چهارشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۲ - Jan 18, 2006
با ارسال نامه
ايران خواستار ادامه مذاكرات با اروپا شد
ايسنا: خبرگزاري رويتر به نقل از يك منبع ايراني در وين گزارش داد، ايران ديروز طي نامه اي از آلمان، فرانسه و انگليس خواسته است فوراً به ميز مذاكرات بر سر برنامه هسته اي اين كشور بازگردند. خبرگزاري رويتر به نقل از منبع ياد شده كه خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: ايران نامه اي به سه كشور اروپايي ارسال كرده است و طي آن بر تمايل ايران براي رفع ابهامات موجود درخصوص برنامه صلح آميز هسته اي اش از طريق گفت وگو و مذاكرات تأكيد كرده است. منبع يادشده ادامه داد: اين نامه از سوي جواد وعيدي، معاونت امور بين الملل شوراي عالي امنيت ملي ايران به امضا رسيده است تا نشان دهد به رغم نشست لندن، ايران مصمم است گفت وگوها را ادامه دهد و راه حلي از طريق مذاكرات بيابد. رويتر به نقل از منبع ايراني ياد شده ادامه داد: وعيدي در نامه اش خاطر نشان كرده است كه ايران آماده است امروز همانگونه كه طي نشست پيشين ميان دو طرف كه در ماه ژوئن صورت گرفت، برنامه ريزي شده بود، با سه كشور اروپايي مذاكره كند.
خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي درباره برنامه   هسته اي ايران به نقل از يك مقام ايراني نوشت: ايران با ارسال نامه اي به سه كشور اروپايي مذاكرات جديد درخصوص برنامه هاي هسته اي را خواستار شده است.

در جلسه علني ديروز مجلس صورت گرفت
رسيدگي به لايحه حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، در جلسه علني ديروز در ادامه بررسي لايحه حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري مصوب كردند كه شهرداري هاي موضوع اين قانون مجازند با رعايت سقف تعهدات ارزي موضوع ماده ۱۳ قانون برنامه چهارم توسعه و موارد مشابه در قوانين بعدي براي احداث سامانه حمل و نقل ريلي شهري و حومه با همكاري بانك مركزي نسبت به استفاده از بازارهاي سرمايه خارجي در محدوده اعتبارات ماده ۵ اين قانون اقدام كنند.به گزارش خبرنگار ما، هم چنين به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داده مي شود با تصويب هيات وزيران بازپرداخت تامين مالي خارجي (فاينانس)  طرح هاي قطار شهري را تا سقف مشخص شده در ماده ۵ اين قانون تضمين و شهرداري ذي ربط با اخذ مصوبه شوراي اسلامي شهر موظف است نسبت به تضمين بازپرداخت مابقي تسهيلات فاينانس دريافتي اقدام كند.
بر اساس ماده ۵ اين قانون به دولت اجازه داده شد ۵۰ درصد از هزينه مطالعات و سرمايه گذاري ايجاد سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري و حومه، با اولويت تامين لوازم و تجهيزات از محل منابع درآمد عمومي را در لوايح بودجه سنواتي كل كشور پيشنهاد كند و مابقي اعتبار مورد نياز طرح، توسعه شهرداري ذي ربط از محل منابع داخلي و يا مشاركت با بخش خصوصي تامين مي شود كه پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مصرف خواهد شد.
بر اساس مصوبه ديگر، نمايندگان وزارت كشور و وزارت امور اقتصاد و دارايي موظفند دستورالعمل اجرايي استفاده از روش ساخت، بهره برداري و واگذاري BOT را به استناد قانون تسريع و حمايت سرمايه گذاري خارجي مصوب ۱۳۸۱ و قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي توليدي و صنعتي و اجرايي كشور در اجراي پروژه ها و ايجاد تسهيلات به منظور خدمات مصوب ۱۳۷۵ را ظرف ۶ ماه تدوين و به شهرداري هاي مشمول ابلاغ نمايند.
هم چنين، وزارت كشور موظف است از طريق مشورت با اتحاديه شركت هاي قطار شهري كشور نسبت به تدوين اصول كلي راهبردهاي حاكم بر تامين و ساخت تاسيسات، تجهيزات، ماشين آلات و طراحي و بهره برداري سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري و حومه اقدام به تصويب شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور بنمايد.
حاشيه
* علي عسگري نماينده مشهد نسبت به اعمال  كردن پيشنهادهاي مصوب كميسيون اصل ۹۰ در آيين نامه جديد مجلس، خوانده نشدن تفريغ بودجه سال ۸۲ در مجلس و فرايندكاري ديوان محاسبات تذكر داد.
* ايرج نديمي نماينده لاهيجان، نيز طي تذكري به هيات رئيسه سوال از وزرا را حق نمايندگان دانست و آن را يك اهرم نظارتي براي مجلس عنوان كرد.
* حداد عادل در پاسخ به تذكر مرتضي تمدن نماينده شهركرد كه با گرفتن پلاكاردي كه روي آن نوشته شده بود تحصن براي اجراي قانون استقلال آب استان ها و هيات رئيسه را تهديد به تحصن در صحن علني مجلس كرد و گفت: اينجا خانه ملت است و در خانه ملت كه آدم متحصن نمي شود. من حساسيت شما را به قانون تقدير مي كنم و اصل موضوع را تصديق مي كنم.
تمدن بعد از پايان سخنان حداد با فرياد به هيات رئيسه گفت كه فايده ندارد و با گرفتن پلاكارد خود به همراه تعدادي از نمايندگان مجلس به هيات رئيسه رفت و شروع به صحبت با منشي هاي هيات رئيسه و رئيس مجلس كرد؛ به طوري كه مجلس براي بررسي دستور جلسه مدتي معطل ماند.

با حضور احمدي نژاد و رحمانف برگزار شد
نشست همكاريهاي اقتصادي ايران و تاجيكستان
ايرنا : مذاكرات  رسمي هيأت هاي  عالي  رتبه  جمهوري  اسلامي ايران  و تاجيكستان  روز گذشته  به  رياست  محمود احمدي  نژاد و امامعلي  رحمانف  روساي  جمهوري  دوكشور برگزار شد.احمدي  نژاد در اين  نشست با اشاره  به سابقه  تاريخي  و پيوندهاي  گسترده  فرهنگي  ميان  دو كشور، بر ارتقاء سطح  مناسبات  تهران  - دوشنبه  و استفاده  از همه  ظرفيت هاي  موجود براي  تحكيم  همكاريها تأكيد كرد.
رئيس  جمهوري  با اشاره  به  اينكه  دو دولت  با ساخت  راههاي  مواصلاتي  و كاستن  از تعرفه هاي  تجاري  بسترهاي  رشد اقتصادي  را فراهم  مي كنند، تأكيدكرد: مسئولان  دو كشور بايد زمينه  را براي  حضور و سرمايه گذاري  بخش  خصوصي كه  موجب  پيشرفت  واقعي  است ، مهيا كنند.
احمدي  نژاد اظهار داشت : با كاستن  تعرفه  حمل  و نقل ، تاجيكستان  مي تواند ضمن  دسترسي  به آبهاي  گرم  خليج  فارس ، تجارت  خارجي  خود را بيش  از پيش  افزايش دهد.
رئيس  جمهوري  كار كارشناسي  براي  برآورد هزينه  طرح هاي  عمراني  در تاجيكستان  را ضروري  دانست  و گفت : شركتهاي  ايراني  خواهان  حضور و فعاليت  در بخشهاي  عمراني  و تجاري  تاجيكستان  هستند.
امامعلي  رحمانف  رئيس  جمهور تاجيكستان  نيز در اين  ديدار ضمن  قدرداني از ميهمان  نوازي  دولت  و ملت  ايران  ابراز اميدواري  كرد، اين  سفر شروع مجددي  براي  همكاريهاي  رو به  گسترش  دو كشور در ابعاد مختلف  شود.
رئيس  جمهوري  تاجيكستان  ارتقاء روابط دو كشور را تامين كننده  منافع  دوجانبه  و منطقه اي  ارزيابي  كرد و با اشاره  به  جايگاه  ممتاز دو كشور در آسياي مركزي  و خاورميانه ، گفت : ايران  و تاجيكستان  براي  توسعه  و پيشرفت  نيازمند صلح ، ثبات  و امنيت  هستند و مي توانند در مبارزه  با قاچاق  مواد مخدر، تروريسم  و افراط گرايي  در منطقه  گامهاي  بلندي  بردارند.
رئيس  جمهوري  تاجيكستان  افزود: احداث  تونل  انزاب  و شهرستان  و نيروگاه  برق  آبي  سنگ  توده  دو توسط پيمانكاران  ايراني  در تاجيكستان  نشان دهنده  همكاريهاي  سودمند دو كشور است  و ما از حضور شركت هاي  دولتي  و بخش خصوصي  ايران  در صنايع  نفت  و گاز، معادن ، آب و برق ، كشاورزي  و راههاي  مواصلاتي  تاجيكستان  استقبال  مي كنيم .
امامعلي  رحمانف  رئيس  جمهوري  تاجيكستان كه دوشنبه  شب  وارد تهران  شد، صبح  روز سه شنبه  در نهاد رياست  جمهوري  مورد استقبال  رسمي محمود احمدي نژاد رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  قرار گرفت .رحمانف  به  دعوت  احمدي  نژاد و به  منظور شركت  در اجلاس  همكاريهاي اقتصادي  ايران  و تاجيكستان  و گفت  و گو با مقامهاي  جمهوري  اسلامي ايران  به تهران  سفر كرده  است .

عليرغم تلاش اروپا و آمريكا
نشست لندن بدون اجماع پايان يافت
گروه سياسي: نشست لندن كه در سطح مديران وزارت امور خارجه ۵ عضو دائم شوراي امنيت و آلمان پشت درهاي بسته روز دوشنبه آغاز شده بود بدون اجماع به پايان رسيد.
سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس پس از نشست مذكور اعلام كرد كه تروئيكاي اروپا خواهان برگزاري نشست فوق العاده شوراي حكام براي بررسي موضوع هسته اي ايران در روزهاي ۲و ۳ فوريه (۱۳ و ۱۴ بهمن) است و اين درخواست را به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه خواهد كرد.وي افزود كه تمام شركت كنندگان در نشست لندن همچنان خواهان حل ديپلماتيك موضوع هستند. در اين رابطه يك ديپلمات ارشد آلماني هم گفت اتفاق نظري براي ارجاع مسئله هسته اي ايران به شوراي امنيت در اين اجلاس حاصل نشد. اين اظهارات درحالي مطرح شد كه سولانا همچنان بر اين موضع تأكيد داشت كه پرونده هسته اي ايران بايد به شوراي امنيت ارجاع شود. عليرغم اطمينان سولانا از حمايت روسيه و چين كه قبل از پايان اجلاس بيان شد، ديپلمات هاي غربي خبر از ناكامي و عدم اجماع نشست لندن دادند.آخرين اظهارنظرها درخصوص موضوع پرونده هسته اي ايران بعد از اين اجلاس قابل توجه است. رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان خواهان فشار بيشتر بر ايران شد و گفت بايد مسئله ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت جدي تلقي شود.يك ديپلمات اروپايي هم گفت: تروئيكاي اروپا شروع به تهيه پيش نويس قطعنامه اي براي اجلاس فوق العاده شوراي حكام نموده اند كه كوتاه است و در آن از البرادعي خواسته شده كه موضوع هسته اي ايران را به شوراي امنيت ارجاع كند.
در همين حال وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه مطبوعاتي روز دوشنبه گفت: وضع تحريم عليه ايران بهترين و تنها شيوه حل مسئله اتمي اين كشور نيست.سخنگوي وزارت امور خارجه چين هم تأكيد كرد كه مسئله هسته اي ايران بايد از راه مذاكره و از مجاري ديپلماتيك حل شود. اين بهترين انتخاب است. وي نيز كه ديروز در مصاحبه مطبوعاتي سخن مي گفت اظهار اميدواري كرد كه مسئله هسته اي ايران با تداوم مذاكرات به نتيجه مطلوبي برسد. اين دو ديدگاه متفاوت نسبت به پرونده هسته اي بيانگر تداوم اختلاف نظر و فراهم نشدن زمينه اجماع عليرغم تلاش هاي گسترده غرب در اين خصوص است. همچنين اردوغان نخست وزير تركيه هم در ديدار با نخست وزير اردن فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را حق طبيعي ايران خوانده است.پوتين نيز در گفت وگو با صدراعظم آلمان مي گويد: بايد به ايران فرصت داد تا شايد غني سازي در خاك مسكو را بپذيرد و مي افزايد: وزارت خارجه ايران اعلام كرده است كه پيشنهاد روسيه را كاملا رد نكرده است.
آنچه كه قابل توجه مي باشد اين است كه تلاش گسترده تروئيكاي اروپا و آمريكا نتوانسته زمينه مورد نظر غرب براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت را فراهم سازد.

هاشمي رفسنجاني در همايش علمي شهادت نواب صفوي:
مسأله مهم ازنظر امام (ره) رأي و حركت مردم بود
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: دنيا در حال حركت به سمت حاكميت اراده مردم است، چون اراده مردم جغرافياي سياسي را تغيير مي دهد كه در اين شرايط بيشتر مي توانيم ارزش كار حضرت امام را بفهميم.
هاشمي رفسنجاني ديروز در همايش علمي پنجاهمين سالگرد شهادت سيد مجتبي نواب صفوي و يارانش در سالن همايش هاي بين المللي سازمان صدا و سيما با بيان اين مطلب اظهار داشت: كار امام در تاريخ ايران و اسلام نظير ندارد.
امام (ره) به حق تشخيص داده بودند كه بدون اتكا به نظر اكثريت مردم نمي توان كاري انجام داد و اگر بر حسب اتفاق كاري انجام شود، يك حادثه و زودگذر است.
هاشمي رفسنجاني گفت: دموكراسي غربي ها بلاي جان خودشان شده است؛ به طوري كه زير پوشش دموكراسي بدترين خفقان ها و حركت ها را انجام مي دهند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: انقلاب اسلامي ايران جز با حضور مردم در صحنه پيروز نشد و آن چه از نظر امام مهم بود رأي و حركت مردم بود نه خشونت و تبليغ مسلحانه.
در اين همايش بسياري از چهره هاي مبارز سياسي از جمله محمدمهدي عبدخدايي، تسخيري، نظام زاده، اسدالله بادامچيان، محمدنبي حبيبي، دهقان رئيس بنياد شهيد و همسر و خانواده شهيد نواب صفوي حضور داشتند.

رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه به زودي به ايران مي آيد
مهر: روسيه اعلام كرد سرگئي كرينكو رئيس آژانس انرژي اتمي اين كشور به زودي از ايران ديدار خواهد كرد.به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، منابع خبري اعلام كردند كه سرگئي كرينكو از سوي ميخائيل فراكف نخست وزير روسيه به عنوان سرپرست كميسيون همكاري هاي تجاري و اقتصادي ايران منصوب شده و به زودي از ايران ديدار و درخصوص افزايش همكاري ها به تبادل نظر خواهد پرداخت.
گر چه زماني براي ديدار كرينكو مشخص نشده است اما خود وي تاكيد كرده است در هر صورت به ايران سفر خواهد كرد و در اين سفر بعد از تمهيدات درست، دست خالي نخواهد بود.وي غني سازي مشترك بين ايران و روسيه را فرصتي خوب براي دو كشور توصيف كرد و اعلام كرد كه ايران در حال مطالعه آن است.
كرينكو گفت كه روسيه به منع تكثير سلاح هاي هسته اي و تضمين امنيت متعهد است.وي همچنين پيشنهاد غني سازي مشترك را كمكي عمده براي ايجاد مكانيزم هاي احتمالي براي دست يابي به يك راه حل سياسي توصيف كرد.
اين مقام روسي همچنين گفت: ما تاريخي را براي بحث در خصوص نيروگاه هسته اي و تاريخ نهايي راه اندازي آن مشخص خواهيم كرد.

احمدي نژاد خواستار لغو تعطيلي دفتر سي . ان. ان در تهران شد
ايرنا: احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران ، خواستار لغو تعطيلي  دفتر شبكه  آمريكايي «سي .ان .ان» در تهران  شد.
«غلامحسين الهام» رئيس  دفتر رئيس  جمهوري  در نامه اي  به  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي اعلام كرد: رئيس  جمهوري  پس  از تعطيلي  موقت  دفتر شبكه  سي .ان .ان در تهران ، به  دليل  تحريف  مصاحبه  ايشان ، در يادداشتي  خواستار لغو اين  دستور شد.در يادداشت  رياست  جمهوري  آمده  است : ما اطلاع  رساني  صحيح  را در جهان  امروز لازمه  آگاهي  و رشد سياسي  و تعامل  سازنده  ميان  ملتها مي دانيم  و رسانه  ها مهمترين  حامل  انتشار اطلاعات  صحيح  هستند.
اگرچه  تحريف  آشكار خبر از سوي  اين  رسانه ، برخلاف  رسالت  خبرگزاري ها و رسانه ها در صيانت  از حق  آگاهي  ملت ها از وقايع  و نقطه  نظرات  گوناگون  است ، ولي  با توجه  به  عذرخواهي  اين  رسانه  به  دفتر آن اجازه  ادامه  فعاليت  داده شود.احمدي  نژاد در ادامه  با بيان  اينكه  اعتقاد دارم  افكار عمومي  ملتها از چنان  رشدي  برخوردار است  كه  خود قادر به  تشخيص  واقعيت  ها است ، تصريح  كرد: موضع  دولت  و ملت  بزرگ  ايران  حمايت  از صلح  و آرامش  پايدار و مبتني  بر عدالت  و معنويت  براي  همه  بشريت  است  و ما فكر مي كنيم  جهان  امروز به  جاي  زرادخانه هاي  ميكروبي ، شيميايي  و اتمي  به  منطق ، اخلاق ، عدالت  و معنويت  نيازمند است  و ملت  بزرگ  ايران  در اين  مسير حركت  مي كند.

همتي ديگر بايد
علي عسگري
غروب جمعه است و من با چشماني اشك آلود و بغضي كه امانم نمي دهد، با ياد احمد كاظمي، سعيد مهتدي و صفدر رشادي اشكي دارم و آهي!
من حتي يك بار هم احمد كاظمي را از نزديك نديده بودم، مهتدي را يكبار ديده بودم و قراري داشتم با او براي همين هفته، هماهنگي كنگره شهداي لشگر ۲۷.
صفدر رشادي را بيشتر مي شناختم، از سفر حج، به واسطه دوستي با برادرش حاج آقا رشاد. اما نمي دانم چرا اين قدر با آنها احساس آشنايي دارم و بدون آنها اين حس سنگين دلتنگي بر سينه ام فشار مي آورد.
از دوستان نجف آبادي شنيده بودم احمد كاظمي زندگي عجيبي داشته است؛ اما عجيب تر از آن شهادت اوست .در سال ۱۳۸۴ كه كمتر توقع چنين اتفاقي را مي توان داشت، در آستانه عيد قربان! و شهادت حاج صفدر كه قرار بود امسال نيز مانند پارسال در مني قرباني كند اما خود قرباني شد به درگاه پروردگار حرم و رب البيت!
من قطعاً حال و روز حاج قاسم سليماني و حاج باقر قاليباف را نمي توانم بفهمم چرا كه حاج باقر را ديده بودم كه در جلسات شهرداري با چه عشق و علاقه اي از حاج احمد نام مي برد و آ ن شب در منزل او چگونه بر تابوتش مي گريست. آن شب حاج قاسم را ديدم كه چه طور در آغوش عزيز جعفري زار مي زد و محسن رضايي كه چه غريبانه كز كرده بود و بهت زده مانده بود كه در غم احمد چه بايد كرد؟!
هرچه بود شهادت احمد براي ياران او فضاي ديگري پديد آورد و براي ما كه نسل بعدي آنها محسوب مي شويم نيز شور و حالي متفاوت و تعمق و تأملي جدي و جديد را!
حاج احمد هرچند رفته است، اما نسل امروز، بيش از هر روز به راه احمد و ياران احمد نياز دارد و آنهايي كه مانند من مي خواهند كاري هرچند كوچك انجام دهند به ياران او محتاج ترند.
امروز اگر، بخواهيم در حافظه نسل نو ياد همت، خرازي، باكري، كاظمي و رشادت هاي ساير شهداي رشيد جنگ را زنده نگه داريم، چه كساني بايد به ما كمك كنند؟ چه كساني بايد با عمل و گفتار خود ياد آنها را در يك تعامل منطقي اجتماعي با نسل جديد زنده نگه دارند؟! از چه كساني به غير از آنها كه نام بردم مي توان انتظار داشت؟ ياران كاظمي آدم هاي كمي نيستند، اگر بخواهند مي توانند.
ياران عزيز، همتي ديگر بايد! اين يادداشت شايد در هفتم حاج احمد و ياران شهيد او به چاپ برسد اما من هفته هاي بسيار را با ياد او خواهم گريست!
من حتي يك بار هم حاج احمد كاظمي را نديده بودم!

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |