دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۹ - May 8, 2006
مسئوليت تازه تكنوكرات كهنه كار
كرباسيان، مجري بورس نفت ايران شد
001323.jpg
گروه بورس: مهدي كرباسيان مسئوليت راه اندازي بورس نفت ايران را بر عهده گرفت. پيش از اين محمدجواد عاصمي پور به دلايل نامعلومي از سمت خود به عنوان مجري بورس نفت استعفا داده بود.
ظرف دو هفته اخير تعلل مقام هاي مسئول در تأسيس بورس نفت به بحث روز محافل اقتصادي تبديل شده بود. حتي در يك مورد استثنايي كميسيون انرژي مجلس به وزارت نفت براي اجراي اين طرح يك ماه مهلت داد.
مهدي كرباسيان كه از ديروز سكان هدايت بورس در حال تأسيس نفت ايران را بر عهده گرفته، از مديران اجرايي باسابقه در دولت هاي هاشمي رفسنجاني و خاتمي است. او در دهه ۷۰ با حضور در سازمان تأمين اجتماعي تحولي اساسي در آن به وجود  آورد و پشتوانه مالي عظيمي براي ادامه حيات اين سازمان ايجاد كرد. كرباسيان در دولت اول خاتمي رئيس كل گمرك ايران بود. در اين بخش نيز كرباسيان در قامت يك مدير موفق ظاهر شد و با منسوخ ساختن روش هاي سنتي، چهره گمرك ايران را مدرن كرد. او در زمان حضور طهماسب مظاهري در وزارت اقتصاد، معاون كل وزير اقتصاد شد. كرباسيان در دو سال اخير مديريت سازمان ها و شركت هايي را در مجموعه وزارت نفت در دست داشته است. به باور ناظران  آگاه، انتخاب اين تكنوكرات كهنه كار به عنوان مجري بورس نفت ايران، نشان دهنده عزم جدي وزارت نفت براي پيشبرد اين هدف است.
منافع بورس نفت
ديروز دبير شوراي عالي مناطق آزاد نخستين فردي بود كه از انتصاب مهدي كرباسيان به عنوان مجري بورس نفت خبر داد. حسين صادق عابدين در گفت وگو با فارس، با اشاره به تشكيل جلسه اي با كميسيون انرژي مجلس در خصوص بورس نفت اظهار داشت: در اين جلسه بحث هايي همچون بورس نفت و دلايل تعويق تشكيل اين بورس مطرح و بررسي شد. تشكيل بورس نفت منافع اقتصادي بسياري را جذب كشور مي سازد و از يك جانبه گرايي هايي در وزارت نفت جلوگيري مي كند و دست وزارت نفت را به منظور شفاف سازي معاملات نفتي باز مي گذارد.
صادق عابدين با اشاره به مذاكرات مفصل كميسيون انرژي مجلس در خصوص بورس نفت افزود: اعضاي شركت كننده در اين جلسه گزارش هاي مفصلي ارائه دادند و تقريباً همه معتقد بودند، بورس نفت منافع اقتصادي و امنيتي براي كشور تأمين مي كند.
وي با بيان اين مطلب كه متأسفانه در روش اجرايي بورس نفت خللي ايجاد شده بود افزود: پس از جلسه اي كه وزيران نفت و اقتصاد با يكديگر داشتند مديريت اجرايي بورس نفت تغيير كرد و بر اين اساس مقرر شد در هيأت مديره نيز تغييراتي اعمال شود تا اين كار عملياتي شود.
صادق عابدين تصريح كرد: مهدي كرباسيان به عنوان مدير اجرايي بورس نفت تعيين شده و ادامه كار براي پيگيري به او واگذار شده است.
ارائه اساسنامه
از سوي ديگر ايسنا در حالي كه رئيس سابق هيأت مديره بورس را با عنوان سابقش خطاب كرده بود، به نقل از مستخدمين حسيني اعلام كرد: اساسنامه شركت بورس نفت، هيات موسس و كارگزاران و هم چنين نحوه مبادلات و ارائه محصول در بورس نفت بايد هرچه سريع تر تقديم شوراي بورس شود. حيدر مستخدمين حسيني با بيان اين كه تشكيل يك بورس مستلزم طي كردن مراحلي بر طبق قانون است ادامه داد: اولين فرآيند تشكيل بورس نفت پيشنهاد تشكيل و يا تاسيس آن به شوراي بورس است كه اين امر براي بورس نفت در ۱۰ ماه گذشته صورت گرفت. در آن زمان موافقت اصولي و اوليه داده شد و قرار شد مسئولان با پيگيري تشكيل بورس نفت مراحل بعدي را كه ارائه اساسنامه و تشكيل هيات موسس و كارگزاران است تهيه و به تصويب شورا برسانند تا بتوانند مراحل بعدي آن را شكل دهند.
او با اشاره به اين مطلب كه ظرف ۱۰ ماه گذشته كارهاي مربوط به بورس نفت به تعويق افتاده تأكيد كرد: با آمدن قانون جديد ساز و كار تغيير كرد؛ بر اين مبنا در هفته گذشته شوراي بورس با تشكيل بورس نفت مجدداً موافقت كرد و قرار شد در يك مدت محدود و مشخصي اساسنامه شركت بورس نفت و هيات موسس و كارگزاران آنها و نحوه مبادلات و ارائه محصول در بورس نفت را تقديم شوراي بورس و سازمان بورس كنند.

شاخص، دوباره افزايش يافت
001320.jpg
گروه بورس: معاملات نفت بهران، مهركام پارس و قند نقش جهان ديروز شرايط مساعدي را براي صعود دوباره شاخص ها آغاز كرد.
به گزارش «همشهري» در اين روز رشد دسته جمعي شاخص هاي بورس، شاخص كل قيمت سهام ۴/۱ واحد افزايش يافت و به ۹ هزار و ۴۹۵ واحد نزديك شد.
شاخص عملكرد تالار اصلي نيز ديروز با۶/۱ واحد افزايش به ۹ هزار و ۲۱۵ واحد رسيد و شاخص عملكرد تالار فرعي با يك واحد رشد خود را تا رقم ۹ هزار و ۷۳۹ واحد بالا كشاند.در اين روز كه همه شاخص ها حركت لاك پشتي به سمت بالا را دوباره از سرگرفتند، شاخص صنعت هم يك واحد رشد را تجربه كرد و با توجه به عملكرد خوب شركت هاي صنعتي به ۷ هزار و ۴۶۳ واحد رسيد.
شاخص واسطه گري هاي مالي نيز ديروز با ۵/۶ واحد رشد به عملكرد خوب شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس مهر تاييد زد. اين شاخص در پايان معاملات روز گذشته عدد ۲۰ هزار و ۸۳۹ واحد را نشان مي داد.اين گزارش نشان مي دهد: شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي در مقايسه با ساير شاخص ها طي معاملات ديروز از بيشترين نرخ رشد برخوردار بود به طوري كه با ثبت ۸۶ واحد افزايش در پرونده خود تا ۲۵ هزار و ۱۳۳ واحد رشد كرد.در اين روز كاري شاخص سهام فلزات اساسي ۳ واحد و شاخص سهام وسايل نقليه نيم واحد افزايش يافتند و شاخص بازده نقدي و قيمت نيز ۹ واحد مثبت خورد.

توقف نماد يك شركت
گروه بورس: در پايان دادوستدهاي ديروز بورس تهران داد و ستد سهم توليد مواد اوليه داروپخش به دليل برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه متوقف شد.
به گزارش «همشهري» همچنين نماد معاملاتي حق تقدم نوسازي و ساختمان تهران به منظور عرضه ۲/۳ ميليون حق تقدم استفاده نشده ناشي از افزايش سرمايه دوباره بازگشايي شد.
در اين روز افزايش تعداد خريداران پارس خودرو موجب شد اين شركت در رديف نخست جدول تقاضا جاي گيرد. يك هزار و ۱۰۷ فعال بازار ديروز براي خريد ۴/۵ ميليون سهم اين شركت به ارزش ۹ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند. ۱۸۳ نفر هم روز گذشته تقاضاي خريد ۵/۱ ميليون سهم ملي سرب و روي به ارزش ۲/۷ ميليارد ريال را داشتند.
براساس اين گزارش تعداد خريداران كابل هاي مخابراتي شهيدقندي ديروز به ۱۸۳ نفر رسيد. اين تعداد خريدار، روز گذشته با مراجعه به كارگزاري ها براي خريد يك ميليون سهم اين شركت به ارزش ۴/۴ ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كردند.در اين روز پس از شركت هاي ياد شده، ايران ارقام، تولي  پرس، پتروشيمي اصفهان و پتروشيمي آبادان با بيشترين تعداد تقاضا مواجه بودند.

موج انتقادها به بورس فلزات
گروه بورس: آمار عملكرد بورس فلزات در پايان هر هفته گوياي سهم بالاي فلزات آهني در اين بازار است. هر هفته بيش از ۹۰ درصد حجم و ارزش داد و ستدها در اين بورس به مبادله اين گونه فلزات اختصاص مي يابد.
به گزارش همشهري، در پي رشد ۳۵ درصدي قيمت آهن آلات ظرف ۴۵ روز گذشته مسئولان بورس فلزات تهران نيز با چالش جديدي روبه رو شده اند، به طوري كه روز گذشته رئيس هيات مديره سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل در نامه اي به داود احمدي نژاد رئيس دفتر بازرسي ويژه رئيس جمهوري خواستار تعليق موقت تمامي معاملات فروش كالاي سلف بورس فلزات شد.اما نامه نگاري ها به همين جا ختم نشد و دبير كل بورس فلزات هم گفت: نامه جديدي به وزير صنايع و معادن درباره فراهم كردن زمينه هاي افزايش عرضه محصولات فولادي در بازار نوشته ام.
بازهم ماجراپايان نيافت و اين بار پاي قضيه سيمان به ميان كشيده شد. بر اين اساس مدير سابق مطالعات و راه اندازي بورس فلزات گفت: عدم ورود سيمان به بورس فلزات، اين بازار را با رانت هاي معاملاتي در بازار آزاد مواجه مي كند.خسرو صداقت به افزايش ۴۰ درصدي اعتبارات عمراني در سال جاري اشاره و تاكيد كرد: با افزايش اعتبارات عمراني در سال جاري نسبت تقاضا براي محصولات توليدات داخلي افزايش مي يابد، قطعاً قيمت تمام شده واردات سيمان نسبت به توليدات داخل دوگانگي ايجاد مي شود در نتيجه همين امر موجب گسترش رانت در بازارهاي داخلي مي شود.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۱.۹۷-
۱۷-
۸۴۷
آبسال
۱.۹۵-
۱۸-
۹۰۳
آبفر
۱.۹۷-
۱۵-
۷۴۶
آزمايش
۰
۰
۳,۶۳۵
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰
۰
۱۵,۴۷۹
افست
۱.۹۹
۱۳۳
۶,۸۲۱
البرز دارو
۱.۹۴-
۶۴-
۳,۲۳۵
الكتريك خودرو شرق
۱.۹۹
۹۰
۴,۶۰۴
ايران ارقام
۱.۱۲-
۳۵-
۳,۰۸۲
ايران خودرو
۰.۰۵
۲
۳,۶۴۵
ايران خودروديزل
۰.۷۵-
۱۶-
۲,۱۲۰
ايران مرينوس
۰
۰
۹,۶۵۳
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۱.۹۹-
۴۸-
۲,۳۶۴
بانك اقتصادنوين
۰.۰۶
۱
۱,۵۵۱
بانك پارسيان
۱.۹۹-
۴۷-
۲,۳۱۱
بانك كارآفرين
۱.۷-
۱۱-
۶۳۶
بهپاك
۱.۰۹
۵
۴۶۳
پارس الكتريك
۱.۹۵
۳۲
۱,۶۷۳
پارس خودرو
۱.۹۸
۱۲۹
۶,۶۳۳
پارس دارو
۹.۰۷
۱۵۸
۱,۹۰۰
پاكسان
۱.۹۹
۱۶۶
۸,۴۹۶
پتروشيمي آبادان
۱.۳-
۱۳۰-
۹,۸۵۲
پتروشيمي اراك
۱.۹۹
۱۱۱
۵,۶۹۰
پتروشيمي اصفهان
۱.۹۲-
۲۴-
۱,۲۲۳
پتروشيمي شيراز
۱.۹۹
۱۶۱
۸,۲۵۲
تهران شيمي
۱.۹۹-
۳۳-
۱,۶۲۲
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱.۹۹
۱۲۷
۶,۵۰۱
تولي پرس
۱.۹۴
۱۹
۱,۰۰۰
توليد محور خودرو
۲.۹۴-
۲-
۶۶
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت بيمه
۵۷.۷۹-
۱۲۰۹-
۸۸۳
حق تقدم نوسازي وساختمان تهران
۱.۹۹
۵۷
۲,۹۲۱
حمل و نقل توكا
۱.۲۷-
۹۹-
۷,۷۰۳
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۰.۹۱-
۶۸-
۷,۴۳۳
داروسازي اسوه
۰.۹۵
۷۶
۸,۰۸۰
داروسازي جابرابن حيان
۲
۱۹۱
۹,۷۶۱
داروسازي زهراوي
۰.۶۹-
۶۲-
۸,۹۶۵
داروسازي فارابي
۰.۲۶
۸
۳,۰۶۶
داروسازي كوثر
۰.۵۹
۴۹
۸,۲۸۸
دارويي رازك
۱.۹۹-
۷۷-
۳,۷۸۴
دارويي لقمان
۱.۹۸
۱۵۰
۷,۷۱۷
داملران
۱.۹۷
۴۵
۲,۳۲۵
رايان سايپا
۱.۹۷
۲۵
۱,۲۹۷
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱.۵۶-
۱۸-
۱,۱۳۶
رينگ سازي مشهد
۱.۹۷-
۴۶-
۲,۲۹۲
ساختمان اصفهان
۲-
۵۵-
۲,۶۹۷
سامان گستراصفهان
۰.۰۵
۲
۴,۱۰۳
سايپا
۰.۷۲
۱۳
۱,۸۲۰
سايپاآذين
۰.۰۴
۲
۵,۱۰۰
سايپاديزل
۱.۹۹-
۲۷-
۱,۳۳۰
سخت آژند
۰
۰
۱,۸۶۴
سراميك هاي صنعتي اردكان
۱.۹۷
۲۹
۱,۴۹۹
سرما آفرين
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۲-
۲۲-
۱,۰۸۰
سرمايه گذاري بهمن
۱.۹۳-
۱۸-
۹۱۵
سرمايه گذاري بوعلي
۱.۹۸
۴۰
۲,۰۶۰
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۹۴-
۲۷-
۲,۸۴۳
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۹۶-
۱۹-
۹۴۸
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۱
۲
۱,۹۲۹
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۷۸
۳۲
۴,۱۵۸
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۱.۹۶
۳۳
۱,۷۱۵
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰.۵۸
۱۱
۱,۹۱۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱.۹۹-
۴۲-
۲,۰۶۹
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۱.۹۳
۱۸
۹۵۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۱.۹۷-
۲۱-
۱,۰۴۴
سرمايه گذاري ملي ايران
۱.۹۶
۲۳
۱,۱۹۶
سرمايه گذاري نيرو
۰.۰۴-
۵-
۱۱,۲۰۲
سنگ آهن گل گهر
۱.۹۹-
۱۴۵-
۷,۱۴۱
سيمان تهران
۲
۱۸۴
۹,۳۹۱
سيمان شاهرود
۱.۹۹-
۱۷۸-
۸,۷۵۸
سيمان شرق
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۱.۹۷
۶۵
۳,۳۶۰
شاهد
۰.۵۴-
۸-
۱,۴۶۲
شكر
۱.۹۹-
۳۶-
۱,۷۷۵
شهد ايران
۱.۵-
۹۲-
۶,۰۶۰
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۱.۹۹-
۱۲۵-
۶,۱۵۹
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۱.۹۹-
۱۳۳-
۶,۵۵۱
صنايع جوشكاب يزد
۰.۸۸
۸۱
۹,۳۰۰
صنايع ريخته گري ايران
۲
۷۶
۳,۸۸۰
صنايع كاغذسازي كاوه
۱.۹۸-
۴۶-
۲,۲۸۱
صنايع لاستيكي سهند
۱.۹۴
۱۴
۷۳۷
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۹۵
۲۷
۱,۴۱۳
صنعتي آما
۱.۹۸-
۸۵-
۴,۲۱۰
صنعتي دريايي ايران
۱.۹۹-
۷۸-
۳,۸۴۱
عمران و توسعه فارس
۱.۹۸
۴۳
۲,۲۱۰
فرآورده هاي تزريقي ايران
۱.۹۹
۳۴
۱,۷۴۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۱.۹۸
۵۹
۳,۰۴۲
فروسيليس ايران
۰.۵۱-
۶-
۱,۱۶۹
فنرسازي خاور
۱.۹۶
۳۴
۱,۷۷۰
فولاد كاويان
۲
۱۹۳
۹,۸۵۶
قند اصفهان
۱.۹۴
۲۳
۱,۲۰۸
قند شيروان قوچان وبجنورد
۱.۹۴
۲۸
۱,۴۷۴
قند شيرين خراسان
۲۸.۹۸
۶۶۵
۲,۹۶۰
قندنقش جهان
۱.۹۹
۴۱
۲,۰۹۷
كابل سازي ايران
۲
۸۳
۴,۲۴۳
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱.۹۷-
۲۹-
۱,۴۴۳
كارخانجات صنعتي پيام
۱.۸۱
۲۰
۱,۱۲۳
كارخانه فارسيت درود
۱.۹۹-
۵۵-
۲,۷۰۴
كاشي اصفهان
۱.۹۶-
۳۸-
۱,۹۰۴
كربن ايران
۱.۹۳
۲۵
۱,۳۱۸
كف
۱.۱۵-
۳۸-
۳,۲۷۲
كمباين سازي ايران
۱.۹۶
۴۳
۲,۲۴۱
كمك فنر ايندامين
۱.۹۶
۳۹
۲,۰۲۷
كنتورسازي ايران
۱.۹۸-
۷۸-
۳,۸۵۷
كيميدارو
۱.۹۷-
۵۲-
۲,۵۹۲
گازلوله
۰.۸۵-
۲۹-
۳,۳۷۰
گروه صنعتي سپاهان
۰.۵۵
۲۱
۳,۸۵۰
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱.۶۳-
۳۴-
۲,۰۵۱
گلتاش
۰
۰
۵,۵۴۱
لبنيات پاك
۰.۳۴-
۵-
۱,۴۴۸
ليزينگ ايران
۲-
۳۸-
۱,۸۶۳
مارگارين
۱.۹۸
۴۴
۲,۲۶۷
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۲-
۳۵-
۱,۷۱۵
ماشين سازي نيرومحركه
۲
۲۹
۱,۴۸۱
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱.۹۶
۳۸
۱,۹۷۴
محورسازان ايران خودرو
۱.۹۹
۱۶۲
۸,۳۱۰
معادن بافق
۱.۹۹
۱۲۲
۶,۲۵۳
معادن منگنز ايران
۱.۹۸
۹۷
۴,۹۸۸
ملي سرب و روي ايران
۲
۲۷
۱,۳۷۸
مهركام پارس
۱.۹۸
۴۵
۲,۳۱۶
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱.۹۹
۲۶۹
۱۳,۷۶۷
نفت بهران
۲-
۲۸۷-
۱۴,۰۸۰
نفت پارس
۱.۹۹-
۸۷-
۴,۲۸۸
نورد آلومينيوم
۱.۹۶
۱۱
۵۷۲
نورد و لوله اهواز
۱.۸۱
۳۵
۱,۹۶۵
نوسازي وساختمان تهران
۱.۹۹
۳۳
۱,۶۹۰
نيرو محركه
۱.۴۹-
۲۸-
۱,۸۵۰
نيروترانس
۱.۹۸-
۲۶-
۱,۲۸۶
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |