه مقرركرد تمامي مديران ذيربط و مشاوران معاونت اجتماعي ضمن همراهي گشت هاي سيار شبانه از نزديك بر جمع آوري افراد بي خانمان در روزهاي سرد پيش روي نظارت كنند.

يك اقتصاددان در گفت وگو با همشهري:
مسكن، گران ترين كالا در سبد هزينه خانوار ايراني است
000153.jpg
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: به رغم آن كه هزينه مسكن در ايران سهم بسيار بالايي از كل هزينه هاي خانوار را تشكيل مي دهد و گرانترين كالا در كشور محسوب مي شود ازنظر كيفيت به ويژه استحكام و ايمني در سطح پاييني قرار دارد.
دكتر جمشيد پژويان در گفت وگو با همشهري افزود: در كشور ما از ۲ جنبه تقاضا براي مسكن وجود دارد، نخست اين كه خانوارها به عنوان سرپناه از آن استفاده مي كنند و ديگر اينكه مسكن شكل دارايي دارد و مهمترين دارايي خانوارها محسوب مي شود.
وي نبود نظام تامين اجتماعي قوي و كارآمد را يكي از عوامل موثر در گراني مسكن دانست و گفت: نه تنها در ايران كه در همه كشورهايي كه نظام تامين اجتماعي قوي وجود ندارد، مسكن مهمترين دارايي خانوارها محسوب مي شود ازجمله در كشور آمريكا كه نظام تامين اجتماعي حاكم بر آن نسبت به كشورهاي اروپايي بسيار ضعيف است. بنابراين وقتي يك شهروند مسكني خريداري مي كند افزون بر يك سرپناه آن را به چشم پس انداز يا دارايي خود مي نگرد، در صورتي كه در كشورهاي اروپايي، به ويژه اروپاي شمالي كه از نظام تامين اجتماعي مناسب و بالايي برخوردارند و شهروندان از بدو تولد تا هنگام مرگ تحت پوشش اين نظام هستند بيشتر متقاضي مسكن براي بهره مندي از خدمات آن به عنوان سرپناه هستند و مسكن براي آنها جنبه دارايي و پس انداز ندارد، به همين دليل در اين كشورها درصد بالايي از شهروندان اجاره نشين اند و در اغلب موارد شهرداري ها و دولت خانه ها را مي سازند و به شهروندان اجاره مي دهند، درحالي كه در كشورهايي مثل ايران، بيش از ۸۰ درصد مالك خانه هستند و اين ناشي از آن است كه مسكن براي شهروندان نوعي دارايي و امنيت تلقي مي شود.
به اعتقاد اين اقتصاددان، بسياري از معضلات كشور ناشي از مشكلات موجود در ساختارهاي نظام تامين اجتماعي، نظام مالياتي و نظام پرداختهاست و در نتيجه تا اين ساختارها اصلاح نشود معضلات اجتماعي به خصوص مشكلات مرتبط با رفاه و عدالت اجتماعي برطرف نخواهد شد.
وي با اشاره به اينكه تاكنون اقدام موثري در اين زمينه صورت نگرفته، مي گويد: مهمترين مشكل آن است كه در كشور ما، افراد غيرمتخصص پيشنهاد مي دهند و سياستگذاري مي كنند، درحالي كه سياستگذاري در توان متخصصان و نخبگان اقتصادي است و تا زماني كه زمينه لازم براي حضور نخبگان در سياست سازي فراهم نشود گره اي از مشكلات گشوده نخواهد شد، چراكه سياست هاي اقتصادي بايد به صورت مجموعه ديده شود و سياست گذاري براي يك بخش و بدون هماهنگي با ساير بخش ها تنها بر بار مشكلات مي افزايد.
به گفته وي براي عبور از اين وضعيت، ضروري است بدون ملاحظات حزبي، دوستي و فاميلي، تيمي از نخبگان اقتصادي تشكيل شود تا در جايگاهي خاص در سطح بالاي حكومتي يا قوه مجريه فارغ از هرگونه روابطي، طراحي سياست ها و سياستگذاري را برعهده بگيرند و پيشنهادهاي خود را براي انتخاب و اجرا در اختيار دولتمردان قرار دهند.

نگاه
000150.jpg
جمال رحمتي
شيوع آنفلوآنزاي مرغي در برخي كشورها

قاليباف در نخستين همايش مديريت هزينه ها:
نمي گذاريم هزينه طرح هاي
كارشناسي نشده به شهرداري تحميل شود
گروه شهري: شهردار تهران با انتقاد از سهم بالاي هزينه هاي جاري نسبت به هزينه طرح هاي عمراني و خدماتي گفت: صرفه جويي به معناي كاهش غير علمي و غير منطقي هزينه ها نيست، بلكه به معناي مديريت هزينه ها ست.به گزا رش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمد باقر قاليباف در نخستين همايش مديريت هزينه ها افزود: ناكارآمدي مديريت هزينه، معضل عمومي كشور ما ست و با مديريت غير تخصصي نمي توان فعاليت اقتصادي پر بازده انجام داد.
قاليباف آغاز پروژه هايي را كه به هر دليل در طول زمان اجرا با مشكل روبرو مي شوند را به صلاح ندانست و گفت: اين كار جز اتلاف وقت و بودجه نتيجه ديگري ندارد.به گفته وي در مجموعه شهرداري هزينه هاي جاري از هزينه طرح هاي عمراني، خدماتي و مديريتي بسيار بيشتر است و تقريبا ۶۰ درصد از بودجه صرف هزينه هاي جاري مي شود.وي تصريح كرد: سهم بالاي هزينه هاي جاري در شهرداري بار سنگيني را بر دوش اين سازمان تحميل مي كند.
شهردار تهران همچنين با انتقاد از ناهمگوني هاي مديريتي در سازمان هاي تابعه شهرداري درخصوص شركت هاي پيمانكاري، گفت: شرايط قراردادهاي شركت هاي پيمانكار بايد به صورت دقيق مطالعه و كنترل شود و هزينه ها و مدت زمان انجام طرح ها بايد مورد نظارت و ارزيابي قرار گيرد.شهردار تهران با انتقاد از آغاز برخي طرح هاي بي سرانجامي كه در زمان اجرا با مشكل مواجه مي شوند، گفت: چنانچه هزينه طرح هاي كارشناسي نشده به شهرداري تحميل شود من با اين مسئله برخورد خواهم كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |