دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۹ - May 8, 2006
تلفن و صفحه كليد رايانه آلوده ترين وسايل مورد استفاده مردم
تلفن و صفحه كليد رايانه به ويژه هنگامي كه به طور مشترك استفاده شود جزو پرميكروب ترين مكانها در خانه و ادارات محسوب مي شوند بررسي هاي زيادي نشان داده است صفحه كليد رايانه محل تجمع ميكروب ها است
001218.jpg
001224.jpg
ايرنا: بررسي بسياري از وسايل مورد تماس با دست انسان نشان داده است برخلاف تصور عمومي كه دستگيره در يا دكمه هاي آسانسور را مملو از ميكروب هاي بيماري زا مي دانند، گوشي تلفن و صفحه كليد رايانه بيشترين آلودگي ميكروبي را دارند.
به گزارش خبرگزاري رويترز ، چارلز گربا، زيست شناس ميكروبي و كارشناس بهداشت آب دانشگاه آريزونا مي گويد: هرچند هميشه قبل از تهيه غذا بايد دستها را شست، اما بسياري از مردم نمي دانند بعد از آشپزي هم بايد همين كار را انجام داد. بسياري از بيماري هاي شايع مانند سرماخوردگي، آنفلوانزا و اسهال از طريق هوا يا وسايل مورد استفاده انسان انتقال پيدا مي كنند.
مردم اهميت سطوحي را كه با دست انسان تماس پيدا مي كنند نمي دانند. مردم در مواقع احتياط براي رعايت بهداشت اشتباه مي كنند. ميكروبها به جاهايي كه مردم تصور مي كنند نمي چسبند.
دستگيره در معمولا آلوده تلقي مي شود. اين محقق ده ها بررسي در مورد ميكروب ها و ويروس ها در خانه ها و محل هاي كار انجام داده و دريافته است از آنجا كه دستگيره در مرطوب نيست، ميكروب كمتري دارد.
يك بررسي جديد به او كمك كرد تا نشان دهد ميكروبها چگونه از برداشت غلط مردم براي تكثير خود بهره برداري مي كنند. به طور مثال تعداد باكتري ها روي دو صفحه كليد رايانه بسيار بيشتر از دكمه آسانسور، دستگيره در يا آبخوري ادارات است.
تلفن و صفحه كليد رايانه به ويژه هنگامي كه به طور مشترك استفاده شود جزو پرميكروب ترين مكانها در خانه و ادارات محسوب مي شوند. بررسي هاي زيادي نشان داده است صفحه كليد رايانه محل تجمع ميكروب ها است.
اين محقق در بررسي ديگري در مورد آلوده ترين مشاغل، دريافت تعداد باكتريها در يك ميز تحرير معمولي ۴۰۰برابر توالت فرنگي است. جالب تر اينكه آموزگاران بيشترين تماس را با ويروس ها و باكتري ها دارند. حسابداران، بانكداران و پزشكان نيز دفاتر مملو از ميكروب دارند. درحالي كه محل كار وكلا از اين نظر پاكيزه است.
اين محقق در آزمايشگاه خود نمونه هاي جمع آوري شده از روي سطوح مختلف را در يك ظرف مخصوص كشت مي دهد و بررسي مي كند. تعداد ميكروبهاي كشت داده شده به برآورد تعداد كلي ميكروب ها كمك مي كند.
ميكروب هايي مانند باكتري ئي كولاي كه در روده يافت مي شود و نشانه آلودگي روده است، پنومونيا كلبسيلا ، استرپتوكوك، سالمونلا، استافيلوكوك اوروس جزو ميكروبهاي شايعي هستند كه برخي از آنها باعث بيماري در انسان مي شوند.
اين محقق مي گويد جايي كه باكتري هست ويروس هم مي تواند وجود داشته باشد.
ويروس ها مي توانند چندين روز در سطوح خشك و تميز زنده بمانند. اين ميزان در سطوح مرطوب به چندين هفته مي رسد. درحالي كه كارشناسان از امكان شيوع جهاني آنفلوانزاي مرغي هشدار مي دهند، اين يافته ها مي تواند مفيد باشد. اين ويروس در حال حاضر فقط پرندگان را آلوده مي كند، اما قابليت ايجاد يك بيماري همه گير انساني را دارد.
در صورت شيوع اين بيماري بهداشت اوليه براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري ضروري است. اما ويروسها با چشم ديده نمي شوند و مردم آلوده ترين مكانها را نمي شناسند. در اين ميان مردم دستشويي و دستگيره را پر از ميكروب تصور مي كنند.
سينك دستشويي معمولا حاوي تعداد زيادي باكتري است. محيط آن به خاطر مرطوب بودن براي رشد ميكروبها بسيار مطلوب است. در خانه ها شمار باكتري هاي ئي كولاي كشف شده در سينك دستشويي بيشتر از توالت بوده است.
معمولا آلوده ترين دستگيره ها در دستشويي هاي عمومي دستگيره سيفون است. اين ميكروبها خطر ابتلا به اسهال را درپي دارند. ميكروب هاي شايع در دستشويي ها شامل نوروويروسها، شيگل، هپاتيت آ و سالمونلا است.
آشپزي نيز يك راه ديگر انتقال ميكروبها به ويژه پس از دست زدن به گوشت خام است. بيشتر مردم نمي دانند كه بايد پس از آشپزي و شستن لباسهاي كثيف، دستهاي خود را بشويند.
شستشوي لباسها با آب سرد و در مدت كوتاه در ماشين لباسشويي هرچند به صرفه جويي در مصرف انرژي كمك مي كند، اما باكتريها و ويروسها را از بين نمي برد.
آب در دماي ۱۴۰درجه فارنهايت(۶۰ درجه سانتيگراد) ميكروب ها را از لباس ها برطرف مي كند. اما فقط ۵ درصد مردم از آب داغ براي شستشوي لباسها استفاده مي كنند.
ويروسهايي مانند هپاتيت آ، روتاويروس و باكتري هايي مانند سالمونلا كه باعث ناراحتي معده و اسهال مي شوند مي توانند به طور متوسط در مدت ۲۸دقيقه دور خشك كردن ماشين لباسشويي زنده مي مانند.
يك دهم ميكروب هاي موجود در مدفوع انسان در لباس هاي زير انسان نيز يافت مي شود كه از اين نظر بايد هنگام شستشوي لباسهاي زير توجه شود كه با لباسهاي ديگر شسته نشود.
گربا افزود: ژل هاي الكلي دست و مواد ضد ميكروبي كار ضدعفوني را انجام مي دهند. مشخص شده است كه مواد ضدعفوني كننده دست موثر است.

اميدواري براي تهيه واكسن معالج تومور مغزي
بي بي سي : دانشمندان آمريكايي واكسني تهيه كرده اند كه ممكن است بتواند در معالجه خطرناك ترين نوع تومور مغزي موثر واقع شود.
پژوهشگران آمريكايي مي گويند با تزريق اين واكسن به ۲۳ بيمار مبتلا به glioblastoma multiforme توانسته اند دست كم ۱۸ ماه به طول عمر آنها بيفزايند. تنها ۴ نفر از اين بيماران در اثر تومور مغزي فوت كردند. اكنون اين واكسن در مقياس وسيع تري مورد آزمايش قرار خواهد گرفت. اين واكسن به پروتئين هايي كه تصور مي شود موجب پخش تومور سرطاني مي شوند حمله مي كند.
در تهيه اين واكسن از نوع مصنوعي پروتئيني كه در اطراف ۳۰ تا ۳۵ درصد تومورهاي سرطاني ديده مي شود استفاده مي شود تا به سيستم مصونيت بدن درباره وجود اين پروتئين هشدار دهد تا به آن حمله كند. پرفسور امي هايمبرگر، كه در مركز سرطان آندرسون، در تكزاس كار مي كند مي گويد اين نوع معالجه بسيار آسان است و در آينده مي تواند به بهبود نيمي از بيماران مبتلا به تومور مغزي كمك كند. امي  هايمبرگر، مي افزايد كه نتيجه آزمايشات نشان مي دهد كه استفاده از اين واكسن مي تواند پيشرفت تومورهاي سرطاني را براي مدت قابل توجهي به تاخير بيندازد تا سرطان راه تازه اي براي حمله پيدا كند. امي هايمبرگر گفت حد متوسط زنده ماندن بيماران مبتلا به GBM كه اين واكسن به آنها تزريق مي شود ۵ ماه بيشتر از بيماران سرطاني است كه با شيمي درماني و راديو تراپي معالجه مي شوند. دكتر كت آرني، مسئول بخش اطلاعات علمي در مركز تحقيقات سرطان در بريتانيا مي گويد يافته هاي اخير بسيار حائز اهميت است چون نشان مي دهد چگونه از سيستم مصونيت بدن مي توان در مبارزه با سرطان كمك گرفت.
دكتر آرني ياد آور مي شود كه البته اين آزمايش ها هنوز در مراحل اوليه است و بايد مطالعات بيشتر و گسترده تري در اين باره به عمل آيد.
GBM به افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله حمله مي كند و يك چهارم تومورهاي مغزي از اين نوع هستند.

ابداع نانو ليزرهاي جديد با تنها چند نقطه كوانتومي
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: ليزر كه يكي از با ارزش ترين ابزارهاي علمي به شمار مي رود روز به روز كوچكتر و كارآمدتر مي شود. اخيراً دانشمندان موفق شده اند ليزر كوچكي طراحي كنند كه ابعاد نانومتري و همچنين افت نوري كم آن مي تواند آن را به وسيله اي پركاربرد در توسعه آينده مدارهاي مجتمع نوري تبديل كند.
پرتو ليزر در مقايسه با يك فلاش معمولي، شدت بيشتري داشته و يك نور تك فام بسيار متمركز به شمار مي آيد. همه اين خواص ناشي از برهم كنش محيط و حفره نوري است. براي آنكه يك ليزر بتواند نقطه رنگي كوچك خود را ايجاد كند، لازم است تا محيط فعال كه پرتو ليزر را تقويت مي كند، داراي فوتون هايي باشد كه همگي با يك طول موج و طي فرآيندي به نام گسيل تحريك شده، گسيل شوند.
در حالي كه توليد كافي گسيل تحريكي، غالباً نياز به مقدار زيادي gain material دارد، دانشمندان روشي را كشف كرده اند كه طي آن مي توان تنها با مقدار كمي ماده كوچك به نام نقاط كوانتومي، يك نانوليزر توليد نمود. فيزيكدانان دانشگاه كاليفرنيا در سانتا باربارا و دانشگاه پاويا ايتاليا، نوعي نانو ابزار جديد طراحي كرده اند كه تنها با چهار نقطه كوانتومي كار مي كند. استفان استراف از همكاران اين طرح مي گويد: «در حالي كه ليزرهاي نقطه كوانتومي معمول به پرتوهاي ليزري سيار با هزاران نقطه نياز دارند. در اين طرح جديد از يكي از خواص نقاط كوانتومي يعني تنظيم مؤثر خود به خودي طول موج فوتون گسيل شده از آنها به طوري كه با حفره نوري به حال تشديد برسد استفاده شده است. به اين ترتيب وقتي محيط با حفره نوري به حال تشديد برسد، مي توان يك ليزر ايجاد نمود.»
هر كدام از اين نقاط كوانتومي انرژي گذار بسيار تيزي دارند و تعداد زيادي از آنها با توجه به تغيير اندازه طبيعي شان مي تواند پهناي باند گسيل وسيعي را نشان دهد. در حالي كه وجود چنين گسيل پهني اين نقاط كوانتومي را به محيط دريافت ايده آلي براي ليزرهاي با حجم بزرگ تبديل مي كند، اما به دليل آنكه تعدادي از اين نقاط كوانتومي به دليل گذار تيز خود ديگر با حفره ليزري به تشديد نمي رسند، كوچك سازي اين ابزار را با چالش مواجه مي كند.
دانشمندان بالاخره راهي براي رفع اين مشكل يافتند. آنها با قرار دادن اين نقاط در يك نانوحفره بلور فوتونيك توانستند نور را به حجم بسيار كوچكي محدود كنند. بلور فوتونيك را هم مي توان با ايجاد سوراخ هاي زياد در يك غشاء نازك از ماده اي نيم رسانا مانند GaAs (همانند شكل فوق) به وجود آورد. با چنين طرح خاصي، توزيع تنظيم شده بسيار يكنواختي از ميدان مغناطيسي داخلي نانو حفره ايجاد شده و موجب بهينه شدن همپوشاني نقاط كوانتومي تعبيه شده داخل آن با سطح ميدان مي شود ،به اين ترتيب كيفيت حفره هم افزايش خواهد يافت.

مهندسي محيط زيست
ميثم كريم پور: يكي از مباحثي كه امروزه عدم توجه به آن زندگي انسان را با تهديد جدي مواجه ساخته است، محيط زيست است. عدم توجه به مسائل زيست محيطي، بهره وري غيراصولي از منابع توزيع آب آشاميدني طبيعي، رشد و مهاجرت بدون قاعده و غيراصولي جمعيت، ورود صنايع مونتاژ بدون آگاهي از چگونگي روند صنعتي شدن كشور و خلاصه تخريب و آلودگي محيط زيست طبيعي و انساني، صدماتي است كه انسان خواسته يا ناخواسته به محيط زيست خويش وارد آورده است.
نويسنده وبلاگ مهندسي محيط زيست درباره معضل آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ ايران مي نويسد: سالانه ۷۸۰۰ نفر از شهروندان تهراني در اثر آلودگي هوا مي ميرند. براساس تحقيقات صورت گرفته زيان تنفس هواي آلوده تهران براي كودكان معادل كشيدن روزانه ۲ تا ۴ نخ سيگار است.
هر روز در تهران ۲۰ نفر كه عموما سالمند و كودك هستند در اثر آلودگي محيط زيست جان خود را از دست مي دهند. كارشناسان معتقدند ما در اجراي برنامه هاي كاهش آلودگي هوا چيزي حدود ۳۰ سال عقب تر از كشورهاي پيشرفته جهان هستيم. تشنج، خواب آلودگي، سردرد، بي قراري، بي خوابي، افسردگي و تنبلي از مشخص ترين عوارض آلودگي هوا است.
تردد يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو كه بيشترشان فرسوده اند، روزانه پنج تن آلودگي وارد هواي تهران مي كند و تقريبا سهم روزانه هر نفر هفتصد گرم از اين آلودگي است. شايد همين آمار كافي باشد تا هم مسئولان و هم شهروندان بيش از گذشته به لزوم تلاش براي كاهش آلودگي هوايي كه در آن نفس مي كشند واقف شوند. به جز تهران آلودگي هوا در شهرهاي اصفهان، شيراز، مشهد، تبريز و... نيز بيداد مي كند و شايد روزانه هزاران نفر در اثر آلودگي هوا در كشور، به بيماري هاي مختلف دچار شوند.
آدرس وبلاگ: darabiran. Persianblog.com

مك پلير براي Location Free
پي سي ورد ايران- زهره چكني: شركت كاگا مستقر در توكيو در حال تهيه يك نرم افزار پلير براي سيستم Location Free ساخت شركت سوني است كه با Mac OS X ساخت شركت اپل كاملا هماهنگ است. شركت كاگا گفته است كه اين نرم افزار به زودي در دسترس قرار مي گيرد.
اين شركت محصولات خود را تحت نام Taxan عرضه مي كند و محصول تكنولوژي Location Free ساخت سوني را مجوز داده است و قصد دارد اولين بخش نرم افزار خود را اواسط ماه مه عرضه نمايد. آتسوهيرو آكيزاوا از سخنگوهاي اين شركت مي گويند اين بخش هم در ژاپن و هم خارج از ژاپن عرضه مي شود.
Location Free يك پلاتفرم تكنولوژي ساخت سوني است كه از يك base station سيگنال ويدئويي زنده را به كلاينت نرم افزاري يا سخت افزاري به جريان مي اندازد.
كاربران اغلب اين ابزار را زنده براي تماشاي برنامه هاي ماهواره اي يا تلويزيون كابلي از طريق دستگاه موبايل خود در منزل به كار مي برند. از طريق اين سيستم، كاربران مي توانند به ابزارهاي ويدئويي اتاق نشيمن خود دسترسي يافته و آن  برنامه ويدئويي را دريافت كنند، تا جايي كه اتصال باند پهن ميان ايستگاه پايه و كلاينت برقرار باشد.
اين سيستم ابتدا به استفاده از يك بخش سخت افزاري خاص نياز داشت كه به يك كامپيوتر تابلت شبيه بود، هر چند كه جديدترين ايستگاه LF-PK1، base كه سال گذشته راه اندازي شد، نيز با يك پلير قابل دسترسي است كه اين بخش يا در PC ويندوز يا playstation portable اجرا مي شود.
اواخر سال جاري شركت سوني مجوز اين تكنولوژي را براي access Co Ltd ژاپن صادر نمود، با اين عقيده كه توسعه انواع پخش براي تلفن هاي موبايل و PDA فراهم شود. توافق جديد با شركت كاگا در بازار فاصله اپل را پر مي كند.

كاهش خروجي تحقيق و توسعه
دكتر مرتضي پيرعلي -به نظر مي رسد به رغم رشد و گسترش مرزهاي دانش كه در چند سال اخير شاهد آن در جهان بوده ايم، دانشمندان نتوانسته اند در زمينه ورود آنها به بازار و در عرضه داروهاي جديد خيلي موفق باشند. طبق آمارهاي مؤسسه Tufts تعداد اقلام داروهاي جديد عرضه شده در ايالات متحده از ۵۳ عدد مربوط به سال ۱۹۹۶ به ۲۶ قلم در سال ۲۰۰۱ و متعاقباً به ۱۳ قلم در سال ۲۰۰۵ كاهش يافته است.
اين در حالي است كه چيزي در حدود ۳۳ ميليارد دلار در اين سال براي تحقيق و توسعه هزينه شده است. اگر بخواهيم اين آمار را با سال هاي پيش تر نيز مقايسه كنيم شايد وضع از اين هم بدتر نمايش داده شود.
به طوري كه به رغم ۱۲ برابر شدن هزينه هاي مربوط به تحقيق و توسعه نسبت به سال هاي بين ۱۹۶۳تا۲۰۰۱سرعت ارائه داروهاي جديد فقط ۲ برابر شده است. در حال حاضر شركت هاي بزرگ داروسازي در جهان چيزي در حدود ۲ برابر آنچه كه براي تحقيق و توسعه مصرف مي كنند، براي هزينه هاي ثبت و تبليغات هزينه مي كنند و اين چيز قابل قبولي نيست. به طوري كه طي برآوردها در سال ۲۰۰۴ تبليغات در ايالات متحده براي ۵۰ داروي پرفروش فقط توانسته است ۶ برابر در فروش نسبت به ساير داروها تأثير بگذارد.
در هر حال اين هزينه هاي بازاريابي مي بايستي به منظور يافتن راه براي تداوم در بازار و استمرار در مصرف نزد بيماران پرداخت گردد. تأثير هزينه هايي كه براي امر تحقيق و توسعه مصرف مي شود مستقيماً از محل اطلاع رساني به پزشكان و بيماران و يافتن مزيت هاي علمي از طريق مصرف داروهاي جديد مي بايستي تامين شود.
اين امر در حالي است كه به سختي مي توان به داروهاي بسيار اساسي و مؤثرتر دست يافت؛ يعني يافتن داروهاي جديدي كه بتوانند از نظر دوزاژ، تأثيرات، عوارض كمتر و راه مصرف مناسب تر از آنچه باشد كه در بازار موجود است و اين كار سخت و طاقت فرسايي است.
طبق آماري كه توسط مؤسسه اطلاعاتي Mc Kinsey Quarterly ارائه شده است، نشان مي دهد كه از بين ۳۲ داروي پرفروش بين سال هاي ۱۹۹۴ الي ۲۰۰۴ چيزي حدود ۷۵ درصد آنها از مزيت مكانيسم اثر جديد برخوردار نبوده و فقط اين مزيت براي ۲ دسته از ۱۰ گروه داروهاي پرفروش به چشم مي خورد. تأثير بد برون ده كم تحقيق و توسعه سبب شده است تا صنايع دارويي نتواند خيلي با هم در ارتباط مستقيم قرار بگيرند.
در حال حاضر براي حفظ برآوردهاي متداول براي ارتقاي درآمد حاصل از فروش، بسياري از شركت ها سياست هاي محدودي شامل عرضه فرم هاي جديد حتي در بسته بندي جديد را دنبال مي كنند. در كنار اين امر، گسترش بازارهاي بين المللي مانند ورود در بازارهاي آمريكاي جنوبي و آسيا، عرضه داروها در بسته بندي هاي بزرگ و ساير راهكارها همگي مواردي هستند كه سعي مي شود از طريق آنها جبران كسري بودجه انجام شود.
منبع :مؤسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي

دوربين ويژه تصويربرداري از روده كوچك
ايسنا: دانشمندان دانشگاه وست ويرجيناي غربي (WVU) در آمريكا از طراحي و ساخت دوربيني به شكل يك قرص كوچك خبر دادند كه به پزشكان و جراحان اين اجازه را مي دهد تا تصوير خوبي از درون روده كوچك و مشكلات مربوط به آن داشته باشند. با استفاده از اين فناوري جديد بيماران اين دوربين كوچك را كه به اندازه يك قرص ويتامين بزرگ است مي بلعند تاجراحان تصوير روشني از مشكلات روده اي آنها داشته باشند. اين دوربين قابليت آن را دارد تا ۵۰ هزار تصوير در جريان عبور از روده كوچك در اختيار دانشمندان قرار دهد. در اين فناوري جديد، بيمار كمربندي را به تن مي كند كه حاوي يك بسته باتري و يك دريافت كننده تصاوير و ساير اطلاعات است.

شهاب سنگ عظيم با احتمال اندك برخورد با زمين
001227.jpg
ايرنا:ستاره شناسان اعلام كردند يك شهاب سنگ تازه شناسايي شده به نام ۵۱HZ2006بزرگترين جسم آسماني با خطر برخورد به كره زمين در قرن حاضر است.
به گزارش نيوساينتيست، تحقيقات انجام گرفته روي مدار اين شهاب سنگ كه در ۲۷ آوريل امسال شناسايي شد، نشان مي دهد امكان برخورد آن با زمين بسيار اندك و در حدود يك در شش ميليون است.
شهاب سنگ ۵۱HZ2006 با قطري در حدود ۸۰۰ متر يكي از بزرگترين اجرام آسماني محسوب مي شود كه تاكنون آزمايشگاه پيشرانه موشكي ناسا، آن را در فهرست اجرام با احتمال برخورد با زمين جاي داده است.
يكي از نكات جالب در مورد شهاب سنگ ۵۱HZ اين است كه تاريخ پيش بيني شده براي برخورد احتمالي آن با زمين بسيار نزديك بوده و ۲۸ژوئن سال ۲۰۰۸ تخمين زده شده است.
برخورد سنگهاي آسماني بزرگ با كره زمين پديده اي بسيار نادر است، اما درصورت وقوع، عواقب وحشتناكي به دنبال خواهد داشت.
يك سنگ آسماني بزرگ در حدود ۶۵ميليون سال قبل در شبه جزيره يوكاتان در مكزيك فعلي فرود آمد و نسل دايناسورها را از كره زمين پاك كرد.
نظريه هاي موجود در اين زمينه بيان مي كنند كه گرد و غبار ناشي از برخورد مذكور با بادهاي مرتفع به سرتاسر كره زمين پخش شده و مانع از رسيدن نور و گرماي خورشيد به كره زمين گشته است كه اين پديده سبب تغييرات جو زمين و همچنين تغييرات گسترده تنوع زيستي شده است.
به گفته ستاره شناسان موسسه تحقيقاتي ۶۱۲ در آمريكا كه در زمينه بررسي عواقب و همچنين برنامه ريزي براي مقابله با چنين برخوردهايي فعاليت مي كند، مدار حركتي محاسبه شده براي شهاب سنگ ۵۱HZ تنها بر اساس ۲۴ساعت رصد اين شهاب سنگ صورت گرفته و تحقيقات بيشتر احتمالاً مشخص خواهد كرد خطر برخورد اين جسم آسماني با زمين حتي از مقدار ذكر شده نيز كمتر است.

۷۰۰ ميليون نفر در جهان به اينترنت متصل هستند
001221.jpg
ايرنا:  بررسي ها نشان مي دهد در حال حاضر حدود ۶۹۴ميليون نفر از افراد بالاي ۱۵سال در سراسر جهان به شبكه اينترنت وصل هستند كه حدود ۱۴درصد كل جمعيت در اين گروه سني را تشكيل مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه گزارش شركت تحقيقات نتورك كام اسكور مدعي است اولين برآورد واقعي از رفتار و حجم كاربران آنلاين را در جهان با استفاده روش شناسي هماهنگ انجام داده است. اين برآورد براساس بررسي بازارهاي بزرگي شامل هند و چين انجام شده است.
پيتر دابول رئيس و مسئول اجرايي كام اسكور مي گويد شمار كاربران آنلاين در آمريكا كمتر از يك چهارم كاربران اينترنت در سراسر جهان است.۱۰سال پيش آمريكا دو سوم كاربران اينترنت را داشت.
آمريكا هنوز هم با ۱۵۲ميليون كاربر بزرگترين جمعيت كاربران اينترنت را به تنهايي دارد. بعد از آن چين با ۷۲ ميليون كاربر قرار دارد.
اين آمارها متفاوت با داده هاي رسمي و برخي بررسي هاي ديگر است كه شمار كاربران چين را بيش از ۱۰۰ميليون نفر برآورد كرده است. زيرا افراد زير ۱۵سال يا كساني كه از طريق تلفن همراه يا كافه هاي اينترنتي يا ابزارهاي ديجيتال به اينترنت دسترسي دارند را به حساب نياورده است.
ژاپن با ۵۲ميليون كاربر ، آلمان با ۳۲ميليون و انگليس با ۳۰ ميليون در اين فهرست در جايگاه سوم تا پنجم قرار گرفته اند.
كره جنوبي با ۲۴‎/۶ميليون، فرانسه ۲۳‎/۹ميليون، كانادا ۱۹ميليون، ايتاليا ۱۶‎/۸ميليون و هند با ۱۶‎/۷ميليون كاربر در رديفهاي بعدي هستند.
برزيل با ۱۳‎/۲ميليون، اسپانيا با ۱۲‎/۵ميليون، هلند با ۱۱ميليون، روسيه ۱۰‎/۸ميليون و استراليا با ۹‎/۷ميليون جز فهرست ۱۵ كشور بالاترين رقم كاربران آنلاين را تشكيل مي دهند. فنلاند، كره جنوبي، هلند و تايوان در رديفهاي بعدي قرار دارند.
اين يافته ها نشانگر ميزان بالاي مشغوليت اينترنت در كشورهاي خارج از آمريكا است. آمريكا حتي در فهرست ۱۵كشوري كه بالاترين ساعت استفاده از اينترنت را در ماه دارند نيست.
از بين مهمترين پايگاههاي اينترنتي در جهان پايگاههاي ام اس ان شركت مايكروسافت با ۵۳۸‎/۹ميليون كاربر در جهان مهمترين پايگاه اينترنتي است. بعد از آن گوگل با ۴۹۵‎/۸ميليون كاربر و ياهو با ۴۸۰‎/۲ميليون كاربر قرار دارند.

حمله ديگر سوني به آي پاد
پي سي ورد ايران- آزاده ارشدي: يكي از اعضاي عالي رتبه هيات رئيسه سوني اعلام كرد كه اين شركت آماده است تا حمله ديگري را به بازار آي پاد، پخش كننده ديجيتالي موسيقي شركت كامپيوتري اپل آغاز كند.
تاكائو يوهارا، قائم مقام ارشد سوني، به طور خلاصه به گزارشگران در توكيو گفت: اين شركت پخش كننده جديدي را مي سازد كه فروشش را در ايالات متحده و ساير بازارها در سال آينده همراه با سرويس دانلود و نرم افزار آغاز خواهد كرد. وي افزود: پخش كننده هاي سوني از دوام خوبي برخوردار بوده و طراحي زيبايي داشته و باتري آن عمر طولاني تري دارد.
اپل رهبري بازار پخش كننده موسيقي را دارد و به ويژه در بازار ايالات متحده بسيار نيرومند است و به طوري كه تخمين زده شده در ايالات متحده بيش از ۸۰ درصد سهم بازار را در دست دارد.
سوني در تلاش است تا بازار را از دست اپل بربايد. در حال حاضر، پخش كننده موسيقي ديجيتالي A-Series Walkman تنها در ژاپن و اروپا به فروش مي رسد. يوهارا افزود: پخش كننده جديد طي تعطيلات عيد شكرگزاري و تعطيلات كريسمس ايالات متحده كه زمان مهمي براي فروش توليدات الكترونيكي مصرفي است، عرضه خواهد شد.
شركت وقتي نتايج مالي خود را اعلام كرد، گفت: سوني ۵/۴ ميليون پخش كننده موسيقي ديجيتالي را در سالي كه ماه مارس به اتمام مي رسد، فروخته است و انتظار دارد تا به ۵/۵ميليون در سال فعلي برسد. در مقابل چنان كه اپل ماه پيش اعلام نمود، اين شركت ۵/۸ ميليون آي پاد را در سه ماه اول امسال عرضه كرده است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |