پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۳۹۷۰ - Apr 27, 2006
براي نظارت بر تعديل برج جهان نما
بازرسان يونسكو به ايران مي آيند
بازرسان يونسكو به منظور نظارت و تهيه گزارش از چگونگي روند تعديل برج جهان نما، اواخر ارديبهشت امسال وارد ايران مي شوند.
به گزارش ميراث خبر، «اميد غنمي» مدير دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين خبر گفت: «پس از مكاتبه رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با كوچيرو ماتسورا، رئيس يونسكو و ارائه جدول زمانبندي تعديل برج جهان نما ، پيش بيني مي شد كه بازرسان اين سازمان براي نظارت بر چگونگي تعديل جهان نما به ايران بيايند. هم اكنون ايران آمادگي ارائه گزارش هاي تعديل برج جهان نما را طبق مصوبه هيات دولت و جدول زمانبندي به يونسكو دارد.»
تعديل برج جهان نما از هشت بهمن سال گذشته آغاز شد و قرار بود طي دو ماه دو طبقه انتهايي برج برداشته و سپس با تشكيل يك كارگاه ،تعديل ديگر طبقات اين برج آغاز شود.
هم اكنون به غير از ديواري بتني تمامي بخش هاي دو طبقه انتهايي برج جهان نما از قبيل تزئينات داخلي، آجرها و پنجره ها برداشته شده و قرار است ديوار بتني نيز تا موعد مقرر و پيش از مراجعه بازرسان يونسكو برداشته شود.غنمي گفت: «اواخر خرداد امسال جلسه هاي سالانه يونسكو براي نظارت بر پرونده هاي ثبت جهاني و ثبت آثار جديد برگزار مي شود و قرار است بازرسان يونسكو در بازديد از جهان نما گزارش خود را به يونسكو تقديم كنند.» وي يادآور شد: «اين گزارش مي تواند در آينده ميدان نقش جهان موثر باشد.»
برج جهان نما ساختماني به ارتفاع ۵۰ متر است كه در ۷۰۰ متري ميدان نقش جهان واقع شده است.
كارشناسان يونسكو معتقدند ارتفاع بيش از حد اين ساختمان و ديده شدن آن از ميدان نقش جهان باعث شده تا منظر آسماني اين ميدان ثبت جهاني، مخدوش شود. به همين دليل از دولت ايران خواسته شد اين ساختمان را كوتاه كند. در صورتي كه ايران نسبت به اين كار اقدام نمي كرد ميدان نقش جهان در فهرست ميراث در خطر قرار مي گرفت.
لوله هاي فاضلاب اطراف مسجد جامع اصفهان تعويض مي شود
لوله هاي فاضلاب اطراف مسجد جامع اصفهان كه باعث ايجاد رطوبت در ديوارهاي شمالي و غربي مسجد و خانه شيخ بهايي شده است تعويض مي شود.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري ، مهندس ناظر پروژه هاي تاريخي اصفهان ضمن بيان اين مطلب گفت: رطوبت باعث نمناكي ديوارهاي شمالي و غربي مسجد جامع اصفهان شده و اين رطوبت به خانه هاي كناري اين مسجد از جمله خانه شيخ بهايي نيز راه يافته است.
«شهنام توكلي» ، افزود: گمانه زني ها در كنار فاضلاب ها حكايت از نشت لوله هاي فاضلاب داشت، اما هيچ گونه شكستگي ظاهري در لوله ها ديده نمي شد و به همين دليل سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان در ابتدا حاضر نبود لوله هاي فاضلاب را تعويض كند.وي در ادامه افزود: عامل ديگري كه ظن ما را در اين خصوص به يقين تبديل كرد آن بود كه عمر مفيد لوله هاي فاضلاب ۲۵ سال است در حالي  كه لوله هاي فاضلاب مسجد جامع ۳۵ سال قدمت دارند.
توكلي در خصوص ميزان آسيب ديدگي پي هاي مسجد جامع و خانه شيخ  بهايي، خاطرنشان كرد: رطوبت ناشي از نشت آب، باعث رطوبت شديد ضلع جنوبي كه در كنار خانه شيخ بهايي است، شده اما تا به امروز تخريب و يا آسيب جدي به اين بنا وارد نشده است، ولي در صورتي كه اين رطوبت ادامه يابد، به خانه شيخ بهايي آسيب هاي فراواني وارد خواهد شد.
وي در پايان تصريح كرد: مديرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان بنا به درخواست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرده است كه لوله هاي فاضلاب مسجد جامع را عوض خواهيم كرد، اما هنوز زمان مشخصي براي اين اقدام تعيين نشده است.

روابط عمومي تله كابين گنجنامه پاسخ داد:
تله كابين همدان با مجوزهاي دولتي احداث شده است
013878.jpg
گروه شهري: به دنبال درج مطلبي با عنوان «احداث تله كابين، ثبت جهاني گنج نامه را در يونسكو مبهم مي كند» به نقل از معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان، در روز شنبه مورخ ۲/۲/۸۵ روابط عمومي مجتمع تفريحي، توريستي ورزشي تله كابين گنجنامه جوابيه اي را ارسال كرده است كه در ذيل مي آيد:
بيان نقاط مثبت توسعه و رونق گردشگري بسيار است چه اين كه براساس مطالعات و گزارش شوراي جهاني سفر و گردشگري اين صنعت در جهان ۱۰۰ ميليون شغل و ۲ هزار ميليون دلار فروش در سال را به خود اختصاص داده كه كشورهاي در حال توسعه تنها ۱۰ درصد از آن بهره مي برند و اين سئوال اساسي كه چرا كشورهاي در حال توسعه چون ايران با وجود تنوع آب و هوايي كم نظير و جاذبه هاي تاريخي نه تنها تا به حال نتوانسته در اين صنعت موفق باشد بلكه در ايجاد زمينه هاي رفاهي جهت گردشگران داخلي نيز موفق نبوده است، همچنان مطرح است. در عين حال بسياري از كارشناسان بين المللي صنعت گردشگري معتقد هستند علت كندي رشد كشورهاي شرقي ازجمله ايران در اين خصوص ناتواني اين كشورها در همسويي با تحولات جديد و بهره گيري آنها از علوم و تجهيزات و فناوري جديد است. بدبيني، سوءظن نسبت به پديده هاي نو، بي برنامگي، راحت طلبي برخي مديران سيستم اداري و عدم به كارگيري مديريت كارساز و لايق در اين بخش تاكنون باعث شده كه برنامه ها و طرح هاي موفق كه متكي به كارشناسي هاي جدي است در نيمه راه عاطل مانده و به سرعت به سوي نابودي كشانده شوند، طرح هايي كه توانايي پاسخگويي به حجم قابل توجهي از معضلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور را دارند. از آن جمله مي توان به طرح مجتمع تفريحي، توريستي ،ورزشي و فرهنگي تله كابين گنجنامه اشاره نمود.
با بررسي مطالعات انجام شده طي سال هاي ۱۳۵۲ تا ۱۳۷۹ و به تبع آن مجوزهاي صادره از سازمان هاي مختلف استان همدان ازجمله سازمان ميراث فرهنگي، استانداري همدان، شهرداري همدان، ايرانگردي و جهانگردي، منابع طبيعي و... و بيان ديدگاه ها و نظرات موافق با اجراي اين طرح از جانب اكثريت مسئولان، مردم و گردشگران طي آمارگيري هاي به عمل آمده و نيز كارشناسي هاي آثار تاريخي، شهري، شهرسازي، معماري، هيدرولوژي، ژئوتكنيك و... به اين نتيجه مي رسيم كه منشاء برخي نظرات مخالف، گزارش ها و نقطه نظرات غيركارشناسي و گاهي مغرضانه از سوي برخي افراد با تكيه بر اطلاعات ناقص دريافتي از منابع دست چندم و بعضا كم دقت و منشعب از تعصبات خاص بوده است كه تماما تمركز روي نكات و پيامدهاي منفي و احتمالي آن هم بدون توجه به نكات مثبت اجتماعي، سياسي و فرهنگي طرح كه قطعا مهم تر از منافع اقتصادي آن خواهد بود،مي باشد. ازجمله مي توان به:
۱- افزايش رفاه زندگي مردم طبقه متوسط و پايين جامعه با احداث و بهره برداري از اين طرح و طرح هاي مشابه با تأسيسات جانبي از قبيل هتل، كافي شاپ، سالن هاي غذاخوري مناسب، مراكز فروش صنايع دستي، احداث سرويس هاي بهداشتي مناسب، كاشت درخت و احياي محيط زيست گياهي مجموعه و...
۲- امكان جذب توريست و گردشگر و به تبع آن رونق ديگر بخش هاي مرتبط
۳- جلوگيري از اتلاف منابع طبيعي با قانونمند كردن استفاده از اين منابع
۴- فعال كردن نيروهاي خنثي و تحرك نسل جوان با ايجاد فضاهاي ورزشي كوهستاني زمستاني
۵- جهت دهي فعاليت هاي كاذب به سمت شيوه هاي مناسب معيشتي به جاي دكه هاي زشت و بي تركيب موجود در حريم و محوطه گنجنامه
۶- ميل و رغبت فزاينده سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين صنعت
۷- معرفي بيشتر كتيبه هاي گنجنامه و ساماندهي و حفظ و احياي محوطه تاريخي گنجنامه از آسيب هاي احتمالي
۸- ايجاد و افزايش فرصت هاي شغلي
و ده ها مورد از اين امر اشاره نمود.
همچنين بايد اذعان كرد كه در زمان ورود بخش خصوصي به اين پروژه تمامي مجوزهاي مربوطه كه اشاره شد دريافت و حتي تجهيزات نيز خريداري و وارد كشور شده بود و با توجه به سياست هاي دولت مبني بر جذب سرمايه گذاران بخش خصوصي براي مشاركت در طرح ها از سرمايه گذاران بخش خصوصي در اين طرح دعوت به عمل آمد و لذا سرمايه گذار بخش خصوصي اين بخش با اعتماد به بخش دولتي و پس از اطمينان از وجود مجوزهاي مربوطه و حتي پس از واردات تجهيزات اقدام به مشاركت نموده است. در مورد عمر مفيد اين تجهيزات نيز بايد اشاره كرد كه اكثر قطعات اين سيستم از فولاد صنعتي ساخته شده و كابين ها، قفل ها و كابل هاي فولادي سيستم هاي بالابر بعد از سال ها استفاده قابل تعويض و جايگزيني است و نبايد تصور كرد كه بعد از گذشت اين زمان تمامي امكانات و قطعات اين سيستم ها بلااستفاده خواهد شد.
ثانيا در موقعيت فعلي با نگاهي گذرا به دره گنجنامه مي توان ساخت و سازهاي بي رويه اي كه آرام و خزنده رو به پيشرفت است را مشاهده كرد؛ روندي كه با تناسب رشد جمعيت شهري همچنان ادامه خواهد داشت و با احداث يا عدم احداث تله كابين اين معضلات برطرف نخواهد شد، گسترش دكه هاي زشت و بي تركيب در حريم كتيبه ها، تعداد زيادي دستفروشان بدون نظارت بر نحوه و چگونگي فروش اقلام خصوصا غذاي غيربهداشتي، ساخت و سازهاي بي رويه با معماري سليقه اي و مهم تر از همه نبود طرح مديريتي مناسب براي حفاظت از كتيبه ها. استفاده كنترل نشده و بدون برنامه ريزي از طبيعت به طور قطع اثرات تخريبي وسيع تري را دربرخواهد داشت تا احداث يك مجتمع با مديريتي واحد و براساس اصول كارشناسي شده فرهنگي و اجتماعي منطقه.
در رابطه با هيدرولوژي و خاك شناسي منطقه كارشناسان مربوطه و متخصص در اين زمينه مطالعات زيادي انجام داده و با احداث سازه هاي مربوطه نسبت به برخي احتمالات پيشگيري نموده اند و اين كه مطالعات لرزه خيزي اين ناحيه طبق آيين نامه هاي نظام مهندسي لحاظ شده و ضريب زلزله در منطقه گنجنامه در حداكثر آن توسط گروه مهندسان مشاور پيش بيني شده است و به همين دليل طراحي مسير، ارتفاع پايه ها و ظرفيت كابين ها نيز طبق استاندارد و دستورالعمل اتحاديه جهاني سيستم هاي بالابر كه در اروپا صادر شده انتخاب شده است. همچنين با تكيه به آمار و اطلاعات كارشناسي موجود بايد خاطرنشان كرد كه بيش از ۹۵ درصد تله كابين هاي موجود در مناطق كوهستاني و صعب العبور احداث شده اند كه شيب بسياري از آنها بيش از شيب منطقه احداث تله كابين گنجنامه است و اين مسئله از نظر علم مكانيك كاملا طبيعي و بلامانع است. در ضمن محاسبات دقيق انجام شده در خصوص بار ديناميكي، بار استاتيكي، شوك، شتاب و شتاب در بدترين شرايط جوي براي مسير و پايه ها كه توسط گروه مهندسان مشاور در ابتداي طرح محاسبه شده در اسناد شركت وجود دارد.
بايد خدمت معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان به عرض رساندكه اولا بيان اين مطلب كه احداث تله كابين باعث افزايش تعداد گردشگران مي شود امري بديهي است، اما نمي دانيم كجاي اين موضوع برخلاف سياست هاي دولت و رونق بخش گردشگري است. در عين حال كه كشورهاي ديگر براي جلب گردشگري و رونق اين صنعت از تمامي راهكارها استفاده مي نمايند كه بيان نمونه هاي آن در اين مقال نمي گنجد و مطمئنا كارشناسان و آگاهان امر واقف به اين موضوع هستند.
ثانيا احداث و اجراي يك پروژه يا طرح نياز به تأسيسات اجباري دارد. به عنوان مثال خانواده ها و گردشگراني كه در اين منطقه ،حال به هر دليلي كه حضور يافته اند با كدامين استدلال منطقي مي توان آنها را در كوهستان لم يزرع به حال خودشان رها كرد آيا مشكل تشنگي و گرسنگي، استراحت و ديگر نيازهاي طبيعي اين افراد به خودشان مربوط مي شود ؟درحالي كه براي احداث يك آپارتمان تجاري يا مسكوني قوانين تأكيد مي كنند حداقل امكانات رفاهي از قبيل پاركينگ، دستشويي و حداقل تراكمي جهت فضاي باز در نظر گرفته شود. حال آقاي توتونچيان پاسخگو باشند كه چگونه انتظار دارند يك پروژه بدون اين حداقل امكانات احداث شود؟ آيا اصولا اين عمل غيركارشناسي، غيرقانوني و غيراخلاقي نيست؟ آيا جز اين نيست كه جنابعالي توپ كم كاري ها و سهل انگاري هاي خود را در رابطه با حفظ آثار تاريخي همچون كتيبه هاي گنجنامه كه به علت عدم رسيدگي، ساماندهي و توجه معاونت تحت مديريت شما در حال نابودي است به زمين تله كابين مي اندازيد تا بدينوسيله بر كم كاري خود سرپوش بگذاريد،در عين حال كه خود بهتر مي دانيد بهره برداري از اين پروژه چه نتايج مثبتي ازجمله در حفظ آثار مذكور متواتر است و اما بيان اين مطلب كه افزايش جمعيت گردشگر باعث تخريب كوهستان مي شود نيز اولا توهين به گردشگران و مردم فهيم و دوستدار طبيعت است، ثانيا با پيشرفت صنعت و ارتقاي سطح دانش بشري بيان اين مطالب آدمي را به ياد افكار قرون وسطي و عصر رنسانس مي اندازد چراكه اگر نشود با ايجاد امكانات و استفاده از تجهيزات و تأسيسات،سيستم هاي دفع فاضلاب و... را در مناطق مختلف كشور ايجاد و مهار نمود كه بايد بحث صنعت گردشگري و حتي ديگر صنايع را كه باعث پيشرفت كشور، رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال است بنا به اين دلايل به بايگاني سپرد.
در آخر پيشنهاد مي گردد با توجه به موافقت افكار عمومي اكثريت مردم و مسئولان فهيم همدان و با در نظر گرفتن تمامي جوانب چه مثبت چه منفي به دور از سلايق شخصي و غيركارشناسانه ما را در ارائه و اجراي هرچه بهتر اين طرح كه مطمئنا به نفع اشتغال، گردشگري، آثار تاريخي گنجنامه و مردم اين منطقه است، ياري نماييد.

چشم انداز
013875.jpg
پس از جنجالي كه جهان نما برپا كرد، اكنون دوران آرامش اين برج است. مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهرداري اصفهان به مردم اطمينان داده اند كه اين برج تعديل مي شود و چند ماهي است كه رسانه ها نيز آرام مانده اند تا اختلالي در تفاهمات صورت گرفته ايجاد نكنند.
ورود كارشناسان يونسكو به ايران و بازديد آنها از جهان نما مي تواند اين اطمينان خاطر را كه تعديل برج جهان نما به درستي صورت مي گيرد بيشتر كند. البته بد نيست نمايندگان يونسكو كه تا اصفهان مي روند، نگاهي هم به ساير بناهاي تاريخي اين شهر بيندازند و از نقشه مترو و آينده چهار باغ مطلع شوند.
شهردار اصفهان در آخرين مصاحبه خود نيز اطمينان داده است كه مترو خطري براي چهار باغ محسوب نمي شود. بايد اميدوار بود كه تجربيات تلخ اصفهان تكرار نشود.
عكس:گلناز بهشتي

حريم امامزاده عقيل تعيين مي شود
013869.jpg
حريم امامزاده عقيل كه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است، مشخص مي شود.
روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان اعلام كرد: از سال۱۳۸۴ فعاليت هاي پژوهشي و استحفاظي براي جلوگيري از تخريب امامزاده عقيل صورت گرفته است و در سال جاري درصدد هستيم كه تعيين حريم و مرمت آن را در دستور كار خود قرار دهيم.
محوطه تاريخي امامزاده عقيل در حاشيه غربي ياسوكند، ۷۵كيلومتري شمال بيجار، در استان كردستان واقع شده و به نظر مي رسد از دوره هاي تاريخي پيش از اسلام مورد توجه بوده است. در بررسي هاي سطحي اين محوطه، سفالينه هاي ساساني نيز شناسايي شده است، ولي به علت محدوديت مطالعات و پژوهش ها، اطلاعات كافي از وضعيت دقيق آثار پيش از اسلام در اين منطقه در دست نيست.اين بنا داراي نقشه چهارضلعي است كه ابعاد خارجي آن ۳۳/۹در ۲۵/۹ متر است. مصالح به كار رفته در آن شامل بلوك هاي سنگي در پايه و آجر و ملات گچ در بخش هاي بالايي است. بنا داراي دو ورودي و ضلع غربي و شرقي است كه امروزه ورودي غربي آن مسدود و ورود و خروج تنها از طريق ورودي شرقي انجام پذير است. اهميت اين بنا كه آن را جزو مهم ترين بناهاي موجود در استان معرفي مي كنند، در تزئينات منحصر به فرد، آجركاري و كتيبه هاي كوفي آن است. پژوهشگران براساس نوع تزئينات و شكل نقشه، بناي امامزاده عقيل را با بناهاي همدوره ديگر نظير گنبد سرخ مراغه و بقعه پير تاكستان قابل مقايسه مي دانند.

آغاز دومين فصل كاوش محوطه باستاني شمشيرگاه قم
013857.jpg
ايسنا:سرپرست هيات كاوش محوطه  باستاني «شمشيرگاه» قم از آغاز فصل دوم كاوش آن محوطه در مهرماه سال جاري با اعتبار پيشنهادي ۳۰ ميليون تومان خبر داد.
محوطه  شمشيرگاه بيش از هر چيز به  دليل وجود قلعه اي باستاني مربوط به دوره  تاريخي عصر آهن اهميت دارد. اين قلعه از نمونه هاي كمياب معماري اين دوره  تاريخي به شمار مي رود.
حميد فهيمي اظهار داشت: اهميت دوره  تاريخي عصر آهن به اين دليل است كه در اواخر هزاره  دوم و اوايل هزاره  اول پيش از ميلاد، در تاريخ ايران تحولات زيادي صورت گرفته است؛ از آن جمله، ورود اقوام تازه وارد به ايران است كه عده اي معتقدند آنها آريايي بوده اند.
به علاوه، گورستان در دوران عصر آهن از بخش هاي مسكوني جدا بوده است و سفال هاي مربوط به اين دوره از نخودي منقوش به خاكستري تغيير رنگ يافته اند. همچنين در آن دوره  تاريخي، استفاده از ظرف هاي فلزي افزايش يافته و ساخت پيكرهاي حيواني نسبت به گذشته زيادتر شده است. اين باستان شناس افزود: نمونه هاي ظرف ها و گورستان هاي دوره  عصر آهن در شمال،  شمال غرب و مركز فلات ايران ديده شده اند؛ اما معماري اين دوره به دليل نوع زندگي مردم كه به يكجا نشيني و معماري پايبند نبوده اند، بسيار كمياب است.

كاهش ۴۰ درصدي مصرف سوخت
در صورت اجراي مقررات ملي ساختمان
013881.jpg
اجراي مبحث ۱۹مقررات ملي ساختمان كاهش مصرف سوخت در ساختمانهاي كشور را به دنبال دارد.
مهندس رسول آخرتي ،مدير بخش ساختمان سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در گفت وگو با خبرگزاري موج افزود: سازندگان واحدهاي مسكوني همواره بر اين باورند كه اجراي مبحث ۱۹مقررات ملي ساختمان، افزايش قيمت تمام شده ملك را به دنبال دارد كه اين امر صحت ندارد.
وي تاكيد كرد: اجراي مقررات ملي ساختمان ،صرفه جويي در مصرف انرژي را به دنبال دارد و با در نظر گرفتن پنج درصد افزايش هزينه ساخت در مقابل ۴۰درصد كاهش مصرف انرژي اين امر مورد تائيد قرار مي گيرد كه اجراي اين مبحث هزينه بر نيست بلكه يك سرمايه گذاري محسوب مي شود.
وي با يادآور شدن اين موضوع كه اجراي اين مبحث از مقررات ملي ساختمان از سال گذشته براي كليه ساختمانهاي دولتي و خصوصي تهران اجباري شده است اظهار داشت: طي هشت سال آينده اجراي اين مقررات براي كل شهرها و روستاهاي كشور اجباري مي شود.

آموزش حفاظت از ميراث خانوداگي
013872.jpg
همزمان با هفته ميراث فرهنگي، مراسمي با عنوان «حفاظت ميراث خانوادگي» در پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار فرهنگي و تاريخي برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، رئيس پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار فرهنگي و تاريخي ضمن بيان اين مطلب گفت: حفاظت ميراث خانوادگي بحث بسيار مهمي است كه با هدف نگهداري صحيح آثار فرهنگي و تاريخي توسط خانواده ها مطرح شده است.
«عبدالرسول وطن دوست» افزود: با اين هدف همزمان با هفته ميراث فرهنگي سلسله سخنراني هايي به همراه نمايش فيلم در خصوص نحوه نگهداري از آثار تاريخي و فرهنگي در پژوهشكده حفاظت و مرمت تدارك ديده شده است و طي فراخواني از نمايندگان قشرهاي مختلف جامعه دعوت مي كنيم تا در اين سخنراني ها شركت داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: اين برنامه ها نقش بسيار شاياني در حفاظت و نگهداري از آثار تاريخي ايفا مي كند و با نفوذ در خانواده هاي ايراني مي تواند تأثيرات بسياري در بخش حفاظت از كل آثار فرهنگي و ملي كشور داشته باشد.هفته ميراث فرهنگي و گردشگري از ۲۸ ارديبهشت ماه آغاز مي شود.

هوا
013884.jpg
013863.jpg
013866.jpg
013860.jpg
هوا

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |