دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۴
شش جنگ افزار فوق سري
002352.jpg
عقاب طلايي
مؤسسه طراحي سوخوي روسيه را ما ايرانيان به خوبي مي شناسيم و بهتر است بگوييم اكثر كشورهاي خاورميانه و آسيايي با نام اين شركت آشنايي دارند، زيرا در اكثر اين كشورها هواپيماهاي سوخو، ياور نيروي هوايي است.طراحي ها و مدل هاي جديد شركت سوخو، تفاوت هاي بسياري با مدل هاي قديمي دارد. يكي از جديدترين آنها ۴۷-S است كه در واقع يك هواپيماي نيمه رادارگريز است و براي مقابله با هواپيماهاي رادارگريز آمريكايي ساخته شده است.لقب اين پرنده، بركوت (Berkut) به معني عقاب طلايي است. بال هاي سوخو ۴۷ رو به جلو ساخته شده تا كمترين ميزان نيروي پسا را داشته باشد و در مانورهاي هوايي عكس العمل هاي سريعي از خود نشان دهد.خصوصياتي مانند استفاده از مواد كامپوزيت در بدنه، تعبيه تسليحات در قسمت هاي داخل و مواد جاذب امواج راداري از عقاب طلايي يك موجود نامرئي ساخته است. عقاب طلايي رقيب هواپيماي۲۲- F آمريكاست.سرعت سوخو ۴۷ حدود ۱۵۵۰ مايل در ساعت با سقف پروازي ۲۰ هزار متر است و از دو موتور براي مهيا كردن نيرو بهره مي برد. طول ۱/۷۴ فوت و ۷ متر ارتفاع با بال هاي رو به جلو، عقاب طلايي را قادر مي سازد تا در مانورهاي هوايي بي نظير عمل كند و كمتر هواپيمايي در نبردهاي هوايي با آن مي تواند مقابله كند.
002355.jpg
ماكو
آلمان هم در سه دهه اخير از قافله هوافضا عقب نيفتاد و با وجود مشكلات بسيار در مورد ساخت تسليحات نظامي، چندين نمونه هواپيماي مدل را آزمايش كرد. يكي از اين طرح ها ماكو نام دارد كه يك هواپيماي پيشرفته آموزشي و يا جنگنده سبك به شمار مي رود كه از طرف مؤسسه نظامي EADS ساخته شده است. شركت اي اي دي اس در مونيخ واقع شده كه در ماه نوامبر سال ۱۹۹۹ براي فروش ماكو با نيروي هوايي آلمان و كشور امارات متحده عربي چندين قرارداد امضا كرد.كار ساخت و تحقيقات اين هواپيما در سال ۲۰۰۵ ميلادي تمام مي شود و طبق برنامه اولين پرواز آن در سال ۲۰۰۹ خواهد بود.شركت سازنده تخمين زده است كه در ۲۰ سال مي تواند حدود ۳ هزار فروند ماكو را بفروشد.تكنولوژي رادارگريزي به وضوح در ساخت آن ديده مي شود و با كم كردن سطح مقطع راداري، رادارها در برد ۴۴ كيلومتري ماكو را به اندازه يك پرنده يك متري مي بينند. موتور ماكو را شركت جنرال الكتريك با مدل اف ۴۱۴ ساخته است و با وجود اين موتور ماكو مي تواند به سرعت ۵/۱ ماخ و سقف پروازي حدود ۱۵ هزار متر برسد. طول ۷۵/۱۳ متر، ارتفاع ۵/۴ و فاصله دو سر بال ۲۵/۸ متر نشان دهنده يك پرنده كوچك با مانورهاي خوب است.
002370.jpg
سنگ قرمز
موشكهاي وي-۲ آلمان در جنگ جهاني را مي توان سرآغاز ساخت موشكهاي بالستيك دانست هرچند كه در آن زمان دقت و قدرت انهدام آنها نسبت به موشكهاي بالستيك كنوني بسيار محدودتر بود. پس از آلمان، كشورهاي آمريكا و شوروي نيز سريع شروع به تحقيقات و گسترش ساخت موشكهاي بالستيك كردند تا امنيتشان را بالا ببرند و همواره تهديدي براي كشورهاي ديگر باشند.
طراحي و توسعه موشك سنگ قرمز در اوايل دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. موشك سنگ قرمز را مي توان پايه و اساس ساخت موشكهاي بالستيك نيروي زميني ايالات متحده آمريكا دانست. در سال ۱۹۵۶ نيروي زميني ارتش ايالات متحده آمريكا خواستار استفاده از سرجنگيهاي هسته اي در موشكهاي بالستيك شد. تست هاي پروازي موشك سنگ قرمز با موفقيت انجام شد. به گونه اي كه در طي ۱۵ تست پرواز اين موشك كه در بين سالهاي ۱۹۵۳ و ۱۹۵۶ انجام شد، فقط در انجام يكي از تست هاي پرواز با مشكل مواجه شد و مابقي تست ها موفقيت آميز بود.
در سال ۱۹۵۸ وقتي اولين پرتاب ردستون توسط نيروي زميني ارتش ايالات متحده صورت گرفت، سامانه هاي موشك مذكور ۳۶ تست پرواز را با موفقيت انجام دادند و اين در حالي بود كه موشك فوق سال بعد به صورت كامل عملياتي شد. از موشكهاي سنگ قرمز در نبرد هسته اي سال ۱۹۵۸ و در طي عمليات هاردتك بر فراز جزيره جانستون استفاده شد و حتي براي حمل ماهواره ژوپيتر جي به عنوان موشك كمكي (booster) نيز از سنگ قرمز استفاده شد.طول سنگ قرمز ۱۳/۲۱ و قطر آن ۷۷/۱ متر است و براي مأموريتهاي زمين به زمين ساخته شده است. بردي حدود ۴۰۰ كيلومتر دارد و از سوخت مايع استفاده مي كند. وزن كلي موشك سنگ قرمز حدود ۲۷۶۶۰ كيلوگرم و مي تواند كلاهكي به وزن ۶۶۰ كيلوگرم را با خود حمل كند.
002361.jpg
ضربتي دوربرد
نيروي هوايي آمريكا چندين سال بود كه با ادغام چندين طرح هوايي و فضايي به دنبال ساخت يك هوافضاپيماي دوربرد بود. نيروي هوايي اگر يك هوافضاپيماي بمب افكن بسازد ديگر به فكر رادارهاي زميني دشمن نيست و به راحتي مي تواند خود را به اهداف مورد نياز برساند در حالي  كه رادارهاي زميني هيچ سيگنالي از وجود آن به دست نمي آورند. پروژه ساخت با نام LRSA كه مخفف عبارت هواپيماي ضربتي دوربرد است آغاز شد.هواپيماي ضربتي با بهره گيري از پشتيباني ماهواره اي پرواز مي كرد و حتي در آينده احتمال مي رود با ساخت و تغييراتي در تسليحات آن، به عنوان يك هوافضاپيماي ضدماهواره نيز استفاده شود.چنين پرنده اي بايد با سرعت هاي مافوق صوت پرواز كند و محققان تمركز خاصي بر ساخت يك بدنه يكپارچه با مقاومت حرارتي بالا دارند كه كمترين ميزان نيروي پسا را به وجود بياورد و مصرف سوخت آن به كمترين ميزان برسد. اين هوافضاپيما را مي توان به عنوان نسل آينده هواپيماهاي جنگنده _ بمب افكن با كارايي گسترده شناخت كه تاكنون چندين طرح تحقياتي نظير اين مورد انجام شده و اكثر آنها موفقيت آميز بوده است. طرح هايي مانند X-۴۳ را مي توان در همين رده شناخت.
002364.jpg
استالما
با تشكيل يك كنسرسيوم قدرتمند متشكل از شركت استاواتي و شركت سيستم هاي هوايي ديويژن در ايالت مينه سوتا، نيروي هوايي آمريكا سفارش ساخت يك هواپيماي جنگنده تاكتيكي را به وزارت دفاع داد تا بودجه اي براي ساخت آن در نظر بگيرند.وزارت دفاع با ساخت يك هواپيماي تك نفره و تك موتوره موافقت كرد تا در نبردهاي هوايي با سرعت هاي مافوق  صوت نسبت به هواپيماهاي ديگر برتري داشته باشد. نام استالما درواقع مخفف كلمه هواپيماهاي چندمنظوره سبك وزن پيشرفته با باند كوتاه پروازي است كه برايش انتخاب كرده اند.پروژه تحقيقات در سال ۱۹۸۹ شروع شد و هدف اوليه ساخت يك هواپيماي جنگنده سبك وزن مفهومي (Concept) بود تا جايگزيني مناسب به جاي هواپيماي ۱۶C -   Fو ۱۸ F - در اواخر دهه ۱۹۹۰ باشد.استالما اولين نامزد برگزيده نيروي هوايي آمريكا براي هواپيماهاي چندمنظوره بود كه از زمان رياست جمهوري بوش پدر آغاز شد. نام اختصاري اف-۲۶ را انتخاب كردند كه حرف اف در هواپيماهاي آمريكايي نشان دهنده نوع جنگنده بودن آنهاست. هواپيماي اف _ ۲۶ داراي ۴/۱۶ متر طول و حدود ۳/۴ متر ارتفاع است. زاويه بال ها تغيير مي كند تا بهترين وضعيت را در هنگام فرود و برخاست و يا مانورهاي هوايي داشته باشد. سرعت ۳/۲ برابر سرعت صوت را موتور توربوفن اف ۱۱۹ برايش مهيا مي كند و به ارتفاع شصت هزار پايي نيز مي رسد. بالهايش از زاويه پنج تا هفتاد درجه قابل تغيير است. تاكنون تصميم خاصي براي ورود آن به نيروي هوايي آمريكا گرفته نشده است.
002358.jpg
ياهوتي
در دهه ،۱۹۴۰ نيروي دريايي ايالات متحده آمريكا پروژه ساخت هواپيماي ياهوتي را شروع كرد و هدف ساخت يك هواپيماي نامرئي بود. البته لغت نامرئي در اينجا به مفهوم عدم وجود ديد راداري نسبت به هواپيماست.هواپيماي بمب افكن نيروي دريايي آمريكا سرعت هاي بسيار پاييني داشتند و در روشنايي روز توسط كشتي هاي آلماني شناسايي و منهدم مي شدند. متأسفانه هنوز از وضعيت تحقيقات و يا ساخت ياهوتي هيچ گزارشي در دست نيست ولي احتمال مي رود كه چندين فروند هواپيماي خاص ساخته شده باشد كه هيچ گاه استفاده نشدند و به توليد انبوه نرسيدند. عميد نمازي خواه

با مراكز پژوهشي
آزمايشگاه هاي حمايتي از توسعه فناوري
آزمايشگاه هاي حمايت از توسعه فناوري سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران مجموعه  اي براي ارائه خدمات تخصصي آزمايشگاهي به محققان، دانشجويان، مراكز صنعتي و مؤسسات تحقيقاتي در زمينه هاي مختلف علمي با استفاده از پيشرفته ترين تجهيزات و ابزارها است.
اين مجموعه كه با هدف پشتيباني و حمايت از پژوهش در كشور راه اندازي شده تلاش دارد با به كارگيري بهينه تجهيزات موجود، در اين مسير گام بردارد. مجموعه آزمايشگاه هاي تخصصي اين مجموعه شامل آزمايشگاه هاي برق و الكترونيك، مهندسي پزشكي، مواد و متالورژي، كروماتوگرافي و اسپكتروسكوپي، مكانيك، بيوسيستم، ميكروسكوپ الكتروني TEM ، بيوتكنولوژي، سلولي و ملكولي و كشاورزي است.
آزمايشگاه هاي اين مجموعه با بهره گيري از پيشرفته ترين تجهيزات آماده ارائه خدمات  بدين شرح هستند:
آزمايشگاه هاي مواد و متالورژي شامل: تست قطعات به روش اولتراسونيك/ تعيين ضخامت پوشش قطعات/ متالوگرافي انواع قطعات فلزي/ سختي سنجي در انواع مختلف ميكرو و ماكرو/ تعيين سيكل عمليات حرارتي قطعات آهني و غيرآهني و آناليز شيميايي فلزات در پايه آهني و غيرآهني به همراه استاندارد معادل.
آزمايشگاه بيوسيستم شامل: استخراج DNA و RNA از باكتري، سلول گياهي و جانوري، تكثير، همسان سازي و انتقال ژن/ استخراج پروتئين از باكتري، سلول گياهي و جانوري و تعيين الگوي پروتئيني/ كشت قارچها و باكتريها در شرايط مختلف از جمله فرمانتور/ اندازه گيري مقادير COD، ‎/BOD دستكاري سلول و رويان از جمله: ريز تزريق اسپرم به تخمك، ريز تزريق DNA، بيوپسي رويان/ انتقال هسته و... و داراي سيستم ساخت Needel/ الكتروفورز پروتئين هاي سرمي خون/ سيستم تصويربرداري پيشرفته ميكروسكوپي و كشت بافت گياهي.
آزمايشگاه كروماتوگرافي و اسپكتروسكوپي شامل: تجزيه كيفي و كمي تركيبات شيميايي مختلف نظير مواد آلي و معدني، داروها، پروتئين ها،  انواع روغن ها/ تجزيه كيفي و كمي انواع فلزات موجود در تركيبات مختلف نظير مواد غذايي، دارويي/ جداسازي، شناسايي و تعيين مقدار نمونه هاي مختلف نظير پروتئين ها، اسيدآمينه ها، داروها،  تركيبات خوني، حشره كش ها، تركيبات نفتي/ تعيين ميزان فعاليت نوري تركيبات فعال نوري نظير برخي داروها، روغن ها و...
آزمايشگاه مهندسي پزشكي شامل: تست تجهيزات پزشكي بر طبق ضوابط استانداردهاي ملي و بين المللي/ كاليبراسيون دستگاه هاي پزشكي و تعيين صحت عملكرد آنها/ خدمات مشاوره  اي در زمينه طراحي استاندارد و ايمني تجهيزات پزشكي/ خدمات مشاوره اي به دانشجويان مهندسي پزشكي/ انجام پروژه هاي تحقيقاتي در زمينه  مهندسي پزشكي.
آزمايشگاه برق و الكترونيك شامل: شبيه سازي و پياده سازي مدارات الكترونيكي/ برنامه ريزي انواع ميكروكنترلها، حافظه ها و ساير قطعات منطقي برنامه پذير/ كنترل اتوماتيك دستگاهها توسط PIC/ تست كامل و دقيق دستگاه هاي الكترونيكي/ بررسي عملكرد تقويت كننده ها.
اطلاعات كامل مشخصات و خدمات دستگاه هاي آزمايشگاه هاي حمايت از توسعه فناوري سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران در وب سايت اين مركز به نشاني: http: //td.irost.org و
http: // www. tdlab.net موجود است.

نگاه
لزوم ايجاد شهرك هاي تحقيقاتي
002373.jpg
چندي پيش درصفحه اول برخي مطبوعات نوشته شده بود يك شركت سوئيسي به جوان مخترع ايراني براي خريد اختراعش مبلغ ۵/۵ ميليارد تومان پيشنهاد كرده است. از آنجايي كه اكثريت جمعيت ايران را اكنون جوانان تشكيل مي دهند و جوانان ما از باهوش ترين مردم دنيا به حساب مي آيند، لازم است در مركز هر استان،  مراكزي را بسازيم تا اين جوانان باهوش بتوانند افكار خودشان را عملي كنند.
كشور فرانسه سالانه ۴ درصد از بودجه ناخالص ملي خود را صرف تحقيق مي كند، اما بودجه تحقيقاتي كشور ما كمتر از نيم درصد مي باشد. آن وقت توقع داريم به خودكفايي برسيم. براي خريد يك فناوري ميليون ها دلار به كشورهاي صاحب فناوري پرداخت مي كنيم، اما حاضر نيستيم براي بارور كردن استعداد جوانان خود درصدي از اين دلارها را هزينه كنيم.
حال كه هر روز بر تعداد جوانان تحصيل كرده اين كشور افزوده مي شود و درصد بيكاري آنها از كارگران ساده ساختماني بيشتر شده است، ايجاد چنين مركزهاي تحقيقاتي در مراكز استان ها ضروري به نظر مي رسد.
ضدزلزله براي روستائيان است كه هفتاد متر مربع زيربنا را مي توان به قيمت هفت ميليون تومان براي هر خانواده روستايي ساخت و هزينه آن را به صورت اقساط از آنها وصول كرد.
چندي پيش مرد فرهيخته هشتاد ساله اي را در سازمان ثبت اختراعات ديدم كه از شهرستان اردبيل براي ثبت اختراعاتش به تهران آمده بود. او مي گفت تاكنون سيزده اختراع را به ثبت رسانده است. اگر يك مركز تحقيقاتي در شهرستان اردبيل وجود داشت، اين مرد مخترع مي توانست تجربيات مفيد خود را به صدها جوان آن ديار منتقل كند تا تمامي آنها در آباد كردن روستا و شهر خود يا بهتر بگويم تمام ايران اسلامي سهيم باشند.
مسئولين و افرادي كه در اين مراكز كار مي كنند بايد افرادي دلسوز، متخصص و كاردان باشند. اگر خود فكر خلاق داشته باشند، بهتر است،  و الا بايد خريدار افكار خلاق و نو همه جوانان اين مرز و بوم باشند و از لحاظ بودجه و لوازم نيز دستشان باز باشد.
هدف از نوشتن اين يادداشت ارائه پيشنهاد به مسئولين و برنامه ريزان است تا هرچه زودتر بودجه اي را جهت تأسيس اين مراكز تحقيقاتي در مراكز استان اختصاص بدهند.
مرتضي مهري

خبر
ساخت اعضاي جديددر بدن توسط نانو تكنولوژي
منبع: Newscientist
ترجمه: طوبي منصوري
دانشمندان انستيتو تكنولوژي ماساچوست و دانشگاه هاروارد به سرپرستي يك دكتر ايراني به نام دكتر محمد كاظم پور مفرد، از دپارتمان مهندسي بيولوژي توانسته اند شبكه رگ هاي خوني را بسازند كه مواد غذايي و اكسيژن را به بافت ها مي رسانند و اين گام مهمي در ساخت اعضاي بدن مانند كليه خواهد بود.
تا كنون روش هاي مهندسي بافت موفق شده اند بافت هاي ساختماني مانند پوست و غضروف را در آزمايشگاه رشد دهند، اما اين بافت ها سيستم عروقي را حمايت نكرده و به همين علت محققان نتوانسته اند در ساخت اعضاي جديد در بدن موفق شوند.
اما اخيراً محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از كامپيوتر توانسته اند شبكه وريدي و مويرگي خوني را در مقياس ۱۰ ميكرون با الگوپذيري از رگ هاي بدن طراحي كنند. اين محققان توانسته اند سيستم هاي يك لايه اي از سلول هاي كليه و كبد را با موفقيت به داخل بدن موش براي مدت دو هفته قرار دهند كه ۹۵ درصد سلول ها نيز در اين مدت زنده مانده اند.در مراحل بعدي مي بايست اين آزمايش ها در حيوانات بزرگ تر مانند خرگوش و خوكچه تكرار شود.
دكتر كاظم پور مي گويد: «ما اميدواريم تا ۱۵-۱۰ سال آينده به نقطه اي برسيم كه بتوانيم اين روش را جهت ساخت اعضاي جديد مانند كليه و كبد در انسان انجام دهيم.
002367.jpg
روش جديد شناسايي باكتري هاي مضربا استفاده از نانوتكنولوژي
محققان مي گويند تكنيك جديدي را طراحي كرده اند كه در آن با استفاده از ذرات در مقياس نانو، مي توان يك سلول باكتري عامل بيماري را در چند دقيقه شناسايي كرد. براي مثال وجود تعداد كمي باكتري اشرشياكولي در غذا خطرساز است و به همين علت توانايي شناسايي آنها در تعداد كم بسيار مهم است.
در تكنيك هاي معمول شناسايي تعداد باكتري مي بايست در حد شناسايي باشد و با تعداد كمتر نمي توان اين آزمايش ها را انجام داد كه اين تاخير مشكل ساز است، اما اين آزمايش جديد را كه بر مبناي استفاده از علم نانوتكنولوژي استوار است، محققان دانشگاه فلوريدا به عنوان يك راه شناسايي سريع باكتري هاي مضر مطرح كرده اند.
در اين تكنيك از ذرات در مقياس نانو سيليكا - كه يك ماده متخلخل است- حاوي مولكول هاي رنگ كه به مولكول آنتي بادي ضدباكتري موردنظر متصل هستند، استفاده مي شود. با افزودن اين ذرات سيليكا به محلول مشكوك، شناسايي باكتري ميسر خواهد شد.
از اين تكنيك مي توان در صنايع غذايي و پزشكي استفاده كرد.
ميگوي درختي را نجات دهيد!
ميگوي درختي بايد به زندگي ادامه دهد. ميگوي درختي يك حشره كوچك و زشت و در عين حال يكي از نادرترين حشرات در سرتاسر جهان است. محققان استراليايي در نظر دارند اين جانور را كه تا به حال گمان مي رفت نسل آن منقرض شده باشد، رشد و نمو دهند و حتي اگر مجبور شوند كل جزيره را سمپاشي نمايند. روزگاري هزاران ميگوي درختي در جزيره «howe-lord» واقع در درياي جنوب مي خزيدند. اما امروزه فقط ۲۴ نمونه در بيشه اي از درختاني كه برگهايش خشك شده بر روي تخته سنگي در اين جزيره وجود دارد. تقريباً  از ۸۰ سال پيش گمان مي رفت، اين جانور ۱۲ سانتيمتري از خانواده گروه حشرات، منقرض شده باشد.
اين جانور سنگين ترين حشره بدون بال است كه به هنگام تولد به رنگ سبز و در سن بلوغ سياه مي شود و فقط در جزيره لرد هاو درياي جنوب استراليا زندگي مي كند و توسط جزيره نشين ها «ميگوي درختي»، ناميده شده و در papua «گينه نو »خويشاوند دارد. يكي از معماهاي بزرگ اين است كه چگونه اصولاً  اين حشره بدون بال از پاپوآ «گينه نو »به جزيره لرد هاو كه تقريباً  هفت ميليون سال پيش پديد آمده، برده شده است. بر روي دكل كشتي و از طريق دريا يا به عنوان تخم در روده يك پرنده؟ آيا اجداد او بال داشته اند يا نه؟ اگر احتمال آخري درست باشد باز هم چگونه مي توان روشن كرد كه اين مسافت طولاني بيش از ۳۷۰۰ كيلومتري را توانسته بال بزند. به هر حال موش هاي صحرايي كه ميگوي درختي را نابود مي كنند، با كشتي آمده اند.
زماني كه كشتي باري در سال ۱۹۱۸ در كنار جزيره لرد هاو غرق شد، جوندگان توانستند به خشكي پناه ببرند؛ هر چند اين احتمال استثنايي باب ميل ما نيست،  اما امكانش هست. تنها مشتي ميگو بر روي صخره كوچك هرم توپي شكل از قتل عام در امان ماندند. اين صخره كوچك در ۲۳ كيلومتري جنوب شرقي جزيره لرد هاو واقع است. سفري كه هيچ كس نمي داند چگونه اين جانور از عهده آن برآمده است. به هر حال دانشمندان احتمال سفر سوم را مستدل مي دانند. در ماه فوريه بعضي از آنها با كشتي به ملبورن و سيدني فرستاده شدند و قرار است بسياري از آنها در آنجا پرورش يابند. يك زوج، خانه اي در يك صندوق شيشه اي در منزل «استفان فلنبرگ»  واقع در كمپلتون در نزديكي سيدني يافته اند. فلنبرگ عضو تيم تحقيقات پارك ملي و سرويس خدمات حيات وحش سيدني و عضو تيمي است كه دو سال پيش در سفر كوهنوردي ماجراجويانه، آخرين اردوگاه ميگوي درختي را بر روي هرم توپي شكل پيدا كردند. در هفته هاي گذشته، هفت بچه ميگو در حشره «خانه فلنبرگ» در حومه شهر سيدني از سوراخ بيرون كشيده شدند. «فلنبرگ»، هر روز چند بار كنجكاوانه به آنها سر مي زند تا مطمئن شود كه ۱۴ تخم ديگر به دنيا آمده اند. اين دانشمند مي گويد حدود ده تاي آنها را مي تواند پرورش دهد. باغ وحش ملبورن كه در اين پروژه شركت كرده، توانمندي زيادي دارد. كار اين پروژه فقط پرورش نسل بعدي نيست. زماني كه پروژه «نجات ميگوي درختي» در عرض سه تا پنج سال آينده به اتمام رسد، بايد اين جانوران به محيط وحش بازگردانده شوند، چيزي كه به عنوان يك مبارزه جدي تلقي مي شود: در بيشه روي هرم توپي شكل جاي زيادي براي هزاران ميگو وجود ندارد، ولي در جزيره lord-howe همچنان موش هاي صحرايي سكونت دارند.
قرار است جوندگان با سم پاشي از بين بروند، «فلنبرگ» توضيح مي دهد: بنابراين مجبوريم قبلاً  شبيه كشتي نوح،  نمونه هايي حتي الامكان از تمام جانوران را به جاي امني ببريم و سپس دوباره آنها را پرورش دهيم.
«فلنبرگ» مي گويد، «شايد مجبور شويم حتي يك ماه تمام جزيره را تحت قرنطينه در آوريم.» همان گونه كه «ديويد پريدل» مدير برنامه پارك ملي و سرويس خدمات حيات وحش در سيدني خبر مي دهد، اين ايده اعتراض شديد صنعت توريسم، به عنوان يكي از مهمترين شاخه اقتصادي جزيره، را به دنبال داشته است. آيا جهان بدون ميگوي درختي، از نظر چهره ظاهري فقيرتر نمي شود؟ «فلنبرگ» مي گويد: «بله همين طور است. اگر انسان گونه اي از جانوران را از طبيعت بگيرد توازن آن به هم مي خورد. بنابراين انسان حق ندارد در روند گزينش طبيعي دخالت كند، اما وظيفه دارد حيوانات و گياهان را در برابر انقراض نجات دهد.»
«فلنبرگ» تأكيد مي كند: «انسان قادر نيست بدون كار پاكيزه سازي حشرات به زندگي ادامه دهد.» او علاوه بر اينها به عنوان «حشره شناس» در مدارس گردش مي  كند و عنكبوتها، حشرات، شته هاي بزرگ و جيرجيركهاي خود را نشان مي دهد.
منبع: اشپيگل انلاين
ترجمه: فريده صفري

همايش ها
همايش بين المللي سيستم هاي رباتيك (ماشين هاي ساخته دست بشر)
۱. تاريخ برگزاري: ۱۶ _ ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۶
۲. مكان برگزاري: مالزي/ كانگار
۳. آخرين مهلت ارسال مقاله: ۳۰ آوريل ۲۰۰۶
۴۰ پست الكترونيكي: hema@kukum.edu.my
۵. صفحه الكترونيكي
http://www.kukum.edu.my/ucomms
۶. نيم نگاه: ربات ها و ماشين هاي هوشمند نه تنها نشانگر توان علمي بشر و پيشرفت هاي چشمگير او است، بلكه يكي از نيازهاي ضروري بشر در صنعت، هنر، پزشكي، مهندسي و... است، چرا كه سهولت كار او را به دنبال دارد. از محورهاي اصلي بحث در اين همايش مي توان به بررسي ماشين هاي خودكار ساخته بشر، سيستم هاي هوشمند و ماشين آلات هوشمند، مديريت اطلاعات، سيستم هاي ارتباطي، pcl، ميكرو كنترل و ميكروسيستم ها، نرم افزارهاي كامپيوتري و شيوه هاي كنترل داده ها، طراحي ماشين آلات هوشمند، ربات ها و كاربرد آنها، ساختارهاي رباتيك ويژه، يافته هاي جديد درباره ربات ها، ربات هاي مخابراتي (Telel Robots)، ربات ها در خدمت معلولان، ربات ها در خدمت مطالعات فضايي و... اشاره كرد.
دهمين همايش بين المللي سالانه جراحي با ربات _ كامپيوتر (ISCAS2006)
۱. تاريخ برگزاري: ۲۸ ژوئن تا اول جولاي ۲۰۰۶
۲. مكان برگزاري: ژاپن/ اوزاكا
۳. پست الكترونيكي: office @ cars- int.org
۴. صفحه الكترونيكي: http://www.cars-int.org
۵. نيم نگاه: استفاده از ربات ها و كامپيوتر در علم پزشكي به ويژه در جراحي به جايگاه ويژه اي دست يافته است. اين همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره، كامپيوتر در خدمت پزشكان در جراحي هاي كليه و مجاري ادراري، سر و گردن، ارتوپدي، بيماري هاي گوش و گلو، جراحي هاي قلب، جراحي پلاستيك، تصويربرداري، ربات هاي جراح و تجهيزات جانبي اين سازه ها، يافته هاي جديد درباره جراحي رباتيك، ارزيابي شيوه هاي جراحي با استفاده از ربات ها و كامپيوتر و... برگزار مي شود.
همايش مباني الكترونيك نانوسيستم ها
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰-۲۴ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: روسيه/ سن پترزبورگ
۳- پست الكترونيكي:
nanopiter@tuntw14.tn.tudelft.nl
۴- صفحه الكترونيكي:
http://mti.msd.anl.gov/ workshops/nanopeter06
۵- تلفن: ۷۸۱۲۵۱۵۶۶۶۰ +/ دورنگار: ۷۸۱۲۵۱۵۶۷۴۷+
۶- نيم نگاه: همايش الكترونيك نانوسيستم ها با هدف بحث و گفت وگو درباره  بررسي حركت الكترون ها از ميان ذرات كوانتوم، ارتباط ذرات كوانتوم، انتقال كوانتوم ها در سيم ها و مفتول ها و طراحي ورقه ها و پوشش هاي نانو، نانومكانيك ها و الكترونيك ملكولي، بررسي خاصيت الكترونيك نانولوله هاي كربني، بررسي اثرات تداخل عمل و مشكلات موجود در علم نانو، بررسي اثرات تهاجمي و انرژي نهفته در ذرات كوانتوم، نوسانات و اختلالات موجود در ساختارهاي نانو، اثرات ميكروسكوپيك كوانتوم ها و... برگزار مي شود.همايش با كارگاه آموزشي همرا ه است .
دوازدهمين همايش بين المللي ساليانه توسعه شيوه هاي حفظ منابع طبيعي و كنترل مصرف
۱- تاريخ برگزاري: ۸-۶ آوريل ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: هنگ كنگ/ هنگ كنگ
۳- پست الكترونيكي: wwylaw@hkusua.hka.hk
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.hku.hk/sdconf06
۵- تلفن: +۸۵۲۲۸۵۹۲۷۲۱ / دورنگار: ۸۵۲۲۵۵۹۰۴۶۸+
۶- مسئولان برگزاري: مركز مديريت محيط زيست و برنامه هاي زيست محيطي(CUPEM)؛ دانشگاه هنگ كنگ، مركز محيط زيست ERP، مجله بين المللي توسعه محيط زيست و حفاظت از آن.
۷- نيم نگاه: حفظ محيط زيست و استفاده صحيح از منابع طبيعي و بر اساس اصول صحيح، راهي جهت حفظ آن براي نسل هاي آتي و جلوگيري از تخريب آنهاست. از محورهاي اصلي گفتگو مي توان به تشكيل گروه هاي منسجم جهت حفظ منابع طبيعي؛ ساخت پارك هاي بازيافت زباله ها و حفاظت از محيط زيست؛ تعاريف، مفاهيم و كنترل آلودگي محيط زيست؛ بوم شناسي، اقتصاد بومي و آشنايي با شيوه هاي حفاظت از محيط زيست؛ محيط زيست و حمل ونقل؛  تجارت و منابع زيست محيطي تجديد ناپذير؛ سياست ها برنامه و مديريت زيست محيطي؛ اكولوژي صنعتي و دگرگوني هاي صنعتي؛ مواد و انرژي و ارزيابي چرخه حيات،  استفاده از سوخت هاي پاك؛ تجارت آزاد و توسعه و جهاني ساختن فرهنگ حفاظت از محيط زيست، انرژي، جمعيت و حفظ سلامت جامعه؛ توسعه فرهنگ حفاظت از منابع طبيعي و... اشاره كرد.
چهاردهمين همايش بين المللي طراحي؛ كنترل و مديريت آلودگي هوا
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۲ مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: انگليس/ ساوت هامتون
۳- پست الكترونيكي: rgreen@wessex.ac.uk
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.wessex.ac.uk/
Conferences/2006/air06/index.html
۵- نيم نگاه: آلودگي هوا به ويژه در شهرهاي صنعتي يكي از مهم ترين معضلات زيست محيطي است؛  اين مسأله نه تنها عاملي جهت تهديد سلامت انسان هاست كه بي ترديد اثرات بسيار مخربي نيز بر محيط زيست دارد. گردهمايي با هدف بررسي نكاتي چون؛ شناسايي منابع آلوده كننده هوا، مديريت كيفيت هوا؛ مديريت و كنترل آلودگي هاي محيط زيست؛ برنامه هاي اقتصادي- اجتماعي براي مبارزه با آلودگي هوا؛ شناسايي شيمي(ساختار شيميايي) اتمسفر به منظور كنترل آلودگي هوا؛ آلودگي  هوا در شهرها به ويژه شهرهاي صنعتي؛ مطالعات آزمايشگاهي و يافته هاي جديد به منظور دستيابي به شيوه هاي عملي مبارزه با آلودگي هوا؛ آلودگي هوا در فضاهاي بسته(محل كار، منزل، كارخانه ها و...)؛  مهندسي محيط  زيست و نقش آن در مبارزه با آلودگي هوا؛ مطالعات منطقه اي و بين المللي براي شناسايي انواع آلودگي ها و منابع آلوده كننده، شناسايي آب و هواي اقليمي هر منطقه براي جلوگيري از آلودگي هوا در مناطق مختلف؛ انسان و آلودگي هوا؛ ژنتيك و آلودگي هوا و... برگزار مي شود.
دومين همايش بين المللي فيزيك، فيزيك اتمي و فيزيك اپتيك (CDAMOP)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۳-۲۱ مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: هند/ دهلي
۳- پست الكترونيكي: Sneh@de12.Vsn1.net.in
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.tciconferences.Com/htm1/cdamop.htm
۵- نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفتگو درباره؛ فيزيك و كاربرد آن در پرتوافكني هاي پرقدرت (استفاده از امواج تأثيرگذار و پرقدرت)؛  ليزر سرد؛ تكنولوژي كاربرد ليزر و اطلاعات مرتبط با آن؛ ساختارهاي نانو و فوتون ها؛ كوانتوم  نوري و محاسبات كوانتومي؛ ساختار اتم و فرآيند تصادم ذرات؛ پالايش و صنعت نفت و گاز، علوم زيست محيطي و تكنولوژي انفورماتيك برگزار مي شود. مهتاب خسروشاهي

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |