چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۲ - Feb 15, 2006
سردبير همشهري در كنفرانس خبري مسابقه كاريكاتور تشريح كرد
كشف حقيقت تعهد رسانه پرسشگر است

چند شبكه تلويزيوني خارجي به دليل اعمال فشار از پخش خبر بازداشته شدند
003840.jpg
عكس : عليرضا بني علي
گروه سياسي: روز گذشته كنفرانس مطبوعاتي مسابقه بين المللي كاريكاتور «مرز آزادي بيان كجاست؟» با استقبال ده ها خبرگزاري داخلي و خارجي مواجه شد.
در اين جلسه محمدرضا زائري سردبير روزنامه همشهري و مسعود شجاعي طباطبايي رئيس خانه كاريكاتور ايران به تشريح اين مسابقه بين المللي پرداختند.
ايده مسابقه
زائري در ابتداي اين كنفرانس بيان داشت كه ايده اين مسابقه از يك شهروند مسلمان امارات متحده عربي به ما منتقل شد. روزي كه اين بحث شكل گرفت من يك عكس از تظاهرات مسلمانان در كشور امارات متحده عربي ديدم كه فرد تظاهر كننده اي جمله اي را در دست داشت كه: «آيا آزادي بيان در غرب اجازه اظهارنظر درباره موضوعاتي مانند هولوكاست را مي دهد يا فقط آزادي بيان در غرب اجازه مي دهد كه به مقدسات مسلمانان توهين شود؟»
وي ادامه داد: زماني كه اين بحث پيش آمد قرار شد روزنامه همشهري به عنوان يك رسانه، كار حرفه اي انجام بدهد و به اين موضوع بپردازد و آقاي مرتضوي و همكارانشان پيشنهاد برگزاري مسابقه را دادند.سردبير روزنامه همشهري افزود: ما براي هنر احترام قائل هستيم و هنر متعهد را داراي ارزش زيادي مي دانيم و براي هنرمندان متعهد ارزش زيادي قائل هستيم.
طرح يك پرسش
وي با تأكيد بر اين كه اصلاً موضع ما موضع تهاجم، تحريك و برخورد عصبي نيست افزود: ما براي افكار عمومي جهان و فهم و درك آنها ارزش قائل هستيم. اصلاً فكر نمي كنيم در دنيا تنها خودمان هستيم كه مي فهميم. اصلاً فكر نمي كنيم كه ديگران در دنيا چيزي نمي فهمند، بلكه آنچه به دنبال آن هستيم طرح يك پرسش و پاسخ هاست.
زائري افزود: قصد هجو و تمسخر در اين مسابقه نبوده و نيست. همان طور كه عرض كردم و با جديت و اعتقاد بر آن پافشاري مي كنم قصد برگزاري اين مسابقه طرح پرسش و يافتن پاسخ است. هدف از برگزاري مسابقه كاريكاتور «مرز آزادي بيان كجاست؟» دست يافتن به معرفت و حقيقت گمشده است.وي در ادامه جلسه اعلام كرد: ما حتي در پي بحث تاريخي در مورد ماجراي هولوكاست نيستيم. غرب معتقد است كه هولوكاست يك واقعيت است. ما فرض را بر اين مي گذاريم كه اين واقعيت وجود دارد. مي پرسيم آيا مي شود راجع به اين واقعيت كاريكاتور كشيد؟
كشف حقيقت
زائري افزود: آنچه كه ما احساس مي كنيم غرب از آن مي ترسد و از آن نگران است و حق هم دارد اين است كه كساني به صورت جدي به دنبال كشف حقيقت بروند و يك سؤال شكل بگيرد. هميشه سؤال و پرسش آغاز راهي است كه به حقيقت ختم مي شود. پرسش و ترديد و شك آغاز راهي است كه به يقين منتهي مي شود و كسي از سؤال و پرسش نمي ترسد كه پشتش از يقين و حقيقت گرم است.
دو پيشنهاد
زائري در ادامه به ارائه دو پيشنهاد پرداخت و گفت: اگر روزنامه اي در دنيا با شأن و جايگاه روزنامه همشهري در ايران، وجود دارد و آمادگي خودش را اعلام كند، ما حاضريم با كمال صداقت و جديت ويژه نامه با موضوع مشترك چاپ كنيم. آن روزنامه به ما اجازه دهد كه چند صفحه را هرچه ما خواستيم بنويسيم و آنها چاپ كنند ما هم به آن روزنامه اجازه مي دهيم كه هرچه خواستند بنويسند و ما بدون سانسور چاپ كنيم.
وي در پيشنهاد ديگر خود به كاريكاتوريست هاي دانماركي گفت: براي سبك تر شدن بار گناهانشان و به اين اميد كه شايد توبه آنها به درگاه خداوند قبول واقع شود در مسابقه كاريكاتور روزنامه همشهري شركت كنند. من اعلام آمادگي مي كنم كه ما بخش جداگانه اي را به طور خاص براي چند نفر درنظر بگيريم.
اظهارات رئيس خانه كاريكاتور ايران
در ادامه جلسه، مسعود شجاعي طباطبايي رئيس خانه كاريكاتور ايران به تشريح مواضعش و به طرح اين سؤال پرداخت كرد كه چرا تاريخ نگاران نمي توانند درباره هولوكاست تحقيق و تفحص كنند؟
وي افزود: دنياي غرب براي صحبت درباره ماجراي هولوكاست تنبيه و مجازات هاي سختي را در نظر گرفته است. حتي فرانسه قانوني را تصويب كرده است كه هركس راجع به اين اتفاق ترديد به خود راه دهد يك سال زندان و ۳۰۰ هزار فرانك جريمه بپردازد.
طباطبايي ادامه داد: وقتي اعلام كرديم در صدد برگزاري چنين مسابقه اي هستيم چنان هجمه اي نسبت به آن ايجاد شد كه يكي از كاريكاتوريست ها دچار ترس شده و خواست كه كاريكاتورش حذف شود.
وي افزود: چرا بايد آزادي وجود نداشته باشد؟ چه طور آنها به خودشان اجازه مي دهند با عنوان آزادي بيان به اديان الهي توهين كنند؟
در ادامه جلسه، داود كاظمي و فريد مرتضوي دو تن از اعضاي سرويس گرافيك و كاريكاتور روزنامه همشهري به هدف و انگيزه خود از برگزاري اين مسابقه پرداختند و نحوه شركت در مسابقه را تشريح كردند.

ديدار ۲ ساعته ۸۰ سفير با رئيس جمهور
003843.jpg
مهر: سفراي كشورهاي مختلف ۵ قاره جهان با حضوري چشمگير در سالن اجلاس سران، بيست و هفتمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي را  به رئيس جمهري تبريك گفتند كه اين ديدار حدود ۲ ساعت به طول انجاميد.
در اين ديدار صميمي كه عليرغم تبليغات گسترده برخي رسانه هاي بيگانه سفراي اكثر كشورها در آن حضور داشتند، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه از نگاه انقلاب اسلامي حفظ كرامت انسانهاي سراسر جهان برهمه واجب است، گفت: رفع كينه و عداوت درجهان جز با تقوا و عدالت امكان پذير نيست و كساني كه در مقابل خواست ملتها ايستادگي مي كنند بايد بدانند كه موازنه قدرت در جهان به سود ملتها در حال تغيير است و دولت هاي قدرتمدار و متكي بر انبارهاي تسليحاتي در حال اضمحلال هستند.
در اين ديدار، سفيران كشورهاي خارجي و نمايندگان سازمان هاي بين المللي در تهران به صورت جداگانه سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران را به رئيس جمهور تبريك گفتند و حتي بسياري از كشورها حمايت خود را از سخنان عدالتخواهانه احمدي نژاد ابراز داشتند.رئيس جمهور در اين مراسم گفت: پيام انقلاب اسلامي مردم ايران صلح و آرامش براي همه بشريت در سراسر جهان بر پايه خداپرستي، عدالت و توجه به كرامت انسانهاست.
احمدي نژاد با بيان اينكه امروز متاسفانه درجهان فضاي بي اعتمادي حاكم است و در اين فضا صلح و آرامش پايدار ممكن نخواهد شد، گفت: امروزه براي تداوم و بسط سلطه از تحقير ملتها و تحريف تاريخ وتمدن و تخريب فرهنگ آنان استفاده مي شود در حاليكه اگر عدالت حاكم شود ديگر شاهد تحقيرها و تبعيض ها نخواهيم بود.

معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي
رفتار ايران از اين به بعد بر اساس
موافقتنامه پادمان خواهد بود
003852.jpg
فارس: معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي با اشاره به نامه جديد ايران به آژانس گفت: از اين به بعد رفتار ايران بر اساس موافقتنامه پادمان خواهد بود، بنابراين خارج از تعهداتمان اقدامي انجام نمي دهيم.
محمد سعيدي در خصوص فك پلمپ از تاسيسات هسته اي كشورمان با بيان اين مطلب كه در حال حاضر هيچ پلمپي وجود ندارد كه بخواهد فك پلمپ شود، خاطرنشان كرد: فك پلمپ ها در مرحله اول و بعد از ارسال نامه ايران به آژانس، با حضور بازرسان و برخي از آنها توسط خود بازرسان برداشته شد. وي افزود: بازرسان ديروز در ايران بودند. معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: بازرسان براساس موافقتنامه پادمان NPT كه ايران با آژانس امضا كرده است،بازرسي هاي خود را انجام مي دهند.
سعيدي با اشاره به نامه جديد ايران به آژانس گفت:  از اين به بعد رفتار ايران بر اساس موافقتنامه پادمان خواهد بود،بنابراين خارج از تعهداتمان اقدامي انجام نمي دهيم.
وي در خصوص جمع آوري دوربين ها از تاسيسات هسته اي نيز اظهار داشت: در صدد فراهم كردن مقدماتي براي جمع آوري دوربين ها از برخي سايت ها هستيم و بر اساس موافقتنامه پادمان برخي از دوربين ها بايد جمع آوري و برخي ديگر به قوت خود باقي مي مانند. معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي مسير ايران را كاملاً روشن و مبتني بر مقررات بين المللي خواند و گفت: برخورد كنوني با ايران سياسي و مبتني بر هيچ قاعده حقوقي و قانوني نيست. وي افزود: ايران در اين زمينه نفع خواهد برد و كشورهاي ديگري كه ممكن است در آينده اقداماتي را عليه ايران انجام دهند، قطعاً ضرر خواهند كرد.
معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي خبر مبني بر تزريق گاز به دستگاه هاي سانتريفيوژ را تاييد نكرد و افزود: روال كار به صورت منطقي دنبال مي شود و زمان اعلام تزريق گاز و شروع آن نيز رسماً از سوي سازمان انرژي اتمي طي چند روز آينده اعلام خواهد شد.
سعيدي اخباري اين چنين را ضد و نقيض خواند و افزود:اين اخبار با اهدافي خاص مطرح مي شود.
سعيدي در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اين كه آيا از سرگيري غني سازي انعكاس منفي در گزارش ماه مارس محمد البرادعي مدير كل آژانس نخواهد داشت؟ خاطرنشان كرد:از سرگيري غني سازي ارتباطي با آژانس ندارد و تعليق فعاليت هاي غني سازي طي دو سال و نيم گذشته اقدامي داوطلبانه بوده است.

پورمحمدي:مدل رفتار ما محدودسازي نيست
003855.jpg
مهر- وزير كشور با تاكيد بر نقش احزاب و تشكل ها در سرنوشت كشور گفت: نشاط سياسي جامعه با حضور گروه هاي سياسي فعال محقق مي شود و وزارت كشور نيز با نگاه مثبت به فعاليت احزاب بر روي سالم سازي، قانون مندي و شفاف سازي جريانات تاكيد دارد.
پورمحمدي در ديدار با شوراي مركزي جامعه اسلامي دانشجويان با اشاره به دو نگاه موجود به فعاليت سياسي احزاب و تشكل ها گفت: يك نگاه معتقد است بايد با اعمال محدوديت ها جامعه را مديريت كنيم و نگاه ديگر كه وزارت كشور نيز معتقد به آن مي باشد اين است كه بايد آستانه تحمل جامعه و ظرفيت تحمل ها را بالا برد.
وي افزود: مدل عملكردي ما محدود سازي نيست، بلكه توانمندسازي و افزايش ظرفيت و آستانه تحمل هاست.درعين حال كه عقيده ما اصول گرايانه است، اما مشي ما اعتدال و ميانه روي است.
وزير كشور با اشاره به وجود رسانه هاي مختلف، احزاب و روزنامه هاي متنوع دركشور خاطرنشان كرد: بايد ضمن آماده سازي بسترها و زمينه ها مراقبت نمائيم كه جرياني از قانون تخطي ننمايد، بايد اجازه دهيم كه نيروي بيشتري جذب نظام شده و تعادل مناسبي برقرار شود.
پورمحمدي، نقش تشكل هاي دانشجويي را به جهت داشتن شور و هيجان جواني موثر دانست و گفت: نسل جوان فعلي، بيشترين تاثير را در فضاي عمومي، ايجاد مشاركت هاي همگاني و تصميم سازي ها داشته است.
وي با اعلام تشكيل گروههاي مشاورين جوان در وزارت كشور و در آينده نزديك در استانداري ها تصريح كرد: با ارتباط بيشتر با تشكل هاي مربوط به جوانان از مشاوره و استعدادهاي آنان استفاده خواهد شد.
وزير كشور در ادامه با تاكيد بر افزايش شاخص هاي امنيت در كشور افزود: بر اساس گزارش هاي نيروي انتظامي در ۴ ماهه گذشته برخي از شاخص هاي منفي، مثبت شده و رشد برخي شاخص هاي ناامني متوقف شده است.
رئيس شوراي امنيت كشور گفت: در تعاريف بين المللي امنيت، كشور ما به لحاظ امنيت داخلي در ميان معدود كشورهاي با ثبات امنيتي مناسب شناخته مي شود.

وعيدي: آماده مذاكره هستيم اما بر سر حقوق
خود معامله نمي كنيم
003846.jpg
ايرنا:جواد وعيدي ديروز در همايش دانش آموزي دانش هسته اي تدبير امروز _ نياز فردا در تهران با تأكيد بر اين كه ايران فعاليت هاي غني سازي را مطابق حقوق خود دنبال مي كند افزود: جمهوري اسلامي ايران، استقلال و امنيت ملي خود را تعطيل نخواهد كرد. وي با اشاره به اصول جمهوري اسلامي ايران در پرونده هسته اي اظهار داشت: اصل اول اين است كه چون موردي براي پنهان كردن نداريم، به همكاري خود مطابق تعهدات بين المللي ادامه مي دهيم. دنبال ماجراجويي نيستيم.
وعيدي با تأكيد بر اينكه ايران عليرغم تهديدات غرب، مسير همكاريهاي خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي را ادامه مي دهد، خاطرنشان كرد: همچنان آماده مذاكره با همه از جمله اروپا، جنبش عدم تعهد، چين، روسيه و ديگران هستيم. ما مي خواهيم از طريق تعامل و تفاهم به يك فرمول برسيم.
معاون بين الملل شوراي عالي امنيت ملي افزود: از غرب مي خواهيم براي ما مشكل ايجاد نكند، زيرا ما هم قصد ايجاد مشكل براي آنها نداريم.
وعيدي كه در جريان سخنراني خود به برخي پرسشهاي مطرح شده از سوي دانش آموزان پاسخ مي داد، در جواب پرسشي مبني بر اينكه چرا ايران در مقابل تهديدات با سلاح نفت مقابله نمي كند، گفت: ما قصد تهديد هيچ كشوري را نداريم و بدون مقابله و ماجراجويي ديگران را به مذاكره دعوت مي كنيم اما از همه راهكارهايي جلوگيري از اعمال تهديد عليه خودمان نيز در وقت ضرور استفاده خواهيم كرد.
او در ادامه خاطرنشان كرد: ما به دنبال راههاي مذاكره با همه كشورها هستيم اما براي طي كردن اين مسير حاضر به معامله  كردن بر سر حقوق و استقلال كشور نيستيم.
وعيدي با تأكيد بر اينكه اصل تلاش غرب براي از بين رفتن استقلال ايران است، گفت: آنها مي دانند ايران حتي بدون داشتن دانش هسته اي به واسطه سابقه تمدني، وسعت و موقعيت حساس در منطقه و داشتن سرمايه نيروي جوان و متخصص، قدرت منطقه است و بدون ايران هيچ رويدادي در مرزهاي جنوبي، شرقي و غربي و شمال كشور شكل نمي گيرد.
معاون بين الملل شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران، امروز به عنوان قدرت منطقه اي، عامل ثبات و صلح است، گفت: غرب مي داند اگر ايران علاوه بر اين سرمايه ها به فناوري نوين هسته اي نيز دست پيدا كند، جهش عظيم استراتژيك پيدا كرده است.
وعيدي در پاسخ به پرسش ديگري درباره وضعيت ايران با گزارش پرونده هسته اي به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: موضوع فعاليت هاي ايران اكنون تنها گزارش شده است و قرار نيست هيچ گونه اقدامي از سوي شوراي امنيت صورت گيرد.
وي، موضوع ارجاع و گزارش را دو موضوع متفاوت از هم دانست و اظهار داشت: خود موضوع ارجاع نيز مراحل مختلفي دارد. ابتدا بايد اين مسأله در دستور كار شوراي امنيت قرار گيرد، شوراي امنيت جلسه رسمي برگزار كند و بيانيه اي رسمي صادر و پس از آن در صورت توافق، قطعنامه اي صادر كند.
وي گفت: ما تأكيد كرده ايم كه حقوق كشور معاهدات دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي است و آن را دنبال خواهد كرد و در اين راه با آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز همكاريهاي خود را مطابق با تعهدات بين المللي ادامه خواهد داد.

عسگراولادي:
هيچ كس توان مقابله با ايران را ندارد
ايسنا: حبيب الله عسگراولادي گفت: وضع كنوني كشورمان به فضل خدا و با توسل به ائمه معصومين در بهترين شرايط است.
ايران اسلامي مقتدر است و هيچ كس توان مقابله با آن را ندارد.
عضو شوراي مركزي جمعيت مؤتلفه اسلامي كه در همايش دانشجويان و طلاب خانواده كميته امداد امام خميني(ه) در ساري شركت كرده بود، افزود: چيزي كه امروز ايران اسلامي دارد و قابل بمباران نيست، فن آوري هسته اي بومي  است.
دشمن نمي تواند دانش هسته اي را از جوانان دانش پژوه بسيجي بگيرد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه موضع رهبر معظم انقلاب اسلامي  را در مقابله با توطئه هاي استكبار جهاني در مساله  هسته اي همانند مواضع حضرت امام(ره) به هنگام بمباران موشكي كشورمان از سوي رژيم بعث عراق دانست كه فرمودند «دزدي آمده و چند سنگ انداخته است» .

مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري:
بايد بتوانيم با تكيه بر نوآوري و ابتكار، سرعت
دستيابي به قله هاي علمي را افزايش دهيم
ايسنا: رهبر معظم انقلاب پيشرفت علمي را رمز توسعه همه جانبه و موفقيت هر ملت در عرصه هاي گوناگون برشمردند و همه دستگاه ها و مراكز ذيربط را به توسعه علم در كشور فراخواندند.
مقام معظم رهبري در ديدار رئيس و جمعي از همكاران دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري، علوم پايه را مبناي پيشرفت علمي دانستند و افزودند: بايد به گونه اي علوم پايه را در كشور توسعه بدهيم كه دانستن علومي مانند فيزيك، شيمي، رياضي و ديگر علوم پايه، به يك عرف و مسأله اي همگاني تبديل شود تا بتوانيم با تكيه بر نوآوري و ابتكار، سرعت دستيابي به قله هاي علمي را افزايش دهيم.
حضرت آيت الله خامنه اي برخي تلاش ها براي انحصاري كردن علم را محكوم به شكست خواندند و با اشاره به افق هاي بسيار درخشان كار علمي  مؤمنانه و عاشقانه در كشور افزودند: ايراني ها ملتي كاملاً با استعدادند و همان گونه كه در عرصه هاي مختلف علمي نشان داده اند از توانايي دستيابي به قله هاي رفيع دانش برخوردارند و همين واقعيت مي تواند پايه توسعه حقيقي كشور قرار گيرد.
در آغاز اين ديدار آقاي مهندس سجادي رئيس دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري گزارشي از توانايي هاي علمي كشور و برنامه هاي تحقيقاتي آينده اين دفتر ارائه كرد.

از سوي مقام معظم رهبري
مجلس ترحيم آيت الله فلسفي در حرم مطهر رضوي برگزار شد
مهر- از سوي مقام معظم رهبري مجلس ترحيمي به مناسبت درگذشت عالم رباني آيت الله ميرزا علي فلسفي، در مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، واعظ طبسي نماينده ولي فقيه در خراسان، سيداحمد علم الهدي امام جمعه مشهد و تعدادي از علما، روحانيون، شاگردان آن مرحوم و جمع زيادي از عموم مردم برگزار شد، راشد يزدي به ويژگي هاي انبياء الهي و بروز آن ويژگي ها در روحانيون پرداخت و گفت: روحانيت امروز از چهار ويژگي مهم انبياء الهي يعني علم، زهد، قدرت ايستادگي در برابر زورگويان و اتصال به توده مردم بهره مند هستند و اين عوامل باعث محبوبيت آنان در بين اقشار جامعه است.

تجمع طلاب و دانشجويان مقابل سفارتخانه هاي
انگليس و آلمان
ايرنا: عصر ديروز جمعي از طلاب حوزه هاي علميه تهران و دانشجويان مقابل سفارتخانه هاي آلمان و انگليس  در تهران تجمع كردند.
تجمع كنندگان خشمگين به اهانت برخي مطبوعات غربي به ساحت پيامبر عظيم الشان اسلام حضرت محمد مصطفي (ص) اعتراض كردند.
دانشجويان و طلاب بسيجي براي ابراز انزجار و نفرت خود از اهانت برخي مطبوعات غربي به ساحت پيامبر گرامي  اسلام (ص) ابتدا مقابل سفارت آلمان در تهران تجمع كرده و سپس در دسته هاي عزاداري مقابل سفارت انگليس جمع شدند.براساس اين گزارش برخي از تجمع كنندگان با ماموران پليس به زد و خورد پرداختند و همچنين پرچم هاي اسرائيل، آمريكا و دانمارك را به آتش كشيدند.
سردار مرتضي طلايي فرمانده پليس تهران كه حضورش با استقبال تجمع كنندگان مواجه شد، با بيان اينكه در اثر اين تجمع، ترافيك سنگيني در معابر اطراف سفارتخانه هاي آلمان و انگليس ايجاد شده است، از تجمع كنندگان خواست، با ترك محل تجمع، امكان تردد خودروها به ويژه خودروهاي عمومي و امدادي را فراهم كنند.وي با بيان اينكه اعتراض مردم و دانشجويان به اهانت برخي مطبوعات غربي به پيامبر اكرم(ص) حق طبيعي آنان است، تأكيد كرد: دانشجويان بايد در اعتراض هاي خود، نظم و امنيت عمومي را مدنظر قرار دهند.
سردار طلايي ضمن فراخواندن تجمع كنندگان به آرامش، از آنها خواست ضمن همكاري با ماموران نيروي انتظامي محل تجمع را ترك كنند.
به دنبال اظهارات فرمانده پليس تهران، تجمع كنندگان متفرق شدند.

سفير فرانسه در تهران به وزارت خارجه احضار شد
ايرنا: برناردو پوليتي سفير فرانسه در تهران در واكنش به چاپ مجدد تصاوير موهن و اسائه ادب به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص) در برخي از نشريات فرانسوي، روز سه شنبه به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران فراخوانده شد.در اين فراخواني محمود بيات رئيس اداره دوم اروپاي غربي وزارت امور خارجه، مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران نسبت به چاپ مجدد تصاوير موهن در فرانسه را به سفير اين كشور در تهران ابلاغ كرد.
رئيس اداره دوم اروپاي غربي وزارت امور خارجه با تأكيد بر ضرورت احترام به ارزشها و اصول مذهبي مسلمانان، از سفير فرانسه  در تهران خواست تا نگراني و اعتراض مقام ها و مردم ايران درخصوص چاپ مجدد كاريكاتورهاي موهن را به مسئولين فرانسه منعكس كند.
سفير فرانسه در تهران نيز ضمن اشاره به مواضع مقام هاي فرانسه درخصوص ضرورت احترام به ارزشهاي مذهبي مردم جهان، اين اقدام را از سوي نشريات فرانسوي بدون رضايت دولت فرانسه ذكر كرد و راه جلوگيري از آن را از طريق دستگاه قضايي فرانسه ميسر دانست.

نخست وزير روسيه: امكانات سياسي براي حل
مساله هسته اي ايران پايان نيافته است
003849.jpg
ايرنا: نخست وزير روسيه گفت: امكانات سياسي براي حل و فصل برنامه هاي اتمي ايران هنوز به پايان نرسيده و پيشنهادهاي روسيه مي تواند اوضاع را آرام سازد.ميخاييل فرادكوف ديروز در پايان مذاكراتش با همتاي فرانسوي خود به خبرنگاران گفت: مواضع روسيه و فرانسه در اين مورد نزديك به هم مي باشد.وي خاطرنشان كرد: روسيه پيشنهادهايي درمورد برنامه هاي هسته اي ايران مطرح كرد كه مي توانند اوضاع را آرام سازند و اينك نوبت طرف ايراني است.فرادكوف افزود: حل و فصل وضعيت برنامه هاي هسته اي ايران، حركت متقابل از اين كشور را نيز طلب مي كند.
وي گفت: رئيس جمهوري روسيه موضع كشور درمورد اين مساله را بطور صريح اعلام كرده كه مي تواند به حل بحران كمك كند.دومينيك دو ويلپن نخست وزير فرانسه نيز گفت: همزمان با رعايت پيمان منع گسترش سلاح اتمي بايد به تعهدهاي بين المللي نيز عمل كرد.برنامه هاي هسته اي ايران امروز در ديدار ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه با نخست وزير فرانسه نيز مورد بحث قرار گرفته بود.

كرينكو: مسكو آماده توافق با ايران
در ايجاد مركز مشترك غني سازي است
ايرنا: رئيس  آژانس  انرژي  اتمي روسيه ، آمادگي  مسكو را براي  عقد موافقت  نامه اي  با ايران  براي  ايجاد مركز مشترك  غني سازي  اورانيوم  مورد تأكيد قرار داد.
به  گزارش  خبرگزاري  اينترفكس  سرگئي  كرينكو گفت : ما از نظر توانايي  فني  و مسايل  اداري  و مالي  براي  ايجاد اين  مركز آماده  هستيم . كرينكو افزود: شرايط پيشنهاد ما براي  جامعه  بين المللي  روشن  و آشكار است و من  نمي توانم  بگويم  ايران  اين  پيشنهاد را مي پذيرد يا نه . وي  اضافه  كرد: بر اساس  پيشنهاد روسيه ، تحويل  سوخت  هسته اي  به  ايران  بدون دسترسي  كارشناسان  ايراني  به  فن آوريهاي  هسته اي  تضمين  مي شود.
رئيس  آژانس  انرژي  اتمي روسيه  با اشاره  به  بازگشت  سوخت  مستعمل  به  روسيه افزود: ما بدين  وسيله  تضمين  مي كنيم  كه  از آن پلوتونيم  تهيه  نشود. وي  گفت : با اين  كار ما بر دو مرحله  حساس  كار نيروگاه  اتمي (توليد سوخت و بازگرداندن  آن ) كنترل  اعمال  كرده  و خطر نقض  پيمان  منع  گسترش  سلاح  اتمي را در توسعه  انرژي  هسته اي  ايران  و هر كشور ديگري  از بين  مي بريم . كرينكو با تأكيد بر اينكه  كشورهايي  كه  مي خواهند به  انرژي  هسته اي  ارزان قيمت  دسترسي  داشته  باشند بايد اين  امكان  را داشته  باشند، افزود: منع دسترسي  به  اين  انرژي ، نقض  حقوق  بين المللي  و تبعيض  آميز است .
تهران  روز گذشته  اعلام  كرد با توجه  به تصميم  براي  انجام  غني سازي  اورانيوم در خاك  ايران ، مذاكره  با روسيه  درمورد ايجاد مركز غني سازي  مشترك  در خاك اين  كشور، به  آينده  موكول  شد.

تعجيل در ارجاع ايران به شوراي امنيت منطقي نيست
ايرنا:  يكي  از سخنگويان  نهاد صلح  سبز بين المللي  در انگليس  گفت : شتابزدگي  در ارجاع  پرونده  هسته اي  ايران  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  فاقد منطق  است .
پل  هورسمن  روز گذشته در لندن  تصريح  كرد: در شرايط فعلي  هيچ  فوريتي  براي  ارسال  پرونده  هسته اي  ايران  به  شوراي  امنيت وجود ندارد و چنين  اقدامي نتيجه  منفي  خواهد داشت . وي  افزود: صلح  سبز براي  پيشبرد اين  ديدگاه  از طريق  نمايندگيهاي  خود در اغلب  كشورها تلاش  مي كند و مسئولان  محلي  را به  خودداري  از اين  تعجيل ترغيب  مي كند. هورسمن  گفت : ما معتقديم  در بدترين  حالت  اگر ايران  قصد دستيابي  به  سلاح اتمي  را هم  داشته  باشد، بر اساس  اطلاعات  دستگاههاي  اطلاعاتي  آمريكا حداقل بين  چهار تا ۱۰ سال  براي  اين  كار زمان  لازم  دارد.
اين  سخنگو افزود: هنوز فرصت  كافي  براي  پيگيري  ديپلماتيك  مساله  از طريق مراجع  بين المللي  وجود دارد و علتي  ندارد كه  با بستن  راههاي  ديپلماتيك  عملا مسير منطقي  براي  حل  صلح آميز موضوع  مسدود شود.

گفتگوي دبيركل سازمان ملل با بوش در مورد ايران
ايرنا: «كوفي عنان» دبير كل سازمان ملل پس از ديدار با «جورج بوش» رئيس جمهوري آمريكا گفت كه اميدوار است ايران از هم اكنون تا گزارش ماه مارس آژانس بين المللي انرژي هسته اي نشان دهد كه هنوز مذاكرات ادامه دارد و زنده است و طرفين مي توانند براي خروج از اين بحران بر سر ميز مذاكره بنشينند.در گزارشي كه دفتر مطبوعاتي سازمان ملل منتشر كرد، عنان تصريح كرده است: «حل اين مسأله ضروري است و من اميدوارم كه هيچ گامي براي تشديد اين وضعيت برداشته نشود.»براساس اين گزارش عنان همچنين درباره موضوعات خاورميانه، حماس و عراق با بوش گفت و گو كرده است.

واشنگتن تايمز: بعيد است نظر روسيه و چين
نسبت به ايران تغيير كرده باشد
يك  روزنامه  آمريكايي  در گزارشي  با بررسي  تغيير ناگهاني  موضع چين  و روسيه  در گزارش  پرونده  هسته اي  جمهوري  اسلامي ايران  به  شوراي  امنيت ، به  مقامات  آمريكايي  نسبت  به  نيت  اين  دو كشور هشدار داد و تغيير در رويكرد پكن  و مسكو درباره  اين  امر را بعيد توصيف  كرد.واشنگتن  تايمز نوشت : تغيير ناگهاني  موضع  چين  و روسيه  دامي براي  واشنگتن  است  و اين  كه  در عمق  نظر چين  و حتي  مسكو در حمايت  از نظام  ايران تغييري  بوجود آمده  باشد، ترديد وجود دارد. نويسنده  اين  روزنامه  وابسته  به  نومحافظه  كاران  آمريكايي  تصريح  دارد: مسكو همچنان  خواستار انتقال  اورانيوم  ايران  به  روسيه  است  تا مرحله  غني سازي  آن  در خاك  اين  كشور انجام  شده  و براي  استفاده  راكتورهاي  هسته اي  ايران  به تهران  بازپس  فرستاده  شود. اين  امر شايد بحران  كنوني  را از بين  ببرد اما نمي تواند در بلندمدت  تهديد هسته اي  ايران  را از ميان  بردارد. واشنگتن  تايمز نوشت : اين  امر به  ايران  اجازه  مي دهد كه  اورانيوم  غني  شده در اختيار داشته  باشد و تهران  از اين  موضوع  به  عنوان  پيروزي  ديپلماتيك  و تأييدي  بر برخورداري  از برنامه  هسته اي  استفاده  خواهد كرد.
به نوشته  اين روزنامه ، روز قبل  از آنكه  ايران  مهر و موم  آژانس  بين المللي انرژي اتمي  را از مركز غني سازي  اورانيوم  در نطنز بردارد، مهدي صفري  معاون وزير امور خارجه  ايران  با لي  شيائوشينگ  وزير امور خارجه  چين  در پكن ديدار كرد.
شيائوشينگ  در اين  ديدار بر موضع  پكن  در حل  و فصل  مساله  هسته اي  ايران از طريق  مذاكرات  ديپلماتيك  تأكيد كرد و صفري  نيز درباره  ملاحظات  ايران  دراين  زمينه ، به  پكن  توضيحاتي  ارايه  كرد و به  عبارتي  ايران  اقدامات  خود را براي  چين  روشن  كرد.
در اين  گزارش  آمده  است : علي  لاريجاني ، دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  ايران نيز روز ۲۶ ژانويه  براي  هماهنگ  كردن  راهبردهاي  ديپلماتيك ، پيش  از آن كه چين  موضع  خود را به  ناگاه  تغيير دهد به  پكن  سفر كرده  بود.
واشنگتن  تايمز افزود: اما در ۳۰ ژانويه ، چين ، فرانسه ، روسيه ، آلمان ، انگليس  و آمريكا به عنوان  اعضاي  دائم  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  در بيانيه اي  با هم  توافق  كردند كه  در نشست  اضطراري  شوراي  حكام  در ۲ فوريه  پرونده  ايران را به  شوراي  امنيت  گزارش  دهند به  اين  شرط كه  تا ماه  مارس  در شوراي  امنيت  اقدامي عليه  ايران  انجام  نشود.
در اين  بيانيه  همچنان  بر ادامه  گفت  و گوها براي  حل  مساله  ايران  تأكيد شده  و اين  در حالي  است  كه  چين  از ماه  آوريل  رياست  دوره اي  شوراي  امنيت سازمان  ملل  را برعهده  خواهد گرفت . در ارزيابي  اين  روزنامه  تصريح  شده  است : در نشست  اضطراري  شوراي  حكام  نيز محمد البرادعي  بر توافق  همه  كشورها به  ادامه  ديپلماسي  درباره  ايران تأكيد كرد و با جذاب  خواندن  پيشنهاد روسيه  گفت  كه  مساله  ايران  يك  بحران نيست . جك  استرا وزير امور خارجه  انگليس  نيز گفته  كه  گزارش  پرونده  ايران  به شوراي  امنيت  سازمان  ملل  به  معني  اعمال  تحريم ها نيست .
واشنگتن  تايمز نوشت : ۴۰ درصد از تجارت  ايران  با اتحاديه  اروپا است ، بنابر اين  اروپايي ها خواستار سازش  هستند. اين  روزنامه  با بررسي  وضعيت  تجاري  چين  و روسيه  با ايران  افزوده  است : اقتصاد رو به  پيشرفت  چين  از منافع  زيادي  در ايران  كه  ۱۴ درصد از نفت  آن را تامين  مي كند برخوردار است  و شركت هاي  دولتي  چيني  براي  توسعه  ميادين  نفت و گاز ايران  ۱۰۰ ميليارددلار سرمايه گذاري  كرده اند و مشغول  ساخت  زيرساخت هاي  ايران  در زمينه هاي  راه سازي ، مترو و بنادر هستند.
چين  مانند روسيه  تسليحاتي چون  سيستم هاي  موشكي  در اختيار تهران  قرار مي دهد ضمن  اين  كه  تهران  بطور فزاينده اي  به  عنوان  بازار محصولات  چيني  بدل  شده  است . واشنگتن  تايمز درباره  روسيه  نيز نوشت : روسيه  نيز در حال  ساخت  راكتور براي  تهران  است  و در پروژه هاي  نفت  و گاز اين  كشور شريك  است  ضمن  اين  كه ايران  به سوي  شركت  در سازمان  همكاري هاي  منطقه اي  آسياي  مركزي  و قفقاز موسوم به  سازمان  شانگهاي  گام  بر مي دارد كه  براي  جلوگيري  از نفوذ سازمان  پيمان آتلانتيك  شمالي  (ناتو) بنا نهاده  شده  و مسكو و پكن  در آن عضو هستند.
اين  روزنامه  تأكيد كرد: آمريكا درحالي  به  سازمان  ملل  به عنوان  ابزاري براي  مقابله  با ايران  مي نگرد كه  چين  نيز از اين  سازمان  براي  مسدود كردن راه  واشنگتن  بهره  مي گيرد.

رقابت ميان طومار دانشجويان ايراني و دانماركي ها
رقابت ميان طومار اينترنتي دانماركي و طومار دانشجويان ايراني خيلي نزديك شده است.
طي دو روز گذشته تعداد امضاهاي طومار دانشجويان ايراني _ كه در اعتراض به كاريكاتورهاي دانماركي نوشته شده _ به شكل  چشمگيري رشد داشته است. طوري كه ظرف همين ۴۸ ساعت بيش از ۱۴ هزار امضا به امضاهاي طومار ايراني اضافه شده و اين طومار توانسته لقب فعال ترين طومار پايگاه petitiononline.com را به دست بياورد.
اما اين هنوز كافي نيست. رقيب دانماركي همچنان با چيزي حدود ۱۰ هزار امضا از ما جلوتر است. بنابراين اگر هنوز طومار را امضا نكرده ايد دست به كار شويد.
سرعت آنها پايين آمده و اين بهترين فرصت براي جلو زدن از رقيب است. اين هم آدرس طومار:
www.petitiononline.com/islamic/petition
.html

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |