چهارشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۲ - Jan 18, 2006
هيچ مدرسه اي حق دريافت وجه از اوليا ندارد
000825.jpg
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: هيچ مدرسه اي حق ندارد از اولياي دانش آموزان تحت هر عنوان وجهي اخذ كند و با مدارسي كه برخلاف قانون و ضوابط عمل كنند قاطعا برخورد مي شود.
به گزارش همشهري معاون توسعه مشاركت هاي مردمي آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هيچ مدرسه اي حق ندارد به منظور اخذ وجه، والدين دانش آموزان را فرا بخواند.
غلامحسين حيدري، نظارت دقيق و اعمال قانون در مورد مدارس غيرانتفاعي را ازجمله سياست هاي جديد وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد و گفت: در اين زمينه با جديت قانون را اعمال مي كنيم و با مدارسي كه برخلاف قانون و ضوابط عمل كنند، برخورد قانوني خواهيم كرد.
معاون توسعه مشاركت هاي مردمي آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال خبرنگاران به اين كه چرا مديران مدارس دولتي به عناوين مختلف از اولياي دانش آموزان وجه اخذ مي كنند، اظهار كرد: من موضوع اخذ هرگونه وجه را رد مي كنم و به مديران مدارس نيز ابلاغ شده كه پول نگيرند.
به گفته معاون توسعه مشاركت هاي مردمي آموزش و پرورش، مردم مي توانند هرگونه تخلف احتمالي مدارس غيرانتفاعي را با شماره تلفن هاي ۸۸۸۳۰۱۰۵ (دفتر مدارس غيردولتي) و ۸۸۸۲۸۲۷۲ (دفتر روابط عمومي معاونت توسعه مشاركت هاي مردمي آموزش و پرورش) اطلاع دهند. اما در عين حال وي شماره تلفني براي اعلام تخلفات احتمالي مديران مدارس دولتي اعلام نكرد.
ابلاغ بخشنامه ممنوعيت
اخذ وجه اجباري به مدارس
همچنين مديركل دفتر توسعه مشاركت هاي مردمي آموزش و پرورش خبر از ابلاغ بخشنامه اي داد كه براساس آن هيچ وجهي از والدين دانش آموزان دريافت نخواهند و علاوه بر آن هيچ مدرسه اي حق اخذ اجباري نخواهد داشت.
يونس تاجيك زارع، با اشاره به اختصاص يكصد ميليارد تومان اعتبار سرانه دانش آموزي از محل صندوق ذخيره ارزي به منظور جايگزيني مشاركت هاي مردم، گفت: با اختصاص اين اعتبار كه براساس آن سرانه دانش آموزي ۶ هزار تومان خواهد شد، براي تامين مدارس و حفظ آنها، به ازاي هر دانش آموز، سه هزار تومان كسري اعتبار داريم.
وي افزود: براساس تحقيقات انجام شده، يك مدرسه ۱۰ كلاسه با سيصد دانش آموز چنانچه بخواهد وضعيت و شرايط موجود را حفظ كند، نيازمند ۹ هزار تومان اعتبار به ازاي هر دانش آموز است.
تاجيك با اشاره به اين كه سرانه هر دانش آموز كه توسط دولت خارج مي شود ۴۰۰ هزار تومان است، گفت: متاسفانه اخذ ۲ درصد عوارض آموزش كه در آخرين سال تخصيص آن، ۱۷۸ ميليارد تومان اعتبار يعني معادل ۱۱ هزار تومان سرانه براي هر دانش آموز، كسب درآمد كرد، به لحاظ اجراي قانون تجميع عوارض حذف شده و به رغم اظهاراتي مبني بر اختصاص اين رقم در بودجه به آموزش وپرورش، سه سال است كه ريالي از اين بابت پرداخت نشده است.
وي درباره حذف ۵ درصد عوارض شهرداري تصريح كرد: اين قانون جزو تجميع عوارض نيست، البته به اين بهانه ۲ سال است كه در برخي از استانها ازجمله تهران، ۵ درصد عوارض شهرداري پرداخت نمي شود كه اين رقم در سال گذشته معادل ۷ ميليارد تومان و امسال نيز معادل ۸ ميليارد تومان است كه با پرداخت آنها، بخشي از مشكلات مالي آموزش و پرورش حل مي شود.
تاجيك، مشكل اصلي و نقطه ضعف بزرگ آموزش و پرورش در زمينه جلب مشاركت هاي مردمي را عدم توجيه منطقي و صحيح اولياي دانش آموزان بيان كرد و گفت: مديراني كه اوليا را در اين زمينه توجيه كرده اند، مشكلي در جلب كمك مالي مردمي نداشته اند.
بخشي از مطالبات معلمان خارج از كشور پرداخت مي شود
مديركل دفتر مدارس خارج از كشور آموزش و پرورش درباره مطالبات معلمان خارج از كشور گفت: بخشي از اين مطالبات امسال و بخشي ديگر سال آينده پرداخت مي شود.

پرداخت وام شهريه دانشگاه ها آغاز شد
گروه علمي فرهنگي :رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از آغاز پرداخت وام شهريه دانشجويان دانشگاه هاي زيرمجموعه وزارت علوم خبر داد.
حميد خوشگفتار، در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه پرداخت وام شهريه از امروز آغاز شده است، گفت: وام شهريه نيمسال اول تحصيلي سال ۸۵-۸۴ بر اساس مصوبه مجلس و ۴ درصد كارمزد، به دانشگاه هايي كه درخواست خود را ارسال كرده اند، پرداخت مي شود. وي با بيان اينكه تاكنون ۳۰ دانشگاه درخواست دريافت وام شهريه ارسال كرده اند، گفت: مبلغ ۲۲ ميليارد تومان براي پرداخت وام شهريه دانشگاه هاي وابسته وزارت علوم در سال تحصيلي جاري در نظر گرفته شده است.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم با بيان اينكه وام شهريه به ترتيب دانشگاه هايي كه فرايند دريافت وام شهريه  خود را انجام داده اند، پرداخت مي شود، اظهار كرد: چك اين مبالغ بابت شهريه دانشجويان به دانشگاه ها واريز مي شود.
وي درباره وام شهريه نيمسال دوم سال تحصيلي ۸۵-۸۴ نيز گفت: وام شهريه نيمسال دوم تحصيلي نيز احتمالاً تا قبل از پايان سال پرداخت مي شود و مشكلي از نظر اعتباري وجود ندارد. رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم اظهار كرد: ميزان وام شهريه اي كه به دانشجويان دوره هاي شبانه ، علمي كاربردي، پيام نور و غيرانتفاعي و آموزشكده هاي فني حرفه اي پرداخت مي شود، براي مقاطع كارداني ۶۰۰ هزار تومان در طول دو سال تحصيلي، كارشناسي يك ميليون تومان و۲۰۰ هزار تومان براي چهار سال تحصيلي و براي مقطع كارشناسي ارشد ۳ ميليون تومان است.
رئيس صندوق رفاه وزارت علوم در مورد نحوه بازپرداخت وام شهريه دانشجويان، گفت: دانشجويان يك سال پس از فارغ التحصيلي و به مدت ۳ سال فرصت بازپرداخت وام هاي دريافت شده را دارند.

معاون غذا و داروي وزارت بهداشت:
عدم شفاف سازي سم مهلكي براي صنعت دارويي است
گروه اجتماعي: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عدم شفاف سازي در صنعت دارويي را چالش اصلي حوزه غذا و دارو خواند و گفت: عدم شفاف سازي در صنعت دارويي سم مهلكي براي پيشرفت اين صنعت است.
به گزارش ايسنا، دكتر رسول ديناروند در همايش مديران و مسؤولان فني كارخانجات داروسازي با اشاره به اين كه بسترسازي و برنامه ريزي داروهاي مورد نياز مردم سراسر كشور جزو وظايف اصلي وزارت بهداشت است، گفت:  بايد فهرست جامعي از داروهاي مورد نياز مردم در دسترس داشته باشيم و در ضمن بايد داروها با كيفيت و قيمت مناسب در اختيار آنها قرار گيرد.
وي تجويز منطقي دارو، جايگزين شدن طب مكمل و داروي گياهي و توسعه صادرات دارويي را از جمله ديگر وظايف اين وزارتخانه دانست.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با بيان اين كه طبق برنامه پنج ساله چهارم وزارت بهداشت بايستي ميزان صادرات دارو را به نسبت واردات به ۳۰ درصد برساند، گفت: به عنوان مثال اگر در سال ۸۳ ، ۴۰۰ ميليون دلار واردات داشتيم بايد ۱۲۰ ميليون دلار صادرات دارويي داشته باشيم كه حدودا به ۴۰ ميليون دلار رسيده است.
دكتر ديناروند كمبود دارو را از جمله مشكلات مردم در زمينه دارو دانست و گفت: خوشبختانه كمبودهاي دارويي طي سالهاي اخير از ۲۰۰ قلم به كمتر از يك دهم اين عدد رسيده است.
وي افزايش قيمت و گراني دارو را از ديگر شكايت جدي مردم در اين حوزه عنوان كرد و افزود: متاسفانه سياست هاي آزادسازي و افزايش رقابت در سالهاي اخير در وزارت بهداشت منجر به افزايش داروهاي وارداتي چه به صورت رسمي، غير رسمي و قاچاق شده است و اين سبب شده كه مردم قيمت دارو را با چندين برابر قيمت اصلي آن خريداري كنند.
دكتر ديناروند با اشاره به اين كه رضايتمندي مردم از توليدات داخل مطلوب نيست، افزود: متاسفانه دو گروه به اين موضوع به شدت دامن مي زنند گروهي از پزشكان كه بيماران را به خريد داروهاي خارجي هدايت مي كنند در حالي كه برخي از اين داروهاي وارداتي به صورت رسمي هم وارد كشور نمي شوند. همچنين داروسازان در داروخانه به علت سود بيشتر از داروهاي وارداتي مردم را تشويق به خريد داروهاي مشابه خارجي مي كنند.

ارائه تسهيلات اشتغالزا به بي خانمان هاي بيكار و
خانه هاي اجاره ارزان براي شاغلان
گروه اجتماعي: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي از تدوين پيش نويس آيين نامه ساماندهي افراد بي خانمان خبر داد و گفت: بر اساس اين آيين نامه بي خانمان هاي جوياي كار در كشور از تسهيلات اعتباري اشتغالزا و بي خانمان هاي شاغل واجد شرايط از خانه هاي با اجاره ارزان قيمت برخوردار مي شوند.
دكتر محمدرضا واعظ مهدوي با اشاره به برگزاري جلسات مشترك با دستگاههاي مسئول جمع آوري و ساماندهي بي خانمان ها ارائه تسهيلات اعتباري اشتغالزا به افراد بي خانمان جوياي كار و آموزش رايگان مهارت هاي شغلي به اين افراد را بر اساس آيين نامه مذكور بر عهده وزارت كار و امور اجتماعي، تأمين نيازهاي بهداشتي و درماني افراد بي خانمان و تأمين پزشك، روانپزشك و پرستار مورد نياز در گرمخانه ها و مراكز اقامتي ۲۱ روزه را بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تأمين و صدور بيمه نامه خدمات درماني به اين افراد حسب اعلام سازمان ها و نهادهاي حمايتي را وظيفه سازمان بيمه خدمات درماني دانست.
به گزارش ايسنا، معاون وزير رفاه همچنين خبر داد: بر اساس اين آيين نامه وزارت مسكن نيز بايد نسبت به تأمين خانه هاي داراي اجاره ارزان قيمت براي افراد بي خانمان شاغل با تشخيص تيم تخصصي، اقدام كند.
به گفته واعظ مهدوي، سازمان صدا و سيماي ايران نيز موظف به تهيه برنامه ها و تيزرهاي لازم براي آگاه سازي اقشار مختلف جامعه در خصوص خط تلفن ۱۲۳ و گرمخانه ها ، جمعيت هلال احمر موظف به ارائه خدمات حمايتي و انسان دوستانه به افراد بي خانمان بويژه افرادي است كه به دليل بروز حوادث طبيعي و غيرمترقبه با مشكل بي خانماني روبه رو شده اند و كميته امداد امام (ره) ملزم به ارائه خدمات حمايتي كوتاه و بلند مدت لازم به اين افراد بويژه افراد در راه مانده شده اند. واعظ مهدوي يادآور شد: همچنين سازمان بهزيستي و كميته امداد نيز مي توانند يك نفر مددكار اجتماعي را به منظور تسهيل فرايند ارجاع و پذيرش گروه هدف خود در مراكز اقامتي ۲۱ روزه مستقر كند و وزارت كشور نيز موظف است نظام آماري متمركز ثبت و دستيابي بهنگام اطلاعات مربوط به افراد بي خانمان را راه اندازي و تصدي كند.
وي با بيان اين كه هماهنگي لازم و نظارت بر حسن اجراي مفاد اين آيين نامه در استان ها توسط كارگروه اجتماعي استان صورت مي گيرد، به ايسنا گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظف است ، اعتبارات مورد نياز براي اجراي اين آيين نامه را تأمين و در اختيار وزارت كشور قرار دهد.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه تأكيد كرد: با تصويب نهايي آيين نامه اجرايي ساماندهي بي خانمان هاي كشور در دولت، شهرداري هاي شهرهاي بزرگ موظفند نسبت به راه اندازي حداقل دو گرمخانه و يك مركز اقامتي ۲۱ روزه اقدام كنند. البته كارگروه اجتماعي استان در مورد افزايش تعداد گرمخانه ها و مراكز اقامتي ۲۱ روزه در شهرهاي بزرگ استان با در نظر گرفتن شرايط منطقه اي تصميم گيري مي كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: وزارت كشور هماهنگي اجراي اين آيين نامه را بر عهده دارد و اين امر را توسط شوراي متشكل از دستگاه هاي ذيربط به انجام مي رساند و هر شش ماه يك بار گزارش اقدامات انجام يافته را تحليل و جمع بندي و ارائه خواهد كرد.

نرخ اميد به زندگي در محروم ترين نقطه
كشور ۶۰ سال است
گروه اجتماعي: نظام ارايه مراقبت هاي بهداشتي اوليه در كشور جمهوري اسلامي ايران طي چند دهه اخير توسعه قابل توجهي داشته به نحوي كه هم اكنون بيش از ۹۵ درصد از جمعيت روستايي و حدود ۱۰۰ درصد جمعيت شهري به مراقبت هاي بهداشتي دسترسي دارند و شاخص سلامت بهبود چشمگيري يافته است.
به گزارش ايسنا دكتر باقري لنكراني، وزير بهداشت گفت:  اين در حالي است كه با توجه به اجراي برنامه اصلاحات در نظام سلامت انتظار مي رود در جهت كاهش نابرابري هاي مربوط به خدمات بهداشتي- درماني، بهبود كيفيت خدمات و تامين رضايت استفاده كنندگان از خدمات بهداشتي- درماني قدم هاي مؤثري برداشته شود. وزير بهداشت با اشاره به نقش غيرقابل انكار اشتغال، درآمد، سواد، مسكن و ساير امكانات رفاهي در تامين سلامت خاطرنشان كرد : براي كاهش نابرابري هاي سلامت در جامعه بايد از طريق توسعه همكاريهاي بين بخشي و جلب مشاركت جامعه در جهت كاهش نابرابري هاي اقتصادي و اجتماعي اقدام شود. وي گفت: با توجه به توسعه علم و فناوري، بهبود ارتباطات بين المللي و افزايش دسترسي به پديده ها و اكتشافات جديد علمي، وضعيت سلامت در دنيا بهبود قابل توجهي داشته و شاخص سلامت ارتقاء يافته است. وي افزود: در هر كشور عوامل اجتماعي، تعيين كننده تفاوت سطح سلامت در ميان گروه هاي مختلف اجتماعي، فقير و غني، مرد و زن و همچنين شهري و روستايي هستند؛ به عنوان مثال اميد به زندگي در تهران حدود ۷۰ سال و در سيستان و بلوچستان ۶۰ سال است.
دكتر لنكراني از پايان كار بررسي بودجه ۸۵ توسط هيات دولت خبر داد و خاطرنشان كرد: در اين تخصيص بودجه MBG (اهداف هزاره سوم) مدنظر قرار گرفت و نقاط ضعف، مرگ و مير نوزادان و فقدان NICU در بسياري از مراكز كشور بحث و بررسي شد.
دكتر بيژن صدري زاده مشاور وزير بهداشت در ادامه گفت: بازنگري سيستم بهداشتي از سه سال گذشته با هدف ايجاد عدالت، افزايش انصاف و كارايي و اختصاص اعتبار بيشتر به سيستم بهداشتي آغاز شد. وي با اشاره به راه اندازي EPI در كشور گفت: اين در حالي صورت گرفت كه فقط ۱۰ درصد مناطق شهري و روستايي را پوشش مي داد و ۴۲ درصد مرگ و مير در كودكان زير ۵ سال بود و از اين تعداد ۸۰ درصد مرگ و ميرها در كودكان زير يك سال مربوط به بيماري عفوني قابل پيشگيري با واكسن بوده؛ اين در شرايطي است كه ميليونها كيلومتر جاده روستايي احداث و روستاييان به آب آشاميدني دسترسي يافتند كه اين پوشش آبرساني در ۳۰ سال گذشته كمتر از ۲۵ درصد و هم اكنون بالاي ۹۰ درصد است. وي افزود: هم اكنون با وجود رسانه هاي ديداري و شنيداري اطلاع رساني به مردم سهل تر شده است. وزير بهداشت گفت: كشور تا اين لحظه به لحاظ آلودگي به آنفلوآنزاي پرندگان پاك است و از آمادگي كامل جهت مقابله با آنفلوآنزاي پرندگان برخورداريم. وي با اشاره به فعال سازي نظام بيماريابي در بخش دامپزشكي گفت: تاكنون همكاران در اين سازمان بر سر هر پرنده تلف شده اي حاضر و از آن نمونه برداري كرده اند كه خوشبختانه همگي منفي بوده است. دكتر لنكراني با اشاره به تخصيص اعتبارات كافي براي غني سازي آرد اظهار كرد: تا پايان سال در ۴ استان و از سال آينده در سراسر كشور اين طرح اجرايي مي شود كه غالباً غني سازي آرد با آهن و اسيد فوليك است. همچنين نتيجه پيگيريهاي ۲ ساله در استانهاي جنوبي كشور حاكي از كاهش كم خوني است.معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: بيماريهاي قلبي- عروقي و حوادث جزو علت هاي اول مرگ ايرانيان است كه در استانهاي مركزي و غني بيماري قلبي و در استانهاي حاشيه اي و ضعيف حوادث حائز اهميت است. دكتر سيد مؤيد علويان با بيان اين مطلب تصريح كرد: مرگ و مير نوزادان و كودكان طي ۲۰ سال اخير كاهش قابل توجهي داشته كه متاسفانه در كل كشور ناعادلانه بوده است به نحوي كه هم اكنون ميزان مرگ و مير نوزادان به ۶/۲۸ در هزار و مرگ و مير مادران به ۵/۳۷ در هزار و طول عمر قابل انتظار به ۷۱ سال رسيده است.
وي افزود: ايران در موقعيت حساسي قرار گرفته است و از نظر جغرافيايي هم شرق و غرب را به هم وصل كرده است اما در دهه هاي اخير با چالشهاي متعددي از جمله جنگ تحميلي حزب بعث عراق عليه ايران، حوادث غيرمترقبه نظير سيل و زلزله، مهاجرت ساكنان كشور افغانستان و عراق به داخل كشور و محاصره اقتصادي روبه رو بوده است.

وزير علوم:
شهريه دانشگاه آزاد بين ۱۰ تا ۱۸ درصد كاهش مي يابد
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري با رد اظهارات اخير معاون امور دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: شهريه دانشگاه آزاد قطعاً بين ۱۰ تا ۱۸ درصد كاهش مي يابد.
محمد مهدي زاهدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا صحت دارد كه دانشجويان دانشگاه آزاد به جاي كاهش شهريه وام درازمدت مي گيرند،  تأكيد كرد: آنچه كه من مي گويم و يقيناً نيز اجرا مي شود اين است كه شهريه دانشگاه آزاد بين ۱۰ تا ۱۸ درصد با توجه به منطقه تحصيل كاهش مي يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس: اظهارات وزير علوم در حالي است كه معاون امور دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي تأكيد كرده بود در دانشگاه آزاد اسلامي چيزي به نام كاهش شهريه ها نداريم و تنها به دانشجويان، وام درازمدت تعلق گرفته و به گروهي ديگر از دانشجويان هم طبق ضوابط تخفيف داده مي شود.

برگزاري آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي در۴۰ رشته
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي كاربردي گفت: آزمون دوره هاي كارشناسي پيوسته و ناپيوسته دانشگاه در ۴۰ رشته روز جمعه در كشور برگزار مي شود.
دكتر شايانفر، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اينكه ۶۳ هزار نفر داوطلب در اين آزمون ثبت نام كرده اند،  اظهار كرد: از اين ميزانها ۱۵ هزار داوطلب در تهران و ۴۸ هزار داوطلب در شهرستانها هستند كه در شش حوزه امتحاني در تهران و مراكز استانها و برخي شهرستانها با يكديگر به رقابت مي پردازند. وي خاطرنشان كرد: اين آزمون در تهران در دانشگاه هاي اميركبير، شريف، علم و صنعت،  دانشكده هاي اقتصاد و علوم اجتماعي دانشگاه تهران و دانشكده هاي روانشناسي و اقتصاد و دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود. دكتر شايانفر در ادامه با بيان اينكه توزيع كارت اين آزمون از فردا آغاز مي شود، افزود: در تهران كارت داوطلبان زن در تهران در دانشگاه تربيت معلم و داوطلبان مرد در دانشگاه صنعتي اميركبير توزيع مي شود و اميدواريم نتايج آزمون در دهه سوم بهمن ماه اعلام شود.

مشكلات عدم دسترسي معلولان به خودروي كم هزينه
000828.jpg
ليلا خاكسار
مشكل رفت و آمد معلولان در سطح شهر، همواره از مسائلي بوده كه مانع مشاركت اجتماعي فعال شده و يا اينكه آنها را با پيچيدگي هاي زيادي روبه رو كرده است.
بحث مناسب سازي گذرگاه ها مدتهاست ازسوي جامعه معلولان كشور مطرح مي شود. براساس مصوبه شورا شهر، شهرداري موظف به رسيدگي اين موضوع شده كه در صورت اجرا مي تواند نقش مهمي در حل مشكل رفت و آمد معلولان داشته باشد.
اما نكته ديگري كه در اينجا شايان ذكر است، عدم استفاده معلولان از وسايل نقليه عمومي است كه منجر به پرداخت هزينه هاي سنگين از سوي اين گروه از افراد جامعه براي جابه جايي مي شود.
در وسايل نقليه عمومي كه مهمترين آنها اتوبوس است، كمتر امكان استفاده براي معلولان وجود دارد  و در مسيرهايي كه افراد عادي با ۲۰ تومان هزينه بليت مي توانند به مقصد برسند، معلولان مجبور به پرداخت هزينه اي معادل ۲ هزار و پانصد تومان هستند. در پي وجود اين مشكل براي گروه هاي مختلف معلولان مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان توافقي با شهردار وقت احمدي نژاد به عمل آمد، تا براساس آن ۲۰ دستگاه خودرو با عنوان(Middle boss) خريداري شود تا با برنامه ريزي و در نظر گرفتن مسيرهاي پر رفت و آمد براي معلولان، اين گروه بتوانند با هزينه كم و نزديك به هزينه هاي افراد معمولي براي رفت و آمد به محل هاي مورد نظر دسترسي پيدا كنند.
محمودنژاد، در اين باره مي گويد: به رغم موافقت آقاي احمدي نژاد و جلساتي كه با شهرداري و شركت واحد گذاشته شد، اما هنوز اين ۲۰ دستگاه خودرو خريداري نشده و مشكل جابه جايي معلولان همچنان پابرجاست.
وي گفت: از زمان مطرح شدن اين بحث، از سوي انجمن حمايت از معلولان ۲ ماه وقت صرف شد تا نحوه ارائه خدمات و چگونگي استفاده از اين خودروها بررسي شود و جلساتي هم با مديرعامل شركت واحد گذاشته شد تا نوع اين خودرو مشخص شود و درنهايت، خودرويي با عنوان (Middle boss) برزيل انتخاب شد، به دليل اينكه قطعات اين  خودرو در كشور وجود داشت و نحوه استفاده از آن آسان بود.
محمودنژاد همچنين مي گويد: جالب است بدانيم كه در شهر تهران تنها ۳ دستگاه خودرو وجود دارد كه شرايط جابه جايي معلولان را دارد و فقط ۴ معلول مي توانند از هر كدام آنها استفاده كنند.
نكته جالب توجه اين است كه پس از پيگيري هاي مكرر، نتيجه اي كه در حال حاضر با آن مواجهيم، بايگاني شدن اين نامه است.
مديرعامل انجمن حمايت از معلولان مي گويد: با توجه به اينكه در قشر معلول جامعه، افراد شاغل، دانشجو، بيمار و ... وجود دارد و عدم دسترسي آنها به وسيله نقليه كم هزينه منجر به مشكلات مالي عديده اي براي آنها شده است، اميدواريم شهرداري با به جريان انداختن نامه خريد خودرو معلولان، بخشي از مشكلات اين گروه را حل كند.

نارضايتي مردم از سازمان تأمين اجتماعي را مي پذيرم
مهر: نارضايتي مردم از سازمان تامين اجتماعي را قبول دارم كه مي بايست براي رفع مشكلات و سرگرداني مردم فكر اساسي بكنيم. مديرعامل سازمان تامين اجتماعي افزود: مسئولان سازمان تامين اجتماعي منكر مشكلات سازمان و نارضايتي بيمه شدگان نيستند و همواره درصدد اقداماتي براي رفع مشكلات موجود بوده اند.
داود مددي گفت: با توجه به نرخ حق بيمه اي كه بيمه شدگان ماهانه به سازمان پرداخت مي كنند سرگرداني و معطلي مردم در شعبات سازمان تامين اجتماعي براي ما قابل قبول نيست و بايد در اين باره اقدامات اساسي صورت گيرد.وي تصريح كرد: گرچه نارضايتي از سازمان تامين اجتماعي وجود دارد اما بايد گفت تمامي مشكلات موجود فقط مربوط به سازمان نمي شود بلكه برخي مسائل باعث بروز مشكلات در سازمان شده است . مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با تاكيد بر اينكه وضعيت موجود سازمان تامين اجتماعي بايد تغيير كند ، خاطر نشان كرد: مشكلات سازمان بايد به مرور زمان برطرف و بهبودي در شرايط ايجاد شود و بيمه شدگان بايد اطمينان داشته باشند تغييراتي در سطح خدمات صورت خواهد گرفت.

پزشكي هسته اي و جلوگيري از صرف هزينه هاي سنگين
مهر: هم اكنون اغلب مواد اوليه مربوط به تهيه تجهيزات مربوط به پزشكي هسته اي وارد كشور مي شود ، در صورتي كه اگر مواد اوليه هسته اي در مركز انرژي هسته اي و يا مركز تحقيقاتي وابسته به دانشگاهها توليد شود مي توان از مشكلات اقتصادي بخش درمان جلوگيري كرد.
رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران افزود: پزشكي هسته اي در ايران ريشه قديمي دارد چون سالهاي زيادي است كه در ايران با مواردي نظير اسكن، راديوتراپي براي درمان بيماران سرطان از آن استفاده مي شود.
دكتر ايرج خسرونيا با بيان اينكه متاسفانه چون تكنيك ها و وسايل موجود در اين زمينه قديمي هستند كشور در مقايسه با كشورهاي پيشرفته به لحاظ پزشكي هسته اي فاصله دارد، گفت: هم اكنون تعداد دستگاه ها و تجهيزات پزشكي در اين زمينه در كشور بسيار اندك است؛ به گونه اي كه فقط در تهران و چند شهر ديگر اين تجهيزات وجود دارد و اين براي بيماران مشكل ايجاد كرده چون بايد از نقاط مختلف كشور براي درمان به اين چند شهر خاص سفر كنند.

۵۰ درصد تخفيف مركز تشخيص پزشكي كميته امداد امام خميني (ره)
ايسنا: كميته امداد خميني(ره) اعلام كرد: به مناسبت ايام فرخنده عيد سعيد غدير خم عيد امامت و ولايت مركز تشخيص پزشكي ولي عصر(عج) وابسته به اين نهاد در روزهاي چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه ۲۸ لغايت ۳۰ دي ماه خدمات تصويربرداري MRI  را با ۵۰ درصد تخفيف براي عموم انجام مي دهد.
هموطنان مي توانند جهت هماهنگي هاي لازم با شماره تلفن ۲۲۰۴۰۴۴۳ تماس حاصل نمايند. مركز تشخيص پزشكي ولي عصر(عج) در بلوار آفريقا كوچه گلگون واقع شده است.

پرداخت پاداش بازنشستگان قبل از سال ۷۹
فارس: مدير كل دفتر سلامت و رفاه سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: پرداخت پاداش بازنشستگان قبل از سال ۷۹ سازمان تامين اجتماعي بايد در بودجه سال آينده شركت هاي دولتي ديده شود.مجيد يارمند گفت: طبق مصوبه دولت به كارفرمايان بازنشستگان تامين اجتماعي قبل از سال ۷۹ كه در شركت هاي دولتي مشغول به كار بوده اند، اجازه داده شد كه پاداش آنها را از بودجه هاي خود شركت ها پرداخت كنند.
وي در ادامه در خصوص زمان پرداخت پاداش بازنشستگان قبل از سال ۷۹ سازمان تامين اجتماعي افزود: زمان پرداخت آن بستگي به بودجه  شركت ها داشته و شركت ها تاكنون معطل مجوز دولت بوده اند و با ابلاغ اين مصوبه مي توانند از بودجه خود شركت ها اين پاداش را به بازنشستگان پرداخت كنند.

رژيم هاي غذايي نامناسب و بيماري هاي روحي
000831.jpg
ايسنا: تحقيقات نشان مي دهد تغييراتي كه در مجموع طي ۵۰ سال اخير در نوع رژيم غذايي بشر امروزي در كره زمين بوجود آمده نقش كليدي در افزايش ابتلا به بيماري هاي روحي - رواني داشته است. روش هايي كه امروزه براي تهيه مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرند تعادل ميان مواد مغذي اصلي و مهمي را كه مردم مصرف مي كنند، به هم زده است. همچنين مشاهده مي شود كه در اين دوره مردم انگليس در مجموع كمتر از مواد غذايي تازه استفاده مي كنند و بخش عمده اي از رژيم غذايي آنها را چربي هاي اشباع شده و قند تشكيل مي دهد. اين محققان مي گويند كه اين نوع رژيم  غذايي منجر به بروز افسردگي و مشكلات حافظه اي مي شود اما با اين حال متخصصان تغذيه معتقدند كه نتايج اين تحقيقات هنوز قطعي نيستند.

ضرورت مصرف منابع غذايي سرشار از آهن در دوران بارداري
ايسنا: مصرف منابع غذايي غني از آهن براي خون سازي جنين و تامين آهن مورد نياز بدن مادر توصيه مي شود. در اين رابطه آهن موجود در مواد غذايي حيواني بهتر از آهن موجود در منابع گياهي جذب مي شود. گفتني است كه گوشت قرمز، مرغ، ماهي، جگر، زرده تخم مرغ، حبوبات، سبزي هاي تيره مانند اسفناج و جعفري از منابع آهن محسوب مي شوند. در اين زمينه ارزش مواد غذايي مانند گوشت قرمز و جگر از نظر جذب آهن بيشتر از ساير مواد غذايي است.
توصيه مي شود كه كليه مادران باردار در برنامه غذايي روزانه خود از حبوبات و حتي الامكان از گوشت و ساير منابع حاوي آهن استفاده كنند و از ميوه هاي خشك مانند كشمش، خرما، برگه آلو، زردآلو، توت خشك و انجير خشك به عنوان منابع آهن در ميان وعده ها استفاده كنند.

افزايش كمك هزينه مسكن مستمري بگيران
ايسنا: مابه التفاوت افزايش كمك هزينه مسكن مستمري بگيران تامين اجتماعي، همراه با مستمري بهمن و اسفند ماه آنان پرداخت مي شود.
معيني، مديركل مستمري هاي سازمان تامين اجتماعي افزود: در سال گذشته نرخ ريالي كمك هزينه مسكن مستمري بگيران براي مستمري بگيران متأهل ۲۲۰۰ تومان و براي سايران ۱۴۰۰ تومان بود كه براساس مصوبه آبان ماه هيات مديره سازمان تامين اجتماعي، از ابتداي سال جاري نرخ كمك هزينه مسكن مستمري بگيران براي افراد مجرد به ۲۸۰۰ تومان و براي متاهلان به ۴۴۰۰ تومان افزايش يافت.
وي با بيان اين كه با توجه به تعداد مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي، افزايش صد درصدي كمك هزينه پرداختي به آنان در سال جاري، هزينه اي در حدود ۲۱ ميليارد تومان دربردارد، گفت: براساس دستورالعمل اخير سازمان تامين اجتماعي، واحدهاي اجرايي اين سازمان ملزم شده اند مابه التفاوت ۱۰ ماهه افزايش كمك هزينه مستمري بگيران را به همراه مستمري بهمن و اسفند ماه آنها به صورت همزمان پرداخت كنند.

پزشكان و دريافت زيرميزي
مهر: مهمترين علت وجود پديده دريافت زير ميزي پزشكان كه امروزه جزو حقوق آنها محسوب مي شود، اعلام تعرفه هاي پزشكي غير واقعي است. عضو كميسيون بهداشت و درمان افزود: بايد علت هاي زمينه ساز پديده زير ميزي پزشكان مشخص شود و فقط با ناپسند جلوه دادن اين مسئله نمي توان از شيوع آن جلوگيري كرد.دكتر مسعود اميني گفت: عدم نظارت صحيح و كامل دولت بر درمان به علت عدم وجود ابزار كافي از ديگر عوامل زمينه ساز در به وجود آمدن اين پديده است و نمي توان پزشكان را كه از افراد نخبه جامعه به شمار مي آيند را با فشارهاي فيزيكي از حق خود محروم كرد.

مساعدت مالي سازمان اوقاف و امور خيريه براي آزادي ۲۰ زنداني
گروه علمي فرهنگي: سازمان اوقاف و امور خيريه با اختصاص مبلغ بيست ميليون تومان از محل درآمد موقوفات استان تهران مربوط به كمك به سادات نيازمند، ۲۰ زنداني محكوم مالي واجد شرايط را آزاد مي كند.به گزارش روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه، اين اقدام سازمان با هماهنگي ستاد ديه كشور در ۹ استان انجام مي شود تا زندانيان آزادشده در شب عيدغدير با حضور خود در جمع خانواده آنها را شاد كنند.
اين مساعدت مالي به زندانيان سيّدي كه مبلغ بدهي آنها از ۴۵۰ هزار تومان تا يك ميليون و چهارصد هزار تومان باشد، اختصاص يافته است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |