چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
پدري كه با چشم مهر و محبت به فرزند خود مي نگرد و با نگاه گرم و پرعطوفت خويش او را شاد و مسرور مي نمايد، خداوند به آن پدر در مقابل اين عمل، اجر آزاد كردن يك بنده را خواهد داد.
المستدرك جلد ۲ ص ۶۲۶
امروز با حافظ
حالتي رفت كه محراب به فرياد آمد
در نمازم خم ابروي تو در ياد آمد
كان تحمل كه تو ديدي همه بر باد آمد
از من اكنون طمع صبر و دل و هوش مدار
نادر طالب زاده:
فيلم مستند كه معرف اسلام باشد هنوز ساخته نشده است
سينما جوهره و ظرفيت لازم را دارد تا در جهت معرفي اسلام
و پيامبر اعظم گام بردارد
001914.jpg
001920.jpg
ايسنا: نشست ظرفيت هاي سينماي مستند در تبيين سجاياي پيامبراكرم (ص) با حضور محمدرضا اصلاني و نادر طالب زاده برگزار شد.
در اين نشست كه صبح ديروز در حاشيه نمايشگاه كتاب در سراي اهل قلم  برپا شد، طالب زاده با بيان اين كه تاكنون فيلم مستندي كه الگوي اسلام باشد، ساخته نشده است گفت: به مرور عرصه ، آماده اين موضوع مي شود بنابراين ما بايد رسانه اي فراگير داشته باشيم تا همه دنيا مخاطب آن باشند و در كنار پخش خبر به پخش فيلم هاي مستند از اين رسانه بپردازيم.
وي با بيان اينكه فاقد مركزيت استراتژيك فكري هستيم در ادامه تصريح كرد: جوان ها بايد جمع شوند تا چاره اي براي رفع تهاجم رسانه اي پيدا كنيم، حتي فيلم سازاني از آمريكا و روسيه بيايند تا در اين رابطه فيلم بسازند و اين موضوع را مطرح مي كنند.
در ايران هم بهترين فيلم سازان و فكرها را داريم اما به شرط اينكه امكانات داشته باشند.
اين فيلم ساز سينماي مستند را در طيف هاي مختلف پر مخاطب دانست و گفت: يكي از كشورهاي كه در دنيا مي تواند كار پيشتازانه انجام دهد، ايران است وبا توجه به اينكه رسانه چنداني براي پخش كارهايمان نداريم، تنها راه مقابله در مقابل سياه نمايي ها سينماست.
وي با طرح اين پرسش كه تا كنون براي معرفي رسول اكرم چه كار انجام داده ايم اظهارداشت: به اعتقاد من عقاد كه فيلمسازي سوري است از ما بيشتر كار كرده است، اما  اكنون معرف اسلام، بن لادن و زرقاوي شده و تصاويري كه از اسلام پخش مي شود اين افراد هستند.
طالب زاده همچنين گفت: با هجمه اي كه از سوي دشمن وارد مي شود و جهان اسلام را عصباني كرده است بايد به دنبال آن باشيم كه چه بكنيم؟ محمدرضا اصلاني هم با بيان اينكه در جهان امروز كسي مطرح نمي شود، مگر اينكه متفاوت باشد، گفت: سينماي ما مي خواهد شبيه به سينماهايي شود كه پرفروش هستند و اين موضوع خطرناك است درحالي كه ما مي توانيم با متفاوت بودن به جهان سينما نفوذ كنيم، سينماي ما رسالتش اين است كه خودش را به تاريخ تمدن نزديك كند و اگر ساختار خودمان را عرضه نكنيم، مجبوريم از ساختار ديگران استفاده كنيم.
وي تأكيد كرد: سينما جوهره و ظرفيت لازم را دارد تا در جهت معرفي اسلام و پيامبر اعظم گام بردارد.

رونمايي دانشنامه زبان و ادب فارسي در شبه قاره هند
آرزوي ۱۲ ساله فرهنگستان زبان و ادب فارسي محقق شد
001923.jpg
مهر: عصر روز دوشنبه طي مراسمي با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و جمعي از استادان دانشگاه هاي ايران، پاكستان و هندوستان نخستين جلد از دانشنامه زبان و ادب فارسي در شبه قاره رونمايي شد.در اين مراسم كه در باشگاه رياست جمهوري برگزار شد نخست «هدي سيدحسين زاده» معاون گروه دانشنامه زبان و ادب فارسي گزارشي از روند تدوين اين دانشنامه ارائه كرد.
پس از آن دكتر حسن حبيبي رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سخناني به اهميت تدوين دانشنامه زبان و ادب فارسي در شبه قاره پرداخت.وي گفت : هدف از انتشار دانشنامه نشان دادن گستره زبان فارسي در عصري است كه رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي بر تمام شئون زندگي ما حاكم شده اند، است.
اين دانشنامه نشان مي دهد كه ارتباط ايران با شبه قاره به پيش از اسلام بازمي گردد و زبان فارسي نفوذي شگفت انگيز و مثال زدني در اين منطقه پيدا كرده است.
پس از رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، دكترعلي اشرف صادقي سرپرست اين دانشنامه در سخناني به نحوه تنظيم و تدوين مقالات دانشنامه اشاره كرد.وي گفت: دانشنامه نويسي به شكل امروزين آن و به طوري كه متخصصين حوزه هاي مختلف در يك رشته خاص آنرا گردآوري كنند را نخستين بار عرب ها به ما آموختند.در ادامه اين مراسم دكتر «چندر شيكهر» از اساتيد زبان فارسي در كشور هند در سخنان كوتاهي از زحمات گردآورندگان اين دانشنامه تجليل كرد و اين اقدام را در زمره ماندگارترين آثاري دانست كه در تاريخ فرهنگي زبان فارسي به ثبت خواهد رسيد.
پس از وي دكتر سليم مظهر عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسي از كشور پاكستان و استاد دانشگاه پنجاب سخنراني كرد.وي در سخنان خود گفت: دانشكده ادبيات دانشگاه پنجاب يكي از بزرگترين دانشگاه هايي است كه در خارج از ايران زبان فارسي را آموزش مي دهد و هم اكنون در سطح كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا دانشجو مي پذيرد.
پس از آن دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس سابق فرهنگستان زبان و ادب فارسي با قرائت شعري ، به تجليل از اساتيدي كه در تدوين دانشنامه همكاري كرده بودند پرداخت.
حداد گفت : انتشار نخستين جلد از دانشنامه زبان و ادب فارسي در شبه قاره يكي از آرزوهاي ۱۲ ساله ما بود كه اينك محقق شده است.همه ما نگران وضعيت زبان و ادب فارسي در شبه قاره هستيم و همه احساس مي كنيم كه از گذشته تاريخي زبان فارسي دور مي شويم ، از يك شكوه و عظمتي فاصله مي گيريم ، سرمايه اي را گم مي كنيم و همه مي پرسيم كه چه بايد كرد ؛ تصميم انتشار اين دانشنامه يكي از پاسخ هايي است كه مي توان به اين سوال داد.زبان فارسي در ايران ركني از اركان هويت ملي ماست و شايد در هند هم جزئي از هويت ملي آنها باشد به اين دليل كه زبان فارسي بخشي از تاريخ شبه قاره است.

زني شبيه حوا نقد شد
مهر: در يكصد و پنجاه و سومين نشست كانون ادبيات ايران، كتاب «زني شبيه حوا» نوشته علي الله سليمي، با حضور دكتر عباس پژمان نقد و بررسي شد.
دكتر عباس پژمان درخصوص مجموعه داستان زني شبيه حوا گفت: در داستان همه چيز در يك حد اهميت ندارد و ضعف برخي از موارد، داستان را از داستان بودن ساقط نمي كند، در اين مجموعه ضعف هايي هست اما نه آنگونه كه به جوهره داستان لطمه بزند.
وي تصريح كرد: زبان داستان خوب و همه داستانهاي كتاب از يكدستي خوبي برخوردار است و نويسنده سبك مستقلي را براي نوشتن داستانها ايجاد كرده است.

تنديس دكتر شريعتي ساخته شد
ايسنا: محمدحسين فخيمي تنديس دكتر علي شريعتي را ساخت. اين مجسمه ساز ايراني، تنديس دكتر شريعتي را به خواست خانواده و دوستان وي ساخته است. تنديس يادشده به صورت نيم تنه و با ابعادي حدود ۴۰ سانتي متر، به تاييد نزديكان خانواده اين متفكر فقيد قرار گرفته است. اين پيكره در ابعادي بزرگ و واقعي با سنگ و برنز مقابل اماكني چون حسينيه ارشاد اجرا و نصب خواهد شد.
فخيمي تاكنون تنديس هايي از شهيد چمران، جهان پهلوان تختي، خيام، فردوسي، مرد اسب سوار و مدال هاي ذوالفقار و فتح، ده ها طرح و حجم را ساخته است.

برگي از تاريخ
آرم جمهوري اسلامي
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، قرار بر اين شد آرمي به عنوان نماد و نشان جمهوري اسلامي ايران معرفي شود كه بيانگر روح دين خواهي و اسلام طلبي ملت مسلمان ايران باشد. ازاين رو پس از فراخوان شوراي انقلاب براي تهيه اين آرم، طرح هاي متعددي به اين شورا رسيد كه سرانجام از ميان آنها يك طرح مورد پذيرش قرار گرفت. در نهايت با ارائه اين آرم به رهبر كبير انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) طرح مزبور به تصويب رسيد. اين آرم به صورت چهار هلال و يك ستون مياني و نشانگر كلمه مقدس «الله» است و در عين حال كلمه مبارك «لا اله الا الله» را نيز تشكيل مي دهد. در توضيح محتواي اين شكل نمادين مي توان گفت كه ستون مياني يا شمشير، نشانه اقتدار و قدرت؛ هلال نشان دهنده رشد، پنج جز اصلي نمايشگر اصول پنج گانه دين (مذهب تشيع)، و تركيب متقارن بيانگر تعادل و ميزان و عدالت است. اين آرم از آن پس در وسط رنگ سفيد پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران و بر بالاي عنوان تمام وزارتخانه هاي كشور قرار گرفت.
مورگان شوستر در تهران
به دنبال موافقت مجلس با استخدام مستشاران خارجي براي سامان دادن به اوضاع اقتصادي كشور، دولت ايران درپي انجام قراردادي با ايالات متحده آمريكا، يك هيأت مستشار مالي براي اصلاح امور مالي به كشور دعوت كرد و در اين روز، هيأتي به رياست مورگان شوستر وارد ايران شد. مجلس شوراي ملي با اطمينان به حسن نيت شوستر و همراهانش، به آنان درباره هر نوع فعاليت براي اصلاح امور مالي ايران، اختيار تام داد، ولي اين عمل ايران، براي دولت روس بسيار گران آمد و روس ها مصمم شدند كاري كنند كه شوستر و معاونينش از كار بركنار شوند. ازاين رو، به بهانه اي واهي به دولت ايران براي اخراج شوستر اولتيماتوم داد كه با مخالفت مجلس مواجه گرديد. در اين حال قواي روس نيز به شهرهاي آذربايجان و به ويژه تبريز يورش بردند و به قتل و غارت پرداختند. اين عمل، دولت ايران را به بركناري شوستر وادار كرد و فردي وابسته به روس ها را به جاي وي برگزيد.
درگذشت آيت الله كوهستاني
آيت الله محمد كوهستاني بهشهري پس از تحصيل دروس مقدماتي در زادگاه خود، به نجف اشرف عزيمت كرد و در حلقه درس حضرات آيات ميرزاي نائيني و سيدابوالحسن اصفهاني جاي گرفت. ايشان پس از اخذ درجه اجتهاد به زادگاه خود، كوهستان، بازگشت و به دور از هياهوي شهر به تدريس و ارشاد مردم پرداخت.
آيت الله كوهستاني در همان محل كوچك، چندين مدرسه بنا كرد و به تربيت طلاب علوم ديني پرداخت كه شهيد سيدعبدالكريم هاشمي نژاد از آن جمله اند. اين عالم رباني سرانجام در ۲۰ ارديبهشت ۱۳۵۰ شمسي برابر با ۱۴ ربيع الاول ۱۳۹۱ قمري بر اثر بيماري، دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي باشكوه، در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.

انتشار بيست و چهارمين شماره ماهنامه سوره
ناگفته هايي از زندگي شهيد آويني منتشر شد
فارس: بيست و چهارمين شماره ماهنامه فرهنگي سوره منتشر و دوره جديد اين ماهنامه با ناگفته هايي از ماه هاي آخر زندگي شهيد آويني وارد چهارمين سال انتشار خود شد.
اين شماره ماهنامه سوره با ناگفته هايي از ماه هاي آخر زندگي شهيد آويني به همراه نقد هايي كه در برخي نشريات ارزشي در نقد ديدگاه هاي او در زمان حياتش منتشر شده بود آغاز مي شود.
مهدي همايون فر از دوستان نزديك آويني در گفت و گوي هشت صفحه اي اش با سوره به خاطرات جالبي پيرامون مواضع هاشمي رفسنجاني، مسئولان وقت وزارت جهاد و رييس سازمان صداو سيما نسبت به آثار و ديدگاه هاي آويني و چالش هاي پيش آمده در اين زمينه اشاره مي كند.
سخنراني سعيد قاسمي در مراسم امسال بزرگداشت آويني نيز حاوي خاطراتي از زندگي و نيز لحظات پيش از شهادت اوست.

يار مهربان آمد
نشريه الكترونيكي يار مهربان منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي اين نشريه به بيان ديدگاه هاي رهبر معظم انقلاب در خصوص مبحث كتاب و كتابخواني مي پردازد. آينه يار، حضور يار و يادداشت، از جمله موضوعات مطرح شده در آن است، علاقمندان براي بازديد از اين نشريه مي توانند به پايگاه اطلاع رساني www.Khamenei.ir مراجعه كنند.

بهارستان
عشق
بايزيد گفت: به صحرا شدم عشق باريده بود و زمين تر شده ، چنانكه پاي به برف فرو شود به عشق فرو مي شد.
تذكرة الاوليا ء _ عطار نيشابوري

در زنجان برگزار مي شود
مسابقه مادربزرگ ها، مادرها و دختران براي قصه گويي
ايسنا: مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان زنجان با بيان اين كه، قصه گويي موجبات تعميق و تحكيم ارتباط بزرگ ترها را با كوچك ترها فراهم مي سازد، گفت: قصه و قصه گويي، ظرفيت هاي بالايي در ترويج و انتقال فرهنگي مي تواند داشته باشد. محمود مروج با بيان اين مطلب افزود: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان، به منظور آشنايي اوليا از ظرفيت هاي قصه گويي و همچنين تأثيرات آموزش غيرمستقيم از طريق قصه گويي، با مشاركت بهزيستي و كانون هاي فرهنگي اجتماعي بانوان شهرستان هاي زنجان، ايجرود، ابهر، خرمدره، خدابنده، طارم و ماهنشان، به برگزاري كارگاه هاي آموزش قصه گويي اقدام كرده است. وي اضافه كرد: بعد از كارگاه هاي آموزشي قصه گويي، بانوان علاقه مند در سه سطح مادربزرگ ها، مادرها و دختران جوان براي شركت در مسابقه شهرستاني قصه گويي ثبت نام كرده و نفرهاي برگزيده  جشنواره هاي شهرستان ها به جشنواره  قصه گويي استاني معرفي مي شوند.

صدور مجوزهاي متعدد براي برگزاري كنسرت
ايسنا: سخنگوي خانه موسيقي گفت: به تازگي مجوزهاي زيادي براي برگزاري كنسرت صادرشده است، بنابراين طي ماههاي آينده شاهد اجراي اين كنسرت ها خواهيم بود.دكتر محمد سرير در ادامه تصريح كرد: با صدور اين مجوزها، اين اميد به وجود آمده است كه موسيقي ايران پس از مدتها، از ركورد خارج شود.گفتني است در روزهاي اخير،  برخي از هنرمندان همانند شاهين فرهت و فرهنگ شريف با مقايسه رونق سينماي ايران، از ركود فعلي در موسيقي انتقاد كرده بودند.محمد سرير در ادامه گفت: سينما و موسيقي دو حوزه  متفاوت هستند و اتفاقا برخلاف سينما كه سالانه تعدادي فيلم توليد مي شود در حوزه ي موسيقي، سالانه صدها يا هزاران اثر موسيقي در گونه هاي مختلف به صورت كاست و كنسرت منتشر مي شود.

خاطرات فرمانده من نوشته مي شود
ايسنا: دومين مسابقه خاطره نويسي با عنوان «فرمانده من» براي گراميداشت ياد و خاطره سردار شهيد بني هاشم، مردادماه امسال برگزار مي شود. ناصر اسحاقي - مسئول حوزه هنري استان اردبيل - با بيان اين مطلب افزود: نخستين مرحله اين مسابقه درباره سردار شهيد برزگر در سال گذشته برگزار شد و در سال هاي آتي نيز براي گراميداشت ياد و خاطره ۲۲ سردار شهيد استان اردبيل، اين مسابقه استمرار خواهد داشت. وي افزود: مرحله شهرستاني اين مسابقه، ۱۱ مردادماه در مشگين شهر و مرحله استاني آن، ۱۹ مردادماه در اردبيل برگزار خواهد شد. سردار شهيد ميرمحمود بني هاشم در ۱۰ خردادماه سال ۱۳۳۷ در روستايي از توابع شهرستان مشگين شهر به دنيا آمد. در دوران دفاع مقدس، فرماندهي عمليات هاي مختلفي را بر عهده داشت كه سرانجام در جريان عمليات نصر ۷ در منطقه سردشت، در تاريخ ۱۵ مردادماه سال ۱۳۶۶ به شهادت رسيد.

با رهبري در نمايشگاه
نويسنده ما و آن كهنه كمونيست
اگر امثال ما هم بخواهيم بنشينيم و فرضا گزارش كارهاي شوروي ها را در زمينه جمع كردن بچه هاي ولگرد از خيابانها و آوردنشان در خانه هاي مخصوص بخوانيم، مگر مي نشينيم آن را بخوانيم؟ اگر خوانديم، مگر باور مي كنيم؟ اما برمي دارند يك كتاب به نام «آموختن براي زيستن» (۱) مي نويسند. كتابي است... در دو جلد، كه اخيرا براي من آوردند و من آن را خواندم. عكس نويسنده اش روي جلد كتاب ديده مي شود. پيداست كه از همان كهنه كمونيستهاي متحجر دوران استالين است! يك كتاب نوشته، كه از اول تا آخر آن اين است كه «كانون اول ماه مه» كانوني است كه بچه هاي ولگرد را جمع مي كردند و آنها در آن جا به چه صورت زندگي مي كردند و چگونه از ولگردهاي دزد، به انسانهاي واقعي در طراز ماركسيستي تبديل مي شدند!... آدم وقتي كه مي خواند، مي فهمد... كه دروغ است؛ يعني جز آرايش و زيادكردن يك چيز كوچك نيست و جهات منفي و نامناسب هم دارد.
بيانات رهبري در ديدار با مديران
و برنامه سازان گروه تلويزيوني شاهد _ ۲۷/۲/۷۱
۱- نوشته: آنتوان سيمونوويچ ماكارنكو (۱۹۳۹- ۱۸۸۸ م)

كوتاه از هفت هنر
موفقيت سينماي ايران در كوبا _ جايزه اول چهارمين «جشنواره بين المللي سينماي فقير» در كوبا به فيلم ايراني «غاز وحشي» داده شد.
چهارمين جشنواره سينماي فقير شاهد حضور ۲۴۰ شركت كننده از ۳۵ كشور جهان بود.
سينماي فقير به فيلم هايي گفته مي شود كه در آن جوانان افكار انقلابي را با استفاده از امكانات كم و محدود به تصوير مي كشند.
خون بازي در كن _ رخشان بني اعتماد درباره آخرين ساخته اش «خون بازي» گفت: اين فيلم آخرين مراحل ميكس و صداگذاري نهايي را طي مي كند و اولين نمايش آن در بازار جشنواره كن خواهد بود.
وي افزود: در حال حاضر چندين جشنواره خارجي براي حضور اين فيلم، درخواست كردند اما ما تصميم براي ارسال فيلم به هركدام از اين جشنواره ها را منوط كرده ايم به بعد از نمايشي كه اين فيلم در بازار كن دارد.
۲ مستند علمي جهان _ دو فيلم مستند علمي «كلودادلمان» با عنوان هاي «اولين روز زندگي» و «تولد مغز» ۲۸ ارديبهشت در تهران به نمايش درمي آيد.«اولين روز زندگي» از مستندهاي علمي مشهور دنياست.مستند علمي «تولد مغز» كه توليد آن ۱۲ سال به طول انجاميده نشان مي دهد چگونه مغز يك كودك ساخته مي شود.
برادرم هنريك بر صحنه _ نمايش عروسكي «برادرم هنريك و اولافش» نوشته و كار آنامارگرته هلكسن از ۲۴ تا ۲۶ ارديبهشت ماه در تالار قشقايي تئاتر شهر به صحنه مي رود.اين نمايش كه كار «مارگارته» كارگردان و نمايشنامه نويس نروژي است، با نگاهي كاملاً نو، زندگي هنريك ايبسن، نمايشنامه نويس مدرن نروژي را به تصوير كشيده است.
001917.jpg
چهلمين روز درگذشت استاد صنعتي _ مراسم يادبود چهلمين روز درگذشت استاد سيدعلي اكبر صنعتي در مسجدالرضا از ساعت ۱۷ تا ۳۰/۱۸ روز ۲۲ ارديبهشت برگزار مي شود.
سخنراني غلامحسين ديناني _ دكتر غلامحسين ديناني روز ۲۱ ارديبهشت درباره ويژگي هاي حكمي _ عرفاني علامه قطب الدين شيرازي در دانشگاه مفيد قم سخنراني مي كند.
فرازهايي از عشق _ نمايشگاه آثار عكاسي محمدرضا لاهوتي با عنوان «فرازهايي از عشق» ، در نگارخانه بهزاد به نمايش درآمده است. اين نمايشگاه از ۱۰ صبح تا ۸ بعد از ظهر براي بازديد عموم داير است.
۱۳ كتاب سينمايي _ ۱۳ عنوان كتاب از جديدترين انتشارات بنياد سينمايي فارابي در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران عرضه مي شود.«راهنماي فيلمبرداران» ، «رؤياي بهشت» از جمله اين كتابهاست كه با ۳۰ درصد تخفيف به فروش مي رسد.
رازها بر پرده _ فيلم سينمايي «راز ها» آخرين ساخته «محمدرضا اعلامي» با دريافت پروانه نمايش روانه سينماها خواهد شد.«رازها» داستان شومن مشهور و ثروتمندي به نام «پيام صادقي» است كه به دست همسرش شيوا و با همكاري پسر عمويش ايرج كشته مي شود.اين فيلم، براي اولين بار در بخش مسابقه بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر به نمايش درآمد.
زمستان ۶۶ در سينما _ تله تئاتر «زمستان ۶۶» به كارگرداني «محمد يعقوبي» فردا چهارشنبه ساعت ۲۲ از شبكه چهار سيما پخش مي شود.اين تله تئاتر كه در شبكه چهارم سيما تهيه شده در جشنواره بين المللي تئاتر فجر به روي صحنه رفت و جايزه اول كارگرداني، نمايش نامه نويسي و دو جايزه بازيگري را نيز دريافت كرد.
جشنواره عكس اروميه _ دومين جشنواره سراسري عكس جوانان مردادماه امسال در اروميه برگزار خواهد شد.هيأت داوران اين مسابقه را سيف الله صمديان، بهمن جلالي، محمد ستاري، رومين محتشم و جواد پورصمد تشكيل مي دهد.
تماشاگران سينما در كرمانشاه _ استقبال مردم كرمانشاه از ابتداي سال جاري از سينماهاي اين شهر چشمگير بوده و به نظر مي رسد كه مردم با سينما آشتي كرده اند.
فروش بليت در سينماهاي شهر كرمانشاه از ابتداي سال جاري تاكنون نسبت به سال گذشته سه برابر افزايش داشته است.
نشست انجمن نويسندگان كودك و نوجوان _ پنجمين مجمع عمومي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، روز سوم خرداد ماه برگزار مي شود.پنجمين مجمع عمومي اين انجمن، با هدف انتخاب هيأت مديره و بازرسان جديد برگزار مي شود.در اين مجمع، «معصومه انصاريان» دبير انجمن و «حسين نوروزي» خزانه دار، گزارش مالي و عملكرد انجمن را در دوره قبلي ارائه مي كنند و پس از آن مراسم انتخابات هيأت مديره جديد برگزار مي شود.اين مجمع، در محل انجمن نويسندگان كودك و نوجوان برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
معجزه خنده
پيرمرد هر بار كه مي خواست اجرت پسرك واكسي كر و لال را بدهد، جمله اي را براي خنداندن او بر روي اسكناس مي نوشت. اين بار هم همين كار را كرد.
پسرك با اشتياق پول را گرفت و جمله اي را كه پيرمرد نوشته بود، خواند. روي اسكناس نوشته شده بود: وقتي خيلي پولدار شدي به پشت اين اسكناس نگاه كن. پسر با تعجب و كنجكاوي اسكناس را برگرداند تا به پشت آن نگاه كند. پشت اسكناس نوشته شده بود: كلك، تو كه هنوز پولدار نشدي!
پسرك خنديد با صداي بلند؛ هرچند صداي خنده خود را نمي شنيد.
هوشنگي

گشتي در دنياي خبرها
دو هفته زير آوار
سيدني: دو كارگر معدن در استراليا كه به مدت دو هفته داخل معدن گير افتاده بودند، جان سالم به در بردند. هنگامي كه اين دو كارگر داخل معدن مشغول كار بودند ناگهان زلزله اي رخ داد و آنها زير آوار ماندند. پس از چند روز نيروهاي امدادي متوجه حضور آنان زير آوار شدند اما چون امكان دسترسي به آنها وجود نداشت مجبور شدند از طريق يك لوله به كارگران گير افتاده ويتامين و مواد غذايي برسانند. به هر حال روز گذشته پس از دو هفته اين دو كارگر از زير آوار بيرون كشيده شدند.
تبرئه پستچي متخلف
منچستر: چندي پيش يك مامور اداره پست به جرم اينكه ۱۲ هزار نامه و بسته پستي را داخل سطل زباله مقابل منزلش انداخته بود در دادگاه محاكمه و به تحمل دو ماه حبس محكوم شد اما دادگاه تجديد نظر مجازات حبس وي را باطل كرد. اين پستچي مدعي شده بود به دليل كمر درد نمي توانست كيسه محتوي بسته هاي پستي را حمل كند به همين دليل اين بسته ها را داخل سطل زباله مي انداخت.
عاقبت درگيري ماهي ها
لندن: يك ماهي آكواريومي باعث تخريب منزل يك شهروند در لندن شد. داستان از اين قرار بود كه اين ماهي آكواريومي با يكي ديگر از ماهي هاي داخل اين مخزن درگير شد كه بر اثر آن مقداري آب از داخل آكواريوم بيرون ريخت و آب روي يك سه راهي برق پاشيده شد. بر اثر تماس آب با برق، اتصالي رخ داد و تمام مبل هاي موجود در منزل طعمه حريق شد. خوشبختانه پيش از تخريب كامل منزل، صاحب آن به همراه دو فرزندش از اين مكان خارج شدند.
فرمانده آتش افروز
نيوجرسي: فرمانده سابق يكي از ايستگاه هاي آتش نشاني نيويورك به اتهام ايجاد ۹ فقره آتش سوزي عمدي توسط پليس دستگير شد. او چند سال قبل از اين نيرو جدا شد اما كماكان به عنوان مامور افتخاري فعاليت مي كرد. با اين حال ديروز اعلام شد اين مرد ۴۷ ساله در سه ماه اخير عمدا ۹ فقره آتش سوزي به راه انداخته است.
افتادن به دام وزير
كوالالامپور: از چندي پيش دولت مالزي اقدامات گسترده اي را براي مبارزه با توليد و تكثير دي وي دي هاي تقلبي آغاز كرده است. وزير امور مصرف كنندگان اين كشور مسئوليت هدايت اين پروژه را برعهده دارد. ظاهرا چند روز قبل هنگامي كه وزير در يك رستوران مشغول صرف غذا بوده ناگهان يك پسر جوان به وي مراجعه و چند نوع دي وي دي جعلي به او پيشنهاد مي كند. وزير هم كه نخواسته هويتش فاش شود براي خريد صدها دي وي دي جعلي با وي قرار مي گذارد و اينگونه پليس موفق مي شود يكي از فعالان در حوزه تكثير دي وي دي هاي تقلبي را دستگير كند.
ناكامي در ركوردشكني
نيويورك: ديويد بلين ماجراجوي مشهور آمريكايي در ثبت يك ركورد جديد ناكام ماند. وي قصد داشت بيش از ۸ دقيقه و ۵۸ ثانيه بدون نفس كشيدن زير آب بماند كه موفق به انجام چنين كاري نشد. براي اينكه وي به اين ركورد دست يابد پاهاي خود را با زنجير به كف يك گوي مملو از آب بسته بود اما پس از گذشت ۷ دقيقه و ۸ ثانيه ناگهان بدنش سياه شد و به همين دليل دو غواص بلافاصله به داخل گوي شيرجه زدند و زنجيرهاي وي را آزاد كردند. او هم اكنون تحت مراقبت هاي پزشكي قرار دارد.

گل و گياه
شقايق
001911.jpg
نام علمي:
Papaver rhoeas
خانواده:
PAPAVERACEAE
گياه يكساله سريع الرشد و افراشته با ساقه هاي نازك و كركدار و برگهاي لوب دار به رنگ سبز روشن، گلهاي مدور و اغلب فنجاني شكل آن در طيف هايي از رنگ قرمز، صورتي، گل بهي و يا سفيد در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي خاك مرطوب ولي داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |