چهارشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۲ - Jan 18, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
هرگاه مؤمن بدون عذر دروغ بگويد هفتاد هزار فرشته او را لعنت مي كنند و از قلبش بوي گندي بيرون مي آيد كه تا به عرش مي رسد؛ آنگاه نگهبانان عرش بر او لعن مي فرستند.
مستدرك  الوسائل ج ۲ ص ۱۰۰
امروز با حافظ
من چنينم كه نمودم دگر ايشان دانند
در نظربازي ما بي خبران حيرانند
عشق داند كه در اين دايره سرگردانند
عاقلان نقطه پرگار وجودند ولي
در تالار بزرگ كشور
جشنواره بين المللي فيلم فجر فردا آغاز مي شود
۲۷۶ فيلم داخلي و خارجي در بيست و چهارمين جشنواره فجر به نمايش درمي آيد
000909.jpg
گروه ادب و هنر: بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر شامگاه بيست و نهم دي (فردا) همزمان با عيد سعيد غدير خم با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، گروهي از مسئولان هنري و هنرمندان در تالار بزرگ وزارت كشور گشايش مي يابد.
در اين مراسم، از خسرو سينايي، گلاب آدينه و مجيد انتظامي تقدير به عمل مي آيد و با فيلم شهرآشوب ساخته يدالله صمدي برنامه هاي نمايش فيلم جشنواره آغاز مي شود.
منوچهر محمدي كارگرداني مراسم افتتاحيه و پاياني جشنواره امسال را برعهده دارد و مهدي كرم پور، بيژن ميرباقري و حميد فرخ نژاد برنامه تصويري مراسم را تهيه كرده اند. ژاله صادقيان اجراي برنامه افتتاحيه جشنواره را برعهده دارد.
در جشنواره بيست و چهارم فيلم فجر ۲۷۶ فيلم داخلي و خارجي از ۵۰ كشورجهان حضور دارند كه در بخش هاي مختلف جشنواره به نمايش درمي آيد.
مسابقه سينماي ايران، بخش ميهمان، مسابقه بين الملل، مسابقه فيلم هاي اول و دوم مسابقه آسيا، سينماي معناگرا، جشنواره جشنواره ها، فيلم كوتاه، مستند، نكوداشت يوجي يامادا، سينماي آمريكاي لاتين و زنگ سينما عنوان بخش هاي مختلف جشنواره اند كه در سينماهاي فرهنگ، فلسطين، استقلال، آستارا، بهمن، پايتخت، سپيده وعصرجديد برگزار مي شود.
سينماي صحرا ويژه رسانه هاي گروهي و سينما آفريقا ويژه هنرمندان خواهد بود.
بازار فيلم نيز از ديگر برنامه هاي جشنواره است كه ۴ بهمن ماه در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز خواهد شد. در اين بازار ۷ كمپاني خارجي از ۴۲ كشور حضور دارند كه اغلب نمايندگان جشنواره هاي معتبر جهاني مانند لوكارنو، كن، ونيز، تورنتو و... است. ايجاد بستر مناسب براي ارتباط متقابل سينماگران ايراني با شركت هاي خارجي و سازمان دهي توزيع بين المللي فيلم هاي ايراني مهم ترين هدفي است كه بازار فيلم جشنواره دنبال مي كند.
افزايش جايزه «فيلمنامه اقتباسي» انتشار ۱۸ عنوان كتاب با مباني نظري، فني و آموزشي، بحث درباره سينماي معناگرا، برنامه نشست با كارگردان و عوامل فيلم، انتخاب سينماهاي برتر، بزرگداشت صاحبان سينما سپيدرود رشت و تفكيك مراسم اختتاميه بخش بين الملل و بخش سينماي ايران از ويژگي هاي بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر است.

برنامه هاي عيد سعيد غدير در صدا و سيما
ايسنا: همزمان با آغاز عيد غدير خم، گروه هاي برنامه ساز در شبكه هاي مختلف راديويي و تلويزيوني با ساخت برنامه هايي در قالب هاي گوناگون و متناسب با اين ايام، عيد مسلمانان و خصوصا شيعيان را جشن مي گيرند.
به گزارش ايسنا، فيلم سينمايي «سروقت» ( Nick of time ) روز عيد غدير، ساعت ۱۵ و ۳۰ دقيقه، از شبكه اول سيما پخش مي شود.
ويژه برنامه غدير نيز به مدت ۶۰ دقيقه از ساعت ۷ و ۳۰ دقيقه صبح اين عيد برروي آنتن مي رود.
گروه معارف شبكه دو سيما، دو ويژه برنامه تركيبي را براي پخش در شب عيد غدير در نظر گرفته است.
بر اين اساس برنامه «خورشيد ولايت» چهارشنبه (  ۲۸ دي ماه) ساعت  ۲۱ از شبكه دو سيما پخش خواهد شد. در اين برنامه  ۳۰ دقيقه اي از حجت الاسلام ابوالقاسمي دعوت به عمل آمده تا به ابعاد شخصيتي علي (ع) بپردازد.

كنگره چهاردهم شعر دفاع مقدس آغاز شد
گروه ادب و هنر: چهاردهمين كنگره  سراسري شعر دفاع مقدس هم زمان با فرارسيدن عيد سعيد غدير در شهر كرمانشاه آغاز شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، در اين كنگره كه برنامه هاي آن در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرستان كرمانشاه آغاز  شد، پيام رييس مجلس شوراي اسلامي به اين كنگره، توسط عليرضا قزوه شاعر و دبير كنگره خوانده شد.
غلامعلي حداد عادل در اين پيام، آورده است: «افتتاح چهاردهمين كنگره  سراسري شعر دفاع مقدس در آستانه  عيد سعيد غدير در شهرستان كرمانشاه، يادآور حماسه ها و فداكاري هايي است كه رزمندگان دلاور و ايثارگر ما در طول هشت سال دفاع مقدس در سراسر جبهه هاي جنگ تحميلي و از جمله جبهه هاي غرب كشور آفريدند و با نثار خون خود از انقلاب اسلامي پاسداري كردند و پايه هاي استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را در ايران استوار ساختند.»
رييس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از پيام خود به اين كنگره، عنوان كرده بود: «شاعران متعهد در طول تاريخ همواره منادي ارزش هاي الهي و انساني بودند و واقعه  غدير كه جلوه  ولايت و رهبري در اسلام است، در شعر شاعران مسلمان و خصوصاً شاعران عرب و فارسي زبان حضوري مداوم داشته است.
انقلاب اسلامي ايران نيز كه هشت سال دفاع مقدس يكي از فصل هاي درخشان و افتخارآميز آن است، حاصل همت، جوشش و كوشش ملت ايران براي تحقق رهبري صالحان بود و امروز هم شاعران معاصر مي توانند همانند شاعراني كه پيام غديرخم را در طول تاريخ زنده نگاه  داشته اند و به گوش نسل ها رسانده اند، پيام اين انقلاب و دلاوري ها و فداكاري هاي رزمندگان عرصه  دفاع مقدس را به گوش نسل جوان امروز و نسل هاي آينده  ايران در سراسر جهان برسانند.»
در پايان پيام حداد عادل آمده است: «ياد شاعراني را كه در كنگره هاي سال هاي قبل حضور داشته اند و ديده از ديدارشان محروم مانده، گرامي مي دارم.»
وي همچنين ياد سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، به ويژه سردار سرلشگر احمد كاظمي را كه در روزهاي اخير در راه خدمت به ميهن به شهادت رسيد، گرامي داشت.
اين كنگره تا روز جمعه ۳۰ دي ماه جاري ادامه خواهد داشت.
همچنين در مراسم افتتاحيه كنگره چهاردهم شعر دفاع مقدس، موسوي گرمارودي در مقاله مبسوطي به تحليل شعر و آثار محمدجواد محبت، شاعر پيشكسوت كرمانشاهي پرداخت.
گرمارودي با تقسيم شعر فارسي به معناگرايي و سخن آرايي، ملاك توفيق شاعران را توجه به هر دو مؤلفه عنوان كرد و اظهار داشت: جواد محبت از جمله شاعراني است كه تعادل مناسبي ميان سخن آرايي و معناگرايي برقرار كرده است.

جمعه؛ آغاز جشنواره تئاتر فجر
مهر: بيست و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر ساعت ۱۵ روز جمعه با شعار تئاتر براي همه با پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر تهران افتتاح مي شود.
به گزارش روابط عمومي جشنواره بين المللي تئاتر فجر، مراسم افتتاحيه جشنواره بيست و چهارم در چشم اندازي متفاوت و با برنامه ها و فضاسازي هاي متنوع در حضور صدها تن از هنرمندان، نويسندگان، كارشناسان، صاحب نظران، مديران و مسئولان و فعالان گونه ها و گروههاي مختلف تئاتر كشور روز جمعه ۳۰ دي ماه جاري راس ساعت ۱۵ از ميدان انقلاب آغاز مي شود.
همچنين در اين مراسم پيام محمدحسين صفارهرندي خطاب به هنرمندان و اصحاب تئاتر كشور قرائت مي شود.پس از قرائت اين دو پيام، حسين مسافر آستانه دبير جشنواره گزارش خود را به هنرمندان و حاضران ارايه مي دهد و به آنان خوشامد مي گويد. با پايان مراسم افتتاحيه، زنگ آغاز به كار گروههاي نمايش خياباني و صحنه اي نواخته خواهد شد.

عزت الله انتظامي در نامه اي به مجلس خواستار افزايش بودجه تئاتر شد
000897.jpg
گروه ادب و هنر : عزت الله انتظامي هنرمند برجسته كشور با نوشتن نامه اي سرگشاده خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواستار افزايش بودجه تئاتر براي حل مشكلات جامعه تئاتر در سال ۸۵ شد.
در بخشي از نامه انتظامي به عنوان رئيس هيأت مديره خانه تئاتر آمده است: به من حق بدهيد كه براي تئاتر نگران باشم. وقتي به معيشت هنرمند تئاتر مخصوصاً در شهرستان ها فكر مي كنم نمي توانم نگراني ام را پنهان كنم. شما عزيزان در خانه ملت به نيكي از اهميت تئاتر به عنوان هنري بزرگ و فرهنگساز آگاهيد. شما هم اين روزها همصدا با هنرمندان از تئاتر گفتيد. رياست محترم مجلس، اعضاي محترم كميسيون هاي فرهنگي و بودجه و برنامه ريزي، اين سخنان ما را اميدوار كرد. بر خود فرض دانستم كه بگويم ما را و خود را دريابيد كه خود ماييد و اكنون در خانه اي نشسته ايد كه همه نگاه هاي منتظر هنرمندان تئاتر به سوي شماست.
در بخش ديگري از نامه آمده است: بي هيچ گزافه گويي در هيچ دوره اي همچون سال ۸۴ نور اميد در ميدان تئاتر ايران بدينسان دميده نشده بود. جدي گرفتن مقوله تئاتر از سوي رياست محترم جمهوري، وزير،  رسانه ها و مجالس بحث و گفت و گو همه نشانه هاي اميد براي رسيدن تئاتر به سامان بهتر بود.
بنا بر اين انتظار داريم در بررسي لايحه بودجه سال ۸۵ سهم فرهنگ و هنر و به تبع آن بودجه تئاتر را چنان ببينيد كه در شأن اين هنر مركب فاخر ،تأثيرگذار در فرآيند برنامه هاي فرهنگي ايران اسلامي باشد.

غدير، عدالت و حكومت
دكتر محسن اسماعيلي
فردا نه تنها خجسته ترين روز براي بشريت، كه طبق احاديث متعدد بزرگ ترين عيد براي خداست. اينكه چرا غدير داراي چنين عظمت و بركتي است، نيازمند تحليل ها و تعليل هايي است كه طبعاً مجال ديگري مي طلبد. اما آنچه مي تواند خلاصه اي از همه دلايل محسوب شود، پيوندي است كه حادثه غدير ميان دنيا و آخرت برقرار كرد.
تعيين علي عليه السلام به عنوان زمامداري كه فلسفه حكومت را برقراري عدالت مي دانست،  نماد جمع ميان آرمان خواهي و واقع گرايي بود و نشان داد كه جمع اين دو شدني است.
در زندگي آن بزرگوار درس هاي بي شماري است كه بايد فرا گرفت، اما در ميان همه درس هاي آن حضرت كه اتفاقاً امروز، بيش از هميشه،  نيازمند آموختن و عمل به آن هستيم، عدالت ورزي جايگاهي بس برجسته تر دارد و بي ترديد بايد عدالت فردي و اجتماعي را اصلي ترين پيام حضرت امير مؤمنان براي معماري زندگي آرماني بشر دانست.
واقعيت اين است كه نه تنها از ديدگاه شيعيان، كه از منظر همه انسان هاي حقيقت طلب،  عدالت با نام علي(ع) عجين شده و بازترين وجه شخصيت آن بزرگوار را تشكيل داده است. او در راه تحقق اين ارزش والا چنان مجاهدت كرد كه سرانجام جان ارزشمند خود را نيز بر سر آن راه نهاد.
از نظر آن حضرت، «عدالت، پايه و قوام هستي است» و «مايه استواري ملت و زيبايي فرمانروايان است» . «عدالت فضيلت حاكمان است» و «موجب پايداري حكومت ها» ، «اصلاح ملت تنها در سايه آن امكان پذير است» و «باعث افزايش بركت هاست» .
«حفظ نظام در گرو عدالت است» ، «هيچ چيز مانند آن به آباداني كشور كمك نمي كند» و «ارزش حكومت بدون آن، از ارزش كفش كهنه اي نيز كمتر است» . (براي ديدن روايات ر.ك: ميزان الحكمه، ج ،۶ باب ۳۳۸)
به تعبير شهيد مطهري «از نظر علي(ع) آن اصلي كه مي تواند تعادل اجتماعي را حفظ كند و همه را راضي نگه دارد، به پيكر اجتماع، سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد، عدالت است. ظلم و جور و تبعيض قادر نيست حتي روح خود ستمگر و روح آن كس را كه به نفع او ستمگري مي شود، راضي و آرام نگه دارد تا چه رسد به ستمديدگان و پايمال شدگان..» سيري در نهج البلاغه، ص ۱۱۳).
او حكومت را براي اجراي عدالت مي خواست و به همين دليل معتقد بود كه نبايد عدالت را فداي مصلحت كرد. براي همين، وقتي كه كساني به عنوان دلسوزي و نصيحت از او مي خواستند تا در برابر ظلم و تبعيض امثال معاويه موقتاً سكوت كند، برآشفت و فرمود: «شما از من مي خواهيد كه پيروزي را به قيمت تبعيض و ستمگري به دست آورم؟ از من مي خواهيد كه عدالت را به پاي سياست و سيادت قرباني كنم؟ خير، سوگند به ذات خدا كه تا دنيا دنياست، چنين كاري نخواهم كرد و به گرد چنين كاري نخواهم گشت. من و تبعيض؟ من و پايمال كردن عدالت؟» (همان، ص ۱۱۷ و خطبه  ۱۲۶ نهج البلاغه)
همچنين وقتي از او خواسته مي شد تا نسبت به بذل و بخشش هاي ديگران، سعه صدر نشان دهد، تاب نمي آورد و نارضايتي صاحبان مال و قدرت را توجيه مناسبي براي كنارنهادن عدالت اجتماعي نمي ديد.
آن بزرگوار در پاسخ به همين مصلحت سنجي ها بود كه فرمود: «اگر ظرفي باشد كه همه گروه ها و همه افراد را در خود بگنجاند و رضايت همه را به دست آورد، آن ظرف، عدالت است. اگر كسي با عدالت راضي نشد، ظلم او را راضي نمي كند.»
البته، ناگفته پيداست كه تحقق چنين عدالتي در اجتماع، تنها به دست كساني امكان پذير است كه در وجود خود نيز به عدالت پاي بند باشند. همچنين عدالت اجتماعي بدون عدالت فردي، روياي شيريني است كه هيچ گاه تعبير نخواهد شد. تنها كسي مي تواند مانند علي(ع) در عرصه سياست، عدالت ورزد كه در زندگي شخصي نيز مانند آن بزرگوار پا را از مرز عدالت بيرون نگذاشته باشد.
صاحب منصباني كه گرفتار چرب و شيرين دنيا شوند و از پس خواسته هاي بي انتها و نامشروع فرزندان و نزديكان خود هم برنيايند، چگونه خواهند توانست دست به سوي شبهات و محرمات دراز نكنند؟
كسي مي تواند در مقابل زياده خواهي هاي سياسي و اقتصادي قد برافرازد كه قبلاً دختر خود را از عاريه گرفتن اموال عمومي ممنوع كرده باشد. كسي مي تواند استاندار خود را به دليل نشستن بر سر سفره رنگارنگ اغنيا توبيخ كند كه خود قبلاً به قرص نان جو و اندكي نمك قناعت كرده باشد، و اين حقيقتي نيست كه بر كسي پوشيده باشد. اكنون كه اين رويكرد مبارك سرلوحه ما است، همه بايد براي موفقيت و تحقق آن كمك كنند و اين است معناي تمسك به ولايت اميرمؤمنان عليه السلام.

اصل مطلب
در شرح «يك بام و دو هوا» فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
اي خدا، اي بزرگ بي همتا
اين دل پاك را نگير از ما
اين تنعم براي من كافي است
كه برون و درون بنده يكي است
پسرم، اي بسا به كسب سمت
از توگردد دريغ، اين نعمت
ور نخواهي، به نحو جوراجور
تو به اين كار، مي شوي مجبور
بعضاً از اين و آن شنيده شده
يا بسا بوده است و ديده شده
كه مديري به عشوه يا ترفند
شده سرمايه  دار و دولتمند
با كمي چشم پوشي از قانون
برده نزديك چند صد ميليون
با پس انداز كارمند فقير
كرده ويلاي خويش را تعمير
بعد از آن، دم به انتقاد زده
بر سر كارمند، داد زده
كه چرا با مداد بيت المال
روي كاغذ كشيده عكس بلال
آبرو برده از فقير كذا
كه چرا از اداره برده غذا
يا چرا كرده اشتباه لپي
يا چرا بي جهت گرفته كپي
بعد ابلاغ صرفه جويي ها
كارمند است و بازجويي ها
واي اگر دل شكسته اي، گاهي
كشد از دل شكستگي، آهي
پسرم، آبروي خلق، نريز
بكن از آه بي كسان، پرهيز

ستون آخر
سردبير
* امروز به همراه روزنامه ۴ صفحه ويژه عيد سعيد غدير را ملاحظه خواهيد فرمود. ويژه نامه طنز همشهري هم با نام «پارازيت» پيش شماره خود را تقديم كرده است تا در سفره شادي و تفريح شما و خانواده عزيزتان جايي داشته باشد.
* فرم اشتراك هم امروز در روزنامه چاپ شده. قبلاً در مورد اشتراك صحبتي با هم داشتيم. خاطر مباركتان كه هست؟! اضافه شدن هر يك نفر به مشتركين روزنامه براي تيراژ روزنامه معني دارد.
* قبلاً كه راجع به تيراژ صحبت كرده بوديم يكي از دوستان مدعي بود كه نبايد فقط آساهي و يوميوري را ديد. كنار خودمان هم در خاورميانه روزنامه هاي معروف و تأثيرگذار و مهمي مانند النهار و السفير تيراژي شايد بسيار كمتر از همشهري دارند. اين هم حرفي است.
* راستي، مدتي است توي فكر پاورقي مناسبي براي روزنامه هستيم. يكي دو سوژه خوب را متأسفانه قبلا در روزنامه هاي ديگر خرج كرده ام و فعلاً چيزي دم دست ندارم. اگر همكاران حرفه اي و مترجمان توانمند ژورناليست پيشنهاد مناسبي براي پاورقي همشهري داشته باشند به شدت و سرعت استقبال مي كنيم.
* يك هديه ويژه هم براي بخش سرگرمي در نظر گرفته ايم كه اگر خدا بخواهد از اول هفته آينده تقديم مي كنيم.
* اول هفته چه خبر است؟ روزنامه ۳۲ صفحه اي خواهد بود. چهار صفحه جديد كه به روزنامه اضافه شود خودش اول كلي حكايت است.
* حتماً شنبه روزنامه را اول وقت تهيه كنيد. اگر مشترك باشيد البته خيالتان كمي راحت تر است. مي توانيد از همين الان به روزنامه فروشي بسپاريد همشهري را برايتان كنار بگذارد. اين راه به اندازه همان اشتراك مطمئن است! (متأسفانه).

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
نشاط
هوا تاريك و روشن بود .مرد غلطي زد و لحاف را روي سرش كشيد.
خسته و كسل بود نمي توانست از رختخواب گرم و نرم دل بكند. هواي بيرون سرد و گزنده بود خميازه اي كشيدو سرش را از زير لحاف بيرون آورد و از پنجره به خيابان نگاه كرد و
همان طور خيره ماند. رفتگر محله را ديد كه مشغول جاروكردن خيابان است، با نشاط و پرانرژِي مسير زيادي را جارو كرده بود با ديدن مرد دستش را تكان داد و خنديد، مرد به وجد آمده بود.
چند دقيقه بعد... در خانه را پشت سرش بست و با قدم هاي محكم به طرف ايستگاه اتوبوس رفت. حسن واشقاني فراهاني

گشتي در دنياي خبرها
بازگشت خودرو سرقتي پس از ۳۷ سال
لس آنجلس: يك خودرو كه ۳۷ سال پيش به سرقت رفته بود تا چند روز ديگر به صاحب اصلي اش تحويل داده خواهد شد. در روز ۲۲ ژانويه سال ۱۹۶۹ اين خودرو كه تنها چند ماهي از عمر آن سپري شده بود از پاركينگ منزل صاحبش در نيويورك به سرقت رفت و ديگر كشف نشد. اما چند روز پيش يك مرد در سوئد اين خودرو سرقتي را به مبلغ ۱۰ هزار دلار خريداري كرد. البته وي اطلاعي از سرقتي بودن اين خودرو نداشت. جالب اينكه موتور و رنگ خودرو توسط سارقان كاملا تغيير كرده بود. قرار است اين وسيله نقليه تا چند روز ديگر به دست صاحب اصلي آن برسد.
اشتباه در اتاق عمل
سئول: جراحان يكي از بيمارستانهاي كره جنوبي با انجام دو عمل جراحي اشتباه رسوا و شرمنده شدند. آنها ابتدا بخشي از بافت هاي شكم يك خانم ۶۰ ساله را تخليه كردند در حاليكه قرار بود غده تيروئيد وي را از بدنش خارج كنند. البته اين پايان ماجرا نبود چون به صورت همزمان گروهي ديگر از جراحان غده تيروئيد بيمار ديگري را كه قرار بود بخشي از شكمش را تخليه كنند از بدن خارج كردند. البته پس از اينكه پزشكان به بررسي پرونده هر دو بيمار پرداختند به اشتباه خود پي بردند و بلافاصله بافت هاي شكم پيرزني را كه به اشتباه تخليه كرده بودند مجددا به شكم وي پيوند زدند. هم اكنون هر دو بيمار در بيمارستان بستري هستند و دوران نقاهت خود را طي مي كنند.
اولين سالگرد مادرشدن پيرزن
بخارست: پيرترين مادر جهان در روماني روز گذشته نخستين سالگرد مادرشدن خود را جشن گرفت. اين خانم ۶۷ ساله، سال گذشته صاحب اولين فرزند خود شد و عنوان پيرترين مادر جهان را بخود اختصاص داد. نوزاد وي در بدو تولد تنها۴/۱ كيلوگرم وزن داشت با اين حال هم اكنون شرايط مطلوبي دارد. در آن زمان تصور مي شد كه اين مادر با توجه به سن بالايش در نگهداري از نوزاد خود دچار مشكل بشود اما وي مدعي شده كه نگهداري از اين نوزاد بسيار آسانتر از آن چيزي است كه تصورش را مي كرد.
اخراج داور از زمين بازي
استكهلم: كمك داور يكي از مسابقات هاكي روي يخ كشور سوئد توسط داور اول اين مسابقه از زمين اخراج شد. در جريان اين ديدار بازيكنان دو تيم نسبت به رفتار كمك داور مشكوك شدند چون وي به صورت مداوم تعادلش را از دست مي داد، سوت خود را به زمين مي انداخت و با دست حركات عجيبي انجام مي داد. به همين دليل برخي از بازيكنان به وي نزديك شدند كه در حين صحبت با او دريافتند كه تحت تاثير مشروبات الكلي است و تعادل روحي ندارد. به همين دليل داور اول مسابقه او را از زمين اخراج كرد.
ركوردشكني به نفع موسسات خيريه
كاليفرينا: ديروز خبري در اين ستون با عنوان «طولاني ترين بازي بسكتبال جهان» به چاپ رسيد كه اخبار تكميلي حاكي از آن است كه دانشجويان دانشگاه مورد نظر كه قصد ركورد شكني داشتند روز گذشته موفق به ثبت ركورد ۵۸ ساعت بازي متوالي بسكتبال شدند. در جريان اين ديدار يكي از تيم ها با نتيجه۳۶۸۸ بر ۳۴۴۴ حريف خود را شكست داد تا طولاني ترين بازي بسكتبال جهان رقم بخورد. از اين ركورد شكني بيش از ۶۰ هزار دلار عايد موسسات خيريه شد.

گل و گياه
خربق سفيد
000894.jpg
نام علمي: Helleborus orientalis
خانواده: Ranunculaceae
گياهي است هميشه سبز و دائمي با برگهاي فراوان و منقسم و گلهاي فنجاني شكل به رنگهاي سفيد، صورتي يا ارغواني كه گاهي داراي نقاط تيره مي باشند و در زمستان يا اوايل بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۴۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان نيمه آفتاب و خاك نگهدارنده مرطوب با زهكش خوب را ترجيح مي دهد. اين گياه بسيار مقاوم است و حداقل دمايي را كه تحمل مي كند ۱۵-درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه يا تقسيم بوته در پاييز يا اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |