چهارشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۲ - Jan 18, 2006
سردار زارعي در جمع خبرنگاران اعلام كرد:
كاهش چشمگير جرم در استان تهران
000792.jpg
گروه حوادث-مهديه مصطفايي: فرمانده پليس استان تهران، با اعلام ۹ فقره قتل در طول دي ماه، كاهش آن را در مقايسه با ماه گذشته چشمگير خواند.
به گزارش همشهري، سردار زارعي- فرمانده پليس نيروي انتظامي استان تهران با اعلام اين خبر به دو فقره قتل و يك مورد خودكشي اشاره كرد و گفت: آخرين قتل مربوط به جواني است كه توسط دايي اش در پي پاره اي اختلافات مالي با ضربات چاقو به قتل رسيده است.
عامل جنايت با همدستي يكي از دوستانش به نام ابراهيم با طرح نقشه اي به خانه خواهرزاده اش رفته و پس از بردن وي به اطراف كرج او را با ضربات چاقو به قتل رسانده و جسدش را در صندوق عقب پنهان كرده و سپس در خرابه اي رها كرده است.
با كشف جسد اين مرد جوان، در پيگيري هاي صورت گرفته، مشخص شد كه وي توسط يكي از بستگانش به قتل رسيده است. عاملان اين جنايت، دستگير و تحويل مراجع قضايي شده اند.
سردار زارعي در ادامه گفت: در شهرك گل ها نيز دو نفر مسلح به انگيزه سرقت وارد يك ساختمان شده كه با مقاومت نگهبان روبه رو شدند. آنها با اسلحه شكاري نگهبان را تهديد به مرگ كرده بودند كه وي علي رغم تهديد سارقان در برابر آنها مقاومت كرد.
دو جوان سارق با شليك مرگبار، وي را مجروح كردند و بدون هيچ گونه سرقتي از محل متواري شدند. پس از انتقال نگهبان به درمانگاه وي جان باخت.با وقوع اين حادثه، شناسايي و دستگيري آنها در دستور كار پليس قرار گرفت و متهم اصلي اين حادثه به نام جواد شناسايي و دستگير شد.
فرمانده پليس استان تهران افزود: يك مورد خودكشي نيز چندي قبل به اطلاع پليس آگاهي رسيد. در اين مورد خودكشي، پسر جواني به خاطر تهديدهاي پدرش در نگهداري سلاح، خود را حلق آويز كرده بود. تحقيق در مورد پدر خانواده از سوي مواجع قضايي تحت بازپرسي قرار دارد.
وي در خصوص شهادت گروهبان دوم اداره آگاهي و نحوه دستگيري يكي از قاتلان گفت: روز حادثه ماموران ايست بازرسي در حال انجام طرح امنيت اجتماعي به دو نفر سرنشين يك دستگاه خودرو مظنون شده و از آنها خواستند تا به ارائه مدارك بپردازند.
عامل حادثه در حالي كه قصد ارايه مدارك خود را داشت آنها را بر روي زمين انداخته بود. گروهبان دوم زماني كه قصد برداشتن مدارك را از روي زمين داشته وي اقدام به شليك يك تير كرده و با همدستش از محل متواري شده بودند. با رديابي هاي صورت گرفته مشخص شد كه عاملان حادثه به شهرهاي بابلسر و لاهيجان رفته اند بنابراين با گرفتن نيابت قضايي مأموران به محل رفته اما توسط مخبرين اطلاع داده شد كه يكي از آنها به كرج برگشته است. در يك عمليات ضربتي عامل اين درگيري در ميدان سپاه كرج شناسايي و دستيگر شده است.
ايشان در خصوص دستگيري فردي كه با جعل عنوان مدعي شده بود در حوزه مشاوره رياست جمهوري فعاليت مي كند، افزود: در تاريخ ۲۰/۱۰/۸۴ مأموران گشت امداد پليس در بلوار انقلاب به چهار سرنشين يك دستگاه پرايد مشكي رنگ مظنون شدند و خودرو را متوقف كردند. سرنشينان جوان كه مسلح بودند با مأموران درگير شدند اما مأموران گشت توانستند آنها را غافلگيرانه به دام بيندازند.
در بازرسي از خودرو آنها ۲ عدد خشاب، گاز اشك آور، ترياك، دو عدد كارت جعلي جانبازي و تعدادي اوراق مشاوره رياست جمهوري كشف و ضبط شد.
متهمان كه محسن، احمد، رضا و عباسعلي نام داشتند پس از تحويل به مراجع قضايي در بازجويي ها عنوان كرده بودند كه با جعل عنوان اقدام به كلاهبرداري از افراد مختلف كرده اند. هم اكنون تلاش براي شناسايي مالباختگان ادامه دارد. سردار زارعي در طول مصاحبه خبري خود با اشاره به عملكرد پليس استان تهران از كاهش قابل توجه برخي جرائم خبر داد و گفت: از اول تا ۲۵ دي ماه، ۸۵۳ جرم در استان تهران اتفاق افتاده كه خوشبختانه با ۳۵ درصد كاهش مواجه بوده ايم.
به عنوان مثال در موضوع قتل ۳۰ درصد، جعل ۳۷ درصد و كلاهبرداري ۶۲ درصد مي توان اشاره كرد. كه در جرائم مختلف در اين مدت ۵۴۳۵ نفر دستگير شده اند كه نسبت به ماه گذشته ۳۰ درصد كاهش داشته ايم. وي عمده كشفيات را در زمينه مواد مخدر در شهريار و پاكدشت عنوان كرد و گفت، در اين مدت حدود ۵ تن مواد مخدر كشف شده است. همچنين يك باند فساد و يك باند جعل مدرك ديپلم نيز متلاشي شده است.

عامل اصلي جنايت ورامين در آستانه مرگ
000795.jpg
گروه حوادث: يكي از عاملان جنايت دلخراش شهرستان ورامين كه چهار نفر را قرباني نقشه شيطاني خود كرده بود، صبح امروز در زندان به دار مجازات آويخته خواهد شد.
به گزارش همشهري، اسماعيل كه عامل اصلي اين حادثه دلخراش در شهرستان پيشواي ورامين بود، متهم است كه با طرح يك نقشه و تنها به انگيزه انتقامجويي، در شهريور ماه سال گذشته با همكاري همسرش، ابتدا فاطمه دختر جوان و سپس برادرش ابراهيم را به بهانه پيدا كردن گنج به قتل رسانده و سپس دو فرزند خردسال خود به نام هاي عماد و مهدي را تنها به خاطر اين كه شاهد قتل بوده اند، به طرز فجيعي به قتل رسانده بودند.
متهمان اين پرونده در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شدند و با نظر قضات دادگاه كيفري به دوبار قصاص و در رابطه با قتل فرزندانشان به پرداخت دو فقره ديه كامل محكوم كردند.
برپايه اين گزارش، صبح امروز قرار است اسماعيل به اتهام چهار فقره قتل عمدي در زندان به دار مجازات آويخته شود.
همراه اين مرد جنايتكار، چهار نفر ديگر نيز مجازات خواهند شد.

بازسازي صحنه جنايات قاتل سريالي زنان خانه دار
گروه حوادث: روز گذشته بازسازي صحنه سه جنايت قاتل سريالي زنان خانه دار شهر تهران توسط كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ انجام شد.
علي رضا و اعظم متهمان قتلهاي سريالي روز گذشته به همراه كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بدون حضور بازپرس هنرمند در محل هاي جنايات خود حاضر شدند تا بازسازي صحنه هاي قتل را انجام دهند. بازپرس هنرمند ضمن اعلام اين خبر گفت: «پليس آگاهي بدون اطلاع من اقدام به بازسازي صحنه كرده است. به حتم در روزهاي آينده بار ديگر با حضور بنده بازسازي صحنه انجام خواهد گرفت.» وي در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري كه چگونه فردي با داشتن اتومبيل پژو ۲۰۶ و خانه اي در خيابان جردن به خاطر ۲۰ ميليون تومان بدهي مرتكب سه قتل شده گفت: «شما حتم داشته باشيد تنها انگيزه اين متهم و همدستش سرقت بوده است.»

معاون جديد سرپرست دادسراي جنايي تهران منصوب شد
ايسنا: جلسه  معارفه  معاون جديد سرپرست دادسراي امور جنايي تهران، برگزار شد.
اين جلسه  معارفه با حضور مرتضوي دادستان تهران، جعفرزاده سرپرست دادسراي جنايي و قضات اين دادسرا برگزار شد و طي آن عبدالرضا قاسمي با حفظ سمت معاونت كشيك و فوريت هاي قضايي دادسراي عمومي و انقلاب تهران، به عنوان معاون جديد سرپرست اين دادسرا فعاليت خود را آغاز كرد.
پيش از اين متين راسخ عهده دار سمت معاونت دادسراي امور جنايي تهران بود.

فرصتي براي بررسي
آزاده مختاري
روز دستگيري عليرضا ۲۹ ساله قاتل سريالي زنان، تحصيلكرده رشته كشاورزي و فرزند يك تاجر بزرگ فرش، فرمانده انتظامي تهران بزرگ در خاتمه سخنان خود خطاب به خبرنگاران گفت: «به اميد خدا هر چه زودتر اين متهم مجازات مي شود تا اذهان عمومي آرام گيرد.»
فرداي آن روز در مصاحبه اي با بازپرس پرونده اين قاتل سريالي، بازپرس هنرمند گفت: «هر چه زودتر بررسي هاي لازم قضايي بر روي اين پرونده را خاتمه خواهيم بخشيد تا با اعدام عليرضا اذهان عمومي آرام گيرد.»
جملات اين دو مقام قضايي، پليسي مرا به ياد بامداد روزي انداخت كه شنيدم در يكي از ميادين شهر تهران خفاش شب اعدام شد. مي گفتند وقتي خفاش شب را به دار مي آويختند، سرش را بالا گرفته بود گويي هيچ جرمي را مرتكب نشده و با افتخار به چهره گريان بازماندگان قربانيان خود مي نگريست، بدن بي جان خفاش شب كه در آسمان مي چرخيد، صداي شادي مردم بلند شد. آنها خوشحال بودند كه انتقام خون قربانيان را از اين جاني گرفته اند. خفاش شب ۹ زن را در تهران ربوده و بعد از تعرض به طرز فجيعي به قتل رسانده بود. او بعد از ماهها تلاش پليسي برحسب اتفاق دستگير شد. خبر دستگيري اين قاتل سريالي در ابعاد گسترده انتشار يافت. مقامات براي آرام كردن اذهان عمومي متهم را در برابر ديدگان صدها نفر كه مابين آنان كودكان و نوجواناني در حال رشد شخصيتي بودند، به دار آويختند. آن روز شايد من نيز از مرگ قاتل زنان پايتخت خوشحال شدم، غافل از اينكه اين آخرين خبر اعدام قاتلان سريالي نيست كه در زندگي ام خواهم شنيد. خفاش شب از يك خانواده بي سامان و داراي وضعيت مالي نامناسب بود. كساني كه كمي بيشتر به ديد يك انسان به او مي نگريستند مي گفتند:«فقير بود. محتاج بود. فشارهاي اجتماعي باعث وقوع اين جنايت توسط او شد، او مي خواست از جامعه انتقام بگيرد.»
چند سالي نگذشت كه قاتل سريالي ديگري اين بار در شهر مشهد اقدام به جنايت كرد. او نيز كمر به قتل زنان بسته بود. قربانيان سعيد حنايي اكثر از زنان خياباني و محتاج بودند. اين جاني سريالي آنان را در خلوت خانه اش دور از چشمان همسر و فرزندانش به قتل مي رساند. سعيد حنايي را نيز پليس با تلاش پيگيرانه خود بعد از چند ماه به دام انداخت. پزشكان تمام فرصتي را كه براي بررسي رواني اين فرد در اختيار داشتند، صرف تكميل نظريه جنون و يا عدم جنون او كردند.
سعيد حنايي مدعي بود به دليل عقايد مذهبي قادر به تحمل زنان خياباني نبوده و آنان را به همين دليل به قتل مي رساند. اين در حاليست كه گفته شده بود آزمايشات پزشكي قانوني از برخي اجساد نشان مي داد آنها دقايقي قبل از كشته شدن مورد تعرض قرار گرفته اند.
وقتي سعيد حنايي را به سوي طناب دار مي بردند تا زماني كه ريسمان مرگ را نديده بود سربلند و باافتخار گام برمي داشت. او نيز براي آرام شدن اذهان عمومي به سرعت اعدام شد و علت واقعي وقوع اين اعمال انتقامجويانه به خاك سپرده شد.
چهار سال پس از اعدام سعيدحنايي اين بار پسري جوان كه در يك كوره پزخانه در حاشيه شهر تهران زندگي مي كرد نام قاتل سريالي را گرفت. قربانيان او كه بي رحمانه به قتل مي رسيدند پسربچه هاي بي گناهي بودند كه بعد از تعرض و آزار و اذيت توسط محمد بسيجه معروف به محمد بيجه در منطقه پاكدشت ، از محلات فقيرنشين حاشيه پايتخت،به قتل رسيدند. محمد بيجه را بعد از قتل ۲۲ كودك بازداشت كردند. جنايات اين قاتل سريالي به دليل اينكه قربانيان او كودكان بي گناه بودند تاثير دردناكي برجامعه گذاشت. محمد بيجه بعد از دستگيري با چهره اي آرام از جنايات خود گفت. وقتي او را به دادگاه انتقال مي دادند لباس كهنه اش براي حضور در محكمه مناسب نبوده به دستور قاضي برايش لباسي نو خريداري شد. وقتي البسه تازه را بر تن مي كرد چهره اش همچون كودكي مي درخشيد. او گفته بود اين اولين بار در زندگي اش است كه لباس نو پوشيده و اين را به فال نيك گرفت! او علت ارتكاب جنايات خود را آزار و اذيت و تعرض هايي عنوان كرد كه در كودكي بر او وارد شده بود، بيجه از فقر نفرت داشت. در دادگاه خطاب به قاضي گفت:« تعرض به قربانيان يك نوع انتقامگيري از گذشته بود و كشتن آنان نجاتشان از زندگي فقيرانه اي كه داشتند بود!» محمد بيجه ۲۷ اسفند ماه سال گذشته در ميدان اصلي پاكدشت در برابر ديدگان صدها بيننده به دار آويخته شد. قبل از اعدام اين متهم كودكي كه برادر يكي از قربانيان اين جاني بود از ميان حصار پليس حفاظتي گريخته و با چاقويي در دست ضربه اي به بدن بيجه وارد كرد، او مي خواست انتقام خون برادر را خودش بگيرد! بيجه نيز اعدام شد، در زمان اعدام چهره اين قاتل سريالي كه پزشكان او را باهوش مي دانستند، بسيار آرام بود. نظريه پزشكاني كه در مصاحبه بيجه او را مورد روانكاوي قرار داده بودند هنوز منتشر نشده است. بعد از اعدام بيجه هيچ تلاش پزشكي براي روان درماني چند طعمه اين قاتل كه بعد از تعرض از سوي بيجه موفق به نجات از مرگ شده بودند صورت نگرفت، گويي فقط آرامش مقطعي جامعه كافي بود. بي توجه به اينكه همين طعمه هاي نجات يافته مي توانند چند سال ديگر همچون بيجه دست به انتقامگيري از اجتماع بزنند.
بيجه نيز به تاريخ پيوست. هنوز چند ماهي از مرگ اين قاتل نگذشته بود كه يك قاتل سريالي ديگر با ويژگي هاي منحصر به فرد در ميان نمونه هاي بيان شده از قاتلان سريالي نمايان شد. او فقير نيست، بي خانواده نيست، ظاهرا اعتقادات مذهبي ويژه اي ندارد، تنها تشابه او با ديگر قاتلان سريالي چهره بي تفاوت او نسبت به ارتكاب جناياتش است. او پسر يك تاجر بزرگ فرش، خانواده دار، داراي منزلي واقع در بهترين منطقه پايتخت، داراي خودروي آخرين مدل و تحصيلات دانشگاهي است. او قربانيان خود را از ميان زنان بي پناه خانه دار در مناطق شمالي شهر انتخاب مي كرد. پليس در يك عمليات ويژه، در زماني كوتاهتر از يك ماه او را دستگير كرد. علي رضا ۲۹ ساله علت ارتكاب جنايات خود را مشكل مالي عنوان كرد! باور اين ادعاي متهم وقتي به چهره بهت زده پدرش بعد از شنيدن خبر ارتكاب جنايات سريالي از سوي پسرش با انگيزه رفع مشكل مالي ۲۰ ميليون توماني نگاه كني، سخت است. علي رضا فرزند سومين همسر پدرش است. مقامات قضايي پليسي خواهان اعدام سريع او براي آرامش بخشيدن به اذهان عمومي هستند. ولي اين ادعاي علي رضا خود نشانه مشكل حاد رواني وي است. شايد درك بازماندگان قربانيان اين جاني سريالي از شرايط جامعه كمي روشنتر از ساير بازماندگان قربانيان قاتلان سريالي باشد. اي كاش اين بار كه پليس با سرعت عمل خود نگذاشت اذهان عمومي زياد جريحه دار شود، بشود از بازماندگان قرباني هاي علي رضا كمي فرصت خواست. اي كاش بشود از اذهان عمومي كمي تحمل خواست.
بگذاريد علي رضا تحت بررسي كامل و دقيق پزشكي قرار گيرد تا در پايان هر سال مجبور به اعدام يك قاتل سريالي در كشور نباشيم. اعدام ،داغ مرگ هيچ عزيزي را درمان نمي كند. علي رضا به مجازات خواهد رسيد. امروز نه ،چند ماه ديگر، بگذاريد براي نجات آيندگان فرصتي از اذهان عمومي بگيريم. با اعدام سريع اين جاني نيز بار ديگر پيكري به خاك سپرده مي شود .اما اگر فرصتي به پزشكان و محققان داده مي شد شايد راه حلي براي مشخص شدن انگيزه اصلي اين گونه جانيان معلوم مي شد.
زماني فكر مي كرديم افرادي از طبقه فقير و بي سواد براي انتقام از جامعه مرتكب اينگونه جنايات مي شود ولي اين بار علي رضا تمام تصورات ما را پوچ كرد. اين بار شرايط فرق مي كند اين جاني متفاوت از ديگر قاتلان سريالي است. شايد با بررسي ذهن علي رضا علت اصلي مشخص شود. باور كنيد مشكل جاي ديگري است.

قضات عالي رتبه هم نياز به حمل اسلحه ندارند
فارس: معاون دادستان كل كشور گفت: به دليل وجود امنيت در كشور هيچ جاي نگراني از بابت تهديد قضات وجود ندارد و هيچ يك از قضات دادگاه ها حتي قضات عالي رتبه نيازي به حمل سلاح ندارند. جعفر منتظري افزود: امنيت در كشور در سطح قابل قبولي است و همين امر باعث مي شود قضات نيازي به حمل اسلحه نداشته باشند.

ديپلمات قلابي مواد مخدر حمل مي كرد
گروه حوادث: رييس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا از كشف ۹۸۰ كيلو انواع مواد مخدر خبر داد و گفت: ماموران مبارزه با مواد مخدر ناجا با اجراي ۵ عمليات جداگانه عليه قاچاقچيان موفق به كشف اين مقدار مواد مخدر شدند.
سردار «مهدي ابويي» رييس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي با اعلام اين خبر گفت: با هوشياري پليس فرودگاه مشهد يكي از اتباع كشور ليبريا كه تحت عنوان ديپلمات مواد مخدر با خود حمل مي كرد شناسايي و دستگير شد.
وي تصريح كرد: پليس فرودگاه حين گشت زني به اين فرد مظنون و در بازرسي از لوازمي كه با خود حمل مي كرد يك كيلو و ۴۰۰ گرم هروئين خالص(كريستال) كه به طرز ماهرانه اي جاسازي كرده بود كشف و ضبط كردند.
ابويي اضافه كرد: اين فرد قصد داشت از تهران به دبي در كشور امارات و از آنجا به ليبريا برود.

ابهام در قتل دختر ۱۷ساله
000789.jpg
سايت جنايي: پس از گذشت سه ماه از كشف جنازه متلاشي شده تيلور بهل در ويرجينياي جنوبي و دستگيري دوست پسر سابق وي به عنوان مظنون در قتل تيلور ، سرانجام روز موعود براي متهم و خانواده قرباني فرارسيده تا بدين ترتيب دادگاه حكم نهايي متهم پرونده را كه در طول بازجويي ها همواره به طور ضمني به اتهام خود اعتراف كرده است اعلام كند . به گزارش دادستان پرونده پيش بيني مي شود كه اعضاي هيات منصفه ، متهم بن فولي ۳۸ ساله را با اتهام قتل درجه اول محاكمه و بر اساس همين اتهام حكم نهايي را صادر كنند . بن فولي كه در حال حاضر با اتهام ديگري در زندان فدرال بسر مي برد ادعا كرده است كه مقتوله ۱۷ساله زماني كه در حال جر و بحث با وي بوده ناگهان بيهوش شده و فوت كرده است . اين در حالي است كه بنا بر درخواست قاضي دادگاه مادر مقتوله بايد در دادگاه حضور يافته و تجربيات خود از برخورد متهم با دخترش را در اختيار اعضاي هيات منصفه قرار دهد . مادر مقتوله از زمان كشف جسد وي و اعتراف متهم به حضور در كنار مقتوله در شب حادثه همواره بر اين ادعاي خود تاكيد كرده است كه مقتوله توسط دوست پسر سابق خود و عمدا به قتل رسيده است . وي انگيزه متهم از ارتكاب جنايت را ناراحتي از برهم خوردن رابطه اش با مقتوله عنوان مي كند . در حالي كه در طول چند ماه گذشته همواره وجود شبهات فراوان در اين پرونده ، مانع از برگزاري جلسات دادگاه شد، برخي از كارشناسان قضايي بر اين باورند كه سرانجام هيات منصفه متهم را در قتل قرباني گناهكار تشخيص خواهد داد . البته در صورتي كه نتيجه پزشكي قانوني تا زمان تشكيل دادگاه اعلام شود ، قطعا اعضاي هيات منصفه قادر خواهند بود با دراختيار داشتن مدارك بيشتر راي مستدل تري را صادر كنند. تاكنون دادستان پرونده هرگز از حكم درخواستي خود براي متهم كه اعدام يا حبس ابد خواهد بود صحبتي به ميان نياورده است. مادر قرباني در مصاحبه اي اختصاصي در اين خصوص مي گويد : اميدوارم كه دادگاه متهم را با قتل درجه اول روبه رو كرده و حكم وي نيز اعدام باشد . آنها مي توانند وي را با تزريق آمپول به جزاي اعمالش برسانند و بدين ترتيب وي رنج بسياري نخواهد كشيد . وي در ادامه افزود : تنها آروزي من اين است كه او سرانجام بتواند رنج و دردي را كه براي دخترم در آخرين لحظاب زندگي اش به بار آورده بود خود نيز تحمل كند .

طوطي باهوش سارق را زخمي كرد
سايت جنايي : پليس ايالت پنسيلوانيا به كمك طوطي كه سارق منزل صاحب خود را به شدت زخمي كرده تا مانع از سرقت اموال صاحبش توسط وي شود ، موفق به دستگيري نامبرده و حل معماي چندين فقره سرقت اموال از منازل در اين شهر شد.
به گفته بازپرس تحقيق پرونده طوطي فوق كه صاحبش آن را نور خورشيد صدا مي زند هنگامي كه صداي شكسته شدن درب ورودي را مي شنود در پشت در پنهان شده و زماني كه سارق ۴۴ ساله وارد منزل مي شود با حمله به وي او را به شدت زخمي مي كند . پليس موفق شد به كمك قطرات خوني كه بر اثر گازگرفتن متهم بر روي منقار پرنده باقي مانده بود وي را كه مجرمي سابقه دار بود شناسايي و بازداشت كند . بازپرس تحقيق پرونده در اين خصوص گفت : طوطي باهوش اين خانوده چنان با شدت متهم را گاز گرفته بود كه هنوز و با وجودگذشت چندين روز از اين حادثه زخم هاي روي صورت قرباني مداوا نشده است . متهم پس از حمله طوطي به وي مبلغ ۱۰۰ دلار را كه روي ميز بوده ربوده و سپس متواري شده است .

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |