چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۲ - Feb 15, 2006
سخنگوي هيأت دولت
دولت مخالف كاهش بودجه سازمان
ميراث فرهنگي و گردشگري است
ميراث خبر: «غلامحسين الهام» در پاسخ به سؤالي مبني بر اظهارات برخي نمايندگان مجلس در خصوص افزايش نيافتن بودجه سال ۸۵ دستگاه هايي مانند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به دليل استفاده نكردن اين دستگاه ها از ۱۰۰ درصد بودجه سال ۸۴ گفت : «تحقق نيافتن ۱۰۰ درصد بودجه دستگاه ها امري طبيعي است و نمي توان با اين استدلال بودجه پيشنهادي هيچ سازمان و نهادي را در سال ۸۵ كاهش داد.»
وي با تاكيد بر اينكه هدف دولت تدوين بودجه عملياتي در سال ۸۵ است افزود: «از نمايندگان مجلس مي خواهيم با تكيه بر اين اصل، بودجه هر دستگاهي را بدون نگاه به بودجه سال پيش تدوين كنند و كاركرد ، پيش شاخص هاي رشد و ميزان فعاليت ها و ماموريت هاي دستگاه ها را محور تصميم گيري در بودجه سال ۸۵ قرار دهند.»
به گفته الهام در سال ۸۴ با توجه به كسري بودجه كشور،  سعي بر اين بوده تا ۱۰۰ درصد بودجه هاي عمراني تامين شود اما در سال ۸۵ بودجه عمراني و جاري هم سطح با هم مورد توجه قرار گرفته اند.
وي افزود : «توجه به ميزان بهره گيري از بودجه سال۸۴ براي تصميم گيري در مورد بودجه سال آينده منطقي نبوده و اين روش، با اهداف تدوين بودجه عملياتي مغايرت دارد، بر اين اساس از تمام نمايندگان مجلس مي خواهيم بودجه سال آينده تمام دستگاه ها را با نگاه به بودجه عملياتي تدوين كنند.»
الهام هم چنين در پاسخ به سوالي مبني بر دلايل خريداري نشدن هواپيماي فرانسوي كه امام خميني (ره) را از پاريس به ايران آوردند، گفت: «دولت ايران سعي داشت از طريق رايزني هاي فرهنگي، اين هواپيما را از دولت فرانسه خريداري كند اما بر خلاف پيش بيني ها، فرانسوي ها اين هواپيما را زودتر از موعد مقرر اسقاط كرده بودند.»
وي تاكيد كرد : «اين امر يك اقدام نمادين براي حفظ خاطرات آن دوران بود كه متاسفانه به دليل اسقاط شدن هواپيما امكان پذير نشد اما خاطرات امام خميني(ره) و انديشه هاي وي براي هميشه در ميان مردم ايران است .»
سخنگوي هيات دولت هم چنين از صدور اجازه امضاي موافقت نامه هاي فرهنگي ميان ايران و ازبكستان خبر داد.
الهام تعداد مصوبه هاي دولت نهم تاكنون را ۳۲۲ مصوبه و لايحه عنوان كرد و افزود : «دولت نهم تا كنون به ۶ استان كشور سفر كرده و هيات وزيران در اين استان ها ۴۱۰ مصوبه كلي و جزئي داشته است .»
وي هم چنين در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال افزايش فشار به ايران به دليل سياست هاي هسته اي گفت: «ايران كشور مستقلي بوده كه به گواه تاريخ همواره براي حفظ هويت و استقلال خود تلاش كرده و بر اين اساس هر گونه تلاشي براي حفظ استقلال در بخش هاي مختلف علمي، سياسي و اجتماعي از سوي دولت صورت گرفته و اين اطمينان وجود دارد كه اين امر خواسته تمام مردم ايران براي حفظ هويت و تاريخ خود و جاودانه كردن استقلال كشور است.»

چشم انداز
003750.jpg
صنعت گردشگري را پردرآمدترين صنعت هزاره سوم ميلادي مي نامند؛ صنعتي كه رفته رفته مي تواند چشم انداز توسعه و پيشرفت و يا عقب ماند كشورها را تعيين كند. در اين رهگذر ايران كه به عنوان مهد يكي از سه تمدن بشري به شمار مي آيد و از نظر امكانات گردشگري در رديف ده كشور نخست جهان است، متاسفانه سهم درخور توجهي در رديف درآمدهاي اين صنعت ندارد. اين صنعت از چنان پتانسيلي برخوردار است كه تئوريسين هاي توسعه از آن به عنوان جانشين صنعت نفت ايران نام مي برند، البته در شرايطي كه صنعت گردشگري مي تواند بهترين گزينه جايگزين درآمدهاي صنعت نفت و گاز باشد، متاسفانه برابر آمارهاي منتشره، سهم ايران از محل درآمدهاي گردشگري حتي كمتر از يك درصد است. طبيعت منحصر به فرد اين كشور و اكوتوريسم به تنهايي مي تواند ده ها برابر درآمدهاي نفتي ايران به خزانه كشور سرازير كند. عدم مديريت صحيح براي صنعت ممكن است به از دست دادن فرصت هاي توسعه منتج شود.

۱۴۲ اثر تاريخي و باستاني يزد مرمت شد
مهر: از ابتداي سال جاري تاكنون ۱۴۲ اثر باستاني و تاريخي با صرف ۳/۱۰ ميليارد ريال اعتبار ، مرمت و بازسازي شد.
مهندس ذاكري نيا، معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد، ضمن بيان اين مطلب افزود: بناهاي مرمت شده شامل مسجد ها و حسينيه هاي قديمي، قلعه هاي باستاني، خانه هاي قديمي، بازار چه هاي سنتي و بقعه هاي ارزشمند مذهبي و تاريخي ، موزه و مجموعه ها و جاذبه هاي گردشگري بود كه مرمت و بازسازي شد.
وي همچنين اظهار داشت: ۲۵ بادگير نيز با صرف ۶۰۰ ميليون ريال اعتبار مورد مرمت و بازسازي قرار گرفت كه ۱۵ مورد آن توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد و ۱۰ مورد آن توسط بخش خصوصي بازسازي و احيا شد.
ذاكري نيا با بيان اينكه در استان يزد بيش از ۲۷۰۰ بادگير وجود دارد تصريح كرد: بادگيرهاي مرمت شده مانند بادگير استانداري سابق، بادگير مسجد باغ گندم، بادگير ده آب، بادگير خانه لاريها، بادگير رشتيها، بادگير آب انبارچهار بادگير تفت، آب انبار شش بادگير و بادگير باغ مشير است.
وي افزود: احداث بادگيرها در استان يزد با معماري ساده اما هوشمندانه است كه شكل اين بادگيرها نيز با توجه به جهت وزيدن و دريچه هايي كه دارند مكان را خنك نگه مي دارند و هوا را با لطافت خاصي وارد ساختمان مي كنند.
ذاكري نيا با اشاره به اينكه بادگيرها استان يزد بيشتر در آب انبارها، خانه هاي قديمي و مساجد ديده مي شود، تصريح كرد: برخي از آب انبارهاي استان دو يا سه بادگير دارند و حفظ و احيا اين بادگيرها مي تواند در جهت شناسايي و معرفي جلوه هاي ارزشمند تاريخي و هنري استان يزد با هدف جذابيت بيشتر براي گردشگران و جهانگردان مطرح باشد.

درآمد آزادراه هاي كشور به۲۰۰ ميليارد ريال نزديك شد
گروه شهري: درآمد آزادراه هاي كشور در سه ماهه سوم سال ،۸۴ ۶۲ ميليارد و ۷۷۶ ميليون ريال بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشته است. اين در حالي است كه درآمد سه ماهه سوم سال ۸۴ به دليل كاهش سفرها در پاييز نسبت به سه ماهه دوم ۱۳ درصد كاهش داشته و با احتساب ۱۳۲ ميليارد و ۶۰۵ ميليون ريال درآمد ۶ ماهه اول امسال به جمع درآمد ۹ ماهه سال ۸۴ به ۱۹۵ ميليارد و ۳۸۱ ميليون ريال رسيده است.
در طول سه ماهه سوم امسال آزادراه تهران- ساوه، ۱۲ ميليارد و ۵۴۵ ميليون ريال بيش ترين درآمد و آزادراه نطنز - اصفهان با يك ميليارد و ۵۸۸ ميليون ريال كمترين درآمد را در بين آزادراه هاي كشور دارا بوده اند.
در اين مدت آزادراه كرج - قزوين با ۱۲ ميليارد و پنج ميليون ريال، آزادراه قزوين - زنجان ۱۰ ميليارد و ۷۲۷ ميليون ريال، آزادراه تهران - قم ۶ ميليارد و ۵۹۰ ميليون ريال، آزادراه ساوه -سلفچگان پنج ميليارد و ۳۶۳ ميليون ريال، آزادراه قم -كاشان پنج ميليارد و ۳۳۲ ميليون ريال، آزادراه كاشان -نطنز دو ميليارد و ۹۷۳ ميليون ريال، آزادراه مشهد -باغچه دو ميليارد و ۹۳۳ ميليون ريال، آزادراه زنجان - سرچم دو ميليارد و ۷۱۹ ميليون ريال درآمد داشته اند.
در بين ماه هاي فصل پاييز بيشترين ميزان درآمد مربوط به مهرماه با ۲۱ ميليارد و ۲۸۳ ميليون ريال بوده است.
هم چنين بيشترين ميزان تردد وسايط نقليه در سه ماهه سوم سال ۸۴ مربوط به آزادراه كرج -قزوين با ميانگين ۵۶ هزار و ۹۰۴ وسيله نقليه در روز و كمترين ميزان تردد مربوط به آزادراه نطنز- اصفهان با ميانگين چهار هزار و ۳۶۴ وسيله نقليه در روز است.

شهرداري به تأسيسات گردشگري تسهيلات مي دهد
003759.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: چند ماه پيش لايحه تشويقي شهرداري تهران در اين رابطه به شوراي شهر ارايه شد كه به دليل برخي مشكلات براي اصلاح به شهرداري باز گردانده شد.
وقتي ساختمان هاي پايتخت يكي يكي قد مي كشيدند، هيچ كس به فكر احداث هتل و جذب گردشگر در اين شهر پست و بلند نبود اما هم اكنون محدوديت در بلند مرتبه سازي و عوارض سنگين شهرداري از دلايل ساخته نشدن هتلي جديد در تهران است .
هر كشوري براي جذب گردشگر بايد دو خصوصيت كليدي داشته باشد كه يكي آثار، ابنيه ها و جغرافيا آن كشور و ديگري مراكز اقامتي استاندارد است.
تهران با حدود ۷.۴ ميليون نفر جمعيت ساكن و شش ميليون نفر جمعيت شناور و مسافر تنها ۹۰ هتل و ۱۰۸ مهمانپذير فعال و نيمه فعال دارد و اين در حالي است كه طبق آمار اتحاديه مهمانپذيرهاي تهران، اين شهر در سال ۱۳۵۵ ، ۲۶۰ واحد مهمانپذير فعال داشت.
به اعتقاد كارشناسان و برخي از مسئولان، شهرداري تهران مي تواند در ايجاد انگيزه بخش خصوصي براي ساخت هتل در تهران نقش موثري ايفا كند كه به اين منظور كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران در دي ماه ۱۳۸۳ طرحي را در رابطه با چگونگي مشاركت شهرداري در زمينه جذب گردشگران داخلي و خارجي و ساماندهي وضعيت گردشگري ارائه كرد.
رسول خادم رييس اين كميسيون با اشاره به نقش مهم شهرداري در اين رابطه مي گويد: كمك به ايجاد تاسيسات گردشگري طبق قانون مشخص شده است. اين تاسيسات نبايد توسط بخش دولتي ايجاد شود و بايد به گونه اي باشد كه زمينه مشاركت بخش خصوصي فراهم شود چراكه هم به لحاظ قانوني ممنوعيت هايي وجود دارد و هم اينكه لزومي ندارد دولت بخواهد در اين زمينه ها هم سرمايه گذاري كند.
وي تهران را نيازمند ساخت حداقل ۵۰ هتل درجه يك مي داند و مي افزايد: ساخت هتل يك اقدام زمان بر است كه حداقل ۴ سال طول مي كشد و بخش خصوصي در رابطه با پرداخت عوارض به دليل حجم سنگين آن ناتوان است.
خادم معتقد است كه بخش خصوصي بايد در يك مدت زمان مناسب و با يك تخفيف مناسب تر اين عوارض را پرداخت كند چراكه شهرداري هيچ گونه درآمدي از اخذ عوارض ندارد.
محمد علي فرخ مهر رييس اتحاديه هتلداران استان تهران دريافت عوارض نجومي از هتلداران توسط شهرداري را از مشكلات اصلي اين صنف مي داند و مي افزايد: تا كنون هيچگونه شفاف سازي در زمينه تعيين ميزان عوارض از سوي شهرداري ارايه نشده است.
اما علاوه بر عوارض بالا، محدوديت در بلند مرتبه سازي از ديگر مشكلات هتل سازان در تهران است، به طوري كه به اعتقاد فرخ مهر در صورتي كه شهرداري پايتخت مجوز بلند مرتبه سازي را به هتل هاي تهران بدهد، بخش گردشگري اين شهر متحول مي شود.
اما مهندس مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران سخنان رييس اتحاديه هتلداران استان تهران را در رابطه با بلند مرتبه سازي قبول ندارد و مي گويد: قانوني در اين زمينه كه هتل ها نمي توانند بلند مرتبه سازي كنند وجود ندارد و بايد مشخص شود كه شهرداري هاي مناطق با اين بهانه مجوز ساخت هتل را صادر نمي كنند.
وي كه خواستار اصلاح سيستم در اين رابطه است مي افزايد: اصلاح ساختار پروانه دادن به ساخت هتل ها و بلند مرتبه سازي بايد دنبال شود چراكه يك هتل پنج ستاره نمي تواند دو طبقه باشد.
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر تهران نيز با اين موضوع كاملا موافق است و مي گويد: يكي از مشكلات بخش خصوصي در رابطه با ساخت هتل در پايتخت ، نبود برخورد صحيح در شهرداري هاست.
وي به گلايه مندي بخش خصوصي در رابطه با تاخير در دادن مجوزها اشاره مي كند و مي افزايد: مشكل ديگر ، تعداد طبقات هتل است چراكه براي يك سرمايه گذار هيچ سود اقتصادي ندارد كه براي ساخت يك هتل پنج ستاره تنها ۱۰ طبقه بسازد.
بيادي معتقد است كه علاوه بر اين دو موضوع بخش خصوصي در گرفتن وام از بانك ها نيز با مشكلات زيادي مواجه است.
امير رضا واعظي آشتياني، خزانه دار شوراي شهر تهران نيز خواستار ايجاد انگيزه توسط شهرداري تهران براي ساخت هتل در پايتخت مي شود و مي گويد: اگر شهرداري شرايط سرمايه گذاري را فراهم كند در حقيقت يك سرمايه گذاري بلند مدت براي شهر را پيگيري كرده است.
وي مي افزايد: با ايجاد تسهيلات در رابطه با تاسيسات گردشگري ، اقتصاد شهر متحول مي شود.
آشتياني با اشاره به آماري در اين رابطه مي گويد: تهران بيش از دو هزار مكان تاريخي و مذهبي دارد كه بايد روي تك تك آنها سرمايه گذاري كرد.
چند ماه پيش لايحه تشويقي شهرداري تهران در اين رابطه به شوراي شهر ارايه شد كه به دليل مشكلاتي و اينكه در لايحه پيشنهادي از بخش دولتي به جاي بخش خصوصي به شدت حمايت شده بود، براي اصلاح به شهرداري باز گردانده شد.
رسول خادم در اين رابطه مي گويد: در لايحه پيشنهادي شهرداري، وصول عوارض متعلق به تاسيسات گردشگري بر اساس مصوبات ملاك عمل و به صورت ۲۵ درصد هنگام صدور پروانه و مابقي در اقساط ۳۶ ماهه بعد از پايان مهلت اتمام عمليات ساختماني قيد شده در پروانه صادره بدون اخذ كارمزد آمده بود و اين در حالي است كه براي بخش دولتي عوارض متعلقه به صورت ۱۵ درصد هنگام صدور پروانه و مابقي در اقساط ۴۸ ماهه ذكر شده بود.
به گفته رئيس كميسيون فرهنگي _ اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران، شهرداري مي تواند علاوه بر اصلاح چگونگي گرفتن عوارض از تاسيسات گردشگري در صورت داشتن زمين و فضاي مناسب در قالب دستورالعمل مشخصي نسبت به جذب مشاركت بخش خصوصي در ساخت و بهره برداري از اين تاسيسات از طريق شركت سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي اقدام كند.
وي مي گويد: در شهر ري با وجود زيارتي بودن منطقه به شدت كمبود فضاي اقامتي مشاهده مي شود.
وي خواستار اولويت بندي مناطق مختلف شهر براي ساخت هتل و بعد از آن دادن امتيازهاي تشويقي براي ساخت هتل در شهر مي شود و مي گويد: بايد در لايحه پيشنهادي شهرداري انگيزه براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در تمام نقاط شهر فراهم شود.

استقبال از نخبگان جامعه در مديريت شهري
003756.jpg
ايرنا: مدير كل  امور فرهنگي  معاونت  امور اجتماعي  و فرهنگي  شهرداري  تهران  گفت :مجموعه  شهرداري  تهران  درصدد است  ضمن  حمايت  مادي  و معنوي  از نخبگان  جامعه ، از مشاركت هاي  اين  سرمايه هاي  انساني  در عرصه هاي  مختلف  مديريت  شهري  نيز بهره مند شود. همايون  حميدي  افزود: آيين  تجليل  از برگزيدگان  دهمين  المپياد علمي دانشجويي كشور با همكاري  شهرداري  تهران  و سازمان  سنجش  و آموزش  كشور برگزار مي شود.
وي  خاطرنشان  كرد: مديريت  شهري  با هدف  آشنايي  آحاد جامعه  با نخبگان كشور، ارج  نهادن  به  مقام  والاي  جويندگان  علم  و تشويق  جوانان  به  كسب  دانش ، در برگزاري  اين  مراسم  مشاركت  مي كند. حميدي  افزود: در اين  مراسم  كه  به زودي  زمان  و مكان  برگزاري  آن به  اطلاع عموم  خواهد رسيد، از ۳۸ نفر از برگزيدگان  دهمين  المپياد علمي - دانشجويي كشور در رشته هاي  مختلف  تقدير مي شود.

ورود قوهاي مهاجربه تالاب انزلي
003747.jpg
ايلنا: مسئول روابط عمومي محيط زيست گيلان، گفت: در اقدامي كم  سابقه، دسته هاي عظيم «قو» به مناطق مختلف تالاب انزلي وارد شدند.
محمود فرج  پور، گفت: در حال حاضر به دليل سرماي شديد منطقه سيبري، دسته هاي قوها، آنقوت  ها، غازها و مرغابي  ها به پارك ملي بوجاق، پناهگاه حيات وحش سلكه و منطقه شكار ممنوع اسفند، وارد شده و تركيب گونه  اي تالاب انزلي در حال تكميل شدن است.
وي افزود: تاكنون بالاي يك  هزار و ۵۰۰ قو در اين مناطق ديده شده است كه اين آمار بي  سابقه است. به عنوان مثال، سال گذشته كمتر از ۲۰۰ قطعه از اين پرنده در تالاب  هاي استان مشاهده شده است.
فرج  پور خاطرنشان كرد: مهاجرت بي  سابقه «قو» به تالاب  هاي استان گيلان اين پرنده را با كمبود مواد غذايي مواجه كرده است و اداره كل حفاظت محيط زيست براي جلوگيري از كمبود مواد غذايي، تاكنون حدود ۶ تن گندم براي پرندگان پاشيده است.
مسئول روابط عمومي محيط زيست گيلان در پايان تصريح كرد: بسياري از قوها براي تامين مواد غذايي به شاليزارهاي اطراف مي  روند كه متاسفانه با وجود تاكيد فراوان سازمان و احتمال شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در بين اين پرندگان مهاجر، برخي افراد اقدام به شكار آنها مي  كنند.

دستگيري سه شكارچي متخلف خارجي
003753.jpg
سه نفر شكارچي متخلف تبعه كشورهاي خارجي دستگير شدند.
به گزارش آسمان آبي ايران، محيط بانان مستقر در زيستگاه هاي شهرستان نايين موفق به دستگيري سه نفر شكارچي غيرمجاز خارجي شدند. اين گروه كه با استفاده از پرندگان آموزش ديده به شكار و صيد در زيستگاه هاي كويري كشور مي پرداختند همراه با راهنماهاي ايراني خود به جرم نگهداري غيرمجاز ۶ قطعه پرنده شكاري شامل شاهين، بحري و بالابان صيد ۲ پرنده كمياب هوبره، دستگير و تحويل مراجع قضايي شهرستان نايين شدند.
به گزارش اداره محيط زيست نايين، اين متخلفان براساس قوانين موجود محكوم به پرداخت جريمه نقدي سنگين بالغ بر ۷۳ ميليون تومان شدند.

افزايش مشاركت در تصميمات!
كميته رفع موانع صنعت جهانگردي با مشاركت بخش خصوصي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل مي شود. در خبري ديگر نيز آمده است كه شهروندان تهراني مي توانند ايده هاي خود در خصوص راه هاي بهبود وضع ترافيك را به مسئولان انتقال دهند.
معاونت سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران با صدور اطلاعيه اي، شيوه هاي دريافت نظرات شهروندان براي ساماندهي ترافيك پايتخت را اعلام كرده است كه تلفن، پست الكترونيكي و دورنگار از جمله وسايلي هستند كه امكان ارتباط شهروندان از طريق آنها فراهم شده است.
همواره يكي از مشكلات برنامه ريزان شهري كه دور از مسائل اجرايي مديريت شهري، به عنوان كارشناس به كارهاي تحقيقاتي مي پردازند يا در دانشگاه ها مشغول تدريس هستند اين است كه برنامه ريزي هاي شهري ما بدون توجه به خواست شهروندان تدوين مي شوند. اين اقدام جداي از اينكه مي تواند نياز شهروندان را در برنامه ها و طرح هاي شهري بگنجاند، يك بار هم فرصت را در اختيار شهروندان قرار مي دهد؛ سال ها مديران شهري تصميم گرفتند و وضعيت ترافيك بدتر شد، حالا از امتحان اجراي تصميمات شهروندان كه ضرري نمي كنيم!خبر مسرت بخش باز شدن دايره تنگ تصميم گيري مديران از بخش گردشگري كشور نيز شنيده شده است؛ قرار است اعضا و كارشناسان كميته رفع موانع صنعت جهانگردي كه آن هم به زودي تشكيل خواهد شد، با تمام بخش ها و صنايع وابسته به گردشگري چون وزارت خارجه، گمرك، هتل ها، راهنمايي و رانندگي، موزه ها و... مرتبط شده، موانع موجود در اين صنعت را بررسي و در قالب گزارش به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارائه كنند.
هر چند اينها هنوز در حد وعده است، ولي مي توان به اين وعده ها اميدوار بود.

گسترش شبكه مترو نيازمند اعتبارات ريالي است
003744.jpg
گروه شهري - اسدالله افلاكي: نقش مترو در جابجايي مسافر به ويژه در كلانشهر تهران و چگونگي گسترش آن محور اصلي گفت وگويي است با مهندس كاميار بيات ماكو عضو هيأت مديره سازمان قطار شهري كرج كه از نظرتان مي گذرد.
* سهم مترو در جابجايي مسافر در تهران و ساير كلانشهرهاي كشور چند درصد از كل سيستم حمل و نقل درون شهري است؟
- در كلانشهر تهران حدود ۱۶ درصد از كل مسافران از طريق سيستم مترو جابجا مي شوند و اين ميزان در ۷ كلانشهر كشور يعني شهرهاي تهران، كرج، اهواز، اصفهان، شيراز، مشهد و تبريز۵ درصد است.
* با چه راهكارهايي مي توان شبكه مترو را گسترش داد؟
- آنچه مسلم است حمل و نقل بر پايه هاي مختلفي استوار است و تنها نمي توان حل مشكل جابجايي مسافر را از سيستم حمل و نقل قطار شهري انتظار داشت، ولي اين سيستم در اين زمينه نقش بسيار مؤثري دارد؛ يعني در حالي كه با اتوبوس در شرايط مطلوب و با توجه به توانمندي اين وسيله نقليه در يك ساعت حدود ۵ هزار مسافر جابجا مي شود، با مترو در همان مسير قريب به ۴۵ هزار نفر را در تهران مي توان جابجا كرد؛ يعني مترو ۹برابر ظرفيت اتوبوس قابليت جابجايي مسافر دارد. بنابراين سيستم مترو كارايي بسيار بالايي دارد ولي بايد توسط سيستم هاي جانبي مانند اتوبوس، تاكسي و ميني بوس تغذيه شود؛ ضمن آن كه اين شبكه در حد مطلوب گسترش يابد. در چنين شرايطي مجموعه اين سيستم مي تواند به تراز سرويس دهي مناسب منطبق با استاندارد جهاني در تهران برسد.
* جابجايي مسافر با مترو در تهران را در مقايسه با ساير كلانشهرهاي جهان چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- بايد در نظر داشت چه در كشور ما و چه در ساير كشورها، ترافيك را مجموعه اي از عوامل از دوچرخه تا قطار شهري و مترو شكل مي دهند. براي نمونه در شهر كوچكي مثل فرايبورگ آلمان با ۲۰۰ هزار نفر جمعيت، ۴ خط قطار شهري وجود دارد، با اين حال ۴۰ درصد جابجايي ها در اين شهر با دوچرخه صورت مي گيرد؛ ضمن آنكه هنوز جابجايي مسافر متكي به سيستم قطار شهري است و اين سيستم قطار شهري از طريق يك سيستم اتوبوس بسيار پيشرفته تغذيه مي شود. حال آنكه در تهران كه در روز ۹ ميليون و در شب ۷ ميليون جمعيت دارد نمي توانيم انتظار داشته باشيم كه تنها با ۲ خط مترو و خط ۵ كه ادامه خطهاي موجود است بتوان كار خارق العاده اي صورت داد؛ هر چند در همين وضعيت ۱۶درصد جابجايي توسط همين سيستم صورت مي گيرد. براين اساس ضروري است تمام خطوط اين سيستم كه مجموعاً به ۱۳ خط يعني ۸ خط مترو و ۵ مترولينك كامل شود تا بتوان عملكرد آن را بررسي و ارزيابي كرد؛ با اين همه در آن زمان هم بايد كل سيستم حمل و نقل شهري همراه با مترو توسعه لازم را پيدا كرده باشد تا بتواند نقش تغذيه كنندگي مترو را به طور كامل ايفا كند تا اين مجموعه روي هم جابجايي مطلوب را به ارمغان آورد. چرا كه خطوط مترو در وضعيتي كه يك يا ۲ خط آن در شهري به مقياس تهران راه اندازي بشود، نمي تواند حتي تأثير خودش را داشته باشد. همين ۲خط كنوني، زماني كه ۵خط ديگر راه اندازي بشود يقيناً عملكرد آن بيش از ۱۶درصد فعلي خواهد بود. با اين حال بدون برنامه ريزي جامع تري براي انجام يك عملكرد پيوسته بعيد است كه بتوان ارتقاي بيش از اين را انتظار داشت. چرا كه در حال حاضر مترو ساعتها بيش از استاندارد جهاني كار مي كند و در اغلب ساعات واگن ها بيش از ظرفيت خود مسافر حمل مي كنند و مسافران به صورت سربار و اضافه بار با مترو جابجا مي شوند.
نكته ديگر اينكه بايد سيستم حمل و نقل ما به شكل حمل و نقل جامع شهري باشد؛ يعني تمام سيستم اتوبوس، مترو و تاكسي تحت فرمان يك سازمان اداره شود تا مجموعه سيستم جابجايي مسافر در شهر به صورت يك مجموعه مؤثر عمل كند.
* آيا اعتبارات اختصاص يافته براي گسترش شبكه حمل و نقل مترو كافي است؟
- در اين خصوص در دورنماي كلي هيچ مشكلي وجود ندارد. سال قبل ۲ ميليارد دلار ارز فاينانس به مترو اختصاص يافته؛ در سال جاري نيز با تصويب مجلس شوراي اسلامي حدود ۵/۱ ميليارد دلار ارز فاينانس در اختيار مترو قرار خواهد گرفت. اين روند نشان دهنده آن است كه مسئولان توجه جدي به مترو و مجموعه قطارهاي شهري دارند، اما لازم است مسئولان در بخش ريالي هم كمك كنند. زيرا بدون كمك ريالي و تأمين اعتبارات ريالي كافي ازجمله براي ضمانت ارز فاينانس گسترش اين شبكه با مشكل مواجه است چراكه نمي توان بقيه كارها را تعطيل كرد و منتظر ماند تا فاينانس تأمين بشود. بنابراين از مسئولان به ويژه مجلس شوراي اسلامي انتظار مي رود با تأمين اعتبارات ريالي، مسئولان مترو را در گسترش اين شبكه ياري دهند.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |