چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۲ - Feb 15, 2006
۷۰ واحد تجاري در برج سبز پلمب شد
۷۰ واحد تجاري متخلف در برج سبز خيابان گلبرگ تهران پلمب شد.
به گزارش خبرنگار ما شهرداري منطقه ۸ تهران روز دوشنبه، ۷۰ واحد تجاري متخلف كه مغاير ماده ۱۰۰ قانون شهرداري اقدام به تبديل واحدهاي با كاربري مسكوني به واحدهاي تجاري كردند پلمب كرد.
به گفته شهردار منطقه ۸ طي جلسه اي كه روز سه شنبه در محل شهرداري منطقه با مالكان متخلف برگزار شد، مالكان موظف شدند مراحل قانوني تغيير كاربري را طي كرده و با پرداخت وجوه قانوني نسبت به تغيير كاربري ملك خود اقدام كنند.
مهندس وحيد زارع، اين اقدام را در جهت احقاق حقوق شهروندي و آشنا شدن شهروندان با وظايف شان عنوان و اظهار اميدواري كرد كه قاطعيت شهرداري در رعايت الزامات اداره كلانشهر تهران به رعايت دقيق تر قانون منجر شود.

پس از ۵ ماه ترديد و انكار مقام هاي مسئول
آنفلوآنزاي پرندگان در ايران تأييد شد
وجود ويروس آنفلوآنزاي پرندگان هم اكنون در دو نقطه از تالاب انزلي به تأييد آزمايشگاه مرجع بين المللي رسيده است
003813.jpg
گروه اجتماعي: پس از ۵ ماه ترديد و انكار مقام هاي مسئول سرانجام وجود ويروس آنفلوآنزاي حاد پرندگان در ايران به تأييد مقام هاي رسمي رسيد.
سازمان دامپزشكي كشور در آخرين ساعات كاري روز قبل با تأييد اين خبر اعلام كرد: پيرو فعاليتهاي انجام شده در سيستم مراقبت از بيماري آنفلوآنزاي پرندگان طي ماه گذشته، بدين وسيله به اطلاع عموم مي رساند كه به دنبال گزارش هاي دو هفته اخير مبني بر تلفات در حيات وحش (۳۵ قطعه قو در دو نقطه تالاب انزلي) و مشاهدات باليني و آزمايشگاهي داخل و خارج كشور آنفلوآنزاي H5 در قوهاي تلف شده منطقه مزبور مورد تأييدآزمايشگاه مرجع بين المللي قرار گرفته است.
همشهري ۱۵ بهمن ماه طي گزارشي از مرگ مشكوك ۱۰۰ قو در تالاب انزلي و پيشروي مرگ و مير پرندگان از غرب به شرق گيلان خبر داده بود. اطلاعيه ديروز سازمان دامپزشكي تأييدي بر صحت خبر هفته گذشته همشهري است. وزير بهداشت صبح ديروز در جمع خبرنگاران از مشكوك  بودن تست اوليه پرندگان وحشي  تلف شده در تالاب انزلي خبر داده بود.
كامران باقري لنگراني گفته بود: تا قبل از جواب دهي تا شعاع ۵ كيلومتري پرندگان تلف شده در تالاب انزلي، معدوم سازي طيور در حال انجام است و نمونه گيري هاي بعدي منطقه تاكنون منفي بوده است.
وي با بيان اين كه موردي از آنفلوآنزا در پرندگان خانگي و صنعتي ديده نشده است، گفت: آنچه مي تواند آنفلوآنزاي پرندگان را به بحران در كشور تبديل كند شكار پرندگان وحشي توسط هموطنان در مناطق شمالي كشورست اما در عين حال واكسن و داروهاي لازم براي مقابله و ورود احتمالي آنفلوآنزاي پرندگان در كشور داريم.
به اعتقاد رئيس هيأت مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي خريد و فروش پرندگان وحشي در شهرستانها بخصوص شهرهاي شمالي كشور، خطر ابتلا به آنفلوآنزاي مرغي را افزايش خواهد داد و مسئولان مربوطه بايد هرچه زودتر از خريد و فروش اين پرندگان جلوگيري كنند.
ايرج خسرونيا گفت: با توجه به شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در كشورهاي همجوار و انتقال بيماري توسط مرغابي ها و غازهاي وحشي كه به عنوان يك ناقل متحرك به راحتي از كشوري به كشور ديگر پرواز مي كنند و موجب انتقال بيماري مي گردد، متأسفانه در برخي مناطق شمال ايران به راحتي اين طيور كه به صورت شكار گرفتار شده اند، خريد و فروش مي شوند.
سابقه شيوع بيماري
آنفلوآنزاي پرندگان از سال ۲۰۰۳ تاكنون جان ۶۷ نفر را در آسياي جنوب شرقي گرفته است. اين بيماري پس از شيوع در خاوردور به سمت غرب حركت كرد و در روسيه و اروپا نيز پرندگان مبتلا به آن يافته شده است. اخيراً تركيه نيز فعاليت هاي خود را براي مبارزه با اين بيماري شروع كرده است.
مقامات ايراني همزمان با شيوع بيماري در كشورهاي همسايه بارها اين اطمينان را داده بودند كه هيچ موردي از آنفلوآنزاي پرندگان در ايران ديده نشده است و كليه واحدهاي بهداشتي آمادگي مبارزه با آن را دارند. اين در حالي است كه سال گذشته يكي از مسئولان تشكل مرغداران ايران از بروز آنفلوآنزاي پرندگان در دو مرغداري در استانهاي مرزي شرق ايران خبر داده بود كه سازمان دامپزشكي اقدام به از ميان بردن مرغهاي آلوده كرد.
دولت تركيه كه از انكارهاي همسايگانش درمورد آنفلوآنزاي پرندگان خشمگين تر شده بود اعلام كرد كه برنامه هايش براي مبارزه با اين بيماري به مانع برخورد كرده است. آنفلوآنزاي مرغي در ۲۶ استان تركيه كه با كشورهاي ارمنستان، گرجستان ،ايران، عراق و سوريه هم مرز است، شيوع يافته بود.
سازمان خواربار كشاورزي نيز گفته بود هيچ مدركي كه نشان دهد آنفلوآنزا در كشورهاي همسايه تركيه شايع شده است، وجود ندارد. ولي بالاخره بيماري كه همه مسئولان آن را انكار مي كردند وارد مرزهاي ايران شد. پرندگان مهاجر كه مرزها برايشان تغييرات آب و هوايي است در يكي از زيباترين تالاب هاي ايران به نام انزلي فرود آمدند. آنها با خود ويروس را آورده اند كه حدود ۵ يا ۶ ماه است كه تكذيب مي شود. تالاب انزلي كه يكي از مهمترين زيستگاه هاي زمستاني پرندگان وحشي است، هم اكنون دو نمونه از گونه هاي بيماري را در خود جاي داده است. بي شك اين بيماري در حال افزايش است.
توصيه هاي ايمني
در اطلاعيه سازمان دامپزشكي توصيه شده است، به رغم كليه اقدامات پيشگيرانه جهت ممانعت از اشاعه بيماري در طيور بومي، صنعتي و همچنين تأمين سلامت فرآورده هاي آن در منطقه رعايت اين موارد ضروري است:
۱- تداوم ممنوعيت شكار در كليه زيستگاه هاي حيات وحش
۲- نگهداري طيور بومي در شرايط محصورشده
۳- تشديد اقدامات امنيتي زيستي در كليه واحدهاي پرورشي
۴- ممنوعيت عرضه پرندگان شكاري و خودداري از خريد و مصرف آن
۵- گزارش سريع هرگونه تلفات غيرعادي در پرندگان مهاجر و طيور سنتي و صنعتي و همكاري با اكيپ هاي دامپزشكي.
در اين اطلاعيه همچنين اعلام شده: مصرف كليه فرآورده هاي طيور (مرغ و تخم مرغ) كه با رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي در كشور عرضه و تحت مراقبت دامپزشكي قرار گرفته فاقد هرگونه مخاطره انساني و مصرف آن بلامانع است.
مينو محرز متخصص بيماريهاي عفوني گفت: آنفلوآنزاي پرندگان از طريق تماس با پرندگان آلوده منتقل مي شود ولي مرغ پخته نمي تواند منتقل كننده آنفلوآنزا باشد. اين بيماري در درجه اول براي كساني كه در ارتباط مستقيم با اين طيور هستند، خطرزاست. عفونت هاي حاد ويروسي و گرفتگي شديد ريه از علايم اين بيماري است و در صورت بيماري هيچ راه درماني براي آن وجود ندارد و بايد از ارتباط اين افراد با ديگران جلوگيري شود.
معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي نيز با انتشار اطلاعيه اي ۱۰ توصيه بهداشتي را به منظور پيشگيري از شيوع بيماري آنفلوآنزاي پرندگان توصيه كرد:
۱ - از دست زدن به پرندگان اهلي و وحشي و تماس با گوشت خام، پر، مدفوع و ساير مواد زائد آنها خودداري كنيد.
۲ - هرگونه مرگ و مير پرندگان اهلي و وحشي، حتي در تعداد كم را به مراكز بهداشتي گزارش دهيد.
۳ - مرغ، خروس و ساير پرندگان خود را در فضاي باز رها نكنيد و از تماس آنها با پرندگان وحشي جلوگيري نماييد.
۴ - از مصرف گوشت نيم پز، تخم مرغ خام و نيم پز خودداري كنيد.
۵ - در صورت تماس با پرنده يا محصولات پرندگان اهلي و وحشي- كندن پر پرندگان يا دست زدن به تخم آنها- دست هاي خود را به دقت با آب و صابون بشوييد.
۶ - كودكان را از حضور در مرغداري ها و مراكز نگهداري و پرورش هر نوع پرنده منع نماييد.
۷ - افرادي كه در تماس با پرندگان آلوده يا تلف شده هستند به دقت به علائم اين بيماري در بدن خود توجه و در صورت مشاهده آنها به مراكز بهداشتي مراجعه كنند.
اين علائم عبارتند از: شروع ناگهاني بيماري  با تب و لرز، سردرد، درد عضلاني، بي حالي، بي اشتهايي، ريزش اشك، سوزش و قرمزي چشم، سرفه خشك، درد شديد گلو، انسداد و ترشح از بيني.
۸ - واكسن آنفلوآنزاي انساني از ابتلا به آنفلوآنزاي پرندگان جلوگيري نمي كند و اين واكسن فقط در افرادي كه در معرض خطر آنفلوآنزاي انساني يا عوارض شديد آن هستند تجويز مي شود.
۹ - بيماري آنفلوآنزا يك بيماري تنفسي بوده و از طريق ترشحات تنفسي هنگام سرفه، عطسه و ترشحات بيني منتقل مي شود. رعايت نكات بهداشتي فردي همچون شست  وشوي دست ها پس از عطسه و سرفه، استفاده از دستمال تميز موقع سرفه و عطسه جلوي دهان و بيني، خودداري از روبوسي و دست دادن با ديگران، انتقال بيماري را كاهش مي دهد.
۱۰ - مهمترين اقدام كنترلي آنفلوآنزاي پرندگان شامل شناسايي و معدوم كردن سريع كليه پرندگان بيمار يا تماس يافته، دفع مناسب لاشه ها و قرنطينه و ضد عفوني كردن مرغداري هاست.

رئيس سومين نمايشگاه ياديار مهربان:
اختصاص ۲۰ ميليارد تومان براي تجهيز
كتابخانه هاي مدارس
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: سومين نمايشگاه «ياد يار مهربان» ، با هدف تجهيز كتابخانه هاي مدارس شهر تهران توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مؤسسه نشر شهر از سي ام بهمن تا هشتم اسفند ماه امسال در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، دكتر سيد امير مسعود شهرام نيا، رئيس سومين نمايشگاه ياديار مهربان ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: با توجه به استقبال ساير استانها از اين نمايشگاه، پس از اعلام موضوع به رئيس محترم جمهوري، ۲۰ ميليارد تومان از سوي ايشان به امر تجهيز كتابخانه هاي مدارس و لوازم ورزشي مدارس در سطح كشور اختصاص يافت كه بيشتر اين اعتبار در مناطق محروم صرف خواهد شد.
وي افزود: طي اين نمايشگاه حدود ۵/۱ ميليارد تومان كتاب به مدارس شهر تهران اهدا مي شود و مدارس واقع در محدوده شهرداري تهران و آموزش و پرورش شهر تهران مي توانند براساس برنامه زمان بندي شده براي انتخاب و تحويل كتاب ها به اين نمايشگاه مراجعه كنند.
وي با اسفبار خواندن وضعيت كتاب و كتابخواني در مدارس كشور گفت: كتاب و كتابخواني يكي از بحث هاي جدي جامعه است و متولي اين حوزه فقط وزارت ارشاد نيست، بلكه بايد همه دستگاه هاي ذي ربط در زمينه گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني تلاش مضاعفي داشته باشند.
به گفته شهرام نيا، براساس آمار، حدود ۵۲ ميليون جلد كتاب در كتابخانه مدارس سراسر كشور موجود است كه حدود ۴۱ ميليون جلد از اين كتاب ها در مدارس داراي كتابخانه و بيش از ۱۰ ميليون جلد كتاب نيز در مدارس نگهداري مي شود كه فاقد كتابخانه هستند و سرانه كتاب به ازاي هر مدرسه ۳۸۶ جلد است.
وي تصريح كرد: سرانه كتاب به ازاي هر دانش آموز ۴۲/۳ جلد است، و بر اين اساس هر دانش آموز در طول سال مي تواند كمتر از چهار جلد كتاب مطالعه كند.
مدير عامل مؤسسه نشر شهر افزود: موضوع انتخاب كتاب به مديران مدارس واگذار شده است كه اين امر موجب مشاركت و دقت بيشتر در انتخاب كتاب براي مدارس مي شود و در نمايشگاه امسال بيش از دو دوره گذشته مد نظر قرار گرفته است.
وي گفت: در نمايشگاه امسال پس از انتخاب كتاب از سوي مسئولان مدارس، كتاب ها در محل نمايشگاه تحويل مي شود و ترتيبي اتخاذ شده تا مديران هر منطقه شهرداري در روز مربوط به خريد مدارس همان منطقه نيز در نمايشگاه ياد يار مهربان حضور داشته باشند و مشكلات مدارس در امر كتابخواني بررسي شود.
شهرام نيا با اشاره به اينكه براي ۶۲۰۰مدرسه اعم از دولتي و غيرانتفاعي شهر تهران دعوتنامه ارسال شده است افزود: مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان ها به ترتيب تا سقف ۱۴۰ ، ۱۸۰ و ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خريد از اين نمايشگاه دارند. البته ترتيبي اتخاذ شده است تا در صورت نياز، مدارس بتوانند با هزينه خودشان نيز از اين نمايشگاه كتاب تهيه كنند.
وي گفت: حدود ۷ هزار عنوان در اين نمايشگاه عرضه مي شود كه كتابهاي حوزه ادبيات و دين بيشترين عنوان را به خود اختصاص داده است.
شهرام نيا با اعلام اين كه امسال اعتبار اهداي لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي تأمين نشده است گفت: در تلاش هستيم تا اين نمايشگاه نيز پس از تأمين اعتبار، امسال برگزار شود.

پيام احمدي نژاد براي پادشاه عربستان
ايرنا: معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در نخستين ساعات اوليه بامداد ديروز وارد رياض پايتخت عربستان سعودي شد.وي در فرودگاه شهر رياض مورد استقبال «نزار مدني» معاون وزارت خارجه عربستان و اعضاي سفارت كشورمان در رياض قرار گرفت.باقري در ديدار با «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان سعودي پيام «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهوري اسلامي ايران را تقديم پادشاهي عربستان سعودي كرد.

رئيس جمهوري قانون ممنوعيت فعاليت
شركتهاي هرمي را ابلاغ كرد
ايرنا: محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري ، قانون  ممنوعيت  فعاليت  شركتهاي  هرمي  را براي  اجرا به  وزارت  دادگستري  ابلاغ  كرد.بر اساس  اين مصوبه ، قانون  الحاق  يك  بند و يك  تبصره  به  ماده  (۱) قانون  مجازات  اخلالگران  در نظام  اقتصادي  كشور مصوب  ۱۳۶۹ و اصلاح  تبصره  (۱) ماده  (۲) آن ، لازم الاجرا مي گردد.
طبق  ماده  واحده  اين  بند، تاسيس ، قبول  نمايندگي  و عضوگيري  در بنگاه ، موسسه ، شركت  يا گروه  به  منظور كسب  درآمد ناشي  از افزايش  اعضا به  نحوي  كه  اعضاي  جديد براي  كسب  منفعت ، افراد ديگري  را جذب  نموده  و توسعه  زنجيره  يا شبكه  انساني  تداوم  يابد، غيرقانوني  است .بر اساس  مصوبه  دولت ، پرونده هايي  نيز كه  قبل  از تصويب  اين  قانون  تشكيل  شده  است  برابر قوانين  قبلي  رسيدگي  مي شود.همچنين  تبصره  (۱) ماده  (۲) قانون  فوق  به  شرح  ذيل  اصلاح  مي گردد: تبصره  ۱ در مواردي  كه  اخلال  موضوع  هريك  از موارد مذكور در بندهاي  هفتگانه  ماده (۱) عمده  يا كلان  يا فراوان  نباشد، مرتكب  حسب  مورد علاوه  بر رد مال  به  حبس  از شش  ماه  تا سه  سال  و جزاي  نقدي  معادل  دو برابر اموالي  كه  از طرق  مذكور به  دست  آورده  محكوم  مي شود.قانون  فوق  كه  به  عنوان  طرح  از سوي  برخي  نمايندگان  مجلس  ارايه  شده  بود مشتمل  بر ماده  واحده  در جلسه  علني  چهاردهم  دي  ماه  يكهزار و سيصد و هشتاد و چهار مجلس  شوراي  اسلامي تصويب  شد و در تاريخ  ۲۸/ ۱۰/ ۱۳۸۴ به  تأييد شوراي  نگهبان  رسيد.

شاهرودي خواستار تشكيل ستادي براي
بررسي مسائل اقتصادي شد
رئيس  قوه  قضاييه  گفت : براي  حل  مسايل  اقتصادي  و اشتغال  در كشور بايد كميته ها و ستادهاي  ويژه اي  در استانها تشكيل  شود. آيت الله سيدمحمود شاهرودي  ديروز در يك  ارتباط مستقيم  ويدئو-كنفرانس  با استاندار و اعضاي  شوراي  تامين  استان  سمنان  افزود: اين  ستادها بايد با حضور نماينده  ولي فقيه  در استان ، استاندار و ساير دست اندركاران  استان  تشكيل  و در آن مسايل  اقتصادي ، سرمايه گذاري ، اشتغال ، امور مربوط به  زمين  و استفاده  بهينه  از منابع  و فرصتها در استان  بررسي  و راهكارهاي  مناسب  اتخاذ شود.وي  تشكيل  اين  كميته ها و ستادها را بسيار ضروري  خواند و گفت : استانها بايد در اين  زمينه  فعال  شوند و اين  اقدام  يكي  از گامهاي  اساسي  براي  رشد وضعيت  اقتصادي  استانها است .وي  ايجاد امنيت  اقتصادي  و سرمايه گذاري  و حفظ حرمت  سرمايه گذاري  مشروع  را بسيار مهم  و اساسي  دانست  و آن را براي  دادن  فرصت  مناسب  و عادلانه  لازم  خواند.

متكي در ايروان: سياست آمريكايي ها
تهاجمي اما واكنش ما آرام است
مهر:  منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران سياست آمريكا در قبال ايران را با اقدامات تهاجمي در فوتبال آمريكايي مقايسه كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از ايروان، متكي همچنين اعلام كرد كه ايران ترجيح مي دهد تا در قبال سياست تهاجمي آمريكا واكنش آرام كاراكتر ها و مهره هاي شطرنج را داشته باشد.بنابر اين گزارش متكي كه از ارمنستان ديدار مي كند افزود: آمريكايي ها فوتبال خاص خودشان را دوست دارند كه تهاجم و حمله از اصول اين بازي است و آنها طي بازي همديگر و يا داور را مي زنند، ما هم بازي را دوست داريم اما مايل هستيم تا تصميم هايمان از طريق واكنش هاي آرام صورت گيرد.وي گفت: بهتر است تا سران آمريكا مسائلي را حل كنند كه براي مردم خود ايجاد كرده اند. به گفته وي، بار ديگر زمينه هاي گفتگوها فراهم آمده است اما چند عنصر پيشنهادي روسيه از جمله در خصوص مكان غني سازي اورانيوم و دوره زماني لازم براي آن مي تواند مستلزم توجه جدي باشد.

گفته مي شود...
* بازتاب:با اختلال در سرور كانادايي طرف قرارداد با حدود ۶۰ سايت ايراني، ديروز دسترسي به اين سايت ها غيرممكن شد. خبرگزاري فارس، كار ايران،  خبرگزاري قرآني، روزنامه همشهري، اعتماد و نيز بانك هاي سپه و پارسيان از جمله اين سايت هاي مهم هستند.
* بازتاب:شب گذشته با دستگيري حدود چهل نفر از دراويش، غائله حسينيه صوفيان واقع در خيابان ارم قم پايان يافت.
* در پي اولتيماتوم رئيس جمهور، يكي از وزرا و رئيس يكي از سازمانهاي تابعه آن بر سر ساز و كار مشخصي براي پايان دادن به اختلافات چندماهه خود بالاخره به توافق رسيدند. براساس اين توافق قرار است مديرعامل جديدي براي اداره شركت مورد اختلاف تعيين گردد.

برداشت بعدي...!
علي درويش
* كسي كه زياد «دسته گل» به آب مي داد به عنوان «آقاي گل» انتخاب شد!
* مراقب باش «تير خطايت» به «تير خلاصت» مبدل نشود.
* از «حرف ملايم» و «حركت مداوم» همه كار برمي آيد.
* «عبرت ساز» نباش، «عبرت گير» باش.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |