يكشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۰ - Jan 29, 2006
تلاش حماس براي تشكيل دولت ائتلافي در فلسطين
001773.jpg
001770.jpg
گروه سياسي خارجي: يك روز پس از اعلام رسمي پيروزي جنبش مقاومت فلسطين (حماس) در انتخابات پارلماني اين كشور سامي ابوزهري از رهبران بلندپايه حماس خواهان مشاركت سياسي همه گروه ها در دولت آتي ملي فلسطين شد.
ابوزهري در مصاحبه با العالم گفت: مردم فلسطين از تك روي و انحصارطلبي در قدرت بسيار آسيب ديده اند و بنابراين جنبش حماس نمي خواهد كه اين مسئله بار ديگر تكرار شود حتي اگر اكثريت را در هر مجلسي كسب كند.
ابوزهري افزود: جامعه فلسطين به همه امكانات و نيروها نياز دارد و به اين دليل اين جنبش براي مشخص كردن مكانيزم ها و چگونگي مشاركت سياسي در آينده، از جنبش فتح و همه نيروهاي فلسطيني دعوت به همكاري و مشورت كرده است.
سخنگوي حماس با تاكيد بر اينكه تماس هاي زيادي با گروههاي فلسطيني بويژه جنبش فتح در اين زمينه صورت گرفته است خاطرنشان كرد، در روزهاي آينده تماس ها و مذاكرات فشرده اي درباره اين موضوع صورت خواهد گرفت.
اسماعيل  هنيه  عضو ارشد حماس  نيز گفت:  در چند روز آينده  با محمود عباس  ملاقات خواهد كرد تا درباره  مشاركت  سياسي  با وي  به  گفتگو بپردازد.
وي  افزود: اگر چه  اختلاف  نظرهايي  وجود دارد اما ما خواهان  پيوستن  تمام نيروهاي  سياسي  به  دولت  آينده  هستيم  و اين  در حاليست  كه  گزارشها حكايت از آن دارد كه  جنبش  فتح  تاكنون  حاضر نشده  است  با حماس  در دولت  آينده مشاركت  داشته  باشد.
فتح  گفته  است  حماس  خود بايد به  تنهايي  دولت  تشكيل دهد. در اين خصوص دبيركل جنبش فتح در كرانه باختري تاكيد كرد، اين جنبش تصميم خود را گرفته و در دولت ائتلافي با جنبش مقاومت اسلامي حماس كه اكثريت كرسي هاي مجلس قانونگذاري آينده فلسطين را كسب كرده است، مشاركت نخواهد كرد.
حسين الشيخ نيز درگفتگو با شبكه العالم گفت: اين جنبش به نتايج انتخابات اخير احترام مي گذارد و مانع فعاليت حماس نخواهيم شد و براي اين جنبش آرزوي توفيق داريم. وي افزود: جنبش فتح پيامدهاي اين انتخابات را بررسي خواهد كرد و به برنامه خود در مبارزه ادامه خواهد داد و اميدواريم حماس به مواضع خود در موضوع مقاومت ادامه دهد و زماني كه وارد تشكيلات خودگردان شد برنامه انتخاباتي خود را تغيير ندهد.
دبيركل جنبش فتح در كرانه باختري استعفاي احمد قريع را قانوني توصيف كرد و گفت: ابوعلا به منظور احترام گذاشتن به قانون، نظام و خواسته مردم فلسطين در انتخاب برادران ما در حماس استعفا داد.
حسين الشيخ با تاكيد بر اينكه ابومازن استعفا نخواهد داد، اظهار داشت: محمود عباس به قانون احترام مي گذارد و بزرگترين فراكسيون پارلمان را مامور تشكيل دولت آينده خواهد كرد. درخواست حماس براي وارد كردن جنبش فتح به دولت و مخالفت فتح با اين درخواست، تشكيل دولت در فلسطين را با ابهام روبرو كرده است.
از سوي ديگر كشورهاي مختلف و چهره هاي سياسي مؤثر جهاني همچنان به ارزيابي پيروزي حماس در انتخابات اخير مشغول بوده و پيامدهاي آن را بيان مي دارند.
فؤاد سينيوره، نخست وزير لبنان ديروز پيروزي حماس را تبريك گفت. جنبش حزب الله لبنان نيز با تبريك اين پيروزي، آن را خواست ملت فلسطين دانست.
نبيه بري رئيس پارلمان لبنان نيز انتخابات اخير فلسطين را به يك زلزله سياسي تشبيه كرد و گفت پيامدهاي آن در كل خاورميانه تأثير خواهد گذاشت.
عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب نيز گفت حماس بايد طرح اتحاديه عرب كه شامل به رسميت نشناختن اسرائيل است را بپذيرد.
جك استراو وزير خارجه انگليس نيز با بيان اين كه بايد به دموكراسي در فلسطين احترام گذاشت گفت دولت فلسطين نمي تواند بدون همكاري و تعامل با اسرائيل در خدمت مردمش باشد.جيمز ولفنسن نماينده ويژه بانك جهاني نيز پيش بيني كرد كه كمك هاي مالي كشورهاي مختلف به تشكيلات خودگردان فلسطين به دنبال پيروزي حماس متوقف شود.
بوش رئيس جمهور آمريكا نيز گفت اگر حماس شاخه نظامي خود را منحل نكند و به تهديدات عليه اسرائيل ادامه دهد، كمك هاي مالي آمريكا به فلسطين كاهش خواهد يافت.
در نخستين واكنش به اين اظهارات خالد مشعل رهبر بلندپايه حماس اعلام كرد اين تهديدها بر تصميم اين جنبش براي ادامه مقاومت تأثير نخواهد گذاشت.همچنين حماس ديروز آمادگي خود را براي ادغام نيروهاي خود در ارتش فلسطين اعلام كرد. هدف اين طرح، تقويت ارتش فلسطين اعلام شده است اما تحليلگران مستقل معتقدند اين تدبيري است كه حماس براي پاسخ دادن به درخواست غرب براي خلع سلاح انديشيده است. حماس قصد دارد با ادغام نيروهاي خود در ارتش مانع خلع سلاح آنها شود.
در همين حال به دنبال شكست جنبش فتح از حماس در انتخابات قانون گذاري فلسطين، اعضاي اين جنبش با حضور در خيابان هاي شهر غزه، از محمود عباس خواستند تا با اين جنبش مذاكرات ائتلافي انجام ندهد.
به گزارش روزنامه  هاآرتص، حدود ۲۰ هزار تن از حاميان جنبش فتح با حضور در خيابان هاي شهر غزه، خودرو هاي پارك شده و چادر مقابل ساختمان پارلمان را به آتش كشيده و به تيراندازي هوايي مبادرت كردند.
معترضان با پاره كردن پوسترهاي حماس، خشم شان را از پيروزي اين جنبش و ناراحتي شان را از شكست در مقابل اين جنبش اعلام كردند.
محمد دحلان، شخصيت عالي رتبه  فتح در نوار غزه، با ايستادن در مقابل ساختمان پارلمان و اشاره به عكس ياسر عرفات رهبر فقيد تشكيلات خودگردان، به تظاهر كنندگان گفت: شما به ياد و خاطره  عرفات صدمه مي زنيد. دحلان به تظاهركنندگان قول داد كه فتح در دولت تشكيل شده از سوي حماس شركت نخواهد كرد.

آتش طالبان بر مدارس افغانستان
گروه سياسي خارجي: نيروهاي طالبان سه مدرسه ديگر را در استان قندهار افغانستان به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر اين سه مدرسه نوساز كه هزار پسر و دختر افغان در آن تحصيل مي كردند در بخش هاي مختلف استان قندهار به آتش كشيده و نابود شدند. اين چندمين حمله نيروهاي طالبان به مدارس به ويژه در مناطق جنوبي افغانستان است.
در همين حال مقامات  محلي  در ولايت  قندهار در جنوب  افغانستان  اعلام  كردند، بر اثر انفجار يك  بمب  كنترل  از راه  دور، سه  مامور پليس  در منطقه  ميوند اين  ولايت زخمي شدند.
به  گفته  اين  مقامات  بمب  جمعه  شب  گذشته  زماني  منفجر شد كه  كارواني از نيروهاي  آمريكايي  و ماموران  پليس  افغانستان  عازم  منطقه  ميوند بودند.
بنابر اظهار اين  مقامات  در اين  انفجار به  هيچ  يك  از نيروهاي  آمريكايي آسيبي  وارد نشد.
اين  درحالي است  كه  يك  مقام  امنيتي  افغان  اعلام  كرد كه  يك  گروه بيست  نفره  از شبه  نظاميان  طالبان  بامداد جمعه  به  مركز شهرستان  ريگستان  در ولايت  قندهار واقع  در جنوب  افغانستان  حمله  كردند.
تورجان  معاون  امنيتي  شهرستان  ريگستان  به  خبرنگارايرنا گفت : درجريان اين  حمله  كه  بيش  از يك  ساعت  بطول  انجاميد، چهار تن  از شبه  نظاميان  طالبان كشته  شدند.

مذاكرات بوش و سعد حريري در كاخ سفيد
001764.jpg
نيويورك _ ايرنا: جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا روز جمعه  به وقت محلي، در واشنگتن  با سعد حريري  از نمايندگان  كنوني  مجلس  لبنان  و فرزند رفيق  حريري  نخست  وزير مقتول  آن كشور، پشت  درهاي  بسته  گفت  وگو و تبادل  كرد.
آمريكا از مخالفان  سرسخت  نفوذ سوريه  در كشورهاي  هم  مرز با اسرائيل  است و سعد مدتي  است  كه  رهبري  مخالفان  سوريه  در كشورش  را هدايت  مي كند.
خبري  از مذاكرات  خصوصي  بوش  و حريري  منتشر نشده  است  و احتمالا نتيجه  اين مذاكرات  را بايد در تحولات  ماههاي  آتي  لبنان  دنبال  كرد.
رئيس  جمهوري  آمريكا پس  از ديدار با حريري ، بدون  اشاره  به  اينكه  هنوز بخشي  از لبنان  در اشغال  رژيم  صهيونيستي  است ، به  خبرنگاران  گفت  كه  اميدوار است ، لبنان  را آزاد از هرگونه  نفوذ خارجي ، آزاد از سلطه  سوريه  و آزاد در مسير اهداف  مستقل  خود، مشاهده  كند.
او با ستايش  از رفيق  حريري ، خواهان  شناسايي  و مجازات  سريع  عاملان  قتل حريري  شد.
رئيس  جمهوري  آمريكا گفت : يك  لبنان  دمكراتيك  براي  او و خاورميانه  داراي اهميت  بسياري  است .

دولت نروژ از مسلمانان جهان عذرخواهي كرد
فارس: دولت نروژ با ارسال پيامي الكترونيكي به سفارتخانه هاي خود در كشورهاي عربي و اسلامي از مسلمانان به خاطر اهانت يكي از روزنامه هاي اين كشور به پيامبر اكرم(ص) عذرخواهي كرد.
به گزارش شبكه خبري تلويزيوني الجزيره از اسلو، وزارت امور خارجه نروژ به سفيران خود در كشورهاي عربي و اسلامي پيام هايي الكترونيكي مخابره كرد كه در آنها از مسلمانان به خاطر نشر تصويري توهين آميز از پيامبر اكرم (ص) عذرخواهي شده است. با وجود اينكه وزارت امور خارجه نروژ ترجيح مي داد متن اين پيام در رسانه هاي اين كشور منتشر نشود، رسانه هاي محلي نروژ آن را منتشر كردند.
در اين پيام الكترونيكي آمده است: «از اينكه يك روزنامه نروژي با چاپ مجدد تصاويري اهانت آميز از پيامبر اسلام، محافل اسلامي را نگران كرده عذرخواهي مي كنيم و به خوبي مي فهميم اين تصاوير احساسات مسلمانان جهان را جريحه دار مي كند. اسلام دين آسماني است و بسياري از مردم جهان بدان گرايش دارند و به همين خاطر ما به اعتقاداتتان احترام مي گذاريم.»
روزنامه پرتيراژ دانماركي «يولند پوستن» چند ماه پيش به بهانه و ادعاي آزادي بيان، تصاوير خيالي و اهانت آميز از پيامبر اكرم(ص) را منتشر كرده بود كه روزنامه «مگزينز» نروژ اين تصاوير را ۱۰ ژانويه امسال براي دومين بار چاپ كرد.
انتشار اين تصاوير باعث تظاهرات مسلمانان كشور دانمارك و اعتراض ديگر مسلمانان جهان شد و حتي عاملان آن تهديد به مرگ شدند و سازمان كنفرانس اسلامي نيز با انتشار بيانيه اي اين اقدام را محكوم كرد و قول داد آن را پيگيري كند.

سبزها درباره همكاري سازمان اطلاعات آلمان
با آمريكا در عراق توضيح خواستند
ايرنا: حزب  سبزهاي  آلمان  از دولت  اين  كشور خواستند پاسخگوي  سئوالات  آنها درباره  موضوع  همكاري  سازمان  اطلاعات  فدرال  با آمريكا در عراق  باشد.
به  گزارش  روزنامه  برلينر سايتونگ  حزب سبزهاي  آلمان  كه  پيش  از اين  از پيگيري  اين  ماجرا منصرف  شده  بود هم  اكنون با طرح  فهرستي  از سئوالات  خود در اين باره ، خواستار توضيحات  دولت  در خصوص صحت  و سقم  اين  مسئله  شد.بر اساس  همين  خبر، فهرست  تهيه  شده  از سوي  اين  حزب ، شامل  ۷۰ سئوال  با شش  موضوع  پيرامون  اين  قضيه  است .
ولفگانگ  ويلند كارشناس  مسائل  داخلي  حزب  سبزها گفت : اين  حزب  تنها در صورتي  از درخواست  خود مبني  بر تشكيل  كميسيون  تحقيق  براي  روشن  شدن  اين ماجرا صرفنظر مي كند كه  به  تمامي سئوالات  مطرح  شده  پاسخ  داده  شود.اين  در حالي  است  كه  حزب  سبزها آخرين  زمان  تعيين  شده  براي  پاسخگويي دولت  را پايان  فوريه  (يكماه  ديگر) اعلام  كرده  است .
نشريه  اشپيگل  چندي  پيش  بدون  آنكه  نامي از منابع  خود ببرد، گزارش داد كاركنان  سازمان  اطلاعات  آلمان  در سال  ۲۰۰۳ ميلادي  اطلاعاتي  درباره  حركت نيروهاي  نظامي و نقاط دفاعي  عراق  در اختيار آمريكا قرار دادند.

آمريكا تعداد نظاميان خود را در آلمان كاهش مي دهد
مهر: ارتش آمريكا اعلام كرد كه در نظر دارد در سال جاري ميلادي شماري از نيروهاي خود را از آلمان خارج كند.
به گزارش خبرگزاري آلمان، ارتش آمريكا روز جمعه همچنين خاطرنشان كرد: يك واحد هوابرد از نيروهاي نظامي مستقر در آلمان را طي سال جاري ميلادي از آن كشور خارج مي كند.
ارتش آمريكا در ادامه تصريح كرد: تا پايان سال جاري چند واحد ديگر نظامي اين كشور مستقر در آلمان را كه حدود ۷ هزار و ۲۰۰ نفر مي شوند، نيز جابجا خواهد كرد. ارتش آمريكا در نظر دارد شمار ديگري از نيروهاي خود را در آلمان جابجا كند.
چندي پيش يكي از مقامات عاليرتبه وزارت دفاع آمريكا در اين زمينه گفت:   بر اساس مصوبه قبلي ارتش، نظاميان آمريكايي حاضر در آلمان بايد در يك برنامه زمان بندي شده خاك اين كشور را به مقصد وطن ترك كنند.
بر پايه برنامه تنظيم شده از سوي پنتاگون حدود ۷۰ هزار نظامي آمريكايي حاضر در اروپا بايد در فاصله زماني ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ ميلادي به كشور خود بازگردند.

مسئولان امنيتي پاكستان در بلوچستان ربوده شدند
ايسنا: پليس پاكستان اعلام كرد، ديروز تعدادي از افراد مسلح ناشناس ۹ تن از مسئولان امنيتي پاكستان را در منطقه  بلوچستان واقع در جنوب غربي اين كشور ربودند.
به گفته  پليس پاكستان اين حادثه در يكي از روستاهايي كه در فاصله  ۳۰۰ كيلومتري كويته قرار دارد، به وقوع پيوسته است.
پليس همچنين اعلام كرد، گروه ديگري از اين افراد مسلح بخشي از راه آهن منطقه  غازي خان را منفجر كردند.

نخست وزير فرانسه خواستار مشخص شدن
مرزهاي اتحاديه اروپا شد
ايرنا: دومينيك دوويلپن، نخست وزير فرانسه از اتحاديه اروپا خواست كه مرزبندي هاي خود را مشخص و تعريف كند و در آينده نسبت به گسترش بي رويه اتحاديه محتاطانه عمل كند.
به گزارش بي بي سي، دوويلپن ديروز در كنفرانسي تحت عنوان آواي اروپا در شهر سالزبورگ اتريش به اين مطلب اشاره و خاطرنشان كرد: اتحاديه اروپا به عنوان يك پروژه سياسي نمي تواند بدون مرزبندي هاي مشخص به حيات خود ادامه دهد.دوويلپن در سخنانش ضمن اشاره به مطلب فوق خواستار آن شد كه براي حل بحران قانون اساسي اروپا كه سال گذشته در كشورهاي فرانسه و هلند از سوي مردم رد شد، مجدداً به بحث و بررسي گذارده شود.
نخست وزير فرانسه عنوان كرد كه بعد از اضافه شدن ۱۰ كشور جديد به اتحاديه اروپا طي سال هاي اخير معضل بحران هويت اروپا و ابهام ساختار و الگوي سياسي در اتحاديه اروپا نمود بيشتري پيدا كرده و مشخص نيست كه امروز اتحاديه اروپا ساختار يك فدراسيون را دارد يا صرفاً يك محدوده تجاري است.

انتقاد شديد چاوز از دولتمردان آمريكا
ايرنا: هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا بار ديگر دولتمردان ايالات متحده آمريكا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كاراكاس، چاوز همچنين دولت آمريكا را فاسدترين، خونريزترين و بدسيرت ترين امپراطوري كره زمين در يكصد قرن گذشته خواند.چاوز با ناميدن جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا به عنوان آقاي خطر گفت: آقاي خطر از حقوق بشر سخن مي گويد، اما در گوانتانامو عده اي را شكنجه مي كنند و افرادي نيز در زندان هاي سيا در اروپا و ديگر نقاط جهان ناپديد مي شوند.
رئيس جمهوري ونزوئلا در ميان يك جمعيت ده هزار نفري كه به مناسبت برگزاري مجمع جهاني اجتماعي در كاراكاس گرد آمده بودند، هشدار داد كه هر مقام آمريكايي را كه درصدد دسترسي به اطلاعات محرمانه ونزوئلا برآيد، بازداشت مي كند.
كاراكاس معتقد است كاركنان سفارت آمريكا در توطئه اي شركت كرده اند كه در جريان آن برخي از اعضاي نيروي دريايي ونزوئلا اطلاعات محرمانه دولتي را در اختيار پنتاگون قرار دادند.

ارتش آمريكا زنان مظنونان عراقي را براي واداركردن
شوهرانشان به تسليم بازداشت كرده است
ايسنا: اسناد ارتش آمريكا نشان مي دهد، ارتش اين كشور در عراق دست كم دو بار همسران شبه نظاميان مظنون را دستگير و بازداشت كرده، با اين اميد كه از اين طريق شوهرانشان را وادار به تسليم شدن كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس، يك افسر اطلاعاتي آمريكايي گزارش داد، در يك مورد يك مامور مخفي گروه ضربت، مادر جوان يك بچه شيرخوار را زنداني كرده است.
در يك مورد ديگر، يك سرهنگ آمريكايي پيشنهاد كرده براي دستگيركردن يك شبه نظامي يادداشتي را به در خانه بگذارند مبني بر اين كه بيايد و همسرش را تحويل بگيرد.
يك افسر اطلاعاتي غير نظامي  پنتاگون در تشريح اتفاقاتي كه در حمله به خانه يك مظنون عراقي در بغداد در ماه مه ۲۰۰۴ گفت: در جلسه توجيهي پيش از عمليات به ما گفته شد، در صورتي كه همسر شبه نظامي  مظنون در خانه بود، او را دستگير و بازداشت كنيد تا شوهرش مجبور شود خود را تسليم كند.
وي افزود: يك زن ۲۸ ساله در خانه بود كه سه فرزند خردسال داشت به طوري كه يكي از آنها شش ماه داشت و هنوز شيرخوار بود.
اين افسر اطلاعاتي پنتاگون اظهار داشت: اين زن به مدت دو روز بازداشت شد و سپس به دليل شكايت وي ( افسر اطلاعاتي) آزاد شده است.

اعتراض در جمهوري بلاروس ممنوع شد
ايسنا: رئيس جمهور بلاروس در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري هشدار داد هر گونه اعتراض نسبت به انتخابات با پاسخ جدي دولت روبرو خواهد شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، الكساندر لوكاشنكو، رئيس جمهور بلاروس در يك گفت وگوي تلويزيوني كه از تمام كانال هاي اين كشور پخش مي شد، گفت كه اجازه نمي دهد انقلاب هاي گرجستان، اوكراين و قرقيزستان كه باعث به قدرت رسيدن رهبران مخالف در اين كشورها شده، در بلاروس رخ دهد.
لوكاشنكو تصريح كرد: هيچ اغتشاشي رخ نخواهد داد، هيچ كس نمي تواند از سنگرها رد شود تا بتواند با لوكاشنكو مبارزه كند.
وي خاطرنشان ساخت: در صورت بروز هر گونه تحريك، چنان پاسخ قاطعي به عاملان آن خواهيم داد كه حتي نمي توانند آن را تصور كنند.لوكاشنكو با سركوب گروه هاي مخالف و رسانه هاي مستقل، از سال ۱۹۹۴ حكومت كشور ۱۰ ميليون نفري بلاروس را در دست دارد. اقدام هاي لوكاشنكو باعث شده كه كشورهاي پيشرو غربي لقب آخرين ديكتاتور اروپا را به وي بدهند و او را از خود طرد كنند.
رهبر بلاروس همچنين خطاب به ديپلمات هاي غربي گفت كه به هيچ كس اجازه نمي دهد در امور داخلي بلاروس دخالت كند. وي تصريح كرد: سفيرهاي خارجي بدانند كه درصورت تخطي ظرف ۲۴ ساعت از كشور اخراج خواهند شد و هيچ كس به آنها كمك نخواهد كرد.لوكاشنكو كه در پي موجي از انقلاب هاي رنگارنگ در جمهوري هاي شوروي سابق مناسبات نزديك روزافزوني را با روسيه برقرار كرده است، گفت، وي مطمئن است كه ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه از وي در انتخابات ۱۹ مارس ( ۲۸ اسفند ) حمايت خواهد كرد.
رهبر روسيه سفيد افزود:رئيس جمهور پوتين خواستار ابقاي لوكاشنكو است. او مي خواهد لوكاشنكو را در قدرت ببيند.
لوكاشنكو دوره تصدي خود را تمديد كرده و از طريق برگزاري انتخابات و همه پرسي ها اختيارات خود را افزايش داده است.

نيروهاي خارجي تا ۱۰ سال ديگر در افغانستان مي مانند
001767.jpg
ايرنا: حامد كرزاي  رئيس  جمهوري  افغانستان  خواستار حضور نيروهاي  نظامي  در افغانستان  براي  ۵ يا ۱۰ سال  ديگر شد.
پايگاه  اينترنتي  ورلد نيوز ديروز با اعلام  اين  خبر افزود: در حالي كه  انتظار مي رود متحدان  بين المللي  در كنفرانس  لندن ، از افغانستان  حمايت كنند، حامد كرزاي  در اجلاس  اقتصادي  داووس  كشورش  را به  حدي  آسيب  پذير توصيف كرد كه  بدون  وجود نيروهاي  امنيتي  بين المللي ، امكان  ادامه  زندگي  در آن نيست .
كرزاي گفت: ساختار نيروهاي  مسلح  ما بايد چنان  تغيير كند كه  بتواند از كشور دفاع  و صلح  و ثبات  داخلي  را حفظ كند و بنابر اين  نيروهاي  خارجي  بايد ۵ يا ۱۰ سال  و شايد بيشتر در افغانستان بمانند.
اين  رسانه  اينترنتي  به  نقل  از كرزاي  افزود: اكنون  نيروهاي  آموزش  ديده توسط مربيان  بين المللي  به  ۳۳هزار نفر رسيده  است  و اين  تعداد احتمالا بايد افزايش  يابد.
حامد كرزاي  رئيس  جمهوري  افغانستان  گفت:  اين  كشور تا دو سال ديگر احداث  زندان هايي  را براي  بازگرداندن  ۱۰۰ زنداني  افغان  ازگوانتانامو  تكميل  مي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از داووس ، كرزاي  در پاسخ  به  درخواست هاي  خبرنگاران  براي  اظهار نظر در خصوص  زندانياني  كه  بدون  واردشدن  هيچ  اتهامي عليه  آنها در گوانتانامو بسر مي برند، گفت : زماني  كه  افغان ها آن بازداشتگاه  را ترك  كنند، آنچه  در آنجا روي  مي دهد، به  ما ارتباطي  ندارد.
رئيس  جمهوري  افغانستان  همچنين  ضمن  ابراز بي اطلاعي  از مكان  اسامه  بن لادن  رهبر القاعده ، تأكيد كرد كه  وي  در خاك  افغانستان  نيست .

نخست وزير جديد عراق پس فردا معرفي مي شود
گروه سياسي خارجي : فهرست  ائتلاف  عراق  يكپارچه  از معرفي  نخست  وزير جديد عراق  تا سه شنبه  اين هفته  خبر داد.
برخي  منابع  آگاه  در فهرست  ائتلاف  عراق  يكپارچه  گفتند عادل  عبدالمهدي  نماينده  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي كه  روابط بهتري  با فهرست  هاي  كرد، توافق  ملي  اهل  سنت  و جريان  صدر دارد براي  تصدي  سمت  نخست  وزيري  عراق  از دو نامزد ديگر ائتلاف  يعني  ابراهيم  جعفري  و نديم  جابري  شانس  بيشتري دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر پيشتر منابع  خبري  از مطرح  شدن  نام  حسين  شهرستاني  به عنوان  چهارمين  نامزد احراز پست  نخست  وزيري  خبر داده  بودند. در عين  حال ، عبدالمهدي  در گفتگو با رئيس  جمهور و غازي  ياور جانشين  رئيس جمهور و نيز جبهه  گفتگوي  ملي  اهل  سنت ، آنها را از برنامه  چهارساله  خود براي  اداره  دولت  آينده  مطلع  كرد.
فهرست  ائتلاف  يكپارچه  نيز دو كميته  ويژه  براي  گفتگو با فهرست  هاي  كرد و توافق  ملي  اهل  سنت  تشكيل  داده  است  و فهرست  كردها هم  با تشكيل  كميته اي  به رياست  طالباني  و مسعود بارزاني  گفتگوهاي  خود را در سطح  وسيعي  با ديگر فهرست  هاي  انتخاباتي  آغاز كرده اند.
همچنين  رئيس  جمهور عراق  آمادگي  خود را براي  نزديك  كردن  ديدگاههاي  مخالف در روند سياسي  اين  كشور اعلام  كرد.
در حالي  كه  فهرست  العراقيه  به  رياست  اياد علاوي  از تشكيل  يك  جبهه  مشترك بين  سه  فهرست  انتخاباتي  وي  و فهرست  هاي  اهل  سنت  توافق  ملي  و گفتگوي  ملي خبر داده  بود، جبهه  گفتگوي  ملي  آمادگي  خود را براي  پيوستن  به  فهرست ائتلاف  عراق  يكپارچه  اعلام  كرده  است .
همچنين جلال طالباني تأكيد كرد: دولت جديد عراق تا ماه آينده تشكيل خواهد شد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الاهرام جلال طالباني، رئيس جمهور دولت موقت عراق در گفت وگو با راديو بي.بي.سي اظهار داشت: دولت جديد عراق كه متشكل از تمامي احزاب و قشرهاي مختلف مردم عراق است، طي ماه آينده تشكيل خواهد شد. وي افزود: نامزدهاي شركت كننده در دولت جديد نيز كاملاً شناخته شده هستند. وي هم چنين از توافق گروه هاي عراقي در خصوص مشاركت فعال تمامي احزاب و احترام به نتايج انتخابات در تشكيل دولت جديد خبر داد. رئيس جمهور عراق ضمن تأكيد بر عدم اختلاف بين فهرست ائتلاف يكپارچه  و فهرست كردها خاطرنشان كرد: هيچ اختلافي بين دو فهرست وجود ندارد و در اكثريت موارد نيز با يكديگر موافق هستند.
ساير خبرها
* آيت الله سيستاني از طرفدارانش خواست با دولت عراق در جهت مبارزه با خشونتها و عاملان جنايات در اين كشور همكاري كنند.
* هشتمين جلسه محاكمه صدام حسين امروز در بغداد برگزار مي شود.
* جان ابي زيد رئيس فرماندهي مركزي آمريكا از كاهش ۲۰ درصدي شمار نيروهاي آمريكايي در عراق طي دو ماه گذشته خبر داد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |