چهارشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۲ - Jan 18, 2006
پايان مأموريت استارداست
صدها دانشمند از نقاط مختلف جهان مشتاقانه در انتظار بررسي ذرات جمع آوري شده سفينه استارداست هستند
000807.jpg
000810.jpg
ايرنا:فضاپيماي استارداست سازمان هوانوردي و فضانوردي آمريكا (ناسا) كه اقدام به جمع آوري غبارهاي بازمانده از ستارگان و همچنين يك سنگ آسماني كرده است، روز يكشنبه در پايان سفر هفت ساله خود كپسول حاوي مواد جمع آوري شده را به سوي زمين فرستاد و خود از كنار كره زمين عبور كرد. كپسول فضايي روز يكشنبه وارد جو كره زمين شد و در صحراي يوتا در آمريكا به زمين نشست.
اين نخستين باري است كه در پي فرود موفقيت آميز كپسول مذكور،  نمونه هايي از غبارهاي كيهاني به كره زمين آورده مي شود.
فضا پيماي استارداست روز يكشنبه پس از پيمودن ۴‎/۷ ميليارد كيلومتر در فضا، كپسول ۴۵ كيلوگرمي حاوي غبارهاي كيهاني را در نزديكي كره زمين رها كرد و كپسول مذكور چهار ساعت بعد با رسيدن به ارتفاع ۱۲۵كيلومتري از سطح زمين، وارد جو شده و در خلال حركت خود در جو به سرعت خيره كننده ۴۶ هزار و ۶۶۰ كيلومتر در ساعت رسيد به طوري كه نور حاصل از اصطكاك آن با جو در آسمان برخي از نقاط شمال غربي آمريكا با چشمان غيرمسلح قابل رويت بود. كپسول حاوي غبارهاي كيهاني پس از رسيدن به بالاترين سرعتي كه تاكنون يك ساخته دست بشر در هنگام ورود به جو زمين بدان دست يافته، در ارتفاع ۳۲ كيلومتري سطح زمين يك چتر نجات كوچك را به منظور كاهش سرعت خود گشود و سپس چتر نجات نهايي اين سفينه در ارتفاع سه كيلومتري سطح زمين باز شد و اين محفظه با موفقيت در يك پايگاه نظامي در جنوب غربي شهر «سالت ليك» به زمين نشست. اين كپسول، پس از فرود براي بررسي هاي ابتدايي به يك ساختمان نظامي در نزديكي منطقه فرود منتقل شده و در چند روز آينده براي خارج كردن غبارهاي كيهاني جمع آوري شده به يك آزمايشگاه ويژه در پايگاه فضايي جانسون سازمان ناسا در شهر هوستون تگزاس انتقال خواهد يافت.
به گفته كن اتكينز مدير طرح استارداست، اين موضوع كه سفينه اي كه روز هفتم فوريه سال ۱۹۹۷ كره زمين را ترك كرده، در پانزدهم ژانويه سال ۲۰۰۶ نخستين مواد فضايي مربوط به اجرام آسماني دورتر از قمر ماه را با موفقيت به كره زمين بازمي گرداند، بسيار با ارزش است. فضاپيماي استارداست پس از رها كردن كپسول حاوي غبارهاي كيهاني، از كنار زمين عبور كرده و به سوي مدار ابدي خود به دور ستاره خورشيد رهسپار شد. يكي از مهمترين لحظات ماموريت فضايي استارداست، عبور اين سفينه از فاصله ۲۴۰ كيلومتري شهاب سنگ وايلد ۲ در ژانويه سال ۲۰۰۴ و جمع آوري بقاياي اين جرم آسماني سنگي و يخي بود. اين سفينه در بخش ديگري از ماموريت خود غبارهاي كيهاني مرتبط به ستاره اي دوردست را نيز جمع آوري كرده بود.
مولكولهاي جمع آوري شده از شهاب سنگ وايد ۲و همچنين غبارهاي كيهاني، در سلولهايي حاوي موادي بسيار سبك به نام ايروژل كه براي همين منظور طراحي شده بودند، جاي گرفتند تا دانشمندان ناسا پس از گشودن كپسول، اين ذرّات جمع آوري شده را براي آزمايش و مطالعه خارج كنند. ذرات كيهاني جمع آوري شده در اين ماموريت فضايي، نخستين موادي هستند كه انسان پس از بازگشت سفينه بدون سرنشين لونا ۲۴شوروي سابق از كره ماه در سال ۱۹۷۶ميلادي تاكنون، از فضا به زمين آورده است.
هم اكنون صدها دانشمند از نقاط مختلف جهان مشتاقانه در انتظار بررسي جزئيات ذرات جمع آوري شده سفينه استارداست هستند زيرا مطالعه اين مواد مي تواند اطلاعات با ارزشي را در مورد مبدأ پيدايش ستارگان و سيارات در اختيار انسان قرار دهد. دانشمندان عقيده دارند شهاب سنگ ها حاوي موادي هستند كه از زمان پيدايش ستاره خورشيد و سيارات موجود در مدار آن تغيير نكرده و مطالعه آنها مي تواند اطلاعات با ارزشي را در مورد پيدايش منظومه شمسي در اختيار آنها قرار دهد. برخي محققان حتي عقيده دارند مواد شيميايي ابتدايي مورد نياز براي پيدايش حيات نيز احتمالا از طريق همين سنگهاي آسماني به كره زمين راه پيدا كرده اند. به گفته ستاره شناسان، كپسول استارداست حاوي موادي است كه از زمان پيدايش منظومه شمسي در ۴‎/۵ ميليارد سال قبل تغيير نكرده و مطالعه آنها همانند يك ماشين زمان انسان را به آغاز پيدايش منظومه شمسي بازگردانده و شرايط آن دوران را آشكار مي سازد.

متخصصين روبوتيك دريافته اند كه روبوت ها با يك چشم عملكرد بهتري دارند
همه را با يك چشم ببين
در فاصله هاي بيشتر از چند متر تشخيص عمق ميدان براي روبوتهايي با سيستم بينايي معمولي بسيار مشكل مي شود
000819.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفر اقدمي: اكثر روبوت ها به طرز وحشتناكي ميدان ديد كمي دارند. در ميدان ديد آنها، فراتر از چند متر همه چيز جزء پس زمينه به حساب مي آيد. براي همين روبوت به جاي راه رفتن در يك مسير مستقيم هنگام راه رفتن از يك مانع تا مانع بعدي تلوتلو مي خورد. اما اخيراً يك نوع سيستم بينايي براي روبوتها طراحي شده است كه آنها را فرزتر و چابك تر مي كند. بر خلاف سيستم معمول بينايي روباتها، اين سيستم به جاي دو دوربين با يك دوربين كار مي كند.
روبوتها هم مانند انسان معمولا براي ادراك عمق ميدان از سيستم بينايي دو چشمي استفاده مي كنند. يعني دو دوربين متصل به هم به عنوان چشم روبات عمل مي كنند. با اندازه گيري تفاوت ناچيزي در راستايي كه هر چشم بايد نشانه بگيرد تا يك جسم را ببيند، سيستم مي تواند فاصله آن جسم را محاسبه كند. اين عمليات وقتي كه جسم نزديك است خوب كار مي كند، اما براي فاصله هاي دورتر خطاهاي كوچك در اندازه گيري راستاي ديد هر چشم مي تواند اثر زيادي در محاسبه فاصله بگذارد.
هر چه دوربين ها به هم نزديكتر باشند اين خطا بيشتر مي شود، يعني روبوت هاي كوچك براي محاسبه فاصله با اشكال بيشتري مواجه مي شوند. اندرو انجي از دانشگاه استانفورد در كاليفرنيا مي گويد: «بيشتر روبات ها آن اندازه كه توانايي دارند چابك نيستند، زيرا توانايي ادراك اشياء دور را ندارند.» انجي و گروهش نرم افزاري را طراحي كرده اند كه مي تواند بدون نياز به سيستم دو چشمي عمق ميدان را تشخيص دهد. اين نرم افزار بر نشانه هايي مانند بافت هاي محيط، ابهام ها و توهم هايي كه خطوط موازي ايجاد مي كنند اتكا دارد. اين چيزها را مي توان از فاصله صدها متر با استفاده از يك دوربين تشخيص داد.
براي آموزش اين نرم افزار به روبوت، يك سري از تصاوير مسطح به آن نشان دادند كه از فاصله هاي مختلف گرفته شده بود. اين تصاوير با اطلاعاتي حاوي نقشه هاي عمق تركيب شده بود كه فاصله هر جسم در تصاوير مختلف را ثبت كرده بود. از اين اطلاعات روبوت آموخت كه بافت هاي خاص، سطوح روشن و تاريك و شكل ها را با عمق هاي مختلف مرتبط كند.
با استفاده از اين سيستم در يك ماشين روبوتيك در سايز جعبه كفش كه با يك وب كم ۲۰ دلاري تجهيز شده بود، موانعي مانند درخت، بوته، ساختمان ها و آدم ها در فاصله بيشتر از ۵ متر هم قابل تشخيص بودند. اما هنوز حداكثر محدوده بينايي اين سيستم آزمايش نشده است. يك ثانيه طول مي كشد تا اين ماشين فاصله بين موانع را طي كند، يعني با سرعت ۵ متر بر ثانيه حركت مي كند. اما انجي فكر مي كند اين سرعت را مي توان به ۲۰ متر بر ثانيه هم افزايش داد بدون اينكه روبوت دچار مشكل شود و مانند بقيه تلوتلو بخورد. اين در حالي است كه يك جفت دوربين بر روي همان ماشين قادر به تشخيص عمق ميدان در فاصله بيشتر از يك متر نبود.
انجي اميدوار است كه بتواند سيستم بينايي دو چشمي را با سيستم يك چشمي براي فواصل نزديك تركيب كند. آنها به دنبال ساخت يك سگ روبوتيك هستند كه بتواند در جنگل به سرعت حركت كند، درست مانند يك سگ واقعي كه به عنوان يار انسان در همه جا او را همراهي مي كند.
منبع:Dec 2005 newScientist,17

كهن ترين سنگ نوشته تمدن مايا
ايرنا: يك گروه از باستان شناسان موفق شدند در ويرانه هاي يك معبد باستاني در شهر سن بارتولو در گواتمالا به قديمي ترين نمونه هاي سنگ نبشته هاي هيروگليف تمدن «مايا» دست يابند. اين تمدن هزار سال قبل از ميلاد مسيح در آمريكاي مركزي ظهور يافته بود. ويليام ساتورنو از دانشگاه نيوهمپشاير در شهر دارهام و همكارانش در بررسي هايي كه در حفاري هاي انجام شده در معبد شهر سن بارتولو به انجام رساندند، موفق شدند درون يك سازه هرم شكل كه در عميق ترين بخش حفاري كشف شده، به ستوني دست يابند كه روي آن ده نماد كه به صورت خط هيروگليف تحرير شده حك شده است.
كربن نگاري نمونه هاي چوبهايي كه در بخشهاي مختلف سازه به دست آمد، مشخص ساخته كه خود اين بخشها در سه دوره قبل، بعد و همزمان با نگارش اين خطوط تكميل شده اند. اطلاعات به دست آمده از اين بخش ها حكايت از آن دارد كه عمر سنگ نبشته ها به ۲۰۰تا ۳۰۰سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد.

از اين پس دياليز در هر مكاني امكان پذير است
گروه دانش و فناوري- هما كبيري: امروزه افرادي كه به هر دليلي تحت عمل دياليز قرار مي گيرند، ناچارند يكي از دو روش همودياليز و يا دياليز صفاقي را انتخاب كنند كه باز هم نسبت به تعداد افراد دياليزي، دياليز نوع اول بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد.
در همودياليز خون از بدن خارج مي شود و توسط دستگاه همودياليز تصفيه مي شود.
تعدادي از بيماران كه به انتهاي بحث دياليز خون مي رسند، در عمل ديگر با اين روش مشكل دارند. بدليل اينكه عروق آ نها در هر بار دياليز سوراخ و به مرور زمان، شكننده مي شود.
بنابراين اين گروه از افراد به دياليز نوع دوم يعني دياليز صفاقي روي مي آورند اما تعداد زيادي از همين افراد با مشكلات مي سازند تا سختي هاي دياليز صفاقي را متحمل نشوند. چرا كه در دياليز صفاقي، ميزان عفونت شكم زياد است و اين نوع دياليز نياز به مكان مناسبي دارد، زيرا براي هر بار انجام اين عمل بايد از موادي چون اتانول و هيپوكلريد سديم براي شستن دست هاي دياليزكننده و وسائل مورد نياز استفاده شود.
يعني در هر بار دياليز، اين افراد بايد كار ضدعفوني را انجام دهند كه اين كار بسيار اذيت كننده و ملال آور است.
در اين نوع دياليز يك مايع وارد بدن شده و از طريق قشاهاي صفاق، كار تصفيه خون را انجام داده و ۴ يا ۵ ساعت بعد بايد از بدن خارج شود.
اما براي رفع تمام اين مشكلات حميد تاجدوزيان اقدام به ساخت نوعي سيستم دياليز صفاقي كرده كه با نام استريل Bag يا روش و وسيله به صفر رساندن عفونت در دياليز صفاقي و ايجاد تحول در انجام روش دياليز صفاقي، توانسته گواهي نامه ثبت اختراع كسب كند و در پنجاه وهفتمين نمايشگاه ابداعات و اختراعات بين المللي نورنبرگ تنها مدال طلاي مسابقات را بدست آورد.
در اين سيستم، فرد دياليزي در هر شرايطي مي تواند خودش را دياليز كند، بدون ترس از ايجاد عفونت و بدون استفاده از مواد ضدعفوني كننده! افراد دياليز صفاقي اغلب در محل زندگيشان يك اتاق را به دياليز اختصاص داده اند و به اين ترتيب خود را محدود كرده اند.
اما با اين روش ابداعي كه در جهان براي اولين بار صورت گرفته، در هرمكاني اعم از پارك،  كوه، جنگل، منزل، محل كار و مسافرت و ... با كمترين عارضه عفونت، اين كار ممكن است.
همچنين استفاده از ماسك و تجهيزات اضافي هم از بين مي رود و حتي نابينايان هم با آموزش هاي اوليه مي توانند اين كار را براي خودشان انجام دهند.
اين دستگاه سبك و قابل حمل است و به لحاظ اقتصادي هم براي فرد دياليزشونده و هم براي اقتصاد مملكت به صرفه است.

خاصيت آنتي باكتريال گل سنگ
گروه دانش و فناوري :گل سنگ ها كه بر اثر همزيستي قارچ و جلبك به وجود مي آيند در ساخت دارو و مواد آرايشي كاربردهاي فراواني دارند.
كشور ايران به لحاظ تنوع آب و هوايي موجود داراي تنوع گونه هاي گل سنگ است اما با اين وجود هنوز ليست كاملي از گل سنگ هاي ايراني وجود ندارد.
پژوهشكده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد از دو سال پيش كار شناسايي و جمع آوري گونه هاي مختلف گل سنگ را در استان خراسان آغاز كرده كه اين طرح در حال حاضر در مراحل پاياني قرار دارد.
محمدرضا جوهرچي، مدير اجرايي و عضو هيأت علمي اين پژوهشكده در اين زمينه گفت: گل سنگ شناسي در ايران از حدود سال ۸۰ شروع شده و علت تأخير آن نيز نبود متخصص در اين زمينه است چرا كه گل سنگ شناسي علمي جديد است.
وي ادامه داد: اطلاعات ما درباره گل سنگ ها بسيار اندك بوده و تنها يك نفر در اين زمينه متخصص است. جوهرچي درباره كاركردهاي گل سنگ در دنياي امروز گفت: گل سنگها داراي خاصيت آنتي باكتريال هستند و براي ساخت آنتي بيوتيك ها استفاده مي شوند.
وي با بيان اين كه گل سنگ ها در توليد خاك نيز نقش عمده اي دارند خاطرنشان كرد: گل سنگ ها مواد معدني را به خاك تبديل مي كنند كه خاك هاي دسته اول توليدي گل سنگها در صنايع داروسازي و آرايشي كاربردهاي فراواني دارند.
مدير اجرايي پژوهشكده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد درباره طرح شناسايي و جمع آوري گل سنگ ها ي خراسان گفت: در اين طرح كه در پهنه استان هاي سه گانه خراسان به انجام رسيد ۲۵۰ گونه گل سنگ شناسايي شده است كه چند نمونه آن در ايران جديد بوده است. وي با بيان اين كه اطلاعات ما در خصوص گل سنگ ها در حد اندكي است گفت: اين امر باعث شد كه براي تعيين نوع برخي گل سنگ ها نمونه هايي از آنها را براي دكتر زيدمن در اتريش ارسال كنيم.
جوهرچي با اشاره به اين كه اين طرح به صورت محدود و در برخي مناطق كه به شكل تصادفي انتخاب شده اند، انجام شده است، ادامه اين طرح را مستلزم وجود متخصصان گل سنگ، تهيه فهرست گل سنگ هاي ايران در تهران و علاقه دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي عنوان كرد.
وي اظهار اميدواري كرد كه طرح انجام شده، به تهيه مقالات علمي مختلف بيانجامد كه انتشار آن باعث روشن شدن اهميت گل سنگ ها شده و مي تواند سطح دانش جامعه نسبت به گل سنگ را از سطح كنوني ارتقاء بخشد.

جنگل كاري هميشه مفيد نيست
000816.jpg
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي: جنگل كاري كار خوبي است، بخصوص براي كاهش دي اكسيد كربن موجود در جو. اما دانشمندان به تازگي فهميده اند اين كار مي تواند به خشك شدن رودخانه ها و نمكي شدن خاك حاصلخيز منتهي شود.
درختان براي رشد خود به دي اكسيدكربن نياز دارند. از اين رو دانشمندان براي كاهش سطح دي اكسيدكربن موجود در جو و جلوگيري از پيشرفت اثر گلخانه اي، جنگل كاري با درختان داراي رشد سريع را پيشنهاد مي دهند. تا مدت ها دانشمندان فكر مي كردند اين روش بسيار مناسبي است، اما رابرت جكسون كه در دانشگاه دوك واقع در كاروليناي شمالي مشغول به تحقيق است، مي گويد: آب مصرفي اين جنگل ها به قدري زياد است كه رودخانه هاي اطراف را خشك مي كند.
گروه پژوهشي دانشگاه دوك، پانصد نقطه را در سراسر جهان بررسي كردند كه در طول پنجاه سال اخير شاهد جنگل كاري انبوه و رشد درختان جديد بوده است. به طور متوسط، حجم آب جاري رودخانه هاي محلي به نصف كاهش يافته و در سيزده درصد آنها، رودخانه ها حداقل به مدت يك سال خشك شده اند.
جكسون در مورد اين نتايج مي گويد: «در هر جاي زمين اگر درختي بخواهد رشد كند، آب زيادي مصرف مي كند. اين مصرف زياد سبب مي شود آب آشاميدني كاهش پيدا  كند و حتي چرخه زيستي آبي منطقه مختل شود.» گروه تحقيقاتي وي همچنين نشان داده است خاك اين جنگل ها نمكي تر و اسيدي تر از ديگر زمين هاي سبز مانند چمنزارهاست.
بازار كربن
در پروژه هاي جنگل كاري، از درختاني استفاده مي شود كه رشد سريعي دارند، زيرا مصرف دي اكسيدكربن آنها بالا است. در بيشتر موارد از درختان هميشه سبز (مانند كاج) استفاده مي شود كه در تمام طول سال رشد مي كند و مصرف دي اكسيدكربن آن هم بالا است. البته اين جنگل كاري بي رويه هم بعضي وقتي ها مفيد است. مثلا جنگل كاري در كمربند زمين هاي كشاورزي ايالات متحده موجب شده است بقاياي كودهاي نيتراتي كمتري به آب دريا منتقل شود. كودهاي نيتراتي اگر به دريا راه يابند، رشد جلبك ها را در سطح آب تسريع مي كنند و در نتيجه، اكسيژن كمتري وارد آب مي شود و اين مي تواند حيات ديگر جانوران آبزي را به خطر بيندازد.
در حال حاضر، بعضي دولت ها و شركت هاي بزرگ از جنگل كاري براي تعادل بين افزايش توليد دي اكسيدكربن استفاده مي كنند، بدين شكل كه همراه با افزايش توليدات خود (و بالتبع توليد گاز گلخانه اي)، در نواحي ديگر جنگل كاري مي كنند تا در مجموع توليد گاز دي اكسيدكربن ثابتي داشته باشند. آنها با اين كار براي خود تجارتي راه انداخته اند. جكسون معتقد است سازمان ملل بايد جلوي اين بازار را بگيرد. از نظر وي بهترين راه اين است كه دولت ها فقط به كاهش اثر گلخانه اي توجه نداشته باشند و عوامل محيطي ديگر را نيز بررسي كنند، البته خودش معترف است كه «كربن، چشم دولتمردان را كور كرده است.»
منبع:Nature.com

گوگل و فروش فيلم
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: گوگل، اعلام كرد قسمت فروش آن لاين فيلم خود را فعال مي كند و بدين منظور از تمامي توليدكنندگان و شركت هاي فيلم سازي در خواست كرد با ارائه هر چه سريعتر فيلم ها و قيمت  آنها، گوگل را در اين زمينه ياري كنند.
اين آرشيو گوگل در رقابت  با آرشيو فيلم شركت اپل است. گوگل با معرفي اين سرويس خود در نمايشگاه الكترونيك لاس وگاس تعهد كرد كه بسياري از سريالها و فيلم هاي جديد هاليوود، بازيهاي مختلف و حرفه اي ورزش و فيلم ها و سريالهاي معروف يك دهه اخير را در آرشيو خود قرار دهد تا كاربران بتوانند آنها را دانلود كنند. با اين حال گوگل، زمان خاصي را براي راه اندازي اين سرويس اعلام نكرده است.
لاري پيچ، يكي از صاحبان گوگل، اين سرويس را بسيار عالي و تاريخي توصيف كرده است .لاري پيچ اكنون بمانند ده سال گذشته بيل گيتس، در رأس اخبار و شوهاي تلويزيوني قرار گرفته و در بورس قرار دارد.
اپل نيز از اكتبر سال گذشته سرويس iconic آي پاد خود را راه اندازي كرده و بالغ بر ۳۰۰۰ موزيك و ۳۰۰ فيلم و ويدئو كليپ در آرشيو خود قرار داده است. اپل براي هر دانلود فيلم ۹۹/۱ دلار و براي هر دانلود موزيك ۹۹ سنت قيمت گذاشته است. با شروع به كار اين سرويس گوگل، احتمال رقابت بيشتر بوده و قيمت ها افت خواهد كرد. طبق قرارداد گوگل با توليد كنندگان فيلم ها، ۳۰ درصد پول فروش فيلم ها، سهم گوگل خواهد بود. سرويس جديد گوگل تنها در ويندوزها قابل استفاده خواهد بود و در ساير سيستم  عامل ها فعلاً  امكاني وجود نخواهد داشت.

توليد سبك ترين كامپيوتر كيفي در ژاپن
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: شركت فوجيتسو ژاپن، دومين توليد كننده بزرگ كامپيوتر در اين كشور، نوت بوكي را ارائه كرده است كه ويژگي هاي منحصر به فردي دارد.
اين كامپيوتر كيفي كه لايف بوك p1500 نام دارد، با وزن ۹۸۰ گرم سبك  ترين كامپيوتر كيفي بوده است كه از استاندارد پردازنده هاي موبايل سنترنيو شركت اينتل استفاده مي كند و يكي ديگر از ويژگي هاي منحصر به فرد اين كامپيوتر، مانيتور ال سي دي آن است كه علاوه بر شفافيت فوق العاده، يك نمايشگر لمسي نيز هست و از همه مهم تر قابليت چرخش كامل اين مانيتور مي باشد كه به كار بر امكان مي دهد در هر زمان مانند يك دفترچه يادداشت واقعي روي آن نوشته و اطلاعات نوشته شده را ذخيره نمايند اين شركت براي توليد كامپيوترهاي كيفي با شركت زيمنس همكاري مي كند ولي محصول فوق  را بدون كمك زيمنس تهيه خواهد كرد.
منبع: itvt.com

ساخت پوشش نانومتري شفاف
ايرنا: شركت هاي EIKOS و FLEXCOM قرار است كه با كمك هم، ساخت لايه هاي رساناي شفاف را با استفاده از نانولوله هاي كربني آغاز كنند. اين شركت ها براي توسعه اين فناوري بودجه اي بالغ بر يك ميليون دلار از وزارت دفاع دريافت كرده اند.
از اين لايه ها در سلول هاي خورشيدي نمايشگرهاي تخت، ديودهاي نوري آلي   و پنجره هاي هوشمند استفاده مي شود. اين فناوري نسبت به فناوري معمولي ارزان تر بوده و از قابليت اطمينان، حجم كمتر و كارآيي بالاتري برخوردار است و با توجه به كاربردهاي موجود براي آي تي او به نظر مي رسد كه در آينده بازار بسيار خوبي داشته باشد.

كنترل دقيق نانولوله ها
000822.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: محققان كره اي يك فناوري ايده آل براي كنترل نانولوله هاي كربني يافته اند. نانولوله هاي كربني موادي با قابليت بسيار بالا هستند كه مي توانند در فناوري هاي مختلفي همچون نانوالكترونيك به كار روند. اين تيم به رهبري آهن سانگ ژانگ محقق موسسه تحقيقات علوم و استانداردها بيان نمود كه آنها از اين فناوري براي ساخت نوك ميكروسكوپ اي اف  ام استفاده نموده اند.او مي گويد: «ما به طور تصادفي اين روش كنترل نانولوله ها در سه بعد را كشف نموده و از آن براي ساخت روبشگر يك اي اف  ام استفاده نموديم.اي اف  ام يكي از بهترين ابزارها براي دستكاري مواد در مقياس نانو مي باشد. مهم ترين بخش اين وسيله، يك نوك تيز در انتهاي آن است كه تا به امروز از نوك هاي سيليكوني يا نيتريد سيليكون استفاده مي شد. سوزن هاي سيليكوني زماني كه در نزديكي سطح نمونه قرار مي گيرند، آسيب پذير هستند و بنابراين، نانولوله هاي كربني به عنوان جايگزين اين سوزن ها مطرح مي باشند. اما نمي توان اين مواد را خم كرد ولي ما اين مساله را حل كرديم» .
نانولوله هاي كربني كه در اوايل دهه ۱۹۹۰ كشف شدند، مولكول هاي استوانه اي كربني هستند كه به دليل ويژگي هاي فيزيكي و شيميايي منحصر به فردشان، به نام «مواد رويايي» خوانده شده اند.
اين ويژگي هاي منحصر به فرد باعث شده است اين مولكول ها براي كاربردهاي الكترونيكي و مكانيكي مقياس كوچك، مناسب باشند.

پرتاب شاتل به سوي هابل
ايسنا: رئيس آژانس هوانوردي و فضانوردي آمريكا(ناسا)، قول داد كه حداقل يكي از پرتاب هاي شاتل را به تعمير و سرويس دهي كامل تلسكوپ فضايي هابل اختصاص دهد.
اين در حالي است كه سرنوشت تلسكوپ فضايي «هابل» از اول فوريه سال ۲۰۰۳ ميلادي و زماني كه فاجعه كلمبيا روي داد، در هاله اي از شك و ابهام قرار گرفته است.
در آن زمان رئيس وقت ناسا اعلام كرد كه تنها از يك فضاپيماي رباتيك جهت تعمير و سرويس دهي «هابل» استفاده خواهد كرد زيرا هرگز نمي تواند از سلامت فضانوردان در جريان پرتاب شاتل به سوي اين تلسكوپ فضايي اطمينان حاصل كند.

تشخيص بيماري هاي  جنين
000813.jpg
بي بي سي- آدام بريملو: كارشناسان باروري مي گويند انتظار دارند ظرف يك سال آينده شاهد پيشرفت هاي مهمي در زمينه شيوه هاي تشخيص بيماري هاي ژنتيكي در جنين باشند. آنها همچنين پيش بيني كرده اند كه بهبود راه هاي ذخيره سازي تخمك زنان بايد شانس به تأخير انداختن زمان بچه دار شدن را بيش از پيش امكان پذير كند. كارشناسان ممتاز بارداري نگراني ها و اميدهاي خود براي آينده را در كنفرانسي كه هفته گذشته در لندن برگزار شد مطرح كردند. آنها گفتند برخي از مهم ترين و قريب الوقوع ترين پيشرفت ها موسوم به «پي جي دي» (pre-implantation genetic diagnosis) است. در اين شيوه يك يا دو سلول از جنين استخراج و عيب هاي ژنتيكي آن بررسي مي شود. كارشناسان گفتند كه انتظار دارند به زودي بتوانند در مقايسه با امروز تعداد بسيار بيشتري از اختلالات ژنتيكي كودك را در رحم مادر شناسايي كنند. آنها همچنين پيش بيني كردند كه با ايمن تر شدن شيوه هاي ذخيره سازي تخمك، ممكن است بر تعداد زناني كه در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگي تصميم مي گيرند مقداري از تخمك هاي خود را براي حاملگي در سنين بالاتر ذخيره كنند بيشتر شود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |