دوشنبه ۱۹ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۶ - Jan 9, 2006
گردهمايي مسئولان صنعت بيمه، نظام بانكي و وزارت كار براي توسعه بنگاه هاي كوچك
تسهيلات بانكي بنگاه هاي كوچك بيمه مي شود
000123.jpg
گروه اقتصادي: درپي تصويب سياست هاي دولت براي فعال شدن بنگاه هاي كوچك توليدي در جهت توسعه اشتغال و افزايش توليد به ابتكار وزارت كار و امور اجتماعي با حضور مسئولان بيمه و بانك هاي كشور و دست اندركاران وزارت كار زمينه هاي همكاري نهادهاي ياد شده در جهت توسعه بنگاه هاي كوچك بررسي شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين گردهمايي دكتر سيدمحمد جهرمي وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به برنامه دولت در سال آينده براي اختصاص ۳۵ درصد تسهيلات بانك ها به بنگاه هاي كوچك گفت: در سال جاري حدود ۸ هزار ميليارد تومان به بنگاه هاي كوچك و متوسط پرداخت شد و در سال آينده اين ميزان به ۱۵ هزار ميليارد تومان خواهد رسيد. وي تأكيد كرد اين تسهيلات تا پايان برنامه چهارم بايد به ۵۰ درصد افزايش يافته و به ۱۰۰ هزار ميليارد تومان برسد.
وزير كار تأكيد كرد براي تسهيل پرداخت تسهيلات بانكي به بنگاه هاي كوچك انتظار مي رود تا صنعت بيمه كشور در اين فرايند حضور يافته و با ايجاد اطمينان براي طرفين انگيزه فعاليت بيشتر را فراهم كند.
وي تأكيد كرد با پذيرش بخشي از مخاطرات سرمايه گذاري از سوي بيمه، نظام بانكي كشور در اين طرح هاي اشتغال زا حضور فعال تري خواهد يافت و كارآفرينان در فعاليت خود از سرعت عمل بيشتري برخوردار خواهند شد.
آمادگي صنعت بيمه
در اين مراسم دكتر عبدالناصر همتي رئيس كل بيمه مركزي ايران با تأكيد بر آمادگي صنعت بيمه كشور براي حضور در طرح هاي ياد شده گفت: همكاري صنعت بيمه و نظام بانكي مي تواند در اين مورد به تحول بزرگي منجر شود.وي خاطرنشان كرد بايد طرح هاي كارشناسي گسترده اي برگزار شود تا بيمه تسهيلات بنگاه هاي كوچك عملياتي شود و در اين زمينه بايد توجه كرد كه بين صدور ضمانت نامه و بيمه تفكيك قائل شد و تلاش كرد به هدف هاي مورد نظر دست يافت.
وي بهره گيري از تجربه بيمه هاي صادراتي در اين زمينه را ازجمله تجربيات موفق اعلام كرد كه مي تواند الگوي مناسبي براي بيمه هاي تسهيلات بنگاه هاي كوچك باشد.
در گردهمايي ديروز مديران چند بيمه خصوصي و بانك هاي كشور نيز حضور داشتند و در زمينه هاي گوناگون بحث و تبادل نظر شد.در اين جلسه قرار شد تا هيأت مديره بانك ها و مديران بيمه هاي كشور در نشست هاي كارشناسي در زمينه هاي اجرايي توافق هاي لازم را به عمل آورند.
به گزارش همشهري توسعه بنگاه هاي كوچك و متوسط در ايران يكي از سياست هاي كليدي براي توسعه صنعتي كشور است كه ضرورت دارد با جديت پيگيري شود.
اين امر با ايجاد بنگاه هاي واسط ميان توزيع كنندگان عمده و بنگاه هاي بزرگ مي تواند حلقه مفقوده توسعه صنعتي كشور را كامل كند و به يك نظام توليدي كارآمد منجر شود. اين امر در صورت بررسي كارشناسي دقيق طرح هاي ارائه شده از سوي بنگاه هاي اقتصادي كوچك و ارزيابي اقتصادي آنها و توجه به كارآمدي آنها مي تواند نقش مؤثري در اقتصاد كشور ضمن كاهش بيكاري داشته باشد.

با ارائه و تصويب طرح جامع گاز كشور
توليد، مصرف و صادرات گاز كشور قانو نمند مي شود
000120.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه تاكنون هيچ طرحي براي هدف گذاري و برنامه ريزي درمورد منابع گاز كشور ارائه نشده است ديروز مشاور مديرعامل شركت ملي صادرات گاز كشور اعلام كرد طرح جامع گاز كشور در اين شركت درحال تدوين است و تا پايان سال بايد به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود.به گزارش خبرنگار ما باتوجه به هزينه بربودن صادرات گاز و بازار گسترده مصرف داخلي و امكان سرمايه گذاري در صنايع انرژي براي توليد انواع كالاهاي با ارزش افزوده بالا ارائه يك تصوير روشن از آينده مصرف گاز در كشور ضروري است. علاوه بر اين همه ساله به دليل كاهش فشار چاه هاي نفت ميزان توليد نفت كشور كاهش مي يابد و ضروري است تا گازهاي تحت الارضي براي تزريق به چاه هاي نفت استفاده شود تا با تزريق گاز توليد نفت خام كشور افزايش يافته و هزينه سرباري به كشور وارد نشود.
باتوجه به اين مصارف مهم و حياتي در كشور برآورد دقيق كل ذخاير كشور و توان استخراج اين ذخاير در سال براي تامين مصرف داخلي در مرحله نخست و صادرات ضروري در سال هاي اخير ، تاكنون در اين زمينه هيچ برنامه مشخصي وجود نداشته و طرح هاي دردست اجرا باتوجه به سياست هاي جاري در صنعت نفت كشور ، بدون اولويت بندي انجام مي شده است.
طرح جامع تا پايان سال
به گفته مشاور مديرعامل شركت ملي صادرات گاز كشور در گفت و گو با مهر قرار است طرح جامع گاز كشور تا پايان سال ارائه شود.به گفته وي در اين طرح برنامه هاي لازم براي توليد، صادرات، مصرف، مديريت مصرف، تزريق به ميدان هاي نفتي و همه مسائلي كه در اين زمينه مطرح است پاسخ داده مي شود و درصورت تصويب آن در مراجع قانوني ساختار اين صنعت در كشور از ثبات و قانون مندي لازم برخوردار مي شود.

تا پايان سال ۲۰۰۶
مشكلات سروش و نوروز حل مي شود
مهر: مدير عمليات توليد نفت فلات قاره گفت: عليرغم تعمير تجهيزات موجود اما توليد سروش و نوروز همچنان كمتر از برنامه است. عباس وكيل درباره آخرين وضعيت ميادين سروش و نوروز گفت: مشكلات ميدان از نظر تجهيزات توسط شركت شل برطرف شده و ميدان توان توليد نفت با ظرفيت كامل را دارد. وي درباره توليد نفت ميدان ،آماري ارائه نكرد و افزود: شركت شل براي خريد تجهيزات نو سفارش داده است. به گفته وي، درحال حاضر ميادين سروش و نوروز توان توليد نفت به ميزان ۱۹۰ هزار بشكه را دارد اما از آنجا كه نفت اين ميدان ها از نوع سنگين است در فروش آنها با مشكلاتي مواجه هستيم.
وي تصريح كرد: شركت شل موظف است تا پايان سال ۲۰۰۶ نسبت به رفع مشكلات سروش و نوروز اقدام كند.
درحالي كه مديران شركت نفت ادعا مي كنند كه مشكلات براي فروش نفت از عوامل مهم درتوليد كم اين ميادين محسوب مي شود اما كارشناسان نفتي اظهار مي كنند كه نفت برداشت شده از اين ميدان به دليل رفتار نادرست با ميدان نامرغوب است به گونه اي كه حتي در بعضي از موارد با نمك آغشته است و بازاري براي آن وجود ندارد.

محدوديت واردات از برخي كشورها لغو شد
گروه اقتصادي: پس از چند ماه اظهارات متفاوت و ضد و نقيض در مورد واردات از چند كشور خارجي كه موجب توقف كالاهاي وارداتي برخي تجار در مبادي گمركي شده بود ديروز وزارت بازرگاني اعلام كرد، محدوديت واردات از كره و انگليس لغو شده است.
به گزارش خبرنگار ما، از حدود سه ماه پيش و پس از تصويب قطعنامه اي در شوراي حكام سازمان بين المللي انرژي اتمي برخي گزارش ها در مورد ممنوعيت و يا محدوديت واردات از برخي كشورها از جمله؛ كره جنوبي، جمهوري چك و انگليس مطرح شد كه اين اظهارات به رغم عدم تأييد از سوي مراجع رسمي به گفته برخي تجار موجب توقف كالاهاي وارداتي آنان در مبادي ورودي گمركي از كشورهاي يادشده شد.پس از سه ماه عدم موضع گيري صريح در اين مورد عاقبت ديروز مسئول روابط عمومي وزارت بازرگاني از لغو محدوديت واردات از كشورهاي كره جنوبي و انگليس خبر داد. وي اعلام كرد اين اقدام و محدوديت در روابط تجاري با كشورهاي انگليس و كره در راستاي سياست هاي اقتصادي كشور و هماهنگ با منافع ملي اتخاذ شده بود و رفع محدوديت نيز با همين هدف انجام شده است.
در پي اعمال محدوديت هاي يادشده اعلام شد بسياري از پيمانكاران كره اي نيز كه در طرح هاي صنعت نفت فعال هستند شامل تحريم شده اند ولي مقامات وزارت نفت هرگونه اعمال تحريم در مورد شركت هاي يادشده را رد كرده بودند.
ديروز مديركل ثبت سفارشات وزارت بازرگاني نيز اين مسئله كه محدوديت هاي وارداتي اعمال شده از برخي كشورها لغو شده را تأييد كرد.

افزايش حضور ژاپن  در منابع انرژي درياي  خزر
فارس : شركت نفتي اينپكس ژاپن اعلام كرد، ميزان سرمايه گذاريهاي خود را در بخش انرژي درياي خزر افزايش خواهد داد.
شركت اينپكس قصد دارد در چندين پروژه انرژي جمهوري آذربايجان در درياي خزر سرمايه گذاري نمايد.
ميزان توليد نفت جمهوري آذربايجان در درياي خزر تا پايان امسال به بيش از ۴۰۰ هزار بشكه افزايش خواهد يافت.اين رقم تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي حدود ۳۰۰ هزار بشكه برآورد شده است.

مجامع عمومي شركت هاي دولتي
در سال ۸۴ زودتر از موعد برگزار شد
سي نا : مجامع عمومي شركت هاي دولتي امسال ۹۸۴ روز زودتر از موعد مقرر به پايان رسيد.
جلسات مجامع عمومي شركت ها، بيمه ها و بانك هاي دولتي در سال ۱۳۸۴ در مقايسه با سال گذشته و با احتساب تأخير به عمل آمده در سال مزبور، در مجموع ۱۹۳۶ روز زودتر از مهلت مقرر قانوني برگزار شد. اين گزارش حاكي است، جلسات مجامع علمي شركت ها، بيمه ها و بانك هاي دولتي كه در سال ۱۳۸۳ و به منظور بررسي عملكرد و صورت هاي مالي سال ۱۳۸۲ برگزار شده بود در مجموع با ۴۶۶۱ روز تأخير همراه بود. براساس گزارش ياد شده، سرعت عمل مناسب بانك ها، بيمه ها و شركت هاي دولتي در ارائه گزارش هاي عملكرد و صورت هاي مالي سال ۸۳ به سازمان حسابرسي، موجب شد اين سازمان نيز گزارش هاي حسابرسي شركت ها، بيمه ها و بانك هاي دولتي را ۹۸۴ روز زودتر از مهلت مقرر آماده و به مجامع عمومي شركت هاي دولتي ارائه كند. براساس اين گزارش، وزارت امور اقتصادي و دارايي با در اختيار داشتن ۱۷ شركت و برگزاري جلسات مجمع عمومي ۷۰۶ روز زودتر از مهلت مقرر قانوني بهترين عملكرد و سازمان تربيت بدني با يك شركت و ۳۰ روز تأخير در برگزاري جلسه مجمع عمومي ضعيف ترين عملكرد را داشتند. همچنين ۲۰ دستگاه و وزارتخانه دولتي با در اختيار داشتن ۷۶ شركت در سال ۱۳۸۴ جلسات مجامع عمومي خود را ۱۹۳۶ روز زودتر از مهلت مقرر برگزار كردند.

خريد تضميني،رقابت پذيري محصولات
كشاورزي را بالا نمي برد
گروه اقتصادي: خريد تضميني محصولات استراتژيك كشاورزي از جمله راهكارهاي مدنظر براي حمايت از توليدكنندگان به شمار مي رود گرچه تجربه چند سال اخير خريد تضميني برخي محصولات مانند گندم، زعفران و ... با نابساماني هايي همراه بوده و تأمين اعتبار و پرداخت مطالبات كشاورزان به عنوان يكي از چالش هاي اين موضوع محسوب مي شود. با عيسي كلانتري دبيركل خانه كشاورز پيرامون خريد تضميني محصولات كشاورزي و ميزان كارآمدي آن گفت وگو كرده ايم.
***
* خريد تضميني محصولات كشاورزي چه اهدافي را دنبال مي كند؟
- در گذشته به دليل نامساعد بودن راهها و ضعف حمل و نقل جاده اي، ضعف سيستم نگهداري محصولات كشاورزي و اجحاف واسطه ها به كشاورزان، خريد تضميني محصولات كشاورزي ضرورت بيشتري نسبت به اكنون داشت. در حال حاضر نيز دولت تنها خريد تضميني كالاهاي استراتژيك كشاورزي را مورد توجه قرار داده و بقيه محصولات كشاورزي را زماني مي خرد كه محصول در اختيار كشاورز نبوده و يا به مقدار بسيار محدود و در مدت زماني كم خريداري مي كند.عمده خريد تضميني تنها منتي بر سر كشاورز است وگرنه خريد تضميني محصولات كشاورزي در محصولاتي مانند گندم بوده و در حقيقت خريد تثبيتي و نه خريد تضميني مطرح است يا در برخي كالاهاي ديگر مانند چغندر قند و دانه هاي روغني كه مورد نياز دولت است اين كار صورت مي گيرد اما اين سيستم نسبت به گذشته عملاً كارايي خود را از دست داده است.
* نحوه قيمت گذاري و پرداخت وجه خريد تضميني به كشاورزان تا چه حد كارآمد بوده است؟
- گرچه نمي توان گفت قيمت گذاري و خريد تضميني محصولات كشاورزي ناكارآمد بوده چرا كه كمترين فايده آن مشخص  شدن قيمت حداقل محصولات كشاورزي بوده و واسطه ها نيز معمولاً كمتر از اين قيمت محصولات را خريداري نمي كنند. در واقع خريد تضميني حداقل قيمت فروش محصولات كشاورزان است كه تابع دور يا نزديكي مراكز توليد به بازار مصرف، توان دولت و زمان اقدام دولت مي باشد. با اين روش كف قيمت محصولات كشاورزي مشخص شده و كمك مي كند تا كشاورز محصول خود را كمتر از اين قيمت نفروشد، اما اين كه در اجرا دولت اين محصولات را به چه ميزاني خريداري كند به توان قصد و مالي دولت، تأمين منابع و قدرت نگهداري اين محصولات بستگي دارد. همچنين اين فرآيند در سياست هاي رقابت پذيري جايگاهي ندارد. در مورد پرداخت وجه خريد نيز در محصولي مانند گندم به دليل بالا بودن حجم خريد و پرداخت ساليانه ۲ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان اعتبار تأخير يك الي ۲ ماه در پرداخت وجه خريد قابل قبول است. اما در خريد تضميني محصولاتي مانند دانه هاي روغني كه ۶ ماه پس از خريد نيز وجه آن پرداخت نمي شود فرآيند پرداخت وجه خريد ناكارآمد بوده است تنها در برخي محصولات پرداخت وجه خريد تضميني كارآمد بوده اما در بقيه محصولات كه كار خريد توسط دولت به شركت هاي شبه دولتي واگذار مي شود (مانند دانه هاي روغني و چغندر قند) هنوز هم توليدكنندگان پول دريافت نكرده اند.
* پرداخت نقدي وجه خريد تضميني محصولات كشاورزي از برنامه هاي وزارت جهاد كشاورزي است. اين امر تا چه حد امكان پذير مي باشد؟
- با توجه به قوي  بودن منابع مالي دولت اميدواريم كه خريد تضميني نقدي محصولات كشاورزي محقق شود گرچه اين امر بيشتر به اراده رئيس جمهوري و سازمان مديريت بستگي داشته و از توان وزارت جهاد كشاورزي و بازرگاني خارج است. گرچه با توجه به سوابق و تجربيات خريد تضميني محصولات كشاورزي اين امر با مشكلاتي مواجه خواهد بود.

ركورد مصرف گازوئيل در كشور شكسته شد
ايسنا: مصرف بنزين در طول هفته گذشته (۱۰ تا ۱۶ دي) به ۴۶۰ ميليون ليتر رسيد كه حاكي از مصرف متوسط روزانه ۶۵ ميليون و ۷۱۴ هزار ليتر بنزين در كشور است. بر اساس آمارهاي رسمي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي، ميزان مصرف گازوئيل در همين مدت به ۶۴۳ ميليون و ۴۰۰ هزار ليتر رسيده كه حاكي از مصرف متوسط روزانه ۹۱ ميليون و ۹۱۴ هزار ليتر است. بررسي آمار مصرف دو فرآورده بنزين و گازوئيل كه سوخت اصلي ناوگان حمل ونقل كشور محسوب مي شود، حاكي است كه بيشترين ميزان مصرف بنزين روز شنبه هفته گذشته (۱۰ دي) به ميزان ۷۰ ميليون ليتر و كمترين ميزان مصرف آن روز جمعه گذشته (۱۶ دي) به مقدار ۶۰ ميليون و ۱۰۰ هزار ليتر بوده است.

قيمت طلا و ارز
نوع ----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۳۲۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۲۱۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۶۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۳۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۷۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۱۲
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۹۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۰۴۹

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |