دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۵ - Jan 23, 2006
از سوي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان:
رئوس برنامه هاي سازمان ملي جوانان اعلام شد
بودجه سازمان ملي جوانان دو برابر شد
001137.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: استفاده ابزاري از جوانان در امور مربوط به آنها خيانتي بزرگ و تحقير نسل جوان است.
حجت الاسلام والمسلمين حاج علي اكبري، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان در يك كنفرانس خبري در جمع خبرنگاران افزود: عرصه جوانان نيازمند برنامه ريزي همگاني است و دولت و همه اركان با يك عزم ملي و همگاني در سطح كشور بايد در اين عرصه حضور پيدا كنند و با تكيه بر برنامه و ظرفيت هاي پژوهشي و مطالعاتي كشور و به دور از اقدامات سليقه اي و شتاب زده با برنامه ريزي متوازن، منطقي و علمي ازسرنياز و مصلحت براي تمام برنامه ريزي هاي كلان انجام شود.وي افزود: اگرچه قربانيان اصلي در آسيب هاي اجتماعي جوانان هستند ولي كمترين تقصير را دارند. وي بهترين راه مبارزه با تهاجم فرهنگي را ايجاد مصونيت در جوانان ذكر كرد و گفت: تنها راه حل اين معضل، زمينه سازي مشاركت فعال، هدفمند و سازنده در همه امور مربوط به آنهاست.
رئيس سازمان ملي جوانان، ميانگين نرخ بيكاري در كشوررا ۸/۲۵ درصد اعلام كرد كه استان لرستان بالاترين (۱/۳۹) درصد و استان آذربايجان شرقي پايين ترين نرخ بيكاري را دارد. وي پيگيري مسأله اشتغال جوانان را از وظايف وزارت كار دانست وگفت سازمان با تدوين سند ملي اشتغال جوانان كه براساس برنامه چشم انداز و سياست هاي برنامه چهارم اجرا مي شد را در اختيار وزارت كار قرار داده است.
حاج علي اكبري، بودجه سازمان در سال گذشته را ۱۱ ميليارد تومان اعلام كرد كه اين رقم به ۲۳ ميليارد تومان افزايش يافته است كه اگرچه ايده آل نيست ولي افزايش قابل توجهي است.
رئيس سازمان ملي جوانان، مشورت با جوانان در همه امور - به خصوص مديريتي را - مورد تأكيد قرار داد و گفت: سپردن مسئوليت هاي مناسب با به گزيني و معتدل به آنها شكوفايي عرصه مديريتي كشور را به دنبال خواهد داشت و معتقديم كه نسل جوان ما ظرفيت لازم را براي رهبري نسل جوان جهان داراست.
معاون رئيس جمهور، سازمان ملي جوانان را خانه و خادم همه جوانان ايراني دانست و گفت: سازمان، نقش برج ديدباني نظام اسلامي براي رصد دائمي وضعيت جوانان ايراني را ايفا مي كند. وي تدوين گزارش ملي جوانان و تهيه پيمايش ملي در اين امور را از مهم ترين ماموريت هاي سازمان دانست كه با بررسي ظرفيت ها، آسيب ها و چالش هاي جوانان و افكارسنجي از نظرات و سليقه هاي آنها در حوزه هاي گوناگون مي تواند مبناي متقن و مؤثري در برنامه ريزي هاي كلان قرار گيرد.
وي از راه اندازي شبكه ملي اطلاع رساني جوانان خبر داد و گفت: سازمان، نقش هماهنگ كننده و ايجاد همگرايي نظري و علمي در اركان حاكميت نسبت به جوانان كشور را دارد كه با حذف موازي كاري ها، تزاحم و نگرش هاي بخشي به عنوان قرارگاه جوانان تلقي مي شود تا گزارشي منطقي دراين زمينه ارائه كند.
حجت الاسلام حاج علي اكبري، فعاليت ويژه در حوزه هاي ازدواج و اوقات فراغت جوانان را از برنامه هاي اصلي سازمان ذكر كرد و گفت: سازمان، مدعي العموم جوانان و مسئول پيگيري مطالبات و حقوق آنها در حوزه هاي مختلف است.
رئيس سازمان ملي جوانان در خصوص ۳ برنامه عمده سازمان كه به طور عملي قابليت اجرا پيدا خواهد كرد، گفت: گسترش و توانمندسازي تشكل هاي غيردولتي (مردم نهاد)، توسعه كمي و كيفي مراكز مشاوره خدمات روان شناسي و پيشبرد كار مجمع ملي جوانان در حد مجلس ملي جوانان از مهم ترين برنامه هاي سازمان است.
گفتني است، در پي تماس هاي مكرر و شكايات تعدادي از نخبگان جوان كشور از برخي نمايشگاه هاي بين المللي اختراعات يا كنفرانس هاي علمي تجليل از مخترعان و مبتكران كه در خارج از كشور برگزار مي شود، همچنين به دنبال اظهارات غيركارشناسي مندرج در برخي رسانه ها يا سايت هاي اطلاع رساني، سازمان ملي جوانان جهت آگاه سازي نخبگان جوان و خانواده هاي آنان اعلام كرد: افراد، پيش از ثبت نام و هزينه كرد براي حضور و ارتباط با مراجعي نظير نمايشگاه هاي بين المللي يا كنفرانس هاي علمي يا كسب مداركي از دانشگاه هاي خارجي، جزئيات آن را از سايت رسمي نمايشگاه به دست آورند.
در اين خصوص، دفتر امور بين الملل سازمان ملي جوانان آمادگي دارد تا ضمن ارائه اطلاعات لازم در خصوص نمايشگاه هاي اختراعات از طريق سايت رسمي سازمان (www.nyoir.org) پاسخگوي سؤالات علاقه مندان ازطريق تلفن تماس ۳۰۲-۲۲۶۶۲۲۹۵ داخلي ۲۹۱ و ۲۹۵ باشد.
عكس: عليرضا بني علي

با حضور روزنامه نگاران حوزه هاي ميراث فرهنگي و گردشگري
كميته تخصصي ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شد
گروه علمي فرهنگي:كميته تخصصي ميراث فرهنگي و گردشگري انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران صبح ديروز با معرفي اعضاي هيأت اجرايي اين كميته، رسماً كار خود را آغاز كرد.سومين جلسه كميته تخصصي ميراث فرهنگي و گردشگري يكشنبه با حضور روزنامه نگاران حوزه ميراث  فرهنگي و گردشگري برگزار شد و اعضاي هيأت اجرايي اين كميته با رأي مستقيم اعضاي كميته انتخاب شدند.
براساس آيين نامه كميته هاي تخصصي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران، اعضاي هيأت اجرايي كميته ميراث فرهنگي و گردشگري به مدت يك سال از ۲ بهمن ۸۴ فعال خواهند بود.
براساس رأي خبرنگاران و روزنامه نگاران حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري، سيد افشين اميرشاهي، سودابه قيصري، علي مؤمن لو، سيما رادمنش و دلبر توكلي به عنوان اعضاي هيأت اجرايي كميته ميراث فرهنگي و گردشگري انتخاب شدند.چهارمين نشست كميته ميراث فرهنگي و گردشگري پس از تدوين آيين نامه داخلي كميته برگزار خواهد شد.

بيماران مبتلا به پاركينسون براي اولين بار در داخل كشور درمان مي شوند
فارس: بر اساس آمارهاي موجود حدود ۳ هزار بيمار مبتلا به پاركينسون در كشور وجود دارد كه با روش نوين عمل جراحي، اين بيماري براي اولين بار در بخش جراحي مغز و اعصاب بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) تهران نياز به اعزام آنان به خارج از كشور بر طرف شد.
سيد مؤيد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اجراي اين روش نوين جراحي براي اولين بار در ايران با توجه به توانمندي متخصصان داخلي در دانشگاه علوم پزشكي ايران عملي شد و تجهيزات لازم براي اين عمل براي به كارگيري اين فناوري جديد خريداري شده است. وي ادامه داد: اين عمل جراحي در تعداد محدودي از كشورهاي جهان انجام مي شود و پيش از اين بيماران مبتلا به پاركينسون مجبور بودند با پرداخت هزينه هاي گزاف در حدود ۵۰ هزار دلار براي درمان به خارج كشور اعزام شوند كه با راه اندازي بخش جراحي اين عمل در داخل كشور از اعزام اين بيماران به خارج بي نياز مي شويم. معاون وزير بهداشت گفت: بيماري پاركينسون يك بيماري عصبي است كه فرد مبتلا به آن دچار رعشه هاي غير ارادي مي شود و به طور كلي زندگي عادي و خواب فرد مختل مي شود، در اين روش جديد با استفاده از دستگاه هاي MRI و دستگاه هاي جديد الكترودهايي در كنار عصب ساب تالاميك فرد كار گذاشته مي شود كه مي تواند از بيرون وضعيت اعصاب وي را كنترل كند و به اين ترتيب تا حد زيادي امكان زندگي عادي براي فرد ميسر مي شود. علويان ادامه داد: علاوه بر اين، در مركز ديگري نيز هفته آينده در يكي از بخش هاي مغز و اعصاب بيمارستان هاي اصفهان اين فناوري جديد به كار گرفته مي شود.
وي افزود:  هزينه خريد دستگاه لازم براي اين عمل جراحي بين ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است.

با همكاري شركت هاي بيمه
مشكل بيمه دندانپزشكي در كشور برطرف مي شود
گروه اجتماعي: مديركل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه در حال حاضر يكي از معضلات بزرگ در امر دندانپزشكي هزينه هاي بالاي آن و پرداخت نكردن اين هزينه ها از سوي شركت هاي بيمه است، از ارائه طرح اين دفتر به شركت هاي بيمه به منظور حل معضل فوق خبر داد.
دكتر محمد مهدي وردي با اعلام اين خبر افزود: «با توجه به هزينه هاي بالاي درماني در تمامي رشته هاي پزشكي و به طبع در ارتباط با درمان هاي دندانپزشكي، دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در نظر دارد با ارائه راهكارهاي علمي نسبت به حل اين معضل اقدام كند» .وي تصريح كرد: «از آنجايي كه تعرفه هاي دندانپزشكي شامل دو بخش _ سهم هزينه خدمات و هزينه سربار- است، افزايش تعرفه ها در ارائه خدمات درماني نيز مبتني بر اين دو فاكتور مهم است» .
دكتر وردي با تاكيد بر اينكه ارائه خدمات ارزان قيمت و با كيفيت از سياست هاي راهبردي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است، گفت: «افزايش قيمت هاي جهاني مواد و هزينه هاي سربار نيز از واقعيات و معضلات موجود است كه بهترين روش به منظور ارائه خدمات درماني دندانپزشكي، قيمت گذاري مناسب خدمات و جلوگيري از تحميل هزينه هاي اضافي به بيماران دندانپزشكي و از طرفي جلوگيري از افزايش هزينه هاي Out of pocket (هزينه اي كه بيمار از جيب خود مي پردازد) است.
مديركل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار داشت:« از آنجا كه براي حل اين معضل، تعامل بيمه ها در تمام سطوح اعم از دولتي و خصوصي، امري اجتناب ناپذير است، اين دفتر سعي دارد، در جهت برآوردن اهداف فوق در آينده نزديك با ارائه فراخوان مقاله «بيمه و دندانپزشكي» ، از تمام دست اندركاران بيمه در جهت حل مشكل بيمه در دندانپزشكي ياري طلبد ».
وي افزود:» از طرف ديگر ضروري است با فرهنگ سازي در سطوح دولتي و غيردولتي، ذهنيت ها و باورهاي غلط در مورد دندانپزشكي كه صرفاً اين رشته را در حوزه زيباسازي و زيباگرايي قلمداد مي كنند، حذف كرده و هدف اصلي و اوليه را مبتني بر ارائه خدمات درماني مناسب به افراد بنا گذاشت ».
دكتر وردي در پايان تصريح كرد:« از آنجايي كه حفره دهان، به عنوان اولين ورودي سيستم گوارش و مهم ترين عضو صورت در زيبايي، تكلم و حتي در ارائه شخصيت افراد موثر است، وزارت بهداشت خود را موظف مي داند تا برنامه ريزي هاي اين وزارتخانه را در هر دو جهت ارائه خدمات دندانپزشكي (درماني و زيبايي) معطوف كند.

SMSهاي نيكوكاري مشتركين را مقروض نمي كند
گروه اجتماعي:شركت ارتباطات سيار به جز هزينه  هاي مربوط به خدمات تلفن همراه مورد استفاده مشتركين ، هيچ گونه وجه ديگري را روي قبوض ارسال اعمال نخواهد كرد.
به دنبال تماس  هاي مكرر مشتركين تلفن همراه مبني بر دريافت SMSهايي كه كسر مبالغي از طرف خيرين و نيكوكاران جامعه را موكول به اضافه كردن آن به هزينه كاركرد قبوض تلفن همراه مي  كند، شركت ارتباطات سيار اعلام كرد: هيچ  گونه وجهي از اين بابت دريافت نخواهد كرد.
بر اساس اين گزارش، در صورت بروز هرگونه تغيير مراتب پس از طي مراحل قانوني ، به طور رسمي از طرف اين شركت اعلام خواهد شد.
به گزارش ايلنا، مشاور سازمان بهزيستي شب گذشته در بخش خبري ۳۰/۲۰ به نقل از مديرعامل شركت ارتباطات سيار اعلام كرد: مشتركاني كه به صورت ناخواسته اعداد ۱ تا ۳ را به شماره ۲۰۰۱۱ ارسال كرده  اند، مي  توانند در صورت انصراف ، مجدداً عدد ۷ را به همان شماره ارسال كنند، به اين ترتيب مبالغي كه به اين حساب واريز شده، برگشت داده خواهد شد.

هشدارها شنيده نشدند ؛ يك اثر ملي تخريب شد
001140.jpg
گروه علمي فرهنگي:  بخشي از دانشكده  پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران با وجود ثبت در فهرست آثار ملي و هشدارهايي كه پيش از اين داده شده بود، تخريب شد.
دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران به عنوان ميراث فرهنگي در فهرست آثار ملي ثبت شده است و هيچ گونه تعرضي نسبت به حريم سازه  آن مجاز نيست. نزديك به يك ماه پيش با استناد به اطلاعيه  معاونت اداري مالي دانشكده  پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران مبني بر اين كه قرار است بخش هايي از ساختمان تاريخي اين دانشكده، به عنوان تعميرات داخلي، تخريب شود، نسبت به اين اقدام هشدار داده شده بود.
به گزارش ايسنا، در همان زمان، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران كه از طريق خبر ايسنا از تخريب بخشي از اين دانشكده در آينده  نزديك مطلع شد، با چند روز تأخير، كارشناس خود را به محل اعزام و سپس اعلام كرد كه هيچ اقدامي كه بنا را تهديد كند، انجام نشده است.
اما واقعيت امروز، تخريب بخشي از ديوار كلاس شماره  پنج دانشكده است؛ اين كلاس، قسمتي از بناست كه به صورت قرينه ساخته شده و در گذشته نيز به دليل بي توجهي مسئولان و ساخت كلاس آموزشي، حالت هندسي خود را از دست داده بود. تخريب ديوار كلاس شماره  پنج، گويا دامن گير كلاس هاي مجاور نيز خواهد شد. دكتر حاجتي معاون امور مالي - اداري دانشكده يادشده در گفت وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين كه اين تعميرات در فضاي داخلي است و نظر دفتر فني دانشگاه نيز در اين رابطه اخذ شده است و درصورت تداخل با ميراث فرهنگي، آنها اين نكته را حتما گوشزد مي كردند، گفت: اين كارها كه به كرات انجام شده، به منظور استفاده بهينه از فضاها بوده و در مسير اداري تصميم گيري شده و اين معاونت فقط مجري امر است.
بنا بر اين گزارش، پيش از اين، موردي مشابه با پيگيري دانشجويان دانشكده  علوم پزشكي و دخالت سازمان ميراث فرهنگي، غيرقانوني اعلام و از ادامه  كار آن جلوگيري شد.

با فرزندان خود رفيق باشيد تا سراغ مواد مخدر نروند
فارس: يافته هاي محققان حاكي از آن است كه هر چه پدر و مادر يك نوجوان يا جوان با او بيشتر رفيق باشند، احتمال روي آوردن آن فرد به مواد مخدر كاهش مي يابد.
به گزارش پايگاه اينترنتي نشريه تخصصي پيشگيري هاي اوليه، تحقيقات دانشمندان اين نشريه حاكي از آن است كه اكثر جوانان و افراد بزرگسال تصميمات خود را در مورد گرايش به مواد مخدر تحت تاثير اطرافيان و خصوصا دوستان خود مي دانند.
اين محققان معتقدند كه پدر و مادر در صورتي كه دوست و رفيق فرزند خود محسوب شوند مي توانند در اين تصميم گيري ها دخيل باشند، اما در غير اين صورت احتمالا ميزان اثر آنها بسيار كاهش مي يابد.
اين محققان به والدين توصيه مي كنند براي جلوگيري از اعتياد فرزندان خود به مواد مخدر با آنها رفيق شوند چرا كه هر چه پدر و مادر با فرزند خود روابط دوستانه تري داشته باشند، فرزند آنها كمتر دچار اعتياد مي شود.

تلفن همراه عامل بروز مشكلات خانوادگي
001134.jpg
گروه اجتماعي: كساني كه بيش از اندازه از تلفن همراه استفاده مي كنند، بيش از ديگران در معرض مشكلات و گرفتاري هاي خانوادگي قرار دارند.
نتايج تحقيقات نشان مي دهد تلفن همراه فاصله بين منزل و محل كار را از بين برده و زندگي بسياري از خانواده هاي آمريكايي را به جهنم تبديل كرده است، چرا كه وجود تلفن همراه موجب شده ارباب رجوع براي انجام كارهاي اداري و ... با تلفن همراه افراد شاغل در هنگام حضور آنها در منزل تماس بگيرند و آرامش خانوادگي آنها را به هم بزنند و فرصت با هم بودن را از اعضاي خانواده سلب كنند.

جامعه پزشكي كشور از اختلافات طبقاتي رنج مي برند
ايسنا: معاون سلامت وزارت بهداشت ضمن اظهار تاسف از اختلاف طبقاتي جامعه پزشكي كشور گفت: قشر عظيمي از جامعه پزشكان ايراني از جمله پزشكان عمومي، متخصص و پرستاران از عدم تامين كافي زندگي، معاش، مسكن و حقوق كافي رنج مي برند و اين واقعيتي است كه در جامعه با آن روبه رو هستيم.
دكتر سيد مؤيد علويان با بيان اين كه اين اختلاف طبقاتي جامعه پزشكي از دغدغه هاي فكري ماست، اظهار كرد: متأسفانه در نظام سلامت كشور عده اي اندك با درآمدهاي بالا و تاثيرگذار در نظام سلامت هستند كه اين اختلاف طبقاتي را به وجود آوردند كه اين صرفاً شامل حال پزشكان نيست بلكه منظور همه افراد دخيل در نظام سلامت است.

افزايش چاقي و ديابت با مصرف غذاهاي آماده
ايسنا: يك متخصص تغذيه به افرادي كه در هفته بيش از ۲ بار غذاهاي آماده ( (Fast food مصرف مي كنند هشدار داد كه استفاده زياد از غذاهاي پركالري و چرب احتمال ابتلاي افراد را به چاقي و ديابت افزايش مي دهد.
دكتر يوسف اسكندري با اشاره به اينكه همبرگر، پيتزا و سيب زميني سرخ شده از جمله غذاهاي آماده با حجم كم اما پركالري و چرب هستند، افزود: مصرف اين غذاها كه امروزه در برنامه غذايي افراد جاي خود را به غذاهاي سالم و مغذي داده است، خطرات جدي را براي سلامت تمام گروه هاي سني به ويژه كودكان و سالمندان در پي دارد.

بازنشستگي زود هنگام عمر را كم مي كند
گروه اجتماعي: بازنشستگي زود هنگام، باعث كاهش طول عمر انسان مي شود.
محققان دانشگاه تگزاس با تحقيق روي ۳۵۰۰ نفر از كارمنداني كه در ۵۵ و ۶۰ و ۶۵ سالگي بازنشسته شده بودند، دريافتند كاركناني كه در ۵۵ سالگي بازنشسته شده اند، در ۱۰ سال پس از آغاز دوره بازنشستگي در مقايسه با افرادي كه در ۶۵ سالگي بازنشسته شده بودند يا كساني كه همچنان در حال كار كردن بودند ۲ برابر بيشتر در معرض خطر مرگ قرارداشتند. به گفته پژوهشگران، افزايش سن بازنشستگي فرصت زندگي را در ميان اقشار و طبقات اجتماعي، بيشتر فراهم مي كند.

هنگام كار با رايانه پلك بزنيد
ايسنا: كار مداوم با رايانه، مشكلات چشمي و اختلالات بينايي همچون تاري ديد، سوزش، ريزش اشك و خشكي چشم را در پي دارد؛ اين در حاليست كه با عمل به توصيه چشم پزشكان، مي توان از بروز اين مشكلات پيشگيري كرد.
دكتر «علي غفاري» متخصص چشم با اشاره به اينكه ديد حروف چاپي واضح تر از حروف نمايشي (مانيتور) است، اظهار كرد: به اين ترتيب در پي كار مداوم با رايانه احتمال بروز خشكي چشم افزايش مي يابد، زيرا چشم ها به دليل خيره شدن به صفحه مانيتور و تمركز در ديدن حروف، بيشتر در معرض هوا قرار گرفته و اشك سريع تر تبخير مي شود.
وي براي كاهش عوارض چشمي كار با رايانه به افراد توصيه كرد: براي پيشگيري از خشكي چشم ضمن پلك زدن ارادي، مانيتور بايد ۱۰ تا ۲۰ سانتيمتر پايين تر از چشم قرار گيرد تا سطح كمتري از چشم با هوا تماس داشته باشد.
وي ادامه داد: همچنين، ضمن كاهش نور اتاق، از تابش مستقيم نور پنجره و لامپ به مانيتور ممانعت شود؛ چرا كه در غير اين صورت در ديد اختلال ايجاد مي شود و نيز، لازم است افراد پس از ۱۰ دقيقه كار با رايانه از مانيتور چشم برداشته و ۵ تا ۱۰ ثانيه به نقطه اي دور نگاه كنند تا عضله چشم استراحت كند.

به ميزباني كميسيون ملي يونسكو در تهران
صاحبنظران ۱۵ كشور منطقه سياستگذاري علم و فناوري را بررسي مي كنند
گروه علمي فرهنگي: نشست اجلاس منطقه اي سياستگذاري علم و فناوري به منظور همفكري كارشناسان و صاحبنظران كشورهاي منطقه در عرصه سياستگذاري علم و فناوري از روز شنبه به مدت سه روز در تهران در حال برگزاري است.
دكتر محمد توكل، دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران در حاشيه نشست اجلاس منطقه ا ي سياستگذاري علم و فناوري هدف از برگزاري اين اجلاس را بررسي سياستگذاري علم و فناوري در كشور و منطقه عنوان و خاطرنشان كرد: «اين اجلاس قرار بود در شهريور ماه سال جاري برگزار شود كه به علت تغييرات در حوزه مديريت اجرايي كشور به بهمن ماه موكول شد» .
به گزارش ايسنا، در اين نشست كه با حضور ۱۵ كشور از منطقه آسياي ميانه، آسياي غربي و آسياي جنوبي و شخصيت هاي صاحب نظر از چند كشور دنيا و با همكاري سازمان يونسكو و همفكري و همراهي برخي از سازمان هاي بين الملل فعال در منطقه برگزار مي شود، علاوه بر ارائه گزارش هايي از وضعيت سياستگذاري علم و فناوري كشور، مسئولان و صاحب نظران ايراني و خارجي اين حوزه به بحث و همفكري مي پردازند.
دكتر توكل با اعلام اين كه ۳۰ مقاله كشوري در اين سه روز ارائه شده و روي آنها بحث و تبادل نظر و انتقال تجربيات صورت مي گيرد، افزود: «فعاليت اجلاس به صورت كارشناسي است و به صورت سمينار علمي به مفهوم بحث نظري نيست بلكه هدف اين است كه آخرين يافته هاي علمي و آخرين تجربيات كشورهاي خارجي به ويژه كشورهايي كه وضعيتي مشابه ما دارند ارائه و بررسي شده و نتايج آن تدوين شود تا مستقيما مورد استفاده نهادهاي مرتبط با امر سياستگذاري علم و فناوري در كشور ما و كشورهاي همجوار قرار گيرد» .
اجلاس منطقه اي سياستگذاري علم و فناوري، اول تا سوم بهمن(امروز) به ميزباني كميسيون ملي يونسكو در دانشگاه تهران در حال برگزاري است.

زنداني كردن زنان خياباني پاك كردن صورت مسأله است
گروه اجتماعي:  رئيس انجمن مددكاري ايران، اعلام كرد: زنداني كردن زنان خياباني پاك كردن صورت مسأله و برخورد با معلول است.
دكتر مصطفي اقليما، رئيس انجمن مددكاري ايران، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: برخوردهاي پليسي با زنان خياباني مشكلي را حل نمي  كند و تنها به صورت موقت، از حضور تعدادي از آنها در خيابان جلوگيري مي  كند.وي افزود: بسياري از زنان خياباني بر اثر فقربه خيابان  ها كشيده مي  شوند و برخوردهاي ضربتي با آنها پاسخگو نيست.
به گفته اقليما، در حال حاضر، يك ميليون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در جامعه وجود دارد كه در صورت عدم حمايت از آنها، احتمال آسيب ديدن آنان وجود دارد. وي تصريح كرد: زنان سرپرست خانوار بايد مورد حمايت جدي قرار گيرند؛ زيرا مستمري  هاي ناچيزي كه از سوي نهادهاي حمايتي به آنها ارائه مي  شود، نمي  تواند پاسخگوي نياز زندگي آنها باشد.
رئيس انجمن مددكاري ايران، با اشاره به كاهش سن روسپي  گري، گفت: طبق اعلام برخي مسئولان استاني، سن روسپي  گري به زير ۱۵ سال رسيده كه اين موضوع بسيار اسفبار است. وي خاطرنشان كرد: روسپي واقعي كسي است كه براي لذت بردن اقدام به تن فروشي كند، در حالي   كه بسياري از زنان خياباني بر اثر فقر و مشكلات اقتصادي به اين كار وادار شده  اند.
به گفته اقليما، در صورتي   كه بسياري از زنان خياباني شغل مناسبي پيدا كنند، از تن  فروشي دست مي  كشند و به زندگي عادي بازمي  گردند؛ اما در حالي  كه افراد تحصيل كرده كشور از بيكاري شاكي هستند، ايجاد شغل براي اين زنان بسيار مشكل است. وي افزود: يكي از مباحثي كه در زمينه زنان خياباني مورد بي  توجهي قرار گرفته، اين است كه مردان خياباني و متقاضي، زمينه  ساز وجود زنان خياباني هستند. وي، با اشاره به اين  كه بسياري از زنان خياباني به دليل مشكلات اقتصادي به اين كار كشيده شده  اند، گفت: مردان خياباني كه به نياز زنان واقف هستند، آنها را وارد چرخه فحشا مي  كنند و از طريق باندهاي خود، مانع از خروج آنان مي  شوند.
اقليما يادآور شد: متأسفانه مسئولان علت  ها را ناديده گرفته و با معلول  ها برخورد مي  كنند كه اين كار هيچ  گاه نتايج مطلوبي در بر نخواهد داشت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |