دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۵ - Jan 23, 2006
انتقاد عضو كميسيون بهداشت مجلس:
سلامت مردم در لايحه بودجه ۸۵ اولويت ندارد
001212.jpg
گروه اجتماعي:عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت در لايحه بودجه پيشنهادي براي سال ۸۵ هيچ اولويتي به بخش سلامت نداده است و اگر اين لايحه تصويب شود وضعيت سلامت مردم در سال آينده به مراتب بدتر از امسال مي شود.
مسعود اميني افزود: متاسفانه بر خلاف انتظار ما كه به طور طبيعي انتظار مردم است دولت در لايحه بودجه سال آينده به وظايف اصلي حاكميتي خود كه شامل سه امر امنيت، سلامت و آموزش است درست مانند دولت گذشته اهميت كافي نداده است و به خصوص سلامت مردم در اولويت سوم و چهارم هم قرار نگرفته است.
وي ادامه داد: لايحه پيشنهادي دولت به وضوح نشان مي دهد كه سازمان مديريت و برنامه ريزي و معاونت اجتماعي آن هيچ اهميتي به سلامت مردم نداده است، نمي توان گفت وزير بهداشت كوتاهي كرده شايد وزير بهداشت نتوانسته به خوبي از حقوق بخش سلامت دفاع كند يا اجازه اين كار به او داده نشده است.
نماينده كميسيون بهداشت و درمان مجلس در كميسيون تلفيق بودجه ادامه داد: انتظار مردم و نمايندگان آنها اين بود كه رئيس جمهوري بر اساس قولي كه به كميسيون بهداشت و درمان داده بود اولويت بالاتري براي سلامت مردم قائل شود و متاسفانه اين لايحه تكاليف برنامه چهارم توسعه را نيز عملي نمي كند.
اميني اضافه كرد: بر اساس برنامه چهارم توسعه، سهم مردم از هزينه هاي درمان براي افرادي كه تحت پوشش بيمه ها هستند بايد از ۶۰درصد فعلي به حدود ۳۰ درصد برسد يعني تقريبا نصف شود و بر اين اساس بايد سالانه حدود هشت درصد از سهم پرداختي مردم كم و به هزينه هاي دولت اضافه شود در حالي بر اساس لايحه دولت، نه تنها هزينه هاي مردم كم نمي شود بلكه در بسياري از جاها افزايش هم مي يابد.
وي گفت:  كاهش سهم مردم از هزينه هاي سلامت در صورتي عملي مي شود كه سالانه حدود ۳۵ درصد به بودجه هاي بخش سلامت افزوده شود اين درحالي است كه هيچ توسعه اي در اين بخش نداشته باشيم و اگر استخدام و توسعه مراكز درماني را هم در نظر بگيريم اين افزايش بودجه بايد بيش از ۳۵ درصد باشد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود: متاسفانه بر اساس لايحه بودجه دولت، اعتبار بخش سلامت در مجموع حدود۲ درصد افزايش يافته است و البته در بعضي شاخصها مانند اعتبارات تملك دارايي و سرمايه  اي دانشگاهها بين ۱۰ تا۲۰ درصد رشد منفي و كاهش را نشان مي دهد.
اميني گفت: علاوه بر آن طرح بيمه روستائيان، پزشك خانواده و نظام ارجاع كه در سال جاري آغاز شده  است قطعا در سال آينده براي تكميل آن به بودجه هاي بيشتري نياز دارد در حالي كه بودجه لازم براي تكميل و اجراي اين پروژه در سال آينده پيش بيني نشده و متاسفانه اين نگراني وجود دارد كه اين طرح در سال آينده با شكست مواجه شود.
وي افزود: متاسفانه روند بي توجهي به سلامت مردم همچنانكه در دولت هشتم وجود داشت در دولت نهم نيز ادامه دارد و به رغم آنكه مجلس هفتم توجه مناسبي به بودجه بخش سلامت داشت به با وجود بي توجهي دولت توانست بودجه هاي اين بخش را در حدود ۵۰ درصد افزايش دهد اما متاسفانه بسياري از طرحهاي سلامت در لايحه بودجه امسال عملي نشد.

برداشت بعدي...!--علي درويش
* چرا غالباً گفتاري با «قافيه» و رفتاري بي «قيافه» داريم؟
* اگر «هندوانه» زير بغل داري، مراقب پوست «خربزه» زير پايت باش!
* كسي كه «سرش به سنگ» خورده هيچ وقت «سنگ به سرش» نمي خورد!
* با عبارت «متأسفم، ببخشيد» نشان دهيد كه اشتباهتان يك «اتفاق» بوده نه يك «انتخاب» .
* «فكر» ما كوتاه است، «عمر» كوتاه نيست!

حق بيمه روستاييان و عشاير چهار برابر
كمتر از مناطق شهري است
گروه اجتماعي: وزير رفاه و تأمين اجتماعي گفت: نرخ حق بيمه بازنشستگي و ازكار افتادگي روستائيان و عشاير حداكثر ۵ درصد مي باشد كه نسبت به بيمه شدگان شهري ۴ برابر مي باشد.
مهندس پرويز كاظمي در جمع مديران و كاركنان صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير كشور با اعلام اين مطلب افزود: نزديك به يك سوم جمعيت كل كشور در روستاها و مناطق عشايري ساكن هستند. لذا حق برخورداري از تأمين اجتماعي به اين قشر مولد و شريف با عنايت به تكاليفي كه در قانون اساسي و برنامه هاي پنج ساله كشور در كنار ساير الزامات گوناگون تاريخي، اقتصادي، انساني، فرهنگي، اجتماعي، وضعيت معيشتي، چگونگي توزيع ناعادلانه درآمدها و عدم تعادل تاريخي و ساختاري در كشور در اين مقطع به طور خاص امري اجتناب ناپذير است. وي در تشريح دلايل عقب افتادگي ساختار تأمين اجتماعي در حوزه خدمات رساني به اقشار محروم افزود: قريب به چهل سال عليرغم وجود مباني قانوني هيچ گام مؤثري در جامعيت دادن و فراگيري بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير در ابعاد مختلف و گسترده آن برداشته نشده است.وزير رفاه و تأمين اجتماعي گفت: با توجه به تجربيات تاريخي و آسيب شناسي هاي صورت گرفته در خصوص دلايل عدم موفقيت در تحقق بيمه هاي اجتماعي روستاييان و عشاير و مشخص شدن سياست هاي راهبردي و ثبات سياست هاي تأمين اجتماعي در كشور و نيز تكليف دولت به ايجاد يك نهاد پايدار و قانوني، تأسيس صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير، با هدف تحت پوشش قراردادن جمعيت روستايي و عشايري كشور امري درست و اساسي در چارچوب سياست هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران است.

نظر رسمي شوراي نگهبان پيرامون طرح
فعاليت شركت هاي هرمي بزودي اعلام مي شود
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: طرح الحاق يك بند و يك تبصره به ماده (۱) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور مصوب ۱۳۶۹ و اصلاح تبصره (۱) ماده (۲) آن كه به طرح ممنوعيت فعاليت شركت هاي هرمي يا گلدكوئيست مشهور شده است در جلسه اخير اين شورا مطرح و مغاير موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.
به گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع رساني شوراي نگهبان دكتر عباسعلي كدخدايي در نشست خبري خود با خبرنگاران افزود: مجلس ايرادات شوراي نگهبان به اين طرح را برطرف كرده است.وي در عين حال گفت: نظر قطعي و رسمي شوراي نگهبان درباره طرح شركت هاي هرمي هنوز اعلام نشده و پيش بيني مي شود در همين هفته رسماً به مجلس شوراي اسلامي اعلام شود.

فراخوان انجمن صنفي از روزنامه نگاران بيكار
گروه اجتماعي: در پي پيشنهاد معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران مبني بر اعلام اسامي آن دسته از روزنامه نگاران عضو انجمن كه ناخواسته و به دلايل گوناگون در حال حاضر در نشريه خاصي فعاليت ندارند، جهت دريافت هديه رياست جمهوري به اطلاع مي رساند كه اين گروه از روزنامه نگاران در صورت تمايل مي توانند با مراجعه به محل انجمن صنفي، آمادگي خود را تا تاريخ شنبه ۸/۱۱/۸۴ براي دريافت اين هديه اعلام نمايند.

نشان فدراسيون جهاني مسابقات رياضي
به دبير ايراني تعلق گرفت
گروه علمي فرهنگي: دكتر رجايي، دبير رياضي و از پايه گذاران انجمن هاي علمي آموزشي معلمان رياضي و يكي از موسسان و اعضاي شوراي اجراي اتحاديه انجمن هاي علمي و آموزشي معلمان ايران جايزه نشان جهاني paul Erdos را از آن خود كرد.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اهداء كننده اين نشان، فدراسيون جهاني مسابقات ملي رياضي (WFNMC) وابسته به كميسيون بين المللي آموزش رياضي (ICMI) است كه با بررسي سوابق علمي، تحقيقاتي و خدمات دكتر علي رجايي به توسعه دانش رياضي در ايران و نيز فعاليت هاي بين المللي وي، اين مروج ايراني دانش رياضيات را به همراه يك نفر از فيليپين و يك نفر از آمريكا براي دريافت جايزه جهاني در سال ۲۰۰۶ انتخاب كرده است. دكتر اسماعيل يزداني،در نامه اي به وزير آموزش و پرورش ضمن تبريك اين موفقيت ابراز اميدواري كرده است، آموزش و پرورش بتواند از وجود چنين نيروها و نيز پتانسيل  بالقوه بهره  گيرد.

دانش آموزان آموزش ترافيك مي بينند
گروه علمي فرهنگي:در نشست مشترك وزير آموزش و پرورش و فرمانده راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي بر ضرورت آموزش هاي راهنمايي و رانندگي به دانش آموزان تاكيد شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش محمود فرشيدي درديدار با سردار رويانيان فرمانده راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي (ناجا) ،سرهنگ اسماعيلي مديركل دفتر فرهنگ ترافيك و دكتر حسين احمدي سرپرست معاونت آموزش و پرورش عمومي وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت : آموزش و پرورش زيربناي توسعه پايدار و محوري ترين دستگاه در كسب مهارت هاي لازم براي زندگي در جهان پيچيده امروزي است.وي ادامه داد: دوره پيش دبستاني و ابتدايي زمان مناسبي براي يادگيري مهارتهاي زندگي به ويژه در زمينه رعايت قوانين، آداب شهروندي و قوانين راهنمايي و رانندگي است و اگر در سالهاي ابتدايي زندگي بتوان نظم را نهادينه كرد از خسارتهاي زيادي جلوگيري به عمل مي آيد.
در اين ديدار سردار رويانيان براي آموزش دانش آموزان در زمينه قوانين راهنمايي و رانندگي در سطوح مختلف، تدوين و ارايه جزوات، بروشورهاي آموزشي در قالب برنامه هاي درسي و فعاليت هاي رسمي و غيررسمي در مدارس اعلام آمادگي نمود.بنابراين گزارش در اين نشست مقرر شد در زمينه جزئيات همكاري و روشهاي ادامه اين گونه فعاليت ها در مدارس با حضور معاونان و كارشناسان دوطرف جلسات مشتركي برگزار شود.

تاكيد مركز پژوهش ها بر ضرورت تصويب لايحه
حمايت از حريم خصوصي افراد در مجلس
گروه اجتماعي: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ارزيابي مثبت خود از شور اول لايحه حمايت از حريم خصوصي افراد را اعلام كرد.
در اين اظهارنظر كارشناسي آمده است: در اين لايحه تلاش شده است تا به همه مسايل مبتلا به كشور در خصوص حريم خصوصي پاسخ داده شود و به همين دليل لايحه از جامعيت لازم و قابل توجهي برخوردار است. با اين وصف در تدوين برخي از بخش هاي اين لايحه به دليل وجود مقررات مشابه، به ساير قوانين ازجمله مقررات قانون آيين دادرسي كيفري تحت عنوان «تفتيش و بازرسي منازل و اماكن و كشف آلات و ادوات جرم» ارجاع داده شده است.دفتر مطالعات حقوقي مركز پژوهش ها يكي از مهمترين دغدغه هاي اين لايحه را برقراري تعادل و سازش مناسب بين ضرورت حمايت (همزمان) از حريم خصوصي و ساير منافع جامعه دانسته است.در اين اظهارنظر كارشناسي با اشاره به نقص و نارسايي قوانين و مقررات فعلي كشور، بر ضرورت تصويب قانون خاصي براي حمايت از حريم خصوصي افراد تاكيد كرده است.اين اظهارنظر كارشناسي در پايان از نبود قوانيني براي حمايت از حريم جسماني افراد، حريم خصوصي كاركنان در محل هاي كار، حمايت از حريم خصوصي افراد در فعاليت هاي رسانه اي و نيز حمايت از اطلاعات شخصي افراد در دستگاه ها و موسسات دولتي ازجمله مصاديق مربوط به خلاءهاي قانوني نام برده است.

گفته مي شود...
گفته مي شود...

مقتدي صدر پس از ديدار لاريجاني:
جيش المهدي از كشورهاي مسلمان همسايه حمايت مي كند
ايسنا: مقتدي صدر گفت: اگر كشورهاي مسلمان همسايه مورد هدف قرار بگيرند، جيش المهدي از آنها حمايت خواهد كرد. مقتدي صدر، روحاني شيعه عراقي پس از ديدار و گفت وگو با دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي درخصوص اين سوال كه آيا نيرو هاي شبه نظامي جيش المهدي به نيرو هاي امنيتي و ارتش عراق مي پيوندند؟ گفت: جيش المهدي براي حفاظت و حمايت از اسلام تشكيل شده است و از منافع ملت عراق و كشور هاي اسلامي حمايت خواهد كرد. وي درباره دلايلش براي حمايت از ابراهيم الجعفري گفت: ما حمايتي از ايشان نكرده ايم. ما از هر فرد عراقي صالحي براي تصدي نخست وزيري عراق حمايت مي كنيم. اين چهره سياسي و مذهبي عراقي در پاسخ اين سوال كه براي مقابله با سياست هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي اشغالگران چه تصميمي در عراق وجود دارد؟ گفت: هدف اصلي از حمله اشغالگران به عراق مورد هدف قرار دادن اسلام بود، بنابراين براي مقابله با اين هجمه بايد دست به مقابله هاي فرهنگي و اسلامي زد.
صدر در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه ارزيابي اش از نقش مرجعيت شيعه در دولت آينده عراق چيست؟ گفت: مرجعيت شيعه با اين كه درعراق متعدد است، اما در قلب تمامي عراقي ها جاي دارد و اطاعت از دستورات آنها بر همه عراقي ها واجب است.

چمران: جوانان با تفكرات انقلابي بسياري
از بزرگان را پشت سر نهاده اند
ايسنا: حركت جديدي كه پس از انتخاب دكتر احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران آغاز شده، موج نيرومند جديدي ايجاد كرده است كه ممكن است سياستمداران، نخبگان و بزرگان را پشت سر بگذارد.مهدي چمران، مشاور رئيس جمهور و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران كه در نخستين نشست اعلام موجوديت جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: با موج جديدي كه كشورهاي مسلمان منطقه را نيز دربر گرفته، جوانان با تفكرات انقلابي، بسياري از بزرگان را پشت سر نهاده اند و شرايط به گونه اي است كه حتي اگر رئيس جمهور نيز توقف كند، مردم و جوانان توقف نخواهند كرد.چمران با اشاره به سخنراني احمدي نژاد در كنفرانس سران كشور هاي اسلامي درباره رژيم صهيونيستي گفت: سخنان رئيس جمهور موج احساس زنده بودن را در كشورهاي اسلامي و حتي آفريقايي ايجاد كرد در حالي كه متاسفانه در داخل كشورمان عده اي از سياستمداران به هراس افتادند.
مشاور رئيس جمهور هم چنين گفت: در سفر اخير كه همراه رئيس جمهور به سوريه سفر كرده بوديم جلسات متعددي با حضور شخصيت هاي مبارز و نخبگان برگزار شد كه به خوبي آثار موج جديد در گفتار و رفتار آنان محسوس بود.از جمله خالد مشعل كه با چنان ذوق و نشاط انقلابي سخن مي گفت كه خداوند متعال را به خاطر اين همه احساس عزت و توانمندي در ملتي كه تحت فشار و قلدري و زورگويي رژيم صهيونيستي است، سپاس گفتم و آرزو كردم اي كاش رهبران پيشين فلسطين نيز چنين بودند.
چمران به نشست با نخبگان فكري و استادان دانشگاه هاي سوريه اشاره و اظهار كرد: هنگام ورود به جلسه با توجه به ظاهر حضار به ويژه خانم ها، مختصري نگران شدم.اما هنگامي كه يكي از خانم ها كه چندان هم محجبه نبود، شروع به اظهار نظر كرد، سخناني گفت كه ما اينجا از يك جوان انقلابي انتظار داريم، آن خانم از اتحاد اسلامي و نضج شور و هيجان اسلامي سخن گفت.مشاور رئيس جمهور نشاط به وجود آمده را ناشي از تحولات اخير كشورمان دانست و گفت: ما بايد از تجربه گذشته به ويژه از دست رفتن فرصت طلايي در ماجراي مشروطيت و نهضت ملي شدن صنعت نفت و فجايعي همچون كودتاي ۲۸ مرداد درس بگيريم كه مهمترين عامل از دست رفتن آن فرصت ها، تفرقه بود.ما بايد اكنون با قدر دانستن شرايط جديد در درجه نخست متحد شويم.رئيس شوراي اسلامي شهر تهران افزود: با انتخاب دكتر احمدي نژاد در داخل كشور نيز روح تازه اميد دميده شده و مردم منتظرند در جهت تحقق شعار ها و آرمان هاي اعلام شده به ويژه عدالت اجتماعي گام هاي بلندي برداشته شود. [از اين رو] همه گروه ها به ويژه فعالان دايره بزرگ اصولگرايي بايد اميد ايجاد شده را قدر بدانند و آن را به نوميدي بدل نكنند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |