چهارشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۲ - Jan 18, 2006
سفير چين در تهران:
چين به بزرگترين شريك تجاري ايران تبديل مي شود
000864.jpg
گروه اقتصادي: در نشست اعضاي اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين كه ديروز در تهران برگزار شد، سفير چين از رشد روابط بازرگاني اين كشور در چند سال اخير و تبديل اين كشور به بزرگترين شريك تجاري ايران در آينده نزديك خبر داد.
در اين جلسه كه اعضاي اتاق بازرگاني ايران و چين و مسئولان اتاق بازرگاني ايران حضور داشتند، ليوجن تانگ- سفير جمهوري خلق چين در تهران _ در سخناني عنوان كرد: چين به زودي به عنوان بزرگ ترين شريك تجاري ايران در جهان تبديل مي شود.
وي گفت:سال گذشته يكي از بهترين سال ها براي همكاري اقتصادي چين و ايران بوده است كه با سرعت بالايي رشد يافته چراكه آمارها نشان مي دهد ميزان روابط دو كشور نسبت به قبل از انقلاب ۱۰۰ برابر شده است.
وي ابراز اميدواري كرد، در سال جاري با برگزاري سيزدهمين كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و چين و برپايي نمايشگاه كالاهاي بزرگ چين در تهران و نيز سمينار دوره اي همكاري هاي اقتصادي، برخي موانع موجود بر سر راه گسترش روابط نيز حل شود.
به گزارش ايسنا سفير چين افزود: در سال گذشته بيش از ۱۴۰۰ ميليارد دلار مبادله تجاري با كشورهاي مختلف انجام داده است و به عنوان دومين كشور تجاري جهان شناخته مي شود كه در اين ميان بيشترين روابط خود را با ايران داشته است.
سال قبل چيني ها در ۳۸ پروژه در ايران (آلومينيوم، هتل ها و نفت و گاز) فعاليت و مشاركت داشته اند كه ارزش آن بيش از يك ميليارد دلار بوده است.
ليوجن تانگ همچنين روابط ايران و چين در زمينه نفتي و انرژي را بسيار مثبت عنوان كرد و گفت: چين در سال ۲۰۰۴ بيش از يك ميليارد دلار كالاهاي غيرنفتي از ايران وارد كرده است كه اين ميزان در سال ۲۰۰۵ به بيش از دو ميليارد دلار رسيده است. همچنين چين از جمله كشورهايي است كه بيشترين كالاهاي غيرنفتي را از ايران خريداري كرده است.
تشكيل بلوك اقتصادي
در ادامه اين همايش علي نقي خاموشي رئيس اطاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران پيشنهاد كرد، چين، هند، پاكستان و ايران بايد موافقت نامه تجارت آزاد امضا كرده و يك بلوك اقتصادي قوي در برابر بلوك هاي اقتصادي دنيا تشكيل دهند.
وي تأكيد كرد: نيمي از جمعيت جهان در اين چهار كشور زندگي مي كنند كه داراي بيش از پنج هزار سال تمدن هستند و نزديك ترين فرهنگ ها را به يكديگر دارند.
وي در ادامه با اشاره به روابط گسترده ايران و چين گفت: سهم دادن به كشوري در حد ۱۰ ميليارد دلار خيلي عجيب به نظر مي رسد ولي به هر حال اين روابط در حال گسترش است، بنابراين بايد ضمن گسترش آن، نوع همكاري ها را نيز به سوي روندي مثبت تغيير دهيم.
او با اشاره به مشكلاتي كه بر سر راه تجارت دو كشور وجود دارد، هشدار داد: اگر روابط همين گونه ادامه يابد در آينده نزديك با تلاطم روبه رو مي شود و رشد منفي خود را آغاز خواهد كرد، لذا ضرورت دارد براي ادامه رشد مثبت روند كنوني را تغيير دهيم.
خاموشي خطاب به اعضاي اتاق مشترك ايران و چين گفت: اقتصاد كشور ما با مشكلاتي روبه روست كه اعضا براي فعاليت خود با طرف هاي چيني بايد به آن توجه و در جهت منافع ملي و انتظاراتي كه از آنها وجود دارد، حركت كنند.وي با بيان اينكه بايد سطح نامرئي روابط اقتصادي مان با چين شناسايي و شفاف شود، تأكيد كرد: براي سالم كردن اقتصاد ضرورت دارد زواياي نامرئي آن را شفاف كنيم.
بنابراين براي افزايش حجم مبادلات با چين فرصت مناسبي به وجود آمده كه اعضاي فعال در آن بايد سعي كنند با واردات آشكارا حق مصرف كننده را نيز ضايع نكنند و از رقابت تبعيض آميز نسبت به كالاهاي توليد داخل خودداري كنند.
رئيس اتاق بازرگاني ايران همچنين در بخشي از سخنانش نسبت به واردات كالاهاي با كيفيت پايين و قيمت بالا از چين به داخل كشورمان ابراز نگراني كرد و خواستار مقابله دولت و بخش خصوصي ايران و نيز دولت چين درخصوص مقابله با اين روند در واردات قاچاق كالا از چين به ايران شد.
وي همچنين با اشاره به نقش مثبت گمرك در جلوگيري از ورود كالاهاي بي كيفيت و قيمت بالاي چيني به داخل كشور تصريح كرد: وجود كالاي قاچاق روابط دو كشور را تهديد مي كند، لذا بايد اعضاي اتاق مشترك براي توسعه روابط گام برداشته و اعضاي متخلف را شناسايي كنند. چراكه در غير اين صورت روابط دو كشور ثبات و دوام كافي را نخواهد داشت.
وي ضمن ابراز خرسندي از مشاركت سرمايه گذاران چيني در پروژه هاي ايران خاطرنشان كرد: براي افزايش حجم تبادلات و ثبات روابط دو كشور بايد به وجود بخش هاي خصوصي در اين جريان اهميت زيادي داده شود.
وي همچنين از سفير چين خواست تا در جهت سالم سازي روابط اقتصادي دو كشور اجازه فعاليت به سودجوهاي ايراني و يا چيني را ندهند و با معرفي  آنها روابط دو كشور را به سمت مشخص و شفاف تر و در جهت مشاركت بيشتر سرمايه گذاران دو طرف هدايت كنند.

وزير صنايع و معادن:
مشكلي در اجراي قرارداد ال-۹۰ وجود ندارد
ايسنا: وزير صنايع و معادن گفت: تقريباً تمام پيشنهادهاي اصلاحي قرارداد ال-۹۰ از سوي شركت رنو پذيرفته شده است.
عليرضا طهماسبي در حاشيه اولين اجلاس رؤساي مؤسسه هاي استاندارد عضو سازمان اكو در جمع خبرنگاران افزود: اين پيشنهادات شامل نكات مهمي است كه صادرات ۲۰ درصد محصولات توليدي و انتقال سود سهام سرمايه گذاري و همين طور دانش فني از طريق شركت رنو به خارج از كشور تنها از طريق صادرات خودروهاي ساخته شده در ايران صورت گيرد و همين طور هيچ گونه انحصاري براي همكاري با شركت رنو در توليد خودرو ال-۹۰ وجود نخواهد داشت. وي ادامه داد: براساس اين اصلاحات اگر ايران قصد كار بر روي طراحي و صادرات ال ۹۰ را داشته باشد، اين مسأله نيازي به موافقت شركت رنو نخواهد داشت.
همچنين طهماسبي در ادامه در خصوص توليد فولاد در كشور اظهار كرد: در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ ميليون تن فولاد در كشور توليد مي شود و اين در حاليست كه هم اكنون حدود ۱۱.۷ ميليون تن ظرفيت توليد فولاد در كشور وجود دارد كه دستيابي به اين توليد هدف اصلي در صنعت فولاد است. وي، ميزان توليد فولاد را در كشور تا پايان برنامه چهارم توسعه حدود ۲۸ ميليون تن عنوان كرد و گفت: دستيابي به اين هدف مستلزم ايجاد ظرفيت توليد فولاد به ميزان ظرفيت سازي كه طي ۵۰ سال اخير صورت گرفته، است.
وي در خصوص كشورهاي عضو اكو نيز گفت: هم اكنون بحث در خصوص تعيين محلي براي راه اندازي مؤسسه استاندارد منطقه اي در حال انجام است كه اميدواريم تأسيس اين منطقه طي دو تا سه ماه آينده نهايي شود. وي، سطح تعاملات اقتصادي بين كشورهاي عضو اكو و كشورهاي ديگر را بين ۳۲۰ تا ۴۰۰ ميليارد دلار عنوان كرد و افزود: هم اكنون سطح تعاملات اقتصادي كشورهاي عضو اكو با يكديگر ۱۰ ميليارد دلار است كه اميدواريم براساس تصميم گيري هاي اتخاذ شده، اين ميزان از حدود چهار درصد فعلي به حدود ۲۰ درصد افزايش يابد.

سال آينده ۹ هزار روستا گازدار مي شود
فارس: مدير گاز رساني شركت ملي گاز اعلام كرد: در صورتي كه منابع مالي لازم براي گازرساني به ۹ هزار روستا تامين شود، تا سه سال آينده به اين روستاها گازرساني خواهد شد.
حميدرضا عراقي گفت:گازرساني به ۹ هزار روستا مصوبه مجلس شوراي اسلامي است و قرار بوده مبلغ ۵/۱ ميليارد دلار به شركت ملي گاز فاينانس داده شود.
وي افزود: اجازه فاينانس آن داده شده است. قرار است اين مورد به مجلس يا دولت فرستاده شود تا به ما اجازه دهند يا آن را بيع متقابل كنيم، يا از حساب ذخيره ارزي به ما پرداخت شود يا اينكه شركت ملي گاز يك فاينانسر پيدا كند تا در سه سال آينده بتوانيم به اين مهم برسيم.
عراقي يادآور شد: با كميسيون انرژي نيز هماهنگ شده است كه اگر بودجه آن تامين شود در عرض ۳ سال به اين هدف دست خواهيم يافت.
وي با اشاره به تعداد روستاهاي برخوردار از نعمت گاز افزود: در حال حاضر قريب به ۲۵۰۰ روستا از نعمت گاز برخوردارند. حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ روستا نيز در دست گاز رساني است كه اين تعداد در قالب همان ۹ هزار روستا مي باشد.
مدير شركت ملي گاز ايران در ادامه گفت: در حال حاضر اولين اولويت در صنعت گاز، استخراج هر چه بيشتر گاز از حوزه هاي مشترك نظير پارس جنوبي و راه اندازي فازهاي بعدي است.به دنبال آن مي توان گاز استخراجي را تزريق، مصرف يا صادر نمود كه درمورد اولويت آن بايد تصميم گيري نمود.

خصوصي سازي با حذف نگاه درآمدي به اهداف خود نزديك شد
فارس: رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: نگاه درآمدي به  خصوصي سازي مانع تحقق اهداف مندرج در اساسنامه سازمان خصوصي سازي شد.
حيدري كرد زنگنه در خصوص حذف درآمدهاي خصوصي سازي از لايحه بودجه، حكم برنامه چهارم را در اين باره مورد اشاره قرار داد و افزود: نبايد با هدف درآمدي و كسب و تامين بودجه براي دولت به  خصوصي سازي نگريسته مي شد.
وي تأكيد كرد: همين ديد سبب شد اهدافي كه در اساسنامه سازمان خصوصي پيش بيني شده است، محقق نشود.
كرد زنگنه اهداف خصوصي سازي را افزايش بهره وري، افزايش كارايي، كاهش بوروكراسي، تمركززدايي وكم كردن دخالت دولت در اقتصاد دانست.
وي ايجاد فضاي رقابتي براي بخش خصوصي را ديگر هدف خصوصي سازي برشمرد و گفت: با حذف نگاه درآمدي به فرآيند خصوصي سازي اين مقوله تازه به اهداف خود نزديك شده است.

از هفته آينده پيش فروش بليت قطار ۹۰ روزه مي شود
گروه اقتصادي : با افزايش قابليتهاي مركز رايانه اي فروش بليت از هفته آينده پيش فروش بليت قطارهاي مسافري از ۳۰ روز به ۹۰ روز افزايش مي يابد.
اين اقدامات با توجه به توسعه امكانات مربوطه و به منظور سهولت دسترسي هموطنان به بليت انجام گرفته است.
براساس اين گزارش متقاضيان مي توانند از روز يكشنبه دوم بهمن ماه در ساعات اداري براي پيش خريد بليت سه ماهه (تا ۳۱ فروردين ۸۵) به نمايندگي هاي فروش بليت سراسر كشور مراجعه نمايند.به منظور ارائه تسهيلات بهتر به هموطنان روز يكشنبه دوم بهمن ماه براي عرضه بليت قطارهاي مشهد و بالعكس اختصاص يافته است و از روز دوشنبه بليت كليه مسيرها عرضه مي گردد.
شايان ذكر است ۲۰ درصد كل بليت قطارها از طريق اينترنت به فروش مي رسد كه متقاضيان مي توانند از شانزدهم بهمن ماه با مراجعه به سايت www.raga.ir اقدام به خريد بليت نمايند. بليت قطارها بدون هيچ گونه افزايش قيمت عرضه مي شود.
متقاضيان بليت براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند در طول شبانه روز با شماره تلفن ۱۳۹ تماس حاصل نمايند.

تزريق گاز به مخازن نفتي اولويت شركت ملي نفت است
معاون وزير نفت و مدير عامل شركت ملي نفت ايران گفت: تزريق گاز در مخازن از اولويت هاي كاري اين شركت محسوب مي شود.
غلامحسين نوذري با اشاره به احداث دو خط لوله گاز از عسلويه در استان بوشهر به استان خوزستان افزود: در جلسه اي كه به اين منظور هفته گذشته تشكيل شد، تسريع در احداث اين خطوط مورد تأكيد قرار گرفت.وي با اشاره به اين كه صيانت از مخازن بحث كليدي در صنعت نفت است، اظهار داشت: اعتقاد دارم يكي از راه هاي صيانت از مخازن بحث تزريق گاز است كه اميد مي رود در اجراي آن تسريع گردد. نوذري گفت: نفت سرمايه ملي است و بايد به گونه اي برداشت شود كه به مخازن آسيب نرسد و شركت ملي نفت ايران براي اين كار برنامه هاي بلند مدت و كوتاه مدت دارد.
مدير عامل شركت ملي نفت ايران درباره پروژه هاي در دست اجراي نفت و گاز توضيح داد: سرعت در انجام اين پروژه ها در دستور كار اين شركت است. وي اظهار اميدواري كرد، با نظارت، حمايت و حل مشكلات پيمانكاران داخلي به عنوان بازوي شركت ها در اجراي پروژه ها و همچنين مجريان آنها، كارها با شتاب بيشتري دنبال شود.
رئيس هيأت مديره شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب كه براي شركت در جلسه اين هيأت به اهواز سفر كرده بود، با اشاره به جايگاه مناطق نفت خيز جنوب در صنعت نفت، يادآور شد كه اين نخستين سفر وي پس از انتصاب از سوي وزير نفت است كه در اولويت انجام شد.
نوذري، نقش مناطق نفت خيز جنوب در اقتصاد ملي را خاطرنشان كرد و افزود: با توجه به مأموريت و مسئوليتي كه برعهده اين شركت است، بايد از اختيارات و امكانات مناسب برخوردار باشد.

با اختصاص ۱۲۵۰ميليارد تومان در لايحه بودجه ۸۵
اعتبار تسهيلات اشتغال زايي۳ برابر شد
000867.jpg
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: با توجه به اينكه يكي از مهم ترين مباحث موردنظر دولت نهم ايجاد زمينه اشتغال و كاهش نرخ بيكاري در كشور است، لذا در قياس با اعتبارات لحاظ شده در لايحه بودجه ۸۴ ، شاهد ۳برابر شدن اعتبارات اختصاصي به اين بخش هستيم.
وزير كار و امور اجتماعي در پاسخ به اين پرسش كه در لايحه بودجه سال ۸۵ چه ميزان اعتبار براي حل مشكل اشتغال اختصاص يافته است، گفت: در لايحه بودجه سال ۸۵ حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال براي تامين سود تسهيلات و پرداخت تسهيلات اشتغال زايي درنظر گرفته شده است.به گفته سيدمحمد جهرمي، اين رقم در لايحه بودجه سال جاري ۴ هزار و ۹۰۰ ميليارد ريال بوده است كه در لايحه بودجه ۸۵ ، ۳ برابر شده است.
وي تاكيد كرد: قرار است اعتبارات موردنظر دراختيار شوراي عالي اشتغال قرار گيرد و دبيرخانه شورا موظف است نحوه اجراي اين بند از لايحه را هر ۳ ماه يكبار به سازمان مديريت، هيات وزيران و كميسيون هاي برنامه و بودجه و امور اجتماعي مجلس گزارش كند. وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا صرفا با اختصاص بودجه مشكل بيكاري حل خواهد شد نيز گفت: فقط به صرف تزريق پول نمي توانيم انتظار داشته باشيم مشكل بيكاري حل گردد چراكه حل اين مشكل به جز سنجش نيازها و تامين آن ها، مستلزم ايجاد بنگاه هاي كوچك و متوسط و همكاري تمام نهادها و سازمان هاي ذي ربط هم هست.البته نقش مثبت اعتبارات را هم نبايد در پيشبرد اهداف منكر شويم.
وي افزود: باوجود آنكه سياست هاي اجرايي و برنامه هاي پنج ساله توسعه بر ايجاد اشتغال تاكيد دارند اما هنوز مكانيسم عملياتي آن ها مشخص نشده است.
وي همچنين گفت: طبق لايحه بودجه سال ۸۵ بانك مركزي جمهوري اسلامي موظف شده است مبلغ ۴۰۰ ميليارد ريال تسهيلات موضوع تبصره «ط» را از طريق دفتر همكاري هاي فناوري نهاد رياست جمهوري و وزارت تعاون به منظور ايجاد اشتغال مولد جهت متخصصان فارغ التحصيلان دانشگاه ها و جلوگيري از فرار مغزها با معافيت سهم آورده منظور كند. ۱۵ درصد از تسهيلات سهم بخش خصوصي و تعاوني نيز براي ايجاد فرصت هاي شغلي محرومان و مددجويان تحت پوشش كميته امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي بايد اختصاص يابد.

براي نخستين بار در سال جاري ميلادي قيمت نفت از ۶۵ دلار گذشت
000861.jpg
گروه اقتصادي : التهاب بازار جهاني نفت به دليل نگراني دست اندركاران از تحولات سياسي در رابطه با فعاليت هاي هسته اي ايران و ناآرامي در نيجريه موجب فراتر رفتن قيمت هر بشكه نفت سبك شاخص آمريكا از ۶۵ دلار شد.
به گزارش همشهري ديروز هر بشكه نفت خام سبك امريكا براي تحويل در ماه آينده ميلادي به ۵۳/۶۵ دلار رسيد كه از آغاز سال جاري ميلادي رشد ۳۵ درصدي را شاهد بوده ولي هنوز قيمت هاي بازار كمتر از قيمت بي سابقه ۸۵/۷۰ دلار براي هر بشكه نفت سبك امريكا پس از توفان هاي مخرب سال گذشته در آمريكاست.
علاوه بر تحولات سياسي در قبال ايران گروگانگيري كاركنان صنايع نفت نيجريه در هفته اخير و حمله افراد مسلح به تاسيسات شركت نفتي شل در نيجريه نگراني در مورد اختلال در عرضه نفت در بازار را افزايش داده است.
تهديد كشورهاي غربي در مورد ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت و احتمال تحريم ايران و حذف صادرات نفت ايران به بازارهاي جهاني كه معادل ۳ ميليون بشكه از عرضه نفت مي كاهد، بازار انرژي را در شرايط دشواري قرار داده است.در صورت تشديد موضع غرب در قبال ايران و يا تحريم ايران پيش بيني افزايش قيمت نفت تا صد دلار را موجب شده و با وقوع اين رويداد اقتصاد كشورهاي مصرف كننده نفت به شدت تحت فشار تورمي متاثر از اين رويداد قرار خواهد گرفت.
عرضه ذخاير استراتژيك
در صورت وقوع چنين حادثه اي كشورهاي بزرگ غرب ناچار به عرضه ذخاير استراتژيك خود به بازار نفت و جلوگيري از ادامه قيمت هاي بالاي نفت خواهند شد و اين امر حداكثر تا دو الي سه ماه قابل دوام است و ادامه تنش، قيمت نفت را به مرزهاي بي سابقه اي خواهد رساند كه پيش بيني روند و تحولات بازار نفت بسيار دشوار خواهد بود.
با توجه به شرايط شكننده حاكم بر بازار انرژي جهان هر گونه اختلال در عرضه نفت آثار سريع و مستقيمي بر قيمت نفت خواهد داشت و طولاني شدن اين شرايط به ويژه از سوي كشورهاي جنوب شرق آسيا به ويژه چين غيرقابل تحمل است.
انتشار گزارش هايي در مورد مخالفت چين و روسيه در قبال شدت عمل غرب در قبال تحولات پرونده هسته اي ايران مي تواند در روزهاي آينده به كاهش قيمت ها منجر شود و تلاش ها براي حل ديپلماتيك اين بحران از آشفتگي بيشتر بازار نفت جلوگيري نمايد.

نمايشگاه بازرگاني خليج فارس در تهران برگزار مي شود
نمايشگاه  بازرگاني  بين المللي  و منطقه اي  خليج  فارس  از دوم  اسفندماه  سال جاري  به  مدت  پنج  روز در محل  دائمي  نمايشگاههاي  بين المللي  تهران  برگزار مي شود.
رئيس ستاد برگزاري اين نمايشگاه از اين  نمايشگاه  به عنوان  شناسنامه  رسمي  منطقه اي  و فرصتي  مناسب  در عرصه  بازاريابي  و فرهنگ سازي  ماندگاري  نام  خليج  فارس  در نزد افكار عمومي  جهاني  نام  برد.
به گفته وي، تاكنون  ۷۰ شركت  داخلي  درخواست  حضور در نمايشگاه  را داده اند كه  مشاركت  ۳۵ شركت  قطعي  شده  است .
به  گزارش  ايرنا، رئيس  ستاد برگزاري  نمايشگاه  بازرگاني  بين المللي  و منطقه اي  خليج  فارس  از ۱۷ كشور از حوزه  خليج  فارس ، كانادا، انگلستان ، فرانسه ، چين ، سنگاپور و مالزي  به  عنوان  شركت كنندگان  در اين  نمايشگاه  نام  برد.
وي  گفت : همزمان  با برپايي  نمايشگاه ، كشورهاي  عربستان ، امارات ، كويت ، قطر، بحرين  و عمان  هر كدام  يك  هيات رئيسه  ۱۳ نفره  را براي  انجام  گفت  وگو و رايزني هاي  بازرگاني  به  نمايشگاه  اعزام  مي كنند.
اخوان  از كشور عراق  به  عنوان  ميهمان  ويژه  نمايشگاه  نام  برد و گفت : حضور هيات  عراقي  در نمايشگاه  فرصت  مناسبي  را براي  بخشهاي  خصوصي  و دولتي  كشور در جهت  گسترش  بازارهاي  صادراتي  ايران  فراهم  كرده  است .

معاون شركت نفت چين: ايران گزينه مناسبي
براي همكاري در طرحهاي نفتي ماست
ايرنا: معاون  شركت  ملي  نفت  چين  گفت : ايران  گزينه  مناسبي  براي  همكاري  در طرح هاي  نفتي  چين  است .
«ژانگ  كوينگ  يانگ» در ديدار از تأسيسات شركت  مهندسي  و ساخت  تاسيسات دريايي  ايران  در خرمشهر گفت : متخصصان  ايراني  از نظر فني  و كارشناسي  در صنعت  نفت  فراساحل  به  پيشرفتهاي  فوق العاده اي  دست  يافته اند و براي  مشاركت  در پروژه هاي  بزرگ  بين المللي  توانايي  لازم  را دارند.وي  ابراز اميدواري  كرد كه  در اجراي  طرحهاي  نفتي  چين  به ويژه  صنعت  نفت  فراساحل  چين  از مشاركت  طرف  ايراني  بهره  مند شويم .
معاون  شركت  ملي  نفت  چين  همچنين  از مشاركت  احتمالي  شركت  مهندسي  و ساخت تاسيسات  دريايي  ايران  در طرحهاي  نفتي  كشور متبوعش  خبر داد.
وي  ادامه  داد: ديدار از ساخت  تاسيسات  نفتي  فراساحل  و آشنايي  با توانمندي هاي  متخصصان ايراني  در طراحي  و ساخت  سكوهاي  نفتي  از اهداف  اصلي ما در سفر به  خرمشهر مي باشد.
معاون  شركت  ملي  نفت  چين  و هيات  همراه  از تاسيسات  ساخت  سكوهاي  عظيم  نفتي  و نيز كارخانه  بتن  اندود لوله هاي  انتقال  نفت  وگاز دريايي  در خرمشهر ديدن  كردند.
شركت  مهندسي  و ساخت  تاسيسات  دريايي  ايران  مستقر در بندرگاه  خرمشهر تاكنون  چندين  سكوي  دريايي  نفت  و گاز در منطقه  پارس  جنوبي  را ساخته  است .

لايحه بودجه ۸۵ كاملاً انبساطي بوده و
اثر مستقيم بر افزايش تورم خواهد داشت
گروه اقتصادي: با ارائه لايحه بودجه ۸۵ به مجلس شوراي اسلامي، رقم كلي بودجه سال آينده نسبت به بودجه سال جاري ۷/۲۶ درصد افزايش يافته و از ۱۵۵ هزار ميليارد تومان سال ۸۴ به ۱۹۵ هزار ميليارد تومان در سال ۸۵ رسيده است كه نشان دهنده افزايش ۴۰ هزار ميليارد توماني است. اين در حالي است كه در لايحه مذكور نرخ نقدينگي با كاهش يك درصدي ۲۹ درصد و نرخ تورم با كاهش نيم درصدي ۵/۱۳ درصد پيش بيني شده است. به نظر مي رسد با توجه به تعيين قيمت پايه ۳/۳۹ دلاري نفت در بودجه سال آينده و روند رو به رشد نقدينگي تحقق اين ارقام، چندان آسان نخواهد بود.
با مسعود نيلي، اقتصاددان پيرامون افزايش بودجه كل كشور و تأثير آن بر نرخ رشد نقدينگي و تورم گفت وگو كرده ايم.
***
* رشد حدود ۲۷ درصدي بودجه كل كشور در سال آينده را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- رشد رقم بودجه كل كشور ناشي از رشد دو زيرمجموعه بودجه عمومي و بودجه شركت هاي دولتي است. رشد بيش از ۳۰ درصدي بودجه شركت هاي دولتي باتوجه به اين كه رشد توليد ناخالص داخلي در سال آينده با احتساب تورمي كه در بودجه به عنوان پيش خرج منظور شده به ميزان قابل توجهي از اين رقم كمتر است. اين امر بدان معناست كه سهم تصدي هاي دولت در اقتصاد بر اساس ارقام مذكور در سال آينده افزايش خواهد يافت. در مورد بودجه عمومي نيز رقم رشد نسبت به بودجه مصوب ۲/۲۰ درصد است باتوجه به آن كه در لايحه متمم قانون بودجه سال ۸۴ پايه بودجه سال جاري به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. اگر مجموع رشد بودجه دولت را در متمم بودجه ۸۴ و لايحه بودجه ۸۵ محاسبه كنيم متوجه مي شويم كه بودجه عمومي نسبت به روند گذشته خود از رشد بسيار بالايي برخوردار خواهد بود كه اين امر نشان دهنده رشد بودجه جاري است؛ گرچه ميزان رشد بودجه جاري براي سال آينده ۱۰ درصد پيش بيني شده اما به دليل آن كه پايه بودجه بر اساس متمم بودجه ۸۴ عمدتاً در هزينه هاي جاري بوده بنابراين رشد بودجه جاري قابل توجه خواهد بود. باتوجه به افزايش بودجه جاري در متمم بودجه سال ۸۴ دولت حتما ناچار خواهد بود تا رقم بودجه جاري سال آينده را از آنچه در لايحه پيش بيني كرده بالاتر ببرد. افزايش بودجه عمراني كه بالاترين رشد را در مجموع ارقام هزينه هاي دولت در سال آينده دارد ناشي از اين ذهنيت است كه در تركيب بودجه هرچه سهم بودجه عمراني بيشتر باشد تصوير سالم تري از بودجه را نشان مي دهد در حالي  كه آنچه وظايف اصلي و حاكميتي دولت است عمدتاً در هزينه هاي جاري منعكس مي شود.بنابراين مطلوب بودن حركت به سمت بودجه هاي عمراني در بودجه سالانه تصويري نادرست است؛ چراكه هرچه هزينه هاي عمراني در بودجه افزايش يابد اين امر باعث گسترش تصدي هاي دولت در آينده خواهد شد.
* دستيابي به نرخ ۲۹ درصدي نقدينگي در سال آينده تا چه حد مقدور است؟
- ميزان افزايش نقدينگي در سال آينده تابع قيمت پايه نفت تعيين شده در بودجه سال آينده است. وقتي نفت ۴۰ دلار در نظر گرفته شود افزايش بسيار شديدي در سهم درآمدهاي نفتي در بودجه و افزايش وابستگي بودجه دولت به نفت را شاهد خواهيم بود. حتي با همه اصلاحيه هايي كه در ماده ۶۰ قانون برنامه سوم براي نحوه برداشت از حساب ذخيره ارزي در سال ۸۴ صورت گرفته باز هم مشاهده مي كنيم كه مقرر است در سال آينده بيش از ۱۰ دلار در هر بشكه نسبت به عملكرد سال جاري وابستگي بودجه به نفت افزايش پيدا كند. با اين روند به نظر مي رسد در سال آينده اين حجم بالاي ارز يا بايد به اقتصاد وارد شود كه موجب افزايش واردات، فشار به صنعت كشور و افزايش بيكاري خواهد شد و يا اين كه به ذخاير بانك مركزي تبديل خواهد شد كه رشد بسيار بالاي نقدينگي را به دنبال خواهد داشت. با ارقام موجود لايحه بودجه هيچ دليلي براي اين كه رشد نقدينگي از ۳۵ رصدي كه حداقل رشد سال جاري است، كمتر باشد وجود ندارد و سال آينده با رشد بسيار شديد نقدينگي مواجه خواهيم بود.
* با اين روند آيا رقم ۵/۱۳ درصدي تورم پيش بيني شده در بودجه سال آينده قابل تحقق خواهد بود؟
- در مورد افزايش تورم در لايحه بودجه ۸۵ بايد دو عامل مورد توجه قرار گيرد. رشد رقم كلي بودجه سال آينده و اين كه لايحه بودجه ۸۵ بودجه اي كاملاً انبساطي بوده و اثر مستقيم بر افزايش تورم خواهد داشت چراكه علاوه بر همه تقاضايي كه از طرف جامعه براي كالا و خدمات در سال آينده وجود دارد مقرر است تا دولت نيز با توجه به رشد بالاي هزينه ها به صورت متقاضي عمده وارد بازار شود كه اين امر مستقل از رشد نقدينگي اثر تورمي خواهد داشت. علاوه بر اين تأثير عمليات بودجه بر رشد حجم نقدينگي مطرح است. بر اين اساس در بودجه سال آينده تعيين قيمت پايه ۴۰ دلاري نفت، افزايش ذخاير بانك مركزي و اتخاذ سياست جديد از سوي دولت در ارتباط با سيستم بانكي كه به نظر مي رسد با توجه به بخشودگي ها و تسهيلات زيادي كه سيستم بانكي با تضمين دولت ارائه خواهد كرد، خيلي از اين تسهيلات قابل برگشت نبوده و تبديل به بدهي هاي دولت به سيستم بانكي و درنهايت بدهي دولت به بانك مركزي خواهد شد. اين عوامل افزايش نرخ تورم در سال آينده را در پي خواهد داشت.
با اين روند در سال آينده نرخ ۵/۱۳ درصدي تورم محقق نخواهد شد و معتقدم در سال ۸۵ صعود تورمي را شاهد خواهيم بود. رشد بسيار بالاي نقدينگي در سال جاري و سال آينده و افزايش بسيار زياد بودجه دولت از عوامل مؤثر در تشديد تورم در سال آينده خواهد بود و قطعاً ميزان تورم در سال ۸۵ بيشتر از سال جاري خواهد بود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۳۳۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۲۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۶۲۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۲۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۱۱
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۱۰۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۰۲۲

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |