چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
همشهري ماه منتشر شد
شماره ارديبهشت ۸۵ همشهري ماه منتشر شد.
شماره جديد همشهري ماه با پرونده خاك گرفته (شيميايي ها) پرونده اي براي زنان (گفت وگو با نوبخت، كروبي، كولايي، شجاعي، ابتكار و كديور) در ۱۳۲ صفحه با مطالب خواندني بر روي گيشه روزنامه فروشي ها قرار گرفته است.
گفت و گو با حجت الله ايوبي درباره ناآرامي هاي فرانسه، سعيد ابوطالب درباره جهاني شدن، محمد كيارشي سفير سابق ايران در اتريش و... از ديگر مطالب خواندني اين شماره از همشهري ماه است.

مدير كل نوسازي مدارس استان تهران ديروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد:
كمبود ۱۵ هزار كلاس درس در استان تهران
001716.jpg
گروه علمي _ فرهنگي- علي اصغر محمدي: استان تهران براي رسيدن به متوسط كلاس درس كشوري و تنظيم خود با ساير نقاط، حدود ۱۵ هزار كلاس درس كم دارد.
به گزارش همشهري، مهندس محمدحسين ترابي زاده، مدير كل نوسازي مدارس استان تهران ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: متوسط تعداد دانش آموزان هر كلاس درس در كشور ۳۸ نفر است در حالي كه اين رقم در استان تهران، ۴۵ نفر است.
وي با اشاره به اختصاص ۴۱ ميليارد تومان اعتبار عمراني به بهسازي، بازسازي و تجهيز مدارس و تحويل پروژه ها در سال جاري اظهار داشت: چنان چه پروژه جديدي در استان تهران آغاز نشود، نوسازي مدارس تهران به ۶۱ ميليارد تومان اعتبار براي تكميل پروژه هاي فعلي و نيمه تمام نياز دارد.
مدير كل نوسازي مدارس استان تهران تصريح كرد: احداث و تكميل پروژه هاي خيرين مدرسه ساز در اولويت برنامه هاي امسال قرار دارد.
به گفته وي، تقبل ۵۰ درصد از اعتبار اجراي پروژه هاي خيرساز از سوي دولت در سال جاري حذف شده و به جاي آن رديف اعتباري ملي حدود ۱۳ ميليارد تومان در اختيار نوسازي كل كشور به منظور حمايت از پروژه هاي نيمه تمام خيرين قرار گرفته است.
ترابي زاده درباره انجام تعهد دولت براي ساخت مدارس در سال گذشته اظهار داشت: از ۳۲ ميليارد تومان اعتباري كه در سال ۸۴ به آموزش و پرورش اختصاص يافت، ۶۱ درصد تخصيص يافت كه ۱۰۰ درصد آن هزينه و جذب شد.
وي در ادامه با اشاره به برگزاري هشتمين جشنواره خيرين مدرسه ساز استان تهران در روز ۲۴ ارديبهشت ماه جاري گفت: امسال پروژه جديدي شروع نخواهد شد و بر همين اساس همه مدارس قديمي استان تهران در برنامه چهارم تخريب و نوسازي خواهد شد.
به گفته مدير كل نوسازي مدارس تهران ۳۹ هزار و ۲۵۰ كلاس درس در استان تهران نياز به مقاوم سازي دارد و يا اين كه عمر مفيدشان به پايان رسيده است.
ترابي زاده با اشاره به اين كه حدود ۴ هزار و ۵۸۸ كلاس درس استيجاري در استان تهران وجود دارد گفت: امسال ۵/۲ ميليارد تومان اعتبار براي خريد مدارس استيجاري و زمين هاي با كاربري آموزشي اختصاص داده شده است.
وي در مورد محرم سازي و استتار مدارس دخترانه نيز گفت: فراهم آوردن حاشيه امنيتي براي دانش آموزان دختر در مدارس از برنامه هايي است كه در اين زمينه لحاظ شده است اما محدوديت تهران به ويژه از لحاظ زمين، مانعي عمده در اين راه است.
ترابي زاده با اشاره به اينكه در طول برنامه سوم ۴۰درصد از كل فضاهاي آموزشي توسط خيران مدرسه ساز ساخته شده است، اظهار داشت: طي اين مدت ۳۳۹ پروژه با چهار هزار و ۲۴۴كلاس درس توسط خيران ساخته شده است.
وي يادآور شد: در سال جاري ۱۲۲پروژه با يك هزار و ۲۹۲كلاس درس توسط خيران در دست ساخت است.
ترابي زاده افزود: سال گذشته ۳۹ مدرسه با۵۲۲ كلاس درس توسط خيران ساخته شد از سال ۱۳۷۲نيز ۶۱۳ مدرسه با شش هزار و ۷۰۷ كلاس درس توسط خيران احداث شد.
همچنين در اين نشست مطبوعاتي، رييس مجمع خيرين مدرسه ساز استان تهران گفت: طي سه سال گذشته قرار بود تا۲۰هزار كلاس درس تحويل اين استان داده شود كه متاسفانه ۱۲هزار كلاس درس تحويل استان داده شد، درحالي كه پيش بيني مي شود تا سال ۱۳۸۷ پانزده هزار كلاس درس ديگر مورد نيار است.
اميرنعمت بني آدم، با تاكيد براينكه بيشتر مدارس استان تهران بالاي ۴۰سال قدمت دارند، افزود: در حال حاضر ۱۲۲پروژه با يك هزار و۲۹۲كلاس درس در حال ساخت است كه ۷۰درصد از اين كلاس ها در مهرماه سال جاري تحويل داده خواهند شد. وي با اشاره به اينكه حضور خيران نسبت به سال هاي گذشته افزايش چشمگيري داشته، افزود: خيران در جشنواره هاي پنجم، ششم و هفتم به ترتيب ۳۴ ۹۰، و ۴۴ميليارد تومان هزينه كردند.

سرطان سينه يك تن از هر ۹ زن ايراني را تهديد مي كند
گروه اجتماعي، مريم غفاري: سن شيوع سرطان سينه در ايران يك دهه جوانتر از ساير كشورهاست و از هر ۹ زن ايراني، يك نفر به اين بيماري مبتلا مي شود.
سرطان سينه، فراوان ترين سرطان زنان را تشكيل مي دهد كه طي سه دهه گذشته روند روبه رشدي داشته و اين در حالي است كه هنوز هم ۷۰ درصد مبتلايان زماني به پزشك مراجعه مي كنند كه براي درمان خيلي دير شده است. عوامل متعددي مثل چاقي، عوامل ارثي، ژنتيك، مسايل هورموني، اشعه ايكس و مواد راديواكتيو در بروز آن دخيل هستند.
با در نظر گرفتن تركيب سني جمعيت كشور و جوان بودن نسبي آن، به زودي تعداد زناني كه در سن شيوع سرطان سينه قرار دارند، رشد و جهش يافته و تعداد قربانيان اين بيماري افزايش صعودي خواهد يافت. شانس درمان سرطان سينه براي بيماراني كه در مراحل اوليه بيماري به پزشك مراجعه مي كنند، نزديك به صددرصد است. از همين رو ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان سينه در غرب رو به كاهش است اما در ايران هفتاد درصد زنان مبتلا به اين بيماري به دليل عدم اطلاع و آموزش كافي و مراجعه ديرهنگام به پزشك جان خود را از دست مي دهند.
دكتر آزاده جولايي، متخصص جراحي در اين خصوص مي گويد: وجود توده در سينه علامت اين بيماري است و درمان آن به صورت موضعي و سيستماتيك انجام مي شود كه در روش موضعي به وسيله جراحي زائده برداشته مي شود و درمان هاي تكميلي قبل و بعد از جراحي صورت مي گيرد. وي بهترين شيوه غربالگري سرطان سينه در زناني كه زمينه هاي خانوادگي و ژنتيكي ابتلا به اين سرطان را دارند تركيبي از دو روش   ام آرآي و ماموگرافي مي داند و در خصوص انجام روش هاي شيمي درماني مي گويد: شيمي درماني از طريق انتشار خون و انتقال به تمام بافت ها، بدن را ايمن نگه مي دارد در نتيجه جنبه محكم كاري دارد تا مرگ ومير را به حداقل برساند. وي افزود: طبق آمار به دست آمده مبتلايان به اين بيماري در سنين بين ۴۰ تا ۵۰ سال هستند و پيشنهاد مي شود كه زنان ۴۰ سال سالي يك بار و بالاي ۴۰ ساله هرچند ماه يك بار روش تشخيصي ماموگرافي را انجام دهند.
اين گزارش حاكي است كه مصرف طولاني مدت آسپرين و ايبوبروفن نه تنها باعث پيشگيري از ابتلا به بيماري سرطان سينه نمي شود بلكه احتمال بروز آن را بيشتر مي كند. مصرف هر روزه آسپرين به مدت ۵ سال، موجب افزايش خطر ابتلاي زنان به سرطان سينه و آن هم ابتلا به نوع كمياب و خطرناك آن مي شود ولي مصرف منظم و يا روزانه استامينوفن كه دارويي غيرالتهابي است در مورد خطر ابتلا به بيماري سرطان سينه هيچ تأثيري ندارد.
براساس اين گزارش متخصصان هشدار مي دهند كه بهترين راه مقابله با اين بيماري شناسايي سريع آن است. آنهايي كه سابقه خانوادگي و فاميلي سرطان سينه دارند احتمالاً براي اين بيماري مستعدتر هستند. اين افراد در صورت مراجعه به متخصص و معاينات تخصصي و دوره اي مي توانند از اين كه در آينده به اين بيماري مبتلا خواهند شد يا نه آگاه شوند و بهترين زمان براي جلوگيري از اين بيماري نيز همين زمان است يعني وقتي كه هنوز بيماري آغاز به كار و رشد نكرده است.
همچنين مطالعات نشان مي دهد كه زناني كه در دوران زندگي خود به مدت ۱۰سال يا بيشتر روزي يك پاكت سيگار كشيده اند ۳۰ تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به سرطان سينه در آنها نسبت به زناني كه هرگز سيگار نكشيده اند بيشتر است. محققان براين باورند كه افرادي كه چپ دست هستند دو برابر بيشتر از ديگر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان سينه قرار دارند. در افرادي كه چپ دست هستند هورمون جنسي تستوسترون در آنها بيشتر از زنان ديگر وجود دارد و اين در حالي است كه تحقيقات حاكي از آن است كه ترشح زياد هورمون هاي جنسي در افراد قبل از تولد سبب مي شود تا آنها چپ دست شوند، دانشمندان هنوز علت دقيق بروز بيماري سرطان را نمي دانند و اين نتايج به دست آمده احتياج به تحقيقات بيشتر دارد.

كارفرمايان مي توانند حق بيمه كارگران
را در كليه شعب بانك رفاه پرداخت كنند
فارس:مدير عامل سازمان تامين اجتماعي از امكان پرداخت حق بيمه كارگران توسط كارفرمايان در كليه شعب بانك رفاه از خرداد ۸۵ خبر داد.
داوود مددي در حاشيه بازديد از غرفه خبرگزاري فارس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: كارفرمايان از ماه بعد مي توانند به هريك از شعب بانك رفاه مراجعه كنند و حق بيمه كارگران خود را به حساب شعبه مربوطه واريز كنند.
وي افزود: بعد از واريز حق بيمه، كارفرمايان مي توانند از طريق پست ليست حقوقي كاركنان خود را به همراه فيش به شعبه مربوطه ارسال كنند.

۱۸ پايگاه اورژانس هوايي در كشور مورد نياز است
ايسنا: دكتر فرزاد پناهي رييس اورژانس كشور گفت: سال ۸۵ سال ارتقاي كيفيت بر مبناي آموزش نيروي انساني در اورژانس است.
وي راه اندازي آموزشكده هاي اورژانس و فوريت هاي پزشكي را مهمترين اولويت اين سازمان برشمرد و با تأكيد بر لزوم ايجاد اورژانس هوايي در سراسر كشور گفت: هم اكنون كشور به ۱۸ پايگاه اورژانس هوايي نياز دارد و بايد اورژانس هوايي به گونه اي توسعه يابد كه تصميم اول پس از بروز حادثه ،اعزام بالگرد باشد.
وي ادامه داد: هم اكنون متقاضيان زيادي براي راه اندازي امداد هوايي وجود دارند اما بايد شكل خدمات رساني به نحوي باشد كه پايگاههاي هوايي به جاي استقرار در يك منطقه، سطح كشور را پوشش دهند.

۴۰هزار واحد مسكوني براي نيازمندان
001713.jpg
گروه اجتماعي:سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) از ساخت ۴۰ هزار واحد مسكوني براي خانواده هاي تحت پوشش در سال ۸۵ خبر داد.
سيد رضا نيري افزود: در دو دهه گذشته ۵۶۰ هزار واحد مسكوني بازسازي و نوسازي و به خانواده هاي نيازمند تحويل داده شده كه ۲۸ هزار واحد آن مربوطه به سال گذشته است.
وي گفت: كميته امداد امام خميني (ره) هم اكنون در يكهزار و ۴۲۰ دفتر مشغول خدمت رساني است و در حال حاضر بيش از ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر به صورت دائمي و قريب به ۲ ميليون نفر به صورت موردي از خدمات و تسهيلات كميته امداد استفاده مي كنند.
سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) تصريح كرد: امسال تعداد ۵۰ هزار خانواده در نوبت حمايت با جمعيتي بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) قرار مي گيرند.

۹۰ درصد بودجه بخش سلامت صرف حقوق پرسنل مي شود
فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: ۸۷ درصد از كل بودجه بخش سلامت كه به دانشگاههاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني پرداخت مي شود صرف پرداخت حقوق پرسنل مي شود.
كامران باقري لنكراني افزود: متاسفانه نگرش به بودجه سلامت هم مثل نگرش به بخش سلامت درمان نگر است و توجه كافي را به خدمات پايه سلامت ندارد به همين علت محدوديت بودجه امكان برنامه ريزي هاي بهداشتي را از مسئولان گرفته است. وزير بهداشت اضافه كرد: البته غير از اعتبار كلي وزارت بهداشت يك سري رديفهاي متمركز بودجه نيز براي خدمات پايه سلامت و بهداشت عمومي وجود دارد ولي رقم آن اندك است و با نيازهاي جامعه فاصله زيادي دارد اما ما به عنوان مجريان كشور تلاش مي كنيم در چارچوب منابع موجود بهترين استفاده را بكنيم.

افزايش بودجه سال ۱۳۸۵ دانشگاه ها
وي ساماندهي شهريه دانشجويان، تسهيل نقل و انتقال دانشجويان در داخل كشور از يك سو و انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج كشور به داخل، ساماندهي نظام گزينش دانشجو،  تدوين طرح نظارت بر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، زمينه سازي براي كاربرد هرچه سريعتر فناوري اطلاعات در توسعه آموزش عالي، ساماندهي پايگاه اطلاعات مربوط به حوزه هاي آموزش عالي، تحقيقات و فناوري را از ديگر اقداماتي دانست كه طي ماه هاي اخير با جديت دنبال شده است.

صدور مجوز تاسيس بالغ بر ۵۰ موسسه غير دولتي
وزير علوم با بيان اينكه مشاركت بخش غيردولتي در آموزش عالي در حال حاضر تا حد قابل ملاحظه اي افزايش يافته است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰ موسسه آموزش عالي غير دولتي غيرانتفاعي، علاوه بر دانشگاه آزاد در آموزش عالي كشور فعاليت دارند. جالب تر از آن، ورود بخش غيردولتي به عرصه پژوهشي است كه صدور مجوز تاسيس بالغ بر ۵۰ موسسه غير دولتي و فراواني تقاضا براي تاسيس اينگونه موسسات بسيار اميدبخش است. وي توسعه بخش غيردولتي را به دليل اينكه ظرفيتهاي آموزش عالي را بدون هيچ گونه تحميلي بر اعتبارات دولتي افزايش مي دهد، بسيار سودمند دانست و گفت: در عمل زمينه و امكان آموزش مهارتهاي فرهنگي و اجتماعي در كنار علم آموزي براي جامعه دانشجويي كشور ميسر شده است.

صدور مجوز تاسيس ۵۰ موسسه آموزش عالي غيردولتي
گروه علمي - فرهنگي:وزير علوم، تحقيقات و فناوري ساماندهي شهريه دانشجويان، تسهيل نقل و انتقال دانشجويان در داخل كشور از يك سو و انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج كشور به داخل، ساماندهي نظام گزينش دانشجو،  تدوين طرح نظارت بر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، زمينه سازي براي كاربرد هرچه سريعتر فناوري اطلاعات در توسعه آموزش عالي، ساماندهي پايگاه اطلاعات مربوط به حوزه هاي آموزش عالي و تحقيقات و فناوري را برخي از اقدامات وزارت متبوع در ماه هاي اخير بيان كرد. دكتر محمد مهدي زاهدي در پنجاه و پنجمين نشست روساي دانشگاهها در سخناني با اشاره به بحث افزايش دسترسي به آموزش عالي به عنوان وظيفه دولت در برنامه هاي سوم و چهارم توسعه، تصريح كرد: خوشبختانه در جايگاهي قرار گرفته ايم كه مي توانيم ادعا كنيم در پايان برنامه چهارم از هدف برنامه يعني رسيدن به جمعيت دانشجويي ۳ ميليون و ۷۵۰ هزار نفري جلوتر باشيم، به خصوص كه با ظرفيت هاي موجود آموزش عالي امروز بيش از نيمي از داوطلبان كنكور در يكي از رشته محل هاي آموزش عالي، با توجه به تنوعي كه وجود دارد، پذيرفته مي شوند.

يك دهك جمعيت كشور زير خط فقر زندگي مي  كند
001710.jpg
ايلنا: وزير رفاه و تامين اجتماعي، اعلام كرد: مطالعات و بررسي  هاي انجام شده نشان مي  دهد يك دهك از جمعيت كشور زير خط فقر زندگي مي   كند.
مهندس پرويز كاظمي، وزير رفاه و تامين اجتماعي، گفت: بررسي  هاي انجام شده، بر روي افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي صورت گرفته است.
كاظمي، در پاسخ به سوالي مبني بر روند اجرايي طرح چتر ايمني رفاه اجتماعي، يادآور شد: كارهاي خوبي صورت گرفته و در حال انجام مذاكرات هستيم. وزير رفاه، در تشريح جزييات طرح چتر ايمني رفاه اجتماعي، گفت: بررسي افراد زير خط فقر و شناسايي اقشار آسيب  پذير از جزييات طرح مذكور است. كاظمي در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه وظيفه اجراي طرح چتر ايمني رفاه اجتماعي بر عهده وزارت رفاه است، پس از بررسي  هاي لازم طرح را به مجلس ارائه مي  كنيم.

اعطاي وام با كارمزد كم به دانشجويان
گروه علمي فرهنگي: با اختصاص مبلغ يك هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال به وزارتخانه هاي علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامي دانشجويان از وام قرض الحسنه با حداقل كارمزد برخوردار خواهند شد.
به گزارش مهر، اين مطلب بخشي از آيين نامه اجرايي نحوه استفاده از وجوه اداره شده موضوع جزء (ج) بند ۱۱ تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور است كه بر اساس آن، اين سازمان مكلف است ظرف يك هفته پس از ابلاغ آيين نامه مذكور، سهم هر يك از دستگاه هاي ياد شده را پس از اخذ نظرها و آمار دانشجويان واجد شرايط ثبت نام شده در سال گذشته، اعلام كند.اين تصويب نامه دانشجويي را مجاز به استفاده از اين وام مي داند كه براي تحصيل، موظف به پرداخت شهريه هستند.وام مذكور از طريق معرفي دانشجوي متقاضي به صندوق رفاه و پس از اخذ تعهدهاي لازم از دانشجو و به صورت واريز به عنوان شهريه، پرداخت خواهد شد.

۵ هزار كودك تحت پوشش طرح پيشگيري
از مصرف سيگار قرار دارند
مهر: مديركل دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي گفت: طرح پيشگيري از مصرف دخانيات به منظور آگاه سازي و آموزش براي دو گروه سني پيش دبستاني و همچنين كودكان ۱۰ تا ۱۲ سال اجرا مي شود.
دكتر زهرا نوع پرست افزود: هم اكنون مرحله اول طرح پيشگيري از مصرف دخانيات در مهدهاي كودك و مراكز پيش  دبستاني با تحت پوشش قرار دادن ۵ هزار نفر از كودكان در حال اجراست كه با برنامه ريزي هاي انجام شده و در صورت موفقيت ، اين طرح گسترش خواهد يافت.
وي خاطر نشان كرد: در نيمه دوم سال جاري و پس از تعطيلات تابستان با همكاري آموزش و پرورش و ساير ارگانهاي ذي ربط و همچنين فرهنگسراها ، براي ديگر گروه هاي سني نيز نحوه برخورد و عدم استفاده و پيشگيري از مصرف سيگار آموزش داده مي شود.
مديركل دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي ، در مورد نحوه آموزش هاي ارائه شده گفت: آموزش پيشگيري از مصرف دخانيات در مقاطع مختلف متفاوت است، به طوري كه در مهدهاي كودك و مراكز پيش دبستاني به صورت داستان و در مدارس در محتواي كتب درسي در نظر گرفته شده است.

مبارزه با «تجارت دود عليه خون» به زودي آغاز مي شود
مهر: فرمانده انتظامي تهران بزرگ با اشاره به سيگار كه مخدر قانوني شمرده مي شود، گفت: به زودي مبارزه نيروي انتظامي تحت عنوان تجارت دود عليه خون آغاز مي شود و چرخه مثلثي توليد، توزيع و مصرف، محدودتر خواهد شد. فرمانده انتظامي تهران بزرگ در حاشيه برگزاري همايش افيون عصر، در كرج از كاهش سن مصرف كنندگان قرص هاي روان گردان به زير ۲۰ سال، ابراز نگراني كرد.سردار مرتضي طلايي گفت: تغيير الگوي مصرف از سمت مواد مخدر به سوي مواد روان گردان در حال جهاني شدن است و سرعت آن بسيار غافلگير كننده است.وي خاطرنشان كرد: سهولت توليد، حمل و نقل، تنوع در انواع مواد روان گردان و عدم آشنايي با پيامدهاي مرگبار، منجر به استفاده روز افزون از اين مواد شده است.طلايي تصريح كرد: به علت عدم كارآمدي برخي مسئولان امر توليد و بازتوليد ارزشها و هنجارهاي اجتماعي، الگوهاي مناسبي به جوانان ارائه نشده و آنها به سمت پوچي و خوشي هاي زودگذر متمايل شده اند.فرمانده انتظامي تهران بزرگ يادآور شد: جامعه به سرعت با پيچيدگي هاي خاص خود در حال تحول و دگرگوني است اما مديران هنوز با سبك و سياق گذشته مديريت مي كنند.

۲۵ درصد كل خون اهدايي كشور
صرف بيماران تالاسمي مي شود
فارس: مديرعامل سازمان انتقال خون ايران گفت: به طور متوسط ۲۵ درصد كل خون اهدايي در كشور صرف بيماران تالاسمي مي شود و اين ميزان البته در بعضي استانهاي كشور به ۵۰ درصد هم مي رسد.
حسن ابوالقاسمي افزود: ميزان مصرف خون در استانهاي مختلف كشور بستگي مستقيم به تعداد بيماران خاص به خصوص بيماران تالاسمي دارد؛ به طوري كه در بعضي استانها مانند مازندران، سيستان و بلوچستان و حتي خوزستان بيش از ۵۰درصد خون توليدي صرف نياز بيماران تالاسمي مي شود.
وي افزود: البته در بعضي استانها مانند خراسان ميزان خوني كه براي بيماران تالاسمي مصرف مي شود كمتر از ۱۰درصد كل خون توليدي است اما به طور ميانگين در كشور ۲۵ درصد كل خوني كه از اهداكنندگان دريافت مي شود براي بيماران تالاسمي استفاده مي شود.

ترس از درد زايمان مهمترين علت افزايش سزارين
ايسنا: علت افزايش ميزان سزارين در ۱۰ سال گذشته ترس از درد زايمان طبيعي عنوان شده است.
دكتر فرحناز كشاورزي با تاكيد بر اين كه سزارين بايد موقعي انجام شود كه زايمان طبيعي عوارض و مشكلاتي براي مادر داشته باشد، گفت: انجام سزارين در مواردي كه به دلخواه مادر باشد، درست نيست، زيرا كه سزارين عوارض زيادي را براي مادران به بار مي آورد.
وي با مقايسه عوارض سزارين نسبت به زايمان طبيعي اظهار كرد: ميزان مرگ ومير ناشي از بيهوشي در سزارين خيلي بيشتر از زايمان طبيعي است، به علاوه خونريزي در سزارين پنج برابر زايمان طبيعي و ميزان عفونتها و ميزان بستري شدن در سزارين نيز بيشتر از زايمان طبيعي است.
وي در ادامه افزود: بازگشت به حالت طبيعي و وزن معمولي در سزارين به علت انجام عمل جراحي خيلي ديرتر از زايمان طبيعي صورت مي گيرد و چاقي ايجاد شده در دوران بارداري نيز باقي مي ماند.
اين متخصص زنان و زايمان چسبندگي داخلي بعد از عمل سزارين را از ديگر عوارض سزارين اعلام و اظهار كرد:  در زناني كه چندين بار عمل سزارين روي آنها انجام شده باشد آسيب هايي كه به روده، مثانه، حالب و يا به عروق بزرگ آنان وارد مي شود بسيار بيشتر است.

كم خوري و پيشگيري از بيماري
ايسنا:به گفته يك متخصص تغذيه، دريافت مواد غذايي به اندازه نياز هر فرد و ممانعت از بيش خوري خطر ابتلا به انواع بيماري ها را كاهش مي دهد و امكان استفاده افراد از تمام گروه هاي غذايي در سنين بالاتر را نيز فراهم مي كند.
دكتر يوسف اسكندري متخصص تغذيه  گفت: جيره غذايي هر فرد متفاوت است و اگر ماده غذايي بيش از نياز روزانه دريافت شود احتمال بروز بيماري هايي همچون ديابت، چربي و فشار خون بالا وجود دارد.
وي توجه به جنس، سن، ميزان رشد بدن، نوع فعاليت بدني و شرايط فيزيولوژيكي خاص مانند دوران شيردهي و بارداري را در تعيين نياز روزانه افراد به مواد غذايي بسيار تعيين كننده دانست و تصريح كرد: مراجعه دوره اي افراد نزد متخصص تغذيه كمك مهمي در تعيين ميزان ماده غذايي مورد نياز هر فرد به شمار مي رود؛ چرا كه متخصص تغذيه با توجه به تمام شرايط جسمي و حركتي وي، برنامه غذايي مناسب تر را پيشنهاد مي كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |