چهارشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۲ - Jan 18, 2006
برگزاري آيين روز هواي پاك
000888.jpg
گروه شهري: همايش روز جهاني هواي پاك با هدف بالا بردن سطح آ گاهي و آموزش كودكان و نوجوانان، ديروز برگزار شد.
در اين همايش كه از سوي سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران، جمعي از تشكل هاي غيردولتي دوستدار محيط زيست، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، جمعيت همياران طبيعت و شركت نفت بهران برگزار شد، صدها كودك تهراني از خيابان شريعتي تا خيابان شهيد دستگردي به طور نمادين راهپيمايي كردند و دوچرخه سواران هوادار محيط زيست در حالي كه شعارهايي را در دفاع از پاكيزگي هوا حمل مي كردند، اين مسير را ركاب زدند.
در پايان اين همايش كودكان در بيانيه اي خطاب به رئيس جمهوري تاكيد كردند كه داشتن هوايي پاك به رويا و آرزويي تبديل شده كه فقط در قصه هاي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها مي توان آن را جست وجو كرد.
مهندس مجيد محمدي، دبير اين همايش نيز ضمن برشمردن اهداف برپايي همايش هواي پاك گفت: حفاظت از آب، خاك و هوا به عنوان سه عنصر حياتي محيط زيست و طبق اصل ۵۰ قانون اساسي ايران از گرانبهاترين سرمايه هاي بي بديل وجود انسان، سرلوحه آموزه هاي دين اسلام و ساير اديان الهي است. وي با تاكيد بر اين نكته كه بايد صنعت را به سمتي هدايت كنيم كه كمترين آلودگي را داشته باشد تصريح كرد: استفاده از مواد اوليه سازگار با محيط كه در چرخه محيط زيست از بين برود و آلوده كننده نباشد و تهيه فرمولي براي افزايش طول عمر مواد باعث كاهش آلودگي هوا مي شود.
عكس : عليرضا بني علي

يك فوريت طرح الحاق سازمان زيباسازي به معاونت شهرسازي تصويب شد
مخالفت اعضاي شوراي شهر با نگرش اقتصادي
به موضوع زيباسازي شهر
000906.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران يك فوريت طرح انتقال «سازمان زيباسازي شهر تهران» ، طرح «انتقال سازمان نوسازي و عمران عباس آباد» و «انتقال شركت پردازش و برنامه ريزي شهري» را به معاونت شهرسازي شهرداري تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، اعضاي شوراي شهر ديروز در دويست و چهارمين جلسه علني شورا با استناد به اين كه ماهيت اين سازمان ها بيشتر با شهرسازي سازگار است بر انتقال سازمان زيباسازي از معاونت خدمات شهري و همچنين «سازمان نوسازي عباس آباد» و انتقال «شركت پردازش و برنامه ريزي شهري» از معاونت عمراني به معاونت شهرسازي تأكيد كردند.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر هنگام بررسي ۲ فوريت اين طرح گفت: ماهيت وظايف سازمان زيباسازي، شهرسازي است ولي در حوزه خدمات شهري به فعاليت اين سازمان بيشتر نگاه مالي و درآمدي مي شود.
وي فعاليت سازمان مذكور را در قالب معاونت خدمات شهري غيركارشناسي دانست و گفت: در گذشته هركس كه زورش بيشتر بوده مديريت اين سازمان را تحت اختيار خود درآورده است.
چمران افزود: با توجه به اين مديريت جديد اين سازمان در آستانه شروع كار قرار دارد، بهتر است با تصويب يك فوريت طرح، مديرعامل جديد هم بداند كه بر چه اساس و چگونه بايد فعاليت خود را آغاز كند. از سوي ديگر مهندس محمد تقوي معاون حقوقي و پارلماني شهرداري گفت: شهرداري با تغيير ساختار سازمان زيباسازي مخالف است زيرا تغيير ساختار زيباسازي اثرات مطلوبي نخواهد داشت و بسياري از قراردادهايي كه نياز كارشناسي داشته در عرض اين چند روز رقم خورده است. از اين رو شهرداري بنا به دلايل كارشناسي با اين تغيير مخالف است.
از سوي ديگر مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز هنگام بررسي اين طرح ها گفت: بسياري از سازمان هاي تحت نظارت معاونت هاي مختلف هستند كه فعاليت آنها به اين صورت معنايي ندارد و سازمان زيباسازي از همين موارد است كه زير نظر معاونت خدمات شهري اداره مي شود.
به گفته وي نگرش درآمدي نسبت به سازمان زيباسازي بحثي انحرافي وغيرقابل قبول است و نگاه اقتصادي به مسايل شهري تخريب مسايل شهر و شهرسازي را در پي دارد.
بيادي افزود :در شهرداري همواره در برابر تغييرات و اصلاح ساختاري مقاومت شده است .وي گفت: محتويات برخي تابلوها ضد مسايل فرهنگي است و تمام تلاش هايي كه براي فرهنگ سازي صورت مي گيرد را نابود مي كند.
خسرو دانشجو عضو كميسيون شهرسازي نيز با انتقاد از تغيير هيأت مديره سازمان زيباسازي بدون هماهنگي با شورا گفت: تركيب هيأت مديره و مديرعامل اين سازمان تغيير كرده است در حالي كه آنها افرادي متخصص در اين زمينه نيستند و از سوي ديگر اعضاي شوراي شهر از اين مسأله بي اطلاع بودند.
دانشجو افزود: اين اقدامات غيركارشناسي به صورت ضرب الاجل و بدون هماهنگي و غيركارشناسي است و تصور ضرر رساندن برخي عوامل به شهرداري را قوت مي بخشد.
وي با بيان اين كه مباحث شهرسازي و حمل و نقل بايد در كنار زيبايي شهر مورد توجه قرار گيرد گفت: تغييرات حقوقي در هر يك از معاونت ها نياز به مصوبه شورا دارد ضمن آن كه انتخاب مديرعامل سازمان زيباسازي تحت ضوابط خاصي از بين شهرداران يا متخصصان شهرسازي و معماري انتخاب شود.
دانشجو در پاسخ به اظهارات تقوي معاون حقوقي و پارلماني شهرداري كه در مخالفت با اين طرح سخن مي گفت افزود: چرا براي انتخاب هيأت مديره و تغييرات در اين سازمان شورا را در جريان نگذاشتيد و هم اكنون با ارائه اين طرح واكنش نشان مي دهيد لذا جلوي ضرر را هرجا بگيريم منفعت است.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر نيز با بيان اين كه شوراي شهر نگران عقد قراردادهاي عجولانه سازمان زيباسازي است گفت: شوراي شهر در ۲ سال گذشته براي جلوگيري از فروش سيماي شهر فعاليت هاي فراواني انجام داده است ولي متأسفانه قراردادهاي جديد فروش سيما و نماي شهر مجدداً در حال شكل گيري است.
وي افزود: شوراي شهر بر قراردادهاي سازمان زيباسازي نظارت خواهد كرد.
از سوي ديگر دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا با بيان اين كه شهرداري ملزم به اصلاح و تغيير ساختاري است گفت: بنا بر اين ديگر نيازي به اين جابجايي در قالب يك طرح جداگانه وجود ندارد به همين دليل انتقال سازمان زيباسازي به معاونت شهرسازي در عمل تا زمان دريافت و تصويب لايحه اصلاحيه ساختار امكانپذير نخواهد بود.
وي گفت: جابجايي برخي سازمان ها قبل از لايحه اصلاح ساختار شهرداري اولويت اول نيست بلكه حذف مسئوليت هاي همزمان از ساختار و مسئوليت هاي شهرداري مهم تر است و ابهاماتي كه درباره برخي معاونت ها همچون معاونت حقوقي وجود دارد بايد رفع شود.
وي گفت: معاونت شهرسازي تشكيلاتي دارد كه اداره آنها از توان مديريت فعلي فراتر است.
به گفته وي نهاد تهيه كننده طرح جامع و تفصيلي به عنوان يكي از زيرمجموعه هاي اين معاونت با وجود گذشت ۷ ماه تأخير از زمان ارائه طرح، هنوز از نوع فعاليت آنها بي خبريم.
اعضاي شوراي شهر با انتقاد از شهرداري خواستار پاسخگويي به تذكرات خود شدند.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر در اين باره گفت: پاسخگو نبودن شهرداري به تذكرات شورا، فرهنگ شده است و به گونه اي كه فقط تذكر مي دهيم ولي نتيجه اي نمي گيريم.
وي با بيان اين كه بايد مشخص شود كه آيا اعضاي شوراي شهر حق دادن تذكرات دارند يا خير گفت: شهرداري طبق قانون بايد پاسخگوي تذكرات قبلي اعضاي شورا باشد ولي متأسفانه تاكنون تذكرات بدون جواب مانده است.
بيادي همچنين با انتقاد از برخي انتصاب ها بدون هماهنگي گفت: ما كه نبايد از برخي انتصابات شهرداري از طريق رسانه ها مطلع شويم.
خزانه دار شوراي شهر همچنين با اشاره به مصاحبه مديركل دفتر شهرداري تهران گفت: وي قبلاً اعلام كرده بود كه پروژه مونوريل با توجه به مستندات شوراي شهر ۲ ماه پيش متوقف شده است از اين رو بايد دلايل و مستنداتي را كه به گفته وي از سوي شوراي شهر براي توقف پروژه مونوريل براي آنان ارسال شده به شورا ارائه كنند.
وي گفت: درباره اين موضوعات تاكنون چندين بار تذكر داده ام ولي متأسفانه هيچ پاسخي دريافت نكرده ام. بنا بر اين شهرداري بيش از اين پاسخ به تذكرات را به تأخير نياندازد، در غير اين صورت براساس مقررات تذكرات را پيگيري خواهيم كرد.
از سوي ديگر مهندس محمدتقوي معاون حقوقي و پارلماني شهرداري تهران نيز در پاسخ به اظهارات مربوط به عدم پاسخگويي شهرداري به تذكرات اعضا گفت: تذكرات اعضاي شوراي شهر قابل احترام است ولي بايد گفت كه بخشي از اين تذكرات مربوط به مديريت سابق شهرداري است و براي پيگيري اين دسته از تذكرات و يافتن مخاطب اصلي هرچه بيشتر تلاش كرديم كمتر به نتيجه رسيديم.
تقوي افزود: اعضاي شوراي شهر طي ماه هاي گذشته تذكري را درخصوص وضعيت مالي سازمان فرهنگي هنري شهرداري ارائه كردند كه براي پيگيري اين تذكرات اقدامات زيادي صورت گرفت ولي صلاح جامعه نيست به برخي تذكرات در صحن علني شورا پاسخ داده شود.
به گفته وي، شهرداري در عين حال خود را پاسخگوي تذكرات مي داند و براي اين تذكرات مستندات قانوني وجود دارد.
چمران رئيس شوراي شهر نيز ابراز اميدواري كرد كه شهرداري هرچه زودتر به تذكرات اعضاي شوراي شهر به صورت كتبي پاسخ بدهد.
از سوي ديگر شريعتمداري بار ديگر با تأكيد بر ضرورت حضور تمام وقت اعضاي هيأت رئيسه شورا گفت: عضويت در هيأت رئيسه شوراي شهر يك كار تمام وقت است و ۲ عضو هيأت رئيسه شورا طبق قانون نمي توانند در ۲ شغل تمام وقت كار كنند.
دكتر نادر شريعتمداري گفت: متأسفانه با وجود استفساريه مجلس شوراي اسلامي و نظر شوراي نگهبان هنوز تكليف دو مسئوليتي بودن ۲ تن از اعضاي شورا سئوال برانگيز است.
به گفته وي: براساس قانون يك شخص نمي تواند همزمان در ۲ مسئوليت تمام وقت فعاليت داشته باشد.
با اين حال چمران رئيس شوراي شهر در اين باره گفت: اين دو نفر چندي پيش از هيأت دولت استعفا كرده و ماندن در شوراي شهر را انتخاب كرده اند.
شوراي شهر همچنين بخش هايي از لايحه مربوط به «دستورالعمل اجرايي مصوب مشاركت شهرداري تهران در ايجاد توسعه و ساماندهي فضاها و اماكن ورزشي» را بررسي كرد ولي به دليل كمبود وقت ادامه بحث و رأي گيري به جلسه بعد موكول شد.
مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران يك فوريت سه طرح جداگانه شامل «طرح انتقال سازمان زيباسازي شهر تهران» از معاونت خدمات شهري به معاونت شهرسازي و طرح انتقال «سازمان نوسازي و عمران عباس آباد» و «طرح انتقال شركت پردازش و برنامه ريزي شهري» از معاونت فني عمراني به معاونت شهرسازي شهرداري را تصويب كرد. شوراي شهر همچنين چند خيابان، بزرگراه و معبر شهري را اكثراً به نام شهدا نامگذاري كرد.

براي حفظ تأسيسات و زمين هاي ورزشي ورزشگاه انقلاب بررسي مي شود
ادامه بزرگراه كردستان به صورت زيرگذر
000903.jpg
بررسي طرح عبور ادامه بزرگراه كردستان به صورت زيرگذر از نمايشگاه تهران و مجموعه ورزشي انقلاب با دستور شهردار تهران آغاز شد.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به روند احداث بزرگراه كردستان كه به دليل برخورد با ورزشگاه انقلاب مدتي است متوقف شده، گفت: بنا بر آخرين دستورات شهردار تهران، قرار است امكان عبور ادامه بزرگراه كردستان به صورت زيرگذر توسط مهندسان شهرداري مورد بررسي قرار گيرد.
احمد دنيا مالي افزود: در عين حال طي مذاكراتي كه با رئيس سازمان تربيت بدني و تني چند از مديران اين سازمان صورت گرفته، توافق شده در صورت نياز براي عبور ادامه اين بزرگراه از مجموعه انقلاب، تمام هزينه ها مطابق نرخ روز به اين سازمان پرداخت شود.
وي در عين حال تصريح كرد: انتصاب مديرعامل سابق سازمان مهندسي و عمران شهر تهران به عنوان يكي از مديران تربيت بدني هيچ گونه تاثيري بر روند اجراي اين طرح نخواهد داشت.
به گزارش مهر، ادامه اين پروژه در حال حاضر به دليل اختلاف شهرداري با سازمان تربيت بدني متوقف مانده است.

نگاه
000900.jpg
بهرام عظيمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |