يكشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۰ - Jan 29, 2006
انسان اروپايي قديمي تر از آنچه تصور مي شد بوده است
تاريخ باستاني اروپا
مجموع شواهد محققان را به اين نتيجه رساند
كه انسان در اروپا حدود ۷۰۰ هزار سال عمر دارد
001719.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفراقدمي: به نظر مي رسد انسان هاي اوليه ۲۰۰ هزار سال قبل از آنچه قبلاً تصور مي شد در شمال اروپا سكونت يافته اند. ابزارهاي سنگي يافته شده در شرق انگليس نشان مي دهند كه انسان حداقل ۷۰۰ هزار سال قبل آنجا بوده است.
كريس استرينگر عضو گروه تحقيقاتي موزه تاريخ ملي لندن مي گويد، دقيقاً نمي دانند كه اين ابزار متعلق به كدام گونه بوده است اما احتمالاً شكل اوليه اي از انسان هايدلبرگي يا انسان انسستر بوده است. انسان هايدلبرگي حدود ۵۰۰ هزار سال قبل در مركز اروپا ساكن بوده است. اولين بار استخوان هاي اين گونه در سال ۱۹۰۷ نزديك هايدلبرگ آلمان پيدا شد و بعد از آن در يونان و فرانسه نيز آثاري از آن پيدا شد. دسته بندي ديگر انسان اوليه به نام انسان انسستر است كه بر سر اين كه آيا با انسان هايدلبرگي تفاوت داشته يا نه بحث وجود دارد.
۳۲ قطعه ابزار سنگي كه از سنگ چخماق سياه ساخته شده و بسياري از آنها هنوز تيز هستند، توسط باستان شناسان در پيك فيلد در سافولك، منطقه اي در شرق انگليس پيدا شده است. اين باستان شناسان براي عمرسنجي اين ابزارها از روش هاي مختلفي استفاده كردند. ابتدا قطبش مغناطيسي مواد معدني حاوي آهن را كه در سنگ هاي رسوبي آن منطقه (منطقه اي كه ابزارها پيدا شده اند) وجود داشت، اندازه گيري كردند كه هنوز هم به سمت قطب شمال بود. ميدان مغناطيسي زمين در ۷۸۰ هزار سال پيش مخالف جهت فعلي بوده است، بنابراين سنگ هاي آن منطقه بايد جوان تر از اين مقدار باشند. اين سنگ ها در زير رسوب هاي يخي كه در دوره اي در حدود ۴۵۰  هزار سال قبل تشكيل شده است قرار داشتند. بنابراين سنگ ها بايد پيرتر از آن رسوبات يخي باشند. همچنين فسيل هايي از موش هاي آبي به نام ميمومي كه توسط گونه اي از موش ها به نام  آروي كولا در ۵۰۰ هزار سال قبل از بين رفته اند در آنجا پيدا شده است. مجموع اين شواهد محققان را به اين نتيجه رساند كه آن ابزار حدود ۷۰۰ هزار سال عمر دارند.
يك روش جديد عمرسنجي با استفاده از اسيدآمينه ها كه توسط كريستي پنكمان از دانشگاه يورك در انگليس ابداع شده است نيز تخمين اين گروه را تاييد كرده  است. اين روش مبتني بر اندازه گيري اسيدآمينه هاي تخريب شده در پوسته  حلزون هاي يافته شده در آن منطقه است. انگلستان قبل از اين به جايي كه الان زمين اصلي اروپا ناميده مي شود متصل بوده و آب و هواي مديترانه اي داشته است. پژوهشگران فسيل هاي اسب آبي را در منطقه پيك فيلد پيدا كرده اند، همين طور فسيل هايي از ديگر حيوانات ساكن مناطق گرمسيري مانند شير، فيل و گوزن، كرگدن و كفتار. احتمالاً آب و هواي گرم باعث مهاجرت انسان هاي اوليه به اين مناطق شده است كه ديگر نيازي به آتش و لباس نداشته باشند. اما آب و هوا بالاخره بهترين آنها را انتخاب كرد. مردم نمي توانستند براي درازمدت در آنجا ساكن شوند. آنها بايد با شروع دوران سرد كه ۱۰۰ هزار سال قبل آغاز شد از آنجا مي رفتند و همين باعث شد در شمال اروپا توزيع جمعيت به گونه خاصي باشد.
NewScientist, 17Dec 2005

ساخت تراشه بسيار كوچك
گروه دانش و فناوري _ بهنام نظيري راد: سخنگوي اينتل چهارشنبه اعلام كرد كه اين شركت براي اولين بار در دنيا ريزتراشه بسيار كوچكي را با روش هايي كه قبلا قول آن را داده بود، توليد كرده كه قدرت پردازش آن بسيار مؤثرتر و كارآمدتر از تراشه هاي قبلي است. اين تراشه كه به اندازه يك ناخن است از يك بيليون ترانزيستور تشكيل شده و پهناي آن فقط ۴۵ نانومتر است.
مارك بوهر از مهندسان و طراحان برجسته اينتل گفت كه اين محصول در آينده به كمك نرم افزارها و شبكه هايي مي رود كه مي توانند در شرايط مختلف سخت افزاري كار كنند و بازده كار را بسيار بهبود مي بخشد. اينتل بيش از ۸۰ درصد از پردازنده ها و درايوهاي كامپيوتري شخصي را در جهان مي سازد و اين افق روشني بود براي شروع به ساختن پردازنده هاي كامپيوتر با اين تكنولوژي كه تا نيمه دوم سال ۲۰۰۷ ميلادي وارد بازارهاي جهاني مي شود.
منبع: Reuters.com

ارائه كدهاي ويندوز توسط مايكروسافت
001716.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: شركت مايكروسافت در اقدامي عجيب اعلام كرد كه كدها و منابع اصلي سيستم عامل ويندوز را بر روي اينترنت منتشر خواهد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس از بروكسل دليل اين اقدام شركت مايكروسافت جلب حمايت اتحاديه اروپا و حذف جرايم اين شركت توسط اين اتحاديه اعلام شده است.
كدها و خطوط اوليه برنامه نويسي شده ويندوز كه در واقع پايه و اساس سيستم عامل ويندوز است، كمك زيادي به رقباي مايكروسافت خواهد كرد تا با استفاده از آن، نرم افزارهاي سازگار با ويندوز را تهيه كنند. پيش از اين تنها مايكروسافت و شركت هاي تابعه و متحد با مايكروسافت توانايي تهيه نرم افزارهاي سازگار با ويندوز را داشته اند.
پيش از اين شركت مايكروسافت بارها با انتشار كدهاي ويندوز و DOS مخالفت كرده بود و اين كدها در يك محيط بسيار امن كه تنها بيل گيتس، صاحب اصلي مايكروسافت، توانايي دسترسي به آن را داشت، نگهداري مي شدند و حتي برنامه نويساني كه در پروژه توليد DOS و ويندوز همكاري داشتند نيز دسترسي به نوشته هاي خود نداشتند، زيرا هركدام از آنها بخشي كوچك از پروژه را انجام داده بودند و نهايي كردن پروژه ها بر عهده خود بيل گيتس بوده است.
در مارس ،۲۰۰۴ اتحاديه اروپا، مايكروسافت را به پرداخت ۶۱۳ ميليون دلار ماليات محكوم كرد. طبق اين حكم، مايكروسافت مجبور به در اختيار گذاردن كدهاي اصلي خود به ساير رقبا و ارائه نسخه جديدي از ويندوز بدون مديا پلير شد.
ماه گذشته اتحاديه اروپا، مايكروسافت را تهديد به جريمه ۳/۲ ميليون دلاري به ازاي هر روز تأخير در اجراي حكم پرداخت جريمه ۶۱۳ ميليون دلاري كرد و حركت هاي جديد مايكروسافت نيز به دليل اين تهديدهاست.
مايكروسافت نيز در آوريل سال گذشته لايحه اي را تقديم اتحاديه كرد و بسيار اميدوار بود كه اتحاديه اروپا از مواضع سابق خود عقب نشيني كند، اما اين اتحاديه بر حكم اوليه خود پافشاري كرد و مايكروسافت نيز از پرداخت جريمه اتحاديه اروپا سر باز زد. پس از آن مسئولان مايكروسافت با انجام مصاحبه هاي فراوان ، اتحاديه اروپا رابه ضربه زدن به مايكروسافت  متهم كردند.
اتحاديه اروپا نيز پس از آن طي اطلاعيه اي مايكروسافت را تهديد به جريمه بيشتر به ازاي هر روز تأخير در اجراي حكم كرد و هيچ گونه تغييري را نيز در حكم صادره اوليه انجام نداد.

نمونه آسان -جدول اعداد ۸
001713.jpg
001710.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

افزايش حمله هكرها در سال ۲۰۰۶
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: شركت آي بي ام طي گزارشي اعلام كرد: در سال جاري ميلادي، احتمال حمله هكرها با استفاده از سرويس پست الكترونيك بيشتر از سال گذشته خواهد بود.
طبق اين گزارش، عمده فعاليت هكرها با ارسال نامه هاي گمراه كننده و براي كسب منافع مالي از كاربران خواهد بود. در سال۲۰۰۵ تعداد حمله هكرها نسبت به سال هاي اخير كاهش داشت ولي در اواخر سال با روش هاي جديد اعمال شده توسط هكرها، تعداد اين حمله ها روبه رشد نهاد و به همين دليل كارشناسان اعتقاد دارند كه اين روند ادامه پيدا خواهد كرد. اين گفته كارشناسان در حلول تعطيلات كريسمس نيز به چشم ديده شد و آمار بسياري در مورد حمله هكرها وجوددارد.
منبع:Computer World.com

سنسور موتور جست وجوي گوگل در چين
001722.jpg
گوگل هفته گذشته موافقت خود را با نصب سنسور حساس به كلمات درخواست شده از سوي مقامات چيني اعلام كرد. به اين ترتيب با استفاده از اين سنسور در كليه جست وجوهاي انجام شده توسط چيني ها، چنانچه كلمه اي مشكوك مانند تبت، چين، پكن، انرژي هسته اي و... (اين كلمات توسط مقامات چيني معين مي شود) يافت شود، در يك پايگاه داده هاي خاص ضبط مي شود كه دولت چين به آن دسترسي خواهد داشت.به فاصله چند ساعت پس از اعلام اين خبر، گوگل اقدام به راه اندازي سايتي با پسوند cn. نمود و كليه كاربراني كه از داخل چين قصد دارند از گوگل استفاده نمايند به صورت خودكار به سايت www.google.cn هدايت مي شوند.اين عمل گوگل مورد انتقاد شديد مؤسسه بازرسان بدون مرز، شركت ياهو، شركت مايكروسافت و ساير شركت هاي معتبر كامپيوتري قرار گرفت. زيرا اكثر اين شركت ها اعتقاد دارند كه نبايد زيان و ضرري را به كاربران خود برسانند و كاربران در استفاده از سايت آنها آزادي عمل داشته باشند. اين عمل گوگل باعث واكنش شديد اكثر روزنامه ها و انجمن هاي حامي حقوق بشر گرديده است. البته تاكنون گوگل سايت .com خود را در چين غيرفعال نكرده و كاربران حرفه اي به راحتي و از روش هاي غيرمستقيم مي توانند از آن استفاده نمايند ولي بعيد نيست كه به زودي آن را غيرفعال نمايند. چين ۱۰۰ ميليون كاربر اينترنت دارد و به همين دليل مورد توجه اكثر شركت هاي معتبر كامپيوتري است.
منبع: Computer World.com

مسنجر آي بي ام
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: شركت آي بي ام كه مسنجر آن لاين آن در حال حاضر مورد استفاده بسياري از شركت ها و كاربران است اعلام كرد به زودي كاربران اين مسنجر قادر به چت كردن با كاربران ساير مسنجرها نظير اي او ال، ياهو و گوگل تاك خواهند بود. آي بي ام تصميم گرفته كه مسنجر قدرتمند و ايمن خود به نام لوتوس را از اواسط سال جاري به مسنجرهاي پرمصرف وصل كند تا كاربران بيشتري بتوانند با هم در تماس باشند. نكته جالب توجه عدم اتصال به مسنجر مايكروسافت است! مسنجر آي بي ام لوتوس (Sametime) طبق ادعاي شركت آي بي ام ۲۰ ميليون كاربر دارد و بيش از ۶۰ درصد شركت هاي بزرگ دنيا براي ارتباطات تجاري آن لاين خود از اين مسنجر استفاده مي كنند. اي اوال فقط در آمريكا در حدود ۴۰ ميليون كاربر دارد. البته بيشتر كاربران اي او ال مردم آمريكا هستند و استفاده از اي اوال در ساير كشورها رواج چنداني ندارد. ياهو نيز ۲۰ ميليون كاربر مسنجر دارد در حالي كه مايكروسافت تنها ۱۵ميليون كاربر مسنجر دارد و مسنجر گوگل كمتر از بقيه كاربر دارد. البته مسنجر گوگل از اواسط سال ۲۰۰۵ راه اندازي شده است. آي بي ام قابليت اتصال بين مسنجرها را با استفاده از پروتكل SIP راه اندازي كرده است.
منبع: Reuters.com

مولكول هايي كه راه مي روند
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: طلعت رحمان كه از دانشمندان نظريه پرداز در زمينه فيزيك ماده چگال و از اساتيد برجسته فيزيك دانشگاه كانزاس است و روي فيزيك نانومواد و سطوح جامد و فصل مشترك ها كار مي كند، تك مولكولي كشف كرده كه مي تواند روي دو پاي خود راه برود. كشف اين مولكول  راه پيما، از سوي مؤسسه فيزيك آمريكا به عنوان يكي از ۲۵ رويداد برتر فيزيكي سال ۲۰۰۵ نام برده شده است. اهميت اين كشف در حل موضوعات فني مانند رشد لايه نازك، توسعه مواد جديد و بكارگيري مناسب خواص نانومواد، كنترل مشخصه هاي كاتاليزورها و خوردگي است. همچنين با توجه به آن مي توان به سؤالات اساسي پيرامون ماهيت پيوند بين اتم ها و سطوح و فصل مشترك ها و نيز ديگر نواحي با مختصات پايين نظير آنچه در نانوبلورها وجود دارد پاسخ گفت. رحمان، در تحقيق خود توانست يك تك مولكول  را مجبور به حركت روي دو پاي خود كند.
مولكول ۹ و ۱۰- دي تيوآنتراسن (D T A) طوري است كه گويا دو پايه تيولي دارد و هر حركت آن در هر لحظه روي يكي از پايه هاي آن انجام مي شود. اين مولكول اگر توسط گرما يا نوك ميكروسكوپ الكتروني S T M تحريك شود، يكي از پايه هاي آن كشيده شده و پايه ديگر جلو گذاشته مي شود و درست همانند راه  رفتن روي خطي واقع بر سطح صاف حركت مي كند. پايه اي كه مولكول روي آن قرار مي گيرد نه تنها مولكول را روي خود تحمل مي كند، بلكه مانع از تغيير جهت و انحراف آن هم مي شود، ضمن آنكه براي حركت خود به ريل يا مسير ويژه اي نياز ندارد.
در آزمايشي كه با اين مولكول  روي سطح استاندارد مسي نظير سطحي كه در توليد ريزتراشه ها به كار مي رود، اين مولكول با موفقيت ۱۰۰۰۰ گام حركت كرد. حركت كنترل شده اين مولكول روي سطح صاف اهميت قابل توجهي داشته و از آن مي توان در درك محاسبات مولكولي پيشنهادي آي.بي.ام در سال ۱۹۹۰ استفاده كرد. آي.بي.ام در طرح خود پيشنهاد كرده بود كه بر اساس موقعيت مولكول ها روي خطي مشابه ستون، اما ۱۰ميليون بار كوچك تر، هر عدد را با رمزي مشخص كنند. به اين ترتيب حافظه هايي يكهزار بار فشرده تر از انواع كنوني به وجود مي آيند.

پخش تلويزيون بر روي موبايل
بهنام نظيري راد: كمپاني غول پيكر نوكيا در حال تشكيل گروهي با ديگر شركت هاي داراي تكنولوژي است تا بتواند تكنولوژي DVB-H را به استاندارد مطلوبي براي پخش تلويزيون بر روي موبايلها برساند.
سخنگوي نوكيا دوشنبه اعلام كرد: شركت هاي معروف ديگري كه قرار است در اين گروه بين المللي فعاليت كنند اينتل و موتورولا هستند. اهداف شركتهاي علاقه مند در اين گروه تشويق براي باز كردن استانداردي مطلوب جهت پخش تلويزيون بر روي موبايلهاست و تمركز آنها بر روي بازارهاي آمريكاي شمالي است.تكنولوژي DVB-H ، سبب انشعاب مستقيم شبكه هاي موبايل، فرستنده ها و گيرنده ها براي دكل هاي تلويزيوني مي شود. ميليون ها نفر از مشتركين تلفن همراه انتظار دارند به طور يكنواخت و يكسان از اين سرويس استفاده كنند در حالي كه به آنها اين امكان نيز داده مي شود كه دستورات، برنامه ها و يا داده هاي خود را واردكنند و پاسخ خود را به سرعت دريافت كنند. اين سخنگو همچنين اعلام كرد: بازارهاي آمريكا اميدوارند تا DVB-H تا سال ۲۰۰۷ ميلادي آماده بهره برداري شود.
منبع: Reuters.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |