دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۵ - Jan 23, 2006
راه جديد مقابله با تصادفات رانندگي در شب
نصب دوربين مادون قرمز روي ماشين
نصب دوربين هاي مادون قرمز ديد در شب در اتومبيل ها از آمار تصادفات رانندگي بسيار كم مي كند
001131.jpg
نيما عليزاده :حدود ۲۳ هزار نفر ساليانه در قاره اروپا بر اثر تصادفات رانندگي هنگام شب كشته مي شوند و به همين خاطر دو كمپاني بزرگ اتومبيل سازي در آلمان، مرسدس بنز و  ب. ام. و، دوربين هاي مادون قرمزي را در اتومبيل هاي خود طراحي كرده اند تا رانندگي هنگام شب آسان و مطمئن شود. هر دو كمپاني با دو تكنولوژي متفاوت اين سيستم را طراحي كرده اند كه به مقايسه آن مي پردازيم.
از اين به بعد شب ها هنگامي كه در خيابان رانندگي مي كنيد، گربه ها را به رنگ خاكستري روشن يا سفيد مي بينيد! البته اگر قرار باشد با اتومبيل هاي جديد ب.ام.و رانندگي كنيد. كمپاني ب.ام.و از ماه سپتامبر گذشته اين دوربين ها را روي مدل هاي مختلف اتومبيل هاي خود نصب كرده است.
در دوربين هاي نصب شده، سنسورهاي گرمايي نصب شده است كه نسبت به گرماي بدن هرگونه جانداري اعم از انسان و حيوان عكس العمل نشان داده و با تفاوتي آشكار از ديگر قسمت هاي خيابان و اشياي بدون جان، آن را نشان مي دهد. اين دوربين كه روي سپر جلو نصب مي شود، مي تواند تا فاصله ۳۰۰ متري، هرگونه جانداري را شناسايي كند. راننده مي تواند اطلاعات دريافتي دوربين را روي مانيتور ۸/۸ اينچي كه در اتومبيل هاي ب.ام. و معروف به سيستم i-Drive است، مشاهده كند.
اما همانطور كه گفته شد در اتومبيل هاي مرسدس بنز كلاس S هم از اين تكنولوژي استفاده شده كه نوع عملكرد آن در مقايسه با دوربين هاي نصب شده روي اتومبيل هاي ب.ام.و متفاوت است. در دوربين هاي مرسدس بنز، سنسور گرمايي وجود ندارد، بلكه به صورت فرستادن سيگنال عمل مي كند. اين دروبين ها كه در پشت آينه عقب و روي شيشه جلو نصب مي شود، تا فاصله ۱۵۰ متري فضاي ديد راننده را در شب كاملا روشن مي كند. تصوير ارسال شده بسيار واضح تر از تصويري است كه دوربين هاي نصب شده روي اتومبيل  هاي ب.ام.و ارسال مي كنند، به طوري كه در تصاوير دوربين هاي بنز، راننده مي تواند حتي يك سنگ را روي آسفالت مشاهده كند. در عكس مي توانيد تصاوير ارسالي دو دوربين را با هم مقايسه كنيد. كارشناسان مي گويند كه وضوح در دوربين هاي بنز هيچ كمكي به راننده نمي كند و حتي در مواردي باعث حواس پرتي راننده نيز مي شود، زيرا تشخيص جاندار با غير جاندار كمي دشوار است و راننده بايد وقت بيشتري را براي ديدن تصوير صرف كند، اما در دوربين هاي نصب شده در اتومبيل هاي ب.ام.و فقط روي جاندارها تمركز شده و تشخيص آن نسبت به ديگر اشياي بدون جان به راحتي انجام مي شود، اما ديگر قسمت هاي خيابان و يا ديگر اشياء مثل سنگ و يا چاله در اين دوربين ها قابل تشخيص نيست. در مورد قيمت اين دوربين ها هم بايد گفت كه هزينه نصب اين دوربين در اتومبيل هاي ب.ام.و ۱۹۵۰يورو است و در اتومبيل هاي مرسدس بنز ۱۹۲۵ يورو.
001128.jpg
قرار است اين دوربين ها در مدل هاي كوچكتر محصولات دو كمپاني ب .ام.و و بنز نيز نصب شود. همچنين قرار است در آينده براي جلوگيري از دزدي در اتومبيل ها نيز از اين مدل دوربين ها استفاده شود. اين تكنولوژي براي اولين بار در صنايع نظامي به كار گرفته شد.
منبع: Auto Motor & Sport, Jan2006
مقايسه دوربين هاي مادون قرمز بنز(چپ) و ب.ام.و(راست)

سياره هاي سيستم هاي دوتايي
پارس اسكاي: جديدترين شبيه سازي هاي كامپيوتري انجام شده در موسسه كارنگي نشان مي دهد كه برخلاف تصورات پيشين دانشمندان، سيارات مي توانند در اطراف سيستم هاي ستاره اي دوتايي تشكيل شوند و به حيات خود در ميان آنها ادامه دهند كه با اين حساب تعداد سيارات خارج از منظومه شمسي مي بايست بسيار بيشتر از تصورات قبلي ما باشد. اين كار نظري جديد نشان مي دهد كه سيارات گازي غول پيكر همانگونه كه در اطراف ستاره هاي تكي شكل مي گيرند مي توانند در اطراف سيستم هاي دوتايي نيز تشكيل شوند.
نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه تعداد سيارات گازي مانند مشتري و سيارات قابل سكونت مانند زمين مي تواند بيشتر از چيزي باشد كه قبلا تصور مي شد .دكتر آلن باس از مديران اين پروژه در اين باره گفت : «پيش از اين ما براي پيدا كردن ديگر منظومه هاي تنها به ستاره هاي تكي توجه مي كرديم اما اكنون فهميديم كه تمامي ستاره ها حتي ستارگان دوتايي مي توانند داراي منظومه اي از سيارات باشند .»
از هر سه ستاره در كهكشان راه شيري دو تاي آنها مربوط مي شود به سيستم هاي ستاره اي دو يا چند تايي كه گاهي جدايي آنها نسبت به هم كم (دوتايي هاي نزديك) و گاهي زياد است (دوتايي هاي دور) اما جدايي بيشتر دوتايي ها برابر فاصله خورشيد تا نپتون است (تقريبا ۳۰ واحد نجومي). پيش از اين دانشمندان تصور مي كردند كه به هنگام شكل گيري سياره در اطراف يكي از مولفه (ستاره)هاي سيستم دوتايي گرانش مولفه ديگر اجازه شكل گيري و تجمع گاز را به سياره نمي دهد و سياره اي تشكيل نمي شود اما شكارچيان سيارات توانستند سياراتي را بيابند كه با اين نظريه در تناقض باشد.اما باس و همكارانش نشان دادند كه اگر امواج گرانشي ستاره نديم ضعيف باشد سيارات غول پيكر گازي مي توانند در اطراف يكي از ستاره ها شكل بگيرند و اگر اين ذرات به اندازه كافي سرد باشند مي توانند تبديل به ذرات يخ زده گردند و نهايتا منجر به ايجاد هسته اي جامد مي شوند كه تقريبا جرم و اندازه اي نزديك به زمين دارد.
مدل باس نشان مي دهد كه سيارات غول پيكر به راحتي و همان گونه كه در اطراف ستارگان تكي شكل مي گيرند مي توانند در اطراف ستارگان دوتايي نيز تشكيل شوند.
در مدل جديد باس، پس از تشكيل ديسك غبار، اين ديسك تبديل به چند بازوي مارپيچي از غبار مي شود كه مستقلا به دور سياره مي چرخد و عمليات تشكيل سياره در آنها اتفاق مي افتد .
تراكم در اين نواحي بازو مانند به سرعت انجام مي شود، به طوري كه تشكيل سيارات در اين حالت ۱۰۰۰ سال سريع تر از حالت عادي اتفاق مي افتد. كشف سيارات گازي بيشتر در اطراف سيستم هاي ستاره اي مي تواند تاييدي بر اين مدل باشد و به اين سئوال پاسخ دهد كه آيا حقيقتا امواج گرانشي ستار ه ها آنقدر ضعيف هستند كه سيارات غول پيكر گازي بتوانند در اطراف آنها شكل بگيرند يا نه.

اصلاح نرم افزار آي تيونر
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي:  شركت اپل به دنبال مشاهده مشكلات موجود در نرم افزار Jukebox از مجموعه آي تيونر اقدام به اصلاح آن كرده است. اين اشكالات توسط تعدادي از كاربران به شركت اپل اطلاع داده شده بود.
اين شركت اعلام كرد به منظور ارتقاي اين نرم افزار بخش جديدي به نام mini Store اضافه خواهد گرديد كه مي تواند اشكالات موجود در موزيك ها را برطرف سازد .از قابليت هاي اين ابزار، استفاده از علائم قانوني موزيك يا ويدئو است و نام و مشخصات آن قطعه را براي نمايش لازم دارد و بدين ترتيب از استفاده غيرقانوني جلوگيري خواهد كرد.
منبع: AP.org

برنامه هاي مايكروسافت براي ويندوز اكس پي
گروه دانش و فناوري _محمدتقي رسولي:مايكروسافت روز گذشته اعلام كرد كه پشتيباني خود را از سيستم عامل ويندوز اكس پي تا دو سال پس از انتشار نسخه جديد ويندوز خود ادامه خواهد داد. ويندوز جديد مايكروسافت به نام ويستا قرار است در اواخر سال ۲۰۰۶ ارائه شود. اين هشدار مايكروسافت به تمامي نسخه هاي ويندوز اكس پي اعم از Professional و Home Edition خواهد بود و پس از آن عملاً مايكروسافت تعهدي در مورد اين دو ويندوز نخواهد داشت. البته اين مورد شامل مشترياني كه براي پشتيباني پول پرداخت كرده اند، نخواهد شد و آنها تا سال ۲۰۱۳ پشتيباني خواهند شد و فقط پشتيباني عمومي و رايگان مايكروسافت قطع خواهد شد.
منبع:Computer World.com

نمونه آسان
جدول اعداد
۳
001143.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم.
مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهد شد.

مكانيسم جديد در مورد مقاومت دارويي سرطان
مؤسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي :كشف مكانيسم جديد بروز مقاومت سلول هاي سرطاني نسبت به اثر داروها مي تواند پاسخگوي بسياري از مقاومت هاي مشاهده شده در ارتباط با داروهاي ضد سرطان باشد.
براساس تحقيقاتي كه در دانشگاه تفنيون انجام گرفته، مشخص شده است طي شيمي درماني، موتاسيوني در پروتئين ABCG2 روي مي دهد. در اثر اين موتاسيون ABCG2 مي تواند انواع مختلف داروهاي ضد سرطان از خانواده فولات را به بيرون از سلول سرطاني منتقل نمايد. به اين ترتيب، سلول هاي بدخيم از اثر سمي داروها دور مانده و به طور كامل نسبت به آنها ايمن مي شوند. اين امر موجبات گسترش سريع سرطان را فراهم خواهد آورد. داروهاي ضد فولات در درمان انواع مختلف سرطان شامل سرطان سينه، سرطان كولون، لوكمي و سرطان غشايي كه در ريه توسعه مي يابد به كار مي روند.
براساس اين سري مطالعات تاخير موتاسيون در سلول هاي سرطاني ميسر مي باشد. پروفسور يهودا آشاراف محقق اصلي اين گروه تحقيقاتي اظهار داشت كه «اين موتاسيون پديده اي است كه طي آن يك اسيد آمينه در ساختار پروتئين ABCG2 تغيير مي نمايد. با اين تغيير پروتئين فوق به عنوان يك پمپ در سلول عمل كرده و داروهاي مختلف ضد سرطان را از بين مي برد.» وي افزود: «پروتئين موتاسيون يافته ABCG2 به صورت يك پمپ بسيار قوي عمل مي نمايد به طوري كه سلول هاي سرطاني را نسبت به داروهاي مختلف ضد سرطان ۶۰۰۰ بار مقاومت تر مي سازد.»
پروفسور آشاراف در ادامه تحقيقات خود مكانيسم ديگري را در ارتباط با مقاوم سازي سلول توسط حامل ABCG2 كشف نمود. گروه تحقيقاتي وي دريافتند كه سلول هاي سرطاني مقاوم شده از ناحيه اي در سلول براي جايگزين كردن داروهاي ضد سرطان استفاده مي كنند. نتايج تحقيقات گروه فوق نشان داد كه سلول هايي كه در مجاورت سلول هاي سرطان سينه قرار دارند وزيكول هايي به شكل بالون توليد مي كنند كه به عنوان محلي براي تخليه داروهاي ضدسرطان توسط پروتئين هاي موتاسيون يافته ABCG2 عمل مي نمايند. به گفته آشاراف پروتئين موتاسيون يافته ABCG2 به مقدار زيادي در غشاء خارجي اين وزيكول كه در مجاورت سلول هاي سرطاني قرار دارند يافت مي شود. وي افزود: «اين فرآيند سلول هاي سرطاني را از داروهاي شيمي درماني مانند ميتوكسانترون پاك نموده و اين مواد را در درون وزيكول ها جمع مي نمايد. اين وزيكول ها بزرگ و متورم مي شوند به طوري كه قادرند تا هزار برابر عظمت دارو در محيط اطراف را در خود نگه دارند.»
محققين گروه تحقيقاتي فوق براي اثبات مشاهدات خود توانسته اند با ايجاد تأخير در موتاسيون مذكور در سلول هاي سرطاني موجبات اثر سميت داروهاي ضد سرطان و مرگ سلول هاي بدخيم را مهيا نمايند.

جراحي با تيغ گاما عمر بيماران سرطاني را طولاني تر مي كند
001125.jpg
ايرنا:پژوهشگران مي گويند بسياري از بيماراني كه سرطان به مغز آنها گسترش يافته است مي توانند با روش جديد جراحي با تيغ گاما سالها زنده بمانند. رويترز هلث از نيويورك به نقل از پژوهشگران گزارش داد: در ۴۰درصد از مبتلايان به بدخيمي هاي سيستميك سرطان متاستاز كرده و به مغز گسترش يافته است و جراحي با پرتوهاي گاما مي تواند عمر اين بيماران را دست كم ۱۳ماه طولاني تر كند.
دكتر داگلاس كوندزيولكا از مركز پزشكي دانشگاه پيتسبورگ، در پنسيلوانيا و همكارانش۴۴بيمار را كه بيش از چهار سال پس از جراحي با تيغ گاما زنده ماندند مورد ارزيابي قرار دادند. در جراحي با تيغ گاما كه در آن هيچ گونه شكاف جراحي ايجاد نمي شود، پرتوهاي متمركز گاما به سمت يك هدف مشخص هدايت مي شود و به تومورهاي مغزي كه پيشتر غيرقابل دسترس بودند اصابت مي كند. شركت كنندگان در اين مطالعه نمايانگر ۶‎/۵درصد مبتلايان به متاستاز مغزي هستند كه طي سال هاي ۱۹۸۸و ۲۰۰۰ تحت جراحي با تيغ گاما قرار گرفتند. اين بيماران بطور ميانگين ۶۸ ماه زنده ماندند و ۱۶بيمار در آخرين بررسي ها در قيد حيات بودند. حداكثر زماني كه اين بيماران توانستند به حيات خود ادامه دهند ۱۵۶ماه ثبت شده است.
در بررسي اخير از ۱۳۳متاستاز مغزي در ۹۹مورد بهبود مشاهده شد، در ۲۲مورد تغيير حجم مشاهده نشد و در ۱۲مورد تومور بزرگتر شد. اين پژوهشگران افزودند، ۲۱بيمار به درمان مجدد با اين شيوه نياز پيدا كردند. يكي از بيماران كه بيش از ۱۰سال زنده ماند هفت بار تحت عمل جراحي قرار گرفت. بين بيماراني كه پس از درمان زنده ماندند و بيماراني كه طي سه ماه بعد از درمان جان سپردند از نظر سن،جنسيت، درصد سرطان ريه، ملانوما يا سرطان كليه تفاوتي مشاهده نشد. همچنين هيچ گونه تفاوتي در دوز پرتوها، پرتودرماني قبلي كامل مغز، حجم بزرگترين تومور و يا حجم كلي تومور بين اين بيماران ديده نشد. بيماراني كه بيش از چهار سال در قيد حيات بودند نسبت به بيماراني كه بلافاصله پس از جراحي جان خود را از دست دادند، قبل از جراحي عملكرد جسماني بهتر، متاستاز و سرطان كمتري در ساير قسمتهاي بدن خود داشتند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |