دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۹ - May 8, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
عالي ترين مايه مجد و شرف آدمي، حسن خلق است.
نهج البلاغه ص ۱۰۹۴
امروز با حافظ
شب نشين كوي سربازان و رندانم چو شمع
در وفاي عشق تو مشهور خوبانم چو شمع
بس كه در بيماري هجر تو گريانم چو شمع
روز و شب خوابم نمي آيد به چشم غم پرست
داوران ششمين دوسالانه ادبي دانشجويي:
آثار دانشجويان به سمت ساختارشكني مي رود
001410.jpg
گروه ادب و هنر: داوران ششمين دوسالانه ادبي دانشجويان سراسر كشور معتقدند، آثار رسيده به اين جشنواره نشان مي دهد كه اين آثار اصالت را به خلاقيت و شكل شكني داده اند. مهران حسن زاده _ مديركل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و دبير بخش محتوايي جشنواره در نشست خبري صبح ديروز با اشاره به ارزيابي ارائه شده از آثار گفت: در دوره چهارم، داوران جشنواره _ مرتضي كاخي، شمس لنگرودي و عبدالحسين فرزاد _ معتقد بودند مايه هايي از نااميدي در شعر دانشجويان وجود دارد. در دوره پنجم اين اعتقاد وجود داشت كه آثار به طرف فرم و تكنيك رفته اند.
پيمان ادب آموز _ دبير جشنواره _ نيز در اين نشست گفت: در مراسم اختتاميه ششمين دوسالانه ادبي دانشجويان سراسر كشور از محمدرضا شفيعي كدكني، جمال ميرصادقي و ابراهيم يونسي تجليل مي شود.
وي با اشاره به اضافه شدن بخش ويژه شعر محلي در كنار ديگر بخش ها ازجمله شعر آزاد، شعر كلاسيك، داستان كوتاه، نقد و پژوهش ادبي و طنز، گفت: بخش ترجمه را در اين دوره، به خاطر نداشتن معيار درست ارزش گذاري، حذف كرده اند.
همچنين تعداد آثار رسيده به جشنواره، دو هزار و ۸۵۳ عدد عنوان شد كه پس از داوري مقدماتي، در دو مرحله، توسط برگزيدگان المپيادهاي ادبي و جشنواره خوارزمي، در نهايت، آثار راه يافته به مرحله نهايي به اين شرح اند: شعر كلاسيك:  ۷۵۴ عنوان، شعر آزاد: ۹۰۵ عنوان، داستان كوتاه: ۱۷۷ عنوان، نقد و پژوهش: ۴۴ عنوان، و طنز ۷۷ عنوان.
در بخش ويژه نيز ۳۳ شعر تركي، ۲۹ شعر كردي، ۱۰ شعر مازندراني و شعرهايي به زبان هاي لري، تالشي و تركمني رسيده اند.
داوري نهايي آثار نيز به اين ترتيب انجام شده است: شعر كلاسيك: مظاهر مصفا، صابر امامي و مصطفي عليپور، شعر آزاد: شمس آقاجاني، حسين عابدي و مصطفي عليپور، داستان كوتاه: سعيد اسدي، قاسم كشكولي، خسرو حمزوي، طنز: ابوالفضل زرويي نصرآباد، منوچهر احترامي و مسعود كيمياگر و نقد و پژوهش: فرزان سجودي، مصطفي عليپور و اميرعلي نجوميان.
مراسم اختتاميه اين جشنواره روز پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود.

شهرستاني ها جوايز جشنواره نماز را درو كردند
گروه ادب و هنر: مراسم پنجمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني نماز و نيايش با حضور قائم مقام سازمان صدا و سيما، معاون برنامه ريزي و نظارت سازمان و دبير ستاد اقامه نماز در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما با معرفي آثار برتر به كار خود پايان داد.
تقي پور دبير ستاد اقامه نماز در اين مراسم با اشاره به افق رسانه ملي در ترويج فرهنگ نماز گفت: توليدات فعلي راديو و تلويزيون دليل متقني است كه رسانه ملي در انجام رسالت خود در ترويج نماز موفق بوده است. علاوه بر آن رشد بيست درصدي توليدات در سال ۸۴ نسبت به سال ۸۳ نشان دهنده اين مسئله است.
در ادامه مراسم، قائم مقام سازمان صدا و سيما نيز با اشاره به توليدات راديويي و تلويزيوني در زمينه نماز گفت: بايد سوژه هاي جذاب با همفكري افراد خوش ذوق و آشنا به رسانه در زمينه نماز و نيايش توليد شود و از طرحهاي جذاب حمايت مالي كنيم، در اين زمينه مي توانيم از مشاركت نهادهاي گوناگون نيز بهره مند شويم همچنين بايد از هنرمندان برجسته براي ساخت برنامه هايي با موضوع نماز دعوت به كار كنيم.در خاتمه مراسم نيز قلي زاده، نماينده هيات داوران جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني نماز درباره ارزيابي توليدات ارسالي گفت: از ميان ۳۰ اثر ارسالي به جشنواره توليدات راديويي در زمينه تركيبي ساده، نمايش، ميزگرد، كودك و نوجوان، سرود، آرم با موضوع نماز و نيايش هيات داوران ۱۴ اثر را شايسته تقدير دانست و به عنوان آثار برتر معرفي كرد.از ميان آثار برتر راديويي مي توان به ۱۴ اثر اشاره كرد كه در اين ميان آذربايجان شرقي با دريافت ۵ جايزه در ميان مراكز استاني صدا و سيما در صدر جدول قرار گرفت. علاوه بر آن از ميان توليدات تلويزيوني نيز ۱۰ اثر مورد تقدير هيات داوران جشنواره قرار گرفت كه مركز استاني يزد با دريافت ۲ جايزه در صدر توليدات تلويزيوني مراكز استاني قرار گرفت.

پيشنهاد دانشگاه تهران
مولوي شناس آمريكايي مدرك دكترا مي گيرد
001413.jpg
ايسنا : نشست خبري اعطاي دكتراي افتخاري به پروفسور كلمن باركس - مولوي شناس و شاعر آمريكايي - صبح ديروز در سازمان مركزي دانشگاه تهران برگزار شد.
در اين نشست، سيداحمدرضا خضري - مدير كل روابط عمومي و مشاور رئيس دانشگاه تهران - درباره اين مراسم، توضيح داد: پرفسور كلمن باركس مترجم شعرهاي مولوي است كه به توصيه استادش، آنها را ترجمه كرده است.وي در سال ۱۹۷۶ اولين بخش شعرهاي مولوي را ترجمه كرد، اما بخشي كه او را به شهرت رساند، ترجمه ديوان  مولوي در سال ۱۹۹۷ بود كه به انگليسي چاپ شد.
دانشگاه تهران نيز با توجه به اين موضوع و كاري كه او براي فرهنگ ايران انجام داده است، به او دكتراي افتخاري اعطا خواهد كرد.
كساني چون حافظ، سعدي، ويكتور هوگو و... درست است كه جزو افتخارات يك ملت هستند، ولي در عين حال، جهاني هم هستند. از انديشه هاي مولوي هم برمي آيد كه او مردي جهان وطني است.
خضري گفت: كسي ترديد ندارد مولوي در ايران فرهنگي سده هاي نخستين اسلامي زاده شده است و كسي نيز ترديد ندارد كه پرورش اوليه او در ايران صورت گرفته و هنگام حمله مغول به آسياي صغير مهاجرت كرده، در آن جا زيسته و بدرود حيات گفته است؛ ولي ايراني بودن و تعلق او به ايران را از طريق زبان او، مي توان شناخت.وي تأكيد كرد:  مولوي تمام شعرهايش را به زبان فارسي، معدودي را به عربي و بسياري معدودتر را به زبان تركي سروده است؛ به خاطر چند بيت، او را به تركيه نمي توان متعلق دانست. مسلمانان، جهان اسلام را وطن خود مي دانستند، و به اين دليل، مولوي وقتي به تركيه مهاجرت مي كند، آن جا را وطن خود قرار مي دهد؛ اما او به يك ملت محدود نيست، بلكه به همه جهان تعلق دارد.
مراسم اعطاي دكتراي افتخاري به پروفسور كلمن باركس - مولوي شناس و شاعر آمريكايي - ۲۷ ارديبهشت ماه از ساعت ۱۰ در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

توليد آثاردرجه الف در رسانه ملي كاهش يافته است
گروه ادب وهنر:كاهش بودجه صدا و سيما در سال ۸۵ تبعاتي را در پي داشته است.
رئيس سازمان صدا و سيما، درباره توقف اعتبار فيلم هاي سينمايي گفت: ساخت فيلم هاي ۳۵ ميلي متري به دليل آن كه اعتبار بيشتري را طلب مي كرد متوقف كرده و توليد فيلم هاي ويدئويي را در اولويت گذاشته ايم، چراكه يك دهم هزينه توليد يك فيلم سينمايي صرف ساخت آنها مي شود.
وي در ادامه افزود: توليد برنامه هاي درجه الف و ب به عنوان توليدات برتر رسانه ملي از سال ۷۶ تا سال ۸۳ به طور مداوم كاهش يافته است. توليد برنامه هاي درجه الف سازمان مرتباً در طول ۸ سال گذشته كاهش پيدا كرده تا به يك دوم توليد برنامه هاي درجه الف در سال ۷۶ رسيده است، اين اتفاق براي برنامه هاي درجه ب نيز افتاده است و ۱۰ سال است كه اين سير ادامه دارد.

حسين كسبيان در قطعه هنرمندان آرام گرفت
واحد مركزي خبر: مراسم  تشييع  پيكر حسين  كسبيان  هنرمند سرشناس  تئاتر، تلويزيون  و سينما ديروز با حضور هنرمندان ، برخي مسئولان  فرهنگي  هنري ، مردم  هنردوست  و خانواده  آن مرحوم  از مقابل  خانه  هنرمندان  برگزار شد. در اين  مراسم  برخي از كارگردانان  و هنرمندان  ازجمله  بهمن  فرمان  آرا و ايرج  راد در سخناني به  ويژگيهاي  اخلاقي و رفتاري  آن مرحوم  اشاره  و فقدان  او را براي  جامعه  هنري  بسيار غم  انگيز توصيف  كردند. پيكر حسين  كسبيان  پس  از تشييع  به  بهشت  زهرا منتقل  و در قطعه  هنرمندان به  خاك  سپرده  شد.
حسين  كسبيان  از بازيگران فعال  و بنام  هنرهاي  نمايشي  بود كه  در حدود ۵دهه  كار هنري  در بيش  از۸۰ فيلم ، مجموعه  تلويزيوني و نمايشي، ايفاي  نقش كرد كه  مجموعه  هاي  تلويزيوني سلطان  و شبان ، آرايشگاه  زيبا، سايه  همسايه و نمايش  هايي چون  غروب  در درياي  غريب  و الونيك  از جمله  آنها بود.
آخرين  حضور زنده  ياد كسبيان  در عرصه  بازيگري ، نقش آفريني در نمايش  الموت  بود كه  حدود دو سال  پيش  در تئاتر شهر روي  صحنه  رفت.
 حسين  كسبيان  پنجشنبه  شب  گذشته  در سن  ۷۳ سالگي  دارفاني را وداع  گفت.  مراسم  گراميداشت  آن مرحوم  سه  شنبه  ۱۹ ارديبهشت  از ساعت ۳۰/۱۷تا ۱۹ در مسجد النبي  واقع  در كارگر شمالي، برگزار مي شود.
در همشهري روز شنبه تاريخ تشييع جنازه زنده ياد كسبيان به نقل از ايرنا روز يكشنبه ۱۸ ارديبهشت به چاپ رسيده بود كه درست آن يكشنبه ۱۷ ارديبهشت بود.

كوتاه از هفت هنر
ظرفيت هاي سينماي مستند : نشست تخصصي ظرفيت هاي سينماي مستند براي تبيين سجاياي پيامبر اعظم(ص) برگزار مي شود. در اين نشست كه ۵/۱۰ صبح روز سه شنبه ۱۹ ارديبهشت در «سراي اهل قلم» نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برپا مي گردد، محمدرضا اصلاني پژمان لشكري پور، مرتضي رزاق كريمي و نادر طالب زاده پيرامون ظرفيت هاي سينماي مستند در تبيين سجاياي عاليه پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) سخنراني و تبادل نظر و بحث خواهند كرد .
عكاسان برگزيده:عكاسان برگزيده در اولين نمايشگاه سالانه عكس خبري دوربين نت، مصطفي حقگو، احسان رأفتي و مازيار نيك خلق به عنوان نفرات اول تا سوم برگزيده شدند.همچنين دربخش ديگري از اين نمايشگاه ، حسين فاطمي  به عنوان عكاس فعال، ميلاد پيامي عكاس ورزشي و بابك برزويه عكاس هنري مورد تقدير قرار گرفتند.
سنت و تجدد :از ۱۸ تا ۲۶ ارديبهشت ماه نمايشگاه «سنت و تجدد در صنايع دستي» در نگارخانه تهران برپا مي شود. در اين نمايشگاه خلاقيت ها و هنرنمايي هاي دوازده تن از هنرمندان كشور در زمينه سفال، چوب، شيشه، باتيك و... در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
شام عروسي:«شام عروسي» به گفته وحيدزاده آماده نمايش است و طبق صحبتهايي كه پخش كننده آن انجام داده است اوايل تيرماه در اكران تابستاني به نمايش درخواهد آمد.اين فيلم كه ابتدا قرار بود عيد نوروز اكران شود، آخرين پروژه وحيدزاده بعد از «معادله» است، روايتي طنز از ماجراي برگزاري يك عروسي بزرگ و با شكوه اما بدون پول را به تصوير مي كشد.
001416.jpg
جشنواره پوستر مميز:نخستين جشنواره پوستر مرتضي مميز در مشهد برگزار مي شود. اين جشنواره چهار تا نهم خرداد در نگارخانه ميرك اين شهر برگزار خواهد شد و شركت كنندگان تا پايان ارديبهشت ماه فرصت دارند آثارشان را با موضوع مرتضي مميز، به جشنواره ارسال كنند.
آخرين جشن در سايه:«آخرين جشن» نوشته و كار حميد ابراهيمي اواخر ارديبهشت ماه در تالار سايه به روي صحنه مي رود.اين نمايش داستان گروهي است كه همچون رابين هود تصميم مي گيرند تا حق فقرا را از متمولين ظالم گرفته و به خودشان برگردانند، ولي دراين بين يكي از آنها به اين گروه خيانت مي كند.
يك فنجان چاي:مجيد واشقاني فيلم «يك فنجان چاي در شهر» را با مضموني پليسي امروز در سعادت آباد تهران كليد زد. فيلم «يك فنجان چاي در شهر» اثري پليسي است درباره جواني شهرستاني كه به خاطر رفاه و زندگي بهتر به تهران مي آيد و درگير كارهاي خلاف مي شود. كل تصويربرداري فيلم در تهران در مدت ۴۵ روز انجام مي شود.

با رهبري در نمايشگاه
عكسبرداري از زندگي
هيچ بياني نمي تواند تاريخ را مثل داستان و قصه بيان كند. وقتي درباره تاريخ با زبان غيرهنري حرف مي زنيم، مثل اين است كه از فاصله ده هزار پايي زمين، از شهري عكس برمي داريم. طبيعتاً ابعاد شهر و خيابان هاي اصلي شهر هم پيداست. اما در آن جا آدمها چه كار مي كنند؟ خوبند؟ بدند؟ فقيرند؟ غني اند؟ راحتند؟ خوابند؟ دعوا مي كنند؟ مي رقصند؟ اصلا هيچ چيزي معلوم نيست. تاريخ از آن بالا، از ده هزار پايي، شهري را عكسبرداري مي كند و به ما نشان مي دهد. يك وقت هست كه شما وارد يك شهر مي شويد. البته همه كوچه هاي شهر را نمي توانيد ببينيد. اما دو، سه كوچه شهر يا خيابان شهر را مي رويد. با افرادش حرف مي زنيد و از خانه ها عكس برمي داريد، از اتاقها، از اسباب بازي بچه ها، از بوسيدن يك فرزند توسط مادرش... همه اينها را ترسيم مي كنيد و در يك عكس جلوي ما مي گذاريد. البته يك كوچه است. دو خيابان است _ همه شهر نيست _ اما مي شود آن را تعميم داد... اين زبان هنر از تاريخ است. قصه اين است.
بيانات در ديدار با وزير و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
۳۱/۲/۷۵

برگي از تاريخ
پايان جنگ جهاني دوم
جنگ جهاني دوم كه بر اثر فزون طلبي هيتلر با تصرف اتريش در قاره اروپا و قسمتي از قاره آفريقا و آسيا آغاز شده بود، در اين روز پايان يافت. اين جنگ در مقايسه با جنگ جهاني اول در حقيقت يك پديده وحشتناك جهاني بود و اين نبرد بزرگ نه تنها در اروپا، بلكه در آن سوي اقيانوس آرام، در سراسر شرق آسيا و در بخش هايي از قاره آفريقا به وقوع پيوست و دايره جنگ در دريا و خشكي شعله ور گرديد. جنگ جهاني دوم صدمات جبران ناپذيري را بر بشريت وارد آورد كه برخي آسيب هاي آن با گذشت بيش از نيم قرن، هنوز دامنگير بشريت مي باشد. آمار نشان مي دهد كه حدود ۱۰۰ ميليون نفر مرد و زن براي اين جنگ بسيج شده بودند. از اين ميان، چهل ميليون نفر از آنان يعني به طور متوسط روزانه ۲۵ هزار نفر به چنگال مرگ افتادند.
درگذشت رشيد ياسمي
غلامرضا رشيد ياسمي متخلص به رشيد در سال ۱۲۷۴ شمسي در كرمانشاه بدنيا آمد. پس از گذراندن تحصيلات ابتدايي در زادگاه خود و مدرسه سن لوئي تهران، بر اثر ذوق فطري و مؤانست با استادان فن خصوصاً ملك الشعراء بهار به سرودن شعر پرداخت و سپس به استادي دانشكده ادبيات و عضويت فرهنگستان ايران نائل آمد. او با همكاري ملك الشعراي بهار، اديب و شاعر آن زمان، مجله دانشكده را تأسيس كرد و آنگاه به عضويت انجمن ادبي ايران درآمد. رشيد ياسمي در اين مجله و در روزنامه هاي ديگر آن دوران همچون نوبهار، آينده و ارمغان آثار و نوشته هاي خود را منتشر مي كرد و به علت انتشار مقالات ادبي و انتقادي در روزنامه شفق سرخ، شهرت بسزايي يافت. وي با فراگيري زبان هاي فرانسه، پهلوي، عربي و انگليسي كتب بسياري اعم از ترجمه و تأليف را به سرمايه فرهنگي كشور افزوده است كه از بين آنها مي توان به كتب تاريخ ملل و نحل، آيين نگارش و تاريخ ادبيات معاصر اشاره نمود. اين استاد توانا همچنين كتبي نظير ايران در زمان ساسانيان، تاريخ ادبيات ايران و تاريخ عمومي را ترجمه كرد. رشيد ياسمي، در شاعري، سبك قدما را به كار بسته و شعر را در نهايت سلامت مي سرود. وي مدتي در وزارت فرهنگ و دارايي، در پست هاي حساس بود و سپس در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران به تدريس تاريخ پرداخت. استاد رشيد ياسمي در اسفند ماه ۱۳۲۷ شمسي در حين سخنراني دچار سكته ناقص گرديد و مدتي در بيمارستان بستري بود، تا اينكه در هجدهم ارديبهشت سال ۱۳۳۰ شمسي، پس از يكسال بيماري، در ۵۶ سالگي چشم از جهان فرو بست.

بهارستان
باطن
در گرمابه شدم و آبي بود، فراگذاشتم. جواني چون ماه از گوشه گرمابه آواز داد كه: تا چند آب بر ظاهرپيمايي؟ يك راه آب به باطن فروگذار.
*تذكره الاوليا- عطار نيشابوري

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
رسيدن
بازي مي كردند. سرخوش و شاد، صداي خنده هاشان تمام باغ را پر كرده بود.
هريك سبدي پر از گل در دست داشتند و بر سر و روي هم مي پاشيدند.
- اگه گفتي امروز روز چندمه؟
دختر كوچك موهايش را كناري زد و گفت: نمي دونم، خيلي گذشته.
- يادته مي  گفتي دلم براي مامانم تنگ شده؟ اونجا رو نگاه كن.
سربرگرداند؛ مادر با لبخندي دلنشين او را مي نگريست.
- قاب كردم بابا، ببين خوشت مي ياد؟ پسر جوان پيش آمد و قاب عكس را به پدر داد. كمي بعد، صداي هق هق مرد برخاست و قاب عكس زن روي ديوار كنار قاب عكس دختركي زيبا جاي گرفت.
نازيلا ديژن

گشتي در دنياي خبرها
پدر هزار كودك
برلين: يك مرد ۵۶ ساله آلماني كه قبلاً يكي از سياستمداران فعال اين كشور بود و هم اكنون در پاراگوئه زندگي مي كند قصد دارد پدر رسمي هزار كودك خارجي شود تا اينكه آنها بتوانند از تمام امكانات و خدمات اجتماعي آلمان بهره مند شوند. وي تا كنون ۳۰۰ كودك را در سراسر جهان شناسايي كرده است. بر اساس قوانين آلمان هر شهروند آلماني مي تواند سرپرستي يك كودك را برعهده بگيرد به شرطي كه والدين اصلي كودك با آن مخالف نباشند.
مادري كه فرزندش را معتاد كرد
فيلادلفيا: يك مادر در آمريكا به معتاد كردن فرزند ۱۳ ساله اش اعتراف كرد. از دو سال قبل وي پسر خود را ملزم كرده بود بلافاصله پس از ورود به منزل تكاليف مدرسه را انجام دهد. پاداش پسر بچه براي انجام تكاليف مدرسه اش استفاده از مواد مخدر همراه با مادر بود. در واقع هر زمان كه تكاليف مدرسه اين پسربچه به پايان مي رسيد همراه با مادر ماري جوآنا مي كشيد.
فروش منزل با لاك پشت
لندن: يك لاك پشت از زمان پايان جنگ جهاني دوم تا كنون در يك ويلاي ۵ اتاق خوابه در شهر لندن زندگي مي كند و هم اكنون كه مالك اين ويلاي گرانقيمت قصد فروش آن را دارد، براي اين ملك ۵۰۰ هزار يورويي شرط تعيين كرده است. خريدار بايد قول بدهد كه لاك پشت را پس از خريد خانه در اين مكان حفظ كند. صاحبخانه حتي در كنار آگهي فروش اين منزل تصوير لاك پشت را چاپ كرده است.
انبار بنزين هاي سرقتي
واشنگتن: يك كارمند ۴۴ ساله در آمريكا براي مقابله با قيمت بالاي بنزين،سوخت دزدي انبار مي كرد. وي در تاريكي شب با باز كردن قفل پاركينگ اداره اي كه در آن كار مي كرد وارد انبار مي شد و ۵۶ گالن را مملو از بنزين مي كرد. سپس اين گالن ها را پشت وانت گذاشته و به سوي منزل روانه مي شد. يك شب به طور اتفاقي پليس به او مشكوك شده و پس از بازجويي از راننده متوجه مي شود كه او هر شب به سرقت بنزين پرداخته و سوخت سرقتي را در منزلش انبار مي كرد.
ركوردشكني مادران
مانيل: مادران شيرده در فيليپين ركورد شير دادن همزمان به كودكان را شكستند. در اين ركورد شكني ۳۷۳۸ مادر همراه با كودكان خود در يك مكان مشخص گرد هم آمدند و به صورت همزمان و به مدت يك دقيقه به فرزندانشان شير دادند. ركورد قبلي متعلق به كاليفرنيا با ۱۱۳۵ مادر شيرده بود.

گل و گياه
گل مصفا
001407.jpg
نام علمي: Inula Magnifica
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي با ساقه هاي افراشته و توده اي از برگهاي سرنيزه اي تا بيضوي كه داراي ظاهري زبر و خشن هستند. گلهاي بزرگ و زرد رنگ آن در آخر تابستان در انتهاي ساقه هاي حامل برگها ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۸/۱ و گستردگي آن به يك متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب، بهتر است جهت حفظ گياه از قيم استفاده شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |