چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
رئيس سازمان صدا و سيما:
بودجه رسانه ملي سير نزولي دارد
001773.jpg
ايسنا:رئيس سازمان صداوسيما در خصوص امكان ايجاد شهرك سينمايي جديد و تعامل نهادهاي فرهنگي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با رسانه  ملي براي ايجاد چنين شهرك هايي، گفت: تعامل ما و وزارت ارشاد محدود به عرصه ها و موضوعات نرم افزاري است و در بعد سخت افزار، اجرا و سرمايه گذاري صدا و سيما مي ماند و اعتبارات خودش.
رئيس سازمان صدا و سيما، ارتقاي توليد و ساخت كارهاي فاخر و تاريخي در اين سازمان را نيازمند همت جديد و عزم ملي خواند و تصريح كرد: ساخت فيلم هاي ۳۵ ميلي متري را به دليل آن كه اعتبار بسياري را طلب مي كرد متوقف كرده و توليد فيلم هاي ويدئويي را در اولويت گذاشته ام، چرا كه يك دهم هزينه  توليد يك فيلم سينمايي صرف ساخت آن ها مي شود. به اعتقاد عزت الله ضرغامي هرچه اعتبارات مورد نياز سازمان صدا و سيما بهتر و مناسب تر تامين شود، بر كيفيت توليدات تاثير مثبت مي گذارد.
رئيس سازمان صداوسيما در عين حال گفت: اعتبار اختصاص يافته به سازمان صدا و سيما در سال ۸۵ به هيچ وجه كفاف برنامه هاي ايده آل رسانه  ملي را نمي دهد.
سيدعزت الله ضرغامي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا با يادآوري اين نكته كه گزارشي را در قالب نمودار و دياگرام به مجلس شوراي اسلامي و دولت ارايه كرده است، خاطرنشان كرد: در اين گزارش نشان داديم كه از سال ۷۶ كه بودجه  صدا و سيما نسبت به بودجه ملي كشور كاهش يافته و مدام هم سير نزولي داشته، چه تاثيري بر توليدات فاخر سازمان داشته است!

شنيدن صداهاي تكراري در شبكه  پيام جالب نيست
فريبا سادات فاضل گفت: كلام، گفتار گوينده، نحوه  گويش او و شكل استفاده از موسيقي در بخش هاي مختلف شبكه پيام متفاوت از هم است.
وي در خصوص نوشتار شبكه راديويي پيام اظهار كرد: مردم از اين شبكه انتظار كلام بيش از موسيقي را ندارند و ترجيح مي دهند بيشتر از موسيقي استفاده شود.
اين سردبير و تهيه كننده، با اعتقاد به اين كه مخاطبان راديو كلام نصحيت بار را نمي پذيرند گفت: حتي اگر «پيامي» در قالب نوشتار هست بايد غيرمستقيم و به زيبايي در قالب نوشتار انعكاس يابد.
فرم نوشتار راديو بايد كوتاه باشد و تنوع در بخش هاي مختلف آن رعايت شود.
فاضل در اين زمينه به ذكر مثالي پرداخت و افزود: مخاطبان شيفت ۶ تا ۱۰ صبح مردمي در حال تكاپو هستند و مطالب آن بخش بايد در برگيرنده نشاط، شادي و اميد به زندگي باشد.
وي ادامه داد: در ساعات ۱۰ تا ۱۲ مردم كم كم به سمت آرامش مي روند و اين زمان مي تواند با تأني خاصي طي شود.

نبود خط قرمز در راديو «گفت وگو» يكي از چالش هاي پيش روست
ايسنا:نخستين هم انديشي مديران، كارشناسان و برنامه سازان راديو با حضور استادان حوزه  رسانه در تالار كنفرانس معاونت صدا برگزار شد.
دكتر مهدي محسنيان راد عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) اظهار كرد: تا كنون هر شبكه بر اساس محتوا و مخاطب شكل گرفته است، ولي براي نخستين بار از يك قالب به نام گفت وگو براي راه اندازي شبكه اي استفاده شده است.
وي افزود: «گفت وگو» خصلت عجيبي دارد، چرا كه در صورت ايجاد برش در آن، اختلال ايجاد مي شود، چون گفت وگو آغاز و پاياني دارد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه اظهار كرد: چنين ويژگي در خصلت راديو نيست بلكه از ويژگي هاي رسانه هاي مكتوب است، چون مخاطب مي تواند هر زمان كه فرصت داشت مطلبي را مطالعه كند. اين مشكلي است كه نمي دانيم كه چه طور مي خواهيم آن را حل كنيم.
محسنيان راد با اشاره به اقدامات رئيس سازمان صدا و سيما اظهار كرد: ضرغامي به شدت مايل است كه تكثر ايجاد كند. اين تكثر بسيار خوب و وجود آن لازم است. ولي در صحبتي كه با وي داشتم به او گفتم كه در زمان رياست قبلي سازمان به گونه اي ديگر عمل مي شد و شما راه هاي ديگري را اتخاذ كرديد و اين نشان دهنده  بيمار بودن سيستم است، چرا كه امكان دارد رئيس بعدي سازمان صدا و سيما به گونه اي ديگر عمل كند.
وي در ادامه اظهار كرد: براي ايجاد تكثر و برخورد و پردازش حقايق نبايد مرزها و خط قرمزهايي گذاشته شود در اين صورت راديو نمي تواند شنوندگاني جذب كند، چرا كه هر نوع خط قرمز اختلال ايجاد مي كند. بنابراين نبود خط قرمز در راديو گفت وگو يكي از چالش هاي پيش رو است.

دوازده مرد خشمگين به شبكه چهار مي آيند
001776.jpg
داريوش مؤدبيان قصد دارد امسال سه تئاتر تلويزيوني با نام هاي «دوازده مرد خشمگين» ، «زندگي در تئاتر» و «كمدي هنر تئاتر» را براي شبكه چهار سيما بسازد.
مؤدبيان گفت: «قصد دارم از شهريور تا بهمن امسال سه تئاتر تلويزيوني براي شبكه چهار سيما بسازم. تاكنون قصه و برخي از بازيگران براي ايفاي نقش در اين سه تله تئاتر انتخاب شده اند. متن تله تئاتر« دوازده مرد خشمگين» را خودم در سه قسمت بر اساس نوشته اي از يك نويسنده آمريكايي نوشته ام.» در اين تئاتر تلويزيوني بازيگراني چون علي نصيريان، پرويز پرستويي، پرويز پورحسيني، محمدعلي كشاورز، كيكاووس باكيده و پارسا پيروزفر به ايفاي نقش مي پردازند. داستان تله تئاتر« دوازده مرد خشمگين» درباره يك جلسه طولاني پس از دادگاه است كه ۱۲ مرد كه عضو هيات منصفه اين دادگاه هستند در تالار مخصوص گرد هم مي آيند تا درباره بيگناهي متهمي جوان كه پدرش را كشته، تصميم بگيرند.
وي افزود:« تله تئاتر زندگي در تئاتر نمايش صحنه اي بوده و در سال ۱۳۸۱ در چند جلسه اجرا شده است. اين نمايش صحنه اي از نوشته هاي ديويد ممت است.»
مؤدبيان درباره تله تئاتر كمدي هنر تئاتر توضيح داد:« اين تله تئاتر از نوشته هاي ادواردو دفيليپو، نويسنده ايتاليايي انتخاب شده و نه تنها نمايش صحنه اي آن اجرا شده، بلكه در تلويزيون هاي دنيا هم كار شده است.»

موسيقي مناطق ايران ساخته مي شود
فارس: برنامه راديويي «سرآهنگ» ويژه موسيقي مناطق ايران به سردبيري و تهيه كنندگي «نيلوفر زنديان» در راديو فرهنگ ساخته مي شود.
«نيلوفر زنديان» سردبير و تهيه كننده اين برنامه گفت: در اين برنامه كه به معرفي موسيقي هاي سازي و آوازي مناطق مختلف ايران مي پردازيم هر بار به يك منطقه اختصاص دارد كه هم اكنون با حضور «سيدمحمدرضا بلادي» پژوهشگر موسيقي بوشهر، ويژگي هاي موسيقايي اين منطقه را بررسي مي كنيم. تاكنون در اين برنامه درباره موسيقي سازي و آوازي سوگواري بوشهر به بحث و بررسي پرداخته ايم كه مدتي است بررسي روي موسيقي آوازي و سازي سور و شادماني بوشهر را آغاز كرده ايم.
وي افزود: در اين مجموعه كه تاكنون ۱۰ برنامه از آن را در استوديو راديو فرهنگ ضبط و آماده پخش كرده ايم انواع ترانه هاي بوشهري با نمونه هاي صوتي معرفي شده اند.
«زنديان» با بيان اينكه در كنار اين ترانه ها موسيقي هاي سازي اين منطقه نيز معرفي مي شوند، اظهار داشت: در برنامه سرآهنگ كه هم اكنون به موسيقي بوشهر اختصاص دارد علاوه بر معرفي موسيقي هاي سازي، قديمي ترين خوانندگان اين منطقه نيز معرفي خواهند شد كه با توجه به آرشيو بسيار غني «محمدرضا بلادي» نمونه هاي بسيار قديمي از موسيقي بوشهر را پخش خواهيم كرد.

نگاه
حتماً اشتباه شده!
محمد نوري زاد
001785.jpg
به احتمال بسيار زياد، در كيفيت نگارش و تصويب و ساخت سريال «حس سوم» كه در آن شامه تيز يك زن، محور تمامي حادثه ها بود، اشتباهي صورت گرفته است.
من بنا به دلايل فراوان كه يك يك آنها را برمي شمرم، سخن از اشتباه بودن چند و چون ساخت اين سريال مي رانم. اگر نه، چه كسي است كه نداند قوه بويايي سگ ها، بسيار نافذتر و گاه كاري تر از يك انسان است؟ حالا با همين اطمينان، يك به يك دلايل خود را مي آورم تا بدانيد حتماً اشتباه يا سوءتفاهمي در كار ساخت و پخش اين سريال صورت پذيرفته است:
۱- در صدا و سيماي ما، جمع قابل توجهي از كارشناسان وصاحب نظران هستند كه فيلمنامه ها را مطالعه مي كنند و بد و خوب و نقاط قوت و ضعف آنها را به صورت مكتوب، دست به دست مي كنند و بابت همين كارشان هم حقوق و دستمزد مي گيرند. با اين وصف، بعيد مي دانم فيلمنامه «حس سوم» كه در آن دقيقاً  جاي يك سگ با يك زن عوض شده، در نشست هاي متخصصان و فيلمنامه شناسان مورد نقد و بررسي قرار نگرفته باشد. اطمينان دارم اين كارشناسان محترم، حتماً به كارگردان سريال گفته اند: اين خانم كه در اصل نقش اول سريال است، دقيقاً دارد كار سگ هاي پليس را در نيروي انتظامي خودمان و در تمام دنيا انجام مي دهد؛ يعني بو مي كشد و هر كجا كه مواد مخدري باشد، آن را شناسايي مي كند. و بعد، اطمينان دارم اگر به صورتجلسه هاي اين بزرگواران كه فيلمنامه «حس سوم» را تصويب كرده اند، مراجعه كنيم، قطعاً به اين تذكر برمي خوريم كه «بايد اين مشكل اساسي و محوري برطرف شود وگرنه فيلمنامه سريال تصويب نخواهد شد» . اين «شرط» گذاردن در حوزه تصويب و رد فيلمنامه، يكي از متداول ترين رويه هاست. خلاصه حتماً اشتباه شده! مگر مي شود!؟
۲- معمولاً خلاصه فيلمنامه را مديران بالادست مطالعه مي كنند تا در جريان امور قرار بگيرند. اين سريال «حس سوم» را اگرچه گروه فيلم و سريال شبكه ۲ ساخته، اما حتماً خلاصه  فيلمنامه را براي مدير شبكه، معاونت سيما يا حتي رياست سازمان فرستاده تا دوستان ما بدانند بابت چه موضوعي دارند پول مي دهند. حالا اگر صاحب نظران گروه فيلم و سريال شبكه ۲ متوجه جابه جايي سگ و زن در «حس سوم» نشده باشند و مدير گروه هم متوجه نشده باشد، حتماً مدير شبكه ۲ بايد متوجه مي شده كه استفاده از بويايي يك زن در كشف مواد مخدر، في الفور آدم را به ياد سگ هاي پليس مي اندازد و اين يك توهين بزرگ به ساحت زن است. مدير شبكه ۲ احتمالاً به خاطر مشغله هاي فراوان، متوجه نشده يا اگر هم خلاصه داستان «حس سوم» را خوانده، حتماً تذكر داده كه در حين ساخت، اين توهين آشكار يك جوري ترميم شود. مديران بالادست هم همين طور. مطمئناً آنان هم تذكر داده اند كه در هر كجا اگر به زن توهين مي شود، به خودشان مربوط است، اما در جمهوري اسلامي ايران، نبايد اجازه بدهيم در طول يك سريال بلند، وظيفه سگ هاي پليس را به شامه تيز يك زن واگذارند.
۳- دليل محكمي كه مي گويم حتماً اشتباه شده، به نيروي انتظامي خودمان برمي گردد كه در ساخت اين سريال، نقش و سهم داشته و خلاصه نظارتي كرده و لااقل خلاصه فيلمنامه را خوانده است. در همان اولين خط خلاصه فيلمنامه نوشته شده: «يك زن كه شامه تيزي دارد، مي تواند مكان اختفاي مواد مخدر از هر نوع را تشخيص بدهد. ا ين زن در قسمت هايي از سريال، به نيروي انتظامي كمك مي كند... .»
مأموري اگر اين يكي- دو خط را بخواند، في الفور مي گويد: «كار اين زن شق القمر كه نيست. هزار تا سگ تربيت شده داريم كه بي اجر و مزد و بدون اينكه محور سريال پرخرجي هم باشند، دارند همين كار را مي كنند؛ آن هم شب و روز. نه فقط در تهران، از لب مرز گرفته تا قلب اروپا و آمريكا! سگ هاي پليس، كارشان همين است» !  خلاصه حتماً اشتباهي در كار افتاده!
۴- دليل بعدي به واحد پخش شبكه ۲ مربوط است كه در اساسنامه اش به مراقبت از جزئي ترين نكته ها و بايد ها و نبايدها تأكيد شده است. مدير پخش شبكه۲ با ديدن اولين قسمت از اين مجموعه، في الفور بايد مدير گروه و بعد مدير شبكه را در جريان اين «گاف» بزرگ قرار مي داد و متذكر مي شد كه پخش يك چنين توهيني، ممكن است همه ما را رديف كند.
اگرچه اين را هم قبول دارم كه مديران بالادست، «حق وتو» در پخش يك برنامه نامربوط را به دلايل ويژه اي كه به خودشان مربوط است، دارند. مثلاً مي گويند: «با مسئوليت من پخش كن»! شايد به همين دليل است كه مي گويم دوستان ما بسيار باهوش تر و زيرك تر از اين حرف ها هستند و حتماً اشتباهي صورت پذيرفته!
۵- يك دليل ديگر دارم كه مي گويم و مي گذرم و آن اينكه مديران ما، حتماً متوجه قضيه شده اند اما چون قرار بوده زهر اين توهين در دل يك كار طنز گرفته شود، اجازه ساخت را صادر كرده اند و به كارگردان گفته اند: «ما به شرطي با ۱۳قسمت بعدي اين سريال موافقت مي كنيم كه يك جوري سرو ته اين توهين مشمئز كننده را هم بياوري.» كارگردان هم با تأكيد بر بوكشيدن هاي زن كه نوك دماغ عمل كرده اش را در طول سريال جمع و جور مي كرد و چشمش را تا آنجا كه مي توانست گشاد، از كنار اين استعداد و كشف بزرگ گذشت و سريال را ساخت و تحويل دوستان داد. دوستان ما بعد از تماشاي سريال، متوجه مي شوند كه اي دل غافل! چه كلاه گشادي سرشان رفته؛ هم پول داده اند، هم بايد اين توهين بزرگ را پخش كنند! كه خلاصه يك سكه پنجاه توماني همه را از ترديد به در مي آورد. سكه بر انگشت شست دوستي قرار مي گيرد و آن دوست ناگهان فنرگونه، سكه را به هوا بر مي جهاند. اگر خط بيايد پخش مي كنيم، اگر نه، نه!
۶- من اصلاً كاري به اين ندارم كه بعد از انقلاب، نقش شير را از روي سكه ها برداشتند و كار خيلي ها را راحت كردند اما دلخوري دوستان ما از كارگردان كه نويسنده سريال هم بوده، در واگذاري و تصويب سري دوم اين سريال به انجام رسيد و خلاصه يك جوري از دل همديگر درآوردند، منتها قرار شد همسنگ اين توهين آزاردهنده، چند برنامه در مقام و منزلت زن از شبكه هاي داخلي برون مرزي پخش شود و زهر قضيه گرفته شود! الان كه من در حال نوشتن آخرين سطرهاي اين نوشته ام، دارم از صفحه تلويزيون مي بينم كه دو تا آقا و يك خانم، كارشناسانه و غيرتمندانه، دارند بحث مقام و منزلت زن را كم كم از مقدمه به متن و اصل مي كشانند كه برايشان آرزوي بهروزي دارم.

«قصه هاي تهراني» كليد  خورد
فارس: «قصه هاي تهراني» عنوان آيتم نمايشي برنامه «امروز تهران» در شبكه تهران است كه فاز دوم آن كليد مي خورد.
اين آيتم نمايشي ۲۴۰ قسمت است كه فاز اول آن در ۱۰۰ قسمت هر شب از ساعت ۲۰ الي ۲۱ از شبكه تهران پخش شده است و فاز دوم آن در ۱۴۰ قسمت كليد خورده و روزانه از اين شبكه پخش مي شود.
اين برنامه به تهيه كنندگي «محمد روغني ها» و كارگرداني «اميرحسين قرايي» و نويسندگي شيوا درويش و محمود سميعي مسائل روز را به صورت طنز و در قالب نمايش بيان مي كند.

وظايف رئيس سازمان صدا و سيما مشخص نيست
فارس: عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: صدا و سيما در كشور به طور قانوني اداره نمي شود و حتي وظايف رئيس سازمان معلوم نيست.
سعيد ابوطالب گفت: مجلس شوراي اسلامي براي قانوني اداره شدن صدا و سيما طرحي را تا پايان سال تهيه خواهد كرد.
وي در خصوص طرح ساماندهي ماهواره در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين طرح به امضاي ۸۰ نماينده رسيده است ولي هنوز تكليف آن مشخص نشده است.

گوينده  راديو نماينده رسانه است
001782.jpg
اسماعيل ميرفخرايي، پيشكسوت صدا درباره  اجراي گويندگان برنامه هاي راديويي و تلويزيوني، گفت: هر دوره مقتضيات خاص خود را براي اجرا دارد و الان مدل برنامه سازي عوض شده است و به طبع آن مدل اجرا نيز بايد تغيير كند.
وي افزود: امروز برخي مجريان در محتوا نمي توانند عمليات كنند. بنابراين به تغييرات در خود روي مي آورند. مثلا حرف شين را شش نقطه اي مي گويند كه اين گونه صحبت ارتباط را خدشه دار مي كند.
اين پيشكسوت راديو افزود: اكنون گوينده نماينده  رسانه است؛ ولي فكر متصديان با مجريان فاصله دارد و اين خود آسيب زا شده است.

انتقاد مخاطبان از مجموعه هاي نوروزي
بر اساس نتايج يك نظرسنجي در سازمان صدا و سيما، استقبال بينندگان از پخش سريال هاي نوروزي سيما نسبي و عمده ترين انتقاد وارد بر اين سريال ها نداشتن پايان مناسب بوده است.
نتايج نظرسنجي صداوسيما از مردم تهران درباره سريال هاي ويژه نوروز ۸۵ نشان مي دهد ۱۵ درصد پاسخگويان، هر شب بيننده سريال «پايان نمايش» به كارگرداني بهمن زرين پور و تهيه كنندگي رضا انصاريان بوده اند.
۳۸ درصد بينندگان اين سريال را خيلي پسنديده اند و مهمترين انتقاد بينندگان از سريال طولاني بودن آن بوده است.
همچنين ۳۱ درصد هر شب سريال «وفا» را دنبال كرده و ۹۶ درصد آنان اين سريال را به كارگرداني محمدحسين لطيفي پسنديده اند. عمده ترين انتقاد وارد بر اين سريال نداشتن پايان مناسب است.

بازتاب
جهاني شدن و روابط عمومي
سمانه بامشاد
اولين جلسه انجمن روابط عمومي ايران در مجتمع فرهنگسراي فدك با موضوع جهاني شدن و روابط عمومي برگزار شد. در اين جلسه پروفسور علي محمدي استاد بازنشسته دانشگاه ناتينگهام انگليس گفت: در بين كشورهاي غربي كنفرانس هاي مختلفي تشكيل شد. از آنجايي كه سرمايه داري به بن بست رسيده بود، بنابراين امكاناتي در بانك جهاني فراهم كردند كه با وام هاي ۲ درصدي سيستم ارتباطي را تغيير دهند. از اين رو هر كسي مي تواند نيازهاي ارتباطي خود را از طريق ماهواره تأمين كند و غرب اين زمينه را ايجاد كرد وبدين ترتيب قوانين را تغيير داد.
در زمينه روابط عمومي و جهاني شدن، پروفسور محمدي مي گويد: در دو دهه اخير در مورد فرآيند جهاني شدن، برخي از پژوهشگران به اثرات مثبت آن توجه دارند و توازن و تعادلي در بين كشورها بوجود آمد، اكنون در اين رهگذر جايگاه روابط عمومي ها مطرح است.
مسائلي كه در زمينه روابط عمومي از نظر هويت مطرح شده، برخي به جاي ماهيت روابط عمومي است و روابط عمومي مانند رشته هاي ديگر دچار سرگرداني شده است. روشنگرايي، انتقادگرايي و وحدت طلبي از جمله مسائل مهم در كشورهاي در حال سرمايه گذاري مطرح است.
پروفسور محمدي، استاد دانشگاه علامه افزود: عدم وجود روابط عمومي به حيثيت دولت لطمه وارد كرده و بارها و بارها دولت ها را با بحران مواجه كرده است.
دو عامل تعيين كننده در جهاني شدن سرعت و زمان است.
لذا دولتمردان هر چه زودتر بايد به روشنگري و شفاف گري در امور بپردازند. گروهي از روساي جمهور كشورهاي مختلف براي رويارويي با خبرنگاران توسط روابط عمومي ها، مصاحبه هاي مطبوعاتي خود را بارها تمرين مي كنند.
بنابراين روابط عمومي ها را مي توان شاهراه ارتباطي در جهان امروز ناميد.

كاغذهاي شيشه اي
جشنواره وبلاگ نويسي

يك روزنامه نگار گفت: هرگونه وابستگي وبلاگ نويسي به نهادي دولتي، فلسفه وجودي اين پديده را زير سوال مي برد.
علي خرد پير، در خصوص جايگاه وبلاگ ها در نمايشگاه مطبوعات و ضرورت برگزاري چنين نمايشگاه هايي براي وبلاگ نويسان گفت: اين گونه نمايشگاه ها بايد از سوي خود وبلاگ نويسان و در درون اينترنت و فضاي مجازي ايجاد شود.
اين بلاگر با اشاره به اقدام گزارشگران بدون مرز نسبت به معرفي وبلاگ نويسان برتر در سال گذشته، گفت: اساساً وبلاگ نويسي يك پديده كاملاً غيردولتي، غير وابسته و شخصي است. بنابراين وابسته كردن اين مقوله به نهاد و يا گروه خاصي، مانند برگزاري نمايشگاه و استفاده از وبلاگ در آن منجر به شكست اين پديده مي شود.
روابط عمومي الكترونيك
001788.jpg
بلاگر پنجره به نشاني www.km.eprsoft.com نوشته است: روابط عمومي ها به دلايل مختلف بايد گام به گام و در عين حال با سرعتي قابل قبول، روش هاي سنتي را كنار بگذارند و با استفاده از ابزار روابط عمومي  الكترونيك وظايفشان را انجام دهند و يا تلفيقي از روابط عمومي  سنتي و الكترونيك را به كار بندند، چرا كه مخاطب امروز با مخاطب ديروز متفاوت است.مخاطب امروزي خود، به دنبال اطلاعات مي رود و منتظر دريافت اطلاعات از ديگران نيست.
بنابراين روابط عمومي ها بايد بتوانند با استفاده از شيوه هاي نوين، اطلاعات لازم مخاطب را در سريع ترين زمان ممكن در اختيار وي قرار دهند.
در ادامه مي خوانيد: حجم وسيع اطلاعات و داده هاي گسترده كه هر روزه بر حجم آنها هم افزوده مي شود يكي ديگر از الزامات حركت به سمت روابط عمومي الكترونيك است، چرا كه روش هاي سنتي قادر به دسته بندي و ايجاد امكان دسترسي به حجم بالاي داده هاي سازمان هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و خدماتي نيستند و تنها روابط عمومي  الكترونيك مي تواند با استفاده از فن آوري هاي نوين اين علم، اين مشكل را مرتفع كند.
اين بلاگر نوشته است: عصر ارتباطات و اطلاعات، شرايط بين المللي و بهره گيري از كامپيوتر و اينترنت در معادلات بين المللي، يكي ديگر از ضرورت هاي اجتناب ناپذير پرداختن به روابط عمومي  الكترونيك است به طوري كه ديگر نمي شود اطلاعات دنيا را از طريق اينترنت دريافت كرد و با روش هاي سنتي و معمول به آنها پاسخ داد.
در چنين شرايطي تنها از طريق روابط عمومي  الكترونيك، تعامل  با كشورهاي دنيا را مي توان توسعه داد و به آن عمق بخشيد.
بر اساس اين نوشته، روابط عمومي  الكترونيك سازمان را از قيد و بند محدوديت هاي زماني و مكاني رها مي سازد و به توسعه  روابط عمومي  و در نهايت به توسعه  كشور كمك خواهد كرد.
امنيت وبلاگ ها
وب سايت پرشين هك به نشاني www. Persianhack.com درباره  امنيت وبلاگ ها، آورده است: مي توان گفت وبلاگ يك سايت رايگان است، ولي امنيت اين وبلاگ ها بر عهده كيست؟ مي توان با اطمينان گفت كه ۹۹ درصد امنيت وبلاگ ها در دست صاحبان وبلاگ است.در اين نوشته درباره  چگونگي هك شدن وبلاگ ها مي خوانيد: [از طريق] هك كردن ايميل صاحب وبلاگ، به طوري كه هكر ايميل صاحب وبلاگ را هك مي كند و بعد براي ورود به وبلاگ به قسمت فراموش كردن پسورد وبلاگ مي رود.در اين قسمت بايد ايميل صاحب وبلاگ زده شود تا پسورد وبلاگ به اين ايميل انتقال پيدا كند.پس هكر با در دست داشتن نام وبلاگ و داشتن پسورد ايميل شما مي تواند به راحتي به وبلاگتان دسترسي پيدا كند.
بر اساس اين نوشته، يكي ديگر از راه هاي هك كردن، ايميل جعلي است كه در توضيح آن آمده است: حيله ديگر هكر ها فرستادن ايميل جعلي براي صاحبان وبلاگ است؛ به گونه اي كه به دروغ خود را صاحب ارائه دهنده سرويس وبلاگشان معرفي مي كنند و از آنها مي خواهند كه پسورد خود را براي آنها ايميل كنند.
راه ديگري كه درباره  آن به بلاگر ها هشدار داده شده است، استفاده هكرها از صفحه هاي تقلبي است و در ادامه آمده است: بعضي مواقع به شما، آدرس هاي ناآشنا پيشنهاد مي شود.
بعد از باز كردن اين آدرس ها صفحه اي شبيه صفحه لاگين (صفحه ورودي به وبلاگ شما كه يوزر نيم و پسورد را مي خواهد) باز مي شود. ولي در هر صفحه شبيه به آن صفحه لاگين، نبايد مشخصاتمان را وارد كنيم. زيرا امكان دارد مشخصات ما براي افراد غيرمعتمد فرستاده شود. استفاده از باگها يكي ديگر از شگردهاي هكرها است كه درباره  آن مي خوانيد: گاهي اوقات سرويس دهنده هاي وبلاگ نمي توانند آن طور كه بايد امنيتشان را تامين كنند، براي همين با پيدا شدن چند باگ (حفره امنيتي) راه هك كردن را براي هكر ها باز مي كنند. ولي اين امر خيلي كم ديده مي شود و مي توان گفت امكان چنين اتفاقي به ندرت وجود دارد.
001791.jpg
قالب هاي خبر تلويزيوني
حسن عابديني، مديركل اخبارالعالم و بلاگر خبرنگاري تلويزيوني به نشاني abedini85.persianblog.com در خصوص قالب هاي سه گانه ارائه خبر تلويزيوني نوشته است: گفته هاي يك شخص، چنانچه ارزش خبري داشته باشد، معمولاً به سه شكل كه به صورت قراردادي amb، lvo و sb ناميده مي شود، در يك بولتن خبري گنجانده مي شود.
در ادامه مي خوانيد: چنانچه گوينده تلويزيون متني را بر اساس اظهارات سخنران يا مصاحبه شونده بيان كند و در عين حال تصوير همان سخنراني يا مصاحبه نيز وجود داشته باشد (ال وي او) خوانده مي شود. مدت زمان براي پخش اين قالب خبري معمولاً ۴۵ ثانيه است. شيوه اجرا به اين صورت است كه پس از حدود ۱۵ ثانيه كه گوينده شروع به قرائت متن خبر مربوطه كرد، تصوير آن بدون صداي محيط پخش مي شود.
بر اساس اين نوشته، شيوه ديگر آن است كه هنگام پخش تصوير صداي اصلي هم با لول كم كه موجب اختلال در كلام گوينده نشود، پخش مي شود. يعني صداي اصلي(امبيانس) به صورت زيرصداي گوينده روي آنتن مي رود.
اين بلاگر ادامه داده است: قالب سومي  كه در خبر تلويزيوني كاربرد دارد، بهره گيري از كلام اصلي مصاحبه شونده يا سخنران است. در اين حالت كه (ساند بايت) گفته مي شود، پس از آن كه گوينده، پاراگراف اول كه نقش مقدمه را دارد بيان كرد، كلام رئيس جمهور با صداي خودش پخش مي شود. البته بايستي نام فردي كه خبر از او نقل مي شود در مقدمه آورده شود.
كارگاه  آموزشي وبلاگ نويسي
باشگاه وبلاگ نويسان ايران، اولين دوره كارگاه هاي آموزش وبلاگ نويسي در سطح مقدماتي را ۲۸ و ۲۹ ارديبهشت ماه سال جاري برگزار مي كند.
در وب سايت فراگيري به نشاني faragiri.com با اعلام برگزاري اين دوره از كارگاه هاي آموزشي، برخي از عنوان هاي آموزشي بدين ترتيب اعلام شده است: وبلاگ چيست؟ ايميل يا پست الكترونيك چيست و چگونه كار مي كند؟ چگونه مي توانيم يك وبلاگ داشته باشيم؟ چگونه مي توانيم صاحب يك ايميل شويم؟ چگونه وبلاگ بنويسيم؟ چگونه عكس، لينك، فلش و... در مطالبمان قرار دهيم؟ چگونه وبلاگمان را به موتورهاي جست وجو معرفي كنيم؟ اطلاعات بيشتر در اين خصوص در وب سايت نام برده، قابل دستيابي است.

كودكان برنامه هاي تفريحي ببينند
۹۴ درصد از كارشناسان رسانه و كودك تماشاي برنامه هاي طنز و تفريحي را براي كودكان و نوجوانان مناسب تر از ساير برنامه ها مي دانند.
نظرسنجي صدا و سيما از كارشناسان برنامه هاي كودك و نوجوان صدا و سيما درباره استفاده از رسانه هاي مختلف با تاكيد بر برنامه هاي سيماي جمهوري اسلامي حاكي از آن است كه ۷۰ درصد كارشناسان، برنامه هاي كودك و نوجوان تلويزيون ايران را در حد خيلي زياد، زياد و نسبتا زياد براي كودكان و نوجوانان مناسب مي دانند.
از ميان قالب هاي مختلف برنامه اي، كارشناسان بيشتر قالب كارتون (۸۸ درصد) را براي كودكان و نوجوانان مناسب دانسته اند. همچنين از نظر ۹۴ درصد آنها موضوع هاي طنز و تفريحي بيش از موضوع هاي ديگر براي كودكان و نوجوانان مناسب است.
۶۹ درصد كارشناسان، برنامه هاي كودك و نوجوان ايراني را نسبت به انواع خارجي آن براي كودكان و نوجوانان مناسب تر مي دانند. بيش از نيمي از كارشناسان معتقدند كه با وجود يك تلويزيون در خانه و تمايل اعضاي ديگر خانواده براي تماشاي كانال هاي ديگر، والدين لازم است به فرزندانشان اجازه دهند كه برنامه مورد علاقه خود را تماشا كنند.

بچه ها عموپورنگ را برگزيدند
001779.jpg
بر اساس نتايج يك نظرسنجي از بينندگان تلويزيون،  برنامه «عمو پورنگ» به عنوان پربيننده ترين برنامه  كودك و نوجوان شبكه يك در ايام نوروز سال ۸۵ انتخاب شد.
براساس نتايج نظرسنجي صدا و سيما از كودكان و نوجوانان درباره برنامه هاي كودك و نوجوان نوروز امسال، ۹۱ درصد از پاسخگويان بيننده حداقل يكي از برنامه هاي كودك و نوجوان شبكه هاي يك،  دو و پنج تلويزيون در ايام نوروز بوده اند.پربيننده ترين برنامه  كودك و نوجوان شبكه يك در اين ايام برنامه «عمو پورنگ» با ۸۱ درصد، در شبكه دو برنامه «فيتيله عيدا تعطيله» با ۷۶ درصد و در شبكه پنج كارتون «تام و جري» با ۵/۷۵ درصد بوده است.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |