دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۵ - Jan 23, 2006
پس از دو روز بررسي
كليات لايحه متمم بودجه سال ۸۴ تصويب شد
گروه سياسي:كليات لايحه متمم بودجه سال ۸۴ پس از دو روز بررسي، سرانجام ديروز به تصويب مجلس شوري اسلامي رسيد و به دليل يك فوريتي بودن اين لايحه، نمايندگان بلافاصله وارد بررسي جزئيات آن شدند ولي به دليل طولاني شدن مذاكرات و بررسي پيشنهادهاي مختلف كميسيونها و نمايندگان، ادامه رسيدگي به اين لايحه به جلسه بعدي مجلس موكول شد.
سه تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ضمن محكوم  كردن سخنان  رئيس  جمهور فرانسه، از وزير امور خارجه درخواست كردند تا نسبت به محكوم  كردن اين سخنان در مجامع بين المللي بالاخص شوراي امنيت اقدام كند. عباسپور نماينده اروميه نيز خطاب به وزير رفاه و تأمين اجتماعي انتصاب افراد بازنشسته در مسئوليت هاي ستادي تابعه بخصوص سازمان بيمه خدمات درماني و معاونت سازمان بهزيستي را خلاف قانون عنوان كرد.
حاشيه
* سه تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ضمن محكوم كردن سخنان رئيس جمهور فرانسه، از وزير امور خارجه درخواست كردند تا نسبت به محكوم كردن اين سخنان در مجامع بين المللي بالاخص شوراي امنيت اقدام كند.
* عباسپور نماينده اروميه نيز خطاب به وزير رفاه و تامين اجتماعي انتصاب خلاف قانون افراد بازنشسته در مسئوليت هاي ستادي تابعه بخصوص سازمان بيمه خدمات درماني و معاونت سازمان بهزيستي را عنوان كرد.
* حسين علي شهرياري، نماينده زاهدان نسبت به گروگانگيري شهروندان و مرزبانان استان سيستان و بلوچستان در مرزهاي پاكستان تذكر داد و گفت اين موضوع موجب نگراني مردم استان شده است.
* نماينده مردم سنندج در مجلس از عدم حضور مصطفي پور محمدي وزير كشور به جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي براي پاسخ به سئوال خود انتقاد كرد.

غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني ديروز در اعتراض به سخنان اخير رئيس جمهور فرانسه در خصوص مبارزه با تروريسم از طريق بكارگيري سلاح هسته اي گفت: از همه كساني كه خواستار صلح در جهان هستند و از تمام روساي مجلس در جهان مي خواهم كه مخالفت خود را با سخنان رئيس جمهور فرانسه اعلام كنند و نگذارند تحت اين عناوين داشتن سلاح هسته اي در جهان موجه شود.
به گزارش خبرنگار ما، وي افزود: ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه روز پنج شنبه گذشته صريحا اظهار كرد بايد با استفاده از سلاح هسته اي به كشورهايي كه از تروريسم حمايت مي كنند پاسخ شديد و مناسب داده شود كه اين سخنان بسيار تعجب آور بود و موجب اعتراض و مخالفت هم پيمانان فرانسه در اروپا و محافل سياسي جهان شد.
رئيس مجلس گفت: مي توان حدس زد كه رئيس جمهور فرانسه اين سخنان را براي جبران لطمه اي كه به حيثيت بين المللي فرانسه پس از آشوب هاي داخلي اخير اين كشور وارد شده اظهار كرد. ما به ياد داريم كه فرانسه چگونه در حدود يكي دو ماه پيش دچار شورش هاي داخلي شد و مردم فرانسه كه از ظلم و تبعيض و نقض آشكار حقوق بشر به عصيان آمده بودند هر شب چندين هزار اتومبيل را به آتش مي كشيدند كه به طور آشكار فرانسه از نظر حيثيت جهاني خسارت ديد.
حداد عادل اظهار داشت: من حدس مي زنم شيراك استفاده از اين اظهارات را براي كسب نوعي اقتدار جهاني در جبران اين واقعه داخلي عنوان كرده است اما حقيقت اين است كه اين اقدام براي هيچ كشوري افتخار به همراه نمي آورد.
وي تصريح كرد: استفاده از سلاح هسته اي به بهانه مبارزه با تروريسم موجب شرمساري ملت فرانسه است. ملتي كه همواره شعار برادري، برابري و آزادي سر داده است بايد خجالت زده باشد كه پس از پايان جنگ سرد، رئيس جمهور كشورش هنوز به دنبال بهانه اي براي توسعه زرادخانه هسته اي مي گردد.
رئيس مجلس گفت: فرانسوي ها بايد سالها كوشش كنند تا آن ننگي را كه در كشتار هزاران الجزايري برايشان به بار آورد جبران كنند. آنها بايد كمك فرانسه به عراق در جنگ با ايران و كشتار در آفريقا و رواندا را جبران كنند. با اين وضعيت آنها چطور دم از سلاح هسته اي مي زنند. داشتن سلاح هسته اي تا جنگ سرد آن هم به دليل وجود شوروي بود اما امروز ديگر دليل منطقي براي گسترش سلاح هسته اي نيست.
حداد عادل خاطرنشان كرد: امروز دليلي براي متوسل شدن به تروريسم وجود ندارد. توسل به اين بهانه نشان مي دهد تا چه اندازه ضعف منطقي براي داشتن سلاح هسته اي وجود دارد. آنها هر وقت دلشان بخواهد تروريسم را به نفع خود تعريف مي كنند. دانش آموز را از داشتن روسري محروم مي كنند و داشتن حجاب را به تروريسم ارتباط مي دهند و با اين پهناي بي منطق و وسيع از تروريسم سلاح هسته اي را براي مبارزه با تروريسم مطرح مي كنند.
وي افزود: غربي كه شارون را مرد صلح مي داند و مردم فلسطين را كه در دفاع از خاك خود جان خودشان را فدا مي كنند تروريست مي داند چه طور مي تواند در تعريف تروريسم صداقت داشته باشد. اين اظهارات كه از سلاح هسته اي در مقابل تروريسم استفاده مي كنيم خود ايجاد وحشت مي كند و بر تروريسم دامن مي زند. بايد تروريستي وجود داشته باشد كه غرب داشتن سلاح هسته اي را توجيه كند. اين سخنان باعث از بين رفتن قبح داشتن سلاح هسته اي مي شود و اين اظهارات سلاح هسته اي را در جهان گسترش مي دهد.
رئيس مجلس افزود: ايران هم همواره بر خلع سلاح در سطح جهان خصوصا خاورميانه اصرار ورزيده و عجيب است كه اين صحبت ها در حالي اظهار مي شود كه دولت فرانسه يكي از سه كشور اروپايي است كه با تحقيقات اتمي ايران كه زير نظر بازرسان آژانس است مخالفت جدي مي  كند و ما نمي دانيم اين تناقض ها را چگونه تعبير و تفسير كنيم.

البرادعي: باشگاه اتمي را تعطيل كنيد
لندن - ايرنا: مديركل  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي خواستار انحلال  گروه  پنج  كشور داراي برنامه  هسته اي  نظامي موسوم  به  باشگاه  اتمي شد.
محمد البرادعي  مديركل  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي گفت : پسران  ارشد بايد متوجه  باشند كه  اين  اتحاديه، يك باشگاه  اختصاصي  نيست .
اگر باشگاه  را منحل  نكنيد، ديگران  عضو آن مي شوند.
اظهارات  البرادعي  ديروز در هفته نامه  مجله  اف .تي  از انتشارات موسسه  فايننشال  تايمز به  چاپ  رسيده  است .

هاشمي رفسنجاني :
بايد مواظب باشيم در مسيري كه نمي توانيم
آن را مهار كنيم قرار نگيريم
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: اروپايي ها مسأله انرژي هسته اي را در مسير نادرستي قرار داده اند و بايد مواظب باشيم در مسيري كه نمي توانيم آن را مهار كنيم قرار نگيريم.
هاشمي  رفسنجاني در حاشيه مراسم افتتاح بيمارستان رضوي در مشهد مقدس با بيان اين مطلب افزود: بايد براي حل مسأله پرونده هسته اي خود تدابير تازه تري بيانديشيم تا از شرايط فعلي عبور كنيم.وي در ادامه درخصوص بررسي طرح تجميع انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: طرح تجميع انتخابات به مجمع نيامده و ما ترجيح مي دهيم اين بحث در مجلس كارشناسي و بررسي شود و در صورت بروز اختلاف بين مجلس و شوراي نگهبان مجمع نظر خود را در اين خصوص اعلام خواهد كرد.هاشمي در پاسخ به اين سئوال كه آيا براي بودجه مجمع تشخيص در لايحه بودجه سال ۱۳۸۵ و رفع مشكلات مالي مجمع اقدامي انجام خواهيد داد يا خير؟ گفت: ما سازمان بزرگي نيستيم بودجه ما ۵ ميليارد تومان است و امسال براي توسعه فعاليت هاي مجمع بودجه اي در نظر گرفته نشده است و بايد با توجه به اضافه شدن نظارت برسياستهاي كلي در وظايف مجمع تشخيص مصلحت براي تأمين بودجه فكري كنيم.

مقتدي صدر با وزير امور خارجه ديدار كرد
ايلنا : مقتدي صدر از شخصيت  هاي سياسي و مذهبي عراق با منوچهر متكي وزير امور خارجه ديدار و درباره مسائل عراق و منطقه بحث و تبادل   نظر كرد.
متكي در اين ديدار با ابراز حمايت از ملت و دولت عراق، اظهار داشت: ما از شكل  گيري دولت جديد حمايت مي  كنيم و جمهوري اسلامي ايران از تحولات اخير در انتخابات استقبال كرده و اميدواريم تحولات آتي عراق با مشاركت گروه  هاي سياسي و طوايف عراق در يك روند تكاملي در چارچوب منافع مردم و شكل  گيري حاكميت مبتني بر آراي مردم آن كشور تعقيب شود.وزير امور خارجه درخصوص اهداف حضور نيروهاي آمريكا در منطقه اظهار داشت: نيروهاي آمريكا با هدف سلطه بر منافع مردم عراق حضور داشته و بحران جاري عراق با خروج نيروهاي اشغالگر قابل حل است.مقتدي صدر نيز با ابراز خرسندي از پيوندهاي مستحكم بين ملت عراق و ايران، گفت: ما از اينكه پيوندهاي دو ملت عراق و ايران روزبه روز در حال گسترش است خرسنديم و همواره از تحكيم مناسبات عراق و ايران با كليه همسايگان به ويژه جمهوري اسلامي ايران حمايت مي  كنيم.

لاريجاني دركميسيون امنيت ملي مجلس:
توافق با روسيه نافي دستيابي ايران
به حقوق كامل هسته اي نيست
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور لاريجاني در جلسه اين كميسيون گفت: لاريجاني گزارش مفصلي از روند تحولات و فعاليت هاي هسته اي ارايه كرد.وي ادامه داد: بخشي از گزارشات استفاده از ظرفيت هاي ديپلماتيك انجام شده در ارتباط با مذاكرات، چه مذاكرات با روسيه، چين، هند، گروه NAM و چه مذاكراتي كه در جريان سفر هاي مقامات كشور هاي ديگر به ايران داشتند، خصوصا مذاكرات با روس ها كه قرار شد در فوريه در مسكو دور بعدي مذاكرات انجام شود، را در بر مي گرفت.جلالي افزود: آنچه لاريجاني مطرح مي كرد اين بود كه ايران بر سر استيفا و دستيابي كامل به حقوق هسته اي خودش ذره اي مسامحه و عقب نشيني نخواهد كرد و اين را با جديت پيگيري مي كند، اما در عين حال هيچ كسي از ارجاع پرونده  به شوراي امنيت سازمان ملل استقبال نمي كند.وي ادامه داد: لاريجاني مي گفت ما روي سناريو هاي مختلف كار كرده ايم و آمادگي هاي لازم را براي سناريو هاي محتمل هم به دست آورده ايم.
جلالي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه آيا دبير شوراي عالي امنيت ملي درخصوص پذيرش پيشنهاد روسيه در كميسيون بحثي را مطرح كرد؟ گفت: لاريجاني گفت به هر حال ما با روس ها در حال مذاكره هستيم، مذاكرات در ماه فوريه استمرار مي يابد. روس ها به عنوان رفيق استراتژيك ما هستند و ما همكاري بسيار خوبي را با هم داريم و مجموعه مواضع روس ها نسبت به بحث هسته اي ايران مواضع مثبتي بود و اميدواريم كه در خلال مذاكرات با روسيه بتوانيم به يك جمع بندي برسيم كه اين جمع بندي به هيچ وجه نافي دستيابي ايران به حقوق كامل هسته اي خودش نباشد.

احمدي نژاد پايان هفته ميهمان مردم خونگرم خوزستان است
فارس: رئيس جمهور در ششمين سفر استاني خود پايان اين هفته را ميهمان مردم خونگرم خوزستان است.
محمود احمدي نژاد و اعضاي هيأت دولت اواخر هفته جاري به اهواز و ديگر شهرهاي استان خوزستان مي روند تا با تصميم گيري ها و برنامه  هاي خود تحرك ويژه اي را در توسعه اين استان ايجاد كنند.
رئيس جمهور و هيأت دولت تاكنون در پنج سفر خود به استان هاي خراسان جنوبي، ايلام، سيستان و بلوچستان، قم و هرمزگان، علاوه بر ديدار با مردم و آشنايي بيشتر با مشكلات آنها صدها مصوبه داشته اند تا اين استان ها از محروميت خارج شوند.

آصفي: ما از ابتكار روسيه استقبال مي كنيم
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه برگزاري نشست ويژه شوراي حكام در ۱۳ بهمن را غيرضروري دانست و با سياسي خواندن آن، موضع گيري هاي اخير البرادعي را مويد صحت مواضع ايران در اين باره برشمرد. وي همچنين رد درخواست ايران براي بازگشت به ميز مذاكرات از سوي اروپا را «ناشي از فقدان منطق اروپايي ها» خواند.
حميدرضا آصفي كه روز گذشته در جلسه هفتگي اش با خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي گفت، در ارتباط با سفر اخير رئيس جمهور كشورمان به سوريه اظهار داشت: روساي جمهور دو كشور مذاكراتي بسيار مفيد و سازنده را در تمامي زمينه ها از جمله مسايل دوجانبه، همكاري هاي بين المللي و منطقه اي داشتند.وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا اخبار مربوط به تمايل ايران به حضور چين در جريان پيشنهاد روسيه براي غني سازي مشترك با كشورمان صحت دارد؟ اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران تاكنون چنين طرحي را دريافت نكرده است.
وي در خصوص موضع كشورمان در ارتباط با طرح هسته اي پيشنهادي روسيه تصريح كرد: براي اين كه شما خيلي گرفتار برخي مسايل خبري بيرون مرز نشويد، اين نكته را تكرار مي كنم كه اين طرح بايد كامل شود.
آصفي افزود: به هر حال اين طرح، طرحي قابل بررسي است و ما از ابتكار روسيه در وارد شدن به اين موضوع استقبال مي كنيم و شايد ابتكار روسيه در واردشدن به اين موضوع با چيزهاي ديگر خلط شده باشد، ولي اين طرح بايد تكميل شود و مذاكرات بايد ادامه يابد.
آصفي در ارتباط با اظهارات اخير ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه اظهار داشت: من ديروز هم گفتم، ولي آنچه كه لازم است اضافه كنم اين كه اين اظهارات براي صلح بين المللي سنجيده نيست و اين حرف ها حرف هايي است كه مناسب با صلح و امنيت بين الملل نبوده و ما اين گفتمان را گفتمان سازنده اي نمي دانيم.
آصفي در پاسخ به سئوالي درباره اقدام كشورمان در برابر تعيين ۲۷ ژانويه (هفت بهمن) به عنوان روز «يادبود هولوكاست» ، گفت: ما در خصوص هولوكاست يك سمينار علمي برگزار مي كنيم كه به اين موضوع پرداخته شود و جمهوري اسلامي ايران درصدد برگزاري چنين سميناري است تا فارغ از مسايل سياسي و با نگرش علمي به اين موضوع پرداخته شود.

لاريجاني:
درهاي مذاكره را براي رفع ابهام بازگذاشته ايم
ايسنا: علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در حاشيه ي جلسه  كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سئوال كه آيا شوراي عالي امنيت ملي فعاليت مجددي را براي رايزني شروع كرده است؟ گفت: حتما از همه  ظرفيت هاي ديپلماسي براي روشنگري در فعاليت صلح آميز هسته اي خودمان استفاده مي كنيم. به همين دليل از مذاكره با كشورهاي مختلف استقبال مي كنيم تا اگر ابهامي در اين موضوع دارند براي آنها روشن كنيم.وي ادامه داد: مساله  تحقيقات بخش كوچكي از كار فن آوري هسته اي ايران است. اين حق دانشمندان ايراني است و هيچ خلاف عرف هم نيست . مطابق NPT و اساسنامه  آژانس ايران حق دارد تحقيقات داشته باشد.
لاريجاني گفت: در هاي مذاكره را براي رفع ابهام باز كرده ايم، چه با كشورهاي اروپايي چه ساير كشورها. بخش ديپلماسي كشور ما براي توضيح دادن فعال است و در اين زمينه گام هايي را برمي داريم.دبير شوراي عالي امنيت ملي درخصوص نرم شدن موضع البرادعي پس از ديدار با وي (لاريجاني) و در پاسخ به اين كه آيا در اين ديدار توافق جديدي صورت گرفت؟ گفت: ما با آژانس همكاري و مذاكرات متنوعي داريم. بارها تلفني مذاكره كرده ايم.وي افزود: گاهي بعضي از موضوعاتي پيدا مي شود كه بايد رايزني و گفت  وگو از طريق تلفن و غيره كرد و اين كار صورت مي گيرد.
لاريجاني گفت: فكر مي كنم رابطه ايران و آژانس بسيار رابطه  خوبي است و ما آمادگي داريم اگر ابهامي وجود دارد، رفع كنيم. زبان تهديد و درشت گويي را براي كشور و براي امنيت بين الملل مناسب نمي دانيم و براي حل معضلات بين المللي راه گفت وگو را سازنده مي دانيم، به همين دليل توصيه مي كنيم ديگران هم همين مسلك را دنبال كنند.

ايران با ديپلماسي اجبار و فشار كنار نمي آيد
معاون بين الملل شوراي عالي امنيت ملي گفت كه جمهوري اسلامي ايران با ديپلماسي اجبار و فشار كنار نمي آيد. جواد وعيدي در تشريح چشم انداز مذاكرات هسته اي ايران و كشورهاي اروپايي در شرايط فعلي، خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تمام باب هاي مذاكره را باز گذاشته است.وي بار ديگر بر اين مساله تاكيد كرد كه ازسرگيري فعاليت تحقيقات هسته اي در ايران به توليد سوخت اتمي در نطنز ربطي ندارد. معاون بين الملل شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به هياهوي غرب در خصوص ازسرگيري تحقيقات هسته اي تصريح كرد: تعليق داوطلبانه و غير الزام آور توليد سوخت در سطح صنعتي در نطنز همچنان ادامه دارد.

نگراني كاسترو از تنش ها بر سر مساله هسته اي ايران
ايسنا: فيدل كاسترو نسبت به تشديد تنشها بر سر برنامه هاي هسته اي ايران ابراز نگراني كرد و از تمام كشورها خواست از بكارگيري تسليحات هسته اي خودداري كنند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رهبر كوبا همچنين فرانسه را به دليل اظهارات اخير ژاك شيراك مبني بر اين كه اين كشور ممكن است در پاسخ به حملات تروريستي از سلاح هسته اي استفاده كند، مورد سرزنش قرار داد و نيز آمريكا را به جستجوي بهانه اي براي اعمال فشار بيشتر و حتي حمله به ايران متهم كرد.

اشپيگل از پيشنهاد جديد ايران خبر داد:
چين و روسيه مشتركا غني سازي
اورانيوم را براي ايران انجام دهند
ايران نيوز: فرانك والتر اشتاين مه ير وزير امور خارجه آلمان، طرح مذاكره جديدي را از سوي ايران دريافت كرده است كه به موجب آن راه حل تازه اي براي پايان دادن به مناقشه اتمي ارائه شده است.در اين طرح ايران تصميم گرفته تا چين هم در پروژه مشترك غني سازي اورانيوم با روسيه، حضور داشته باشد. اشپيگل نوشت: در حاليكه محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران، به دولت هاي اسلامي پيشنهاد داده تا در راستاي مبارزات سياسي، با استفاده از قدرت اقتصادي خود دست دشمنان را كوتاه كنند، «فرانك والتر اشتاين مه ير» ، وزير امور خارجه آلمان، طرح مذاكره جديدي را از سوي ايران دريافته كرده است كه به موجب آن راه حل تازه اي براي پايان دادن به مناقشه اتمي ارائه شده است.در اين طرح ايران تصميم گرفته تا چين هم در پروژه مشترك غني سازي اورانيوم با روسيه، حضور داشته باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |