چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۲ - Feb 15, 2006
مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران
تأسيس ۲۰ كتابخانه عمومي در تهران
003711.jpg
ادب و هنر- مرضيه سبز عليان: مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، از افتتاح بيش از ۲۰ باب كتابخانه عمومي تا پايان سال جاري خبر داد.
اميرنيا ضمن اعلام اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار همشهري اظهار داشت: اين كتابخانه ها توسط سازمان مسكن و شهرسازي يا از طريق اعتبارات رياست جمهوري و دفتر مقام معظم رهبري در استان تهران، ساخته شده و حتي تعدادي از آنها در سال ها ۸۱ و۸۲ آماده بهره برداري بودند، اما به دليل تغيير و تحولات اداري و مطرح شدن بحث استقلال كتابخانه هاي عمومي از وزارت ارشاد و همچنين دلسوز نبودن تعدادي از مديران اين كتابخانه ها طي زمان آسيب ديدند و گاهي تبديل به پاتوقي براي تجمع اراذل و اوباش شدند، به گونه اي كه امروز براي بهره برداري از اين كتابخانه ها هزينه هاي گزافي صرف بازسازي و مرمت اين ساختمان ها شد.
وي در مورد نظارت و مديريت بر كتابخانه هاي عمومي گفت: از حدود ۴۰ سال قبل، مديريت كتابخانه هاي عمومي برعهده وزارت فرهنگ و هنر سابق (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) قرار گرفت تا اينكه از سال ۱۳۸۰ به بعد، دولت درصدد برآمد تا كتابخانه هاي عمومي را به بخش خصوصي واگذار كند، اما با توجه به عدم سوددهي مناسب نتوانست ماده ۸۸ «واگذاري امور به بخش خصوصي» را به صورت كامل اجرا كند. پس از آن، قانون كمك به انجمن كتابخانه هاي عمومي به تصويب رسيد و يك سري اعتبارات براي بهبود شرايط كتابخانه هاي عمومي در نظر گرفته شد، اما از حدود ۴ سال قبل بحث استقلال كتابخانه هاي عمومي مطرح شد كه در پي اين تصميم، از فروردين سال ۱۳۸۵ وزير فرهنگ و ارشاد به عنوان رئيس هيأت امنا، مديران كل سازمان به عنوان دبيران انجمن و استاندار ها با سمت رئيس كتابخانه هاي عمومي، مديريت را برعهده خواهند گرفت. در واقع تا تاريخ ۱/۱/۸۵ هزينه ها، حقوق كاركنان و كليه بودجه كتابخانه هاي عمومي از محل اعتبارات وزارت ارشاد تامين مي شود ولي از سال آينده كتابخانه هاي عمومي كاملاً مستقل مي شوند و مشكلات و مسائل آنها از طريق دبير و انجمن كتابخانه هاي عمومي پيگيري خواهد شد.
اميرنيا هزينه متوسط تجهيز هرباب كتابخانه عمومي را حدود ۱۱ ميليون تومان برآورد كرد و گفت: با توجه به اينكه عمده اين كتابخانه ها در نقاط محروم غرب، شرق و جنوب تهران و شهرستان هاي كرج، ورامين و شهريار متمركز هستند، اميدواريم در سال آينده بتوانيم روزانه بين ۷ تا ۱۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهيم.

فرهنگ جامع زبان فارسي در۲۰ جلد
003714.jpg
ادب و هنر: در طرح جامعي از سوي فرهنگستان زبان وادب فارسي انجام مي شود.
طرح فرهنگ جامع زبان فارسي توسط گروه فرهنگ نويسي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در دست تدوين است.
اين گروه هم اكنون در مرحله مقدماتي تدوين فرهنگ جامع زبان فارسي است و تاليف نگاري اصلي اين فرهنگ قرار است از اواسط سال ۸۵ آغاز شود. براي تدوين اين فرهنگ در حال حاضر ۳۰ پژوهشگر از داخل و ۸۰ پژوهشگر از خارج فرهنگستان همكاري دارند.
«ابوالفضل خطيبي» ، معاون گروه فرهنگ نويسي فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت: «اين فرهنگ مبتني بر امهات متون زبان فارسي از آغاز تا امروز است و بازتاب همه واحدهاي واژگاني اعم از اسم، صفت، تركيبات وصفي، حروف اضافه و غيره است.»
به گفته او پيكره اين فرهنگ شامل يك هزار عنوان متون زبان فارسي از آغاز تا امروز است و اين متون در شاخه هاي مختلف شامل متون ادبي(نظم و نثر)،متون عرفاني، فلسفي،علمي و متون دوران معاصر است.
در تدوين اين فرهنگ از منابع فراواني استفاده مي شود. در ميان منابع به كار گرفته شده در تدوين اين فرهنگ، منابع مربوط به دوران معاصر از تنوع بيشتري برخوردار است. اين منابع شامل رمان، مجلات، روزنامه ها و وب هاي اينترنتي هستند.خطيبي اين فرهنگ را نسبت به ساير فرهنگ ها داراي ويژگي ها و امتيازاتي دانست و گفت: «يكي از ويژگي هاي مهم اين فرهنگ پيكره آن است به طوري كه مي توان گفت فرهنگ هايي كه تاكنون نوشته شده اند هيچ يك به وسعت پيكره فرهنگ جامع زبان فارسي نبوده اند.»او در ادامه با اشاره به ويژگي ديگر اين فرهنگ يادآور شد: «تاكنون فرهنگ هايي كه نوشته شده اند مبتني بر شيوه سنتي برگه نويسي بوده است اما درتدوين اين فرهنگ براي نخستين بار از پيكره رايانه اي استفاده مي شود.»در پيكره رايانه اي پژوهشگران پس از آنكه واژه ها را از كتب مرجع استخراج مي كنند، آنها را در رايانه تايپ
مي كنند و اين كار برگه نويسي رايانه اي ناميده مي شود.
هر برگه در رايانه شامل قسمت هايي چون مدخل، زير مدخل، شاهد(بافت جمله اي)، نام كتاب، شماره صفحه و جلد كتاب و سال تاليف آن كتاب است.
خطيبي افزود: «امتياز استفاده از پيكره رايانه اي آنست كه مي توان به واسطه آن انواع جست و جوها را انجام داد.»او در ادامه از تكميل پيكره رايانه اي در سال ۸۵ خبر داد و آن را تحول شگرفي براي تحقيقات مربوط به زبان و ادب فارسي دانست.
به گفته معاون گروه فرهنگ نويسي، فرهنگ جامع زبان فارسي شامل ۴ ميليون مدخل و شواهد است و هم اكنون پژوهشگران تعداد ۵۰۰ متن را خوانده و وارد رايانه كرده اند. ابوالفضل خطيبي، پيش بيني مي كند كه اين فرهنگ مشتمل بر ۲۰ جلد باشد.

جشنواره كتاب كودك در بلاتكليفي
مهر: سيد علي كاشفي خوانساري - دبير سابق هيئت نظارت بر كتاب كودك و نوجوان در وزارت ارشاد ، ضمن اعتراض نسبت به عدم برگزاري دومين جشنواره كتاب كودك و نوجوان ايران در كرمان ، معرفي مسئولان كرماني را به عنوان مسببان عدم برپايي اين جشنواره ، بي انصافي و به دور از واقعيت خواند .
اين پژوهشگر و منتقد ادبيات كودك و نوجوان ، افزود : برپايي اين جشنواره براساس موافقتنامه وزير فرهنگ وارشاد اسلامي و استاندار كرمان در سال ۱۳۸۱ بنيان گذاشته شده است و سياست ها و برنامه هاي كلي آن مصوب هيئت نظارت بر نشر كتاب كودك و نوجوان است.
سيد علي كاشفي خوانساري، مدير كميته فرهنگي اولين دوره اين جشنواره اظهار داشت: مديران استان كرمان بلافاصله پس از پايان جشنواره اول مقدمات جشنواره دوم را آغاز كردند و بارها به صورت خصوصي و مكاتبه اي خواستار انعقاد موافقتنامه با معاونت فرهنگي وزارت ارشاد شدند كه طي يك سال گذشته بي پاسخ ماند .
وي افزود : وزير فعلي فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز موافقت و حمايت كلي خود را از اين جشنواره اعلام كرد و علت كوتاهي معاونت فرهنگي در عدم برپايي جشنواره روشن نيست .
كاشفي كه دبير اولين همايش بررسي مسائل كتاب كودك و نوجوان ايران در جشنواره سال گذشته بود ، از تصويب فراخوان داخلي و خارجي مقالات همايش در شوراي سياست گذاري و برنامه ريزي جشنواره ( منصوب از سوي معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد ) و در هيئت نظارت بر كتاب كودك (منصوب از شوراي فرهنگ عمومي و وزير ارشاد ) خبر داد و گفت: از تابستان تاكنون معاونت فرهنگي از اعلام فراخوان اين همايش به دلايل نامعلومي خودداري كرده است . طرح هاي كميته هاي نمايشگاهي ، فرهنگي ، ويژه ، روابط عمومي، ستاد خبري ،سايت و ... جشنواره نيز پس از تصويب در شوراي برنامه ريزي جشنواره، در شهريورماه براي انعقاد قرار داد به معاونت فرهنگي ارسال شده كه تاكنون مسكوت مانده است.
وي محدود ساختن جشنواره به بخش نمايشگاهي را مايه خسارت و اهانت به كتاب كودك دانست و افزود : بايد از معاونت فرهنگي وزارت ارشاد پرسيد در مقابل ميلياردها تومان يارانه كاغذ كه به ناشران تعلق مي گيرد چه سهمي از بودجه وزارت ارشاد به حمايت از نويسندگان و پديد آورندگان كتاب اختصاص يافته است ؟ و در طول سال چه برنامه هاي علمي و كدام جشنواره ها و سمينارها از سوي اين وزارتخانه درباره كتاب كودك انجام مي شود ؟
چندي پيش معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرده بود كه چنانچه بخش نمايشگاهي جشنواره كتاب كودك در كرمان فعال شود ، اين معاونت از بخش نمايشگاهي حمايت خواهد كرد .
محمدعلي شعاعي اظهار داشته بود در صورتي كه اداره كل فرهنگ و ارشاد استان كرمان براي برگزاري اين جشنواره اعلام آمادگي نمايد، معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد جشنواره را مورد حمايت قرار مي دهد .
اولين دوره جشنواره كتاب كودك و نوجوان ايران در كرمان اسفند ماه سال گذشته با حضور ۲۰۰ تن از نويسندگان و شاعران و تصويرگران كتاب كودك و تعدادي مهمان خارجي و با مشاركت انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و انجمن نويسندگان كتاب كودك برپاشد و شامل سخنراني ، ميزگرد ، بخش فروشگاهي، بخش نمايشگاهي و برنامه هايي درباره عاشورا، بم ، خليج فارس و... بود .

برگزاري هفتاد و دومين كنگره بين المللي ايفلا در كره جنوبي
كتابخانه ها ؛ موتورهاي پويا
003708.jpg
ميراث خبر: هفتاد و دومين كنگره بين المللي اطلاع رساني و كتابخانه ها (ايفلا) با موضوع كتابخانه ها، موتورهاي پويا براي جامعه اطلاعاتي در سئول پايتخت كره جنوبي برگزار مي شود.
فدراسيون بين المللي انجمن ها و موسسات كتابخانه اي ايفلا وابسته به يونسكو، يك انجمن غيردولتي است كه با هدف ايجاد شرايط مناسب براي پيشبرد تفاهم مشترك ميان كشورها، گفتگو و اجراي برنامه هاي مشترك تحقيقاتي در زمينه كتابداري و علوم وابسته به اطلاع رساني تشكيل شده است. اين اتحاديه بين المللي از سال ۱۹۲۷ تاكنون كنگره سالانه اي را با شركت موسسات، انجمن ها و كشورهاي عضو برگزار كرده است.
بر اساس اعلام اتحاديه، هفتاد و دومين كنگره انجمن هاي اطلاع رساني و كتابخانه هاي جهان( ابيج) كه امسال از ۲۰ تا ۲۴ آگوست سال ۲۰۰۶ برابر با مرداد ماه سال ۱۳۸۵ برگزار مي شود، با عنوان «كتابخانه ها: موتورهاي پويا براي جامعه اطلاعاتي» به بررسي جايگاه و نقش كتابخانه ها در عصر تكنولوژي هاي ديجيتالي اختصاص دارد.
در بخشي از اين اطلاعيه در مورد دلايل انتخاب اين موضوع آمده است: «در سال هاي اخير با آغاز عصر تكنولوژي هاي ديجيتالي و كاربرد آن در زمينه هاي اطلاع رساني و جامعه بشري با سرعت چشمگيري دچار تغيير و تحول شده است. اين امر فرصتي است براي كتابداران كه با همكاري پژوهشگران و متخصصان فن در رشته هاي علوم كتابداري و اطلاع رساني از طريق شناخت و تحقق نقش و كاركرد مناسب مراكز اطلاع رساني در قرن بيست و يكم به بررسي چالش هاي مطرح در دنياي پرسرعت كنوني بپردازند. موضوع ياد شده از آن رو انتخاب شده كه ما معتقديم كتابخانه ها بايد به عنوان يك موتور فعال براي جامعه اطلاعاتي عمل كنند. اين در واقع ماموريتي بر عهده تمامي پژوهشگران و متخصصان فن در رشته هاي كتابداري تمام دنيا در عصر جديد است.»
كنگره ابيج از بزرگترين گردهمايي هاي ساليانه كتابداران، دست اندركاران و كارشناسان در زمينه علوم اطلاع رساني است.
در اين كنگره هزاران تن از متخصصان اين رشته از سراسر جهان فرصت مناسبي را براي تبادل اطلاعات و تجارب و ارائه ابداعات جديد و ايده هاي نو در عرصه كتابداري و علوم اطلاع رساني پيدا مي كنند.
دبيرخانه كنگره بين المللي كتابخانه ها همچنين برنامه و عناوين مربوط به برگزاري اين كنگره را در دو سال آينده نيز اعلام كرده است. براساس اين اطلاعيه هفتادوسومين نشست عمومي ايفلا با موضوع : «كتابخانه هاي آينده: پيشرفت، توسعه و مشاركت» در اگوست سال ۲۰۰۷ دوربان آفريقاي جنوبي و هفتاد و چهارمين نشست اين كنگره در اگوست سال ۲۰۰۸ باشركت كشورهاي عضو در كبك كانادا برگزار مي شود. نمايشگاه سالانه اين كنگره نيز امكان شركت براي تمامي شركت ها و موسسات دولتي و غير دولتي كه دست اندركار توليدات و خدمات كتابداري و اطلاع رساني هستند را فراهم مي كند.
آثار قابل ارائه در اين نمايشگاه علاوه بركتاب، مجلات ادواري، توليدات و تجهيزات تصويري و شنيداري، اسناد، ابزار و مواد مورد استفاده در توليدات و تجهيرات تصويري و شنيداري هستند.
اتحاديه بين المللي موسسات، انجمن هاي اطلاع رساني و كتابخانه ها داراي ۱۷۴۹عضو ، ۱۵۵ انجمن، ۱۱۱۸ موسسه و ۴۲۵ عضو غير رسمي در ميان دانشجويان و متخصصان علوم كتابداري است. اين كارشناسان به نمايندگي از ۱۵۴ كشور و كتابخانه در سراسر جهان در اين كنگره شركت مي كنند.
كنگره بين المللي اطلاع رساني و كتابخانه ها سال گذشته(۲۰۰۵) با موضوع كتابخانه ها: يك سفر اكتشافي در اسلو نروژ برگزار شده بود.

شاعر داستان و خاطره از بيمارستان مرخص شد
ايسنا:سيمين بهبهاني به خاطر ناراحتي قلبي در بيمارستان بستري و مرخص شد.
اين شاعر غزل سراي معاصر، روز گذشته براي آنژيوگرافي به بيمارستان پارس تهران رفت كه گرفتگي عروق قلب تشخيص داده نشد و به گفته  پزشك معالج، بالا بودن فشار خون، قلب وي را سفت و سخت كرده بوده است.
به گفته  دكتر بهروز برومند، فشار خون با دارو قابل كنترل است كه در اين صورت، قلب هم مشكلي نخواهد داشت.
علي بهبهاني - فرزند سيمين بهبهاني - مشكل عمده مادرش و آنچه او را آزار مي دهد را مسئله  چشم و كم شدن شديد بينايي وي عنوان كرد.
سيمين بهبهاني در  ۲۸ تيرماه سال  ۱۳۰۶ در تهران به دنيا آمد. در سال  ۱۳۴۱ از دانشكده حقوق دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد و دانش نامه ي حقوق قضايي خود را دريافت كرد. از سال  ۱۳۳۰ چاپ مجموعه شعرهايش را شروع كرد كه از بين آنها به «سه تار شكسته» ، «جاي پا» ، «چلچراغ» ، «مرمر» ، «رستاخيز» ، «خطي ز سرعت و از آتش» ، «دشت ارژن» و «يكي مثلا اينكه» مي توان اشاره كرد.
از ديگر آثار سيمين بهبهاني، «آن مرد، مرد همراهم» (سوگ نامه همسرش؛ منوچهر كوشيار)، «با قلب خود چه خريدم؟» (گزينه قصه ها و يادها) و «كليد و خنجر» (مجموعه داستان و خاطره) است.

بررسي انديشه هاي افلاطون و سهروردي در آتن
ايسنا:  فرهيختگان ايراني و يوناني با شركت در همايش «افلاطون _ سهروردي» كه روز جمعه ۲۸ بهمن ماه جاري در سالن اجتماعات انجمن پارناسوز در آتن افتتاح مي شود، آراي اين دو انديشمند را مورد بررسي قرار خواهند داد.
اين همايش دوروزه، به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و با مشاركت انجمن ادبيات پارناسوز يونان و مركز مطالعات فرهنگي و بين المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي شكل گرفته است.
سيدمحمدرضا دربندي - رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آتن و دبير همايش - گفت: اين همايش كه با هدف ايجاد ارتباط بين فيلسوفان ايران و يونان و معرفي حكمت اشراق به عنوان مكتبي فلسفي كه بين عقل، شهود و وحي جمع كرده است، برگزار مي شود، با پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي آغاز مي شود و با سخنراني چند نفر از شخصيت هاي فرهنگي و علمي دو كشور ادامه مي يابد.
دبير همايش افلاطون _ سهروردي افزود: هم زمان با برگزاري اين همايش، سميناري با همين عنوان در روز پنج شنبه ۲۷ بهمن با حضور سيدمحمد خاتمي و چند نفر از انديشمندان و فيلسوفان برجسته ايراني در مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار مي شود، در اين همايش از خدمات  مرحوم محمدحسن لطفي - مترجم آثار افلاطون و ارسطو - نيز تقدير خواهد شد.
در حاشيه اين همايش، نمايشگاهي از كتاب هاي فرهنگي، ادبي و تاريخي يونان كه به زبان فارسي ترجمه شده، برگزار مي شود و از سوي انجمن ادبيات يونان از چهار مترجم ايراني كه بيش ترين تلاش را براي معرفي فرهنگ يونان داشته اند، تقدير خواهد شد.
به گفته  رايزن فرهنگي ايران در آتن، از اسقف اعظم يونان و وزير فرهنگ اين كشور نيز براي ايراد سخنراني در افتتاحيه اين همايش دعوت كرده و علاوه بر سه استاد افلاطون شناس يوناني، دكتر مهدي قوام صفري، دكتر محمود بيناي مطلق و دكتر محمد فنايي اشكوري نيز از ايران در اين همايش دو روزه، مقاله هاي خود را ارائه خواهند كرد.

سفالگران جوان
نمايشگاه آثار هنرجويان سفال با هدف شناساندن هر چه بيشتر اين هنر اصيل و اسلامي به علاقه مندان تا ۲۷ بهمن ماه در كارگاه سفال فرهنگسراي بانو داير است. همزماني ايام محرم و پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي هنرجويان فرهنگسراي بانو را بر آن داشت براي معرفي اين دو رويداد، نمايشگاهي برگزار كنند.
گفتني است اغلب تكنيكهاي سفالگري همچون سفالگري با چرخ سفال (چرخكاري)، فرم دهي بادست و حجم سازي، تكنيك لعاب، نقش برجسته و مجسمه سازي و... در اين نمايشگاه ارائه شده است.
علاقه مندان جهت بازديد مي توانند از ساعت ۱۰ صبح الي ۱۹ به نشاني خ ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي فرهنگسراي بانو مراجعه نمايند.

بررسي ژانر هاي ادبي
فرهنگسراي ملل دومين نشست بررسي ادبيات جهان  را با حضور مديا كاشيگر برگزار مي كند.
اين برنامه كه به بررسي ژانر هاي ادبي جغرافياي جهان اختصاص يافته در نظر دارد ديدگاه هاي تحليلي- آموزشي را پيرامون موضوع فوق ارائه نمايد. علاقه مندان مي توانند امروز ۲۶ بهمن جاري از ساعت ۳۰/۱۷ تا ۱۹ به نشاني بزرگراه صدر، ميدان پيروز، بوستان قيطريه، فرهنگسراي ملل (اميركبير) مراجعه كنند.

راديو و تلويزيون
003705.jpg
دريا روندگان: ضبط تله تئاتر «دريا روندگان» نوشته جان سينگ با ترجمه علي اكبرعليزاد و كارگرداني محمد عاقبتي به زودي آغاز مي شود.
نمايشنامه «دريا روندگان» كه از جمله معروف ترين تك پرده اي هاي جهان است، مشقات ساحل نشينان شمال ايرلند را به تصوير مي كشد و داستان آن درباره خانواده اي است كه همه مردان خود را در جدال با دريا از دست داده اند و حال نوبت آخرين مرد است كه به دريا بزند.
در اين تله تئاتر كه به صورت تك قسمتي و به تهيه كنندگي رحمان سيفي آزاد و براي شبكه ۴ سيما آماده مي شود، بازيگراني چون مهتاب نصيرپور، شبنم فرشادجو، سعيد چنگيزيان و آزاده صمدي به ايفاي نقش مي پردازند.
محمد عاقبتي، كارگرداني هنري اين تله تئاتر را بر عهده دارد و كارگرداني تلويزيون را حسام نوراني انجام مي دهد. طراحي صحنه و لباس هم بر عهده جليله هيبتان است.
عاقبتي كه تلاش دارد تجربه اي متفاوت را در زمينه ساخت تله تئاتر انجام دهد، گفت: مي كوشيم حسي را كه تماشاگر از ديدن يك اجراي صحنه اي دريافت مي كند، ايجاد كنيم و فاصله اي را كه مديومي  به نام تلويزيون ايجاد مي كند، از بين ببريم.
وي با اشاره به دكور ميني ماليستي اين تله تئاتر، ادامه داد: نگاه ما به صحنه پردازي، ميزانسن و جنس كارگرداني تلويزيوني در مقايسه با ديگر تله تئاترها متفاوت است و اميدواريم به سمت كليشه هايي كه گاه بعضاً تله تئاترها دچار آن مي شوند، نرويم.
وي، يكي از نقاط قوت اين نمايشنامه را، فضاسازي، زبان فشرده و شاعرانه آن خواند و گفت: پرداختن به مشقات زندگي ساحل نشينان ايرلندي موجب شده و توجه به هنر فولكلور ايرلند موجب شده اين نمايشنامه جزء آثار شاخص ادبيات جهان به شمار آيد.
وكيل آمريكايي: تله تئاتر تلويزيوني «وكيل آمريكايي» به مناسبت روز ملي مبارزه با استكبار جهاني آماده پخش شد.
اين تله تئاتر كه توسط مرتضي احمدي هرندي و حسن خليلي فر كارگرداني شده است، محصول گروه ادب و هنر شبكه چهار سيما است و در يك قسمت ۴۵ دقيقه اي آماده پخش مي باشد.متن اين تله تئاتر بازنويسي از متن «ملكه هاي فرانسه» است.
در داستان با يك وكيل آمريكايي آشنا مي شويم كه در پي  شكار زنان فرانسوي تبار مقيم آمريكاست.
او با ارائه مداركي، شبهه يك شجره  نامه سلطنتي حكومت فرانسه را در ذهن آنها ايجاد مي كند و كم كم اين شبهه به باور براي اين زنان تبديل مي شود و در اين راستا او آنها را سركيسه مي كند و اين كار اين قدر طول مي كشد تا فرد بميرد يا منصرف شود. در اين تله تئاتر با چهار زن كه خود را ملكه  فرانسه مي پندارند و رفتارهاي متفاوت وكيل آشنا مي شويم.
اكبر ملايي و زهرا سليماني دو بازيگر اين تله تئاتر هستند و تهيه كننده آن سيد علي اكبر محمودي مهريزي است.
شبكه دو سيما: سريال نمايشي «جت جكسون مشهور» به زودي از اين شبكه  پخش مي شود. اين سريال كه در قالب ۲۰ قسمت ۳۰ دقيقه اي از كمپاني (T.W.T) خريداري شده، درباره پسر بچه معروفي است كه در هر قسمت مشكلي متفاوت برايش پيش مي آيد.
شبكه دو سينمايي «ندكلي» به مديريت اكبر مناني براي پخش از شبكه دوم سيما دوبله شد.
منوچهر واليزاده به جاي ندكلي و افشين ذي نوري و سعيد شيخ زاده به جاي برادران ندكلي صحبت مي كنند و برخي ديگر از گويندگان اين فيلم عبارتند از: بهروز علي محمدي، مهرداد ارمغان، ناصر خويشتن دار، دانيال بهرامي، غلامرضا صادقي، ابراهيم شفيعي، ولي الله مومني و ظفر گرايي.
گفتني است كه اين فيلم را «گرگور جوردن» در سال ۲۰۰۳ با مشاركت سه كشور استراليا، بريتانيا و فرانسه ساخته است و در آن هلث لجر در نقش ندكلي، اورلاندو بلوم (جو) و جوفري راش (فرانسيس) بازي مي كنند.
اين فيلم براساس زندگي يك ياغي استراليايي ايرلندي الاصل به نام ندكلي ساخته شده است. كلي كه در اواخر قرن ۷۰ زندگي مي كرد در ميان طبقه كارگر و زحمت كش استراليا طرفداران زيادي داشت، زيرا مانند رابين هود از دولت و بانك ها پول دزديده و به فقرا مي داد. پليس استراليا كه در آن زمان عمدتاً ايرلندي و بسيار فاسد بودند خصومت شديدي با كلي داشتند و مادر او را به جرمي كه اصلاً مرتكب نشده بود به مدت ۳ سال زنداني كردند كه در آن زمان، دشمني شديدتري با پليس كه در واقع نماينده دولت بود پيدا كرد و مبارزه اش را شروع كرد، نهايتاً در ۲۵ سالگي به دام افتاد و با وجود درخواست هاي زيادي كه براي عفو وي داده شده او را به دار آويختند.
شبكه چهار: گردشگري عنوان برنامه اي است كه دوشنبه ها ساعت ۱۵و۴۵ دقيقه از شبكه ۴ پخش خواهد شد.
اين برنامه محصول گروه اقتصاد شبكه چهار سيما است كه با هدف توسعه صنعت توريسم در كشور توليد شده است، در اين برنامه ضمن گفت وگو با مسئولين به بررسي راهكارهاي توسعه صنعت توريسم و خواسته هاي يك توريست مي پردازد.
اين برنامه دوشنبه ساعت ۴۵:۱۵ پخش خواهد شد.
راديو: در حالي كه اوج فعاليت برنامه هاي نمايشي و روايت گونه شبكه هاي راديويي بين ساعت هاي ۲۲ تا ۲۴ متمركز شده است، شبكه جوان در قالب «نمايش جوان» ، نمايش هايي تك قسمتي و يا دو قسمتي را هر روز ساعت ۱۳ پخش مي كند.
- نمايش جوان طي چند روز آينده نمايش هايي به كارگرداني همايون ايران پوي، ميكائيل شهرستاني، ژاله علو و صدرالدين شجره پخش مي كند.
«تيغ احسان» عنوان نمايشي راديويي است كه در قالب دو قسمت (۲۶ و ۲۷ بهمن ماه) از نمايش جوان پخش مي شود.
حميدرضا عباسي نويسنده، همايون ايران پوي كارگردان، فرهنگ جولايي تهيه كننده و زهره سطوت سردبير اين نمايش هستند.
-«گزارش يك پليس» به كارگرداني ميكائيل شهرستاني، ۲۸ بهمن ماه پخش مي شود.
اين نمايش توسط زهرا دليري نوشته شده و شهلا نيساري تهيه كننده و فاطمه دليري سردبير آن است.
- ۳۰ بهمن ماه، «سفير سياره گيز پولد» به كارگرداني ژاله علو از نمايش جوان پخش مي شود. اين نمايش راديويي توسط حسين يعقوبي ترجمه و تنظيم شده و مرضيه رشيد بيگي سردبير آن است.
«سفير سياره گيز پولد» درباره هجوم موجودات فضايي به كره زمين و ناتواني زميني ها در مقابله با آنهاست.
- نمايش راديويي «دستهاي آلوده» به كارگرداني صدرالدين شجره و تهيه كنندگي محمد مهاجر اول اسفند ماه از شبكه جوان پخش مي شود.
فريده دليري نويسنده و فاطمه دليري سردبير اين نمايش راديويي است .

نمونه آسان
جدول اعداد
۱۹
003780.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

انديشه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |