پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۳۹۷۰ - Apr 27, 2006
رهبر معظم انقلاب:
اگر به ايران تعرض كنند پاسخ ملت شديد خواهد بود
014067.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار هزاران نفر از كارگران سراسر كشور ابراز اميدواري كردند مسائل معيشتي، تامين اجتماعي و ديگر مسائل جامعه كارگري، با تدبير و پيگيري دولت خدمتگزار، در مدت زماني معقول و مناسب حل شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با تبريك هفته كارگر، نقش كارگران را در مراحل مختلف ۲۷ سال اخير، تحسين برانگيز و كاملا موثر خواندند و با اشاره به سياست هاي دولت براي حل مشكلات جامعه كارگري، افزودند: اين سياست ها و تدابير بايد از مرحله حرف به مرحله عمل برسد تا همه مسائل اين قشر از جمله امنيت شغلي ، مشكلات مربوط به قراردادهاي موقت و بيكاري ناشي از ضعف يا سوء مديريت برخي از مديران كارخانه ها به تدريج حل و فصل شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، رابطه كارگر و كارفرما را در اسلام، رابطه دو همكار و دو شريك دانستند و با رد ديدگاه هاي استثماري و يا ابزاري مكاتب سرمايه داري و كمونيسم در قبال كارگران، افزودند: از نظر اسلام رفتار متقابل كارگر و كارفرما بايد با صداقت و محبت و قدرداني توام باشد و حق و حرمت هر كدام از اين دو عنصر مهم روند پيشرفت كشور، رعايت شود كه تنظيم اين روابط برعهده مجلس و دولت است.
ايشان، در تبيين جايگاه كار و كارگر در اسلام افزودند: در منطق اسلام كار به اين علت كه وسيله معاش است نوعي عبادت محسوب مي شود، اما مهم تر از آن اين است كه اسلام، نفس كار را عمل صالح مي داند و براي آن اجر و ثواب قائل است كه تحقق اين ديدگاه،  پيشرفت همه جانبه كشور را تضمين خواهد كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به حركت رو به پيشرفت و توأم با اعتماد به نفس مردم ايران افزودند: ملت بزرگ ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي «توانايي» خود را در ميدانهاي مختلف پيشرفت و افتخار،  تجربه و اثبات كرده است و دشمن نيز از همين واقعيت خشمگين و سردرگم است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به استمرار تهديدهاي آمريكا در طول ۲۷ سال گذشته افزودند: زبان دولتمردان آمريكايي، زبان تهديد و ارعاب است اما ملت بيدار و مصمم ايران و دولت و مسئولان متكي بر حمايت مردم، به اين تهديدها اعتنايي نخواهند كرد.
ايشان ملت ايران و جمهوري اسلامي ايران را اهل صلح و آرامش خواندند و افزودند: ملت ايران و نظام اسلامي به هيچ كس تعرض نمي كند اما آمريكايي ها بدانند اگر تعرضي به ايران اسلامي صورت دهند، منافع آنها در هر نقطه جهان كه امكان پذير باشد، لطمه خواهد ديد و ملت ايران هر ضربه اي را با شدت دو چندان پاسخ خواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه اي تلاش براي ساختن و پيشرفت ايران را مهمترين و بهترين شكل مبارزه با دشمنان خواندند و با اشاره به نااميدي دشمنان از رويارويي نظامي با ملت ايران و طرحهاي آنان براي ايجاد تفرقه در ميان صفوف مردم خاطرنشان كردند: هركس در هر جاي جبهه وسيع ايران مشغول كار است، با هوشياري بيشتر، «جديت و تلاش و انضباط» افزونتر و محكم كردن ايمان و انگيزه هاي معنوي وظايف خود را انجام دهد تا همچون گذشته، دشمن در طرحهايش ناكام بماند.
در آغاز اين ديدار مهدي جهرمي وزير كار و امور اجتماعي در گزارشي از تلاشهاي دولت براي ارتقاي وضع جامعه كارگري و رونق اقتصادي كشور اعلام كرد بهبود بهره وري از طريق افزايش توانايي نيروي كار، تأمين اجتماعي و واقعي كردن دستمزدها، ايجاد فضايي مناسب براي رونق سرمايه گذاري، توزيع عادلانه تسهيلات بانكي ميان بنگاههاي كوچك و زودبازده و تنظيم عادلانه و پايدار روابط كار از جمله اهداف اين وزارتخانه است.

واكنش مراجع تقليد به دستور رئيس جمهوري
گروه سياسي: با گذشت دو روز از دستور رئيس جمهور احمدي نژاد به رئيس سازمان تربيت بدني مبني بر امكان ورود بانوان به ورزشگاه ها در مسابقات فوتبال ۵، تن از مراجع عظام تقليد به اين دستور واكنش منفي نشان دادند. اين مراجع همچنين ضرورت مشاوره رئيس جمهور با خبرگان هر رشته را مورد تأكيد قرار دادند.
آيت الله العظمي مكارم شيرازي، آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي، آيت الله العظمي فاضل لنكراني، آيت الله العظمي صافي گلپايگاني و آيت الله العظمي نوري همداني مراجع تقليدي بودند كه روز گذشته طي فتاوا و سخنراني هاي مختلف اعتراض خود را نسبت به دستور رئيس جمهور اعلام كردند.
آيت الله مصباح يزدي رئيس مؤسسه تحقيقاتي، آموزشي امام خميني(ره) در قم كه پيش از اين حمايت صريحي از دولت نهم داشته است پيام مخالفت خود با دستور رئيس جمهور مبني بر حضور زنان در ورزشگاه ها را توسط دو تن از نمايندگانش به رئيس جمهور اعلام كرد.
آيت الله مكارم شيرازي روز گذشته در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اعتراض به دستور رئيس جمهوري از وي خواست تا پيش از اتخاذ اين گونه تصميمات با مراجع تقليد و علما مشورت كند.
اين مرجع تقليد بر ضرورت مشورت بيشتر با مراجع و علما تأكيد كرد و ادامه داد: رئيس جمهوري محترم در اين مدت كوتاه كه از تصدي رياست جمهوري مي گذرد خدمات بسياري كرده و در مسير عدالت گام برداشته است، اما ايشان بايد دقت داشته باشند مسائل كشور را يك شبه با يك تصميم نمي توان حل كرد.وي افزود: در هر مسأله اي بايد به مشاوران آگاه به آن زمينه مراجعه كرد. در مسائل ديني به مراجع و علما، در مسائل اقتصادي به اقتصاددانان، در مسائل سياست خارجي به آشنايان به سياست خارجي. آقاي رئيس جمهور نبايد تنها به مشاوران خودشان در اين زمينه قناعت كنند.
آيت الله العظمي مكارم شيرازي، همچنين از ارسال پيامي براي آقاي احمدي نژاد خبر داد و افزود: من فعلاً منتظر پاسخ رئيس جمهور هستم و پس از آن به تفصيل در اين باره صحبت مي كنم.همچنين آيت الله ميرزا جواد تبريزي در پاسخ به استفتايي درباره حضور زنان در ورزشگاه ها اعلام كرد: «در مملكت امام زمان (عج) اميد مي رفت كه امور خلاف شرع ولو تدريجاً از ميان برداشته شود، اما متأسفانه جريان امور به گونه اي است كه اميد از بين مي رود و خلاف آن در ذهن علما و مومنان تجلي مي كند. اجتماع زنان و مردان در اماكن مزبور كه معمولاً همراه با امور فسادانگيز و ارتكاب حرام است بر مردان و زنان جايز نيست.»
به گزارش ايسنا، آيت الله العظمي  فاضل لنكراني نيز با صدور فتوايي اعلام كرد: از نظر فقهي نظر زن به بدن مرد حتي بدون لذت و ريبه جايز نيست؛ بنابراين شركت بانوان در مكان هاي عمومي  ورزشي كه همراه با اختلاط است به هيچ وجه جايز نيست.
آيت الله محمد فاضل لنكراني نيز عصر روز سه شنبه با صدور فتوايي، حضور بانوان را در مكان هاي عمومي  ورزشي كه همراه با اختلاط است، به هيچ وجه جايز ندانست.
در پاسخ به اين استفتاء آمده است:« به دنبال سؤالات و استفتائات فراواني كه از طريق تلفن يا به صورت كتبي و يا حضوري از اينجانب در رابطه با حضور بانوان محترم در ورزشگاه ها شده است، اشعار مي دارد كه اولاً از نظر فقهي روشن است كه نظر زن به بدن مرد حتي بدون لذت و ريبه جايز نيست و ثانياً از مسائلي كه اسلام روي آن تكيه فراوان دارد عدم اختلاط زن و مرد است و ملاحظه شده است كه اختلاط در جوامع غربي و متأسفانه در برخي نهادهاي داخلي چه مفاسد فراواني به دنبال داشته است. بنا براين شركت بانوان در مكان هاي عمومي  ورزشي كه همراه با اختلاط است به هيچ وجه جايز نيست و در اين امكنه ولو مكان هاي خاصي براي زنان اختصاص يابد اما مفاسد اختلاط بر آن مترتب است و لازم است دولت محترم جمهوري اسلامي مكان هاي مستقلي را با رعايت همه ضوابط شرعي براي بانوان جهت امور ورزشي اختصاص دهد و از اين جهت تبعيضي بين آنان قائل نشود. انتظار آن است كه حركت مسئولين محترم در مسير احياي ارزش هاي اسلامي  باشد و از اموري كه موجب خدشه دار نمودن اين امر است اجتناب نمايند. خداوند به همه توفيق عمل به احكام اسلامي را عنايت فرمايد. »
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني هم با صدور پيامي، حضور زنان در ورزشگاه ها را خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامي  برشمرد. اين مرجع تقليد عصر روز گذشته با صدور پيامي  درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها اعلام كرد: انتظار از مسئولان محترم جمهوري اسلامي اين است كه با اعلام لغو اين عنوان، نگراني ها را رفع كنند. در اين پيام آمده است: اگر چه اينجانب مكرر خطر اختلاط زن و مرد بيگانه و برنامه هاي مضره اي را كه مخالف عفاف و حجاب بانوان و موجب تغيير شخصيت  اسلامي جامعه است، تذكر داده و به همگان در مورد آثار و عواقب سوء گرايش به آداب غير اسلامي غربي هشدار داده ام، اكنون كه مومنان در مورد حضور بانوان در ورزشگاه هاي كشور، سؤال و ابراز نگراني مي كنند، حسب الوظيفه حرمت نظر زن و مرد اجنبي را به بدن يكديگر از نظر جميع فقهاي عظام اعلام مي كنيم؛ عليهذا حضور بانوان در اين گونه برنامه ها خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامي است. انتظار از مسئولان محترم جمهوري اسلامي  اين است كه با اعلام لغو اين عنوان، نگراني ها را رفع و موجبات خشنودي قلب مقدس حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم كنند.
آيت الله نوري همداني نيز با مخالف موازين اسلام خواندن حضور زنان در ورزشگاه ها، خواستار آن شد كه رئيس جمهور در اين قبيل موارد با حوزه هاي علميه و علماي اسلام مشورت به عمل آورد. آيت الله نوري همداني در پاسخ به استفتايي درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها، اظهار داشت: با قدرداني از خدمات و فعاليت هاي رئيس جمهوري محترم، اين تذكر لازم است كه پيشنهاد مذكور از دو جهت مخالف موازين اسلامي است: ۱- از جهت نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم و ۲- به اين شكل شركت هزاران زن و مرد در يك مجمع و رفت و آمد آنها هر چند جاي نشستن آنها از هم جدا باشد، بالاخره موجب اختلاط و فساد خواهد شد.
آيت الله نوري همداني گفت: انتظار مي رود در اين قبيل جريان ها رئيس جمهوري محترم با حوزه هاي علميه و علماي اسلام مشورت به عمل آورد.
آيت الله مصباح يزدي نيز اعتراض شديد خود را نسبت به دستور رئيس جمهور مبني بر حضور بانوان در استاديوم هاي ورزشي اعلام كرد.
جلالي، مسئول دفتر آيت الله مصباح يزدي، با اعلام اين مطلب گفت:« اين تذكر توسط دو نفر به صورت شفاهي به رئيس جمهوري منتقل شد و حضرت آيت الله مصباح يزدي فرمودند من به وظيفه شرعي خود عمل كردم و هركس هر طور كه وظيفه شرعي خود مي داند، عمل كند.» وي گفت:« اين پيام دوشنبه شب[كه رئيس جمهوري دستوري مبني بر حضور بانوان در ورزشگاه ها صادر كرد] توسط حجت الاسلام والمسلمين بي ريا و دكتر مرتضي تهراني به رئيس جمهور منتقل شد.»
اعتراض نمايندگان مجلس به اقدام رئيس جمهور
همزمان با اعتراض مراجع عظام قم به دستور رئيس جمهور پيرامون حضور زنان در ورزشگاه ها دامنه اين اعتراضها روز گذشته به مجلس هم رسيد. روز سه شنبه نيز نمايندگان به اظهارات رئيس جمهور در مورد بي حجابي اعتراض كرده بودند.
احمد توكلي اولين فردي بود كه در پاسخ سلبي خود به اين خبر واكنش نشان داد. وي در پاسخ به اين سؤال كه نظر شما در مورد حضور زنان در ورزشگاه ها چيست؟ با تعجب گفت: اين ورزشگاه ها؟!
فاطمه آليا رئيس فراكسيون زنان در اين خصوص به ايسنا گفت: وظيفه رئيس سازمان تربيت بدني در مورد حضور زنان در ورزشگاه ها و ايجاد شرايط حضور آنها بسيار مهم است و بايد كار كارشناسي در اين زمينه انجام دهد. موضع گيري روحانيون مجلس هم در اين ميان جالب بود. حجت الاسلام اختري نماينده تهران گفت: چنان چه مراجع تقليد نظر دهند كه حضور زنان در استاديوم شرعاً مشكل دارد رئيس جمهور بايد در دستورش تجديدنظر كند و آن را پس بگيرد. وي در جمع خبرنگاران خاطرنشان كرد: نظر ما درخصوص حضور زنان در ورزشگاه تابع نظر مراجع است؛ چرا كه از نظر شرعي مراجع تعيين كننده تكاليف هستند و در مقابل نظر مرجع كسي نظر شرعي نمي دهد.
انتقاد نماينده مرند
نماينده مرند و جلفا هم در نطق پيش از دستور خود با ابراز تأسف از دستور اخير دولت براي در نظر گرفتن جايگاه ويژه اي در ورزشگاه براي بانوان گفت: اين دستور در شرايطي صادر شده است كه از دولت اصولگرا انتظار آن است كه با تدبير و درايت، مشكل بدحجابي را مرتفع نمايد.
وي گفت: اين دستور به هر عنوان كه باشد بر خلاف اخلاق حسنه، اصول، ديانت برخلاف موازين شرعي است و رئيس جمهور محترم مي بايست دستور خود را لغو و بلا اثر نمايد. فاطمه آجرلو، نماينده كرج در خانه ملت نيز در ارزيابي از نامه رئيس جمهور به رئيس سازمان تربيت بدني براي فراهم كردن شرايط حضور زنان در ورزشگاه ها براي ديدن مسابقات ملي و مهم و مخالفت برخي علما با اين مسأله، گفت: بايد روي نظر دكتر احمدي نژاد كار كارشناسي شود و راهكارهاي اجرايي آن را تبيين  كنند.
به نظر مي رسد اگر يك كار علمي روانشناسي و جامعه شناختي در اين قضيه در كنار هم انجام گيرد، تا حدودي با جريان سازي هاي فكري، مي شود اين قضيه را مديريت كرد.

مذاكره ۱۱ ساعته رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در وين
رايزني ها درباره گزارش البرادعي ادامه دارد
محمد سعيدي خبر داد:
گفتگوهاي آقازاده و البرادعي اميدواركننده بود
مهر: معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي گفتگوهاي آقازاده و البرادعي را در وين اميدواركننده خواند.
سعيدي كه به همراه آقازاده رييس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران به وين سفر كرده توضيح داد: اين سفر پيرو سفر آقاي محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران در ۲۴ فروردين ماه و ملاقات هاي وي با آقايان لاريجاني و آقازاده صورت گرفت.
گروه سياسي: ديپلمات هاي اروپايي و نمايندگان سياسي و اتمي ايران در وين مذاكرات فشرده اي را برگزار كردند تا تمامي رايزني ها براي گزارش روز جمعه البرادعي آماده شود.
پس از ۱۱ ساعت مذاكره در وين با حضور ديپلمات هاي عضو شوراي حكام و نمايندگان سازمان انرژي اتمي ايران كه پشت درهاي بسته انجام شد، منابع خارجي تنها يك جمله به عنوان نتيجه اين مذاكرات به نقل از ديپلماتها اعلام كردند: «براي مذاكرات سنگين، كمي دير شده است.»
غلامرضا آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و معاون بين الملل و برنامه ريزي او، محمد سعيدي، در حالي تهران را ترك كردند كه قرار بود روز سه شنبه گذشته در كنفرانس هسته اي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام سخنراني داشته باشند اما شرايط حساس پرونده هسته اي باعث شد اين دو مقام رسمي و اتمي كشور به سمت مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي حركت كنند. رويترز از وين گزارش داد كه حدود ۱۱ ساعت مذاكره فشرده ميان نمايندگان سازمان انرژي اتمي ايران و ديپلمات هاي اروپايي برگزار شد تا حدس و گمان هايي از گزارش البرادعي كه قرار است روز جمعه هفته جاري به اعضاي شوراي حكام ارائه شود به دست آيد.
ديپلمات هاي اروپايي حاضر در وين اعلام كردند كه البرادعي در ديدار خود با مقامات ايراني در تهران خواستار يك توقف كوتاه در فعاليت هاي هسته اي ايران شده تا با تسريع در حل نكات مبهم، زمينه همكاري مسالمت آميز ايران و آژانس فراهم شود. با جواب منفي ايران به اين درخواست، محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در بازگشت خود به وين موضع گيري مطبوعاتي و رسمي نكرد و ترجيح داد وقت باقيمانده را براي گزارش خود بگذارد و موضع خود را در آن اعلام كند.
فضاي موجود در مذاكرات بر سر پرونده هسته اي ايران در حال حاضر در دو جبهه آشفته و درگير است. در بحث رسانه اي، مطبوعات غرب بر اين نكته پافشاري مي كنند كه ايران در حال حاضر مشغول سرباز زدن از پاسخ به نگراني  هاي بين المللي است و در شوراي امنيت شكاف عميقي ميان كشورهاي عضو دائم و داراي حق رأي درباره پرونده ايران رخ داده است.
پس از ارائه گزارش البرادعي در جمعه هفته جاري، قرار است پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت به همراه آلمان در پاريس جلسه اي تشكيل دهند و از همين رو صدراعظم آلمان كه در مسكو به سر مي برد و با همتاي روسي خود ديدارهايي دارد، يكي از شاخص ترين بحث هاي خود را به موضوع ايران اختصاص داده اند.
ديدار طولاني مدت
قرار بود هفته گذشته اولي هاينونن، معاون البرادعي به تهران آمده و گزارش ايران مبني بر آغاز غني سازي را با شواهد انطباق داده به دبيركل گزارش كند. بنا به دلايلي اين ديدار به تعويق افتاد كه حرف و حديث هايي درباره آن مطرح شد، اما مشخص نشد چرا هاينونن به ايران نيامد و آن سفر لغو شده و يا به تعويق افتاده است. موضوع اصلي اين است كه اين سفر انجام نشده و حالا تمامي موارد گزارش شده از سوي ايران در خصوص عمليات غني سازي اخير، مورد راستي آزمايي آژانس واقع نشده است. بحث عمده آقازاده در اين جلسه رفع اين نكات مبهم بوده اما گويا طبق اعلام ديپلمات هاي وين،  كمي براي ارائه اين اطلاعات دير شده است. هاينونن موارد مطرح شده ميان مذاكره خود و آقازاده را براي البرادعي فرستاد، اما گويا پاسخ دبيركل اين بوده است: «كمي براي ورود اطلاعات جديد دير است.»
هزينه ديركرد
اهميت موارد مطرح شده توسط آقازاده و حضور آن در گزارش البرادعي اين است كه بدون ذكر اين موارد، نكات مبهم اين پرونده بيشتر مي شود. آژانس از ايران درخواست كرده بود كه اطلاعات و جزئيات دقيق عملكرد سانتريفوژهاي پي دو كه قابليت غني سازي با درصد بالا را دارد،  و سانتريفوژ هاي نسل پي يك، كه در حال حاضر كار مي كنند و ايران در غني سازي از آن استفاده مي كند را به دست آوردند. اين درخواست رسمي ايران پس از اعلام غني سازي با ۱۶۴ سانتريفوژ بوده كه به ايران ارسال شده است.
سه شنبه هفته آينده، دوم ماه مي، روزي است كه همان نمايندگاني كه دو هفته پيش در مسكو گردهم آمدند، بار ديگر در پاريس ديدار مي  كنند. نمايندگان وزارت خارجه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت به همراه نماينده آلمان در مسكو نتوانستند به توافق برسند و حالا منتظر گزارش البرادعي هستند. چين در آخرين موضع رسمي اعلام كرده كه آمريكا اصرار دارد كه شوراي امنيت به بند هفتم منشور اشاره كرده و ايران را مخل نظم بين المللي معرفي كند اما موضع چين اين است كه پرونده هسته اي ايران قابليت حل ديپلماتيك دارد و بايد در آژانس حل و فصل شود.
رايزني  ها از هر سو
روز جمعه و همزمان با ارائه گزارش البرادعي به شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، جورج بوش ميزبان الهام علي اف است. رئيس جمهور آذربايجان در حالي به ميهماني همتاي آمريكايي خود مي رود كه كمي پيشتر كشورش ميزبان وزير دفاع ايران بوده و در هفته آتي قرار است رئيس جمهور ايران راهي اين كشور شود. آمريكا نياز دارد بداند كه در پس پرده همكاري هاي منطقه اي، موضع آذربايجان در خصوص ايران و فعاليت هسته اي آن چيست.
رايس در حالي كه از يونان و تركيه ديدار كرده و نتوانسته جواب قابل قبولي بگيرد، راهي عراق شده اما سخنگويي از وزارت خارجه آمريكا در گفتگويي با خبرگزاري فارس اعلام كرده كه سياست فعلي دولت آمريكا پيشبرد موضوع از طريق شوراي امنيت سازمان ملل است.
واشنگتن پست نيز در گزارشي نوشت كه مقابله نظامي آمريكا با ايران بيشتر در بعد رسانه ها مطرح است و سياستمداران كاخ سفيد از آن سخني به ميان نمي آورند.
در ايران
اما در ايران اوضاع به آرامي دنبال مي شود. گروه جديد بازرسان آژانس وارد تهران شده اند تا پس از توقفي كوتاه راهي اصفهان شده و از آن جا راهي نطنز شوند. سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز اعلام كرده كه مطالعات مربوط به احداث نيروگاه هسته اي آغاز مي شود. ايران گوش به زنگ گزارش روز جمعه البرادعي است.

اولين جلسه كميسيون نظارت مجمع
تشخيص مصلحت تشكيل شد
ايرنا: اولين جلسه كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام بر حسن اجراي سياست هاي كلي نظام در سال ۱۳۸۵ تشكيل شد.در اين جلسه گزارش مبسوطي از طرح ارزش آفريني در سازمانها و دستگاهها و ضرورت حركت هماهنگ كليه سازمانها در جهت تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله كشور و راهكارهاي بررسي و نظارت عملكرد هر بخش ارائه شد.همچنين در اين جلسه، ضمن ارائه گزارشي از فعاليت هاي دبيرخانه كميسيون در بعد نظارتي، ضرورت تسريع در تبيين الزامات چشم انداز و ارائه شاخص هاي تحقق آن مورد تأكيد قرار گرفت.

احمدي نژاد در مراسم بدرقه رسمي عمرالبشير:
آژانس انرژي اتمي براي ما چه كرده است؟
014070.jpg
گروه سياسي: عمرحسن البشير رئيس جمهور سودان كه عصر دوشنبه در رأس هيأتي بلندمرتبه وارد تهران شده بود صبح ديروز با بدرقه رسمي احمدي نژاد تهران را به مقصد اصفهان ترك كرد.عصر ديروز با ورود عمر البشير و هيأت همراهش به فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان، وي از سوي استاندار و مسئولان استان مورد استقبال قرار گرفت. عمرالبشير در اقامت دو روزه خود از آثار تاريخي اصفهان بازديد مي كند. اصفهان به تازگي به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام انتخاب شده است.
محمود احمد ي نژاد صبح ديروز در مراسم بدرقه رسمي رئيس جمهور سودان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالهاي آنان پاسخ داد. احمدي نژاد در پاسخ به سئوالي در خصوص گزارش آينده البرادعي به شوراي حكام و شوراي امنيت گفت: اين گزارشها بازي هاي سياسي است، آنها بايد مديريت كنند تا ضرر نكنند.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار سوداني مبني بر اين كه با توجه به ارائه گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت شما فكر مي كنيد چه سناريويي پشت پرونده شما وجود دارد، با تأكيد بر اين كه انرژي هسته اي حق مسلم جمهوري اسلامي ايران است اظهار داشت: ما همواره طرفدار صلح و آرامش براي همه ملت ها بوديم و هستيم اما در خصوص حقوق مسلم و قانوني خود حاضر نيستيم با كسي كوتاه بياييم. البته راجع به عدم انصراف از مسير صلح آميز فعاليت  هسته اي آماده گفت وگو و مذاكره هستيم.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه همه فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران شفاف بوده و در معرض ديد است، تصريح كرد: بيش از سي سال است كه عضو آژانس هستيم و همه وظايف خود را طبق مقررات انجام داده ايم و علاقه منديم كه همچنان در چارچوب آژانس كار كنيم.رئيس جمهور گفت: ما سؤالي مطرح كرديم و منتظر پاسخ آن هستيم و آن اين است كه آژانس در قبال خدمتي كه ما ارائه كرديم و وظايفي كه انجام داديم چه كاري براي ما كرده  است.
احمدي نژاد به وظايف آژانس در قبال ايران اشاره كرد و يادآور شد: آنها موظف بودند از ما حمايت كنند، به ما فناوري بدهند و حقوق ما را محترم بشمارند اما هيچ كمكي نكردند و حتي از حقوق ما دفاع هم نكردند.وي با اشاره به چرخه كامل سوخت هسته اي خاطرنشان كرد: دانشمندان و جوانان ما در حالي كه ما در تحريم اقتصادي بوديم با فكر و توان خود به اين فناوري دست يافتند.رئيس جمهور افزود: ما علاقمند هستيم كه همكاري خود را با آژانس ادامه دهيم، اما فرصت داديم تا يك بار ديگر رفتار خود را اصلاح كنند.
احمدي نژاد تأكيد كرد: ما يك كشور داراي فناوري سوخت هسته اي هستيم و آمادگي داريم با كشورهاي داراي فناوري هسته اي براي انهدام سلاح هاي هسته اي و جلوگيري از مسير فعاليت هسته اي صلح  آميز گفت وگو كنيم.
اگر سازمان هاي بين المللي حقوق ما را محترم بشمارند ما تصميمات آنها را محترم خواهيم شمرد و اگر حقوق ما را تضييع كنند تصميمات آنها اعتباري براي ما نخواهد داشت.
وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر ارزيابي اش از روابط ايران و سودان گفت: روابط دو كشور بسيار صميمي، عميق و گسترده است.
رئيس جمهور ايران با اعلام حمايت جمهوري اسلامي ايران از تدبير و تلاشهاي سازنده دولت سودان و رئيس جمهور اين كشور براي حفظ وحدت و صلح و آرامش در سرزمين سودان تصريح كرد: دخالت ها و فشارهاي نظام سلطه در مسائل داخلي سودان را محكوم مي كنيم و مطمئن هستيم به لطف الهي دولت و ملت سودان با حفظ وحدت مشكلات را پشت سر خواهند گذاشت و از منافع خود دفاع خواهند كرد.
رئيس جمهور سودان گفت: ما فكر مي كنيم صحبت از پرونده هسته اي ايران در حال حاضر نمونه روشني از نفاق سياسي است و اگر واقعا آنها صداقت دارند و هدف شان دفاع از صلح و آرامش بر اساس ادعاهاي خود است چرا اكنون بايد اسرائيل به عنوان يك كشور متجاوز داراي سلاح هسته اي باشد. اگر آنها صداقت داشتند اسرائيل در حال حاضر داراي سلاح هسته اي نبود. آنها از طرفي نسبت به سلاح هسته اي رژيم اشغالگر قدس سكوت مي كنند و از طرف ديگر تلاش مضاعف مي كنند كه ايران نتواند به حقوق مسلم خود دست پيدا كند.
وي ادامه داد: در حالي كه ملت ايران به دنبال دفاع از حقوق خود و استفاده از اين فناوري در جهت صلح آميز است و ما اعتقاد داريم كه فعاليت هاي جمهوري اسلامي در اين راستا در جهت تجاوز به حقوق ديگران به كار گرفته نمي شود و اين توانمندي در جهت حمايت از صلح و امنيت جهاني خواهد بود. به همين دليل ما به آقاي رئيس جمهور، ملت ايران و دانشمندانش كه توانسته اند با تلاش به اين فناوري دست پيدا كنند صميمانه تبريك مي گوييم و باورمان اين است كه خداوند حامي اين كشور خواهد بود.

۱۶۰ نماينده از رئيس جمهوري درخواست كردند:
تسريع در پروژه راه آهن غرب
014073.jpg
حاشيه
*به دنبال خبر طرح استيضاح وزير صنايع كه روز گذشته عنوان شده بود دوتن از نمايندگان اردبيل از منتفي شدن طرح استيضاح خبر دادند.
رئيس هيات تحقيق و تفحص از مركز مشاركت زنان گفت: گزارش تخلفات مركز امور مشاركت زنان به قوه قضاييه ارسال شده است.
*دو تن از نمايندگان مجلس در تذكري به وزراي خارجه و اطلاعات، خواستار اعلام علت حضور يك ديپلمات آمريكايي در كنفرانس بررسي موضوعات هسته اي ايران و چگونگي صدور مجوز ورود براي وي و دليل اين اقدام شدند .
*مركز پژوهش هاي مجلس با انتشار گزارشي ضمن بررسي موانع، چالش ها و فرصت هاي موجود در روند همكاري متقابل ايران و چين، راهكارهاي توسعه روابط متقابل را تشريح كرد.
*جلسه علني بعدي مجلس ۱۷ ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد.

گروه سياسي: در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي ۱۶۰ نماينده در نامه اي به رئيس جمهور خواستار تسريع احداث راه آهن غرب كشور شدند.
جلسه روز گذشته مجلس، مصوبه اي را دربر نداشت و بيشتر معطوف مسائل حاشيه اي بود. پروژه احداث راه آهن غرب كشور كه سالهاست دچار وقفه شده است مهمترين مساله اي بود كه توجه ۱۶۰ نماينده را به خود معطوف كرده است. امضاي اين نامه به دنبال بي نتيجه ماندن سئوال اخير نمايندگان غرب كشور بويژه حشمت فلاحت پيشه، نماينده اسلام آباد غرب، از وزير راه و ترابري صورت پذيرفت.
نمايندگان غرب كشور كه مدتهاست پروژه احداث راه آهن غرب كشور را به دليل غيراستاندارد بودن جاده هاي اين منطقه از كشور دنبال مي كنند در دوره هاي مختلف با بي مهري  مسئولين مواجه شده اند، از اين رو تصميم گرفته اند اقدامات گسترده اي را براي به نتيجه رساندن سريعتر اين پروژه آغاز نمايند.
فوريتي كه رأي نياورد
به گزارش فارس، درصورت تصويب فوريت اين طرح به دولت اجازه داده مي شد تا موجبات تبديل منطقه ويژه اقتصادي پارس(عسلويه) را به منطقه آزاد تجاري، صنعتي ، اقتصادي فراهم كند.
ايرج نديمي در ضرورت تصويب فوريت اين طرح گفت: از آنجا كه امكان استفاده از فرصت هاي تجاري اقتصادي منطقه ويژه انرژي پارس مي تواند در راستاي اهداف توسعه اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي نقش بارزي داشته باشد و با توجه به وجود تمامي زيرساخت هاي لازم از جمله بنادر بزرگ، بزرگراه ها و فرودگاه ها و .. كه در محدوده محصور شده قرار دارد،هيچ نوع هزينه  جديدي ندارد و مي تواند در تعالي منطقه اي و رفع مشكلات مردم و استفاده از درآمدهاي انرژي نيز موثر باشد.
بعد از سخنان ايرج نديمي نماينده لاهيجان به عنوان طراح در موافقت با اين فوريت، علي معلمي پور نماينده ميناب در مخالفت و كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا در مخالفت با اين فوريت صحبت كردند.
نطق حداد عادل
غلامعلي حداد عادل، رييس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود با اشاره به سه مناسبت روز معلم، روز كارگر و سالروز شهادت استاد مطهري كه در هفته آينده خواهد بود به حضور نمايندگان در حوزه هاي انتخابيه  خود اشاره كرد و با تبريك روز معلم به همه  معلمان، استادان دانشگاه ها، مسوولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در اهميت مقام معلم، گفت: جهان را انسان ها مي سازند و انسان ها را نيز معلمان.
به گزارش ايسنا حدادعادل با بيان اينكه معلمان آينده سازان حقيقي كشور و فرهنگ ساز هستند، افزود: مردم هيچ چيز عزيزتر از فرزندان خود ندارند، اما فرزندان عزيز خود را به عنوان امانت به معلمان مي سپارند كه قطعا اين مسئله حكايت از شان و منزلت معلم مي كند.
به گفته  حداد  عادل، در حال حاضر مجلس و دولت توجه زيادي به آموزش و پرورش دارند و مجلس نيز در تصويب قوانيني كه به بهبود رفاه معلمان كمك كند جدي است و دولت هم امسال ضريب افزايش حقوق معلمان را از ساير حقوق بگيران بالاتر تصويب كرده است كه نشانه توجه دولت به معلمان محترم است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تصويب قاطعانه لايحه  مقاوم سازي مدارس در مجلس ، خاطرنشان كرد: اين لايحه دولت را موظف كرد تا مدارسي را كه فرسوده بوده و در مقابل زلزله مقاوم نيستند بازسازي كرده و بودجه مناسبي نيز براي مدت پنج سال در اختيار دولت قرار گيرد.
رئيس مجلس ضمن تبريك روز كارگر و احترام به آنها تأكيد كرد كه مجلس و دولت توجه به نيازها، بهداشت و سلامت، افزايش رفاه،  دانش و مهارتهاي تخصصي و رابطه حقوقي صحيح ميان كارگران و كارفرمايان كارگران دارند. زيرا به همان اندازه كه بايد مراقب حال كارگران بود، به شرايط مناسب براي سرمايه گذاري از سوي كارفرمايان نيز بايد توجه شود تا توازن و تعادل ميان حقوق كارگران و كارفرمايان برقرار باشد.
انتقاد از صدا و سيما
سيد احمد رسولي نژاد نماينده دماوند و فيروزكوه از پخش حاشيه هاي مجلس از سوي صدا و سيما انتقاد كرد و گفت: اگر اين روال ادامه يابد، ما هم مطالب زيادي در مورد صدا و سيما داريم كه افشا مي كنيم.
وي در جلسه علني ديروز مجلس در تذكري آيين نامه اي گفت: صدا و سيما بيش از اينكه به مسائل مهم و داخلي مجلس بپردازد به حاشيه هاي آن مي پردازد.
رسولي نژاد اضافه كرد: پخش خبري ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه به جاي پرداختن به مسائل مهم، مسائلي مثل صبحانه خوردن را پخش مي كند.

بادامچيان : افول مؤتلفه دروغ است
اسدالله بادامچيان رئيس دفتر سياسي حزب مؤتلفه اسلامي شايعاتي را كه درباره افول مؤتلفه مطرح شده است دروغ خواند. بادامچيان بدون اشاره به  اين كه شايعات از سوي چه كساني و به چه دليلي مطرح شده است از محبوبيت روزافزون حزب مؤتلفه در ميان مردم خبر داد و علت آن را تنها هدف حزب كه خدمت به ملت است عنوان كرد.اسدالله بادامچيان كه اين سخنان را در نشست «شناخت احزاب» كه در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران بيان مي كرد، با اشاره به اين كه حزب مؤتلفه مورد تأييد امام خميني قرار گرفته و اساسنامه آن از سوي شهيد بهشتي تنظيم شده است گفت: حزب ما يك حزب فراگير است كه از تمام اقشار جامعه در آن فعاليت دارند.
بادامچيان در پاسخ به اظهارات يكي از دانشجويان حاضر در اين نشست كه مؤتلفه را بي اعتقاد به رأي مردم مي دانست گفت: اين تفكر اشتباه است زيرا حزب مؤتلفه زماني كه مي خواهد سياست هايش را تنظيم كند براساس التزام به قانون اساسي و به احترام رأي مردم، دولت جديد را مي پذيرد، بنابراين رأي مردم هميشه براي ما محترم بوده است.از بادامچيان در مورد اختلافات داخلي خانه احزاب نيز سئوال شد كه وي پاسخ داد: خانه احزاب بايد متعلق به تمام احزاب باشد كه متأسفانه اين گونه نيست و طبق گزارش هاي رسيده تخلفاتي كه در دوره قبل انجام گرفته پيگيري نشده است.

اعضاي هيأت امناي بنياد نخبگان معرفي شدند
ايسنا: طي حكمي از سوي رئيس جمهور، محمد مهدي زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان عضو هيات امناي بنياد ملي نخبگان كشور منصوب شد.
همچنين بر اساس تبصره (۲) قسمت الف ماده ( ۸) اساس نامه بنياد ملي نخبگان، وزيران بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش و پرورش، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، رئيس جهاد دانشگاهي و رئيس دانشگاه آزاد اسلامي نيز از ديگر اعضاي هيات امناي بنياد ملي نخبگان هستند.
دكتر احمدي نژاد همچنين به پيشنهاد رئيس بنياد ملي نخبگان و در اجراي تبصره ( ۳) قسمت ب ماده ( ۸) اساس نامه اين بنياد، دكتر منصور كبكانيان، سيد احمد علم الهدي، محمد مهدي نژاد نوري و زهرا رهنورد و مرضيه وحيد دستجردي را به عنوان اعضاي هيات امناي بنياد ملي نخبگان منصوب كرده است.

بررسي سياست خارجي دولت خاتمي
ايسنا: بنياد آزادي، رشد و آباداني ايران (باران) كه از سوي سيدمحمد خاتمي تأسيس شده و اعضاي آن را مديران دولت وي تشكيل مي دهند روز گذشته دومين نشست تخصصي خود را در زمينه بررسي و نقد سياست خارجي دوره اصلاحات برگزار كرد.
سيدمحمد صدر معاون سابق وزير امور خارجه در امور كشورهاي عربي سخنران اين جلسه بود كه به نحوه تدوين اصول و مباني و سياست هاي دوره اصلاحات در حوزه روابط بين الملل و سياست خارجي پرداخت.
در ادامه اين جلسه سرمدي، اميدزاده و عادلي معاونان سابق وزارت خارجه به تكميل اظهارات محمد صدر در خصوص سياست خارجي دولت خاتمي و در حوزه تخصصي خود پرداختند.
نشست بنياد باران به صورت ماهانه از سوي اين بنياد براي اعضاء برگزار مي شود و قرار است اين بحث ها در جلسات بعد ادامه يابد.
خبرگزاري ايسنا كه اين خبر را مخابره كرده است هيچ اشاره اي به نقد سياست خارجي دولت خاتمي از سوي مسئولان آن زمان وزارت امور خارجه، نكرده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |