دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۹ - May 8, 2006
زنگ خيام در نيشابور به صدا درمي آيد
مهر: همزمان با ۲۸ ارديبهشت ماه سالروز بزرگداشت حكيم عمر خيام نيشابوري، خيام شناسان مطرح كشور در نيشابور گردهم مي آيند.
مجتبي مروج الشريعه رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان نيشابور و مسئول كميته هنري اين همايش با اعلام مطلب فوق افزود: همايش روز ملي خيام ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت ماه با حضور شخصيت ها و انديشمندان و خيام شناسان مطرح كشور در نيشابور برگزار خواهد شد و بر طبق شيوه نامه اجرايي تقسيم كاري منسجم و برنامه ريزي بين نهادها و سازمان هاي مجري صورت پذيرفته كه مسئوليت كميته هنري اين روز به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور و بخش علمي به بنياد فردوسي محول گرديده است. وي ادامه داد: برنامه هاي روز ملي بزرگداشت حكيم عمر خيام طي دو روز برنامه ريزي شده است كه طبق برنامه بعد از نماز مغرب و عشاء در روز چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ماه شب شعري تحت عنوان ( از نيشابور تا توس ) با حضور شاعران مطرح كشور و خراسان در محل فرهنگسراي سيمرغ نيشابور برگزار خواهد شد.
مروج الشريعه افزود: روز پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ماه نيز زنگ خيام در تمامي مدارس استان خراسان رضوي به صدا در مي آيد و سپس همايش انديشمندان و محققين خيام شناس در محل فرهنگسراي سيمرغ در نوبت صبح با حضور دكتر قنبري، دكتر كاووس حسني، دكتر بهرام طوسي، دكتر مهدي ضرغامي و دكتر حسام پور برگزار و در نوبت بعدازظهر نيز تمامي عاشقان و مشتاقان در محل باغ و آرامگاه مصفاي خيام گردهم آمده و مقبره حكيم عمر خيام اين منجم، رياضيدان، فيلسوف، حكيم و شاعر مشهور و بلند آوازه ايران و جهان را گلباران خواهند كرد.
مسئول كميته هنري همايش در خاتمه گفت: در حاشيه برپايي اين همايش مسابقات علمي و كتابخواني در سطح مدارس و دبيرستان هاي نيشابور توسط اداره آموزش و پرورش برگزار مي گردد.

همزمان با روز اسناد ملي اعلام شد
طرح جامع اسناد ملي امسال اجرا مي شود
عكس : جواد گلزار
001230.jpg
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: طرح جامع اسناد ملي با هدف تفكيك، مرمت، ساماندهي، طبقه بندي، فهرست نويسي و نگهداري استاندارد اسناد، امسال توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، اجرا مي شود.
به گزارش همشهري؛ علي اكبر اشعري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران با گراميداشت هفدهم ارديبهشت، روز اسناد ملي، گفت: متأسفانه اسناد در برخي از وزارتخانه ها، دستگاهها و سازمانها به صورت فله اي و نامناسب نگهداري مي شود در معرض آفات و آسيب هاي مختلف قرار گرفته است.
وي افزود: در حال حاضر بخش زيادي از اسناد دولتي با برنامه ريزي صحيح و اصولي در اختيار سازمان اسناد قرار نمي گيرد و براي ضدعفوني و آسيب زدايي آنها متحمل هزينه هاي زيادي مي شويم كه با اجراي طرح جامع اسناد ملي، همه بايگاني هاي كشور موظف هستند طبق برنامه عمل كنند تا هر چه سريع تر به نتيجه برسيم.
به گفته اشعري، بيش از ۸۰۰ ميليون سند در بايگاني دستگاه هاي دولتي در شرايط نامناسبي نگهداري مي شوند كه در همايشي با حضور مسئولان بايگاني ها و دفاتر سازمان ها و دستگاه هاي دولتي درباره اجراي اين طرح و نگهداري صحيح اين اسناد توجيه خواهند شد.
وي راه اندازي بايگاني شبكه ملي اطلاع رساني ديجيتالي و فراهم كردن اسناد مربوط به خليج فارس را از مهمترين برنامه هاي سازمان اسناد طي سال جاري عنوان كرد و گفت: برخي از كشورها بنا به دلايل امنيتي اسنادي جعلي با قدمت هزار ساله توليد مي كنند اما كشور ما براي حفظ و حراست از هويت ملي و تاريخي خود به اسناد حقيقي نياز دارد و به همين علت وظيفه و اصرار داريم كه همه اسناد سازمان هاي دولتي را با برنامه ريزي صحيح در آرشيو سازمان اسناد نگهداري كنيم.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: كارشناسي بايگاني هاي در معرض خطر از سال گذشته شروع شده و امسال تكليف نهايي اين بايگاني ها مشخص خواهد شد.
وي در ادامه از ادغام مركز اسناد رياست جمهوري با سازمان اسناد ملي خبر داد و گفت: به دستور رئيس جمهور به زودي مركز اسناد رياست جمهوري با سازمان اسناد ملي ايران ادغام مي شود.
اشعري گردآوري كليه اسناد منتشر شده و نشده مربوط به خليج فارس را از ديگر برنامه هاي امسال اين سازمان اعلام كرد و گفت: به مناسبت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در سال ،۱۳۸۷ مجموعه ۳۰ جلدي كتاب خليج فارس منتشر مي شود. اين ۳۰ جلد شامل ۱۰ جلد ترجمه، ۲ جلد نقشه هاي منتشر شده راجع به خليج فارس و ۱۸ جلد اسناد و تحقيقي منتشر شده و نشده است كه به زبان هاي مختلف دنيا ترجمه و در سطح بين المللي منتشر خواهد شد.
وي همچنين از جابه جايي بيش از ۴۰۰ هزار جلد كتاب و سند ارزشمند و نادر در بازار سياه خبر داد.
وي در خاتمه از واگذاري بيش از ۴ هزار جلد كتاب ارزشمند و نادر از سوي مردم به كتابخانه ملي خبر داد و درباره چگونگي بازپس گيري اسناد ملي از مردم گفت: سازمان اسناد ملي تعامل را با مردم برقرار كرده و از مردم خواسته است تا از طريق اهدا، اماني و فروش و يا آموزش براي نگهداري صحيح اسناد در خانه هاي خود به حفظ و نگهداري اسناد ملي كشورمان كمك كنند.

احضار و اعزام مشمولان متولد
۶۶ و۶۷ به خدمت نظام وظيفه
گروه اجتماعي: مشمولان متولد سال۶۶ كه در سال گذشته به وضعيت خدمت آنان رسيدگي شده و مشمولاني كه شرايط اعزام به دوره ضرورت را دارند، امسال به خدمت اعزام مي شوند.
معاونت وظيفه عمومي ناجا با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: كليه اتباع ذكور متولد سال ۶۷ نيز موظفند تا پايان امسال جهت رسيدگي به وضعيت مشموليت خود با مراجعه به دفاتر پستي در سطح كشور دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي را دريافت و ضمن مطالعه دقيق آن متناسب با وضعيت خود برگه هاي مربوطه را تكميل كرده و مدارك خود را به نشاني تهران، ميدان سپاه، معاونت وظيفه عمومي ناجا، مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات (مركز رايانه) و يا تهران صندوق پستي ۳۱۳ ۱۶۴۱۵ ارسال كنند.
نيروهاي نظامي و انتظامي كه در سال جاري و يا قبل از آن، مشمولين ذكور متولد ۶۷ را به عنوان پايور ثابت استخدام كرده اند،  بايد گواهي آن را به صورت انفرادي به نشاني مذكور ارسال كنند.
همچنين كليه مراكز آموزش عالي و دانشگاهها نيز بايد درخواست صدور معافيت تحصيلي براي مشمولان متولد سال ۶۷ شاغل به تحصيل در موسسات آموزشي مربوطه را به صورت انفرادي به همان نشاني بفرستند.
مشمولان متولد سال ۱۳۶۷ مقيم خارج از كشور نيز براي تعيين وضعيت مشموليت خود بايد به نمايندگي هاي كنسولي يا سياسي دولت جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت خود و در صورت نبود آن، به نزديكترين نمايندگي كنسولي يا سياسي دولت جمهوري اسلامي ايران مراجعه كنند.

جذب۳ هزار عضو هيأت علمي در دانشگاه پيام نور
گروه علمي فرهنگي: دانشگاه پيام نور به ۳ هزار عضو هيأت علمي تمام وقت در تمامي مراكز دانشگاهي نياز دارد و از تمامي علاقه مندان در مراتب علمي مربي، دستيار آموزشي و استادياري دعوت به همكاري مي شود.
دكتر عليرضا علي احمدي افزود: دانشگاه پيام نور برنامه گسترده و جدي براي جذب ۳هزار نفر كادر علمي در نظر گرفته است. در اين زمينه مجوزهاي لازم نيز از هيات امناي دانشگاه كسب شده است.وي ادامه داد: اعضاي هيأت علمي مي توانند به صورت تمام وقت يا پاره وقت با دانشگاه همكاري كنند.
مدارك تحصيلي اعضا مي تواند دكتري تخصصي يا كارشناسي ارشد از دانشگاه هاي معتبر كشور باشد. همچنين دانشگاه پيام نور استاديار، مربي و دستيار آموزشي را به عنوان عضو هيات علمي جذب مي كند.
رئيس دانشگاه پيام نور گفت: در حال حاضر برخي از اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي مازندران، بابلسر، امام حسين و دانشگاه تهران چه به صورت انفرادي و چه گروهي متقاضي فعاليت در دانشگاه پيام نور هستند. وي اظهار داشت: دانشگاه همچنين آمادگي دارد هر يك از اساتيد و دانشياران دانشگاه هاي ديگر را در رشته هايي كه در مقطع تحصيلات تكميلي با كمبود كادر هيات علمي مواجه هستند به عنوان عضو هيات علمي وابسته و غير تمام وقت همزمان با تدريس در دانشگاه مبدأ بپذيرد.
جذب عضو هيأت علمي تمام وقت رسمي در دانشگاه پيام نور
وي با تأكيد بر نياز جدي دانشگاه پيام نور بر جذب ۳ هزار عضو هيات علمي تمام وقت افزود: در حال حاضر ۱۲هزار عضو هيات علمي غير تمام وقت به صورت حق التدريس و مدعو با دانشگاه همكاري مي كنند كه در نظر داريم تعدادي از اين افراد را به عضو هيات علمي تمام وقت رسمي تبديل كنيم.
علي احمدي با بيان اين كه حقوق و مزاياي اين دانشگاه نيز هيچ تفاوتي با ديگر دانشگاه هاي تحت تابعه وزارت علوم ندارد به خبرنگار مهر گفت : دانشگاه از تمامي افرادي كه تمايل به همكاري در ۲۷۰ مركز اين دانشگاه دارند، براي جذب در اين سيستم به صورت عضو هيات علمي دعوت مي كند.

رئيس انجمن روانپزشكان ايران:
شيوع بيماري هاي رواني بيشتر از بيماري هاي جسمي است
فارس: رئيس انجمن روانپزشكان ايران گفت: با توجه به كنترل بيماري هاي عفوني و جسمي در كشور نسبت بيماري هاي روحي و رواني به كل بيماري ها روز به روز بيشتر مي شود در حالي كه توجه مسئولان سلامت كشور به اين بيماري ها به هيچوجه با ابعاد اين بيماري ها همخواني ندارد.
سيداحمد جليلي افزود: بيماري هاي رواني به طور كلي جزو بيماري هاي بسيار شايع در همه جوامع در گذشته، حال و آينده است و به خصوص در سالهاي اخير با توجه به كاهش نرخ رشد بيماري هاي عفوني نسبت بيماري هاي رواني به كل بيماري ها افزايش يافته است.
وي افزود: بررسي هاي موجود نشان مي دهد بين۲۰ تا ۲۵ درصد از كل مردم نيازمند خدمات روانپزشكي هستند،  اين بيماري ها در طيف گسترده اي از اختلالات خفيف تا شديد جاي مي گيرد و البته معدودي از اين افراد در گروه بيماران حاد رواني كه از اساس دچار اختلالات ادراكي هستند قرار مي گيرند.
جليلي اضافه كرد: افسردگي و اضطراب شايع ترين بيماري هاي رواني در اكثر جوامع است و تحقيقات نشان مي دهد كه بين ۱۴ تا ۱۵ درصد كل جامعه به نوعي دچار افسردگي و اضطراب هستند و متاسفانه ريشه بسياري از بيماري هاي جسمي نيز در اين نوع اختلالات است كه معمولا توسط پزشكان تشخيص داده نمي شود.
وي گفت: بسياري از بيماران از درد در يك ناحيه از بدن خود رنج مي برند اما وقتي به پزشك مراجعه مي كنند به آنها گفته مي شود كه كاملا سالم هستند يا حداكثر درد موضعي آنها درمان علامتي مي شود و كمتر اتفاق مي افتد كه يك پزشك به ريشه درد كه ناراحتي رواني مانند افسردگي و اضطراب است پي ببرد و بيمار را به روانپزشك ارجاع دهد.
جليلي افزود:  هنوز هم اين تصور اشتباه در جامعه وجود دارد كه بيماري هاي رواني ريشه در روح و مسائل ماوراء الطبيعه دارد در حالي كه روانپزشكي نيز يكي از شاخه هاي علم پزشكي است و جز لاينفك آن محسوب مي شود.
رئيس انجمن روانپزشكان ايران گفت: بيماري هاي رواني نيز مانند بسياري از بيماري هاي جسمي چند علتي هستند و ممكن است ارث و ژنتيك يا عوامل محيطي و تربيتي عامل بروز آن باشد و در بسياري از موارد علت اصلي پيدايش يك بيماري جسمي است.
جليلي افزود: متاسفانه با وجود شيوع بالاي بيماري هاي رواني در جامعه ما مانند همه جوامع توجه وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت مردم به اين بيماري ها اصلا متناسب با ابعاد اين موضوع نيست به طوري كه در ۴۰ سال گذشته فقط يك اداره كوچك كه مدل كوچكتر شده اداره كل سلامت روان بود در وزارت بهداشت در اين زمينه فعاليت داشته است و بنابراين به هيچوجه بودجه و امكانات موجود با ميزان شيوع اين بيماري ها در جامعه همخواني ندارد.
رئيس انجمن روانپزشكان ايران همچنين با اشاره به نامطلوب بودن بالا رفتن سن ازدواج در جامعه گفت: افزايش سن ازدواج در جامعه ريشه در يكسري عوامل اجتماعي مانند مسائل اقتصادي دارد اما حاصل آن افزايش ناراحتي هاي رواني در جامعه است ضمن اينكه بررسي ها نشان مي دهد كه ميزان يادگيري فرزندان زناني كه بعد از سن ۲۵ سالگي حامله مي شوند نسبت به زناني كه قبل از اين سن باردار مي شوند كمتر است البته اين مسئله عموميت ندارد.

با تصويب هيات وزيران؛
مراكز درماني موظف به ارائه فهرست
مشخصات نوزادان به ثبت احوال شدند
گروه اجتماعي: هيأت وزيران، كليه مراكز درماني را به ارائه فهرست مشخصات نوزادان متولد شده و يا مرده به دنيا آمده و همچنين فوت شدگان در مهلت قانوني به نماينده ثبت احوال يا به اداره ثبت احوال محل مكلف كرد.
هيات وزيران بنا به پيشنهاد مشترك وزارتخانه  هاي كشور و دادگستري، موضوع نامه شماره ۱/۱۱۰۲/۱ مورخ ۹/۳/۸۴ وزارت كشور و به استناد تبصره (۲) اصلاحي ماده (۵) قانون ثبت احوال- مصوب ۱۳۶۳- آيين  نامه اجرايي تبصره ياد شده را به شرح زير تصويب كرد:
كليه مراكز درماني، بيمارستان  ها و زايشگاه  هاي دولتي و غير دولتي مكلف هستند؛ فهرست مشخصات نوزادان متولد شده و يا مرده به دنيا آمده و همچنين فوت  شدگان را در مهلت قانوني به نماينده ثبت احوال محل تحويل يا به اداره ثبت احوال محل ارسال كنند. همچنين آن دسته از بيمارستان  ها و زايشگاه  هايي كه بنا به تشخيص ادارات ثبت احوال محل نيازمند استقرار مامور جهت ثبت واقعه ولادت يا وفات هستند، همكاري لازم را جهت اجراي تكاليف قانوني با ادارات مذكور معمول خواهند داشت.
بر اساس اين مصوبه، چنانچه زايمان در مراكز درماني يا زايشگاه  ها يا بيمارستان  ها انجام شود، پزشكان و ماماهاي رسمي دخيل در امر زايمان مكلف هستند؛ گواهي ولادت طفل را در ۲ نسخه صادر و يك نسخه از آن را به صاحب واقعه و نسخه دوم را به مركز درماني و يك نسخه را به صاحب واقعه تسليم و نسخه ديگر را در مهلت قانوني به ثبت احوال محل ارسال كنند. همچنين، پزشك معالج در مراكز درماني نظير بيمارستان  ها به محض اطلاع از وقوع فوت با رعايت ماده ۲۴ قانون ثبت احوال بايد گواهي فوت را در ۳ نسخه صادر و يك نسخه را به بستگان متوفي يك نسخه به اداره ثبت محل و يك نسخه ديگر را به بيمارستان يا مركز درماني تحويل دهد.
بر اين اساس در صورتي كه فوت در خارج از مراكز مزبور نظير مطب يا منزل رخ دهد، پزشك معالج مكلف است و پزشكي كه از وقوع فوت مطلع مي  شود، مجاز است با هماهنگي سازمان پزشكي قانوني كشور پس از معاينه جسد نسبت به صدور گواهي فوت در ۳ نسخه اقدام و يك نسخه را به بستگان متوفي يك نسخه به اداره ثبت احوال محل و يك نسخه را به مركز درماني محل ارسال كند.

نبايد با نگاه افراطي قضيه حجاب را در جامعه دنبال كنيم
ايلنا: مسئولان نبايد با نگاه افراطي، قضيه حجاب را در جامعه دنبال كنند.
زهرا ارزني، فعال حوزه زنان، گفت: برخورد با بدحجابي براي اصلاح نوع پوشش در جامعه، نيازمند انجام يك كار فرهنگي است؛ اين در حالي است كه سطح فرهنگي انسان  ها بايد به ميزاني ارتقا يابد كه پوشش خود را با عرف جامعه تطبيق داده و مناسب  ترين گزينه را انتخاب كنند.وي افزود: برخورد فرهنگي در سطح جامعه براي مقابله با بدحجابي صورت نمي  گيرد.
ارزني گفت: در تمامي مواردي كه هنجارهاي جامعه به ناهنجار تبديل مي  شود، نيازمند كار فرهنگي هستيم و پيشگيري از جرائم و آگاهي افراد جامعه، به مراتب بهتر از محكوميت آنها بعد از ارتكاب به جرم و مجازات آنها است.

نحوه ثبت نام داوطلبان در آزمون كارداني
به كارشناسي ناپيوسته
گروه علمي فرهنگي:  ثبت نام داوطلبان در آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته از ۲۰ ارديبهشت ماه آغاز مي شود.
دكتر «حسين توكلي» گفت: داوطلبان شركت در آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته دانشگاه ها مي توانند از ۲۰ تا ۳۱ ارديبهشت ماه جهت ثبت نام به باجه هاي پستي مراجعه و دفترچه هاي راهنماي ثبت نام، فرم تقاضا نامه، پاكت هاي ثبت نام را دريافت كنند.
وي اظهار داشت: داوطلبان پس از مطالعه دفترچه راهنما در صورت واجد شرايط بودن مي توانند كد رشته امتحاني را انتخاب و فرم تقاضانامه را به همراه مدارك به سازمان سنجش و آموزش كشور ارسال كنند. وي افزود: آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته روز ۲۳ تير ماه برگزار و نتايج آن در شهريور ماه اعلام مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |