دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۵ - Jan 23, 2006
معاون وزير بازرگاني:
نرخ جديد نان هفته آينده اعلام مي شود
معاون  وزير بازرگان گفت:  نرخ  جديد انواع  نان  هفته  آينده  مشخص،  تصويب  و اعلام  مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر -محمد صادق  مفتح  افزود: گروهي ازكارشناسان  وصاحبنظران  درسازمان  حمايت  ازمصرف  كنندگان  وتوليد كنندگان  دردوماه  گذشته    چگونگي  تعيين  قيمت  جديد نان  را بررسي كرده  اند. وي  اضافه  كرد به  زودي  قيمت  جديد اعلام  مي گردد. وي با بيان  اينكه  قيمت  جديدي  براي  نان در دو سال  گذشته  تعيين  نشده  است،  گفت : درسال هاي  گذشته  هزينه  عوامل  مختلف توليد نان  از جمله  هزينه  هاي  آب، برق،  گاز و كارگر افزايش  يافته  است.
 مفتح  اضافه  كرد:  نانوايان  درحال  حاضر با ضرر مواجهند و پخت  نان  براي  آنان صرفه  و سود ندارد و افزايش  يارانه  آرد هم  سود نانوايان  را تأمين نمي كند.

گزارش خبري - تحليلي همشهري
افزايش سهم درآمدهاي نفتي و كاهش
درآمدهاي مالياتي در كل بودجه دولت
گروه اقتصادي: يكي از اهداف برنامه چهارم توسعه تأمين تمام هزينه هاي جاري دولت از محل درآمدهاي مالياتي است كه با تجربه اولين سال اجراي برنامه رسيدن به اين هدف سخت و مشكل به نظر مي رسد.
به گزارش همشهري تا پايان آبان ماه سال جاري در حدود ۸/۴۷ درصد از كل دريافت هاي دولت به درآمدهاي ناشي از صادرات نفت خام اختصاص داشته است و اين در حالي است كه براساس قانون بودجه سال ۱۳۸۴ اين ميزان بايد در حد ۷/۳۲ درصد محدود مي شد.
به اين ترتيب در مدت مذكور دولت حدود ۱۵ درصد بيش از قانون بودجه به درآمدهاي نفتي اتكا داشته است كه باتوجه به همين مسئله برخي آشنايان به ساختار اقتصادي كشور معتقدند نمي توان به يكي از اهداف عمده برنامه چهارم براي عدم وابستگي بودجه جاري دولت به درآمدهاي نفتي دست يافت.
از سوي ديگر نگاهي به عملكرد درآمدهاي مالياتي در هشت ماهه اخير نشان مي دهد كه كشورمان نتوانسته به اهداف تعيين شده درخصوص افزايش سهم درآمدهاي مالياتي از كل دريافت هاي دولت دست پيدا كند.
براساس اين گزارش و طبق مصوبات قانون بودجه امسال بايد ۹/۵۰ درصد از هزينه هاي جاري دولت از محل دريافت هاي مالياتي تأمين مي شد و اين درحالي است كه طي هشت ماهه گذشته تنها ۷/۴۰ درصد از اين ميزان محقق شده است. هرچند در مقايسه با سال گذشته كه ۶/۳۲ درصد هزينه هاي جاري از محل درآمدهاي مالياتي تأمين شد، رقم ۷/۴۰ درصدي نشان دهنده رشد مي باشد اما بايد توجه كرد كه بخشي از درآمدهاي نفتي كشور امسال به عنوان درآمدهاي مالياتي محسوب شده است.
باتوجه به اين آمار و ارقام است كه مي توان نتيجه گرفت دولت براي رهايي از وابستگي به درآمدهاي نفتي كار سختي در پيش دارد كه البته در صورت اهتمام برنامه ريزان مي توان در چهار سال باقي مانده از برنامه چهارم به اين مهم دست يافت.

در ۸ ماهه نخست سال جاري محقق شد
توليد بيش از ۶ ميليون تن فولاد خام
گروه اقتصادي - ميزان توليد فولاد خام از ابتداي سال جاري تا پايان آذرماه به بيش از ۶ ميليون و ۳۷۶ هزار تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۷ درصد رشد داشته است.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، طي اين مدت همچنين توليد محصولات فولادي با ۴/۱۳ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵ ميليون و ۹۸۹ هزار تن، مس كاتد با ۱/۱۸ درصد افزايش به ۱۱۴ هزار تن، شمش آلومينيوم با ۲/۷ درصد افزايش به ۱۴۷ هزار تن، ماشين لباسشويي با ۴/۸ درصد افزايش به ۲۳۹ هزار دستگاه، پيچ و مهره با ۳/۹ درصد افزايش به ۴ هزار و ۳۴۳ تن، الكترود با ۴/۵ درصد افزايش به ۸/۴۲ هزار تن و سيم و كابل با ۲/۵ درصد افزايش به ۱۲ هزار و ۱۲۰ تن رسيد.
اين گزارش مي افزايد: استخراج ذغال سنگ ۷ درصد نسبت به ۸ ماه ابتداي سال گذشته افزايش يافته و به يك ميليون و ۱۴۹ هزار تن رسيد.
همچنين توليد ۳/۶۰۷ هزار تن كنسانتره ذغال سنگ با افزايش ۶ درصدي، ۱۶ ميليون و ۵۳۲ هزار تن استخراج سنگ آهن با افزايش ۸ درصدي، ۹ ميليون و ۱۱۰ هزار تن كنسانتره سنگ آهن با افزايش ۶ درصدي، ۱۲ ميليون و ۶۰۳ هزار تن استخراج سنگ مس با افزايش ۵/۵ درصدي، ۳/۳۲۸ هزار تن كنسانتره مس و موليبدن با افزايش ۱۲ درصدي، ۵/۷۲۴ هزار تن استخراج سرب و روي با افزايش ۵/۱۸ درصدي، حدود ۲۲ ميليون تن سيمان و ۴۶ هزار و ۲۲۲ تن چيني بهداشتي با افزايش ۱۰ درصدي، همگي حاكي از افزايش توليد طي هشت ماه ابتداي سال هستند.

با تصويب هيأت دولت از ابتداي سال آينده
عمليات اجرايي مرحله نخست آزادراه
تهران شمال آغاز مي شود
001149.jpg
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: پيشنهاد مشترك وزارت راه و ترابري و بنياد مستضعفان براي حل مشكل گشايش اعتبار منطقه يك آزاد راه تهران _ شمال در دستور كار هيأت دولت قرار گرفته و با تصويب آن اجراي پروژه  با جديت بيشتري دنبال خواهد شد.
مجري طرح هاي ساخت و توسعه آزاد راههاي وزارت راه و ترابري با اعلام اينكه مقرر بوده تا اين پيشنهاد در جلسه چهارشنبه گذشته هيأت دولت مطرح شود، گفت: موضوع اصلي در آغاز عمليات اجراي آزادراه تهران _ شمال گشايش اعتبار منطقه  يك پروژه از تهران تا شهرستانك به طول ۳۲ كيلومتر براي گروه چيني اس تي اي است و براي گشايش اعتبار مذكور بايد وثيقه هاي لازم در اختيار بانك عامل قرار مي گرفت كه در اين راستا سهم وثيقه وزارت راه و ترابري توسط سازمان مديريت تأمين شده است.
محمدرضا منتظري، افزود: پيرو جلسه ۳۰/۹/۸۴ و دستور رئيس جمهوري به وزير راه و رئيس بنياد مستضعفان براي حل مشكل وثيقه و اعلام نتيجه به ايشان، پس از برگزاري جلسات فشرده در ۲۶ دي ماه سال جاري نتيجه توافق براي تصويب به دولت ارسال و در صورت تصويب مشكل اجراي مرحله اول اين پروژه رفع خواهد شد.
محمدرضا منتظري، افزود: براساس اين توافق مقرر شده تا ۳۳ ميليارد تومان بابت ۱۵ درصد پيش پرداخت گشايش اعتبار پروژه توسط بنياد تأمين شده و از سوي ديگر در پرداخت وثيقه بنياد تسهيل و بدين منظور ملك درخواست نشده و اين وثيقه به روش هاي ديگري تأمين شود.
وي افزود: براساس اين توافق مقرر شده تا با ارائه مصوبه اي توسط دولت در صورتي كه بنياد اقساط را در سررسيد پرداخت نكند از محل مطالبات آن توسط وزارت راه و ترابري پرداخت شود. اگر براي اقساط بازپرداخت فاينانس اشكالي در پرداخت سهم بنياد ايجاد شد از محل مطالبات بنياد توسط وزارت راه و ترابري پرداخت خواهد شد.

شركت ملي نفت براي افزايش هزينه 
ميدان نفتي آزادگان تصميمي نگرفته است
ايسنا: ژاپني ها براي هزينه هاي انجام شده در ميدان نفتي آزادگان جنوبي انتظار تجديد نظر دارند كه البته هنوز تصميمي در اين باره از سوي شركت ملي نفت گرفته نشده است.
مهندس ابوالحسن خاموشي همچنين در خصوص نتايج مذاكرات توسعه ميدان نفتي يادآوران با توجه به پايان مهلت تفاهم نامه اين ميدان با چيني ها تا پايان ماه ژانويه ۲۰۰۶ افزود: چنين مذاكراتي طولاني مدت و با صرف هزينه و كار كارشناسي بالا انجام مي شد و به همين دليل گروه مذاكره كننده و مسئولان مربوطه سعي مي كنند به هر نحوي شرايط را با خواسته هاي هر دو طرف تطبيق دهند تا هرچه زودتر قرارداد نهايي و امضا شود.
وي درخصوص آزادگان جنوبي و كندي كار پيمانكار در اين حوزه نيز گفت: ژاپني ها انتظار دارند در مورد هزينه مين روبي و ساير اقدامات لازم تجديد نظر شود كه هنوز تصميمي گرفته نشده است و كماكان طبق قرارداد كارهاي اين پروژه جلو مي رود.
مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت در خصوص مذاكرات توسعه ميدان نفتي آزادگان شمالي نيز يادآور شد كه اين مذاكرات همچنان بدون جمع بندي نهايي است و تصميمي  در مورد آن گرفته نشده است.

تورم در ايران با انضباط مالي كاهش مي يابد
مهر: موسسه «گلوبال اينسايت» اعلام كرد در صورتي كه دولت ايران بتواند سياستهاي انضباط مالي و پولي را تقويت نمايد، نرخ تورم در سال ۲۰۰۶ ميلادي به ۲/۱۲ درصد كاهش خواهد يافت.
ايران از چهار سال پيش تلاش خود براي كاهش نرخ تورم به نرخ يك رقمي را آغاز كرده است، اما رسيدن به نرخ تورم يك رقمي از آنچه كه در ابتدا تصور مي شد، دشوارتر است.
در حالي كه دولت ايران در تثبيت نرخ ارز در سالهاي اخير موفق بوده است، اما چنين موفقيتي در ايجاد انضباط مالي محقق نشده است.
تجربه سالهاي اخير نشان داده است كاهش انضباط مالي دولت تاثير عمده اي بر افزايش نرخ تورم ايران دارد. بر اين اساس، در حالي كه طي سالهاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ نرخ تورم در ايران روندي نزولي در پيش گرفته بود، افزايش استقراض دولت از بانك مركزي طي سالهاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ موجب تشديد دوباره فشارهاي تورمي شد.
بدين ترتيب، نرخ تورم كالاهاي مصرفي در ايران از ۳/۱۱درصد در سال ۲۰۰۱ به ۳/۱۴ درصد در سال ۲۰۰۲ و ۵/۱۶ درصد در سال ۲۰۰۳ افزايش يافت.
در مقابل، تقويت سياستهاي محافظه كارانه و منضبط مالي موجب شد نرخ تورم طي سالهاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به ترتيب به ۷/۱۴ و ۸/۱۴ درصد كاهش يابد.
دولت ايران اخيرا به جاي استقراض مستقيم از بانك مركزي كسري خود را از بازارهاي مالي داخلي تامين مي كند، كه به عقيده گلوبال اينسايت اين روش مي تواند دست بانك مركزي را براي اتخاذ سياستهاي منضبط تر مالي باز بگذارد.
از آنجا كه انضباط پولي و مالي پيش زمينه ثبات قيمتها محسوب مي شود، افزايش انضباط پولي و مالي دولت ايران طي سال جاري ميلادي مي تواند نرخ تورم را تا ۲/۱۲درصد و در سالهاي ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به ۹/۱۱ و ۳/۱۰ درصد كاهش دهد.

چيني ها در ميدان نفتي گرمسار
شركت چيني سينوپك از سوي شركت ملي نفت ايران براي انجام فعاليت هاي اكتشافي و توسعه اي در ميدان نفتي گرمسار انتخاب شد.
به گزارش وب اينديا، شركت ملي نفت ايران مجوز اكتشاف و توسعه ميدان نفتي گرمسار را در اختيار شركت چيني سينوپك قرار داده است.
اين شركت در نظر دارد براي انجام فعاليت هاي اكتشافي و توسعه اي در ميدان گرمسار ۱۹ ميليون دلار سرمايه گذاري كند.
بر اساس اين گزارش، ميدان گرمسار كه منطقه اي بالغ بر ۱۲ هزار كيلومتر مربع را در برمي گيرد يكي از ۱۶ بلوك نفتي است كه بر پايه نوع جديدي از قراردادهاي بيع متقابل به شركت هاي بين المللي پيشنهاد شده است.
تاكنون به طور غيررسمي بر سر فعاليت اكتشافي شركت نروژي هيدرو در بلوك خرم آباد ميان دو طرف توافق حاصل شده است. اين شركت در نظر دارد ۵۰ميليون دلار در ميدان مذكور سرمايه گذاري كند.
همچنين در زمينه توسعه ميدان كوهدشت توسط شركت انرژي چين و ميدان ساوه توسط شركت انرژي تايلند توافق مقدماتي حاصل شده است. در حال حاضر توليد نفت ايران بالغ بر ۲/۴ ميليون بشكه در روز است و دولت ايران در نظر دارد تا سال ۲۰۱۰ اين رقم را به پنج ميليون بشكه در روز برساند كه تحقق اين هدف به جذب گسترده سرمايه هاي خارجي منوط مي باشد.

اعطاي وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن
موجب افزايش تورم نمي شود
گروه اقتصادي: وزير مسكن و شهرسازي روز گذشته از پرداخت وام ۱۰ ميليون توماني خريد مسكن براي ۳۰ هزار نفر متقاضي و اعطاي وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن تا ۲ هفته آينده خبر داد. اين در حاليست كه بازار مسكن هنوز هم از ركود حاكم رنج مي برد. در خصوص تبعات آغاز اين اقدام، نقش اعطاي وام هاي موفق در بروز تغيير در نرخ تورم و تاثير تصميمات اتخاذي در لايحه بودجه ۸۵ بر بخش مسكن با مهندس مهدي مؤذن رئيس كانون كاردان هاي فني ساختمان گفتگو كرده ايم.
***
*آغاز پرداخت وام ۱۰ ميليون توماني خريد مسكن از چند روز آينده آيا تحولي در اين بازار به وجود خواهد آورد؟
براي غلبه بر وضعيت امروز بازار مسكن كه دامن طيف عظيمي از قشر آسيب پذير را گرفته است نيازمند تعريف برنامه هاي كوتاه مدت و بلندمدت هستيم. در برنامه بلندمدت دولت بايد سرمايه گذاري خود را معطوف به ساخت ساختمان هاي استيجاري و اجاره به شرط تمليك كند. برنامه هاي كوتاه مدت دولت نيز چون پرداخت  وام هاي حمايت شده و داراي يارانه هاي خاص مسلماً مي تواند مشكل بازار مسكن به ويژه در شهرهاي كوچك تر را تا حدي رفع كند.
*اعطاي وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن تا ۲ هفته آينده زمينه ساز بروز تورم نخواهد شد؟
به نظر مي رسد تا زمان شروع اعطاي اين تسهيلات تا حدي اجاره بهاي واحدهاي مسكوني و وديعه ها افزايش يابند، اما نمي توان گفت اعطاي اين تسهيلات موجب تورم خواهد شد چرا كه اگر تسهيلات فوق به صورت هدايت شده اعطا گردد و در راه هاي خارج از شمول تعريف شده بانكي (رانت خواري سيستم بانكي) وارد نگردد، مشكل آفرين نخواهد بود. با توجه به اينكه قرار است طبق لايحه بودجه شهرهاي زير ۲۵۰ هزار خانوار مشمول دريافت ۶درصد يارانه دولتي و شهرهايي تا ۵۰۰ هزار خانوار مشمول اخذ ۴درصد يارانه دولتي در عرصه مسكن گردند و به شهرهاي بالاي۵۰۰ هزار خانوار اين يارانه اعطا نشود، لذا به نظر مي رسد اين موضوع موجب رونق خريد و فروش مسكن به ويژه در شهرهاي كوچك تر گردد.
*علت اصلي عدم موفقيت طرح اجاره به شرط تمليك را در چه مي دانيد؟
اين طرح از سوي مردم استقبال شد اما از سوي دولت اخيرا مورد استقبال قرار گرفته است. به عبارت ديگر مشكل اصلي اين طرح عدم شناسايي گروه هاي هدف است. ازطرف ديگر به صرف ساخت سالانه ۱۰ هزار واحد اجاره به شرط تمليك نمي توانيم تصور كنيم مشكل مسكن در كشور حل شده است. با اختصاص بودجه هاي كافي و شناسايي گروه هاي هدف اين طرح بايد در سطح وسيع اجرايي گردد.
*قرار است طي برنامه چهارم توسعه ۸ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري خارجي در بخش مسكن جذب شود. آيا اين رقم محقق خواهد شد؟
در صورتي كه ساخت و سازها طبق برنامه هاي كلان كشور انجام گيرد، دولت با اعطاي تسهيلات كافي به متقاضيان خريد ، از آنها حمايت كند و برگشت سرمايه گذاري ها در حد معقول نيز از سوي دولت تضمين شود، مشكلي براي جذب سرمايه گذاري خارجي در بخش مسكن نخواهيم داشت. البته بايد به اين نكته هم اشاره كنيم كه متاسفانه هم اكنون هزينه تمام شده اكثر ساختمانها با قيمت  نهايي فروش آنها سنخيت ندارد چرا كه اغلب سرمايه گذاران خواهان اخذ سود ۱۰۰درصدي هستند، حال آنكه در ساير سرمايه گذاري هاي تضمين شده سود مورد نظر تنها ۲۰ تا ۳۰درصد است. بايدبا اقدام فرهنگي، تفكر كسب سود ۱۰۰درصدي از جامعه سرمايه گذاران در بخش مسكن اصلاح شود.

اعلام بن كارگري
گروه اقتصادي: روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي اعلام كرد: از سري بن هاي سال ۸۳ كارگران شاغل، بن شماره ۹۴۷ جهت دريافت پنج قوطي تن ماهي تعيين شد.
براساس اين اطلاعيه دارندگان بن ها مي توانند ضمن مراجعه تدريجي به عاملان توزيع و بدون پرداخت هيچگونه وجهي نسبت به دريافت كالا اقدام نمايند.
همچنين اين روابط عمومي آخرين مهلت مراجعه كارفرمايان جهت واريز وجه بن سال ۸۳ را روز شنبه ۱۵ بهمن ماه سال جاري اعلام كرد. آخرين فرصت تحويل بن هاي مذكور نيز ۳۰ بهمن ماه اعلام شد.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۳۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۲۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۶۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۸۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۲۱
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۱۰۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۰۱۴

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |