يكشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۰ - Jan 29, 2006
آمران به معروف و ناهيان از منكر، حمايت حقوقي مي شوند
تشكيل كميته مبارزه با مفاسد اجتماعي
001725.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر در دستور كار ستاد امر به معروف و نهي از منكر قرار گرفت.
سيداحمد زرگر _ دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر _ در نشست مطبوعاتي گفت: دفتر حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر در ۲۳ استان كشور تأسيس شده است. نيروهايي كه براساس قانون حمايت از نيروهاي بسيجي از بسيجيان حمايت مي كنند، از عامه كساني كه امر به معروف و نهي از منكر مي كنند حمايت خواهند كرد. اين افراد با حكم ائمه جمعه هر استان فعاليت مي كنند. ما وظيفه خود مي دانيم در صورتي كه براي اين افراد مشكلي پيش آمد از آنها حمايت كرده و برايشان در صورت لزوم وكيل بگيريم.
سيداحمد زرگر با اشاره به اينكه در اختلافات بين ضابطان امر به معروف و نهي از منكر با مردم بايستي به دقت عمل كرد گفت:«نمي توان با گردنكشان با سلام و صلوات برخورد كرد بلكه نياز به برخورد جدي تري است ».
وي در ادامه از راه اندازي كميته«ياران معروف » در مدارس خبر داد و گفت: «با هماهنگي هاي صورت گرفته با آموزش و پرورش از دانش آموزاني كه در مدارس به هر نحوي امر به معروف مي كنند قدرداني و حمايت خواهد شد. اين افراد مي توانند كساني باشند كه دوستان خود را براي رعايت بهداشت، اسراف نكردن، درس خواندن و... امر به معروف مي كنند .»
زرگر در ادامه از پيگيري لايحه اصل ۸ قانون اساسي در دولت خبر داد و گفت: «اصل ۸ قانون اساسي به مسأله امر به معروف و نهي از منكر پرداخته است. ايجاد تشكيلاتي به صورت وزارتخانه يا سازمان براي انجام اين فريضه الهي براي مدت ها در دستور كار مسئولان نظام بوده است اين امر تا روي كار آمدن دولت فعلي به دليل ديدگاه نامناسب جامعه نسبت به اين فريضه مسكوت مانده بود.»
طرح هاي مختلفي تا كنون مطرح شده است، ولي هم اكنون در كميسيون فرهنگي دولت طرحي براي ايجاد مركزي با ۱۲عضو با رياست، رئيس جمهور و دبير خانگي ستاد امر به معروف نهي از منكر در دستور كار است.
وي برخورد با مفاسد اقتصادي و سياسي را نيز به مانند مفاسد اجتماعي با اهميت دانست و گفت: «ستاد امر به معروف و نهي از منكر با وجود اينكه به صورت مستقيم كار اجرايي انجام نمي دهد، ولي در تمام ابعاد فعال است و در رابطه با مفاسد اقتصادي و سياسي نيز به برخي از افراد به صورت موردي امر كرده ايم».
وي افزود: «كميته هماهنگي مبارزه با مفاسد اجتماعي در ستاد تشكيل شده است. نيروهاي اجرايي در بسيج، نيروي انتظامي و قوه قضائيه پس از كار كارشناسي روي معضلات با محوريت ستاد امر به معروف و نهي از منكر در استان ها فعال شده اند. سيداحمد زرگر_ دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر _ در ادامه در مورد عملكرد اين ستاد در سال ۸۴ گفت:« محور فعاليت هاي معاونت هاي مختلف ستاد آموزش و ذهنيت زدايي از اين فريضه است. معاونت ادارات و كارخانجات با ۱۰ هزار عضو فعاليت هاي خود را در قوه مجريه انجام مي دهد.»
در اين معاونت به تازگي طرحي براي امر به معروف و نهي از منكر توسط معتمدان به صورت لساني و نوشتاري انجام شده است.وي با اشاره به اينكه بايد كاري كنيم، فريضه امر به معروف و نهي از منكر به مانند نماز فراگير شود، گفت: «كاربردي كردن اين فريضه در دستور كار اين ستاد است. كتابي براي همين منظور تدوين شده است. هماهنگي با مراكز پژوهشي دولتي و غيردولتي تجهيز كتابخانه هاي كشور، تلاش براي حضور در جشنواره هاي بين المللي فيلم و تئاتر از ديگر اقدامات اين معاونت است.»
سيداحمد زرگر همكاري با تشكل هاي مردمي را از اقدامات اين ستاد دانست و گفت: «براي اعضاي ۱۲۰صنف احكام مورد نياز تدريس خواهد شد. مطالب مورد نياز ۱۴ صنف هم اكنون تدوين شده و آماده است كه از طريق شوراي امر به معروف و نهي از منكر در اصناف به اعضاي آنها آموزش داده خواهد شد. براي احياي اين فريضه ۵ نفر از هر حزب، ۲نفر از صدا و سيما و يك نماينده از سازمان تبليغات اسلامي به عنوان نمايندگان شوراي احياي امر به معروف و نهي از منكر را تشكيل مي دهند.» معاونت«سازمان هاي اجرايي»نيز مسئوليت آموزش ناصحان و ضابطان را بر عهده دارد.
دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر در ادامه برنامه هاي هفته احياي امر به معروف و نهي از منكر را اعلام كرد.

آغاز پذيرش دانش پژوه در مؤسسه آموزشي
و پژوهشي امام خميني(ره)
گروه علمي فرهنگي: مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) وابسته به حوزه علميه قم جهت سال تحصيلي ۸۶-۸۵ براي دوره هاي حضوري و نيمه حضوري در مقطع كارشناسي از ميان طلاب حوزه هاي علميه داوطلب مي پذيرد.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، پذيرش اين مؤسسه در دوره هاي حضوري و نيمه حضوري ويژه طلاب حوزه هاي علميه سراسر كشور در مقطع كارشناسي، بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با نظارت سازمان سنجش آموزش كشور است.پذيرفته شدگان اين مؤسسه در رشته هاي اديان، اقتصاد، تاريخ، جامعه شناسي، حقوق، روان شناسي علوم تربيتي، علوم سياسي، علوم قرآني، فلسفه، كلام و مديريت تحصيل خواهند كرد و در پايان دوره به دانش پژوهان، مدرك كارشناسي مورد تأييد وزارت علوم اعطا خواهد شد.نام نويسي از داوطلبان از ۱۱ بهمن ماه آغاز و تا چهارم اسفندماه سال جاري ادامه دارد. علاقه مندان مي توانند جهت اطلاع بيشتر به نشاني اينترنتي www.qabas.com مراجعه كنند.
پرداخت ۱۰۰ هزار تومان هزينه كفن و دفن به خانواده بازنشسته متوفي
مهر: رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تامين اجتماعي گفت: سازمان تامين اجتماعي بابت هزينه كفن و دفن بازنشستگان در شهرهاي بالاي ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، ۱۰۰ هزار تومان پرداخت مي كند.احمد پايور گفت: ميزان كمك هزينه كفن و دفن بازنشستگان هرساله متغير است و اين ميزان در سال جاري براي شهرهاي كمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت ۷۵هزار تومان و براي شهرهاي بالاي ۵۰۰ هزار نفر، يكصدهزار تومان تعيين شده است.وي افزود: پشنهاد شده تا ميزان كمك هزينه كفن و دفن بيمه شدگان متوفي سازمان در تمامي استان هاي كشور به صورت يكنواخت تعيين شود .

بخشنامه  عفو شامل  زندانيان  جرايم  سنگين  نمي شود
واحد مركزي خبر: بخشنامه  عفو و بخشودگي  شامل  زندانيان  جرايم  سنگين  و زندانياني كه  شاكي خصوصي دارند، نمي شود. محمود سالاركيا با اشاره  به  بخشنامه  اخير آيت  الله  هاشمي شاهرودي،  رئيس  قوه  قضائيه  درباره  عفو و بخشودگي  زندانيان  گفت: اين  بخشنامه  شامل  زندانيان  جرايم  سنگين  و خطرناك  و همچنين  پرونده هايي كه  شاكي خصوصي دارند، نمي شود.وي  افزود: بر اساس  بخشنامه  جديد رئيس  قوه  قضائيه،  شوراي  طبقه  بندي  زندانيان  كه  رياست  آن را قاضي ناظر زندان  بر عهده  دارد، ملزم  شده  است  ليست  افرادي  كه  مشمول  اين  بخشنامه  هستند را به  كميسيون  عفو و بخشودگي معرفي  كند.معاون  دادستان  تهران  با اشاره  به  سياست  زندان  زدايي در دستگاه  قضائي گفت:  بخشنامه  يادشده  از يازدهم  دي ماه  به  زندان هاي  سراسر كشور ابلاغ  شده  است  و زندان ها ملزم  هستند، اسامي زندانياني كه  مشمول  اين  بخشنامه  مي شوند را به طور ماهانه  به  كميسيون  عفو و بخشودگي  ارائه  دهند.سالاركيا به  مرخصي زندانيان  مالي اشاره  كرد و گفت : دستگاه  قضائي به  منظور كمك  به  زندانيان  مالي و به  منظور جلب  نظر شاكيان  اين  افراد، به  آنان  مرخصي مي دهد كه  تاكنون  بخش  عمده  اي  از اين  زندانيان  با رضايت  شاكيان  از زندان  آزاد شده  اند. يادآور مي شود چهارشنبه  هفته  گذشته  تعدادي  از خانواده  هاي  زندانيان كه  به  علت  ارتكاب  جرايم  سنگين  در زندان  به  سر مي برند با اجتماع  در برابر حوزه  رياست  قوه  قضائيه  خواستار اعمال  بخشنامه  مذكور و در نتيجه  آزادي  بستگان  خود شدند.

معاون رئيس  جمهور:
جان مايه جامعه ايثارگري بايد حركت آفرين باشد
گروه اجتماعي: معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: به دليل جايگاه ارزشمند ايثارگران در جامعه بايد از حريم ايثارگري صيانت شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، دكتر دهقان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران كه در اولين همايش تخصصي مسئولان امور ويژه استانها سخن مي گفت با اشاره به ويژگي هاي جامعه اسلامي افزود: جامعه اي اسلامي است كه بتواند امر به معروف و نهي از منكر را در درون خود توسعه دهد و بتواند در سايه ايمان، عمل صالح انجام دهد.رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در ادامه اعلام داشت: حيات و جان مايه جامعه ايثارگري بايد حركت آفرين باشد. اين گروه ارزشمند بايد به عنوان اسوه و الگو در جامعه نقش آفريني كند و باعث رشد و ارتقاي خود و جامعه شود.وي همچنين بيان كرد: به هيچ وجه چنين تصوري كه ايثارگران متعلق به مقطع خاصي از تاريخ بودند و ديگر هيچ نقش و رسالتي در جامعه ندارند نبايد در ذهن آنان ايجاد شود و اگر چنين مشكلي پيش بيايد بايد بگوييم مهمترين پشتوانه حركتي جامعه را از دست داده ايم.دكتر دهقان اظهار داشت: به دليل جايگاه والا و ارزشمند جامعه ايثارگري اگر خطايي از اين گروه سر بزند، به دليل رسالت عظميي كه در جامعه عهده دار مي باشند موجب مي شود آثار منفي تبعات آن در جامعه گسترش پيدا كند و منجر به قضاوتهاي غلط در بين مردم شود.وي خطاب به مسئولان حاضر در گردهمايي گفت: نبايد اجازه داد كه قداست هاي اين قشر مكرم و ذهنيت مثبتي كه اين گروه در اذهان مردم دارند تخريب شود و بايد تلاش شود با مراقبت و كنترل، مسير درست پيموده شود.معاون رئيس جمهور در خصوص مطلب فوق اضافه كرد: احتمال بروز مشكل، مسائل و آسيبهاي اجتماعي نيز در بين اين گروه وجود دارد و بايد با پيشگيري هاي لازم قبل از وقوع مسأله و درمان پس از آن اين مشكلات كاملاً  مرتفع شود.وي در ادامه با اشاره به بحث مددكاري افزود: آموزش لازم به افراد به منظور چگونگي مقابله با مشكلات و بهره گيري از مددكاران خبره در اين زمينه بسيار چاره ساز مي باشد.

هدف دولت رشد توأم با عدالت براي همه است
گروه اجتماعي:دكتر داوودي، معاون اول رياست جمهوري از سومين نمايشگاه تخصصي كميته امداد امام خميني(ره) بازديد كرد.
دكتر داوودي با اشاره به سياست هاي تعيين شده از سوي دولت در زمينه كاهش فقر و توزيع درآمد تصريح كرد: هدف دولت رشد توأم با عدالت براي همه نه براي يك بخش خاص است و كميته امداد نيز مي تواند با تكيه بر تجارب ارزشمند خود در اين زمينه دولت را ياري دهد و با شناسايي اقشار خاص در توزيع سهام عدالت نيز مي تواند تاثير مثبتي برجاي گذارد.وي افزود: در سال آينده بانك هاي كشور بيش از بودجه عمومي اعتبار و تسهيلات در اختيار مردم قرار خواهند داد و بخش مهمي از آن براي ايجاد اشتغال هاي كوچك، زودبازده - يعني همان كاري كه كميته امداد در بخش خودكفايي خود انجام مي دهد- ارائه خواهد شد.
دكتر داوودي تصريح كرد: كميته امداد مي تواند در زمينه تحرك بيشتر مددجويان و بهره گيري از اين امكانات برنامه ريزي مناسبي به عمل آورد.
معاون اول رياست جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به خدمات كميته امداد امام خميني(ره) اظهار داشت: بيشترين اعتماد را به كميته امداد داريم زيرا كميته امداد يك نهاد انقلابي و قابل اعتماد است كه در آن هرز هزينه بسيار كم است و بالاترين كارايي را داشته و نيروهاي مخلص و پرتلاش در آن مشغول به خدمت هستند.وي با مثبت  ارزيابي كردن فعاليت هاي خودكفايي كميته امداد از ابزار نظارت، آموزش و بازاريابي براي تداوم توليد در صنايع كوچك به عنوان عناصر مهم نام برد.آقاي سيدرضا نيري، سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) نيز در اين  ديدار با ارائه گزارش مشروحي از خدمات كميته امداد در ۳۵ سرفصل كاري عنوان داشت: جهت و سمت و سوي برنامه هاي اين نهاد با رويكرد توانمندسازي خانواده هاست و در حال حاضر سالانه بيش از ۱۵هزار نفر با استفاده از تسهيلات و خدمات خوداشتغالي اين نهاد به خودكفايي مي رسند و از تحت حمايت خارج مي گردند.

رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر خواستار شد:
مشاركت هنرمندان در ستاد مبارزه با مواد مخدر
گروه اجتماعي: دكتر مالكي جانشين رئيس و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدارهاي جداگانه اي با هنرمندان سينما و تئاتر خواستار حمايت و مشاركت بيشتر هنرمندان در مبارزه با مواد مخدر و اعتياد شد.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر مالكي در ديدار با برخي از هنرمندان تئاتر استان هاي كشور كه مجيد مجيدي هنرمند برجسته كشورمان نيز در بين آنها حضور داشت گفت: برخورد با پديده شوم اعتياد نيازمند يك فرهنگ عمومي است و هنرمندان نقش بسيار مهمي در ايجاد اين فرهنگ عمومي عليه اعتياد دارند.مالكي همچنين در ديدار با رضا كيانيان و جمشيد مشايخي از هنرمندان برجسته عرصه سينماي كشور گفت: ايجاد حساسيت در جامعه با استفاده از ابزارهاي هنري و همكاري هنرمندان مشهور و سالم نقش مهمي در پيشگيري از اعتياد دارد.دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بيشترين اثر بخشي در اين مقوله را فيلم هاي كوتاه با پيام هاي متعدد دارد. هنرمندان كشور نيز در اين ديدارها خطر اعتياد را مهم ارزيابي و بر همكاري براي پيشگيري از اعتياد و ايجاد فرهنگ عمومي عليه مصرف مواد مخدر اعلام آمادگي كردند و خواستار توجه بيشتر دولت و سازمان هاي فرهنگي كشور در خصوص ايجاد اماكن فرهنگي و هنري از جمله سالن هاي سينما، تئاتر، خانه هاي فرهنگ و غيره شدند.

افزايش بودجه بيمه اجتماعي روستاييان
فارس: مديرعامل صندوق بيمه روستاييان گفت: بودجه بيمه اجتماعي روستاييان براي سال آينده ۵/۵ برابر مي شود. سيدمجيد موسويان افزود: درخواست بودجه ۱۶۰ ميليارد توماني براي بيمه اجتماعي روستاييان داده شده است كه به نسبت بودجه سال جاري ۵/۵ برابر خواهد شد. وي گفت: تمامي روستاييان و عشاير كشور مي توانند با داشتن حداقل ۱۸ سال سن به شرط سكونت در مناطق روستايي و عشايري در سال جاري و پرداخت مبلغي به انتخاب خود (سالانه بين ۵۴ تا ۹۰ هزار تومان) به عضويت صندوق درآمده و از مزاياي آن مانند مستمري ازكارافتادگي كلي، مستمري بازماندگان و مستمري پيري برخوردار شوند.

يك ميليون و ۸۰۰ معلول در انتظار دفترچه بيمه
ايلنا: معاون پشتيباني سازمان بهزيستي اعلام كرد: يك ميليون و ۸۰۰ معلول در انتظار دريافت دفترچه بيمه هستند. مهدي عبدوس گفت: يكي از اولويت  هاي بهزيستي در بودجه سال ۸۵ صدور دفترچه بيمه روستاييان است زيرا معلولان زيادي در ليست انتظار قرار دارند. به گفته عبدوس، معلولان زيادي هستند كه به دفترچه بيمه نياز دارند و بهزيستي نيز خواستار صدور اين دفترچه  هاي بيمه است. وي تصريح كرد: معلولان به دليل ابتلا به معلوليت، گاه ناچار به درمان  هاي گرانقيمتي هستند و به همين دليل بيمه كردن آنها بسيار ضروري است.

تخفيف ۵۰ درصدي مركز تشخيص پزشكي
(MRI) در دهه فجر
گروه اجتماعي: كميته امداد امام خميني (ره) اعلام كرد: به مناسبت ايام الله دهه فجر مركز تشخيص پزشكي ولي عصر (عج) وابسته به اين نهاد از روز ۱۲ بهمن ماه لغايت ۲۲ بهمن ماه خدمات تصويربرداري MRI را با ۵۰درصد تخفيف براي عموم به انجام مي رساند.هموطنان گرامي مي توانند جهت هماهنگي هاي لازم با شماره تلفن ۲۲۰۴۰۴۴۳ تماس حاصل كنند. مركز تشخيص پزشكي ولي عصر (عج) در بلوار آفريقا، كوچه گلگونه واقع شده است.

انجام ۶۴ درصد كودك آزاري از سوي پدران
حدود ۲۵ مورد كودك آزاري حاد در طول فصل پاييز گزارش و مورد پيگيري قرار گرفت. منصور فتحي- مسئول صداي ياراي انجمن حمايت از حقوق كودكان- افزود: بيشترين درصد خشونت عليه كودكان با ۶۴ درصد توسط پدر خانواده بوده است. پس از آن مادر با ۲۰ درصد، پدر و مادر به طور مشترك با ۸ درصد و مربي مهد و افراد غريبه هر كدام با ۴ درصد در مرتبه بعدي آزاررسانان به كودك قرار دارند.

زنان باردار بيشتر خرخر مي  كنند
مطالعات نشان مي دهد زناني كه در مراحل پاياني بارداري قرار دارند ۲ برابر بيشتر خرخر مي كنند. زنان باردار در مجراي تنفسي دچار تنگي شده كه اين تنگي با اضافه وزن آنها نيز ارتباط دارد زيرا به واسطه افزايش حجم رحم بر شكم و ريه ها فشار بيشتري وارد مي شود. از طرفي افزايش فشار خون ناشي از بارداري موجب تنگي بيشتر مجراي عبور هوا و افزايش خرخر مي شود.

مواد مخدر در قرص هاي لاغري
ايرنا: يك متخصص پزشكي قانوني و مسموميت ها گفت: اكثر قرص هاي لاغركننده كه در بازار با اشكال و قيمت هاي مختلف به فروش مي رسد، با مواد مخدر تهيه مي شود. اين قرص ها كه بيشتر از ماده مخدر «آمفتامين» تهيه مي شود داراي خاصيت ضدگرسنگي است. وي اضافه كرد: وجود اين ماده مخدر باعث مي شود كه فرد احساس گرسنگي نكند و به مرور زمان لاغر شود. وي افزود: مصرف اين قرص ها در نهايت به دليل وجود ماده مخدر در آن،مصرف كننده را لاغر، وابسته و در نهايت معتاد به اين قرصها مي كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |