پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۳۹۷۰ - Apr 27, 2006
تا دو سال آينده
داشتن كارت ملي براي ثبت نام در كنكور اجباري مي شود
در ديدار روساي سازمان ثبت احوال و اسناد كشور و سازمان سنجش آموزش كشور توافق شد داشتن كارت  ملي براي ثبت نام در آزمون سراسري تا دو سال آينده اجباري شود.
به گزارش ايسنا،دكتر پورعباس، رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در اين ديدار، سنجش كيفيت آموزشي و سنجش افراد براي تحصيل در مقاطع بالاتر را از ماموريتهاي اين سازمان عنوان كرد و گفت: در سنجش دانش داوطلبان به شكل سنجش لحظه اي عمل كرده ايم كه با عدالت آموزشي سازگار نيست.
وي كاهش و از بين بردن استرس و اضطراب را گام اول براي برقراري عدالت عنوان و تصريح كرد: براي اين منظور بايد يك آزمون چند بار در سال برگزار شود.
وي با بيان اينكه پرحجم ترين و پركارترين بخش سازمان سنجش، بخش ثبت نام است اظهار كرد: ثبت نام در حال حاضر به شكل سنتي و دستي انجام شده و باعث مي شود كه اين پروسه ۴ تا ۵ ماه طول بكشد البته كاهش اين پروسه جزو برنامه هاست.
به گفته رئيس سازمان سنجش براي كاهش زمان ثبت نام بايد اطلاعات از مبدا وارد سيستم شود و براي تحقق اين منظور بايد با همكاري دفاتر ICT در سراسر كشور،  كافي نت ها و آموزش و پرورش، ثبت نام الكترونيكي را گسترش دهيم.
همچنين در اين ديدار دكتر آيت الهي رئيس سازمان ثبت احوال و اسناد كشور با بيان اينكه كارت شناسايي ملي براي افراد ۱۹ سال به بالا صادر مي شود، گفت: در صورت همه گير شدن كارت ملي سازمان سنجش در فرم تقاضانامه تنها بخشي از اطلاعات شخصي از قبيل وضعيت معلوليت، چپ يا راست دست بودن، مذهب و كد ملي داوطلبان را جويا شده و ساير اطلاعات فرد از طريق كد ملي از سازمان ثبت حاصل مي شود.
دكتر رهبر رئيس خدمات ماشيني سازمان سنجش با تأكيد بر ضرورت همكاري سازمان سنجش با سازمان ثبت احوال، خاطرنشان كرد: در حال حاضر در فرم تقاضانامه ۴۰ نوع اطلاعات از داوطلب خواسته مي شود همچنين در طول سال و در آزمون هاي مختلف حدود ۳ ميليون فرم دريافت و پردازش اطلاعات مي شود بنابراين اميدواريم با ايجاد اين تعامل و با استفاده از دانش فناوري و تكنولوژي، گام موثري در جهت برگزاري آزمونهاي متعدد برداشته شود.
شايان ذكر است، در اين جلسه توافق شد تا دو سال آينده، داشتن كارت ملي براي ثبت نام در آزمون سراسري اجباري شود و همچنين بررسي هاي كارشناسي، مسؤولان سازمان سنجش را به سمتي سوق داده كه مي توان با كمك سازمان ثبت احوال، زمان ثبت نام را به نصف زمان فعلي تقليل داد.

براساس مصوبه هيأت دولت
زنان فارغ التحصيل و سرپرست خانوار
تسهيلات ويژه اشتغالزايي مي گيرند
013851.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار:تعاوني ها و بنگاه هاي كوچك اقتصادي زود بازده كه مدت زمان اجراي طرح اشتغالزايي آنها كمتر يا برابر ۲۴ماه باشد از تسهيلات ويژه برخوردار مي شوند.
فرحناز قندفروش مشاور استاندار تهران در امور زنان ضمن اعلام اين مطلب در گفت وگو با همشهري گفت: اين تسهيلات به منظور گسترش اشتغالزايي براساس مصوبه هيأت وزيران در تاريخ ۱۹/۸/۸۴ و بنا به پيشنهاد سازمان مديريت، وزارت كار، بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي تصويب و به اجرا درآمده است.
وي افزود: اين مصوبه كه به طور كلي شامل همه افراد جامعه اعم از زنان و مردان به منظور گسترش اشتغالزايي بود به تصويب رسيد و از سوي وزارت كشور و استانداري نيز طرح هاي پيشنهادي زنان مورد حمايت قرار مي گيرد.
مشاور استاندار تهران در امور زنان همچنين اظهار داشت: طرح هايي كه از سوي دختران و زنان فارغ التحصيل دانشگاه ها و زنان بي سرپرست ارائه مي شود در اولويت قرار مي گيرند و زنان بي سرپرست از آورده اوليه معاف هستند.
وي در ارتباط با جزئيات استفاده از اين تسهيلات افزود: باتوجه به اينكه موضوع اين مصوبه طرح هاي كوچك است و اولويت استانها و درصد اشتغال مورد نياز در آن لحاظ شده است آنچه در اعطاي اين تسهيلات مورد نظر است، رعايت نسبت اعتبارات و تعداد افراد جوياي اشتغال است كه مي توان با برنامه ريزي و اطلاع رساني دقيق رشد سريعي در زمينه اشتغال به وجود آورد.
قندفروش همچنين گفت: با توجه به درصدي كه از اين تسهيلات به امور زنان اختصاص يافته، ما اعلام آمادگي مي كنيم كه از همه طرح هاي زنان در بخش هاي كشاورزي، طرح تأمين آب و خاك، مراكز تكثير پرورش ماهي، طرح هاي مراكز بهداشت و درمان دامي، بخش كشاورزي، صنايع دستي مزيت دار از قبيل صنايع چرم، صنايع شيشه دستي و تراش سنگ ها حمايت كنيم. همچنين از ديگر طرح هايي كه مي توان در امور زنان نام برد، اجراي طرح هاي مجموعه ورزشي، مدارس غير انتفاعي، مراكز پيش دبستاني، مراكز فرهنگي و هنري و آموزشگاه هاي آزاد و مراكز كاريابي هستند.
وي افزود: اعطاي تسهيلات شامل طرح هاي نيمه تمام، طرح هايي كه داراي نوآوري و كارآفريني و اشتغالزايي باشد مي شود و نحوه ارائه اين تسهيلات به اين شكل است كه دارندگان طرح هاي كشاورزي بايد ۱۰درصد تسهيلات آورده در بانكها دامداري و مرغداري و صنايع دستي ۲۰درصد و مابقي طرح ها ۳۰درصد آورده در بانك ها داشته باشند. قندفروش همچنين گفت: براساس مصوبه اي كه به تصويب دولت رسيده تعاوني هاي زود بازده اي كه ۷۰درصد اعضاي آنان زنان و زنان بي سرپرست باشند از آورده اوليه معاف هستند و مي توانند با ارائه طرح و توجيه منطقي كه براي اجرا و نحوه استفاده از تسهيلات دارند، از طريق بانك هاي مشخص شده اين تسهيلات را دريافت كنند.
مشاور استاندار تهران در امور زنان همچنين افزود: با توجه به مشكلاتي كه در زمينه اشتغال و كارآفريني زنان وجود داشته و متأسفانه بسياري از تعاوني هاي تشكيل شده با خطر ورشكستگي روبه رو بوده اند، تلاش ما بر اين است كه بررسي ها و مطالعاتي دقيق بر روي طرح ها داشته باشيم و اطلاعات اقتصادي به روز در اختيار زنان علاقه مند قرار دهيم كه با شكلي جدي  تر وارد اين بحث شده و يا صرف منابع مالي و وقت و انرژي با شكست روبه رو نشوند، زيرا ورشكستگي زنان براي ما بسيار غير قابل تحمل است و صدمات جدي به اين قشر وارد مي كند.
وي افزود: ما اميدواريم كه طرح هايي كه ارائه مي شود به شكلي دقيق باشد و مطالعات درستي بر روي آن صورت گرفته باشند. همچنين براي ورود و آغاز اين كار كليه متقاضيان بايد بدانند طرح در ابتدا بايد عنوان و موضوع خوبي داشته باشد، محل اجراي آن مشخص شده و در صورت استيجاري بودن حداقل به شرط ۵سال باشد، همچنين فرد مسئول مشخص شده آورده مشخص شده و تسهيلات مورد نياز مشخص باشد.

درمان هاي تركيبي جايگزين انسولين مي شود
مهر: دانشمندان دريافته اند كه مي توان از يك برنامه درماني دوگانه با قرص ، ديابت نوع يك را كنترل كرد و اين گونه بيماران ديگر نيازي به تزريق انسولين نخواهند داشت.
محققان اين درمان را روي موشها آزمايش كرده اند و نتيجه مطلوب بوده است. در عين حال هيچ علائمي ناشي از حساسيت و آلرژي نيز بروز نكرده ، به همين دليل آنان به تاثير آن بر انسان نيز خوش بين هستند.
اين كشف از آن نظر قابل اهميت است كه اكثر مبتلايان به ديابت نوع يك، كودكان و جوانان بوده و بدن آنان قادر به توليد كافي انسولين نيست. به همين دليل تزريق مداوم انسولين براي آنان بسيار دشوار است.
از آنجا كه ديابت با گذشت زمان پيشرفت كرده و به تدريج به دستگاههاي ديگر بدن صدمه مي زند ، متوقف و كنترل كردن آن براي متخصصان و مبتلايان اهميت قابل توجهي دارد.

برنامه هاي اوقات فراغت جوانان
با محوريت خانواده تهيه مي شود
فارس: معاون توسعه امور جوانان گفت: امسال، برنامه هاي اوقات فراغت جوانان، در تمامي طول سال و با توجه به نهاد خانواده تهيه مي شود.
زكريا يازرلو افزود: سازمان ملي جوانان، سياست  ها و برنامه هاي نويني در حوزه اوقات فراغت جوانان مورد توجه قرار داده است. وي گفت: با تربيت نهادهاي اجتماعي در غني سازي برنامه هاي اوقات فراغت ، اين برنامه ها صرفا به تابستان اختصاص نخواهد يافت بلكه در طول سال ادامه خواهد داشت.
يازرلو ويژگي برنامه هاي اوقات فراغت سال ۸۵ سازمان ملي جوانان را انبوهي و در دسترس بودن برنامه ها اعلام كرد و افزود: علاوه بر اين رويكرد، سازمان ملي جوانان با توسعه فرهنگ كارآفريني در نهاد خانواده و توانمند سازي فعاليت هاي خود گستر، ساعات اوقات فراغت را مهندسي خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: با معرفي امكانات و ظرفيت هاي سخت افزاري و نرم افزاري، سازمانهاي مردم نهاد نيز با محوريت مساجد در درون محلات، روستاها و شهرها اين امر محقق خواهد شد. وي اضافه كرد: فعاليت هاي فراغتي در درون محلات و مساجد با هزينه هاي اندك و مشاركت بيشتر، آثار مبارك و افزون تري نيز داشته است. يازرلو با بيان اينكه اصولاً بزه و آسيب در جايي اتفاق افتاده كه انسان مجهول الهويه بوده، گفت: به اعتقاد سازمان ملي جوانان ، هويت زماني مورد توجه قرار مي گيرد كه آحاد جامعه به آفرينش فرآورده هاي اجتماعي، هنري و فرهنگي همت كنند.
معاون توسعه امور جوانان درباره مبناي برنامه ريزي هاي اوقات فراغت سازمان ملي جوانان اظهار كرد: نظرسنجي هاي معتبر و نشست هاي آزاد در تشخيص نيازهاي جوانان جامعه نسبت به اوقات فراغتشان كمك خواهد كرد به علاوه مصلحت جوانان را هم در تعامل با دستگاهها مورد توجه قرار خواهيم داد. يازرلو در پايان گفت: فدراسيون ورزشي سازمان ملي جوانان به طور جدي نسبت به افزايش امكانات ورزشي جوانان در تابستان اشتغال خواهد داشت.

كاهش روند ابتلا به ايدز بين معتادان
ايلنا: عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز اعلام كرد: روند ابتلا به بيماري ايدز بين معتادان، ۵۰ درصد كاهش يافته است.
دكتر مينو محرز، عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز، گفت: طبق آخرين آمار اعلام شده بيماري ايدز بين معتادان كاهش يافته كه هنوز مشخص نيست اين روند كاهش به چه دليلي است.وي افزود: احتمال دارد اين كاهش آمار به دليل برنامه  هاي كنترل معتادان باشد و اين كاهش نتايج خوبي دارد.
وي تصريح كرد: بر اساس آمارهاي موجود انتقال بيماري ايدز از طريق روابط جنسي در حال رشد و افزايش است.وي يادآور شد: آمار بيماري ايدز در ايران طبق آخرين اطلاعات ارائه شده به ۱۳هزارو ۴۰ نفر رسيده است.
محرز، با اشاره به افزايش موارد ابتلا به ايدز در سال ،۸۵ گفت: آخرين آمار تعداد مبتلايان به ايدز در سال گذشته بيش از ۱۲ هزار نفر بوده كه امسال اين رقم به بالاي ۱۳ هزار نفر رسيده است.

منابع مالي، بزرگ ترين چالش سازمان هاي بيمه گر
گروه اجتماعي- «در حال حاضر سازمان تامين اجتماعي هر روز با تهديدهايي مواجه مي شود و ما بايد گروه هاي مختلف اجتماعي و جناح هاي سياسي را نسبت به مسائل و مشكلات تامين اجتماعي آگاه كنيم و اين مسئله، انرژي، توان و وقت زيادي مي برد.»
داود مددي- رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان تامين اجتماعي- با بيان اين مطلب گفت: «دوران پردرآمدي و برتري صنايع بر مصارف به سر آمده است.»
او تاكيد كرد كه بودجه سال جاري در شرايطي تدوين شده كه با كسري مواجه است.
به گزارش سايت سازمان تامين اجتماعي، مددي كه در نشست سراسري مديران سازمان متبوعش سخن مي گفت بار ديگر بر بار مالي ۶۶۰ ميليارد توماني حاصل از افزايش حقوق بازنشستگان اين سازمان تاكيد كرد.
وي افزود: «سازمان تامين اجتماعي بايد ۶۶۰ هزار نفر مستمري بگير مي داشت كه در شرايط كنوني يك ميليون و ۲۰۰ هزار مستمري بگير دارد.»
او پيش بيني كرد كه در سال جاري از نظر تعداد، بيمه شدگان با كاهش مواجه خواهند شد، هر چند هنوز رقم ريالي اين كاهش محاسبه نشده است. مددي با اشاره به فعاليت ۲۱ صندوق بيمه گر گفت: «ما بايد براي افزايش درآمدهاي سازمان، اقشار مختلف اجتماع را تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي درآوريم و اين درحالي است كه سازمان بي رقيب نيست و صندوق هاي بيمه گر خصوصي نيز در حال فعاليت و گسترش پوشش بيمه اي خود هستند. در اين وضعيت ما بايد رضايت مشتريان را جلب كنيم تا به تبع آن ورودي هايمان افزايش يابد.»
وي با بيان اينكه در حال حاضر در برخي از كشورها سنوات خدمت را از ۳۰ سال به ۳۵ سال افزايش داده اند و در برخي ديگر بحث افزايش اين شاخص به ۴۲ سال نيز مطرح است، گفت: «متاسفانه با اجراي برخي قوانين از جمله بازنشستگي پيش از موعد در مشاغل سخت و زيان آور يا قانون نوسازي صنايع، اين شاخص در ايران دستخوش كاهش شده است. اين همه در حالي است كه در كشور نه تنها براي افزايش نرخ حق بيمه نيز محدوديت وجود دارد كه بعضاً مي گويند نرخ حق بيمه خود را ۵ تا ۱۰ درصد كاهش دهيد! در واقع در شرايط كنوني نمي توانيم سن بازنشستگي، سنوات خدمت و نرخ حق بيمه را افزايش دهيم.»
وي افزود: در صورتي كه فرض كنيم بيمه شده اي ۳۰سال با حداقل دستمزد حق بيمه پرداخته است، حتي اگر حداكثر سود را براي پس انداز اين فرد در نظر بگيريم، تنها معادل ۵/۲ سال مستمري بازنشستگي او خواهد بود. از طرفي در صورتي كه فرد به مدت ۳۰ سال با حداكثر دستمزد، حق بيمه پرداخت كرده باشد و حداكثر سود را نيز براي اندوخته وي در نظر بگيريم، با اين رقم در مجموع حداكثر تا ۴ سال حقوق مستمري بازنشستگي وي قابل پرداخت است.
اين همه در حالي است كه سازمان تامين اجتماعي به طور متوسط ۶/۱۶ سال حق بيمه از هر بيمه شده دريافت مي كند. از سوي ديگر به طور متوسط ۲۶ سال مستمري بازنشستگي و افزون بر آن به طور متوسط ۳۱ سال مستمري بازماندگي پرداخت مي كند، اما متاسفانه اين مسائل و مزيت ها براي بيمه شدگان و مردم ملموس نيست.

رابطه سطح تحصيلات با ابتلاي افراد
به بيماري هاي قلبي-عروقي
ايسنا:  به گفته محققان رابطه معكوسي ميان سطح تحصيلات فرد و درصد رسوب كلسيم در عروق منتهي به قلب وي وجود دارد.
هرچه افراد جايگاه اجتماعي پايين تر و تحصيلات ابتدايي تري داشته باشند به همان نسبت بيشتر دچار گرفتگي عروق كرونر قلب مي شوند.

تسهيلات ويژه براي دانشجويان و
اعضاي هيأت علمي در نمايشگاه كتاب
013854.jpg
گروه علمي فرهنگي: در آستانه برگزاري نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، تسهيلات ويژه اي براي دانشجويان و اعضاي هيأت علمي خود در نظر گرفته اند.
در اين زمينه دبير شوراي صنفي دانشگاه علامه طباطبايي از ارايه بن كتاب به دانشجويان و فرهنگيان در قالب «طرح مهر» خبر داد. محمد خرم، با اشاره به نزديك بودن زمان برگزاري نمايشگاه كتاب، اظهار كرد: شوراي صنفي دانشگاه علامه طباطبايي با ۴۰ ناشر بزرگ و مطرح كشور مذاكراتي انجام داده است تا با تخفيف ۳۰ درصدي كتب آنها در اختيار دانشجويان و فرهنگيان قرار گيرد. وي همچنين با بيان اين كه طرح اهداي بن كتاب به دانشجويان به عنوان «طرح مهر» نامگذاري شده است، خاطرنشان كرد: به دانشجويان و فرهنگيان يك دفترچه با ۴۰ بن تحويل داده مي شود كه هر بن به يك ناشر اختصاص دارد. دبير شوراي صنفي دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه به ايسنا گفت: اعتبار بن هاي كتاب تا پايان تابستان است و دانشجويان و فرهنگيان پس از اتمام نمايشگاه كتاب نيز مي توانند از بن ها استفاده كنند. وي درباره نحوه ارايه بن به متقاضيان گفت: كليه دانشجويان دانشگاه هاي سراسري، آزاد، پيام نور، علمي كاربردي و افراد داراي مشاغل فرهنگي با به همراه داشتن كارت دانشجويي و يا معرفي نامه از محل اشتغال مي توانند با مراجعه به غرفه اي كه براي اين امر در نمايشگاه كتاب اختصاص يافته است بن كتاب تحويل بگيرند.
همچنين دانشگاه فردوسي مشهد نيز براي ارايه تسهيلات به دانشجويان و اعضاي هيات علمي خود كارت خريد كتاب صادر مي كند.
اين كارت با همكاري بانك رفاه و در دانشگاه فردوسي ارايه مي شود و دانشجويان و استادان اين دانشگاه مي توانند تا نهم ارديبهشت ماه براي دريافت كارت خريد كتاب به كتابخانه مركزي دانشگاه مراجعه كنند.

ضرورت حضور وكيل در رسيدگي به پرونده كودكان بزهكار
مهر: سرپرست مجتمع قضائي اطفال تاكيد كرد: بر اساس قانون ، حضور وكيل در مراحل رسيدگي به پرونده كودكان بزهكار زير سن رشد و فاقد ولي، ضروري است.
دكتر ربابه قادري افزود: وكلا در تمام مراحل رسيدگي به پرونده همراه كودك و نوجوان بزهكار خواهند بود و اين امر در سير رسيدگي به پرونده بسيار موثر است.

رفع خستگي با خوردن گوجه فرنگي
013848.jpg
ايسنا: گوجه فرنگي براي درمان خستگي مفرط و خستگي زود گذر مفيد است و براي اشخاصي كه مبتلا به سنگ كليه و مثانه و ورم معده هستند توصيه مي شود.
گوجه فرنگي داراي مقادير متفاوتي از ويتامين هاي K ، E ، C، B ، A ، آهن، املاح معدني بي شمار مخصوصاً فسفر، كلسيم، پتاسيم، مس، منيزيم، كبالت بوده و به تازگي وجود يد نيز در گوجه فرنگي گزارش شده است.
طبع گوجه فرنگي سرد و خشك است و داراي خواص اشتهاآور، ادرار آور، ضد نفخ، مقوي اعصاب، خنك كننده، تصفيه كننده خون، ضد اسكوربوت، ضد تعفن، هضم كننده غذا، نشاط آور، نيروبخش، ضد ميكروب و ضد اسهال است.

افزايش ۲۸ درصدي قيمت دارو در سال جاري
ايسنا: مدير كل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: قيمت داروها در سال جاري به طور ميانگين ۲۸ درصد افزايش داشته است.
دكتر حسن زاده با اشاره به اين كه وزارت بهداشت ليست جديد قيمت هاي دارو را در ۶ ماهه نخست سال جاري اعلام كرده است، افزود: اين اقدام مثبت كه قيمت داروها در يك مدت شش ماهه ثابت بماند، براي نخستين بار صورت گرفته است چرا كه در سال هاي گذشته روزانه شاهد تغيير و افزايش قيمت دارو بوديم.
وي تصريح كرد: بر اساس اين ليست قيمت ۶۹۷ قلم دارو اعلام شده است كه مبناي پرداخت سازمان هاي بيمه گر قرار خواهد گرفت.
حسن زاده خاطرنشان كرد: در ليست داروها، ۲۷ قلم از ۳۳/۸ تا ۹۵ درصد كاهش و ۲۳۵ قلم بين ۲۵/۰ درصد تا يكهزار برابر افزايش قيمت داشته و مابقي قيمت داروها نسبت به سال گذشته ثابت مانده است.
مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي با بيان اين كه ميزان مصرف در بار مالي ناشي از افزايش قيمت دارو مؤثر است، به ايسنا گفت: به عنوان مثال يك نوع داروي ضدبارداري با دوز بالا حدود يكهزار برابر افزايش قيمت داشته ولي تعداد مصرف آن بسيار پايين است، ولي قيمت شربت استامينوفن حدود ۸۰ درصد افزايش داشته است كه با توجه به ميزان مصرف بالا، بار مالي ناشي از اين افزايش بسيار قابل توجه خواهد بود.
حسن زاده در پايان اعلام كرد: در مجموع بار مالي ناشي از افزايش قيمت داروها در شش ماهه نخست سال جديد براي سازمان هاي بيمه گر ۲۳ درصد بوده است كه ۱۰ درصد از اين ميزان مربوط به قيمت و ۱۳ درصد ناشي از رفتار درماني مردم و مراكز درماني نوع مصرف داروهاست.

تدوين طرح جامع برنامه اوقات فراغت دختران تهراني
مهر: مركز امور زنان و خانواده با همكاري دستگاههاي متولي امور جوانان، طرح جامع اوقات فراغت دختران كلانشهر تهران را تدوين مي كند.
طرح جامع برنامه اوقات فراغت دختران جوان ابتدا در شهر تهران به عنوان پايلوت تدوين و اجرا مي شود و از سال آينده نيز در استانهاي ديگر اجرا خواهد شد.
اين طرح با همكاري شهرداري، آموزش و پرورش، سازمان ملي جوانان، امور مساجد، بسيج و حوزه هاي علميه خواهران تدوين مي شود.
ستاد سياستگذاري طرح جامع اوقات فراغت مركز امور زنان و خانواده و دبيرخانه آن نيز استانداري برعهده دارد.

تصويب وام مسكن ۱۲ ميليون توماني براي ايثارگران
فارس: مخبر كميسيون اجتماعي مجلس از تصويب وام مسكن ۱۲ ميليون توماني براي ايثارگران در اين كميسيون خبر داد.
محمدعلي مقنيان افزود: ارائه وام مسكن حداقل ۱۲ ميليون تومان به ايثارگران در حال حاضر فقط در كميسيون به تصويب رسيده كه اجرايي شدن آن نيازمند تصويب در صحن مجلس است. مخبر كميسيون اجتماعي مجلس اظهار داشت: فصل دوم اين لايحه مربوط به تامين مسكن ايثارگران است كه بر اساس آن تامين مسكن براي جانبازان حتما بايد با رعايت قوانين وزارت مسكن و شهرسازي در ساخت و ساز و مقاوم  بودن در برابر زلزله صورت بگيرد .
مخبر كميسيون اجتماعي مجلس اظهار داشت: طبق فصل دوم اين لايحه اگر جانبازي فوت كند شهيد محسوب مي شود و فرزندان آنها به عنوان فرزند شهيد از امكانات برخوردار مي شوند.

شاخص هاي اورژانس پيش بيمارستاني ارتقا يافت
گروه اجتماعي: رئيس اورژانس كل كشور از افزايش و ارتقاي شاخص هاي اورژانس پيش بيمارستاني در كشور خبر داد و گفت: شاخص هاي ارزيابي خدمات پيش بيمارستاني شامل مدت زمان حضور اورژانس بر بالين بيمار، مرگ و مير حوادث ترافيكي و درصد پوشش خدمات پيش بيمارستاني در حوادث ترافيكي است.
دكتر فرزاد پناهي با بيان اين كه افزايش تعداد پايگاه هاي اورژانس به افزايش شاخص هاي اورژانس منجر شده است، اظهار كرد: شاخص رسيدن بر بالين بيمار در حوزه اورژانس پيش بيمارستاني در شهرها از ۱۰ به ۸ دقيقه و در جاده ها از ۲۵ به ۱۶ دقيقه كاهش يافته است. وي ادامه داد: بر اساس آخرين اطلاعات متوسط زمان حضور آمبولانس در محل حادثه و بر بالين بيمار در تهران ۱۱ دقيقه است كه اين بيانگر آن است كه بيماران با سرعت بيشتري به مراكز درماني انتقال مي يابند و باعث كاهش مرگ و مير مي شود. رئيس اورژانس كل كشور با تأكيد بر اين كه شاخص مرگ و مير در حوادث ترافيكي تابعي از مسافرت به ميليون كيلومتر است، ادامه داد: بر اساس محاسبات وزارت راه و ترابري و پليس راه درصد مسافرتها افزايش يافته به نحوي كه در امداد نوروزي با افزايش ۳۵ درصد مسافرتها روبرو شديم كه قاعدتا بايد با افزايش۳۵ درصدي مرگ و مير روبرو مي شديم.
وي يادآور شد: در حالي كه در نوروز ۸۵ بر اساس آمار پزشكي قانوني به جاي افزايش ۳۵ درصدي با افزايش ۵ درصدي روبرو بوديم لذا اين شاخص با ۳۰ درصد كاهش همراه بوده است. دكتر پناهي با اشاره به درصد پوشش خدمات پيش بيمارستاني به عنوان شاخص بعدي، ادامه داد: بر اساس آمار قبلي در دسترس اين شاخص براي خدمات پيش بيمارستاني در حوزه تصادفات زير ۱۰ درصد بود در حالي كه آمارهاي فعلي بيانگر پوشش ۴۰ درصدي از خدمات پيش بيمارستاني در حوزه تصادفات است كه اين حاكي از گسترش ۵ برابري و رشد ۴۰۰ درصدي خدمات پيش بيمارستاني در كشور است.

آخرين حذفيات منابع آزمون كارشناسي
ارشد گروه علوم پزشكي اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشكي و بهداشت، از چگونگي توزيع كارت آزمون كارشناسي ارشد گروه علوم پزشكي و آخرين حذفيات منابع اين آزمون خبر داد.
رشد ۱۵درصدي ظرفيت پذيرش آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي پزشكي
دكتر حسين كشاورز افزود: با توجه به مصوبه اخير شوراي گسترش آموزش عالي در تأييد مجوز رشته هاي آموزش پزشكي و نانوتكنولوژي در دانشگاه علوم پزشكي تهران، اين دو رشته به مجموعه رشته هاي آزمون كارشناسي ارشد اضافه شد.
دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشكي و بهداشت اضافه كرد: دانشگاه علوم پزشكي تهران با اخذ مجوز راه اندازي اين دو رشته مي تواند در هر كدام ۶ دانشجو بپذيرد.
وي تصريح كرد: با توجه به افزايش ظرفيت  پذيرش در دوره هاي كارشناسي ارشد گروه پزشكي، اين دوره نسبت به دوره گذشته آزمون كارشناسي ارشد بيش از ۱۵درصد رشد داشته كه اين ميزان افزايش بر مبناي برنامه چهارم توسعه است.
نحوه توزيع كارت ورود به جلسه آزمون كارشناسي ارشد گروه علوم پزشكي
دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشكي و بهداشت خاطرنشان كرد: كارت ورود به جلسه آزمون كارشناسي ارشد گروه علوم پزشكي براي سال تحصيلي ۸۶-۸۵ در روزهاي ۳۰ و ۳۱ خردادماه جاري در ۲۱ مركز دانشگاهي و موسسات وابسته توزيع مي شود.
وي ياد آور شد: داوطلبان مي توانند كارت هاي ورود به جلسه خود را در همان مكان هايي كه مي خواهند امتحان دهند دريافت كنند. البته ۱۷ ارديبهشت ماه جاري اطلاعيه دبيرخانه شوراي آموزش علوم پايه پزشكي و بهداشت مبني بر زمان بندي توزيع كارت و تغييرات احتمالي آزمون نيز صادر مي شود.
اعلام آخرين حذفيات آزمون كارشناسي ارشد گروه علوم پزشكي
كشاورز با اشاره به ميزان شركت كنندگان در اين دوره از آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي گفت: ۳۸ هزار نفر در اين دوره از آزمون ثبت نام كرده اند كه با توجه به تعداد شركت كنندگان در سال گذشته كه ۳۳ هزار نفر بود، افزايش داشته است.
وي همچنين از حذف يكي از منابع درس مديريت توانبخشي خبر داد و گفت: كتاب Community based rehabilitation نوشته M.Pit (درس اصول توانبخشي) به دليل كمياب بودن، از منابع آزمون اين رشته حذف شده است.
به گزارش مهر، آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي، روز اول تيرماه سال جاري در شهرهاي بيرجند، اروميه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبريز، تهران، رشت، زاهدان، زنجان، ساري، شيراز، كرمانشاه، كرمان، گرگان، مشهد، همدان و يزد برگزار مي شود.

تمديد مهلت ثبت نام دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور
گروه علمي فرهنگي:  معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور اعلام كرد: مهلت ثبت نام دوره هاي فراگير دانشگاه در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد تا ۱۰ ارديبهشت ماه جاري تمديد شد.
دكتر ابوالفضل فراهاني، افزود: حداكثر تمديد مهلت ثبت نام سه روز است كه بر اساس ميزان تقاضا از سوي مركز تمديد مي شود. به گفته وي ثبت نام اينترنتي دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور تا ۱۳ ارديبهشت ماه ادامه دارد.
معاون آموزشي و سنجش دانشگاه پيام نور تصريح كرد: دانشگاه پيام نور در مقايسه با آخرين دوره  ثبت نام دوره هاي فراگير، با رشد ۲۰۰ درصد داوطلب شركت در اين دوره ها در سال جاري مواجه بوده است.
آزمون پايان نيم سال دانش پذيري دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور نيز جمعه ۱۳ مرداد ماه در كشور برگزار مي شود.
كارت اين آزمون نيز طي روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۱۱ و ۱۲ مرداد ماه توزيع خواهد شد.

تمديد مهلت نام نويسي آزمون استخدام
پيماني وزارت آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي: مهلت آزمون استخدام آزاد پيماني سال ۱۳۸۵وزارت آموزش و پرورش تا شنبه ۱۶ ارديبهشت ماه تمديد شد. روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش روز چهارشنبه گزارش داد: اين تمديد با توجه به درخواست هاي مكرر استان ها صورت گرفته است. بر اساس اين گزارش، آزمون رديف هاي آزاد استخدامي امسال به صورت متمركز و از طريق حوزه ستادي انجام مي گيرد. منابع و مواد امتحان با توجه به رشته  تحصيلي متقاضي بوده و تهيه پرسش هاي امتحان به صورت متمركز توسط دفتر آموزش و ارتقاي مهارت هاي حرفه اي و تربيت معلم انجام مي گيرد. علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها مراجعه كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |