دوشنبه ۱۹ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۶ - Jan 9, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام
در ضمن وصاياي خود به امام حسن (ع) فرموده است:
از مراكز بدنام بپرهيز، از مجالسي كه مورد سوءظن است دوري كن و بدان كه رفيق بد، دوست خود را فريب مي دهد و ميل او را به كارهاي ناپسند تحريك مي  كند و سرانجام آلوده اش مي سازد.
بحارالانوار جلد ۲۳ ص ۵۵
امروز با حافظ
كه به بالاي چمان از بن و بيخم بركند
بعد از اين دست من و دامن آن سرو بلند
كه به رقص آوردم آتش رويت چو سپند
حاجت مطرب و مي نيست تو برقع بگشا
برنامه هاي جشنواره موسيقي فجر تشريح شد
۲۰ گروه تازه در جشنواره بيست و يكم
000216.jpg
گروه ادب و هنر: ۲۰ گروه تازه در جشنواره بيست و يكم موسيقي فجر به اجراي برنامه مي پردازند.
محمدحسين همافر كه روز گذشته به اتفاق حميدرضا اردلان (مسئول بخش موسيقي نواحي)، داريوش پيرنياكان (مسئول بخش پژوهش)، فرزين پيروزي (مسئول بخش بين الملل) و مجيد لطيفي سرشت (مدير اجرايي جشنواره) با خبرنگاران درباره برنامه هاي جشنواره امسال گفت و گو مي كردند، ضمن اعلام اين خبر گفت: ستاد جشنواره از مردادماه امسال فعال شد و در طول اين مدت، تمامي اظهار نظرهاي جشنواره بيستم تحليل محتوا شد.
وي به حضور گروه هاي اركسترال در جشنواره اشاره كرد و گفت: ضمن افزايش گروه هاي اركسترال، به كيفيت اجراي گروه هاي بانوان در جشنواره نيز توجه شده است.
همافر از حضور ۵۷ پژوهشگر در جشنواره خبر داد و گفت: به دليل كمبود بودجه از ميان ۱۴۰ گروه متقاضي ۶۷ گروه از ۱۴ استان كشور توانستند در جشنواره حضور يابند در ادامه حميدرضا اردلان ضمن اشاره به بخش موسيقي نواحي جشنواره آن را تداوم جشنواره موسيقي نواحي خواند و گفت: در بخش نواحي جشنواره، سعي كرده ايم موضوع منظومه هاي موسيقايي در نواحي مختلف ايران را در دستور كار قرار دهيم و با دعوت از اساتيد و خنياگران منظومه هاي مختلف موسيقايي در اقصي نقاط كشور، روايتهاي مختلفي را در معرض ديد علاقه مندان موسيقي نواحي قرار دهيم.
وي همچنين از حضور چند قوم موسيقي شناس (اتنوموزيكولوگ) داخلي و خارجي كه پژوهشهاي درخشاني در موسيقي نواحي ايران انجام داده اند، سخن گفت و به افزودن بخش واژه شناسي در بخش موسيقي نواحي اشاره كرد و اظهار داشت: بحث واژه شناسي به صورت تخصصي در اين جشنواره مورد نقد و ارزيابي قرار خواهد گرفت.
در ادامه اين ميزگرد، داريوش پيرنياكان به حضور داريوش طلايي، محسن نفر و ارشد طهماسبي، سه نوازنده و رديف دان نامي موسيقي ايراني، اشاره كرد و گفت: با توجه به آشفته بازاري كه در حوزه بداهه نوازي موسيقي ايران به  وجود آمده است از اين سه رديف دان و بداهه نواز صاحب اعتبار خواستيم كه در سخنراني ها و اجراهاي خود، ماهيت بداهه نوازي را براي علاقه مندان تشريح كنند.
پيرنياكان بخش ديگر پژوهش در موسيقي سنتي را سبك هاي كمانچه نوازي در ايران معرفي كرد و از حضور مهدي آذرسينا و علي اكبر شكارچي، دو رديف دان و كمانچه نواز نامي در اين بخش خبر داد.
وي همچنين بررسي مكاتب و شيوه هاي آوازي در موسيقي آوازي ايران را از جمله بخش هاي ديگر بخش پژوهش موسيقي جشنواره عنوان كرد.
فرزين پيروزپي، ديگر مسئول حاضر در اين نشست بود كه به اجراهاي بخش بين الملل جشنواره موسيقي اشاره كرد و گفت: امسال از ۱۴ كشور درخواست شركت در جشنواره به دفتر جشنواره رسيد كه از ميان آنها گروه آلباني براي نخستين بار شركت مي كند.
وي همچنين از اجراي گروه هاي ارمنستان، آلمان، هندوستان، تاجيكستان، ايتاليا، هلند، فرانسه، اوكراين، افغانستان و آذربايجان به عنوان ديگر گروه هاي خارجي حاضر در جشنواره ياد كرد كه در تالار وحدت، فرهنگسراي نياوران و فرهنگسراي بهمن به اجراي برنامه مي پردازند.
مجيد لطيفي سرشت، مدير اجرايي جشنواره به پراكندگي اجراها در سالن هاي مختلف شهر اشاره كرد و گفت: برنامه هاي جشنواره در تالار وحدت، سالن رودكي، فرهنگسراي نياوران و فرهنگسراي بهمن اجرا مي شود.
وي از حضور ۱۳۷۳ هنرمند در جشنواره امسال خبر داد و گفت: بخش ويژه اي از جشنواره به آواها و نواهاي قدسي با ياد مرحوم مؤذن زاده اردبيلي اختصاص دارد كه در آن الحان قدسي و عبادي و نيز منقبت خواني اجرا و بررسي مي شود.
بيست و يكمين دوره جشنواره بين المللي موسيقي فجر از ۲۱ تا ۲۹ دي در تالارهاي تهران برگزار مي شود.

اصل مطلب ---ابوالفضل زرويي نصرآباد
در عذر تقصير و پوزش از غيبت دوروزه فرمايد
چه به هم ريخت، كاسه كوزه من
در همين غيبت دوروزه من
نم نمك جزو ضايعات شدم
نقطه ثقل شايعات شدم
عده اي گفته اند: «بي ترديد
چشمه ذوق طفلكي خشكيد
يا نوكش را يواشكي چيدند
كله اش را به طاق كوبيدند»
گفته آن ديگري، بدون دليل:
«به خدا، رفته اين به اسراييل!»
كرده شيمون پرز به او تلفن
رفته تشييع آريل شارون!
ديگري گفته است:« نشنيدم
بلكه با چشمهاي خود ديدم
كه زرويي ز فرط استيصال
مي فروشد كنار كوچه بلال»
آن يكي، شنبه شب تلكس زده
كه شنيديم قرص اكس زده
جمعه شب، رد شد از شكاف ازن
هست الان حوالي پلوتون !
عده اي با جفا و كين توزي
عده اي هم ز روي دلسوزي
حرفها گفته اند پشت سرم
كه خود بنده نيز بي خبرم
آدم از شايعه به هر نيت
مي شود واجد اهميت
صاحب احترام خواهد شد
شهره خاص و عام خواهد شد
غير بعضي كه سخت و سنگين اند
برخي از شايعات، شيرين اند
مثلاً اين كه:«آن مدير خدوم
شده از حق عادي اش محروم»
يا: «فلان شخص روزنامه نگار
شده هفتاد و پنج بار احضار»
يا: «سخنران زبده چك خورده
وسط حرف حق، كتك خورده»
[اين خبرها كه چون نبات بود
كاش در حد شايعات بود]
با همين شايعات جور واجور
آدم البته مي شود مشهور
***
باز هم عرض احترام و سلام
به تو خواننده عزيز و گرام
بابت انقطاع كوتاهم
از شما بنده عذر مي خواهم
به اميد خدا، به شرط بقا
مي رسم خدمت شما، فردا

كوتاه از هفت هنر
*قصه گويي-«يك شب از هزار و يك شب» عنوان برنامه اي است كه داستان هاي پند آموز ايراني را از زبان شهرزاد قصه گو به طور متوالي هر بامداد ساعت ۱ تا ۱۵/۱ در راديو تهران پخش مي كند.بنابراين گزارش اين داستان ها عموما ريشه در فرهنگ و تمدن اصيل ايراني داشته و بر باورهاي نيك انديشان تاكيد دارد.
*عكاسخانه- سومين بخش از سريال «عكاسخانه» به كارگرداني «فرزين مهدي پور» و تهيه كنندگي «سيد حسين مناجاتي» پنج شنبه ها از شبكه دو سيما پخش مي شود.
*۲۰ فيلم جشنواره در مشهد _ جشنواره فيلم فجر از اول تا دهم بهمن با نمايش ۲۰ فيلم در مشهد برگزار مي شود.از اين تعداد ۱۰ فيلم از بخش مسابقه ۳ فيلم از بخش بين الملل و ۷ فيلم خارج از مسابقه هستند.
*فيلم مستند در روتردام _ فيلم مستند ريشه ساخته غلامرضا رضوي به بخش مسابقه جشنواره روتردام راه يافت. اين جشنواره از ۵ تا ۱۶ بهمن در هلند برگزار مي شود.
*چاپ ۲۲ زمستان _ همزمان با پنجاهمين سال انتشار مجموعه شعر زمستان مهدي اخوان ثالث چاپ بيست ودوم اين كتاب منتشر شد. ارغنون، آخر شاهنامه، از اين روستا و سركوه بلند نيز به ترتيب به چاپ سيزدهم، هجدهم، سيزدهم و چهاردهم رسيده اند.
*جايزه ادبي اصفهان _ سومين جايزه ادبي اصفهان در ۶ بخش از ۱۹ تا ۲۱ دي در اصفهان برگزار مي شود. همزمان با برگزاري بخش هاي مختلف اين جايزه ۵ كارگاه در زمينه داستان خواني، داستان گويي و پخش فيلم برگزار مي شود.
*جشنواره تئاتر _ جشنواره تئاتر استاني ما در قزوين آغاز شد. در اين جشنواره ۲۰ گروه نمايشي تا ۲۲ دي به صحنه مي روند.
*آثار تناولي در كانادا _ پولادهاي ايران مجموعه آثار پرويز تناولي پس از لندن و پاريس در ونكوور كانادا به نمايش درمي آيد. اين نمايشگاه از بهمن تا ارديبهشت داير خواهد بود.
*موفقيت عكاس ايراني _ نشان درجه يك هنري _ دكتراي عكاسي _ به اميرعلي جواديان تعلق گرفت. جواديان فارغ التحصيل عكاسي از دانشكده هنرهاي زيباست كه در سال ۱۳۶۰ به عنوان عكاس ايرنا به جبهه اعزام شد و در همين سال به عنوان عكاس برتر جنگ انتخاب شد.
*۱۰ نمايش در تئاتر شهر _ ۱۰ نمايش در مجموعه تئاتر شهر بر صحنه است. يك زن يك مرد، تهران زير بال فرشتگان، دن كاميلو، بر دار شدن حسين بن منصور حلاج، بازگشت به خان نخست، ليرشاه، رؤياي يك عكس، كابوس خيابان هفدهم و خرده جنايات زن و شوهري و رمئو وژوليت عنوان اين نمايش هاست.
*داستان كوتاه _ مجموعه داستان هاي كوتاه دانش آموزان دختر افغانستان به چاپ رسيد. «بهار تنهايي» عنوان كتاب ۱۰۰ صفحه اي است كه شامل داستان هاي كوتاه ۲۶ دانش آموز دختر مدارس كابل است كه در تيراژ ۵۰۰ جلد به چاپ رسيده است.
*چند جلد كتاب -شعرهاي منتشر نشده و كارهاي تحقيقي و گردآوري، بعد از درگذشت سيدمحمد عباسيه كهن منتشر خواهد شد. سروده هاي گيلكي و مجموعه اي از شعر نو به همراه شعرهاي چاپ نشده اين شاعر، توسط همسر او گردآوري شده كه براي چاپ به حوزه هنري گيلان سپرده مي شود.

ستون آخر--- سردبير
* يكي از دوستان بزرگوار به مطلب پريروز نكته اي اضافه كرده اند و فرموده اند ساماندهي وضع مطبوعات و نشر و بالا بردن سرانه مطالعه و كتابخواني نياز به حل مشكلات در سطح ملي دارد و دولت بايد چنين كند و نظام بايد چنان باشد و...
همه اين حرف ها درست است. اگر من بخواهم اين جملات را ادامه بدهم ستون آخر تمام صفحه را هم خواهد گرفت و باز هم حرف باقي خواهد ماند. اما نبايد از ياد برد كه ما همه با هم نظام و حاكميت را شكل مي دهيم.
خواننده بزرگوار و گرامي اين ستون يا كارمند روابط عمومي يك اداره يا رئيس يك شركت يا معلم يك مدرسه يا راننده تاكسي يا فروشنده يك مغازه يا مادر خانه دار و مدير يك خانه يا ... است. هركه باشيم و هركجا، اگر باور كنيم توسعه فرهنگ مطالعه و نشر به پيشرفت كشور و ترقي نسل آينده كمك مي كند و اگر براساس اين باور در سطح و توان و اندازه خودمان آستين همت بالا بزنيم بي ترديد اتفاق هاي بزرگ و مباركي خواهد افتاد.
كتاب را به سيسموني فرزندمان اضافه كنيم. براي هديه روز تولد كتاب بخريم. كارمندان اداره را مشترك يك روزنامه بكنيم. براي هم از آخرين كتابي كه خوانده ايم حرف بزنيم. همديگر را به خواندن روزنامه تشويق كنيم و...
هركس به اندازه خودش مي تواند قدمي بردارد.
* تا يادم نرفته به اطلاع برسانم پنجشنبه روزنامه منتشر نمي شود. ان شاءالله همه روزهايتان خوش و شاد و غم و غصه در زندگي تان تعطيل باشد.
* قسمت دوم مصاحبه آيت الله صانعي را امروز مي خوانيد. جدا از خود مصاحبه اصل اين اتفاق بسيار مهم و ارزشمند است. اين كه بزرگان و علما و مراجع تقليد رودررو و نزديك با مخاطبان به گفت وگو بنشينند و به پرسش هاي آنان پاسخ بدهند چيز تازه و عجيبي نيست. سنت و رويه عموم بزرگان حوزوي چنين بوده اما در تحولات اجتماعي عصر حاضر كه رسانه هاي عمومي جاي ارتباطات شفاهي و ميان فردي را در بسياري از عرصه ها گرفته اند مخاطب عمومي مشتاق ديدار و گفت وگو با اين بزرگان از پنجره رسانه است.
يك بار به محضر آيت الله مكارم شيرازي عرض كردم ارزش و اهميت حضور شما براي پرسش و پاسخ با جوانان در يك برنامه تلويزيوني كمتر از بسياري مجاهدت هاي علمي و بزرگ ديگرتان نيست.
اين فرصت را همشهري در عرصه رسانه هاي نوشتاري فراهم كرده است. بسيار از همراهي آقاي صانعي خوشحالم و اميدوارم ديگر بزرگان و علما هم خواهش و تقاضاي همشهري را اجابت كنند و اين پنجره كه باز شده بسته نشود. فرمان «واجعل مجلسك في الدهليز» در روزگار امروز شايد اجابتي به معني همراهي در يك گفت وگوي مطبوعاتي داشته باشد.

دگرديسي و آب در جشنواره هاي آلمان و فرانسه
ايسنا: برنامه مستند تلويزيوني دگرديسي و انيميشن آب از توليد صدا و سيماي مركز خليج فارس براي شركت در جشنواره هاي بين المللي فيلم در كشورهاي فنلاند، فرانسه و آلمان ارسال شد.
به گفته مدير روابط عمومي صدا و سيماي مركز خليج فارس، مستند تلويزيوني دگرديسي كه به كارگرداني سيدحسين صافي در سيماي مركز خليج فارس توليد شده است براي شركت در جشنواره هاي بين المللي فيلم Cinema du reel در كشور فرانسه و Tampere در كشور فنلاند ارسال شده است.
حبيبي همچنين گفت: اين مستند به همراه انيميشن آب كه در مركز خليج فارس توليد شده است براي حضور در جشنواره بين المللي فيلم Prix jeunesse آلمان به آن كشور ارسال شد.

بهارستان
يا نار فارس!
گويند: آتش پرستي در دريا افتاد، فرياد مي كرد و مي گفت: يا نار فارس! يا نار آذربايجان! به فرياد من رس. ملاحي گفت: اي احمق! اگر آتشي در اين آب افتد كه تو افتاده اي حال وي بتر از حال تو باشد. پس آفريدگار آتش را بخوان كه از آتش هيچ نيايد و آتش آنك سوزد به حكم خدا سوزد.
حكايات تاريخي _ محمود بن احمد طوسي

برگي از تاريخ
قيام مردم قم
نخستين تظاهرات گسترده و شكوهمند مردم مسلمان ايران بر ضد رژيم پهلوي، پس از قيام ۱۵ خرداد ۴۲ ، در ۱۹ دي ۱۳۵۷ ش در شهر مقدس قم برگزار شد و بدين گونه، پس از چهارده سال، مردم انقلابي ايران، بار ديگر با روحيه اي انقلابي و عزمي استوار، فرياد درود بر خميني سر دادند. واقعه ۱۹ دي ،۱۳۵۶ سرآغاز مرحله نوين انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) عليه نظام استبدادي و استكبار پهلوي بود. اين تظاهرات بدين علت روي داد كه رژيم منفور شاه در ۱۷ دي ماه (سالروز كشف حجاب) با درج مقاله اي در روزنامه اطلاعات، امام خميني(ره) را كه در آن زمان در نجف اشرف در حال تبعيد بودند، مورد توهين قرار داد و همين امر موجب اظهار نگراني و اعتراض دسته جمعي فضلا و طلاب حوزه علميه قم گرديد. آنان با تعطيل نمودن درس ها به منازل مراجع تقليد و مجتهدان نامدار رفته و با آنها اعلام همدردي نمودند. روز بعد، بازار قم نيز تعطيل شد و افراد كثيري از دانش آموزان، دانشجويان و بازاريان و متدينان شهر با روحانيت همراه شده و به حركت اعتراضي خويش ادامه دادند. ايادي رژيم كه تحمل اعتراضات مردمي را نداشتند، صداي آنان را با گلوله پاسخ گفتند. در نتيجه، از سوي مزدوران رژيم پهلوي، تيراندازي به مردم از چهارراه فاطمي (شهداي كنوني) آغاز گشته و تعداد زيادي شهيد و زخمي شدند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تولدت مبارك
وقتي صداي بوق ماشين را شنيد تندتند لباس هايش را تنش كرد. دم در رفت پدر مثل سال هاي پيش نه كيك خريده بود نه گل و نه بادكنك. ولي دخترك چيزي نگفت. بسته كادو و يك بيلچه  رنگ و رو رفته را در كيفش گذاشت و سوار ماشين شد. دل تو دلش نبود. يعني مادر از كادوي او خوشش مي آيد؟ پارسال يك روسري خريده بود. وقتي رسيدند قمقمه را پر از آب كرد و دوان دوان پيش مادر رفت. پدر آرام پشت سر دخترك مي آمد چيزي زير لب گفت و دخترك را با مادرش تنها گذاشت. دخترك تنها شد شمع سي و چهارسالگي را روشن كرد و بيلچه را از كيفش درآورد و شروع به كندن چاله كنار قبر كرد. گل سر را داخل آن گذاشت. خوب داخلش را نگاه كرد روسري نبود حتما مادر از آن استفاده كرده است. روي چاله خاك ريخت و شمع ها را فوت كرد و بعد شروع به دست زدن كرد، مادر سي و چهارساله شده بود.
فرشته امامي

گشتي در دنياي خبرها
پوشاك دستنخورده
لندن : بعضي خانم ها معمولا عادت به خريد كفش و لباس غير ضروري دارند به گونه اي كه در بسياري از مواقع حتي يكبار هم از اين پوشاك خريداري شده استفاده نمي كنند. اخيراً يك شركت بيمه در انگليس تحقيق جالبي انجام داده كه نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد هر سال زنان اين كشور بيش از ۳/۷ ميليارد پوند صرف خريد پوشاكي مي كنند كه حتي براي يك بار هم از اين پوشاك استفاده نمي كنند. همچنين ۸۶ درصد زنان انگليس اعتراف كرده اند در خانه خود كفش و لباسهايي دارند كه حتي يكبار نيز از آنها استفاده نكرده اند.
نجات نوزاد توسط سگ
تايوان: يك سگ وفادار در تايوان جان نوزادي را كه در آستانه مرگ قرار داشت نجات داد. مادر اين نوزاد قرار بود ۵ روز ديگر در بيمارستان وضع حمل بكند اما روز گذشته هنگامي كه به توالت رفت ناگهان زايمان كرد و نوزاد داخل توالت فرنگي افتاد. خوشبختانه سگ وفادار وي بلافاصله با دندان پاي نوزاد را گرفت و او را از داخل توالت بيرون كشيد تا اينكه خفه نشود. اين سگ با هوش سپس نوزاد را به خانه همسايه برد و با پارس كردن متوالي از بيهوش شدن صاحب خود داخل توالت خبر داد.
بازگشت شيء سرقتي پس از ۴۲ سال
پاريس: ۴۲ سال قبل يك سارق فرانسوي اقدام به سرقت يك شيء چوبي از موزه اي در كشور نروژ كرد. به هر حال، پس از گذشت اين مدت طولاني سارق تصميم گرفت كه شيء سرقتي را به موزه مورد نظر بازگرداند. به همين دليل آنرا به آدرس سفارت نروژ در فرانسه پست كرد و داخل جعبه نوشت:  من اين شيء را ۴۲ سال قبل به سرقت بردم و هم اكنون احساس مي كنم كه بايد آنرا به صاحب اصلي اش بازگردانم. اما جالب اينكه مسئولان سفارت و همچنين كاركنان موزه  نروژي نمي دانند كه شيء چوبي ارسال شده براي آنها چه چيزي است و در حقيقت كاركرد اين شي ء براي آنها مشخص نيست.
كارمند باهوش
واشنگتن: دو روز پيش سارقان مسلح وارد يك شعبه بانك در آمريكا شدند و از صندوقدار خواستند، ۴۰ هزار دلار پول داخل گوني آنها بريزد. در همين حال يكي از كاركنان بانك كه پيش از ورود سارقان در حال مكالمه تلفني با همسر خود بود از وي خواست تا موضوع سرقت بانك را بلافاصله به پليس اطلاع بدهد. به هر حال پليس پس از نيم ساعت موفق به كشف پول هاي سرقتي شد. داستان از اين قرار بود كه صندوقدار بانك در حال ريختن اسكناس ها به داخل گوني سارقان، يك دستگاه فرستنده كوچك نيز داخل گوني انداخت به همين دليل پليس هر لحظه قادر بود با دريافت سيگنال هاي دستگاه فرستنده، موقعيت مكاني كيسه پول و سارقان را شناسايي بكند.

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري گلستان: نمايشگاه مجسمه هاي نوش آفرين عاطفي / ۲۳ تا ۲۹ دي / دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
* مؤسسه صبا: نمايشگاه آثار حجمي اصغر خانچي ۲۰ دي تا ۱۸ بهمن و نمايشگاه آثار جليل رسولي ۲۶ دي تا ۱۵ بهمن/ ميدان فلسطين، برادران مظفر، شماره ۵۳ / تلفن: ۶۶۴۹۴۵۰۸
*گالري سيحون: نمايشگاه «از نگاره ها تا سفالينه ها» كيانوش معتقدي / ۲۴ تا ۲۹ دي/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۸۷۱۱۳۰۵
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه بافت و نقش برجسته شيوا كاميابي و فرهاد عروجي/ ۲۳ تا ۲۸ دي / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۲۳ تا ۲۸ دي / شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي رويا محسن زادگان / ۲۳ تا ۲۸ دي/ پاسداران، نبش گلستان ،۳ ساختمان شماره يك / تلفن: ۲۲۵۴۴۱۰۲
*خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي بابك روشني نژاد / تا ۲۱ دي / خيابان طالقاني، بعد از ايرانشهر، باغ هنر/ تلفن: ۸۸۸۳۶۶۷۱
*نگارخانه آبي: نمايشگاه آثار نقاشي مينياتور، قهوه خانه اي و مجموعه پشت شيشه استادان آقاميري، خليلي و رحيمي/ ۲۰ دي به مدت ۱۵ روز / ولي عصر، پايين تر از توانير، پله هفتم، كوچه هفتم، پلاك ۷/ تلفن: ۷۷۴۱۹۸۲۵

گل و گياه
گل مخروطي
000213.jpg
نام علمي:
Echinacea purpurea
خانواده:
COMPOSITAE
گياهي است دايمي با برگها و ساقه هاي كركدار كه بلندي نهايي آن به ۹۰ سانتي متر مي رسد. گلهاي ارغواني _ صورتي آن داراي مركز مخروطي شكل قهوه اي رنگ بوده ،در فصل پاييز ظاهر مي شوند و جاذب پروانه ها هستند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك غني از مواد آلي كه نسبتا مرطوب نگهداشته شده ولي داراي زهكشي خوب باشد.
حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه يا قلمه هاي ريشه در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |